REKLAMA

Czy samochód powinien głośno warczeć? (powtórka)

Data emisji:
2018-08-13 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
47:21 min.
Udostępnij:

O Maluchach (fiatach 126p) mówiono ironicznie, że mają znakomity system wyciszenia silnika, gdyż kierowca ma kolana dociśnięte do uszu, więc rzeczywiście nic nie słyszy. A my w dzisiejszym Nasłuchiwaniu będziemy właśnie nasłuchiwać silników samochodowych. Jak brzmią i jak konstruktorzy starają się je wyciszać... lub nie - gdyż niekiedy samochód właśnie ma głośno warczeć!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Nasłuchiwanie, dobry wieczor, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski. Proszę państwa, dziś będziemy nasłuchiwać głównie silników samochodowych. Proszę państwa ja przez całe lata oglądałem filmy, zwłaszcza z lat czterdziestych pięćdziesiątych, w których bohaterowie siadali do samochodu i rozmawiali i w ogóle mnie to nie dziwiło. Rozwiń »
Ale kiedy kupiłem pierwszy samochód, zwróciłem uwagę na fakt, że to był maluch, jadąc nim dodatkowo w pewnym powiatowym mieście po granitowej kostce no ale one we wspomnianych latach czterdziestych pięćdziesiątych było przecież najczęściej spotykaną nawierzchnię próbowałem porozmawiać z pasażerką pędził tak udało nam się dzięki temu żeśmy przecież całą drogę, by od tej pory sceną w samochodach przyglądam się podejrzliwie n p. następującej scenie filmu zbrodniarz panna w reżyserii Janusza nas tego od kierowca starego mercedesa wyobrażałem w tej roli Gustaw Lutkiewicz podwozi urodziwą autostopowicz gra w tej roli Ewa Wiśniewska w prognozie silnik brzmi dziwnie podróży podejrzanie cicho właśnie w wyciskaniu samochodów silników samochodowych i innych roślin dźwiękach utrudniających rozmowy w samochodzie zgodzi się porozmawiać z nami miłośnik zabytkowej motoryzacji znawca czy trenów pan Tadeusz, a obroty giganta

Dzień dobry pan widzi dobre państwo jeśli media, kiedy w ostatniej ćwierci dziewiętnastego wieku pojawią się pierwsze samochody spalinowe to fakt, iż samo jedzie z jest takim cudem w tym momencie, że hałas początkowo nikomu problem nie przeszkadzał, choć w 1 80 0 osiemdziesiąty ósmy roku pan dano wpada na pomysł opon pneumatycznych co trochę zmniejsza hałas, iż roszczenie o tym, turkot, który był wcześniej za tak no ale to może tak właśnie film historyczny od tych opon, ale jej główną przyczyną to był zawsze silnik no bo silnik nie dosyć, że w inne najgłośniejszym elementem jest w samochodzie no to jeszcze dodatkowo powodował wibracje prawda, które były dosyć uciążliwe przedłuża się jeszcze, więc zaczęto stopniowo próbować wyciszać silnik i stopniowo go od odizolować od reszty samochodu

Trzeba to historyczny wspomnieć o tym, że pierwsze te samochody wszystkie miały na ogół konstrukcję ramową i dioramy był przykręcony na sztywno silnik dopiero w latach trzydziestych i dodaje bardzo bardzo pracował na tym Andre citroen w swojej firmie i wprowadzono tzw. pływający silnik 30 02 . roku inne firmy oczywiście też to robiły nie pamiętam dat, kiedy i, która jak to jak system poradziła natomiast 30 02 . roku citroen wprowadził taki pływający silnik w swojej konstrukcji tej ramy nie było to dosyć prymitywnie zrobione, bo w tej chwili te wyciszania i różne elementy, które są podłączone do komputera, żeby odpowiednio wyciszać to było dosyć skomplikowane natomiast były 2 myje 2 układy sprężyny które, które powodowały też, że ten silnik sobie tam skakał dowolnie i specjalnie przenosi wibracje, które z nim Aram był zły, że my zaś, że elementy jak grzyby trujące prawda w Wlk trzeba się też wspomnieć o tym, że te silniki były znacznie głośniejsze to co przed chwilą pan puścił na to już były lata pięćdziesiąte trzeba przyznać, że to Mercedes wyjątkowo był dobrze wyciszony w porównaniu z wieloma innymi markami z wieloma samochodami prawda ten maluch w porównaniu z tym jest mercedesem różnił się zasadniczo Joseph miał inną ilość cylindrów, a po drugie, nieznacznie był dosyć bardzo precyzyjnie wyciszony stopniowo to się do dodawano elementów wyciszających silnik w 2, wprowadzając jeszcze dodatkowa do tłumienia izolując go coraz bardziej wyciszające maskę wyciszające komorę silnika do tego stopnia, że praktycznie silnik n p . w ostatnich my Rolls-Royce ach, takim fantom jej ostatnim praktycznie niesłyszalny co też ma czasami swoje wady od lat jest to możliwe i to stopniowo zaczęła trendu na tym pracować po wojnie to dosyć tak dosyć mocno nad tym pracowano wiadomo, że się i rozwój motoryzacji był większy i gminy w większe były zasoby klientów, którzy mogli sobie takiej sile takie samochody kupić, które były bardzo dobrze wyciszone i tu znowu może zejdę do fabryki citroena, gdzie w latach pięćdziesiątych robiono desce, która była idealnie wyciszona i robiono tak samo z samochodu citroen 2 CEV, który w ogóle nie był wyciszony mało tego jeszcze posiada układ wydechowy, który w ogóle nie miał rury wydechowej drogę do do tyłu prowadzącej przez całą karoserię tylko kończył się zaraz za silnikiem zaraz za przednią osią jezdni wszystkie spaliny są tam gdzieś pod spodem leciały w nich 7 przetrwanie nie przejmował hałas dodatkowo to oczywiście dawało do ich itd i tak stopniowo stopniowo wprowadzono odpowiednie wyciszenia, gdyż ta technika wyciszenia, zaczynając od tego, że karoserii wtapia na odpowiednie elementy takich tworzyw, gdyby tzw. płytkiej Keplera, który się wtapia jest karoserie przy operacji produkcyjnej jej do elementów wygłuszających, które miały tam odpowiednie o dużo warst w czym więcej

Oczywiście tych warstw od osób logiczne jest to kto będzie ciszej i jeszcze te warstwy były odpowiednio tak zrobione, że była sztywna miękka sztywna miękka i dodawał jeszcze większy efekt wyciszenia uporządkujmy Borys, jakie elementy trzeba brać pod uwagę, żeby hałas w kabinie, bo on o tym, mówimy w tej chwili w latach był najmniejszy Motor jedno to jest tak silne silnik zarówno w sensie takim, a kurs kurs rubla i przenoszenie drgań przez inne elementy wyjęte z dala od banków co nas tak no bo silniki z racji samej konstrukcji tak zrobiony, żeby był Cichy już jest tak jak w tym właśnie Lechia wreszcie sam siebie, czyli w tym większa ilość można powiedzieć tak prosto, z czym większa ilość cylindrów tym jest cichszy potem nie jest sił zewnętrznych przy silniku o takim już 8 cylindrowym czy 1 2 to praktycznie te siły zewnętrzne przestają istnieć 1 silnik zaczyna być idealnie Cichy to jest 1 rzecz potem stopniowo przenosimy je przenosimy ten napęd silnika do skrzyni biegów, która też stopniowo zmieniała swoją Cichosz pracując nad odpowiednim dobraniem kół zębatych już nie chce wchodzić szczegóły, ale jest szkół prostych na koła tzw . chyba idealne czy przykładnie ich powitalny czy zmienne niż średnica tych kół wpływało to wyciszające jej konstrukcja łożysk taka banalna anegdotka dosyć niedawna to jak produkowano naszego świata były łożyska na początku importowane z Włoch w pewnym momencie wpadł w doszli do wniosku, że może zaoszczędzić, gdzie wraz ze związku Radzieckiego grali okazało się, że te łożyska były znacznie głośniejsze i skrzynia biegów zaczyna być głośniejsze jej dalej oczywiście ten układ napędowy do tylnego koła tylnej osi dodał były z samochodu, który miał na tylną oś napęd to wszystko musiało być wyizolowane

No i tak jak pan wspomniał o tych oponach, zaczynając od od powierzchni, po której się samochód porusza też n p. zmieniono była był taki okres, że hasła te były tak zrobione, że były dosyć głośno, żeby były niebyły śliskie natomiast były głośne nie opony też były linie radialne nie miały stalowego kortu, który dodatkowo wzmacnia hałas no i były znacznie lżejsze te samochody mniejsze węższe były to opony nie takie szerokie w tej chwili też ten hałas był znacznie mniejsze w wyborach zamiast tego okradali rozumiem, że silniki można zakładać, gdyby głośność silnika narządy ofiar może być cichszy, a że w tym opona większa złość tym głośniejszy, ale zmierzamy do czegoś innego, że ze starostwa mówi to, iż chodzi o głośność silnika to tak głośno spadała z historycznie wyraźny jak mysz chodziło już 6 opon to festiwal teatru im bardziej rozdzielczością krzyżuje prawda wiele okazuje się, że jeśli samochód w jako jako konstrukcja jako właśnie silniki i cały układ napędowy jest coraz bardziej wyciszony natomiast opony zaczyna być mimo to, że są bardzo nieprecyzyjnie wykonane i i w ich dobrych z dobrych materiałów to zaczyna być głośno ze względu na swoją wielkość i też ze względu na rodzaj bieżnika, który jej, o których wszyscy walczą, żeby opona była właśnie teraz n p . jest moda na uniwersalne opony czyli, żeby ona nie była i ich, żeby była zimowa i letnia i żeby była cicha i we wszystkie w wszyscy producenci przede wszystkim jako 1 z RO man takich danych, które są w nowych przybyszy oponie podają głośność tej opony

Prawda w decybelach i tam jest między 7 dzieli się o 70 jest taka średnia, ale jeśli opona ma 6 8 lat 6 6 zlote jest to jest bardzo cicha tak 7 2 to już zaczyna być głośno prawda i 3 jak się wybiera te opony albo sprzedaje się te opony na ogół ci wszyscy wulkanizator, że przyda mówi, ale to jest bardzo cicha opona no i to jest nam to też wpływa w 6 7 7 7 0 i 70 taka jest średnia 6 8 zlote 60 zlote, a prawda głośne 10 0 różnych głośno jest no i dlatego na zewnątrz samochodu głośniej czasami słychać niż wewnątrz w środku teraz też prawda tak jak pan też jeszcze okna muszą mieć otwarte w tym maluchu, żeby się załatwiać w natomiast w tej chwili praktycznie o 5 nie otwierała tego w bazie kładzie się za autostradę to trzeba uchylić okno albo zapytać się o drogach natomiast szybsze praktycznie z nich nie otwiera z oponami jest to rzeczywiście dosyć mocna walka, bo w ostatnim Rolls-Royce się Phantom je wywalczono nawet, że o ileś tam decybeli wyciszono opony, tworząc odpowiednie komory w tym w tej w tej oponie, żeby to wyciszyć maksymalnie w sferze tak to wygląda teraz będzie coś być może nostalgicznego on to dźwięk nagrany podczas przejażdżki samochodem z 1 1 5 to była nasza Syrenka do czasu malucha najpopularniejszy Polski samochód ale, żeby ten warkot niewydolność żylna to barbarzyński 

Posłuchajmy dla porównania dźwięku samochodu, który z kolei zmotoryzowaną prowincje Francja, bo nie nie tylko prowincję w latach pięćdziesiątych oto wspominany już przez nas roboczo citroen 2 TV zwane w Polsce cytrynowa we Francji do foteli 2 konie to był naprawdę citroen 2 TV, a nie da im radość, ale i Ryszard gal Nor Berta i jak sugeruje, by wydawca mam wrażenie to ten, podsuwając im taką możliwość przypominam, że studiuje z nami tak duży format no to wyraźnie z dywidend raczej słychać, by ten dylemat, jeżeli samochód miał być masowy, czyli taniej no to może być głośno było uderzenie było troską bogatych klientów tak na szczególne, że 1 drugi można być właśnie był prostym samochodem dla przewidywanej dla ogółu prawda może Syrenka nasza Anna ciężko było źle, ale we Francji 1 citroen 2 cofał w bardzo długo służył właśnie wszystkim, zaczynając od od najmłodszych kończąc na najstarszych miast w latach dziewięćdziesiątych paprotek, dlaczego to jest bardzo bardzo jest popularne na szczególne na prowincji Francji było w wielkich miastach trudno się tym poruszać, bo jest dosyć powolny i jej trudna, zanim jeździć natomiast na prowincji Francji bardzo dużo tych samochodów jeszcze jeśli wieje tu można powiedzieć, że no i 1 z syreną, aby to była zdobył pierwsze silniki były te z Rzymu motopompy potem zastąpiono je 3 cylindrowym silnikiem, który był z TKH kij przez co tam odpowiednie mnie modernizacje Bono był też Warburga przez przez nie enerdowskiej Niemcy i Ion też był bardzo bardzo tak kino siermiężnie zrobiony na nowym placówkom promuje dziś pewnie równomierną pracę tych nierównowag w 2 zloty zwoła go do włosów głównie

Taka jest zawsze zawsze jest zawsze było słychać szczególnie przez wydech też, które nie mniej nie dawał o tej równej takiej pracy prawda, bo to co wspomniałem, że silniki te wielo, czyli zdrowe zaczynają mieć tzw. rudym równy rytm wydechu prawda to tak upraszczając w związku z tym ten wydatek można odpowiednio wygłosić natomiast to jak to jest strzelanie co pewien czas z tego wydechu i tak samo jak w tej walce VC, które miał 2 cylindry jeszcze mało tego, że to były 2 cylindry 2 co prawda układ cztero służbowych, ale one były w tzw. układzie bokser, czyli przeciwstawnym IT Feel samochody mają taki specyficzny hałas był do takiego od układu 2 cylindrów dołożono 4 właśnie takim układzie boksera jest to subaru, które prawda też charakterystycznie chodzi co by nie robi tacie tu wszyscy robią ci co jeżdżą subaru, że było słychać też subaru jeszcze tym wydechem sobie pomagają, żeby było słychać natomiast Andrzej silnik jest trudne do wyciszenia, bo on jest jedno w takim układzie cylindrów, który słychać w niezłych dość powszechną taką wiedzą, że łatwiej jest wyciszony silnik chłodzony cieczą jest chłodzony powietrzem pod względem izolacji filmowych tak, bo to jest jednak większa większa warstwa jednak jest 1 płaszcz wodny, który wycisza ten silnik jeszcze dodatkowo jest to mało kół układ cylindrów, który jest złączony połączony prawda w jakimś układzie 1 bloku czy tam 2 zależy od układu cylindrów natomiast w chłodzony powietrzem musi być tego przepływ do COZL tego powietrza dosyć duże jeszcze dodatkowo musi być ta dmuchawa, której dawno tego wiatraka ani nie da się wyciszyć na zawsze na mecie słychać trochę prawda także to też jest dodatkowy minus tak jak właśnie ten maluch tak jak ta 2 c Fałka tak jak garbus, który jakby, jakby go nie wyciszać

Zawsze było słychać tętent hałas z tego silnika, a łatwiej wyciszyć silnik benzynowy 3 tys zloty to zróżnicowane pierwszych pierwszej w tej chwili konstrukcjach wiadomo było, że silnik diesla był jednak bardzo głośny, bo ten układ nie był sterowany jednak mechanicznie z pompy ciśnieniowej natomiast w tej chwili jest sterowanie elektroniczne powoduje to, że jest znacznie cichszy na pewno łatwiej z benzynowym zwyciężyć cóż zatem nie ma co do tego wątpliwości natomiast Giza w tej chwili, który jest tak sterowanych elektroniką i tak jest układ wtrysku sterowany, żeby nie było tego nowa na wyrost dużego ciśnienia bycia w tym wiedzieć o tym, że tam jest dosyć duże ciśnienie dlatego to uderzenie tego tłoka jednak w jaki sposób odbija się na hałasie natomiast elektronika pozwoliła warto zrobić, że 1 wtrysk jest taki bardzo łagodny i bardzo często ono już trudno jest usłyszeć siedzi w samochodzie z silnikiem diesla czy benzynowych, a jeszcze dodatkowo to, o czym żeśmy wspomnieli to te elementy zewnętrzne wyciszenia to są naprawdę duże duże działania duże mam dużo materiału się na to zużywa dużo elementów gumowych i odpowiednio amortyzujące, które wyciszają ten silnik, żeby go nie było słychać, pomijając jeszcze to, że wewnątrz w kabinie jest tyle tego wyciszenia i tyle tych materiału użyto wszystko daje efekt takiego cichego w sumie silnika, ale mimo wszystko zawsze benzynowy będzie cichszy rozwiązywały tapicerka toczą się pod nią schowane to wszystko, jakbyśmy już tak to ta kombinacja był oburzony takim poduchy do nowej osobie nie zdajemy sprawę z tego ile elementów i ile waży wyciszenie w samochodzie ile tych elementów jest wycisza mających i z zewnątrz i z zewnątrz odpowiednie tłumienie tych wszystkich łączeń blach karoserii jest już też dostosowana do tego, żeby była odpowiednio jej cicha, żeby nie było długich i dużych powierzchni, które są nie płonie połączone dodatkowo przecież też dodatkowo karoserie dlatego się też robi z aluminium, bo po pierwsze jest na lżejsze i ich Itaka karoseria jest jak gdyby inny nie ma takiej wagi

Natomiast dodatkowo jest sklejone czy jest się ten w warstwie kleju i tak tych połączeń karoserii powodująca, że to jest wyciszone łączenie blach, które nawet są przykręcane są przez odpowiednie elementy gumowe tłumiące kleje, które wszelkiego rodzaju, który wpływają na wyciszenie tej karoserii potem dodatkowo jeszcze wewnątrz te wszystkie dywaniki nie tylko widzimy cenę i zewnętrznych w dywanik, który jest taki ozdobny, ale dobrze jak ktoś od niego zajrzy, a czasami bywało tak, bo dzisiaj to już tego nie ma, ale się mleko wylało wszyscy nałogu musieli te dywaniki wyjąć, bo zapach był dosyć nieprzyjemne takiego normalnego mleka nie jest to dopiero zdawał sobie sprawę ile tego materiału jest do wyciszenia ile jest wyciszenia wewnątrz karoserii z zewnątrz też jest przez odpowiednie elementy bitumiczne, które wyciszają do karoserii wróćmy na chwilę wycofało się na ziemi intryguje, że z tyłu ten sam producent robiło w pewnej chwili wiem, że to nie są produkcje grze to nie są konstrukcje równocześnie opracowywane, ale równocześnie było, gdyby produkcja z ministrem był to 1 z Eski wspomnianej na 1 z najbardziej, który wtedy w latach 50 zlote mnoży się już w razie zrewidowane samochód nawet lata zwykle w niektórych sieciach prawda wlicz Bach na wypłatę jednocześnie do 2 c walczyli, jakby taki takich klas ogólnych górnych zdolny wyrafinowany samochodowe lub w tym chyba trzeba najpierw spojrzeć od strony ekonomicznej w 2 CEV kosztowało, porównując do Odessy 2 3 × mniej w, więc stały się S 1 z argumentów drogerie druga sprawa chodziło o to, żeby był jak najprostszy, czyli wszystkie te elementy, o których żeśmy wspomnieli jest tego wyciszania i tego tych elementów tłumiących po pierwsze, podnosiły koszty, a po drugie, SO komplikowały konstrukcji silnik wyjąć z n p. silnik 2 c wałki wyjaśnia to można samemu stanąć na ulicy, aby tylko z niej moralną, ale parę kluczy i on wychodzi, że błyskawicznie wydaje się jest to skomplikowane, bo jeszcze są dodatkowe elementy, które wpływały też właśnie na to wyciszenie, bo to nie tylko nie wspomnieliśmy na tych elementach akustycznych, ale jeszcze dodatkowo elementy, które wyciszą cały układ przeniesienia napędu łożyska, które były większe drążki kierownicze, które też wpływały na to zamontowanie skrzyni biegów też jej wyciszenie przez odpowiednie poduszki i to wszystko razem, gdy powodowało to że, że trudniej było tym operować związku z tym też było droższe, a dodatkowo musiało to być no bo jeśli chcieliśmy mieć wyciszony ten samochodu to muszą odpowiednio więcej ważyć 3 jak więcej warzyw no to muszą mieć większy silnik i żywszy wszystkiego jak gdyby więcej tak są już wspomnieliśmy o tym, maluchów no to ten maluch był bardzo prosty no bo chodziło o to, żeby był lekki zżymał się niczego był w stanie napędzać prawda dość siły to się właśnie przy drodze chciałbym jak wyczytałem założeniem pierwotnym zbiorą jedno 4 jedno 4 koła i bardzo różnych parafii tak tak no takie było założenie jeszcze dodatkowym czy założeniem było to, czego u nas na czym Pszczyna przy maluchu pominięto tu chodziło o to, żeby tą Kopę jaj przewieźć, żeby one, żeby się żadne nie zbiła przybył też komfort jeszcze dodatkowa dodatkowy element wszak jesteśmy przybywa CEV to dyrektor, który był wtedy dyrektorem citroena uważam, żeby wygodnie wsiąść do niego w cylindrze, aby nie było dosyć wysoki, więc ten dach był stosunkowo krótki Vestor wysoko był także rzeczywiście przestrzeń nad głową nie była dosyć duża w przeciwieństwie do malucha szczególnie uroczyście się odkleiła podsufitka to już w ogóle się w 2 czy nawet w czapce nie można było siedzieć, w które zabrzmi Mercedes klasy CLC notują wyciszenie wyraźnie postąpiło, choć kierowca był bardzo grzeje silnik w studiu przypomina mi znany miłośnik zabytkowej motoryzacji znawca

Cytujemy w Ad-Dausze for Blood inni jak słuchałem tego nagrania to pomyślę sobie, że dla komfortu, a na pewno rozmowy ważne też jest, żeby ryby wysokość brzmienie silnika nie była bliska była bardzo wielkością, na którym rozmawiamy, że jeżeli ten silnik bardzo Nisko mruczeć to bez mniejszych graczy przeszkadzające w tłum już wszedł w taki element, o którym można można wspomnieć, że w latach sześćdziesiątych w zasadzie w końcu lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych, kiedy była taka wolność i powstał nurt ludzi ludzi kwiaty w to zaczęto pracować na tym, żeby było słychać z, że to jest poważny silnik dołoży takiej walce w ocenie można było zrobić, ale zaczęły być takie większe konstrukcje większe silniki znaczy w tym konstrukcja też większe, ale głównie większe silniki nieszczególnie to w stanach Zjednoczonych za chciało być dosyć popularne, bo po pierwsze, sam zresztą zawsze było to, że silnik musi być duże i i trwały i mniej psujący się i i Cichej, bo samochód to taka takiej przedłużenie konia prawda w stanach trudno o znalazła się przesiedli się tam Amerykanie z Konina na samochody, więc ten samochód musiał spełniać roli takiego wygodnego myje elementu przemieszczania się w związku z tym silniki były duże one o dużej ilości cylindrów natomiast w pewnym momencie zaczęło być tak, żeby podkreślić, że ja jadę z notą zaczęto pracować nad tym, żeby układ wydechowy zaczął być taki jak gdyby wolny wydech to się tak mówił Jerzy Jarosz rysował Żydów czy orbitalne zdziczały, gdyby samochód był wyciszony, ale z tyłu ta rura wydechowa miała dawać tym prawda taki głośny nie wydech i nawet to pracowano nad tym na czym 2 argumenty tutaj można powiedzieć, że były za tym, żeby taki układ wydechowy zrobić 1 to był taki, żeby zwrócić na siebie uwagę i ten teren prawda tak jak tutaj nie w tym w tym fragmencie o mercedesa tego dźwięku mercedesa mnie pan przedstawił to co słychać, że to jest tzw. także tak się to mówiło nie potocznie balowanie taki, że to się tam dodawało tego gazu, żeby to było tak po mruczał trochę no i to pracowano nad tym właśnie, żeby te 2 wdechy były takie wolniejsze, czyli więcej hałasu dawało

A druga była jeszcze tendencja taka, że taki wolny wydech jak gdyby z większą moc silnika, bo nie ograniczał tak tego tłumienia w związku z tym taki wolny wydech pozornie dawał większe więcej można było wycisnąć silnika na jej ciele pozornie nic to dawało nie tak wiele wbrew pozorom przy takich różnych badaniach okazuje się, że wiele elementów innych, zmieniając w silniku takim pierwotnym za tyle lat siedemdziesiątych, czyli układ dolotowy i bagażnik powiedzmy tam układ sprężania układ ratunkową Karbowy to wszystko poprawiającej robiący wszystkie te przeróbki dodatkowo jeszcze dodawano z wydechem ten wydechu w tym wszystkim dawał 2 3 % to niewiele więcej zmieniało natomiast efekt był taki, że jest to przerobiony, iż jej samochód jest pamiętam nawet, że to było także przy tych światach, by Polski, które wchodziły i to było na taki rzeczywiście mnie świat 2 5 w porównaniu z tą Warszawą, który nie wiadomo co robił to nota Warszawa nigdy nie robiła wrażenie, że to może być jakiś usportowiony samochód w 2 natomiast nasz świat już taką taki wygląd i takie możliwości miał prawda przez stronę startową wiele razy w różnych rajdach i nie wygrywał i no, więc nawet wstawiono jej z 2 układ wydechowy i koniec wydechu strunę, która grała 1 wydech i powodowało to, że n p. śpiewała ta świeża, a ten wydech odpowiednio tam różnymi metodami, ale głównie o to chodziło o to, żeby wypruć wszystko ze środka na jej, żeby był ten taki głośny wydech jest no i to ten, kto poza tym też te firmy, które zajmowały się przeróbką samochodów i silne im jednak przerabiał je z silniki samochody na taki rodzaj sportowy

No to jeszcze w tym w swoim zestawie było w układ wydechowy stąd mówiło się tłumik Abartha no, więc Bodo firma Abarth, która przerabiała nie te silniki jest normalny do do takiej jazdy sportowej też wstawiała ten układ wydechowy takim najgłośniejszym Erykiem mówił zawieszono pełnemu miłości motocykli tłumaczy mi kiedyś, że dlatego silników motocyklowych wycisza, żeby zapewnić bezpieczeństwo motocyklistom że, gdyby motocyklista jadąc nie hałasowały tu kierowcy samochodowi po prostu wygodnie nie zauważali mózgu można ich tak można i tak Noel na pewno na pewno silnie samochód elektryczny w tej chwili no to stwarza mu, że takie zagrożenie, że go w ogóle nie słychać prawda, ale Real no no i mógłby się z tym zgodzić sąd jest zgodzić rzeczywiście to tak dodatkowo go wszyscy o rok o rozjeżdżają się w szczególny, że w tej chwili na motocyklistów my nie uważa się jej nie szanuje się motocyklistów, którzy jeżdżą, więc uważam, że to możesz dobrze słychać w lokalu znieść nadmierny wyciszenie silnika może ostatecznie w sprawie z kierowców konfuzję no bo wiele rzeczy robimy w czasie jazdy nasłuch rozumiem, że Baśka zmieniały biegi na suchary to by jak jest bardzo dobrze wyciszony silnik to na Górze automaty gestu wobec problemu nie ma

Ale by zdobyć informacje o szybkości w gruncie rzeczy, kiedy słyszę, jaki jest brzmienie silnika w jak, jakbym droższą i tematach jak pewnie Warty elektrycznych samochodach w jego to jest wchodzących w Stratford, o czym pan wspomniał o tym, maluchów i o tej walce VC to wiadomo było, że to były takie samochody, które w, których walczyło się o to, żeby do tego czwartego biegu dojść jak najszybciej prawda to było tak jedno nerwowe aż prawie prawda Jedynka dwójka trójka czwórka jedziemy dalej jest fajnie natomiast nie jest w obecnych w konstrukcjach i obecnych samochodach no niestety trzeba głównie patrzeć na szybkościomierz w związku z tym to wyciszenie może rzeczywiście powodować taki na usypianie natomiast z drugiej strony jedno jednak tak dłużej się jedzie to wszelkiego rodzaju dźwięki z samochodu, a szczególnie jak Indiana w Polsce przewrażliwiony i media słucham cały czas samochodu i słucham co coś się coś się coś od wzywali wszystkich dźwięków to już może taki winno taki nawyk natomiast jeśli nic nie będzie słychać to też jest przyjemnie no i przy dłuższej podróży na to jednak wpływa na komfort jednak to wszystko te wszystkie dźwięki te wszystkie drgania powodują, że mózg ludzki tego nie lubi no -li w i może to jest dobrze no, żeby przy niższych klasach przy dłuższych trasach to może mocno, że częściej dochodzi głównie o to żeby, żeby dlatego tak wycisza się te wszystkie lub bardzo luksusowe samochody, żeby przy jakich dłuższych podróżach nie przeszkadzał jednak hałas

Z naborem, bo była to atomem czy tomem czy jednak tak jak jak film słychać wszystkie elementy, które są w samochodzie mówiąc nawiasem takie całkowite wyizolowanie kabiny zamiast hermetyczne trudno też mamy swoje ograniczenia na bok kierowca musi jednak reagować na klaksony sygnały pojazdów czy uprzywilejowanych wśród motocyklach 1 z nich nie wspomnę no to na pewno to na pewno jesteś jesteś taki argument, żeby nie przesadzić natomiast, o ile jest to jednak w tej chwili także sygnały są poza sygnałami dźwiękowymi świetne także jakość to się nie daje zrobić, ale my, ale ci co chcą kupić Rolls-Royce, a i są dużo pieniędzy zapłacić za to chcieliby mieć idealną ciszy i REIT-ów jest to walka taka, że my też producentów prawda między sobą, żeby jak najbardziej wyciszyć samochód przy pewnych prędkościach podaje się, jaki ma hałas w środku i 1 i ciemniejsze tym hałasem tym lepiej się też jest to argument dla sprzedawcy żeby, żeby go lepiej sprzedać prawda tyle zapraszamy do do naszej rozmowy telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4 inne po pierwsze, pytanie do eksperta po drugie, on też pytanie, jakie były najgłośniejsze takie mycie samochodu, którym państwo jechali i czy lubią państwo brzmienie silnika w samochodowego tu uwaga dla przeciwników motoryzacji zwracamy uwagę, że my się przyzwyczajamy czasem najdziwniejszych dźwięków n p. bardzo wielu ludzi wspomina sentymentu z dzieciństwa stukot kół pociągu na złączach ścian, które też nie był wtedy krótsze gęste stukot był znacznie intensywniejsze nie pozwala on inwestowany, więc dlatego nie mielibyśmy robić w silnikach, a w oczekiwaniu na telefony jeszcze raz owe 2 2 4 4 4 4 0 4 4 będzie coś sportowego w odezwie się samochód legenda z późnych lat pięćdziesiątych Ferrari 3 3 5 Tiger to wrócę do ulicy 3 5 par 1 samochód produkowany w latach 1 9 5 7 5 8 zlotemu na zdjęciu tak wysokie było brzmienie tego wraz z rodzinnego i są też prawdę, żebym jakoś tak obrażam się, że taki sportowy to powinien grać w Notus SA przy nim stać tę sprawę z tego, że jak dużo jest obrotów w przeciwieństwie do tych syrenki do tego malucha i 2 CEV w końcu te samochody mają w granicach 10  00 0 obrotów na, o których żeśmy wspominali, czyli Syrenka i ten 2 TV to efektem krótko o 3 00 0 było to było wszystko w związku z tym jak inaczej to się wszystko przenosi prawda, bo jak są większe większe prędkości obrotowej silników to to te wszystkie siły zewnętrzne, że tak powiem milkną, a jeszcze dodatkowo musi być dobrze wyważony, jakby się na takie obroty ani byłby dobrze zrobione dobrze się rozpad zaś drugi raz mamy panelowe z Lublina halo wita go jak pamiętamy surowych do kier pierwszym takim samochodem z reguły prawdziwi kibice w bardzo miłe wrażenie, że dla mnie rewelacyjne albo jak Bandera był o wiele lepszy był wg mnie osobiście od malucha, bo jak jeździ maluchem wcześniej odebrane oczywiście, ale w Pirenejach nie pamiętam nigdy chyba nawet o jechałem z maluchami maluchem dogadała się podróżowałam, ale prawo bank Millennium Sumner, żeby to, żeby chciał, żeby chciało dbały, by daleko od siebie dodaje bardzo bardzo dziękuję pozdrawiam wrak trabanta niem anschluss, gdyż część bardzo, aby 1 cylinder mniej, bo Serena miała 3 czy pierwotnie miała też trwa od a, a trabant miał 2 cylindry jedno na koniec oczywiście tam wmontowano silnik od polo volkswagena, ale też wstrząsające wrażenie, kiedy widzisz wrak trabanta, którego jest walka z la regla oglądalność aż strach było, że się Rosja rozpadnie w przednich przy przyśpieszeniach natomiast trabant właśnie też należał do tej klasy tych samochodów, których żeśmy wspominali tych prostych tanich nie mimo to, że on był tani to tam się w NRD 7 lat na poczet czekało, ale to już jest inna sprawa natomiast on był w ogóle nie wyciszony i poza tym to był rzeczywiście z tych elementów z tworzywa sztucznego jej tej ramy z połączenia tego wszystkiego no to był taki no dosyć trudne do wyciszenia ma tam mało tego tam jeszcze układ przeniesienia napędu man bus przednie przednim napędem i ten układ przeniesienia napędu tych drążków, które przenosiły napęd nie było nie one nie były dobrze wyciszonej było bardzo byłoby bardzo głośno szczególnie na zakrętach tak zresztą jak syreną był to kłopot pan Dominik z Warszawy zadzwonił również halo wita odbijamy ze maja miałem szczęście, bo akurat o w pełnym cierpienia, by FPÖ jest udało się kupić po to, by po lewej Piotr ba PAP DPA pisze w taki, a po siedemdziesiątego szóstego roku, a że dźwięk silnika no niepowtarzalne, że nie był to może jakiś demon prędkości na pana ja bardzo dbano tak dbał o wspominał z rozrzewnieniem i Tomasz rodak do tej pory bardzo duże silniki takie powyżej 2 i 2 i nie wyobraża sobie auta, które miało nie byli i Bema 1 wielkość po uwagę na opak oddał jej męża o pojazdach samochodowych od Politechniki w tej chwili robiony jest właśnie mają 2 × więcej mocy niż Mercedes w 2 Zofia mer miasta my mieliśmy na małym gazie bodajże umiała kilometr nad bawię fajnie chodził w bardzo długo trwało od rana jeździło, bo chyba nawet Bobak lub po pogotowie mierzył pan nie daje i nogach pokryciem pytam pana, ale w silnik w po banał w tym mercedesie to były prawdziwe konie, a teraz są takie kucyki chyba tak, ale to tak czasami się zastanawiam ile jeździ jak co jest kąt, skąd ta, gdzie jest ta moc w po tej mocy zaczyna brakować netto jesteś taki problem, że to można je w tej mocy nie brakuje, bo u nas jeszcze tego nie ma przepisu, ale na Zachodzie jest tak, że ilość za ilość koni się płaci podatek, więc więcej, więc też nie można oszukiwać Rafa tak, ale pobocza po tego ile ma aż do momentu obrotowego tak oczywiście bardzo dba, a piąte propagować ideę biturbo, które ma komputer po podniesieniu 2 lub, że i powiem szczerze po oddźwięk po medal ilość, ale i żel i nie brzmi w ogóle jak już tak ważny bardzo ładnie i LO w bardzo bardzo dziękuję za zatory ciepły w soboty w samochodach jest to mamy pana Krzysztofa w Warszawie Berlinie halo REACH to dobry, że w całym panowie Boguckiego o lekkich goryli moja rodzina, bo mój ojciec zaczynał od ręki torba z takim był strzelało się biegło w USA dzisiaj wielki kant MMA 8 5 lat jej i przechodzi się wydać lub po drodze, bo trzeba innych samochodów, ale ta różnica między 1 ręką, kiedy pamiętam jak jechaliśmy mała liczba pokoi woreczek z rolą i od środka, żeby marnowała, by nie domagały imię, a ich religii cztero napędowym samochodem ma 8 5, a oto panowie środek bramki mówi Kopania, a kiedyś Pogorii woli do mojego Duda, który przyjechał do Polski i będąc Polakiem dr Matyja o treści sport i przychody LPP SA i kopie innych i ta moja taka ryba i dodatku o g o krótkim czasie dochodzi do tego GP 2 1 19 potem od 20 2 1, jakie w nich 6 zlotego pod jego samochodu do tego Delta ma to po prostu no bo chciała, żeby zobaczyć i dowiedzieć, jaka taka różnica w imię Julia i Marii Bakero do Kielc ami, kto ma w grę ma piękne okna rekolekcyjne piękne auto tylko kontraktuje samochody do tak jak to ujął to 50 0 samochodowych samochodem lub błędów piątego i wymaganych do pana nawet kiedyś derwisze Ossendowskiego myślą o amnestii Donald i ich drogą naprawdę rewelacyjnie doba, a pojadą tak pana posła AWS zmieniono także produkcję samochody do podziemia pod ręką i ich w modzie były i erotyka problemem mogą to jakby przypomnę tu doliczając do tego, bo jak daleko on grobu udała się do dzisiaj kandydat po odliczeniu od 2 w bardzo dziękuję czas dostosujemy się gdzieś się aż takiego rozzie w pomiędzy samochodami którymi wjedziemy w Mielcu nie mam ale, że to dobrze jednak cokolwiek się zmotoryzowani to był bardzo to bardzo to się bardzo pozmieniało tutaj ten dodaje, że pan, który dzwonił do nas wspomniał o tym, lider się to rzeczywiście mimo to żona ma niesamowity komfort nadali wszystko i więcej się fantastycznie jej leżących policjantów praktycznie nie odczuwa to zaczyna być to też stres na męczące tak właśnie z tym telefonem, że to praktycznie w 1 guzik przyciska w tej chwili się łączyć weksel światem jak dawniej trzeba było kręcić tak samo tutaj rzezie trzeba, zanim się ruszy dociera też pomyśleć, że to jest jeszcze pisanie jej 1 kluczyk przekręcić nacisnąć sprzęgło odpowiedniej poczekać jeszcze samochód zagrzeje, czego w ogóle w tej chwili ludzie niektórzy kierowcy, którzy jeżdżą w ogóle scenie nie nie będziemy się o nim myślało tym siada i od razu jedzie prawda, a wtedy wtedy to było troszkę trudniej narysować zetknąłem się z Rosji gra z jedno co prawda relacją liczby są duże, że pasażerka choroby morskiej dostała rok tak Niemki straszny Dwór, zwłaszcza tyczyło jak na statku do mnie nie dostać się nie dosyć, że było to zawieszenie hydrauliczne pneumatyczne, które było rewelacyjnej i można powiedzieć niepowtarzalne i mimo to dość tych kolejnych samochodów, które miały to zawieszenie jednak Trade SA miała to naj największy można być komfort jak tak, porównując oczywiście jest czasem natomiast jej dno 1 tam jeszcze te elementy takie jak i siedzenia siedzenie niesamowicie, by volvo wygodne to teraz w tej chwili tego się nie robi, bo po pierwsze nikt nie umie zrobić takich sprężyn, żeby były jak w kanale jak na kanapie a, a poza tym dodatkowo, że koszty są jednak inne w tej chwili wytwarzania samochodów i tych siedzeń także siedzenia też były wygodniejsze no i tutaj jeszcze też bezpieczeństwo prawda nie było zagłówków moneta staje się działkowcy jak chciała w tej chwili są jednak w danej pozycji siedzicie wrocławskiej poduszki wybuchły tak jak należy zapytałbym pana teraz taki nasz ulubiony brzmienie cały silnika samochodowego, bo na szkodę w pewien mój znajomy zachwycą się mrucząc z silnikiem Porsche Carrera wśród, których Nisko dosyć, że no i ja przez to, że z tym citroenem taki jestem jestem związany tą też zwiała związany musiałem być łysy maserati w bojach wiadomo nie w latach siedemdziesiątych citroen zrobił taki taki model, który się nazywał SM, który posiadał silnik od maserati w robiono to przez 5 lat zrobiono 13  00 0 sztuk i w i tam był silnik od maserati sześciocylindrowy co prawda nie 8 natomiast i myślę, że na tym fabryka pracuje, bo maserati obecne, które jeżdżą mimo to, że mają silnik nie maserati to dźwięk tego wydechu tego samochodu jako rusza jest naprawdę fantastyczny ja go najbardziej jednak klubie Eden z UE to bardzo często bim przy bramkach znaczyło naszych bramkach to nie, ale gdzieś właśnie we Francji jak staje się na bramkach w płaceniu za autostradę i rusza takie maserati to ma taki to dla mnie przyjemne dźwięki to jest taki mój dźwięku ulubiony, a drugim dźwiękiem ulubionym jest 2 c VKA myjemy kota stąd także z takiego może sentymentu prostych ludzi pan wierzy w przyszły samochodu bez chmielowego takiego, który byłby taki Cichy, że dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg został pieszy chce, aby go wyposażać w jakiś lubię takich sztucznych rzek, żeby było wiadomo, że to wiedzieć co myśli także katalog ten wyścig do uczniów wyciszenie samochodu myślę, że z zewnątrz z zewnątrz ten hałas będzie zawsze jakiż to co żeśmy mówili o tych oponach, które muszą w jaki sposób przez kontakt nawet 3 firmy będzie ono 3 GM Brześć jak się rowerem jedzie to to słychać jednak jakiś hałas z tej z tej opony on musi być też odpowiedni no bo te opony muszą spełniać warunki bezpieczeństwa muszą mieć taki układ bieżnika żeby, żeby w, żeby w jak najbardziej bezpieczne i w związku z tym musiał jakiś hałas emitować jedno tak samo ten układ cały przeniesienia mnie tego napędu no i na pewno to znacznie wyciszyć, bo w silnik elektryczny jest bardzo Cichy natomiast na zawsze gdzieś tam trochę tego dźwięku będzie ale, ale też przepraszam to jest niebezpieczeństwo jest z tego tego rodzaju nowości tonuje, czego może odpowiadać na dłużej tak mamy jeszcze paręnaście pytamy do pana, ale patrzę na razie biorę, więc boją się, że wszędzie w naszym nieważne ruszą hordy mrucząc bardzo dziękuję panu za wizyty studyjne Gorzeń górny nasłuchiwania dziś lub jak donosi sobotni goście zabytkowej motoryzacji i znawca marki citroen dziękuję bardzo dziękuję panu dziękuję pani
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!