REKLAMA

Jak zapobiec krzywdzie zwierząt? Wyjaśnia Dariusz Gzyra, autor książki „Dziękuję za świńskie oczy”

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-07-31 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
100 druga 6 Tomasz Spryszyński przy mikrofonie cały czas w studiu Dariusz z rad dobry wieczór dobry wieczór działacz społeczny publicysta od blisko 20 lat waga ani co jest istotne doktorant w Instytucie filozofii socjologii Uniwersytetu pedagogicznego imienia komisji edukacji narodowej w Krakowie i autor książki dziękuję za świńskie oczy jak krzywdzi zwierzęta o tej książce będziemy dzisiaj rozmawiali i w ogóle o krzywdzie zwierząt i tam jak tej krzywdzie można zapobiec co Rozwiń » jest potrzebne, żeby jej zapobiec mówiąc szczerze pomyślałem sobie, kiedy zastanawiam się od czego tę rozmowę zacząć zieją zacznę od takiego być może cokolwiek zaskakującego porównania, a mianowicie mam takie wrażenie, że ten temat, którym będziemy mówić iż, którego zdefiniował jako podmiotowość zwierząt to zwierzęta są w tej kulturze, w której żyjemy skrajnie przedmiotowi one wiele przypadków przykładów drastycznych przykładów tego uprzedmiotowienie można w twojej książce znaleźć, że mianowicie zatem ustawa ma tę podmiotowość zwierząt najbardziej kojarzy mi się w tym przypadku z fizyką kwantową, a tu zanosi się z tego wytłumaczyć zapewne Jan Leończuk jeśli nas słucha, który tutaj o fizyce kwantowej sporo opowiada teraz się łapie za głowę, ale ja już wyjaśniam, o co mi chodzi nie chodzi mi wcale obudowanie jakiś podejrzany analogii tylko o to, że kiedy z Jankiem chłodnej krzykiem tutaj rozmawiamy o fizyce kwantowej to on ona właściwie profesor fizyki człowiek, który w tej wizji co siedzi od dawna mówi, że ma bardzo poważne problemy z tym, żeby właściwie o tym, mówić, ale nie znasz języki skonstruowane na zupełnie innych intuicja nasze pojęcia nasz sposób myślenia nawet grama tyka naszym zdaniem winne jest budowana w odniesieniu do rzeczywistości, która zachowuje się kompletnie inaczej niż rzeczywistość kwantowa nasz umysł chwyta to co widzialne i ona działa wedle praw przyczynowości łupkowych wedle różnych opis walnych konwencjonalną klasyczną fizyką prawideł tymczasem sfera kwantowa rządzi się jakimiś zupełnie odmiennymi mniej intuicyjnym i prawami i nie tylko trudno nam to zrozumieć, ale też trudno nam o tym, mówić, bo nie mamy na to języka i pomyślałem czytając swoją książkę, że właśnie tak jest, że kiedy czytam to wszystko, o czym piszesz to skala nieobecności zwierząt w tym świecie, w którym żyjemy misie ujawnia to jak bardzo one są swojej podmiotowości w swojej zdolności do odczuwania miał w swoim pragnieniu życia w swojej odrębności autonomii jak bardzo one są zakryte przemieniona w jakiś poddane wielu procesom mistyfikacji i właściwie trzeba zbudować jakiś zupełnie nowy język i obudzić w sobie jakąś zupełnie nową wrażliwość żeby, żeby to po prostu zobaczyć no i ty próbujesz nam to w książce pokazać tak chcę tutaj musimy się odwołać oczywiście do tych pojęć, których używamy w opisie tego fenomenu zwierzęcia, który zna prze bogatym i nie wcześniej poznany fenomenem i w zasadzie ten język, który stosujemy do tego przez zupełnie niefunkcjonalne Tomasz Mosio absolutnie rację na weto to pojęcie główna, czyli pojęcie zwierzęcia jest bardzo dziwne pojęcie tak naprawdę to powiem ci szczerze po tych kilkudziesięciu zaliczonych konferencjach naukowych, gdzie usłyszałem bardzo wiele na temat zwierząt jak przestaje mieć w ogóle używać tego pojęcia zwierzęcia bez w wielu zastrzeżeń, które za chwilę musi wypowiedzieć, żeby powiedzieć wreszcie zgromadzonych, którzy nie są przypadkowymi zgromadzonymi tych jednak osobami, które znacznie więcej wiedzą na niż przeciętny człowiek tzw. w swoje włości rozumiem przez słowo zwierzę to jest jedno z tych pojęć, które w zasadzie funkcjonuje sobie w języku potocznym ma się nijak do rzeczywistości ono jest funkcjonalny w takim języku naszej komunikacji codziennej, kiedy coś tam nazywanej, widząc stan ulicy czy czytając jakąś książkę, która nie jest poświęcona zwierzętom tak wtedy to się sprawdza ogólne pojęcie zwierzęcia, kiedy zaczynam się przypatrywać temu pojęciu okazuje się że, choć jest przedziwna czy to jest taki worek, który tak naprawdę w ogóle nie powinien istnieć absurdalnie duży worek, w którym jest totalny miszmasz wszystkiego ze wszystkimi jedyny sensowny sposób poziom uporządkowania tego i to też sensowne pod wieloma zastrzeżeniami naukowymi to jest tak w sumie systematyka biologiczna, gdzie rzeczywiście funkcjonuje taka kategoria zwierzęcia Animal nos ona jest przydatna do czegoś w ramach tego specyficznego porządku rzeczywiście wciąż jej używać się też kwestionuje no ale powiedz, że tam sprawdza się w miarę dobrze i próbujemy tę kategorię przenieść do myślenia moralnego etycznego następuje katastrofa, dlaczego właśnie dlatego, że to jest tak niejednoznaczne pojemne pojęcie, w którym wrzuconych jest mnóstwo treści czy jeszcze z jakiegoś innego powodu nastroju z powodu, ale jeśli zgodzimy się, że status moralny mówiąc tak najprościej i najogólniej mają te byty, które mają określone cechy, u których uważamy za istotny moralny jak w przypadku ludzi na zdolność odczuwania zła tego co jest złe dla danej osoby lub dobro prawda tak mówiąc najprościej i podstawowy sposób to, iż w pod kątem obecności tych cech większość zwierząt będziemy musieli z kręgu moralnego wyrzucić nie włączyć regularny większość zwierząt wg obecnej wiedzy ktoś oczywiście może zmienić nie ma zdolności do odczuwania nie rozróżnia stanu w dobrych złych inaczej mówiąc nie stosuje się do tych do tych istot pojęcie dobrostanu no i teraz mówi się oprawa zwierząt mówi się o obrońcach praw zwierząt, a miłośnicy zwierząt mówi się o tym, że musimy zmienić nastawienie zwierząt jest dziecko po prostu jeszcze dla porządku od takiego doprecyzowania to znaczy chodzi o odczuwanie, jakiego typu stanowczy chodzi o to, że nie wiem to są zwierzęta, które nie czują bólu, więc nie są w stanie n p. ocenić, że znajdują się w jakiej sytuacji dyskomfortu na imprezach Leisure one straż wartość czują w jaki sposób jako dobry lub złe to jest coś więcej niż zwykła aktywność Zokora aktywność to termometr prawda albo obecny jakiś odruchy roślin, kiedy kwiatek zwija sobie wieczorem płatki albo podąża za słońcem znamy wszyscy to jest piękne, ale to nie oznacza, że kwiatek w czuje tylko jest aktywny tak to podzielił to my zwierzęta odczuwają ból odczuwają również, że to wszystko co jest pozytywną z forum psychiki jest w tym sensie to jest coś więcej niż aktywność natomiast niekoniecznie musi się to wiązać Ślęczka cechom samoświadomość i teraz od ich tak podtrzymywana zwierząt na zwierzęta poprzez pryzmat obecności lub nieobecności tych cech, które uważamy za istotne moralnie no to większe zwierząt tych cech nie posiada n p. owady prawda ciszę mówią o VAT także nie są zdolne do odczuwania bólu cierpienia być może zmienimy ten sposób nastawienia do owadów i zalecałbym tutaj oczywiście czujność w każdym innym przypadku i pilne patrzenie na nowe doniesienia, bo owady się EBA bada coraz częściej no ale póki co w UE są tak, iż z szarej strefie moralności w tym sensie możemy chronić, że mam no Jeślinie ziemia to nie wiemy do końca co z nimi zrobić są lepiej jednak ta ma robić tak, żeby było dotrzeć tak moja starość jest taka zasada jest taka wizja nie jest to ta jest wybita w PŚ w więc, choć w tym na najprostszy ma też najbardziej podstawowym sensie ten worek z WOS-u zbyt duże tak po nim znajdują się zwierzęta, w których budowa jest bardzo prosta jak n p. nad słynnym gąbki tak ten przykład gąbek, które zaliczane są to tej ogromnej kategoria pani Maria i przykład szympansów, czyli czy w ogóle naczelnych dodano trochę trudno porównać te formy życia z całym szacunkiem dla Gołąbek jednak traktuje inaczej imam ku temu powody na podstawie tego co mówi nauka właśnie o obecności nieobecności cech, które uważamy za istotne oraz Niemiec w tym sensie to pojęcie zwierzęcia, które się przenosi n p . na pojęcie prawa zwierząt jest funkcjonalne jak postuluje odejście od tego pojęcia, a porównali je zastał nowy tym pojęciem, o którym cały czas mówimy, czyli sensy aktywnością czy zdolnością odczuwania i zamiast mówić o w zwierzętach mówi wprost oby tak sensy tym ja wiem, że to okropnie brzmi no no no spróbuj powiedzieć na ulicy komuś z Ghaną może mieć istotne są już byty sens tych znajomych a gdyby szefem sekty, gdyby dziś sens tylko jedno trzeba to oczywiście lepiej nazwać tak mądrze tak, żeby to było też wygodne do użycia zbyt ładnie wyszło w kulturę język potoczny takie produkty nawet kultury niskiej tzw. żeby sobie to po prostu się przyjęło mówiąc najprościej kolokwialnie istoty czujące n p. z ojca jest to określenie wszystko są takie powiedziałbym trochę niezadowalające określenia to cóż tam brakuje czegoś takiego sprytnego inny określony, ale w ogóle nie dziwię się, że go brakuje tak patrząc na naszą ewolucyjną historię historia w Homo sapiens, który już zaczął myśleć rozważa tego typu problemy to naprawdę zajęliśmy się tym dosyć niedawno, więc zdajemy sobie jeszcze w chwilę czasu oczywiście można to ze smutkiem no bo my nie mamy czasu tak to co się odbywa złego w inny i to w jaki sposób ludzie krzywdzą ich intencje na niej nie intencjonalnie zwierzętom niestety odbywa się teraz w sensie im krócej nam zajmie zmiana tej sytuacji tym lepiej oczywiście musimy się oczywiście nauczyć mówić inaczej po pojęcie zwierzęcia jest coś do dekonstrukcji jako 1 z pierwszych pojęcie człowieka oczywiście jako 1 z następnych dniach filozofii człowieka wydzielonego z tego tzw . czy oddzielonego od tzw. Królestwa zwierząt jadącego w na jakąś kategorią zupełnie osobną, której właściwie nawet nie wolno stawiać w 1 rzędzie z tymi ze wzorami, które są całkowicie to mają być całkowicie podporządkowane są więcej konstruowano w ten sposób, że poprzez odróżnienie zresztą Bytów z resztą zwierząt w Cannes to dla tak dokładnie na takiej zasadzie człowiek, ponieważ nie wierzę w pomimo tego, że jest oczywiście zwierzęciem domowym w domu dosyć dobrze wychodzi i ceny mechanizm od 2, jakie są winne tej dziwnej granicy, bo możesz być coraz bardziej dziwna, bo wszyscy to czujemy, że w to jest dziwna granica był budowany niestety bardzo różnej Delecta czy mielibyśmy łatwiej chyba w nią trzeba walczyć ten w tym wszystko, gdybyśmy mogli skojarzyć to ZUS to wyłącznie n p. chrześcijaństwo albo wyłącznie z marksizmem albo wyłącznie z liberalizmem albo z kapitalizmem albo wstrzyma od jedno niestety jest to takie zresztą, że w książce jest o tym w książce, że w momencie, kiedy się przyjrzymy temu różnym społecznościom, które n p . ne są relatywnie mniej skrystalizowane niż inne społeczności albo już są bardziej nazwijmy to postępowa ateistycznej net Cetera no to wcale nie oznacza, że w tych akurat społeczeństwa mamy większy odsetek waga no to aktorek to niestety pokazują wszelkie badania technologii mniej więcej ten procent wegan wegetarian czy osób, które wykształciły w mokrej czają spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego właśnie ze względu na krzywdę zwierząt Chin i niechęć do partycypacji w tym krzyżem jest podobny niezależnie od tego czy ludzie wyznają Toruń czy coś innego czy też nie wyznają nic to podpowiada, że problem rzeczywiście gołębie no i tym Chiny, a skoro Rzym jest trudniejszy do rozwiązania dlatego tak bardzo się z tym borykamy dlatego tak mało wiemy jak to rozwiązać oczywiście nie powinienem mówić mało wiemy sworznie nam tutaj w chwilę więc, że jest coraz lepiej i wiemy coraz więcej i będzie dobrze i t d. na talent jest też bardzo w takim razie, ale jest umiarkowanym realistą tak ciężko mi to przechodzi przez gardło, bo ja kocham szczerość tak ja jestem realistą jest naprawdę to sedno Zbyszko wcześniej, gdy chodzi mi głowy z w opisie własnym, więc po prostu nie mogę tak powiedzieć tak widzę, że istotnymi rzeczami kręcimy się w kółko niestety i robimy postępy oczywiście no bo nawet patrząc z historią naszych rozmów tom ku przestrodze ostatnie lata 2 × rozmawialiśmy jednak widzimy zmianę naokoło tak wymierne zmiany w sposobie mówienia o zwierzętach czy chociażby w dostępności produktów pochodzenia roślinnego te są coraz mocniejsze co daje widzowi przede wszystkim także zmiana w sobie, bo pod wpływem tych rozmów sam się zdecydowałem na odstawienie mięsa jest z tego powodu bardzo zadowolony mimo bardzo dziękuję mu te są zadowolone ze zmian taką moc w każdym razie widzimy zmiany tak, ale oczywiście mamy tendencję i bardzo słusznie do porównywania z tym co jeszcze nie zrobione i kiedy tak porównujemy no to mówimy wciąż jesteśmy na początku, gdy drogi zmiany, pomimo że współczesne ruchy prozwierzęce Miś filozof liczna i innych dziedzin nauki zwie się od dobrych kilkudziesięciu lat no mówiłam o tym, dzisiaj w kwadracie filozofa, że właściwie no trudno w jakimś sensie zrozumieć tę zależność ten brak zależności raczej pomiędzy rosnącym dorobkiem rozmaitych zresztą dziedzin nauki no bo mamy tutaj biologię i nie wiem na euro mało co im psychologię psychologię ewolucyjną w nowe i refleksje humanistyczną krytyczną nawet pomimo rosnącego i ekologiem zalecała zresztą lektura osobom sceptycznym w odniesieniu do podmiotowości zwierząt takiej książki, którą bardzo cenię lub biomasie już dawno ukazała nakładem GWP w Polsce na Donalda Griffina umysły zwierząt ta pasja taka klasyczna efekt praca wre Otóż mimo tego na właściwe wydaje się, że tego typu postawa, którą prezentujesz książce to jest cały czas jakiś promil to znaczy to jest jednak mimo wszystko mimo oczywiście pewnej mody na wegański knajp i mimo tego, że przybywa takich takich knajp i takich sklepów, które można tego rodzaju produkty kupisz ten styl życia staje się rzeczywiście coraz bardziej popularne to jednak znakomita większość populacji to jest inna populacja mięsożerców no i też te wszystkie przemysłowe zakłady zagłady pracują chyba na najwyższych obrotach cały czas linii nie zanosi się na to, żeby miały zostać zamknięte, dlaczego tak się dzieje, dlaczego jezdnie panią teraz zażądały zwrotu niż wymienione pytanie oczywiście nie wiem tak to zaczynał w co 6 zlotym, dlaczego Grecja miałbym to, więc stać znaczy wolność wraz z Chełmka itd staram się tak jak mogę poświęcam temu życie, żeby się dowiedzieć, ale pomimo tego nie wiem wielu rzeczy nie wiem, dlaczego tak się dzieje, ale nie wiem nie tylko tego jak patrzy na relacje między ludźmi to też nie wiem, dlaczego pomimo doskonałej wiedzy o podmiotowości ludzi z innych krajów kontynentów wyznanie kolor skóry źle się ich traktuje odpowiedz Tomku, dlaczego Ford fiesta to jest trudne pytanie ner najwidoczniej mamy taką biologiczną możliwość, której kultura nie zdołała napisać tak dobra kultura to wszystko co mi te nasze dziwne zdolności, które gdzieś tam kiedyś pewnie ułatwiały nam życie w mniejszych grupach przenieśliśmy do nędzy świata współczesnego i nie potrafimy znaleźć sposobu, żeby okiełznać siebie tyje część przerw w rejestrze, że może to jest w ogóle cały ten mecz może cały ten projekt, którym tu, o którym mówimy to jest, cytując z renesansowych alchemików ROW, skąd ta matura, czyli właśnie takie dzieło przeciwko naturze, ale coś co wymaga pewnego rodzaju nie chce powiedzieć, że samo ograniczania Bobbym wiedział tego definiować jako rodzaj Niewiem odbierania sobie czegoś albo ograniczania się, bo widzę w tym raczej gest wolności do ani wolności o strojach wziąć odpowiedzialność także, że dłużej porozmawiać bo ograniczanie to nie jest słowo trup mieliśmy tak lekko traktować ją cieszy co etyka to jest to jest tak naprawdę przepis na jakiegoś rodzaju ograniczenie, czyli analityka dr vana jako coś jedno jedno z 1 z ważniejszych firm zdolność do myślenia etycznego jest 1 z ważniejszych przymiotów człowieka tak po tak się postrzegać człowieka artystę, który potrafi odnaleźć roczny nie potrafi poszukiwać co jest dobrem w, a co złem, a przecież chodzi ostatecznie oto, żeby czegoś nie robić mówiąc nowo najprościej, więc w, jaki sposób się ograniczyć tymczasem to ograniczenia części nie jest odbieranie wolności tylko właśnie wolnością wyboru, czyli gniazdo zdolnością do wy do wybrania czegoś to tak jakbym porzucał automatyzm czy porzucał wolność robienia wszystkiego, ale z, ale zdobywał wolność zrobienia czegoś co wybieram co uważam za słuszne i oczywiście mamy wszelkie podstawy, żeby uznać za słuszne nie krzywdzenie zwierząt tak jak powiedziałem w zasadzie wszystkie nauki nam to podpowiadają, kto nie ma, choć sytuacja dosyć prosta bunt jest naprawdę nie ma dziedziny nauki trudno będzie ona wszystkie inne podpowiadają podmiotowość zdolność do odczuwania, a ty, ale my nie, w których właściwie jedyną głos tak nie chcemy go wziąć pod uwagę powodów mamy wiele no i 1 z powodów z powodu ton to oni muszą być bardzo wyszukane powody to mogą być bardzo prozaicznej w większości przypadków są prozaiczne powody jak nawyk no taki okropny, z którym trudno nawet dyskutować taki zwykły taki powszedni nawet taki właśnie automatyzm autopilotem kwiatów czasami mówię maskowanie tego kim jest zwierzę w języku ostatnio udało nam się w ogrodzie powszechnym podczas rozmowy wspólnie wymyślić taki sposób może być wosk rzeczywistość zwierząt skonstruowana w kulturze mianowicie może być przykryta pod warstwą, którą trzeba zdrapać takie cacka zdrapka etyczna zdrapka jeśli chcesz rzeczywiście poznać, jeżeli w siebie wobec tego zwierzęcia musisz pogrzebać w rzeczywistości, ponieważ to co masz podane na tacy w rzeczywistości poprzez system edukacji poprzez nawyki poprzez swoje środowisko poprzez napisy na opakowaniach poprzez billboardy telewizję radio i t d. musisz poszukać głębiej kosztem w ten wiersz zdmuchnąć wzrosnąć i zobaczyć co jest pod spodem pod spodem okazuje się, że jest znacznie ciekawiej i znacznie ciekawiej są rzeczy, które w, których nam się w ogóle nie śniło są takie sposoby postrzegania świata n p. przez zwierzęta, których nawet sobie nie potrafimy wyobrazić ostatnio czytałem musi to jest w trakcie lektury czytam oman ptakach morskich w tym sobie, że muszą odpocząć trochę inny, choć w chińskich chcą z tych trudnymi pytaniami jak i jakie mity Miętus zamordować dzisiaj o istny koszmar pod szczytem i co się w targach morskich to jak zamknę oczy potrząsa nim wszyscy oni w UE i okazało się, że niektóre z nich czy mogę pół książki to jest opis sposobu w jaki je krzywdzi dziś, więc wróciliśmy do pkt 0 z nazwą znowu zaczął się w tej samej prymat problematyce, ale są też takie w taki sposób krzywdzenia, które dały nam pewną wiedzę Otóż oślepiony niektóre z tych ptaków okazało się, że żona wciąż orientował się, gdzie jest jasno, gdzie ciemną i mogły pomimo swojej ślepoty doznawać tego rodzaju uczucia po prostu, że mają bardzo lekki kościec i czaszkę zbudowaną z pół przeźroczyste kości w związku z tym inne zdanie jest ranni są zadbane Sierocki wnętrzem zupełnie czym innym rozróżnia jasne i ciemne spróbuj sobie wyobrazić w ogóle nie mamy takich możliwości i tym jest dla mnie świat zwierząt z taktyką, a w Gnojnie z kim innym niewyczerpanym źródłem wiedzy o świecie, którego zresztą filozofowie nie chcą brać pod uwagę to jest to jest dla mnie z zupą z wokandy z filozofii, że nasz oczywiście słynny tekst Tomasson działa amerykański o stalową amerykańskiego filozofa na taki no tak skóry stał się punktem odniesienia dla wielu filozoficznych dyskusji jak to jest być nietoperzem w UE, w którym on swe tezy, że właśnie nie możemy nigdy wiedzieć jak to jest być nietoperzem, ponieważ będziemy sobie tylko ludźmi, którzy wyobrażają sobie jak to jest być nietoperza ma w ogóle nie mamy dostępu do czegoś takiego jak doświadczenie nietoperza przypomniało mi się także w kontekście takiego cytatu takiego komentarza, który na ten temat jakiś czas temu wygłosił James Hillman taki psycholog z kolei, którego ja bardzo cenię i lub białe to przecież to jest bardzo groźne tekst dostępność ze jest bardzo niebezpieczna jeśli uznamy, że nie możemy sobie czegoś wyobrazić, że wyobraźnia nie znajdą dostępu do dnia do czego jeszcze do kogoś, bo z tego, że właśnie może przemoc zacząć jeśli uznamy, że nie możemy sobie tego żaden sposób udostępnić, że istnieje jakaś zasłona czy istnieje jakaś bariera nieprzekraczalna pomiędzy mną, a w jakąś inną istotą i wyobraźnia nie jest w inny niż siłą, która mi pozwala w jakim sensie właśnie spróbować przynajmniej odtworzyć sobie to co ta istota postrzega czuje, a Cetera i w tym kontekście wydają się cała ta diagnoza Schliemanna bardzo, a propos tego co to prawda, ale wiesz zauważamy aspirujemy do tego, żeby dużo wiedzieć w ich części tak się postrzegamy znowu jako ludzie to są ci, którzy wiedzą tak my mamy naukę tomy z gotujemy od starożytności epistemologii przecież wiedzę o świecie no to jest bardzo aroganckie tak myśleć o sobie skoro nie mamy dostępu do takiej wiedzy, jaką ma większość Bytów, które tutaj po sąsiedzku są to my mamy w do sądu wycinka wiedzy o świecie wiedzy ludzkiej to jest bardzo ciekawa wiedza obaj wiemy o 1 2 fascynuje to wspaniałe może się tym zajmować się i mieć wypieki naprawdę na twarzy fale w 2 to jest tylko fragment wiedzy większości nie mamy i to jest też część tej podmiotowości w trakcie tej z podmiotowości za zasłoną tej wiedzy, której nigdy nie zdobędziemy, ale Świtaj, że pomimo, że wiemy, że nie bez niej nie będziemy wiedzieć jak to jest mieć Echo lokacje w to jednak możemy próbować, że to jest, że to jest wojna jednak próbować tak próbować się on wczuć w inne sposoby postrzegania świata przyjmować perspektywę innego w tej książce jest dużo o przyjmowanie perspektywy 2 kogoś innego jak z firm w wywiadzie powiedziałem to na przykładzie asfaltu, a kiedyś człowiek pies asfaltem ten sam fragment rzeczywistości to nazywamy asfaltem rozsiane do 50 °C teraz w Warszawie zupełnie czymś innym dla Homo sapiens, który z obu tych ma podać swoje w, czyli izolację od tych 50 stopni i kogoś, kto idzie obok i zapominamy o tym, że idzie gołymi łapami i jest mu tam bardzo źle to ważne to jest bardzo dobry ciekawy przykład znaczy dobre no przykry przykład, ale nie on się pojawia parokrotnie w twojej książce często wracasz do takich przykładów jest go w odniesieniu do psów, ale też do różnych mieszkańców miast n p. nieludzki nieludzkich mieszkańców miast i to faktycznie jest kolejny element tego krajobrazu, który mówi byliśmy tego krajobrazu, który trzeba wdrapywać, bo on pokazuje jak bardzo, że rzeczywistość, w której funkcjonujemy jest zaprojektowana do celów ludzkich i pod kątem parametrów ludzkich no tak jeśli uwzględnia tę perspektywę zwierzęcia to raczej w tym sensie użyteczności to znaczy jeśli jakieś zwierzę było użyteczną co oczywiście rzeczywiście przeznaczyliśmy na jakość przestrzeni w oczy jakąś funkcję, którą ma spełniać się tu ułatwiamy no to co cały przemysł szacunki opierają to mają określone no Niewiem tutaj 1 z tych branż z tych projektów opisuje to jest od internautów ubojowi tak tak to jest z trasą jest zaawansowany technologicznie robot jest jednak dawkowane elektroniką powiedziałbym po uszy no nie ma już ten obóz, ale po coś tam napakowany jest w, a i ich to w tym sensie oczywiście on uwzględniał perspektywę zwierzęcia oczywiście no ale to nie o to chodzi oto nadchodzi chodzi o to, żeby patrzeć to świadczy w tym poprzez ich krzywda nie poprzez użyteczność dla człowieka, który się kończy krzywdę to zupełnie inna perspektywa, więc goście to mamy możliwości i udowadniamy to możemy, że możemy przyjąć perspektywę zwierzęcia tylko oczywiście robimy to złym celu wrócę jeszcze do tego, o czym mówiłam, ale kilka chwil temu do tego pojęcia Opus kontrakt natura czy działa przeciwko naturze Alchemia miała być takim działem przeciwko naturze właśnie miast natury, na które jest ciemna pełna GM na upadła i w ogóle pełna jakichś takich nieciekawych atrybutów no na drodze transformacji sublimacji szlachetnej wydobywać się z na jakiś, ale pierwiastki, które pierwotnie w niej zupełnie nie są zawarte chodziło o to, żeby złoto produkować oczywiście, ale też jakąś taką wewnętrzną przemianę zarazem na takiej wewnętrznej przemiany doznać zastanawia się na ile to, o czym tutaj rozmawiamy nie jest właśnie trochę taką chemiczną pracą to znaczy nie jest jakąś formą właściwie przekształcania tego porządku na przyrodę porządku natury biologii, jakkolwiek byśmy go nazywali wyjścia poza tą sieci instynktów, które nami powodują i które powodują też, że groźnymi istotami, które nie należą do gatunku ludzkiego no bo jednak ten świat przyrodniczy, choć one znacznie bardziej bogaty niż taka prosta wizja, która każdego dnia postrzegać jedynie jako domenę przemoc między gra pozwoliła im dalej tam jest mnóstwo też kooperacji, gdyż różnych zachowań, które w lesie to zupełnie nie wpisują, ale jednak też jest światem, w którym agresja przemoc wzajemne zjadanie się w tle dominują zatem można powiedzieć, że coś takiego jak ta systemowa przemysłowa hodowla jest determinacja dla celów dla celów kulinarnych co jest pewnym przedłużeniem czy realizacją przy pomocy trochę innych narzędzi czegoś co już i tak jakoś jest zawarte w tym ludzkim i wyposażeniu Atu oto mamy taki o próbę przekroczenia tego wyjścia zbudowania, jakiej rzeczywistości w oparciu o zupełnie inna inne reguły i prawa i to inne reguły prawa w ogóle przekraczające to co, że tak powiem dostaliśmy w pakiecie od oczu od tego odstępstwa na biologiczną naturalna przyrodnicza no tak tylko my nie robimy tutaj żadnego takiego zabiegu, a mianowicie nie szukamy tych rozwiązań w ponad naturalną ości w zasadzie chyba by tego nie robimy to i wydaje mi się, że to jest słuszne to pojęcie natury, które przywołuje wszyscy oczywiście kolejnym pojęciem do rozbiórki no pewnie wpływ tych pojęć, które ma się nijak do rzeczywistości, którą obserwujemy nawet w nawet teraz nawet takich bardzo prozaicznych znowu spotkaniach Manon z takim zwykłym poziomie relacji zwierzętami, które mamy codziennie nie wiem czy to opiekuje się, jakim zwierzęciem aktualnie nie, ale jakoś stało, że zjeżdża no właśnie dla nich niedługo się będę opiekował już mamy kandydata większość większość ludzi opiekuje się tym zwierzęciem to ona coby było dobrze, gdybyśmy umieli tak powiedzieć, że mogę tak powiedzieć, że się opiekuje na pewno, że mieszkańcy, jakim zwierzęciem i teraz ceny, chyba że jest to kot to wtedy u Kopacz mieszka wieś nad COF ta różnica między harcerzami, owszem, obcasie, że jest zbudowany w obszarze tak w inną w każdym razie te tereny to zwierzę, z którym być może będziesz mieszkał w tym dziś miałbym pod opieką toto nie będzie przecież natura tak to będzie jakiś produkt w realnym a czego chcą się, że się z naturą kulturą czy kimś taką zbitką jakiś biologii jakiegoś organizmu jakieś fizjologii jakieś historii ewolucyjnej w takim biologicznym sensie, ale jednak bardzo pomniejszonej o tym, tomiku, który przecież to ludzie stworzyli rasy psów wg jakichś swoich widzimisię lub potrzeb i mało to użyteczność stoją współczesne psy no to są produkty mówi produktów też, żeby dobrze zrozumianym nie mówię tutaj od UE towary wieniec, który doniesie dopięli chciałbym zobaczyć jego koniec mówią o produkcie jako motto kibice kultem religijnym jesteśmy takimi aktywiści nas się tego rozłączyć to on to pojęcie natury jest już jest już coraz trudniejsze znowu do do wypowiedzenia bez licznych zastrzeżeń właściwie, o czym się mówi, bo i tak natura od moczyć pies jest bez specyficznym zwierzęciem tak to jest celem co do tego, że z naturą kulturą nie mam wątpliwości, ale te zwierzęta, które jeszcze próbują żyć nie w świecie, w którym którym jeszcze nie jest jakiś powodów nie ingerujemy też w zasadzie w śnie przez niektórych filozofów są traktowane już jako natura kultura, dlatego że pan te wyspy to zwanej dzikości i bez kontaktu z chorym człowiekiem są coraz mniejsze dodaje na trop presja na to, że są coraz więcej zajmujemy coraz więcej powierzchni na ziemi rejony, w których zwierzęta nieniepokojony przez sól rodzi się zmniejszają ich tak naprawdę zaczynają przypominać parki narodowe którymi w jaki sposób zarządzamy nawet jeśli nie zgadzają się parkami są już jakiś sposób zarządzania przez przez ludzi to my znowu decydujemy jak dużo miejsca tam zostawiamy, jakie powietrze to miejsce tak dalej, więc nie wiem czy można mówić w tej chwili o czymś takim jak czysta natura, gdyż poza tym, kiedy zmienia wystarczy, że mówi to człowiek postrzega to człowiek to z zanieczyszczoną, które swoją naturą, a więc kulturą tym samym dokonuje pomieszania w samym akcie postrzegania, ponieważ postrzega znowu przez swój wąski wąską przestrzeń twoich zmysłów ja myślę, że wielu naszym słuchaczom słuchaczką jak mówimy natura czy przyroda to przychodzi namyśl n p . taki obraz Niewiem serialu planet Earth twierdzi, że ktoś jedzie z kamerą do jakiej dżungli tam się bardzo starannie gdzieś Hoffa w filmuje od nas opłat tak będzie albo przez jakiś sawanny na przód będzie ile w uciekała jakaś z droga ta istota przed tym nazwałem ją organizują tam dopada wizja 2 i to jest taki klasyczny moim zdaniem obraz, który wie, że jesteś reprodukowany naliczonych kalendarzach dni w białym pulpitach były również bez przerwy z tym funkcja bez przerwy z nim obcujemy z taki odruchowy po prostu sposób myślenia, że właśnie tam, gdzie jest jakaś taka dżungla ostępy leśne albo właśnie jest taki obszar, który na, którym ludzka noga staje rzadko albo ewentualnie jakiś plemiona jeszcze funkcjonująca na zasadzie wspólnota archaicznych tylko w rozwoju domowe są to właśnie tam jest ten świat przyrody z takiej skazanej postać takowym ten akt wejścia w w to strukturę, która jeszcze jest poza ludzką strukturą akty nagrania podejrzenia, a później prezentacji tego poprzez oczywiście inny cięcia po zbudowaniu pewnej narracji na to jest już opowieść tyleż o tych zwierzętach co jest człowiekowi natychmiast inne następuje to no mogę nazwać zanieczyszczeniem cudzysłów daje tutaj mur to jest psia trafiony przez człowieka to jest nasz sposób spojrzenia na dzikość na to co poza ludzkie mapy zwierząt są zupełnie inne zakresy ze wszystkich zmysłów u zwierząt są zupełnie inny to świetnie wygląda to aktorstwo w sumie aż nasza próba zobaczenia tego świata i szyld i tylko nasza jest tak naprawdę podglądamy, więc tylko w 1 możliwy sposób to co widzi w tym samym czasie zwierzę, które biegnie, bo goni bieg nie był ucieka lub biegnie się przygląda jest z zupełnie nieznaną powieść jest z kimś zupełnie innym firmom z inną, umarzając narracją z innymi wartościami z innymi kolorami dźwiękami to są światy zupełnie inne, czyli właśnie nie mamy do nich dostęp do takiego, jaki wydaje nam się, że mamy tak to chcesz powiedzieć, że w gruncie rzeczy właśnie czy aby wykonać całą tą trasą co lekturą poniekąd teraz wykonujesz, żeby gdzieś tego spróbować dotknąć, ale przede wszystkim mówiąc już tutaj o problemie reprezentacji tego wszystkiego co znaczy my wzięliśmy sobie na barki próbują zmienić los zwierząt uznając, że w książce jest istotna, chcąc zmienić bierzemy mu na barki ten bardzo odpowiedzialną rolę reprezentowania ich interesów wobec innych ludzi w alei to jest bardzo niewdzięczny i bardzo trudna rola z uwagi na niewiedzę o tym, o perspektywy samego zwierzęcia to reprezentacja to przecież jest 1 z podstawowych problemów, bo zwykle reprezentacja była narzędziem opresji tymczasem my chcemy użyć tego samego narzędzia reprezentacji za pośredniczenia w ich interesów ich wartości w naszym społeczeństwie w latach 2 i zrobić tu o 1 80 proc stopni i odwrotnie tu chodzi o tzw. mówienia w imieniu przy tak mówiono jest to bardzo trudne w przypadku innych ludzi jest to tym bardziej trudne w przypadku innych zwierząt na wielkie dzieło tak życzy powodzenia wszystkim sam staram się to robić jak najlepiej pokora bardzo się przydaje w tym dziele i pół wieku na pamiętanie, że rzecz czegoś możesz nie wiedzieć nie bądź tego pewny oczywiście pewne rzeczy wiemy poprzez analogię do in w i na szczęście jest tak, że proces, który imprez ewolucji znamy już dosyć dobrze to widzimy analogię pomiędzy budową naszych czołg budowany ciał innych zwierząt trudno było zakładać, że to element struktury fizjologiczna cielesne, które u nas dają poczucie szczęścia bądź nieszczęścia bólu bądź euforii czy czegokolwiek jakieś doznania jeszcze są podobno i innych zwierząt będą służyć służyły czemuś innemu czynu można tak pomyśleć, ale to chyba nie ma sensu im łatwiej jest sensownie pomyśleć, że zwierzęta, które mają podobne cechy organizmu do naszych będą miały podobne doznania i to nam daje jakiś błąd, ale jak mówiono zawsze trzeba pamiętać, że to może nie być cały prąd ostatecznie możemy poznać podstawy dobrostanu zwierząt n p. psów, które same dosyć dobrze, ale nie wszystko o nich wiemy wciąż dobrze jest pamiętać o tym dlaczego on wielokrotnie wracałam, że to zmysłowości nasze i innych zwierząt bardzo się różnią DM BOŚ my mamy tendencję w Hochfilzen zapominania o tym, że to skala dźwięku chociażby w przypadku psa jest kompletnie inna, że to jest trochę takie osoby to Coyotes 3 czy węch prawda ten świat duchowy psa na listę gmin wstecz taki plan niezwykle kolorowy neonowy kalejdoskopu w ogródkach coś takiego co ja bym sobie mógł porównać do doznań kipera, który przed pierwszym bukiet wina to jest dla mnie po prostu wino żalić to jest wina z dyskontu przed nocą coś umiem powiedzieć, kto najbardziej są poszukuje, które nie nie jestem specjalistą, ale są tacy ludzie, którzy nawet nie pijąc tylko znaczeniem zwykle zdawkowo wznowi rozmowy z wozu, ale z kontaktem z głów piąta warstwa smak moreli konieczną nic nikt z celową dlatego nie będę miał dostępu i tak sobie wyobrażamy świat szachowy psa n p. musi o to postarać się na tyle na ile potrafię brać pod uwagę w projektowaniu świata z myślą również o tym, się to jest bardzo trudne, ale z drugiej strony no nie ma nic bardziej fascynującego w oczywiście to zawsze możesz powiedzieć często się tak mówisz no nie nauczyliśmy się nawet w przypadku relacji międzyludzkich projektować z tego świata odpowiednio dobrze dla różnych tzw. innych pisanych często wielką literą w mamy problem zwinność kota koszt utrzymywaniem prospekty nawet innych ludzi w sensie ten problem się pogłębia jak popatrzymy na pewne procesy polityczne, a w euro mniej znana Zjednoczonych to mamy do czynienia z pewnego typu regresem Błaszczyk tak, by do służby w młodzież z mam kilka takich momentów kiedy od kiedy mam złe dni daje zbyt zły dzień mam zawsze wtedy, kiedy idę idę wyrzucić starannie segregowane śmieci do mojej altanki śmieciowej i z żoną, że tego nie robią, chociaż mają tak wielkimi literami napisane co robić, gdzie jest dom, gdzie co wrzucać zresztą nie zawsze o rany przestali wierzyć w wielki projekt tego świata jeśli trafię w tak prostych rzeczy zrobić mam takie wieś takie tąpnięcie w grze nie uda się cholera nic się nie udała jeśli widzisz tego nauczą grać to są rzeczy, a drugą rzeczą, która zamknęła to był ten regresu, a po ostatnich lat ten polityczny, który jest dla mnie nowe próbuje znaleźć wytłumaczenia wszyscy od próbują znaleźć wytłumaczenia, ale nie spodziewam się tego wam szczerze zaskoczony inni nas bardzo i wraz z tym o oddalenie się tych projektów równościowych tego próby zrozumienia innych strzałem z mieszania się różnych punktów widzenia w 1 przestrzeni geograficznej gorzej wice stąd Mości człowieka do etycznych funkcjonowania z innymi gatunkami, żebyś wiedział o nagrodzie, ale trudno mi to on być optymistą ten ten przedziwny zwrot, który mam nadzieję będzie chwilowe, a tak, bo to jest rodzaj takiego opowiedziałem regresu tak jak bym myślał, iż takie oczywiste w kategoriach postępu nie jest tak do końca, jakkolwiek no trudno się o z poczucia, że świat jednak zmienił się istotnie w ciągu niej ostatnich 500 600 lat ten poszerzający Orbis SA, który pisał Singer nie tylko on niewątpliwie wpłyną na pewno są dane, żeby tak o tym, myśleć czy pinger, który przecież mówią, że próbuje dowodzić, że ilość przemocy na świecie systematycznie żyjemy w najlepszym z 2 Hoffenheim g oczywiście wiele dyskutuje, mówi że ich bardzo słuszny to jest to jest 1 z pierwszych rzeczy którymi w środę Gowin po lekturze Pinka radni nie nie uwzględnił pan tego co robimy zwierzętom bardzo niewielkim zakresie Nowaki dno będziemy rozglądać się nie da się, że nie ma sensu mówi to jest las Vegas wyniósł w Chinach wzrośnie książka cegła z gruba bardzo przecież 3 Natan przepisów ogromu wielki szacunek dla Pintera, ale trzeba coś jest wielkie książkę 2 takie książki wydał, bo jest to książka BTE będzie z wolnej grze to dobra strona tyle czasu na naszej natury tak też po polsku nazywa no i teraz stanowi też obszerna książka NYT będę znał ne, która też zawierała mnóstwo przepisów i z niej bezspornie wynika, że jest Super będzie go jeszcze lepiej po warunkiem, że oczywiście ktoś tego nie zepsuje, ale tutaj też znowu nawiąże do książki jak powiedzieć o tym, że w tej pracy Pintera nie ma w ogóle słowa o zwierzęta są słowa o zwierzętach, ale bardzo tak wiesz tak zrobiono grasował ta ogólna teza jest coraz lepiej no nie da się tak zakryć tego tutaj na wszelkie dane mówią, że jednak jest problem z przemocą wobec zwierząt to z najgorszym rodzajem przemocy, bo to nie jest przemoc żadna wieś indywidualna 1 1 z premedytacją, dlatego że strukturalnie ona zależna godzącym często piszesz to znaczy przywołuje oczywiście wiele takich przypadków jednostkowej indywidualnej przemoc także takich, które się stało no medialnymi sensacjami Toma i podkreśla, że to oczywiście w tym całym nieszczęściu jakiś rodzaj pozytywnego efektu, bo powoduje, że ludzie zaczynają się tym interesować nie wiem w przeżywaniu, jaki silne emocje możnych tego zwierzęcia czy jednostek tak to tym czym naraziła czwórkę anteną tym opowieściom powiedzieć no trudno powiedzieć opowieść o miliardzie zwierząt to w zasadzie się nie klei żaden sposób to opowieść o własnym wyobraźnia to nie sięgała do takich wielkich liczb ani nie potrafimy zobaczyć miliarda nie wiem konającego zwierząt nic nie jest w stanie wyobrazić tego nie mamy takich zdolności do bicia wciąż jesteśmy umysłowo na sawannie i trochę krucho jesteśmy zaskoczeni są w nim, tyle że potrafię postrzegać taki świat taki, jaki jest nie dajemy sobie radę z rozumieniem takich rzeczy jak miliard EUR to coś jest wniosków o Polsce w 1 z krajów Europy właściciel Westa jednostkach, które często ma imię ma jakąś osobistą historię stają się rodzajem nema reprodukowane go wielokrotnie natomiast i to jest powiedziałem też taki wątek, który tej książce powraca gdzieś w tle tego wszystkiego ono jest ta przemoc regularna codzienna z dnia ta pracująca na uzależnia, która finezji, owszem, w, której nie jest celem krzywe nie jest celem całego tego systemu tego procesu tego mechanizmu tylko przestać się produktem ubocznym prób zaspokojenia bądź urojonych zupełnie potrzeb potrzeby mleka krowiego rano z kartonu taki sposób to naprawdę może zaspokoić inaczej ostatecznie te bardzo prozaiczne takie naprawdę urojone potrzeby człowieka przekładają się na cały system cały mechanizm całe naprawdę mechanizm dosyć skomplikowane, bo wielopoziomowy no i 3 poziom konsumenta, który gdzieś tam uruchamiali pozwala mu trwać przy Suski wszystkie instytucje wpisane też oczywiście w obowiązującej ideologii system religijny, więc w zasadzie wszędzie kultura i to nie w tym sensie piętnujący kultury tylko wprost przeciwnie jako 1 ze składników kultury nawet wysoki, gdzie jest rząd i raz się znajduje to jesteś także Narodowy kuchnia jest albo kuchnia regionalna jest częścią bardzo głęboką częścią tożsamości, jaki wspólnot mniejszych lub większych i właściwie jak ktoś, kto teraz nas słucha mógłby powiedzieć no co pan proponuje, żeby całkowicie przemodelować na współczesną rzeczywistość, że mamy już mniej tych wszystkich doskonałych specjałów, które też przecież stanowią rodzaj naszego kulturowego dziedzictwa w co mamy wypuścić te wszystkie zwierzęta w takim razie, żeby sobie gdzieś poszły co pan właściwie tutaj proponuje pani dachy w 2 1, u których nauczy się tradycje można mieć różne no niektóre tradycje cieszy, że znają innych, które chciałbym zobaczyć jako zakończone, kiedy pisałem książkę tam 1 z rozdziałów poświęcony, których nowi i pani da mistrz z Turynu, która zapisała się wydawało, że będzie w ogóle wegańskie miasta albo rzeczywiście w przesadę nagłówków i nad tak nadinterpretacja treści nie do końca zrozumiany stosowane bolączką mediów i później te w tej fali NT fali uderzeniowej dachem z 2 innych winnych mediach społecznościowych jest dziś średnia to zostało zrozumiane za to, że tak naprawdę stało chodziło o to, że stały element jakaś tam forma promocji wegetarianizm weganizm została wpisana do strategii rozwoju miasta Artur 1 jako 1 z wielu punktów niż sprzedającego nic wielkiego tak naprawdę, chociaż ważna oczywiście istotna my tam było oczywiście w reakcji na te na te 2 zdania w oficjalnym dokumencie o głosy tych wszystkich, którzy n p . produkując na jakiś specjały pochodzenia zwierzęcego w tych lokalnych w miejscach dziś tom to włóż kach jakiż to był trzeci taki na naprawdę szczery głęboki sprzeci w odbierania sposób użycia podstawowych wartości zawodu, który się wykonuje znajomych, którzy się zna poprzez ten zawód uczciwie nad rekonstrukcją życia zwierzę, ale można sobie wyobrazić przecież specjalne regionalne, które są specjałami gościnnymi są nie jest także musi zniknąć fenomen tradycji jak ataki można po prostu kontynuować te tradycje, które uznamy za słuszne dla niej krzywdzące w przypadku ludzi często tak było w przypadku krzywdy innych ludzi pozbyliśmy się tradycji, których krzywdził pozuje znów jesteśmy do tego zdolni nie idzie to łatwo no nie idzie tu łatwo tak w przypadku ludzi jak w przypadku innych gatunków zwierząt, dlaczego właściwie powinniśmy to zrobić tak na koniec zapytam chodzi się o tym, mówiłem przez cały czas, ale czy wypracować jakiś rodzaj takiego skondensowane go komunikat, który nas tak zabawne bardzo nie dziś oddaje wiązali z hakiem pod stawowe takie, które się mówi malarz 3 0 sekund więcej mówi chory z faktu, że wiele zmian w Pile oraz, więc teraz wreszcie coś w 2 miliard dół my sięgną do tego do tej strategii odpowiedzi na pytanie, którą stosuje w książce, czyli wracamy do tychże relacji, które już ludzie mający zwierzętami jeśli zapytasz człowieka, który naprawdę szanuje swojego kumpla na 4 łapach swojego przyjaciela osły członka rodzin 4 latach to on ci nawet nie odpowiadają 3 po 2 1 z łamiącą łamaną polszczyzną, ale on ci co powie, choć to natychmiastowy znacznie lepiej niż ja co w jazzowych nabyłem w dziesiątkach konferencji myśl, że ostatecznie takie sprawy rozstrzygają się w tych relacjach, kiedy po prostu czuje, że to jest ktoś inny nie ma możliwości, żeby to nie był ktoś chce nam się nie chciała coś wiedzą, kto ma z tego, że ciebie chce ktoś wie w jaki sposób ma osobowość ma realny cel nie no to pewne czy można je dziś być w po grobowce Kartezjusza nocą to już coś w ogóle gminne gimnazja są tak jak wiele no ale są różne i tak zdarzają się, ale ostatecznie ta relacja bezpośrednia dno jest tutaj najważniejsza i kto zna odpowiedź jeśli szukasz konkurs odpowiedzi wkrótce będziesz miał we własnym domu opowiedziały się w siłę, że zamierza się zaopiekować kimś wierzę w ciemno tuż za chwilę wiedział, dlaczego się to robi już miałem w wielu takich przyjaciół wiem, że umowa z całym szacunkiem dla odmienności tych przyjaciół dla inności dla tego, że pewnych wartości możemy nie podzielać to jesteś wielka nauka pokory takiego no mówię znowu to samo, czyli przyjmowania innej perspektywy umiejętność patrzenia na asfalt jeszcze poprzez łapie się nie można odpowiedzieć na pytanie czym jest osób, pytając tylko ludzi przepraszam nie da się to jest bardzo ważna i dobrze, że ty mówisz właśnie ze względu na pogodę, która panuje teraz w miastach wielu w wiedzy po wystawie życie Tymiński z wodą dla ptaków, bo nie wszędzie są te krótkie deszcze, ale nic się w Warszawie mieliśmy takie przeloty im ścieki tam gdzieś widziałem kałuże po drodze, ale może będzie nas tak nie być w całej Polsce, więc jeśli macie możliwość wystawcy pojemniki z wodą, chociaż zobaczcie czy iść mieszkać gdzieś na wsi czy jakiś pies n p. nie przywrócił niski wolumen znała na łańcuchu spróbujcie pomoc, którą to sobota na ciosy na chwilę, żeby się tym zająć bardzo dziękuję Dariusz zera dziękuję bardzo dziękuję uprzejmie autor książki dziękuję za świńskie oczy jak krzywdzi zwierzęta polecamy oczywiście ta książka i polecam też państwu, które naszą rozmowę z teatru powszechnego sprzed tygodnia ta rozmowa albo już jest albo za chwilę będzie Spodka strach i Radia TOK FM jest taka zakładka na stronie audycji specjalnej tamto powszechnej i właśnie tam państwo tę naszą rozmowę, z czym innymi wątkami, ale wokół oczywiście tej samej kwestii mogą odnaleźć na, a teraz przed państwem informacja po informacjach, bo mówimy o seksie Aleksandra Hirszfeld Agata Nowicka będą państwa gośćmi autorki komiksu erotycznego istot Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA