REKLAMA

Milada Ślizińska: "Doświadczenie spotkania Mariny oko w oko, zmieniało tym ludziom życie"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-07-25 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:52 min.
Udostępnij:

Marta Perchuć-Burzyńska rozmawia z kuratorką i krytyczką sztuki Miladą Ślizińską o fenomenie Mariny Abramović- artystki performance.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska to jest kultura osobista, a ja pełno piasku dzisiaj ich przeniosłam do studia Radia TOK FM, bo właśnie w piasku w nad morzem czytałam pochłaniała tak naprawdę książka Marina Abramowicz pokonać mur wspomnienia Marina Abramowicz artystki, która zrewolucjonizowała sztukę performance u książkę wydało wydawnictwo Rebis przełożyła Anna Bednarczyk Magdalena Romanowska, a moim gościem w kulturze Rozwiń » osobistej jest dzisiaj Milada Ślizińska znawczyni sztuki współczesnej kuratorka witam serdecznie dziękuję pani zgodziła się dzisiaj o marinie Abramowicz ze mną porozmawiać z nim, a powodów jest kilka tak naprawdę książka, o której przed chwilą powiedziałam, ale również wystawa ta wystawa retrospektywna artystki w Bonn z Dundee Kunst Halle, którą można oglądać do 1 2 go z sierpnia wystawa jest zatytułowana dyktuje ne rem na obie przyznajemy szczerze, że wystawy nie widziałyśmy, ale obie też z tego bardzo żałujemy znudzone techno w z ambony ci co mieli szczęście czy mają jeszcze szczęście mogą podziwiać w przekrojowym pokaz dorobku artystki są dokumentacje słynnych performance ów słynnych rytmów aż do lata z lat siedemdziesiątych, bo Artist i sprężyn z roku 20 1 0, kiedy Marina Abramowicz co wszyscy bardzo dobrze pamiętam siedziała w nowojorskim muzeum przez cały dzień na krześle i czekała na widzów, którzy przyjdą i popatrzę, ale jej w oczy zapraszam panią do studia bowiem, że Zień przychodzi pani obojętnie obok postaci Marine no mną targają musi budzić ogromne emocje po przeczytaniu też tej książki, jaka jest pani pierwsza myśl jak jest pierwsze skojarzenie, kiedy myśli pani o marinie Abramowicz ja myślę artysty z prezent, a w 2 tys jest prezent od dołka na wystawach nowojorska inni to niezwykle performance trwający 3 miesiące, kiedy już to jest bardzo charakterystyczne pytanie jak otwiera się wystawy to zawsze wszyscy pytają czy artysta jest obecny czy artysta będzie na wernisażu Artur artysta jest obecny przez cały czas trwania wystawy i ja wcale się nie zgadzam z tym, że od ceny, że ów Marina Abramowicz jest taki proces przejścia od dłużnika do nocy drugi, że artysta jest prezent jest noc Doing to jest niezwykle mocno pracę i ta energia, którą marinę ma w sobie i którą dzieli się z widzem, który siada naprzeciwko niej i który w ślinie zamienia z nią ani słowa i tylko na siebie patrzą jak nie nazwałabym tego nad Doing więcej Marina w budynkach te telefony sceny, które trwało tak długo trwa wystawa w Moma, do którego Marina musiał się bardzo porządnie przygotować, bo siedzenie na krześle w 1 w 1 pozycji tak wracali przez 3 miesiące nie wiem 6 7 dni w tygodniu to tyle godzin ile jest otwarte muzeum też niezwykle trudne do Berlina z uznaniem zrobili wiele lat temu performance, gdzie siedzieli naprzeciwko siebie i Marina przetrwały one dalej siedziała nam się rozchorował tak natomiast wracał do tych tego artysty z prezydencją unijnym wielu ludzi mówiło, że to doświadczenie spotkania mariny spotkania wzrok kurs złotego usiąść naprzeciwko wręcz zmieniało ich życie wielu ludzi bardzo mocno przeżywał to spotkanie ja nie wiem jak często my możemy powiedzieć, że nie wiem zobaczyliśmy nenufary 3 czy zobaczyliśmy jakiś obraz impresjonistyczne i to zmieniło nasze życie raczej nie poza tym też rzadko spotykamy artystów no i ten artysta, który siedzi naprzeciwko mariny siedziała w 3 różnych suknię w sukni Białej czerwonej i czarnej kości szczęki ich uszyty, ale bardzo wykwintnych mód uszyty przez wyruszyli one były w sumie bardzo podobne do sukni ślubnej i księżnej, która właśnie po poślubiła już u aktorki, która poślubiła księcia Harry ego też bardzo prosty tę żywą rośliną może większy dekolt czy ów region niż ogół lepiej niż u meliny Abramowicz zwracam się, gdy dojdą do tego niezwykłego performance ono właściwie zmieniło optykę zmieniło historię performer z zmieniło podejście do off i sztuki początku 20 01 . wieku jakoś niezwykle mocno podsumował tę sztukę, więc wydaje mi się, że że, kiedy słyszy Marina Abramowicz to to myślę o tym, Perform, więc i wyśle jeszcze o drugim performer, ale jeszcze zostańmy przy tym artysty Issel prezent czy pani miała okazję usiąść spojrzeć w oczy Marina Abramowicz niech nie byłam byłam krótko nie chciał używać silnik o ludziach niż schodów żywił się z sieci komercyjny i tylko widziałam widziałam tłumy kolejki kolejki, które winny w ja byłam późno, kiedy już się siadanie koło mariny, bo na początku nie było żadnych kolejek na początku w ogóle ku ludzie uważali, że w ogóle, o co chodzi na i na początku Marina siedziałem czekałem na nas spotkanie z licem, a potem kolejki były astronomiczne ludzie spali pod 2, a Merlina, w którym miała w do początku tego performance rodzaj takiego buforu między widzem czy tym tę osobę posiadającą naprzeciwko niej Anioł był w stolik, a potem i ten stolik był troszkę na zasadzie takiej ochrony artystki takiego właśnie Bandera takiego takiego zabezpieczenia, a potem woda doszła do wniosku, że to jest niepotrzebne, czyli ona w właściwie z domu ryzykowała prawie jak my w tym słynny performer ów, gdzie ułożyła na nas na stoliku wszystkie burzliwy rzeczy, które publiczność w Boże użyć na niej tak to był rok 7 1 dziś towar ten szósty tytuł wart tak silny, ale ten performance właśnie w obronie mówi on o tym, że mąż artystki z prezesem forum w jaki sposób podsumował to co działo się w te reformy się do tej pory, a te pierwsze rytmy rytmem, czyli performance media Abramowicz z początku lat siedemdziesiątych i to chyba to była rewolucja i nie mam na to Lechia może to jest ten przywilej wieku podeszłego żyją po prostu pamiętam, kiedy ona robiła też performer rysy ja wtedy już pracował w galerii Foksal i milimetrem słupa rtęci brak tych żartów Chiny i Józef Ryszard Cichy ty performance były publikowane na bieżąco z tego co pół czytałam Chin wcale nie było dużo publiczności, a pierwszy performance pogrzeby odbywały się w inny w Pekinie centrum studenckim teatrze publiczność to niebyła publiczność wielkich muzeów galerii to były miejscowo miejscowemu serbska publiczność Marina Abramowicz Solnym w różny w swoich wspomnieniach, mówi że za te reformy z Onet dostawał żadnego wynagrodzenia, kiedy robiłem performance razem z olejem i to dopiero kiedy ulegli w targach był do biura księgowej na golasa księgowa była tak przerażone, że zapłaciła, bo tak zawsze słyszeli no nie chwilowo nie ma pieniędzy my przekażemy jeszcze nie mamy ich w kasie Justyny jest cel trzeba poczekać nie byli wtedy chyba jedynymi artystami, którzy dostali pieniądze za performance z tego liceum kamienica ta prawdopodobnie tak zdolny nie każdy niech każdy wchodzi do księgowej nagle z ulgi, czyli niemiecki artysta, który był związany z moją Abramowicz przez kilkanaście lat temu bardzo burzliwy związek ogromny wpływ miał na nią prawda nie wiem czy on miał na nie uczy ona na niego myślę, że oboje byli bardzo ważną bardzo ciekawymi osobowościami nieważne z naszej bardzo ważnymi da się dla siebie myślę, że to był bardzo mocny związek z jej intelektualnej seksualny i im w związek który, który dał też niezwykłe performer z rozwiązań, które też zakończył się dość symbolicznie w tym na wielkim murze chyba oni mieli chyba się pobrać się tym murze czy po tym, przejściu mówiłem oni się rozstali i ja przyglądałem się takiemu body legły 3 Ula Kijak, który po latach spotyka się z mariną i ona jest w inną mocną twardą wybitną artystką, a on jest takim podstarzały facetem, więc ja nie wiem możliwe że, że w momencie, kiedy oni byli razem ta energia była równa się możliwe, że ta energia była niezwykła po obu stronach, ale nie potrafi tego powiedzieć kultura osobista artysta nie powinien dokonywać siebie ani innych artysta nie powinien kraść pomysłów innym artystom artysta nie powinien chodzić na kompromis ze sobą nie ulegać wymogom rynku sztuki artysta nie powinien zabijać innych ludzi artysta nie powinien się kreować na idola artysta nie powinien się zakochiwała, acz w innym artyście to jest fragment z manifestu życia artysta autorstwa bohaterki naszej dzisiejszej rozmowy Marina Abramowicz, której rozmawiamy z kuratorką krytyczka sztuki Milada Ślizińska z okazji przekrojowe wystawy mistrzynie performer z Sorbony i przy okazji wydania po polsku wspomnień mariny Abramowicz książka ukazała się nakładem wydawnictwa Rebis czy ona jest wierna tym zasadom czy tym zasadom była bierna czy rzeczywiście nie chodziła na kompromisy jeśli chodzi o rynek sztuki czy to nie jest tak też, że prędzej czy później, kiedy jest się awangardą Awangarda to po prostu przestaje się być i przechodzi się trochę na drugą stronę mocy i do nich jest zawsze rządzi się innymi prawami, a ja bardzo lubię czytać manifesty artystów natomiast, jeżeli przyjrzeć się żyć artysty no różne rzeczy wyglądają troszeczkę inaczej to też umów na ich miał pretensje do mariny zielone w pewnym momencie zrezygnowałem z takiej bardzo czystej formy tego performer złu i poszła na projekty, które były bardzo się dzieje, gdy opowiedzieć komercyjnie akceptowalny, ale ja mam tu duże wątpliwości przyglądałem się artystom i różnymi uciekł będę się artystom, którzy tworzyli happeningi i ci artyści i film, by inni k u nich obejść do końca życia bardzo biedni, choć cięższe nuty i happeningi trafiły do historii sztuki do podręczników i oni z wielką zazdrością patrzyli na dokonania innych artystów, którzy potrafili sprzedać to co coś co zrobili nawet dorabiali się wielki twórca portu Marina Abramowicz przez wiele lat pracowałem pracowałam na uczelniach artystycznych i uczyła performer z UE Jasionka, czyli jest diler właściwie zastanowię się jak można sprzedać Perform sens i w końcu zrobił takie portfele -li ze zdjęciami z performerem SUV, który sprzedawał po 2 i pół 1000 USD i obojgu jej jemu wydawało się to jak też kolosalne pieniądze, więc czy jeśli zostanę giełda ile można tu mówić o komercjalizacji czegoś takiego jak twórczość mariny i na ile można mieć o to pretensje wróćmy do samej sztuki performance wg Marina Abramowicz ona sama performerzy mówiła tak na co dzień każdy z nas żyje w swoim małym świecie jednak, wkraczając w przestrzeń performance u działa się już zupełnie z innego wyższego poziomu nie jest już tylko sobą, a przynajmniej w niczym się sobie znanym 3 czy w ogóle można mówić o jakiejś metodzie Abramowiczowi metodzie tworzenia performance ów, gdyby to n p. wytłumaczyć komuś, kto wcześniej nie miał z nią nigdy do czynienia to jest dosyć prostej dosyć skomplikowany hit wnętrze myślę, że w tym pierwszy w okresie tym mieście w dawnej Jugosławii Marina pracuje eksperymentują z list z własną osobą innym ciałem mi nie tylko, bo to jest również jej stan psychiczny oczywiście na, narażając bardzo i swoje ciało swoją psychikę oczywiście na zranienie dosłowny często to jest ten pierwszy okres na innym jej performer słów natomiast ten drugi syn ulegają one jesteś niezwykle osobny do ery to jest Perform więc, gdzie ewidentnie obie osoby są kosmosem dla siebie i tam nie ma nikogo więcej to są tylko tylko oni, którzy przekazują sobie od tych trwa już jakimś niezwykłym napięciu, trzymając łup ze strzału wymierzoną w serialu serce to oni są skryci w nich włosy na mini inni w każdym razie tonął to też jest dosyć wyjątkowe performance, bo to jest performance, które ewidentnie jest performance dla 2 osób które, które stają się diety organizm i ten legendarny performance, którym pani wspomniała w poprzedniej części naszej rozmowy ten rytm, kiedy Marina wystawiła się tak naprawdę na w na ofiary publiczności, kiedy położyła na stole przedmioty i powiedział proszę bardzo mandatu stała milcząca, a wy róbcie ze mną co chcecie to to performance trwało 6 godzin i ta publiczność no powiedzmy rozbłysk w siłę mówi wolno podać drużyny, ale wolno też podrapać kolcami ruszy i do reformy zostało przerwane po 6 godzinach to nie jest performer, w którym który miał trwać 6 godzin ono miało trwać się jej nie było oznacza to mniej ilości godzin ile ono będzie trwało ono zostało przerwane, ponieważ ono zaczęło zagrażać życiu artystki to ona sama też często zagrażała swojemu życiu, kiedy rozcina mała n p. gwiazda na swoim brzuchu, a potem podgrzewała wentylatorem i ta rana krwawiła coraz bardziej, skąd to przekroczenie granic tak sobie czytając książkę wspomnienia Marina Abramowicz myślałam, że czy też dzieciństwo dosyć opresyjne smutnym domu żona była córką partyzantów urodziła się za czasów Tito, kiedy Jugosławia była swoistym komunistycznym reżimie była bardzo nieszczęśliwym dzieckiem ta wynika z tej książki była wręcz podręcznikowo uzależniona od matki, która była wobec nich okrutne uzależniona była również od tego, żeby udowadniać również tej matce ojcu, że jest czegoś wart u bardzo możliwe dzięki Sony po latach zupełnie inaczej patrzy się na swoje dzieciństwo zastanawiałem się, bo tak jak rozmawiałyśmy wcześniej widziałam zdjęcia i rodzinne zdjęcia tej bardzo zamożnej bardzo wysoko ustawionej hierarchii kościelnej rodziny matki i tnt matkę, która w po prostu idzie idzie w tango matka, która zrywa związki stołów tłuszczu swoją arystokratyczną rodziną i jest czynny przez całe lata dyrektorem muzeum rewolucji marinę mówi o takim kostiumie kostiumie na bal kostiumowy gdzie, gdzie jest ostrożnie diabła, gdzie jest kostiumie diabła, ale tylko z silnikiem układ jeśli zostanę wiemy ile ten kostium diabła był niewinnym kostiumem to znaczy diabeł jest bardzo atrakcyjnym kostiumem dla dziecka ja nie wiem czy sama nie czynił brałaby winę na bal kostiumowy mojego własnego syna w kostium diabła Devil dobrze, że na balu kostiumowym w mniej więcej w tym samym wieku byłem ubrany w kostium wiewiórki wielka albo tak jak teraz dopatrzyły wygląda głupio aha radio był to jest ktoś, choć do wiewiórek jakoś wpłynęła na pani późniejsze losy to niż jest to runda wiosenna w Amice, ale podejrzewam, że 2 był też, jakie wpłynęły tylko dobrze wygląda, gdy wśród Greków w Marina Abramowicz wracają zdanie jeszcze w swoich działaniach bardzo radykalne, ale pani też powiedziała to słowo poety bardzo zmysłowa to jej zmysłowość pociągała zarówno kobiety, jakim mężczyzną czy można mówić jak dziś takich wątkach stricte feministyczne w jej sztuce i myślę, że ta ogromna niezależności to ja dysponuję swoim ciałem to ja dysponuję swoją osobą i ruch należy do wątków feministycznych do dymisji nie przypominam sobie, żeby ona od jakichkolwiek swoich wypowiedzi poruszała wątki feministyczne ja pewnie tam, gdzie i performer sens Amsterdamu, gdzie mogę się z imienia rondu z prostytutką nigdzie się dziś w w oknie, w którym zawsze siedziała plastyczka i ciekawe klientów po prostu Tutka idzie dalej wystawowym pisze, że z zorientowała się, że właściwie jako prostytutka miałaby barwny szansę przeżycia, że mnie, że właściwie żaden klient Stern przy tym przy tym oknie obejrzawszy już solidnie nie miał ochoty, by nic więcej, więc się ze sobą giełda w ich seksualności, która niewątpliwie jest on też ważnym elementem jej jej performance i jej części twórczości jednocześnie doliczył przypomina mi się tym barok ten inny bałkański Barłóg, gdzie gra wideo Honda z Gdyni mój biały Kittel i tańczy w czarnej bili w bieliźnie to są lata dziewięćdziesiąte są nawet 9 0 Biennale Wenecji Biennale Wenecji niezwykły niezwykły projekt, gdzie w Berlinie Abramowicz Sidzina ogromnym stosie zwierzęcych kości zakrwawionych kości i czyści te kości, gdy wszystko się dziennie resztę z wojną w Jugosławii w tle projekt, który dostała wróble złotego lwa projekt odrzucony, bo ona zaproponowała go do pawilonów, bo Bośni Hercegowiny one bardzo chciała współpracować z lekcji go sławił nie został przyjęty i został zaproszony do głównego pawilonu i czułym z jej seksualnością ich diety i tej kobiety, które one już wtedy miała do potrzeb w dziesiątkę, ale wygląda niezwykle młodo wygląda niezwykle atrakcyjnie wygląda bardzo powiedziałbym nawet perwersyjnie na tym stosie na tym stosie stał się kości jony Jonasz Sidzina tym stosie kości śpiewa hymn żółto przyśpiewek czy jest także można powiedzieć żona w ostatnim czasie zwolniła tempa, bo jak sobie przypominam jej losy lata 7 0 8 cały czas siedział gdzieś jest w podróży gdzieś gdzieś coś tworzy teraz tak naprawdę mówimy o Beacie z PiS prezent z roku 20 10 trzymaj na cały czas jest obecna w świecie sztuki i ja myślę, że w tej chwili Berlinem znacznie bardziej obecny w świecie sztuki, bo Ennis w i kosz szerszej publiczności wierzą w Berlinie w latach siedemdziesiątych stołów jednostki tak jak dziś byłyśmy tam kilkadziesiąt osób do reformy niż kilkadziesiąt osób to Perform wyniesie od teraz na występy przychodzą tłumy, więc w mediach nawet po tym, filmie, który bank, który powstał w związku z występów w głowę Harvey, który miał bardzo szerokie rozpowszechnienie, więc myślę, że żyje informacją nr 2 plus z tym bardzo solidny katalogi plus książki wspomnieniowe to dotarło do bardzo dużej ilości widzów natomiast jeśli jest aż zastanawiał się czy tych perfum złotego dłużył i mam wrażenie, że to był 1 performance rocznie tak samo z tego okresu współpracy z la 1 gorzej było 15, ale on każdy jest tak mocny każdy jest tak ważny, żeby je wszystkie pamiętamy w Berlinie jest coś takiego, że właściwie jest co wyjątkowe prace, których pokazują one w dokumentacji, a były niskie wiem, że większość i performer lisów trafiły do dołu do historii sztuki i w tej chwili do ogromnej ilości widzów jeszcze zastanawiam się jednak z tą najnowszą wystawą w Kinder i chyba wrażenie, że w tej chwili jest zapotrzebowanie, bo poczułem i co jest na tej wystawie ziem na tej wystawie są również archiwalia, że na tej wystawie psów i obrazy one próbowało malować ciemnych veto nie było jej medium, że na tej występ od marca zaczęła tak naprawdę manewrów Otóż rzuciła dla FIZ staruszka, która zaprosiła na ścianie ten Starzec rzucał rzucał cień ona stwierdziła, że tędy pójdzie chata jest jej droga, ale wyszła spoza ram, ale to jest coś takiego, że właściwie musimy spojrzeć na to jak wyglądała edukacja artystyczna w tamtych czasach uczono malarstwem rzeźbą przypomina mi się historia Abakanowicz, które też studiowała malarstwo i też pewne, bo będzie poszły zupełnie inny ostrogę ani także wydaje mi się, że na tej wystawie zgromadzono wszystko co się w całą pewnością muzeum chcą pozyskać wszystko co się da się w tej chwili wielu kolekcjonerów i muzeum kupuje również archiwa jest ogromna różnica między tymi czasami, kiedy szok Tekieli wydał to portfolio lub i był absolutnie szczęśliwy, jeżeli udawało się, choć jedno sprzedać, a tym jak w tej chwili w muzeach po prostu polują na wszystko co ważne, by pokazać się w kolekcji i podpisać kolejne nowe Marina Abramowicz ma zawitać podobna do centrum sztuki współczesnej w Toruniu to są co prawda plany dopiero na początek przyszłego roku, ale zobaczymy co z tego wyniknie na razie nie nie tak bardzo daleko proszę państwa w niemieckim Bonn wystawa przekrojowa twórczość Marina Abramowicz Cleaner, a w księgarniach książka pokonać mur wspomnienia Marina Abramowicz artystce rozmawiam z kuratorką krytyczka sztuki Milada Ślizińska bardzo dziękuję klienci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA