REKLAMA

Co robi Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego?

Skołowani
Data emisji:
2018-07-28 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dzisiaj państwa i moim gościem jest Konrad tomik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry panie sekretarzu dzień dobry witam serdecznie i tylko na początek przypomnienie krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego organ bezpośrednio podległe pod ministra infrastruktury minister Adamczyk jest przewodniczącym tej rady sekretariatu krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego taki organ Rozwiń » wykonawczy wszystko zgodnie z ustawą o nie także rozróżniać dobre prawo ruchu drogowym są 40 c można się zapoznać natomiast, jakby tego nie nazywać instytucja, która jest odpowiedzialna za planowanie całego systemu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach głównie wpływ na tu centralne drogi, bo trochę mniej na samorządową o tym, porozmawiamy mam nadzieję, a zysk jest ważna przez woźną, a te samorządowe szczególnie są ważne, bo to większość dróg jednak w Polsce to nie jest od czego zacząć 3 kartki pytań mam do pana zaczniemy od stanu bezpieczeństwa w pierwszym półroczu 20 1 8 roku 3 2 ofiary śmiertelne z moich wyliczeń to są moje wyliczenia więcej niż w analogicznym okresie 20 1 7 roku potwierdza pan, że niestety gorzej panie redaktorze potwierdzą może to 3 2 nie tylko ona zaliczeniu, ale też krajowej rady wyliczania jej niestety też wyliczenia nie są to realna to jest 2 , 8 % więcej natomiast to są tylko kwestie związane z osobami zabitymi, którym powiem krótko jest to kwestia związana z tym co się w co się działo przede wszystkim my mówimy o tym, pół roku, czyli za 6 miesięcy do nas 30 osób więcej, ale tutaj największy wpływ nie są to miało to co jakoby podkowy Sztutowo się w okresie miesiąca stycznia tutaj było największa większy skok można było powiedzieć, że chodzi o karierze, choć pozostałe miesiące mogą to jednak do mnie wypadkowość kształtowała się raczej pozytywnie tego drastycznie rzeczywiście w po pierwszym pół roku zadecydował o tym, że ten wzrost wypadkowości co takiego gwiazdom z firm i surrealistycznie, że tak, bo źle rozwoju oczywiście po tym, jak po tym okresie pierwsze 6 miesięcy również dokonujemy dokonaliśmy takiej wstępnej analizie tego są zdarzyło się tak naprawdę na polskich drogach, dlaczego tak się dzieje, a przez to niezmiennie moment na bardziej ważna kwestia związana z tym co co możemy prognozować co się może wydarzyć w drugiej połowie roku będzie kluczowa dla całego roku w, zwłaszcza że okres jesienno zimowy jak wiemy nazwa czasem też jest kiepskim czy też tak naprawdę możliwe to jest owa gorsza druga połowa zaś co roku jest niezgodna z odkrywcą wiadomość natomiast to analiza zmian w poszczególnych miesiącach to jest kwestia właśnie tych dużych skoków zmienność, jeżeli chodzi nawet od nich poszczególne czy tutaj mam taką pewną też nowość, że z skała w bankowości bardzo fluktuacje czy to jest tak naprawdę to duże wahnięcia 1 dnia 3 osoby następnego dnia 1 0 obok 8 ZS mamy tutaj taką fluktuacje o tym, że z tych danych tej analizy tron we wstępie dokonaliśmy już od 6 miesiącach to jedynie 4 województwach nastąpił jedno czas na wzrost liczby wypadków zabitych rannych w kolejnych 4 województwach oczko nastąpił spadek liczby wypadków, a to wzrost liczby zabitych, a tak naprawdę co się stało 3 2 osoby więcej to z tych analiz tych danych statystycznych stąd wynika, że wzrost liczby zabitych do 30 osoby to są prawie wyłącznie pasażerowie pojazdów czy to są 3 6 ofiar zabitych więcej nie znaczy, że mogą ginąć, czyli znajdzie, ale z 3 0 ofiar jako o Bogu oczywiście klasyfikujemy poza wsią to miasto jest właśnie kwestia 3 0 ofiar więcej, jeżeli chodzi o grupę pasażerów pojazdów jest tutaj mamy kwestie związane z tym obszarem, ale tak naprawdę, jeżeli chodzi o to, że wzrost jednostkowe to najwięcej ofiar wypadków zanotowano, iż właśnie w takich zdarzeniach jak najechanie na drzewo przewrócone się pojazdu i tutaj ta liczba ofiar śmiertelnych również zdarzeń tylnych nastąpiło 3 2 7 osób więcej i bocznej 10 czy ta tendencja również w tym ob tych obszarach się właśnie tak się powoli, że za zło oto pytam rzeźby najechania na drzewa z, dlaczego najeżdżali na drzewach to znaczy to są to są przykłady takich to są przykłady takich tych zdarzeń drogowych, który miał miejsce w tym pierwszym półroczu, które tak naprawdę jednostkowo zaważyły na tym wzroście tylko pamiętajmy o tym, że to wzrost jednak nie jest na tyle jeszcze przewidywane, żeby ostatecznie po danych, które będą spływały do nas miesiąc innym taką grą dostępną na re i przyglądamy się inne co dziennie natomiast oczywiście to nie jest tendencja w taki sposób, żebyśmy dzisiaj już wyciągali wnioski, że ten obszar jednostkowy wypadku determinuje cały wzrost cen tych bardzo za włosy nie wymagali czując, że to tu trochę tak po ludzku, analizując jednak to co działo się w innych latach zresztą pan sekretarz stanu powiedział, że to drugie półrocze jest z reguły jeszcze gorsza od pierwszego patrząc na statystyki z poprzednich lat ja jestem pełen osobliwego uroku, bo my porównujemy to dane wzrostowe do UE 20 1 7 było nie tak we wszystkich latach jest, że drugie półrocze jest gorsza z reguły niż do pierwszej i tak po prostu jest, więc zobaczymy faktycznie ktoś pod koniec roku będzie pewne wskazania są oczywiście tak jak pan mówił, a czy te w przyczyny wypadków to są ciągle te same zbyt szybka jazda nim ustępowanie pierwszeństwa i t d. są też te 2 główne przyczyny, że nadmierna prędkość z usuwaniem goszczono kupony z Mroza, czyli pierwszą uznała też przetrzyma, jeżeli chodzi o to czy nikt o imieniu nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu między pojazdami to są 2 główne przyczyny w ogóle w skali roku tak jak już w zeszłym roku i tutaj 1 obiekt, by najważniejsze siły środki również projektów i tych złych rzeczy te same wykonać idą w obszar tych 2 głównych czynników nie zapominajmy również kwestii pieszych to też nieustąpienie pierwszeństwa, bo przecież tak natomiast analiza od momentu nie wstępnie dokonaliśmy wynikała z wynika, że po pierwszych 6 miesiącach wzrost zagrożenia występował przede wszystkim w obszarach zabudowanych w jedno grosz szczególną uwagę bo gdy analizujemy analizy, które spływają do nas o czasie czy przy czym 3 czy tematy związane z Kaczego dołka teologiem uczestników ruchu drogowego, ale również obszarowo przy tym mamy już pewien na pewno informacja, że należy je, gdybym bardzo szczególnie zaś uwagę na zakres obszarów zabudowanych tego co się dzieje, czyli poza obszarami zabudowanymi nie było wzrostu tych wypadków śmiertelnych tych najpoważniejszych natomiast za normalizacją mówi o tym, Tomasz odróżniają w ogóle, jeżeli chodzi o całość katalogu zagrożeń natomiast obszarach niezabudowanych ten wzrost liczby ofiar właśnie wypadków tych pojedynczych, który zdecydował również o tym czy innych na drzewo czym różni się po pojazdów to właśnie ten obszar niezabudowany, bo potrzeba na ten poziom zabudowana przez budowanie zabudowany natomiast co jest mu co jest pewną tendencją stałą witryną zwrócą szczególną wagę do 6 miesiąca zarówno w obszarze zabudowanym, jaki niezabudowane wzrosło zagrożenie pieszych szczególnie w obszarze wiekowym 60 plus i tutaj właśnie to utwierdza nas tym przekonaniu, że to wzrost o przepastnym dedykowanie to są oczywiście bardzo nikły wzrost liczbowy dołącz do 10 do maksymalnie do 1 0 ofiar natomiast, toteż potwierdzoną położenie kierunek, który obraliśmy, czyli bezpośredniej interwencji wsparcia działań edukacyjnych prewencyjnych wobec uczestników ruchu drogowego powyżej sześćdziesiątego roku życia szczególnie pieszych i również rowerzystów, które w tym roku przypominam realizujemy do końca do końca listopada na obszarze 3 4 miast, czyli tak naprawdę tutaj ten projekt również senior na drodze jest świadom będą bezpieczne ma niezmiernie w tej chwili znaczenia tak, żebyśmy mogli również jak największą obszarowo liczba uczestników ruchu drogowego objąć tym zakresem, toteż również jest nasza realizacja i tylko sami robimy, bo przecież dzięki też determinacji i współpracy z kolegami z regionu przypomnę wojewódzkie rady policja również Uniwersytet trzeciego wieku ma tutaj jestem pod ten sam, który w samych najbardziej wykorzystać, aby przeciwdziałać tendencji po całym okresie rocznym panie sekretarzu a jakie są główne przyczyny wypadków są z osobami 6 2 i tutaj temat związany z tą grupą w zależności od skali wypadkowości, czyli wciśnięta na powierzchnię nagradzani to jest kwestia związana przede wszystkim ze zagrożeniem największym pieszych, czyli osób poszkodowanych jako pierwsi ale, toteż nie chodzi o kwestię ofiar, ale również sprawstwa i tutaj mamy rzeczywiście nie tylko kwestie związane z wypadkową ością w konfiguracji z winą kierowców, ale również niestety bardzo wiele zdarzeń drogowych z punktu widzenia samej samej deliktów popełnionych przez pieszych oraz Toy nijak mi się tego maskować natomiast my chcemy tak naprawdę tym projektem, który w tej chwili realizujemy w skali ogólnopolskiej przypomnę, bo do tej pory robiliśmy to na poziomie zagrożenia pięknej bardzo różnych województ w w zeszłym roku przypomnę w tych 5 województ w w ramach działań to również objęcie tym działaniem pieszych rowerzystów, ale również kierowców powyżej sześćdziesiątego roku życia w tym roku robimy to w skali ogólnokrajowej i bierzemy przede wszystkim na na siebie również oddziaływanie z punktu widzenia ofiar osób powyżej piątego koszyka jako pierwszy, więc to jest tendencja jest narastająca, bo w sumie razem jak policzymy kwestia ofiar wypadków śmietany w skali roku to mamy 90 5 osób zabitych w skali całego przypomnę 2 00 8 3 7 osób zabitych na Polski do zmroku to z 90 5 ofiar to z osią ofiary powyżej sześćdziesiątego roku życia i tutaj nie biorąc pod uwagę oczywiście śmiertelność jako kierowcy jako piesi i jako rowerzyści to wszystko razem składa się na to, że mamy ogromną liczbą ofiar właśnie w powyżej sześćdziesiątego roku życia i tutaj to pokazuje również tam tendencje demograficzne to, że oddziały wuja Toma kwestie bezpieczeństwa koniec tej części, a z sprawcami wypadków z tą grupą też jest głównie grupa osób 60 plus czy inne grupy wiekowe, jeżeli chodzi o tą grupę wiekową no to tutaj jak powiedziałem wcześniej to jest również kwestia, ale tak głównie jednak powodują widzenia ofiar śmiertelnych, bo tych umów posługujemy się tym metą analizą problemu no bo w końcu kwestia związana z ofiarami śmiertelnymi powyżej dziesiątego roku życia natomiast rzeczywiście tutaj inne to by sprawstwo czy ofiary czy po prostu kwestia związana z liczbą ofiar śmiertelnych to jest to nagroda powiedzmy 3 4 7 osób zabitych jako kierowcy i tak wręczyli też popełnili błędy, prowadząc pojazd, ale n p . jeżeli chodzi o liczbę osób zabitych jako piesi to jest 4 3 5, a jeżeli chodzi jako rowerzyści też poszkodowani, bo przecież nie zostali potrąceni przez innych uczestników ruchu drogowego to 1 1 7, więc skala śmiertelności Jacob pieszych w ruchu drogowym powyżej dziesiątego roku życia jest dominująca dlatego też po analizie również obszarowej tych problemów okazało się, że rzeczywiście w tych miastach i Tychy w obszarach, gdzie realizujemy i będziemy za chwilę też rywalizować te działania to jest właśnie tam, gdzie jest najgorzej, że chodzi oto grupa z Konga trop misek trasy krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest państwo i moim gościem jak tylko powiem to co mi się udało zebrać od policji sprawę właśnie osób 60 plus no w latach 2 0 1 5 2 0 17 głównymi przyczynami wypadków drogowych z tą grupą wiekową było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd skrót informacji o nim wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Konrad Chromik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego w dzień dobry panie sekretarzu, że na lewicę są też jeszcze i jeszcze 1 rzecz, a propos w ogóle pieszych też oczywiście 60 plus, ale w ogóle szeroko pieszych w zeszłym roku też była ta kampania kierowca wraz z pierwsze pierwszy versus kierowca trochę pieniędzy na to poszło i t d . i t d. jak nas ona na poprawę bezpieczeństwa i by to było konfiguracją relacji kierowca pieszy pieszy kierowcom przede wszystkim mam bardzo zależało na tym, żeby przekazać to na stan opon jednocześnie uwrażliwić obie te grupy uczestników ruchu drogowego, żeby rzeczywiście wzajemnie współpracować to też kwestia związana oczywiście z różnego typu zdarzeniami, ale równie zdarzeniami na przejście dla pieszych i tutaj rzeczywiście ten odze w i tego w jaki sposób to realizowaliśmy również wstępne pokusiliśmy się wstępną ewaluację tej kampanii jest takich pierwszych wniosków ewaluacyjnych są nam się tutaj taki wniosek, który był przekazano, że rzeczywiście ta kampania też bardzo mocno trafiło do świadomości kierujących pojazdami, czyli tak naprawdę chodziło nam też o to, żeby przede wszystkim uwrażliwić kierujących pojazdami wysiadam problem, ale również pieszych związanych z tematem właśnie chociażby różne kwestie wyjścia z bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, żebyś czuł się to uwrażliwienie były mocniejsze i to budowałem też zachowanie było jak największą to też spowodowało w wpływało bezpośrednio również zachowanie kierujących też, analizując Progress, czyli postęp w końcu 1 8 5 8 tony mniej 20 1 7 roku w to też kwestia nas więcej to przecież ta kampania była w 20 1 7 roku i to pod koniec kwestia związana oczywiście od razu z bezpośrednim oddziaływaniem kampanijna bezpośrednio, ale przypomnę, bo przez to kampania była realizowana siedemnastym roku rozpoczęliśmy ją od września prowadziliśmy w tym okresie, gdy tak naprawdę mamy największe zagrożenie również podwyższenie są oczywiście rozmawialiśmy tego od tych największych największy wskaźnik zagrożenia w 8 zniszczonych i tutaj rzeczywiście to na progres również w skali roku, ale również progres w ramach tych miesięcy, bo podczas miesięcy, że się nowość my zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych rannych i ostatecznie rok po zakończeniu kampanii przypomną trwała do połowy grudnia, że ostatecznie z 8 5 ofiar śmiertelnych mniej również w zakresie przede wszystkim, a ofiar śmiertelnych, jeżeli chodzi o poszczególnych uczestników ruchu drogowego oraz każdej kategorii, więc szczególnie ta konfiguracja IT budował też zachowań między kierujący miał również, że między siebie pieszymi i innymi uczestnikami ruchu drogowego w każdej kategorii udało nam się uzyskać pewien obraz, a w styczniu gorzej czy Danuta znajdzie się zostaliście, czyli mniej Hans Sarpei Annan kampania i tak za luzak wzrośnie, gdyby w hokeju halowym działania natomiast widziałbym też nie przesądzają ostatecznie sami są to bardzo dużą takiego spokoju pozwolić na realizację pewnych zadań również wynikają nie tylko z przyjętego przez nas programu realizacyjnego przypomnę tam jest bardzo duży działali od 1 z nadzoru nad ruchem drogowym czy tego co wykonują służby nadzoru policja natomiast, że również kwestii postępu w zakresie chociażby programów inwestycyjnych, które bezpośrednio również kierowane są w ramach programu rozwoju gminnej Powiatowej z drogowej jest to jestem tego, że likwidacja miejsc niebezpiecznych i a proces zmian postępuje Super tylko, żeby znowu pierwsze półrocze jest kiepskie wszystko idzie do przodu wszystko postępuje likwidacja miejsc niebezpiecznych 30 0 około 300 km dróg ekspresowych w 20 1 7 roku przybyło, więc teoretycznie tej infrastruktury, która jest uważana jest za jedno oznajmił w bezpieczniejszych miejsc na 3 2 ofiary śmiertelne więcej w tym pierwszym półroczu 20 17 roku nie przesądzajmy jeszcze jak mówią też górą oczywiście nie chciałem, więc nie przerwał zarządu TUI teraz największe największy impet wszystkich projektów w ramach realizujemy jest PSL tylko panie sekretarzu i jakim budżetem i wie pan dysponuje cała Polska czy też władze centralne może tego zaczniemy na działania związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego no to jest bardzo trudne pytanie panie redaktorze, bo trzeba byłoby to też rozbić przede wszystkim na budżet, który dedykowane bezpieczeństwu realizowanemu przez poszczególnych członków rady, a jest tutaj prawie to jest 2 0 podmiotów budżet chociażby generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad i jest zadań inwestycyjnych, czyli nie tylko kwestii jak pan powiedział budowy tych głównych ciągów komunikacyjnych, czyli dróg o bardzo wysokich parametrach, ale uruchomionego w styczniu 20 1 6 roku programu likwidacji miejsc niebezpiecznych i realizacji działań inwestycyjnych no nie na drogach krajowych, ale też nie zapominajmy, że oprócz tych dróg krajowych, których tak naprawdę jest o 4 proc cały się w 2 to przecież zmiana istotnie ważna konsekwentna realizacja programu rozwoju gminnej Powiatowej w Ostródzie drogowej przypomnę program do dziewiętnastego roku realizowany przez przyszłego roku, ale siedemnastym roku również podjęto decyzję my też bardzo to jest baliśmy się o to, żeby pewne kryteria zmienić w tym programie na tym, żeby bardziej, iż most przez królować izo i zachęcić również beneficjentów czy zarządców dróg samorządowych do tego, żeby się bardziej i z pełną świadomością realizowali zadania inwestycyjne chociażby uspokajania ruchu czy SO, by budowę takich ciągów komunikacyjnych separacją ruchu pieszych chociażby czy rowerzystów i tutaj zwracam szczególną uwagę na to zmiany, która nastąpiła siedemnastym roku, czyli kwestia wód dodatkowego kryterium kryterium bezpieczeństwa w ruchu drogowym, czyli tak naprawdę uzależnienie przy składaniu wniosków kryterium barda, czyli transparentnego na rzecz działa metodologii badawczej pozbędą skalowania ryzyko ma Promod opracowaliśmy na poziomie powiatów województw dzięki temu mamy transparenty pogląd na to w jakim obszarach i zarządcę w ostrych wypowiedzi są szczególną uwagę w zakresie szczególnego podwyższenia zagrożenia wypadkowość szumi, a dzięki temu kryterium również jest to uwzględniane przy kwestii, by chociażby oceniania czy złożonych wniosków przez zarządców oraz dostęp nie tylko to, ponieważ całe kryterium techniczne główne w ramach tego projektu w ramach tego programu zostało dodatkowo uzupełnione również parametry techniczne, które my wskazywaliśmy, czyli kwestie związane właśnie z warunkami zagrożenia uspokajania ruchu dodanie chociażby również kryteriów takich jak z kwestia związana właśnie z parametrami spotkania chociażby nawet przed przejazdami kolejowymi, gdzie dochodziło do bardzo wielu zdarzeń, czyli nie tylko z punktu widzenia obszaru kolejowego również chociażby obszaru właśnie zarządców dróg, bo to jest kwestia też była poważna to tym bardziej nie rozumiem, dlaczego w 20 17 roku w pierwszym półroczu było mniej wypadków śmiertelnych i w ogóle mniej wypadków mniej też ofiar rannych skoro te działania są już od paru lat wdrażane część oczywiście była nieraz wózka częściowo na Allegro oraz innym tak jest panie sekretarzu pan pozwoli widzieliśmy się rok temu mówił pan, że tyle, że było zrobione w 20 1 6 roku 20 1 7 więc, tym bardziej nie wiem, dlaczego w 20 13 roku w pierwszym półroczu jest więcej wypadków śmiertelnych więcej wypadków i więcej ofiar rannych w przede wszystkim mówimy tylko włączy w tej chwili tutaj czy Turcja powiedziałam dotykam tylko 1 aspektu, czyli kwestię i inżynierii 3 czy infrastruktury tak naprawdę dobrze wiemy, że cały proces inwestycyjny w ramach tego zakresu jest jedno jak gdyby przed działaniem długu długodystansowym, ale i tak naprawdę również rozpocząć się tych zadań, które tutaj miały miejsce 20 1 7 roku chociażby zadań inwestycyjnych przeznaczonych do realizacji wykonania projektów chociażby właśnie kwestię uspokajania ruchu 3 czy też kwestii przede wszystkim środków finansowych, bo pamiętajmy o tym, że tutaj jest również niezmiernie ważny aspekt Otóż żeby, żeby to stało się inwestycyjna i stałość finansowa była i tutaj oczywiście również dodatkowy komponent wzmocnienia, czyli kwestia dodatkowych środków, które zostały w tej chwili przydzielona na program chociażby na wzmocnienia właśnie tych działań na poziomie samorządowym obszarze doskonale wiemy też ogromna liczba zdarzeń drogowych z udziałem osób śmiertelność rannych, ale również stan podstawowy najważniejszy komponent jakości infrastruktury, która pozwoli pewne błędy uczestnikom ruchu drogowego wybaczyć a dlaczego autostrady drogi ekspresowe patrząc na inne kraje Unii Europejskiej u nas są jednymi z najbardziej śmiercią gen chore dróg i tutaj został szczególną uwagę na czysto jest też kwestia to, że kwestia przytul to bezpieczna Europa tak co teoretycznie jest to kwestia załatwienia brzydko mówiąc to ma tu bezpiecznie w Oslo drogowej no i tutaj wchodzimy w temat kolejne, czyli no nie do końca potrafimy jeździć po drogach, czyli nie jesteśmy chyba do końca przygotowani wyjątkowość tu odkrywamy to dopiero po nie oczywiście no cóż to są to są elementy oczywiście zawsze był nim był tort ma natomiast są 3 my też dostrzegamy ten problem bezpieczeństwa, a przez to jest fakt, że wzrosła liczba osób pytanych zabitych rannych na autostradach w Polsce to jest przypomnę 7 0 ofiar za 20 1 1 rok i 2 jest wzrost ogromne na drogach szybkiego ruchu natomiast oczywiście tutaj głównie dla koni w ogóle do wzrostu ruchu na samych autostradach głównym czynnikiem jednak nie to kto to jest wzrost ruchu natomiast nie uzależnia metan tego tematu został w tej chwili ruchu, bo to są też kwestie związane z błędami Jana i jednocześnie nad tymi czynnikami, które do zdrowia występujących i właśnie kwestia związana chociażby z naszymi zachowaniami na drodze zachowaniami ryzykownymi, ale i tutaj niezmienna ważnym elementem okazuje się najsłabszym ogniwem jesteśmy ludźmi, czyli im to co się dzieje na tych drogach jest również zdeterminowane naszym zachowaniem i tutaj nasze nowe pozycje propozycje przede wszystkim ograniczenia natychmiastowego skutków tych zdarzeń pamiętajmy, że to jest również kwestia nie tylko osób zabitych śmiertelnych wypadków drogowych, ale również kwestia osób ciężko rannych przewożonych inicjatywa, która również nam przyświecała również ograniczenia tego tematu, że chodzi o skalę ciężkości przypomnę przyjęty przez radę w programie realizacyjnym kwestionował właśnie wdrożenia korytarze życia, ale również podjęcia analizy ostatecznie z wnioskami rekomendację do wdrożenia chociażby tematu związanego z ne ze zbudowaniem docelowego modelu, jeżeli chodzi o kwestie związane z nią dzieje z niezachowaniem bezpiecznych do głoszenia Kazań i doprecyzowane mi, bo to jest też element, który jest teraz wiemy, bo to, że są bardzo ważne rzeczy korytarz życia dobrze wiemy, że jeżeli już dochodzi do wypadku na autostradzie to tak czy siak ta osoba będzie albo ciężko ranna albo zginie bardzo rzadko jednak w skali oczywiście całych wypadkowości wszystkich liczb, które mamy na autostradach, jeżeli dochodzi do wypadku to albo zniknie z rana albo są to lekkie obrażenia ze względu na prędkość na to jak i uderzamy i t d . tak, by jednak to są bardzo trudne wypadki i skutki są bardzo bardzo duże korytarz życia jak najbardziej ważna sprawa no ale jednak jak ktoś ginie w takim trudnym wypadku na autostradzie no to już dziś nie ten korytarz jazdy jak najbardziej ważne, żeby zabezpieczyć stałe miejsce no ale ofiarą już się jest śmiertelną i koniec ważniejsza jest druga kwestia utrzymywania odpowiedniej odległości czy macie obliczenia, jaka odległość powinna być, o czym przede wszystkim analizujemy w tej chwili to jest oczy są na bardzo mocno się do tego przygotować, jeżeli chodzi o kwestie techniczne Zielona między oczy panie redaktorze no przecież są oczywiście wiemy natomiast trzeba, gdyby dostosować swą wiedzę do sytuacji, która się w Polsce w tej chwili dzieje my mamy też bardzo duży wzrost natężenia ruchu na tych drogach i kwestia związana przede wszystkim z podkową się chociażby na głównych węzłach, czyli tego w jaki sposób dochodzi do zdarzeń chociażby właśnie na głównych węzłów dojazdowych, ale to jest jeszcze inna jest 1 element, który bardzo ważny, ale są 2 tak naprawdę rozwiązania, o których my i że chodzi o tym, oczekujemy wzrostu musimy też zadecydować czy analitycznie dobrać, bo do tego co powinno być posła z 8 3 to są kwestie przypomnę rozwiązań czasowych chociażby we Francji czy tzw. odległości czasowej 1 2 30 8 sekund, a było ich rozwiązania, które jest stąd głównie w krajach niemieckojęzycznych, czyli tak naprawdę zdefiniowania konkretnie odległość, jaką ilorazu prędkości poruszających się pojazdu obydwa te rozwiązania sprowadzają się do tego samego, czyli około 3 sekund od poprzedzającego pojazdu w koszu grzmieć o proszę mi też na uwadze to, że nie sama do tego się przygotować taki sposób, aby zbudować analiza nie tylko doboru takich rozwiązań co nowego, ale również z elementami edukacyjnymi, ale również z elementami nadzoru nad ruchem drogowym i gaz również było możliwość odpowiedniego egzekwowania zachowań totalnie ryzykowne niż seksowna, ale dalej pytam poco ta analiza skoro mamy przykłady i zbadano to wiedza z innych krajów, gdzie wiadomo, że taka Itaka od lat głosić działa wprowadźmy już rok gotowe rozwiązania budzą analiza tej odległości są przede wszystkim temat jest, ale czasu jest prostsze proszę mieć na uwadze, że naszą wyprawą również różni się również w wielu przypadkach odparowała fizyka i nie różni innych krajów członkowskich Unii Europejskiej pod tym względem i też musimy brać pod uwagę nie tylko kwestie natężenia parametrów technicznych tego co się dzieje na drogach, ale również tak naprawdę brać pod uwagę plany inwestycyjne co się komu temu będą działały chociażby taki projekt jak potężne projekt wdrożenia IT jest uczyli krajowy system zarządzania ruchem drogowym i tutaj ten projekt realizowany przygotowywane przez po przez generalną dyrekcję dróg krajowych od osób jasne, ale to nie ma związku z analizą, jaka odległość ma być to wiadomo tak natomiast kwestia edukacji, ale przede wszystkim przypominania bezpośrednio narzędzie, które wyrażają też, by edukacyjnej też nie ma związanych z analizą, jaka odległość i rozumem tak po prostu nie rozdzielano między Odrze chociażby kwestia dynamicznej informacji dla użytkownika na drodze o przypominaniu permanentna tablice zmiennej treści, które my dopiero tak naprawdę wdrażamy powinna być odpowiednio przygotowane przez samą uwagę, że to nie jest do końca takie proste rozwiązanie może się wydawać legislacyjnie proste, ale trzeba brać wszystkie czynniki pod uwagę i jasne tylko dalej moje pytanie jest bez odpowiedzi pod analiza samej odległości, którą znamy, jaka powinna być to jak banalność zła nie tylko ma na celu 3 przy dokonaniu ostatecznego wyboru czy rekomendacji, ale bierze pod uwagę taki poziom wszystkie te aspekty oczy i aspektów inżynieryjnych legislacyjne skończywszy na zarzut rzekomego Konrada Romek sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego skrót informacji po nim wracamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem Konrad Słowik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego po drugiej stronie stołu państwo i moim gościem panie sekretarzu oświetlenia w tym tygodniu pojawiło się wytyczne co do odpowiedniego oświetlenia przejść dla pieszych od dziś Ameryka ponownie nie to, że pojawiło się takie wytyczne to 1 sprawa druga, że to co mówiłem przed skrótem informacji, a propos odległości też od lat wiadomo jak doświetla te przejścia dla pieszych, żeby było bezpiecznie no ale przenieśliśmy to na naszą na nasz ogródek Polski z tych wytycznych proszę mi wybaczyć, ale chodzi, że to co do tej pory robiliśmy, a raczej zarządcy dróg robili, jeżeli chodzi o doświetlanie przejść dla pieszych to to wszystko źle, a inwestorzy z góry światło i ja powiem jeszcze tak inwestorzy tak w tym przede wszystkim budową przez nas tego materiału i wytycznych toczy się właśnie odpowiedniego dostosowania obszaru oświetlenia, bo proszę pamiętać o tym, że to te wytyczne są bardzo kompleksowej biorą pod uwagę cały obszar przejść dla pieszych natomiast to nie jest tylko i wyłącznie kwestia związana z odpowiednim prawidłowym doświadczaniem samego przejścia dla pieszych tutaj w tych wytycznych to jest bardzo ważne co nam od razu przyświecało jest kwestia również eksport do zachowania pewnych rozwiązań oświetleniowych, które również temu co odpowiednie doświetlanie całego obszaru mówi Jarosław oczekiwanie przez OFE wejścia, bo przecież wiemy doskonale o tym, że niezmiernie istotne jest również, ale i tutaj mam tutaj bardziej przyświecało to w oświetlenie przejść dla pieszych prawidłowe w całym obszarze przełożą powinno jednocześnie zapewnić kierowcy właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogowej i obserwacji sylwetki pieszego opiszemy właśnie właściciel warunki obserwacji otoczenia i przejść dla pieszych, by część pojazdów jest jakże to jest niezmiernie istotna z punktu widzenia właśnie niebezpieczeństwo w zakresie opery z okresu świetności tego no bo przecież wtedy mamy wzrost zagrożenia wypadkami, jeżeli chodzi o Jezu, kiedy już jest szczery, jeżeli chodzi o konkrety takie Nomi nie jesteśmy w stanie tego wszystkiego mówić, ale obecnie stosowanych z bardzo się bardzo dużo rozwiązań umożliwiających co oczywiście oświetlanie obszaru przejście dla pieszych Maćka za pomocą odpowiednich praw oświetlenia ulicznego to widzimy lub osiedlania obszaru przejść dla pieszych za pomocą opraw specjalny cykl tygodniowych, ale z praktyki rozprowadzony właśnie przez nas badań w ramach tego zadania nie zawsze one realizują podstawowe funkcje oświetleniowe naszym celem było właśnie dokonanie bardzo szerokich badań i analiz tego w jaki sposób wpływa to przede wszystkim na bezpieczeństwo chociażby pieszych w ruchu drogowym przede wszystkim przede wszystkim ich tutaj jednak jest ten temat najważniejszy i on determinuje tak naprawdę dobór rozwiązań jak tylko 1 rzecz ze szczególną uwagę, żeby też nie było pewnego przeświadczenia, bo jeżeli po bardzo mocną wgryza się na pewno w obu oczekiwano od wielu lat czy rzeczywiście ze strony zarządców, aby je standaryzacja i pewne wytyczne w zakresie właśnie poprawy bezpieczeństwa chociażby na przejściach dla pieszych usystematyzować z punktu widzenia prawidłowego oświetlenia tego nie było były ruszą były są różne oczywiście rozwiązania tylko naszym zadaniem było jak gdyby też zbudować matryce taką dowodzenia doboru odpowiedniego oświetlenia w zależności od sytuacji, bo wytycznych nie tylko mamy do czynienia ze standaryzacją i rozwiązaniami dostępnymi są standardy, ale równa jest ono również kwestia związana panie redaktorze przede wszystkim z matrycą doboru, ponieważ jest tam również cała procedura rekomendowaną w zakresie analizy i doboru oświetlenia w zależności od danej sytuacji danego miejsca również z wnioskami kontrolnymi również z grą kontrolną czy, sprawdzając jak najbardziej i POKiS tam też jest powiedziane, jakie to natężenie ikon światła powinien jak spadać w momencie odległości do elewacji budynku ażeby nie wpływać też na przeróżne rzeczy prześwietlanie pieszych tam również kwestia n p. chociażby kontrastu ujemnego dodatniego, ale nie, chociaż może porwać inżynieryjna, bo tutaj panie sekretarzu co dalej z tym dokumentem czy generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad, która jest bezpośrednio podpięte pod ministerstwo infrastruktury jest to od organ centralny mówiliśmy zajmuje się drogami krajowymi autostradami nie idzie drogami ekspresowymi głównie na drogach krajowych będzie miała obowiązek standaryzacji właśnie tych oświetleniu przejść dla pieszych i robienia czy też zmiany oświetlenia przejść dla pieszych na drogach, które mi zarządza, bo skoro już wiem jak najlepiej to robić to róbmy to najlepiej panie redaktorze ja myślę, że to jest trend jest bardzo duży kontakt i nasze opracowanie i warunki wytyczne, które jest my rekomendujemy do zastosowania w tej chwili rekomendujemy zgodnie z z ustawą o drogach publicznych, bo takie rozwiązanie to jest kwestia dedykowana wszystkim zarządcom dróg nie tylko generalnej Dyrekcji, ale również z zarządcą dróg wojewódzkich powiatowych czy chociażby gminnych też pani Zenona pozwólmy się zapoznać się pozwólmy się zapoznać z tym materiałem z zarządcą, bo on jest na tyle rozbudowany kompleksowy i przemyślany w taki sposób, aby w procesie podejmowania decyzji Toma SO dowodzenia, gdyby osoba nie zdecydowało o tym czy to rozwiązanie będzie stosowana rzeźnia po tych wytycznych wiemy jak najlepiej to robić czy w związku z tym ma pan taką wiedzę, że minister Adamczyk, do którego bezpośrednio, który bezpośrednio zarządza generalną dyrekcją dróg Krajowychi autostrad oczywiście mas talerz instytucja swego dyrektora należącym ministerstwa jest minister Adamczyk planuje wprowadzenie obowiązkowego dostosowywania i doświetlania przejść dla pieszych zgodnie z tymi wytycznymi, które ministerstwo przyjęło, który przygotował sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego i myślę panie redaktorze, że tutaj mamy bardzo duże pole do rozmów z kolegami z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i na pewno będziemy również analizować wszelkie możliwości w tym zakresie, aby to narzędzie, bo to jest narzędzie bardzo dogłębnie mocno przygotowana do tego, żeby rzeczywiście móc z nich korzysta przerodzi się już może z niego korzystać, by było tak naprawdę bardzo dobrze dopasowane do tej problematyki, która również występują na drogach krajowych, czyli na razie nie wiadomo jak to będzie liczyć generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad będzie korzystać na pewno z tych wytycznych danej drogi samorządowe zarządcy dróg jak zamierzacie, bo tutaj minister nie może nakazać tak jak to może zrobić n p . czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad może to zrobić może, ale zarządcy dróg samorządowych jak zamierzacie wpłynąć na na tym zarządcy, żeby stosowali wytyczne właśnie oświetlenia przejść dla pieszych ono rzeczywiście nie budował wytycznych też została połączona z pewną naszą tutaj propozycją długofalowego oddziaływania i współpracy, bo przecież to jest bardzo ważny komponent jednocześnie w tej chwili przygotowujemy bardzo poważne zadanie, czyli wdrożenia ogólnopolskich szkoleń dla samorządów zarządców dróg w zakresie chociażby właśnie temat uspokojenia ruchu, ale też również podczas tego działania przypomnę wszystkie wszystkie 1 6 województw zamierza objąć tym działaniem również z punktu widzenia, a zarządców dróg i planów inwestycyjnych, ale również inne wyjścia do zarządców do województw jest taki sposób, aby również tą naszą wizję, ale też obecne przybliżać przede wszystkim i nie tylko obecne są wciąż będzie też szkolić nie tylko bez sensu, bo tak będziemy również szkolenia doszły warsztaty były warsztaty pamiętajmy o tym, że, żeby działało radio Watykan, żeby nie było takiej sytuacji, że my będziemy też jest Olić i nakazy miasto ma jeszcze może jest to wziąć rozbrat z zarządców dróg, którzy mają doskonałą wiedzę i też od połowy mandatów tylko jest wyłącznie tak naprawdę to pogłębionych warsztatów realizowane konkretne rozwiązywać konkretne problemy w danym warsztaty oraz 2 w jaki sposób jest to, że ministerstwo infrastruktury czytasz krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego może wpłynąć na zarządców dróg, żeby korzystali z tej wiedzy, którą przygotowaliście to jest kwestia również w naszych naszego udziału w bardzo wielu w ciągu roku, które specjalistycznych konferencjach warsztatach dodatkowych bardzo jest wiele takich warsztatów tylko przypomnę chociażby specjalistyczne konferencje dla inżynierów i zarządców dróg, ale również współpraca chociażby z związkiem chociażby powiatów polskich czy związków to zarządców dróg i tutaj jest też bardzo duży obszar naszych współpracują również w dobrej merytorycznej i pogłębionej dyskusji na temat, że takie zadania czy takie rozwiązania mają sens chociażby też w końcu ten projekt i to zadanie wynikało również samego potrzeb i wskazania środowiska naukowo-badawczego zarządców, ale również gorzkim tutaj też był to narzędzie dedykujemy chociażby samym projektantom infrastruktur rozwiązanie złowrogo wyje jak ja pytam, ponieważ jak wiemy dobrze kilka lat temu krajowa rada wydała taki przewodnik dla zarządców infrastruktury dla pieszych kreowania ruchu pieszego i tam było napisane i zaleca się, że jeżeli jezdnia ma po kilka pasów ruchu to przejście dla pieszych powinno być sygnalizacją świetlną, że zgodzimy prawda od podatku mówi o podręczniku ochrony pieszych balastu pierwsze takie poważne zadanie i jako narzędzie, które zostało właśnie również nastawiona jest dla pieszych Widzew, które przebiegają przez jezdnię, gdzie są po 2 3 pasy ruchu bez tej sygnalizacji żonatych i zgodzimy się, że na tych na tego rodzaju drogach dochodzi do największej liczby wypadków z pieszymi i najbardziej śmiertelny, bo jest też to omijanie wyprzedzanie pojazdu, który się zatrzymuje zatrzymał przed przejściem dla pieszych, ale nie wykluczamy też innych czynników panie redaktorze w ramach tak oczywiście to jest bardzo poważna sprawa właśnie w ramach warunków technicznych natomiast parametrów drogi oczywiście pamiętajmy o tym i to jest płyta jest prawo jest fakt, że w ogóle tak Bronek na to popatrzymy w ogóle jeśli chodzi o parametry drogi to ponad 80 proc wszystkich wypadków z udziałem ofiar śmiertelnych rannych jest na drogach uwaga jedno jezdniowych dwukierunkowych, ale ogólnie wypadkowa mówią o tej grupie Górażdże na przejście dla pieszych, czyli pierwszych i dlatego specjalnie nawiązał do tego poradnika pomimo tego, że wytyczne, jaki zrobiliście po raz poradnik i ma dajecie tą wiedzą zarządcą drogi oni tego nie stosują zapytani jak możemy przymusić czy też bardziej nakłonić do korzystania z tej wiedzy zarówno wytyczanie przejść dla pieszych, jaki oświetlania tych przejść dla pieszych, które teraz macie no bo torze w dacie papier prześlę ci do zarządców przeszkolić kogoś zarządcy dróg się zmieniają kierownicy z dróg zarządu dróg się zmieniają, a dalej PIT to przestrzeń się albo zmienia bardzo powoli, aby w niektórych miejscach wręcz w ogóle się nie zmienia nowe przejścia są wytyczane tak samo jak były przed tym przewodnikiem i potem przewodniku podejrzewam, że doświadczyć no doświetlenia przejść dla pieszych będzie bardzo podobnie, jeżeli nawet pan minister Adamczyk w najbliższym czasie nie zmusi generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad do wdrażania tych wytycznych to niema, skąd brać przykładu w realnym świecie w realnych przykładach zobaczcie generalna zaczęła robić tt przejście do świata w takich taki sposób spadła liczba wypadków tak tak tak bierzcie przykład no właśnie też dzięki temu, że to narzędzie powstało i zostało jak gdyby tutaj przedstawiony jako stąd przez pana ministra Andrzeja Adamczyka rozpoczną metą w pewną taką drogę dojścia do właśnie odpowiednich parametrów i jednocześnie w kwestii związanych właśnie z pokazaniem, ale też pamiętajmy o tym, że to dopiero pierwszy krok, bo przecież pozwól, by jak, gdyby tutaj też w tym w jakiś odpowiedni czas i Survey przygotować na to, żeby zarządcy dróg również zapoznali się z tym materiałem, który tak naprawdę rzeczywiście po raz pierwszy jest dedykowany tym problemom związanym bezpośrednio z bezpieczeństwem pieszych Diaz, ale jej sekretarza Andrzej Ćwierz odmówiła mu przed chwilą dokładnie, że bezpośrednie też będziemy się spotkać z zarządcami chcemy to bezpośrednio również wskazywać i jednocześnie pokazywać know how i w jaki sposób możemy też dokonywać pewnych zmian tutaj nie ma prostych rozwiązań nie każdy problem zarządcy każdego w Polsce taki sam i pamiętajmy o tym, również, że jesteśmy dopiero na początku drogi, aby rzeczywiście móc te elementy i te rozwiązania wdraża, ale przyzna pan jako osobiście, że trochę to jest dziwne, że te standardy, które wiem, że są najlepsze nie stają się automatycznie wytycznymi dla centralnych ośrodków w postaci generalnej Dyrekcji dróg krajowych powinno tak być już wiemy jak to jest najlepsza w zapowiedziach jest dowolność stosowania dziwna to jest trochę pracy zgodnie z obowiązującą obecnie stanem prawnym to jest kwestia związana z ustawą o drogach publicznych proszę też to brać pod uwagę stosowanie rekomendacji dla ministra przez pana ministra to jest kwestia związana z godnością do obecnego stanu prawnego natomiast mandat do robienia przejść dla pieszych do oświetlania generalna dyrekcja może w ramach własnych działań zrobić przecież wiemy od Konrada Romek sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego do państwa i moim gościem bardzo dziękuję panie sekretarzu za rozmowę informacje Radia TOK FM przed nami po nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę kłania się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!