REKLAMA

EKG: dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek i Sebastian Mikosz

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-07-27 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
29:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia kapitał gospodarka, druga część magazynu EKG. Maciej Głogowski, w naszym studiu dziś pani Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wydział nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego i Sebastian Mikosz prezes chińskich linii lotniczych Rozwiń »
I co pan tam właściwie robi?

Pracuje w liniach lotniczych otwieramy połączenia kupujemy samoloty staramy się przywrócić rentowność może powiedzieć, że bardzo często co zawsze jest dla mnie powodem takiej satysfakcji bardzo dużo rzeczy, które tam odnajduje to są takie rzeczy naprawdę bardzo typowe dla firm państwowych dla firm lotniczych bardzo bardzo jest świat naprawdę bardzo płaskiej czy to w relacjach z dostawcami czy to ze związkami zawodowymi czy to w problematyce finansowej szczególnie ze związkami

Jest zmiana ideologiczna, która w MF przypomniało mi się doświadczenia pana prezesa zlocie fanów tak to już bardzo przydają się one się bardzo przydają także, by potępienia jest krajem, który jest też bardzo inspirujący w Afryce odbyła się w tej chwili coś, czego w Polsce my trochę nie dostrzegamy z racji takich innych priorytetów gospodarczych, ale tam się odbywa bardzo ostra no to nazwać wojną pędziły walka o złoto, kto będzie miało rolę lidera gospodarczego kontynentu, ale nie całego tylko pewnych jego obszarów my tzw. Afryki subsaharyjskiej, a na to w tej chwili jest naprawdę taka duża duża konkurencja pomiędzy Etiopią, która bardzo się rozwija dynamicznie na ma swój plan polityczny każdy z tych krajów Kaniuk, która zawsze uważa się za 2 za lidera, ale wzrastają takie kraje, o których się mało bardzo słyszy, które są bardzo dynamicznie się rozmiaru szkody Łanda, która po po po tych wszystkich swoich problemach etnicznych 15 lat temu czy w 20 lat temu w urasta na marne mama modelki oni oni mówią oni chcieli być Singapurem Afryki szybko by cokolwiek to znaczy do bardzo też bardzo uparty potem po podparte konkretnymi działaniami oczywiście RPA, który niestety boryka się dzisiaj z ogromnymi problemami natury politycznej, które zaczynają mieć poważny wpły w na na gospodarkę dziś pytamy no i Nigeria, ale duszy Afryka bardziej zachodnia, więc tam na tym kontynencie, który jest 4 × większy od Europy i to i jego i obszarowo i ludzką odbywa się trochę taki początek początek wzrostu i przyjechał pan do nich wiedzie znowu fachowo wschodniej do Polski i co czują się zmierzyć z tym co jest tutaj przypomina tor to prawda, ale bez wchodzenia w w emocje nasze tutaj polskie, chociaż czuję oczywiście też mnie to wszystko dotyka to jej w największą zaletą, jaką pół roku pobytu tam mamy zauważam jest to, że wyjazd z Europy powinien być obowiązkowy dla każdego Europejczyka, żeby Europy docenić, ale również Polska, bo ja nadal uważam, żebym zaczął od polityków najpierw nazwaliśmy mnichem wyraźnych akcji w polityce, bo zrozumiałem, że część standardów afrykańskich nasi politycy się nauczyć i ruszyli tutaj zieleń przejęli zdarzają, więc jestem na swoisty w praktyce tam po drugiej stronie, ale gospodarczo naprawdę uważam, że to co Europa i sumy, jaką Polska dokonaliśmy w ostatnich 30 lat jest niesamowicie wyraźny i widoczne, kiedy jest święta w takt kampanii pożegnalne w Indiach nie miał okazji niż 2 września mieli przyjechać do Polski i sprawdzić jak to jest, ale byłem kilka dni na Ukrainie, ale i wystarczyło mi halny się pięknym Lwowie i wystarczyło wysłać mi powrót jej dzieci trzygodzinne oczekiwanie na granicy, żeby powiedzieć, że czas zrobić wszystko, aby być w unii być Schengen, a jeśli ktoś myśli o tym, macha, żeby nas stamtąd wyprowadzić to co zrobić wszystko, żeby to wybić z głowy w Jeżowem kilka dni temu 4 w magazynie EKG jest pana Mikołaja Dowgielewicza z Europejskiego banku inwestycyjnego niegdyś przecież wysokim urzędnikiem państwowym w Polsce w MSZ się na jej powierzył funkcję pytała m. in . o spotkanie przewodniczącego MKOl z prezydentem Trumpem powiedział cieszmy się z chwilą tego zdarzenia, bo nie wiadomo jak długo ono ma ono potrwa do tak właśnie się trochę jest w tych relacjach musimy cieszyć się z ich być może chwilowego nikt nie stawiamy tezę, że ostatecznie wszystko co, o czym panowie mówili nie będzie za kilka tygodni aktualne, ale mamy się cieszyć, bo jest chwilowe odprężenie w mała jest nić porozumienia nam zależy przecież na tym, żeby Sojusz Europejski amerykański trwał w wymiarze gospodarczym politycznym na ich z tym, że w ciąży zgwałcił jednak eksportu Unii Europ Car z Unii Europejskiej jest źle kierowana na rynek amerykański, a znowu my jesteśmy w polskie firmy są dostarczycielami ma towarów produktów różnych komponentów do produkcji do towarów eksportowanych z krajów europejskich do Stanów zjednoczonych, więc po prostu dla nas jest to by być albo nie być, więc myślę, że może warto też patrzeć na te aspiracje ma, o których pan prezes Mikosz mówił przed chwilą krajów afrykańskich, że chcą się rozwijać, że robią wszystko, aby w inny los się zmieniać, żeby dobrobyt rósł, bo bez tego oczywiście żadna zmiana się trwale nie może dokonać ich życiu nie mieli, owszem, niektórzy z nas myślą o politykach w głowie jakiś kompletnych głupot K2 to spróbujmy teraz porozmawiać o tej takiej gospodarce do jakiej my tu się już trochę przyzwyczailiśmy i do takiego obrazu, który nie sprowadza się w łącznie, choć to są niezwykle ważne sprawy do tradycyjnego przemysłu tradycyjnego tradycyjnie rozumianego handlu czy tradycyjnie rozumianych usług tylko do tego co jest tym karom być może i symbolami ostatnich lat obserwują państwo co się dzieje z Facebookiem tak się lekko spadał o 20 % kurs spółki, a wycena wartości powodzenie spadał miliardy dziesiątki dolarów to są niesamowite historie o najwyższym trzeba patrzeć jak kursy rosły jak wartość rynkowa tego typu podmiotów globalnych wpisuje się na nią w latach spaść może w ciągu drogi Rafale, że jest racja, ale też ja myślę, że nigdy w historii wcześniej nie było takich sytuacji, że wartość rynkowa firmy rosła tak szybko, bo to, że Dionizos przyniósł on będzie znaleźć to było zawsze w natomiast myślę, że nie znajdziemy przykładu nawet największych firm wtedy kiedy, kiedy kapitalizm zaczął się rozwijać, czyli pod koniec dziewiętnastego wieku w 2 dwudziesty wiek nie znajdziemy takich firm, których wartość rynkowa rosła w takim tempie jak ma rośnie wartość rynkowa tych firm nowo technologicznych globalnych dzisiaj, więc to nie o to, żeby je z czego spadać boją się, że tu po prostu popełniono bardzo wiele błędów biznesowych jeśli ktoś się czuje z po swobodniej nie czuje ograniczeń i sami się tych ograniczeń ograniczeń formalnych regulacyjnych nie ma to sam na siebie nakłada pewnych ograniczeń rentową moczy się były takie są tego konsekwencje, że no ci, którzy inwestowali w te spółki już do spółki nie chcą inwestować to jest zmiana wynika, że jest fenomen, który w myśl zaczął być zauważany czy fenomen tych wycenę spółek i w ogóle problemów dla globalnej gospodarki, bo mówimy o sytuacji pewnej bardzo szybkiej budowy wartości, ale bardzo źli dominacji całkowitej tych tych największych firmy na skalę światową dziś właściwie Stali Bóg was Mono polami może jakimś tam wyłączeniem Chin jest w tej chwili z opublikowana niezwykle ciekawa książka, która część w stanach Zjednoczonych jest bardzo popularna w Europie wartość 8 2 do for Tax, czyli historia tych 4 innych wielkich firm wiem czy to był Amazon Google Apple Amazon Facebook Abdul i Facebook tak i to są to są te 4 firmy, które rządzą figury rządzą światem de facto i teraz proszę zwrócić uwagę, że to co się dzieje jest z mojej ocenie zmiana w ogóle podstawy wyceny tych firm, dlatego że dlaczego one osiągnęły tak absolutnie obłędnie wysokie wartości rynkowe cały czas zmaga się sprawdzamy, kiedy i, kiedy Google czy apel przejdzie bilion dolarów wyceny tarczy, czyli między nimi nie miliardy tylko bio bio pierwszy bilion euro, czyli 1000 100 0 miliardów możemy też ich w tej zbrodni wojennych generalne zmusiły posłanki po angielsku ciągle jest idea startu z wizami, które zawsze premierami, ale tu są wyceny, których ani jak są bardzo ciekawe gra grafiki w stanach znaczącą pokazują jak pisze połączyło wycenę Boeinga General lekcji General Motors wszystkich starych tradycyj tradycyjnych razem to one przez 10 0 lat na letnie zbudowali stać mówił o połowę wartości, ale pytanie, dlaczego te spółki zostały tak wycenione Otóż one zostały tak wycenione właśnie przez to, że posiadają nasze dane to znaczy Jaś śmiem twierdzić, że czy Facebook czy Google wie więcej o swoich klientach niż jakiekolwiek państwo swoich obywatelach mało tego się, że z wyjątkami zwyrodnienie nam, że nawet jak bardzo chcieli też nie nie dorastamy do pięt, ale oni wiedzą jak tylko gdy ostatni ostatni grafik, który w mediach społecznościowych był publikowany to jest analiza akt chyba Harvardu o tym, że w 2 5 8 laika z system wie więcej od nas niż nasz partner życiowy tarczy to tam 1 0 lekarze w stanie zidentyfikować, tyle że nasi przyjaciele po 30 tyle ile rodzina po 5 8 tyle ile osoba widzi tyle samo naszym charakterze preferencjach skłonności do zakupów tych danych to stanowiło wartość nie to, że pan tam publikuje te fotki czy jest pan Górka jakiś artykuł, który szuka za ciekawy tylko po, że można mnie sprofilowane i teraz zarówno wprowadzenie europejskich regulacji tych działań ochronnych jak nas prawa tym samochodzie analityka pokazuje, że to tak naprawdę jest przerodziło się w taki rodzaj dym wielkiego brata, który o, której i, którego my nie chcemy żadne społeczeństwo nie akceptuje i już teraz będzie korekta tego, bo to co jest wartością czy te dane, które mają już nie będą mogli tak swobodnie używać może właśnie ono dzieje się to korekta właśnie ta korekta się jeszcze się dzieje i ona będzie w mojej ocenie kontynuowana, dlatego że teraz już nie można go od jak to było zobaczyć tam być analityka tego się nie dał zobaczyć w związku z tym regulator będzie musiał wejść i to ograniczyć niesamowite bardzo ciekawą i chociaż to tutaj, ale ani też wzory odpowiednich narzędzi do tego, żeby tymi informacjami, które są zbierane przez Facebooka n p. zarządzać umieć wykorzystać dookreślonych celów nic się nie wydarzy, więc to, że w ogóle zmienia się kompletnie globalna gospodarka Żywca większym stopniu słucha tworzymy narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, że zacznie zaczynamy żyć tym jak blockchain wykorzystywać to powoduje, że my będziemy za chwilę kompletnie innym świecie i wszystkim naszych oczach tych ESK 2 na dużą co z tymi małe, bo tutaj państwo rozmawiali i mówili właśnie tych nowych przedsięwzięciach tych wielkich korporacjach wielkich firmach, które towarzyszą nam właściwie każdego dnia, dzięki której gromadzą dane i mają ten naprawdę trudno wyobrażalne wyceny swoich wartości nowo tutaj pan prezes Mikosz reprezentuje to samo w sumie tradycyjny biznes lotniczy Gdańsk ta naczelny okno jesteśmy tradycyjnie też bardzo ich i powstały w Europie teraz nie rozmawiamy o nich przy okazji strajków w tanich liniach lotniczych, ale powstał model biznesowy tych tanich linii lotniczych, które jak rozumiem chciał być liniami masowymi i które zrobiły na rynku rewolucję podały, że wielu osobom możliwość zobaczenia kawałka świata gdzieś się można polecieć możemy w nieco innym standardzie, ale zarazem kwoty, które być może są osiągalne to też jest jakiś fenomen talent i handel tutaj ktoś teraz mówimy nie, ale tak tego zrobić nie można trzeba też pomyśleć co jest słuszne o ludziach, którzy tworzą ten biznes, którzy pracują w tych dniach jak to wszystko pogodzić czy też była jakaś rewolucja ciągną się dawno za nami i teraz wszystko ma się uczyć wrócić na stare tory to się co się dzieje, bo w sumie ten fenomen biznes biznesowe tych tanich linii jest naprawdę kawał historii na hakach kawał historii, która dała ludziom możliwość zobaczenia kawałka świata, ale jak analizuje, niemniej absolutnie nie znaczy to to jest farsa fenomeny masowej konsumpcji pewnych usług usług, które były jest bardzo ograniczone w mojej ocenie biorą się tylko wyłącznie z tego, że nastąpiła deregulacja dostępu to znaczy i tanie linie lotnicze powstały, dlatego że w którymś momencie podjęto polityczną decyzję, żeby przestać chronić nie tradycyjne i przestać się obawialiśmy się zaś, że był taki jakiś Święty wspaniały czas, kiedy zdobyli jak się był prezesem lot decydował czy Lufthansa może latać do Warszawy, a jeśli tak, po której ewentualny te czasy, a i te czasy nie są takie odległe mówimy można od 30 latach tak teraz to by prezesi się dowiadują, że konkurencja przyleci z gazety w związku z tym fenomen deregulacji spowodował, że powstały zupełnie nowe rewolucyjne modele jeśli pan pozwoli na pewne porównanie to też bardzo analogiczne dla mnie porównanie do usług telekomunikacyjnych, które też na początku były mocno regulowane i mocno drugie oczywiście potężna rewolucja technologiczna podpadł deregulacją, bo prawdą jest też, że nie byłoby fenomenu linii lotniczych, gdyby nie rozpowszechnienie się internetu i dystrybucji przy pomocy były narzędzi IT, gdyby ta deregulacja nie dotknęła również lotnisk, które zaczęły być trochę niezależnymi graczami przyjęto zasadę, że lotnisko nie może być połączony z linią musi być równe traktowanie wszystkich, ale też nie byłoby tego wzrostu linii lotniczych jakich usług telekomunikacyjnych, gdyby nie rosło bogactwo Europy przeszła 2 duże fazy powojennego bogacenia się i oczywiście z demokratyzacji dostępu do lotnictwa Ewa Janik czy to jest także pozwolili rzetelnie pozwoliły zobaczyć kraj świata one przesadziły z wielu obywateli z autobusu do samolotu w Tallinie inaczej jest duża zmiana, czyniąc to bardzo wygodnym ma do tego dodać 8 rano trumna pani resort na to no to odnotowało Noto Noto mamy mamy mamy pełen zesta w taki taką taką usługę, która ugotowała to co dzisiaj mamy w Ząbkach, które grają niecnym walczyli nie tylko tam wejść w życie nowy model biznesowy w bardzo wierzy w informacjach o handlu ekonomia kapitał gospodarka i magazyny kawie część trzecia Maciej Głogowski czy dobra i dzień dobry tak się poświęcić sporo też Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek i pan Sebastian Mikosz są gośćmi magazynu dekadzie części trzeciej w części trzeciej tradycyjnie rozpoczną od krótkiego przeglądu rynkowego wnuk dużo ciekawych informacji na euro 4 zł 2 8 gr frank 3 70 USD 3 zł 6 7 i funt 4 zł 8 2 gr to jeśli chodzi o rynek walutowy o giełdzie jeszcze zdążę powiedzieć chciałem przypomnieć rozpoczęliśmy w części drugiej magazynowej Hg rozmowę, bo tak takim dla mnie punktem wyjścia były te ostatnie protesty strajki odwołane loty z wielu naszych słuchaczy na pewno słyszało o tym, być może są należności może to, że strona jak rybki mniej niż ich nie wiem prezes Mikosz pokazuje na siebie mój kraj został odwołany w północnym Wschodzie jak leci z majonezem, a nie także pan wchodzi lotnisko mówi Mikosz jestem Zlatan cech tak powiem od razu dostaje dostarcza jak to się, mówi że w mieście, a pomiędzy do tego nic nie wynika z branży jest dla nich nasz świat demokrata z 2, a także na dom Harcerza i własnej intuicji zacząłem państwo potężne, bo mnie się wydaje, że to jest, bo im niezwykle ciekawa historia co to tanie linie wroga nam dały tu pan prezes Mikosz trochę zaciągnie sprowadzać na ziemi, ale właściwie w tym samym takim tonie, że ta kokainę to bardzo ważne przedsięwzięcie, jakim są te tanie linie lotnicze i choć wykluczyć, że przerwa między nimi oraz w tej sprawie, gdybym chciał wyłudzić silne ruchy pozorne nadane, zamykając rok milionera męczyli w lotniczych, których o, których pan Hulot kasowej Nisko kosztowej i halę my za zeszły rok, aczkolwiek niż rok się zamyka czystego 1 marca tak jest im przychody wyniosły się ponad 7 miliardów euro, czyli plazmy gdzieś koło 3 0 miliardów złotych, a sam zysk netto 1 , 5 niespełna 1,5 miliarda euro, czyli około 6 miliardów złotych może ja lan da urwać punkt odniesienia tak powiem, że anonimowo, że my na podstawową służbę zdrowia Narodowego Funduszu Zdrowia wydajemy 1 0 miliardów, więc jeśli, ale i złotych niezłomnych złotych niż 6 miliardów złotych wynosi zysk netto to, o czym się w oświacie, ale teraz, gdy rzecz najważniejsza, bo ona mówi o tym, o co pyta pan redaktor w zeszłym roku Ryanair przewiózł ponad 1 30  000 00 0 pasażerów 1 30  000 00 0 ludzi Indianie wiem ile przewozi Kenia Czechy 4  000 00 0 zloty zlotych balkon 7  000 00 0 widać a, a rejony 1 30  000 00 0 tak czyli, gdybyśmy zostali w tym modelu biznesowym tradycyjnym nie pojawiłyby się tanie linie lotnicze do października więcej zarabia nie miałoby mu to by te 1 30  000 00 0 nowych, którego skorzystał w zeszłym roku z usług Ryanaira i wiele milionów, które skorzystały z innych linii logo stanowych nie poleciało, by na wakacje nie poleciałby odwiedzisz rodzinny nie wybrał się na krótką wycieczkę do Zielonej medialnej tak dalej czyli, ale i tanie linie lotnicze rzeczywiście, ale tutaj bym osobiście zgadzam z panem prezesem z tym co mówił przed przerwą, że nie wystarczy tylko wyłącznie posiadacz usług lub postawą, czyli możliwość przelotu, bo to po niskiej cenie, bo tej usługi, by nie było, gdy bardzo wiele rzeczy się nie wydarzyło wcześniej, ale także bardzo wiele rzeczy niech nie wydarzył się później bo, chociaż właśnie nowe rozwiązania nowe narzędzia informatyczne powodują, że ten dostęp także do zakupu biletu jest znacznie lepszy, nawet jeżeli nie doszliśmy do przerwy rozmawiali, że to model biznesowy zaczną się do siebie upodabniać właśnie dość dobre maniery poza Azją ten tradycyjny lotniczy czy narodowi przewoźnicy duzi przewoźnicy tzw. dłużna, bo przez Jean-Claude AB największy Polski przewoźnik 7  000 000 pasażerów koleją z drużyną na świecie przewoźnikiem we to wasze pytanie co to znaczy co to znaczy duże 7  000  3 30 4  000 00 0 jak w przypadku Kenya Airways, więc na pewno my tanie linie lotnicze otworzyły ludziom na całym świecie świat z taką tezą tutaj właśnie przyszedłem dzisiaj wydacie graczy tak znane i warzyw no tak tak noc otworzyły w świat przy spełnieniu tych tych warunków i soczyście 3 kontynenty które, które w nowo zaczął się do Tatr rewolucja oznacza to, że w stanach Zjednoczonych nastąpiła deregulacja po takim okresie bardzo zamkniętego rynku Azja jest drugą drugim kontynentem, gdzie bardzo dynamicznie ten model zaistniał i uroku równolegle długą Europa prawie, że równolegle z ze Stanami Zjednoczonymi, a media teraz pracuje na kontynencie, który właśnie nie spełnia tych kryteriów, żeby takich nie powstawały i bierze pod nowym kryterium jest dochód na głowę nam na mieszkańca tańczyli, czyli PKB per capita, którego nie ma i które powoduje, że jesteśmy jeszcze w tym fenomenie takich nie nie bardzo itd zdemokratyzować negowały przemieszczania się o fenomen jest ciekawy taki, że za to jesteśmy w bardzo demokraty zwanym dostępie do tych usług telekomunikacyjnych czy ta rewolucja tam poszło znacznie znacznie szybciej ja myślę, że należy wyobraźnia człowieka przy korzystaniu z telefonu jest inna niż przy sią dowiedzieć się na jej notowania znacznie mniejsza, ale parę dolarów na komunikacji tak Telekomunikację czy w połączenia głosowe internetowej zupełnie innym innym problemem niższy niż przelot, ale tak to jest wieś przed pana prezes jak najbardziej uzasadniona, tym bardziej że rzeczywiście zbudowanie świadomości w cudzysłowie żeśmy się nauczyło ludzi latać tam nigdy nie lubię tego sformułowania, ale inne, by ten fenomen, że klasyczne linie stary tradycyjny przyjmują rozwiązania właśnie dystrybucyjne czy chociażby różnych dodatkowych źródeł przychodu czyste wie pan wszystkie największe grupy lotnicze dzisiaj stworzyły swoje własne lub postu to też fenomen, że kopiują ten model, bo na to jest na to pieniądze nie, bo jest poza potrzebowali pieniądze nie są tam było błoto, bo każdy klient wpisuje się miliardów ta jest imponująca Lufthansa Group ma 3 6 miliardów euro przychodów ważne jest mieć więcej, czyli jest jest znacznie większa przychodową, a z milionerem, a dla lecznic choroby jest wizy przy przewozie mniej zarabia więcej, więc te TVP 1 Stoch także kawa nie wyklucza herbaty naprawdę to znaczy mogą różne, choć zostawać mamy modele były różne zapotrzebowanie jeszcze się spojrzy na przeloty daleko dystansowe tutaj akurat te ostatnie ruchy lodu pokazują, że dobrze, że moc rozwija to są rzeczy przez Atlantyk tam, gdzie jest coraz więcej do Budapesztu w Warszawie tyle ten biznes, by przeżywał kryzys parę lat temu w tej chwili z najbardziej kwitnący biznes linii lotniczych, czyli latanie przez międzykontynentalne, gdzie nastąpiło uporządkowanie tzw. joint venture i tam dochodowość tego Goethego rośnie ostatnio była publikacja tzw. miliardowych połączeni linia między Londynem, a Nowym Jorkiem przynosi British Airways miliard dolarów zysku rocznie zysku nie obrotu zysku dyskursu mówimy o tym, że przypływ testosteronu media masowe potem jest tam Tokio Londynie na oczyścić tam Los Angeles Tokio to wszystko takie połączenia po 14 1 5 godzin, na których naprawdę nie zarabiają nieraz duże pieniądze, ale też bariera wejścia jest bardzo duże jeśli można byłoby mówił pan o tym, o tej barierze dochód osiąga poziom musimy przekroczyć pewien próg dochodu rozporządzalnego, żebyśmy mieli pieniądze niż 1 000 000 zlote, który jest, który neonu zmęczony konsumenci obywatele wszędzie na każdym kontynencie i może powiem, że znowu też dane z raportu rejony Real zeszłorocznego średnia taryfa w zeszłym roku Himmler milionera wyniosła 3 9 4 EUR jest ponad 40 EUR w średnia tak jest, że był trochę wyższej były też pewnie z po analizie, więc można sobie o cenie biletu tak tak tak czy Shaun ni z tego nie żyją tak powiem też lek. Antoni Rząsa, lecz o to chodzi o to, że pani przyszła tak w Espoo Maria Ochman Janusz Walczak na inny produkt leży ci, którzy korzystają z linii obraz lansuje wiedzą, jakie są komponenty tego co muszą zapłacić tak ażeby móc dolecieć tam, gdzie są dość, ale też mówiliśmy o tym ma pewne, że to zwiększyło zdecydowanie nasz pobyt w Żylinie logo stawali także rosnące dochody zwiększyły nasz popyt na przemieszczanie się w różnych celach też zerknęła na dane naszych ZAK polskich zagranicznych podróży w Chełmnie macie dane z 20 17 rok, ale podejrzewam, że dynamika będzie jeszcze wyższa niż 20 1 6 wobec 20 1 5 netto ogółem nasze podróże zagraniczne to był wzrost ponad 3 60 %o wy ponad 11  000 00 0 osób wyleciało im wyleciało z zagranicy tak i też bandyci ściany, ale też bardzo jak Izby też, by przyjrzał się, bo wydane głód to są dane Głównego Urzędu Statystycznego i podane są kraje, do których głównie latamy z myślą o tych kierunkach turystycznych, bo przecież nie tylko turystycznie latami się, że dużo lepszym rozwiązaniem jest czy do Wielkiej Brytanii czy Tajlandii to są też przeloty biznesowe gminy, ale inną n p. psy Grecja ma ponad 12 proc, tyle że w roku 20 16 jest wobec 20 11 ruch Lechia ma prawie 18 % wzrost liczby osób które, która turystycznie wyjechały nie wiesz samolotem, bo takiego taniego pociągu z niej nie pokazuje, ale mówimy o tym, że jak dochody rosną tu też nasze zainteresowanie światem i korzystaniem z telefonu 0 0, ale poza rozwalony jak teraz są te protesty i pracownicy domagają się one innego sposobu zatrudnienia innych stawek to znaczy, że ten model się zaraz wywróci model biznes omija absolutnie to mogę się w ogóle nie o tym nie oto opierał poza tym ja bym ja jestem dość, że ma radykalne w tych swoich pretensjach dotyczących lotnictwa to nie są pracownicy wszyscy tylko wziął też personel latający, czyli ci, którzy zawsze uważają, że są źle opłacani zawsze protestuję, bo równie ważnym elementem składowym linie lotnicze jest mechanik lotniczy, który ma równie dużo powiedziane, że pilot, dlatego że gdy jeśli on coś tam nie dowie, że to ten drugi nie może polecieć i ryzyko rozkłada się bardzo po równo, więc jest w ogóle fenomen rzeczywiście taki, że urosło na świecie gigantycznie zapotrzebowanie na pilotów na wszystkich kontynentach jest trochę taki był błogosławiony okres, bo piloci mogą w większości przebierać w ofertach, więc te sposoby zatrudniania w słynnej naturalna presja na to oczywiście to jest po części normalne, że taka presja jest bo, bo każdy chce mieć lepsze warunki pola pracy płacy niż gorsze noty jest zupełnie naturalne, ale model też częściowo opiera się o inny sposób zatrudnienia brak związków zawodowych i brak protestów i kosztów związanych, ale ten model ma kilka składowych, które powodują, że zostanie znacznie niższe koszty mieć nie większe problemy ze zdziwieniem, ale i tak doszliśmy kończynę religia wymusza pewnie trochę więcej, bo wrócę wrócę do mojej podróży do Lwowa i w miłym przeżyciem jestem związanych z dnia aż, a i jedno strona przekroczyliśmy granicę w drugą stronę zobaczyłem, że absolutna większość ogromne liczby samochodów, które przekraczają granicę polsko-ukraińską Niklińska polską to są samochody na polskich numerach jak doszło do minimum kontroli paszportowej to zobaczyłam, że absolutna większość jej tak jak dziś oszacowali to pewnie z 9 5 % osób, które siedzą w tych polskich sam samochodach na polskich numerach to są osoby z ukraińskim paszportem czy są Ukraińcy w celi przystawia się, dlaczego i to jest trochę, bo dowiedział się go pytam oczywiście Ukraińców, ale i to jest po prostu jakaś absurdalna kompletnie polityka rządu regulacyjna, którą mówią o tym, że kupił samochód za granicą to nie możesz go zarejestrować się z ne na Ukrainie i AAA jeśli wyjeżdżasz tym samochodem to co 5 dni musisz wyjechać i ci biedni Ukraińcy, którzy kupili polskie tańsze, bo okazuje się, że ładna czy problem polega też do samochodu, którego kupują już być używane stare samochody kupują dużo taniej niż u siebie, więc mieć żalu motory wzrostu to co się dzieje na granicy z efektem tego, że muszą co 5 godzin przerwy co, więc nie przekraczać siłę granica no po prostu absurd bardzo państwu dziękuję mam nadzieję, że sporo ciekawych rzeczy dzisiaj powiedzieliśmy WIG 2 0 na koniec powiem jest na minusie 2, ale ma 2 30 0 punktów święto na indeks szerokiego rynku WIG 4 na minusie

Pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wydział nauk ekonomicznych Uniwersytet warszawski bardzo dziękuję dziękuję bardzo pan Sebastian Mikosz prezes chińskich linii lotniczych Kenya Airways dziękuję bardzo bardzo proszę dziękuję temu magazyn EKG audycji realizowała Adam Maciejewski i Krzysztof Woźniak przygotowała audycje Zuzanna Piechowicz bardzo dziękuję teraz będą informacje po informacjach Cezary łasiczka audycja Owczarek Maciej Głogowski do usłyszenia ekonomia kapitał gospoda
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA