REKLAMA

Prof. Męcina: Idziemy w kierunku centralizacji rynku pracy. Region powinien prowadzić politykę zatrudnienia

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-07-30 09:00
Czas trwania:
14:40 min.
Udostępnij:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy straci moc - zapowiedziała minister rodziny i pracy. Co zakłada nowa ustawa o rynku pracy?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia Kapitał Gospodarka. Jest prawie dziewiąta, Aleksandra Redykajny zaprasza na magazyn EKG. Ze mną studiu są Jacek Męcina, doradca Konfederacji Lewiatan, dyrektor Instytutu polityki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, były wiceminister pracy, dzień dobry. Rozwiń »
Zwrot VAT są urzędy pracy tak naprawdę mamy niskie bezrobocie minister Rafalska chwali się już poniżej 1 000 000 osób to mocno urzędy pracy, ale jednak jest to 1 000 000 osób i to, że jeśli spojrzymy na strukturę tego bezrobocia osób w nich pozostały te osoby, które najtrudniej przywrócić dla rynku pracy, by nie wystarczy dać oferty pracy kiego trzeba włączyć jakieś działania integracyjne, a więc aktywizować ich poprzez różnorodne wsparcie bardzo często rozwiązywanie problemów rodzinnych i czy osobistych tych osób, więc sam, a ta interwencja na rynku pracy jest potrzebna natomiast pytanie o pomysł na urząd pracy w dobie rynku pracy pracownika takiego urzędu pracy, który będzie reagował na wszelkie nierównowagi te, które co związane z wysokim bezrobociem i te, które są związane z dzisiejszymi problemami przedsiębiorców, którzy jakoś nie mogą mają coraz większe trudności ze znalezieniem pracownika

Tylko, skąd to pytanie stąd, że ludzie pytają często uważają, że urzędy pracy są skostniałe to jest tylko dodatkowy formalny obowiązek, który trzeba spełnić sami szukają sobie pracę mają z tym problem na własną rękę, żeby sobie ojcu ten urząd pracy to, żeby nie oczekuje w oczy powiem szczerze, że Dell w tej nowej ustawie, bo wszystko uważam, że ich kontekście tej nowej propozycji regulacji ustawy o rynku pracy nie ma pomysłu na to czym ma być ten rząd, by zdławić kolejny urząd to rzeczywiście nie unikniemy pytania, które się cały czas pojawia po co nam ZUS po co nam urząd pracy pod schodami ma pomoc społeczna Thompson można powiedzieć bardzo to ważne instytucje, które powinny być ważne swoimi zadaniami efektywnością

Tenże obywatel w sytuację różnych ryzyk zwracać do nich z prośbą o pomoc i tę pomoc uzyskuje, a jak jest efektywność urzędów pracy przede wszystkim no ona jest dość słabo obniżana i przyznaje, że słabo mierzona jest także, dlatego że część osób, które są zarejestrowane w tym urzędzie jako bezrobotne są tylko właśnie zarejestrowane po to, że, by mieć ubezpieczenie zdrowotne, a więc tak naprawdę unikalne od aktywności zawodowej no już ślizgają się po to, żeby w sytuacji tego najgorszego rezydentury naraz może spotkać, więc choroby niemieccy problemów z uzyskaniem pomocy związanej z ochroną zdrowia, ale to jest postawiony wszystko na głos panie profesorze panie ministrze ja pamiętam jak kilka lat temu przygotowywał pan ustawę, która miała reformować ją nazwijmy to głównie urzędy pracy i sposób pomagania osobom, które znajdą się na bezrobociu i być może to jest także do pana pomysł się po prostu nie sprawdziły bo kiedy teraz patrzy w projekt ustawy, który pan już wspomniał to mam wrażenie, że wszystkie te pomysły n p. profilowanie bezrobotnych, że to jest rozbudowywane zresztą wiele urzędów narzekał n p. profilowanie bezrobotnych narzekało, bo z tym się wiąże pewien konkretny wysiłek profilowanie pomocy

Bo to nie jest sprostowanie bezrobotnych tylko profilowanie pomocy to jest element diagnostyczny, który jest niezbędny do tego, żeby właśnie efektywnie wydawać publiczne środki i ja zgadzam się z tym, że profilowanie w tej formule, które zostało wprowadzone w 20 1 4 roku powinno być dzisiaj już zmodyfikowanej rozwijane po to, żeby jak najwcześniej zdiagnozować te osoby które, chcąc być aktywny na rynku pracy, a więc mające motywację do tego, żeby coś ze sobą zrobić no i jednocześnie są obarczone największym ryzykiem długotrwałego bezrobocia, bo najgorsze co się może zdarzyć to dopuszczenie do tego, aby to bezrobocie trwało dłużej, bo każdy miesiąc pozostawania bez pracy to w pierwszym momencie są problemy są ze zwykłymi kwalifikację zawodową zawodowe mierzyć z odnalezieniem się na stanowisku pracy w drugim momenty są problemy relacyjne, ale i osoby, a więc odwlekanie od tego, że rano muszę wstać z iść do pracy być tam 8 godzin efektywnie pracować budować relacje ze współpracownikami z pracodawcą, a trzeci w momencie to są problemy społeczne, czyli związane są z tym, że uciekam nie wiem w nałóg n p . czyli zagląda do kieliszka, bo sobie nie radzę z tym, że nie mogę się odnaleźć w tej rzeczywistości cierpi na tym moja rodzina cierpią dzieci, które ze względu na jej niskie dochody i problemy, które są w rodzinie i to w tata tata Anatomia, gdyby bezrobocie pokazuje, że to jest mnóstwo do zrobienia ja w ogóle uważam, że reformowanie tej sfery społecznej powinno się zacząć od o zaniechanie mogłaby mnie pani zapytać, bo rzeczywiście byłem tym, który dopominał się także w roku 20 1 4 reformy pomocy społecznej ta świetna służba społeczna została sprowadzona dziś do urzędu imamy taką tendencję do tego, że wszędzie są wszędzie są urzędy, które co załatwiają tymczasem chodzi o sprawie ludzkiej bez włączenia w to i organizacji obywatelskich trzeciego sektora, który nawet w małych miejscowościach już nam zakwitły m. in . dzięki środkom europejskim to my nie będziemy zmieniać tej rzeczywistości no ale z drugiej strony segment zgadzam się z tym, że rzeczywiście system pomocy społecznej jako taki powinien być zreformowany, bo faktycznie sprowadziliśmy tę instytucję do roli urzędu i instytucji, która wypłaca pieniądze, a wy brzmiał dochodzi, ale z drugiej strony w projekcie ustawy, który ma zmienić się rynek pracy są zapisy, że te osoby, które są długotrwale na bezrobociu mają być włączone różne programy właśnie takie, które mają aktywizować tylko na rynku pracy, ale też struktury społeczne może hamować tyle z nałogu to ty możesz rozumować m. in. urzędy pracy, a do tego nowe domy dziecka i ale chcę powiedzieć, że tutaj właśnie te pewne idee, które zostały słusznie zapisane kierunkowo Reno uważam, że sam z bardzo małym stopniu do zrealizowania przykład z reformy z 20 1 4 roku zrealizowaliśmy pewne elementy, czyli program aktywizacja integracja, który miał integrować działania pomocy społecznej i urzędu pracy po to, żeby starać się objąć pomocą tych, którzy są oddaleni od rynku pracy z tego się rezygnuje za miasto rozwijać poprzez programy, które nie wiem poprzez programy zatrudnienia socjalnego wspieranie sektora ekonomii społecznej inne elementy będą ludzie przywracać dla rynku pracy drugi element to i takie programy, które miały dotknąć tego co ja uważam, że jest naszym największym niewykorzystanym potencjałem na rynku pracy to są kobiety, które po okresie urodzenia dziecka i pierwszym okresie opieki mamy przecież już wyburzone urlop macierzyński rodzicielski nie wracają do rynku pracy są najlepiej wykształcone są przebojowe, bo organizacja, że tak powiem życia domowego łącza nie tego z opieką no i jeszcze te kwalifikacje i kompetencje, które posiadają, a przecież wskaźnik chociażby wyższego wykształcenia wśród kobiet jest wyższe to jest po prostu marnotrawstwo, bo z ponad 800  00 0 matek, które pozostają zbyt długo wg mnie w domu co najmniej połowę moglibyśmy odzyskać dla rynku pracy to kto ma do nich graniczy na czym mu się tutaj musi być dobra oferta, bo bardzo często okazuje się, że ten pracodawca na lokalnym rynku pracy mały pracodawca, który z przyjemnością przyjmie do pracy, ale nie jest w stanie przebić się z wynagrodzeniem, które przebije to świadczenia, które n p. będzie dostawać z tytułu bezrobocia + 500 plus inne elementy te programy aktywizacji powinny to uwzględniać stąd dopłata, która była oferowana w tym matkom, które wracają na rynek pracy drugi element taki poboczny, ale niesłychanie istotne to jest także opieka nad małym dzieckiem, bo to nie problem jest powiedzieć kobiecie NATO wraca na rynek pracy ona musi coś zrobić z 1 albo 2 latach, ale ten rozwód urząd pracy nie załatwi to są ważne organizacji dla ich zdrowie pań z naszego zarząd pewne zapisy, które tam są one może nawet sam na pewno zasługują na na nas na docenienie tylko, że realnie o niewiele dadzą, ponieważ bez zintegrowania tego z pomocą społeczną z innymi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego organizacjami pozarządowymi aktywność gminy czy aktywne są powiatu tego nie będzie tymczasem no ja bym powiedział, że idziemy w kierunku takiej centralizacji tej polityki rynku pracy, bo minister pracy nie wiedzieć czemu nasze dzieje nawet w trochę to rozumie, siedząc nad ustawą o jej kiedyś zostaną osoby 30 % rezerwy tymczasem wszyscy wiedzą, że ta rezerwa zbyt rezerwę rezerwa środków funduszu pracy, czyli daje urzędom na bieżące działania są prawie 1 3 zostawiam po to, żeby później rozdawać po uważaniu oczywiście wg określonych kryteriów, ale to nie tędy droga, ponieważ te pieniądze, które nie będą pracować od początku roku temu urzędom, które są niestety dotknięte dyscyplinę budżetową, a więc koniecznością wydawania zgodnie z planem zasadami finansów publicznych na odwrót będą nieefektywnie wydane na żadne najdroższe instrumenty profilowanie było bardzo ważne po to, żeby zdefiniować te środki, które będą najbardziej adekwatne do tego, żeby ta osoba znalazła się na rynku pracy tego nie ma kolejna rzecz jeśli mogę powiedzieć, która o, których ma największy żal to w kontekście decentralizacja i to zaniechanie tego co rozpoczęliśmy, czyli upodmiotowienie województwa i regionu to region powinien tak naprawdę prowadzić tę politykę zatrudnienia i politykę rynku pracy w oparciu, jakie środki dziś jak nie będzie jeszcze środków unijnych to okaże się, że pozbawienie możliwości prowadzenia programów regionalnych czy aktywizacji we współpracy z agencjami zatrudnienia spowoduje, że tej interwencji regionalnej w ogóle nie będzie, ale były są zapisy przecież w tym projekcie, które mówią o tym, że no właśnie ta współpraca z prywatnymi podmiotami, które zajmują się też szukaniem pracy dla osób ma być rozszerzona nie tylko dla tych, którzy kwalifikowali się wedle grupy, do której należeli i t d. na dobrze no to mniej rozumiem pana różne obawy związane z tą ustawą tak dalej, ale już nie chciała zapytać, jeżeli będą osobą bezrobotną po wejściu w życie tej reformy to sprzyja jego klient urzędu pracy zauważy jakąkolwiek zmianę bardzo trudno mi powiedzieć to znaczy przede wszystkim może się okazać, że odejście od tego profilowania jako takiego, ale ma zdiagnozowane, bo wszędzie na świecie się o profilu i pomoc to znaczy w danej pracy, które miały z tym dodatkową dodatkowej pracy trochę, ale ta dodatkowa praca, która wcale nie była niczym wielkim, bo to trwało 2 0 do 30 minut polegała na tym, że przeprowadzał się rozmowa z tym bezrobotnym dzisiaj to już pani trafi z tych do urzędu do urzędu, który sprawdzi pani dokumentację powie czy jest prawo do zasiłku czy nie powie, jakie uprawnienia przysługują jej nie ma żali się w urzędzie imama ma być przypisane oddolnie osobisty asystent pomoże są złe słowo, ale osoby, które się będzie opiekowała z silną Królewskich kieruje nasze pozwolenie na staże albo na coś takiego bez refleksji nad tym co tak naprawdę jest temu człowiekowi potrzebne 

Profilowanie pomocy dawało możliwość dojścia do tego, jaki jest twój problem wciąż tkwi wewnątrz funkcji po prostu w kwalifikacjach i trzeba dostarczyć nowych kwalifikacji, ale znany wizerunek Goi galeria rynek się znalazł w jej w 1 grupie znalazł się w drugiej, a widzieli, że ktoś jest to w złej grupie wg urzędnika nie mogli z tym zrobić to nieprawda, bo można byłoby to nawet to profilowanie po pracy z tym człowiekiem, ale właśnie o tym, mówię, że to profilowanie wymyślony w roku czternastym w sposób prosty dość, żeby się tego nauczyły urzędu pracy powinno być rozwijane i rozwijane w sposób taki, który niweluje te rzeczy, które przeszkadzają dziś można powiedzieć, że przedsiębiorcy, którzy częściej jednak o odwołują się do gara urzędów pracy no są zdruzgotani tym, że z 70 % tych bezrobotnych zarejestrowanych to inni tak naprawdę tylko garstka poszukuje zatrudnienia to straszne i tutaj w odpowiedzi na to nowa i jak to zrobić trochę zmian, które warto podkreślić związane z dostępem do rynku pracy obcokrajowców, ale to jest wszystko mało powiedziane, że to nie jest wizja tego centrum aktywizacji, bo używajmy nowych pojęć, która będzie służyć i pracodawcy pracownika na to czy jest to wizja czy niema tej wizji w nowym projekcie o tym, mieście będziemy rozmawiać magazyny także w drugiej części, tymczasem  my musimy kończyć. 

Naszym gościem był Konrad Lewiatan w Uniwersytet warszawski były wiceminister pracy był moim państwa gaśnie w magazynie tak dziękuję bardzo dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA