REKLAMA

Polska motoryzacja, tuż po II Wojnie Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-07-28 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studiu Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu dzień dobry państwu, iż Polska po drugiej wojnie światowej i spuścizna aut tej technologii, która była skonstruowana podczas drugiej wojny światowej i trochę mówiliśmy o tym wszystkim w poprzednim odcinku przy okazji rozmowy o Stanach Zjednoczonych umiera, czyli rozdawnictwo można powiedzieć, że tak naprawdę tak ktoś wezwał pomoc Rozwiń » gospodarczą mówi, bo samochodach no Góra to była też żywność leki chodziło o to, żeby rozdysponować to co zostało przygotowane dla żołnierzy i zapasy wojskowe dla nas było to wielki zbawienie, dlatego że po po zakończeniu wojny brakowało wszystkiego brakowało jedzenia brakowało le Carré blokował środków transportu brakowało odzieży i umiera w dużym stopniu ułuda to wystarczało, więc to co było dla nas bardzo ważne, a dla Stanów zjednoczonych było to postęp pozbycie się zapasów wojskowych to ile mniej więcej tych ciągle powraca jeepów dostaliśmy w ramach tej umrę, bo coby się uspokoił liści popatrzeć ogólnie dostaliśmy 2 5  000 pojazdów z czego większość stanowiły ciężarówki myślę, że w ramach URE dotarło do Polski około 5 7 000 jeepów chcemy z tym robiliśmy używało wojsko tylko Walls wiedzieli, kiedy tylko wojsko trochę trafiło na rynek cywilny, ale głównym użytkownikiem tego było wojsko do połowy lat pięćdziesiątych, kiedy pojawiło się większej ilości Gaza 6 9 to o Łódź cały czas był używany Study Baker ciężarówki z czasów drugiej wojny światowej był używany jeszcze dłużej, dlatego że te pojawiały się w regularnej służby jeszcze na początku lat sześćdziesiątych tak dziś wydaje się to mało politycznie w tamtych czasach było przecież używać amerykańskich technologii każdy jak wiemy jak pan mówił sami Rosjanie związek radziecki tego używał i związali się tym nie chwaliło naj śmieszniej to wyglądało podczas pochodów pierwszomajowych czeka ich manifestacji, kiedy jechało rozjechał samochód z ogromnym transparentem jak to zgniły imperializm amerykański wspiera faszystów i że w ogóle są źli, choć jechali David dziś jak woda dobrze i to wyglądało nieco paradoksalnie, ale tu musimy pamiętać, żeby ich lub osobom biednym krajem i zniszczonym wojną, więc ekologia, a polityka do niej nie szło to w parze, a proszę mi powiedzieć po drugiej wojnie światowej takim inżynierem bardzo znanym w Polsce to był oczy czy też może grupą jakimś fabryka powstała zaraz po drugiej wojnie światowej, która właśnie te technologie mogła rozwijać, który druga wojna była dla nas o tyle problematyczna, że zginęło sporo osób zostało kraj zniszczony, ale tez sporo osób wyemigrowało kadra inżynierska to najbardziej cenne dla zostało na Zachodzie zostało kilku inżynierów, ale też sytuacja z imieniem była taka prosta nie byli to ludzie więcej doceniani przez władze nowo z pewnym dopóki władza nie zdała sobie sprawę, że bez nich nie da się, że w dacie, że ten prosty chłop proletariusz, który ma być dyrektorem nie będzie w stanie niczego wobec 4 dlatego, że ma problemy z czytaniem pisaniem i poza tym, że może gawiedź chcą głośno krzyczeć nie jest w stanie pewnych procesów pojąć, bo życie i że wielu było bardzo ciężkie ci przedwojenni bieli, bo cały czas patrzy owej ingerencji cały czas widziano w nich cały czas byli inwigilowani Wdowi da, żeby wykształcić nowych inżynierów potrzebował, bo dawno było za 20 3 0 lat, żeby ktoś był w stanie skończyć studia, a później jeszcze zdobyć praktykę to bardzo trudno o ulgach na jakąś nową myśl technologiczną już naszą w takich warunkach wyprodukować to tak długo, że to jest cały procent, dlatego że myśl techniczna to jedno, a druga rzecz to jest możliwości produkcyjne to mamy dobry przykład samochodu Syrena, który zaczął powstawać od piszą tego trzeciego roku samochód, jaki był taki, by ono nie ukrywajmy, że było to dziadostwo i technologicznej, ale jak sygnalizowałem ich i co i powiem teraz ugasić inżynierowi coś takiego w myśli wie o nich myśli zupełnie przyzwoity samochód dla ludu tylko, że po tym, jak zaprezentowali to post usłyszeli, że okres samochód Wajdy, ale nasz przemysł nie jest w stanie wyprodukować tak skomplikowanych urządzeń tak w połowie skomplikowanych części i musieli też samochód, który projektowali wyprodukować nie najlepszy, jaki są w stanie tylko taki jak i Stali jest wyprodukować Polski przemysł Polski przemysł będąc odizolowany od technologii zachodnich dobowe domu zaczęła się zimna woda nie był w stanie wiele wyprodukować i tak funkcjonowało wszystko, więc ci inżynierowie, którzy zostali jeszcze SPZ i zło tych państwowych zakładów inżynierii, który się stworzyły po pierwszej wojnie światowej jak odzyskaliśmy to i tak równo 90 lat temu dwudziestym ósmy roku grupa z nich została Stali się przeważnie wykładowcami da Politechnika kształci nowe kadry stworzyli pierwszy powojenny samochód, czyli polskiego stara ale, ale też, jakby nie mieli wielu możliwości go do tworzenia Polski start był właśnie trochę tworzony na podstawie ciężarówek amerykańskich i był już od zera po podstawie ciężarówek prototypowych, które powstały w latach 3 7 3 9 w pozycji już było kilka modeli ciekawych ciężarówek i jeżeli spojrzymy na to co co wtedy powstało i spojrzymy na stare współtworzyli to ci sami ludzie w, więc gonienie dziwne, że dobrze w jaki sposób czerpali, ale okazuje się, że przed wojną jednak mieli trochę więcej możliwości wytwórczych niż to co łączy funkcje dawało zaraz po wojnie, a to bardzo ciekawe, więc my trochę wracaliśmy do tego co stworzyliśmy przed pierwszą przed drugą wojną światową, a w rządzie, którzy tworzyli tego stara byli to była to kadra władz państwowych zakładów inżynierii i to ludzie, którzy tworzyli ciężarówki przed wojną ciężarówki, które były prototypowe, które miały dopiero wejdą produkcja nie weszły po wojnie, kiedy trzeba było szybko stworzyć samochód stworzyli, owszem, ten samochód był obciążony tym, że musiał być taki, jaki był w stanie i ile był w stanie wyprodukować Polski przemysł uchodziło za duże zaawansowanie technologiczne, więc wiadomo, że ten stale 2 0 był bardzo uproszczony, ale jak popatrzymy chociażby dla zarys kształtu czy dla pewne rozwiązania do vod rodem z 300 SL z lat trzydziestych to proszę powiedzieć, bo może nie wszyscy wiedzą nie interesowali się albo po prostu nie dotarła do nich ta informacja pierwszy start to, skąd wyjechał ze Starachowic nowa 4 8 roku zagrają 2 × niech każdy może, więc z Ewą Wachowicz jest szóstym roku już na początku 400 szóstego roku ówczesne władze zabrały się zaczęły debatować nad rozwojem motoryzacji w Polsce i zastanawiały się, jakie są potrzeby potrzeby olej rzepakowy zdać, czyli te potrzeby pierwszą był samochód ciężarowy, bo wiadomo, że odbudowują się kraju transport ciężarowy był podstawą drugim pojazdem był lekki motocykl dlatego trzeba było szybko zmotoryzowani społeczeństwo, a wiadomo, że za biedę, żeby posiadać samochodu, więc mieliśmy najpier w stara zaraz Polin Sokoła 1 2 5 i SHR 1 2 5 i dopiero trzeci w tej hierarchii był samochód osobowy, czyli pięćdziesiąty pierwszy rok rozpoczęcie licencyjnej produkcji Warszawy 2 0 przyszłego mówi Urszula Jaros poczęcie produkcji należy pamiętać, że przez pierwsze 2 3 lata roczna produkcja tego samochodu było 1 500 sztuk, czyli prawie żadna co tak się zastanawiam poza tym z tą spuścizną, którą dostaliśmy w prezencie od Stanów zjednoczonych to co my wykorzystaliśmy, więc później po drugiej wojnie światów nie byliśmy w stanie tego w Kolnie wyliczać nie byliśmy w stanie tak samo jak spuścizna została podjęta, dlatego że na ziemiach polskich została cała masa pojazdów, które mogły być naprawdę wielką inspiracją dla inżynierów nie byliśmy w stanie technologicznie produkcji tego wykorzystać, bo to służyć za utracone w momencie, kiedy przemysł się rozwijał minęło 2 0 lat to co było wojny już było przestarzałe, więc jakby, kiedy w zwiększył się możliwości produkcyjne już mieliśmy z czego czerpać, a wiadomo, że izolacja polityczna się pogłębiała, więc czterdziesty piąty rok i w pojazdy, które zostały na ziemiach polskich były boje, gdyby taką trochę stratą i dobrze, o czym myśli technicznej dla nas, dlatego że mieliśmy ludzi, którzy mogliby je w jaki sposób skopiować zmodernizować zainspirować i do produkcji czegoś, by ale, ale nie było, gdzie tego wykorzystać przemysł nie był w stanie tego wyprodukować przemysł nie miał mocy produkcyjnych mamy 50 02 03 . rok i produkcja 1 50 0 samochodów z drugiej strony ta sama fabryka na początku lat 70 pracowała prądu produkowane po 1 20  000 fiatów rocznie, więc widzimy jak to wszystko powoli się rozwijało my straciliśmy to szansa ze względu bogów wiele zniszczenia wojenne to nie jest uwarunkowań realia osioł głupoty wołali zaś lenistwa po prostu byliśmy tak zdruzgotany narodowe trzeba pamiętać, że poza tym, że zawalił się Blocha budynek fabryki skradziono maszyny jeszcze ludzie byli okaleczeni i psychicznie fizycznie to był zupełnie stan, który się szkoda dziś oceniać i ciężko nam dzisiaj nawet w jaki sposób rozmawiać o tym, a poza tym była też niszczona i rozkradana czy też przejmowana po prostu ta dokumentacja technologiczna, którą sobie wypracowaliśmy gdzieś tam przed drugą wojną światową jest o czym to akurat zniszczyło, dlatego że ewakuacja państwowych zakładów inżynieryjnych na wschód spowodowała, że i dokumentację i prototypy i pojazdy i dużą masę zniszczyła, aczkolwiek najwięcej zagrabili Niemcy, by trzeba się dopatrywać wprawdzie odzyskiwaliśmy to w latach 4 7 4 8, ale wiadomo, że tak nie odzyskamy tego w takim stanie w jakim było położyć lub pospólstwo chociażby na motocykle SKL 9 8 zakupiliśmy już 30 osób w roku licencje produkcji silników Villar 9 8 zakupiliśmy nowe maszyny, które dotarły do Kielc i które miały, dla których miał być produkowany właśnie te polskie licencyjne silniki we wrześniu 30 09 . roku Niemcy weszli widzieli maszyny nowe prawo i używane i zagrabili, więc to widzimy, jaki to był poziom poziom strat to można powiedzieć, że po drugiej wojnie światowej zaczynaliśmy prawie, że odnowa tak samo jak po pierwszej wojnie światowej otworzenie się naszej gdzieś tam myśli my też zaczynaliśmy nawet jeszcze jest coś jeszcze drożej na minusie dlatego, że jeżeli mamy puste pole powiem zaczynamy od zera wiele osób polubiliśmy zgliszcza trzeba było zrobić załóż usunąć, jeżeli mamy ludzi, którzy będą widzieli w tym jakiś interes działają w Zimbabwe ludzi okaleczonych woli go i fizycznie i psychicznie praca idzie zupełnie nowy ustrój nie był ustroju, który im pomagał musimy pamiętać, że do pięćdziesiątego trzeciego roku do pięćdziesiątego szóstego epizodu przeciw umarł Stalin finiszował szósty zaś ma być odwilż polityczna był to czas terroru i którzy jak nazywają to czas wojny domowej był to czas tego, że ludzie bali się cokolwiek powiedzieć terror rządowy był doprowadzony po prostu, bo do granic absurdu, więc człowiek obolały sterroryzowany blask liściach w wodzie będzie pracował tak jak ktoś, kto jest szczęśliwy ze swojego losu i i na koniec już naszego dzisiejszego spotkania, jakby pan tak mógł określić tak jak panu się wydaje stan w ogóle motoryzacji mogą się państwo już zaczynamy mówić będziemy zacznie mówić z powrotem motoryzacji cywilnej nie tylko wojskowej, chociaż posiedzieć tam wszędzie przez cały czas przy tata, ale stan motoryzacji cywilnej przed drugą wojną światową, a rozwinięcie tej motoryzacji cywilnej po drugiej wojnie światowej i wpły w tej drugiej wojny światowej właśnie nad tą prędkość rozwinie się tej motoryzacji drugą wojnę światową, zwłaszcza w wydaniu Stanów zjednoczonych i Niemiec było bardzo szybki rozwojem technologicznym i myśli konstrukcyjnej do przodu przez to kiszona toczyliśmy powiedzmy 5 lat wojny w MON będzie w przypadku konstrukcji było przeskoczenie tak, jakbyśmy cywilnym okresie przeskoczyli 1 5 lat dwu trzykrotnie szybciej w technice wojskowej jeszcze bardziej w technice puzzle transportowej trochę mniej, dlatego że trzeba było go coś w miarę sprawnie przewieźć niezbyt nowocześnie, bo miała co ukrywać, że sprzęt wojskowy nie był sprzęt nowoczesny odrobić solidniej trwały i tak samo Anglicy to ludzie czasami się dziwią, że kraj, który stworzył bardzo wysoką technikę chociażby motocyklową nagle do wojny wysłał motocykle z silnikami do luz zaworowy BIK, bo to trzeba wdrożyć ideę wojny tam, gdzie miał być to nie miało być nowocześni to miał być tanio solidnie i sprawdzi i Wojda przyspieszyła rozwój technologiczny tylko, że z czasem w górach w niedużym kosztem i chyba nie było po prostu tyle warte Tomasz Dębicki narodowe muzeum techniki panie Tomaszu bardzo panu dziękuję za ostatni czas mam nadzieję kiedyś jeszcze powrócimy do naszej rozmowy, a propos właśnie może jakiś myśli już późniejszej w Polsce techniki wojskowej, bo jest, o czym mówić bardzo dużo rozwija i to bardzo bogaty temat rozwój broni polskiej bardzo ciekawe kłaniamy się Nisko do usłyszenia w przyszłym tygodniu nie zdradzamy co będzie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA