REKLAMA

Jak brzmiały dawne instrumenty? O tym Maria Pomianowska (powtórka)

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2018-08-20 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:48 min.
Udostępnij:

Nigdy w dziejach muzyka nie otaczała człowieka tak ściśle, i nie towarzyszyła mu całą dobę, jak dziś... Ale jej charakter zmienia się, także dlatego, że zmieniają się instrumenty: jedne się pojawiają, inne ulegają zapomnieniu. Jak brzmiały instrumenty, które znamy jedynie z obrazów lub z wykopalisk? Jak się je rekonstruuje i odtwarza sposób gry? O tym opowie nam multiinstrumentalistka, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej, pani Maria Pomianowska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Nasłuchiwanie, dobry wieczór, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski. Proszę państwa, jak wspominałem niedawno w tej audycji, na lewym skrzydle tryptyku Hansa Memlinga "Sąd ostateczny" widać anioły, które grają na większości nieznanych różnych instrumentach. Przyjrzyjmy się im teraz i wydaje mi się, choć mogę się mylić, że poza fletem prostym i harfą są tam lutnia, portal też i pomost kolejne instrumenty się tam pojawiają. Rozwiń »
Mam złudne wrażenie, że w Poznaniu zawsze jak saksofon wynalazek sprzed niespełna 1 8 0 lat albo elektryczna gitara basowa wynaleziono na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku za to inne instrumenty znikają, a wraz z nimi milkną ich brzmienia memy w 1 z najważniejszych polskich tekstów literackich taki praktycznie nieznany już instrument występuje

Mam namyśli ten moment trzeciej części Dziadów, gdy Konrad mówi kładł ręce megagwiazda jak na szklanej harmonijki w kręgach Monika skandal, bo w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku modnym instrumentem salonowym apotem znikła, kiedy usłyszałem zapewne Kuczer i chyba zrozumiałem czemu jej dźwięk najpierw fascynuje, ale niebawem zaczną być moim zdaniem przynajmniej niezwykle przykre dlatego proponuje teraz państwu zaledwie 2 5 sekund harmonijką

A potem porozmawiamy o rekonstruowaniu dawnych instrumentów to była Harmonica instrument wspominany wielkiej improwizacji, a naszym gościem jest pani Maria Pomianowska multiinstrumentalistka adiunkt Akademii muzycznej w Krakowie tak pracuje w Monako profesor i kształcące, ucząc młodych zainteresowanych gry na instrumentach, które zaginęły trasą zrekonstruowany, ale także na instrumentach smyczkowych Azji wydał serdeczny właśnie pani specjalnością są instrumenty strunowe kilku do panienek dosłownie drugie życie, ale przez moment Sobiecha Monice i w ogóle dziwne zjawisko w jakiś instrument jest popularne modne jednak z jakiegoś powodu znika z dziejów, o ile wiem, bo tak się stanie słyszałem, że harmonijce zaczęto mówić o sprawie nerwy odbiorców w stan takiego podrażnienie, z jaką podczas dłuższych koncertów w salonach kontraktów na harmonijce zderzył się spowolnienia w ogóle no Ros to możliwe myślę, że możliwe jest dlatego, że to po prostu oddziałuje nie tylko na naszą jest można powiedzieć emocjonalność, ale też dźwięk oddziałuje na ciało ludzkie, więc mogą być jakieś wibracje tak nieprzyjazne lub dla tak wrażliwej osoby działające negatywnie, że mogą się zdarzyć nawet aż takie skrajne dramatyczne zdarzenia

Natomiast ja mogę powiedzieć tak lub harmonijka rzeczywiście ten dźwięk jest trochę taki kosmiczny jak spotkania grup tak bliskie spotkania trzeciego stopnia i tego można słuchać jakiś tam czas jako efekt dźwiękowy natomiast jako muzyki niekoniecznie być może to co pan powiedział być może właśnie to jest taka bardzo ważna no, jakby tak bardzo ważny element, na który spowodował to, że w Tychach Monika zginęła żona po prostu źle działa na psychikę ludzką, chociaż nie zawsze tak jest, dlatego że wiele instrumentów, które grały pięknie, które grały przyjaźnie dla ludzi, które powodowały to, żebyśmy mimo, że słucha też integrowali jakoś wewnętrznie ta harmonia do czego powinna moim zdaniem służyć muzykę, żeby harmonizować czeka dawać mu ten odpoczynek, gdyż jest czasami też oczywiście kosztem refleksje mają wstrząsnąć lub, ale generalnie także prowadzić do tego, żeby finalnie ten człowiek się gdzieś tam na końcu wewnętrznie integrował ani kompletnie go, że tak powiem kolokwialnie rozwalać i w moim odczuciu Harmonica po prostu niestety działa bardzo niedobrze i zniknęła wbre w nazwie w końcu Harmonica harmonii ZOZ -u jeśli tak powinno być, ale tak jak wspominałam nie wszyscy Mierzejewski instrumenty, które zaginęły no były takie nieprzyjazne w związku z tym wiele z nich po prostu odeszły w przeszłości również dlatego n p. posługiwał się kosz techniką wykonawczą taką bardzo trudno im została ona wyparta przez jakąś łatwiejszą dającą większe możliwości n p. popisywania się umiejętnościami technicznymi co niekoniecznie być tak ten służy też rozwojowi naszemu jako ludzi

Dlatego że czas to piękna melodia zagrana nawet taki sposób na bardzo bardzo prosty potrafi dużo mocniej oddziaływać na psychikę na nasze emocje niż popisy, które prowadzi pijany ach, Och tak naprawdę są w środku nie ma i są takie instrumenty, które n p. od wieków prawie w tej samej formie przetrwały są takie kultury cywilizacji jeszcze bardzo dużo po świecie właśnie obserwuje też takie środowiska czy takie kraje czy takie kultury, w których instrumenty prawie od wieków w okresie nie zmieniły ludzie nie czują potrzeby ich zmiany są tam coś tak jak Europa my czy w ogóle kultura białego człowieka tak, że wszystko zmienia się strasznie dynamicznie w tym momencie dochodzimy do ściany troszkę tak teraz mamy z muzyką współczesną ostatnio właśnie w akademickiej w Krakowie rozmawia z kompozytorami tanim gazie trochę się czują tak właśnie jak wąż zjadające swój własny ogon, bo gdzieś pędzimy będziemy i tak naprawdę gubi się po drodze to nasłuchiwanie takiej naturalnej gdzieś muzyki tych tych dźwięków przyrody, które są często właśnie w tych starych instrumentach bardzo mocno przełożone na język konkretnych instrumentalnych gdzieś tam są zaklęte my biegamy efektów szukamy my jako Europejczycy czy jako Biała rasa, a są takie eliminacje, w których tego się nie robi tylko gra się n p. od 500 lat lub 100 0 lat niezmiennie na tej samej strony ci nowego porządku tylko powiem, że z tych państw UE ten obraz Memlinga to podatek to takie organy podręczne turystyczną na kolanie 1 ręką grało, a pomorcy wywodzą ją miałem w waszym bawią się w końcu muzyk przydomowe budżetowe określa rodzaje piszczałki taki pradziadek oboju trochę broni jądrowej Levy

Natomiast w związku z tym właśnie im dużo czytam między sobą dawnych instrumentach z tym większą podejrzliwością potem słucham innych współczesnych nagrań z muzyką średniowiecza renesansu, bo jeszcze baroku to oczywiście wiem, że od kilkudziesięciu chyba dopiero lat zaczęły się instrumenty używane zaczął się zespoły grające muzykę na instrumentach dawnych, ale te najpopularniejsze nagrania, gdyby nawet Bacha to chyba to jest chyba po to, brzmi chyba nie tak jak jak ja k Bacewiczów obraził, bo to są inne instrumenty generalnie wszystko jest inna i ja n p. w bardzo ciekawe, bo my w rzeczywiście to co pan gdzieś od kilkudziesięciu lat jest taki trend do to jak odnajdywania na nowo własnej tożsamości, że poprzez te instrumenty takie średniowieczne czy renesansowy chcemy gdzieś tam poczuć tych naszych przodków, którzy budowali naszą kulturę muzyczną właśnie tego naszego świata gdzieś tam widocznie jakieś poszukiwania nasze wewnętrzne tutaj też się przejawia się właśnie, jeżeli chodzi o rekonstrukcje dawnych studentów co też można oczyścić podważyć, bo to nie jest de facto kosz rekonstrukcja stuprocentowa z uwagi chociażby na to, że jest kompletnie inny w tej chwili rodzaj drewna co znaczy zupełnie inne inną wodę te drzewa piją inaczej i inna inny drewna roślin inne materiały do budowy inne są oczekiwania słuchaczy, nawet jeżeli gramy Bacha, bo czescy wymyśliliśmy, że tak właśnie było jeszcze Bach to jest prosta, ale jest też średniowieczną muzykę wcale takie musi być, dlatego że jesteśmy otoczeni tym dźwiękiem od urodzenia prawie najpierw płyty del Pino przynajmniej moje pokolenie potem kasety magnetofonowe potem płyty CD i my gdzieś ciągle słuchamy jakieś muzyki ciągle gdzieś to podświadomość w 1 października nie znam innych dźwięków niż te, które są nam od dzieciństwa zabudowane, że tak beret programowany to nie jest kwestia tylko skali z kalibru MOL, którą mieli też uważamy za oczywistą, ale także fakturę dźwięków faktura dźwięku barwa instrumentu, ale barwach, które jest spowodowana ja tak uważam potrzebami odbiorcy to my jako artyści zawsze się ono jednak liczymy z tym, że jest z publicznością

To znaczy chcemy być akceptowani na nie oszukujmy się nas naprawdę każdy artysta jest trochę takim narcyzem, który nie może sobie tylko tworzyć, dlatego że chce tej akceptacji, a tu to nawet jest negatywna rozrzucone na akceptację, jakby bardzo zdrowym objawem ta potrzeba akceptacji, ponieważ w ten sposób my mamy jakby szacunek do dowodu osoby chcą się dzielić tym praw daty tym materiałem muzycznym czytał kompozycją chcemy coś przekazywać i chcemy jak by czuć, że to jest potrzebny a bo jest coś dla ludzi no jesteśmy istotami społecznymi czy, jeżeli coś tworzymy nawet jesteśmy bardzo wyizolowany Marty stoi tak dalej to gdzieś tam w środku mamy potrzeby tej społecznego społecznej akceptacji, bo chcemy dla kogoś to robić bociek nie jest samotną wyspą i to jest oszustwo, jeżeli ktoś tam takie takie teorie głosi jest dostęp każdy artysta chce tej akceptacji związku z tym szukamy też, by te nawiązujemy też do publiczności stąd mówię właśnie rekonstrukcje, kiedy chcemy się troszkę przypodobać topu 6 przyszła na następny Concordia zagra na koszt rekonstrukcji, która nie brzmi komplety, a miała też takie eksperymenty ze strunami, które są tak tragiczne, że nikt nie przyjedzie na następny koncert nikt, kto jest Grunwald wozy Indian Wells tak jest strony naprawdę kiedyś istniały kiedyś mało tego są kultury w tych nadal istnieją jeszcze styka z takich kulturami muzycznymi

Wiele lat studiowałam w Indiach bank dla Japonii Japonia to się z bardzo zmodernizowane społeczeństwo, ale PCT Indie Pakistan jeszcze w południe Chin to są takie miejsca, w których bardzo dużo takie takiej takich tych staroci przetrwało też instrumentalnych atakach kultura indyjska n p . w ogóle nie widzi nic złego w tym, że od 1000 lat Granma identycznie skonstruowanego instrumencie nie, zmieniając praktycznie nic na takich samych strunach czasami straszliwych i podłych woni teraz zaczynają się przyglądać Zachodowi od jakiegoś czasu, więc też chcą mają te potrzeby ładnego dźwięku, więc wykorzystywać można jeszcze w Indiach posłuchać jak to mogło być naprawdę te kilkaset lat temu i dobrzy tragicznie często on po prostu tragicznie jest z punktu widzenia

Oczywiście naszych z budżetem na rok współczesnych oczekiwań i w związku z tymi, a nawet zajmują się rekonstrukcja suki biłgorajskiej Fidel Płocka, który potem powiemy jak nigdy w życiu nie mówię, że to jest rekonstrukcja wyłącznie to jest konstruowanie instrumentów na bazie historycznych przekazów na bazie naszych wyobrażeń i wszelkich możliwych źródeł dostępnych także, by ten instrument brzmiał, jakby nie zaginął dla mnie jak by takie motto przewodnie było, że jakby ta suka biłgorajska czy Fidel Płocka brzmiały współcześnie, gdyby rozwijały się jednocześnie wasze w tak tak samo jak skrzypce się rozwija wiolonczela czy nawet gamy, które są też w jakimś tam jest formie przetrwały można jednak cały czas ten dźwięk gdzieś tam opis tego dźwięku znaleźć, więc chodzi o to, że kostek my odtwarzamy, ale na potrzeby współczesnego odbiorców dlatego, że jeżeli odtwarzamy na potrzeby muzealne to oczywiście jest kilka sztuk takich instrumentów tych m. in. właśnie sztuki czy Fidelis, a tworzonych na potrzeby muzealne zaś nurkowym stronami można zaprosić, żeby sobie obejrzał posłuchał natężeniu od ucha jakiś takich zniknąć cykle, bo dźwięków i to jest wszystko na ten temat, bo nikt następnym razem nie przyjdzie dla ciekawostki chłodzi się na koncert muzyki, czyli z zachowaniem proszę wybaczyć jeśliby to skojarzenie jest będzie zabrzanie Busha artystki po to, trywialnie, ale to jest trochę tak jak z kuchnią chińską w restauracjach w Europie, chociaż w porównaniu z tym co naprawdę Chińczycy Chrobry Stal, bo czasami to jest po prostu ujawnia po niej w wielu miejscach proszę mi wierzyć, że ja byłam w OFE w takim w takim miejscu i w takiej sytuacji życiowej, że często chodziłam na Dwór cesarski tam gram też na suce g cesarzową jadłam obiady ja po prostu się wstydziłam, że nie była w stanie przełknąć tych najdroższych najcudowniejszy surowych jak już takich potraw, które Monster z punktu widzenia wraz z prze Jeż tak powiem tej tezy tej przerwy do czasu z punktu widzenia teraz osoby już prawda w latach dużo bardziej zaawansowane niż wtedy, kiedy bank Japonii, gdy ja wiem, jakie to było niesamowite niesamowite Okazaki to było niezwykłe przeżycia, jaki to był frykasy, a tu nie smakowało mi i wiele rzeczy, ale mi smakuje po prostu jest kompletnie inny rodzaj odbioru i to samo z muzyką 

Zresztą to samo jest niedaleko szukać, nawet jeżeli chodzi o muzykę dawną mówi rekonstrukcja o muzyce poza Europejski w jakie przywoziła przywiozą osiemdziesiątych latach muzykę indyjską do Polski jeździłam po wsiach miasteczkach zbioru 90 0 koncertów filharmonię narodową naszą koncerty szkolne czy naprawdę zabitych dechami i jakich odsetkach robiliśmy audycje to to był taki kosmos dla tych ludzi oni się w ogóle pytali czy ja zaczęłam grać kiedyś, bo w połowie utworu, lecz czyjaś jeszcze nie stroje i czy to jest dźwięk instrumentu czy trwogę w ogóle to były takie, by przeżycia dla mnie, że syn zdałam sprawę nie miał czasami wręcz takie takie może być doły wręcz nie mówię depresja, ale doły, dlatego że ja wychodziłam do ludzi gdzieś w jakimś domu kultury w Pcimiu dolnym widziałam starań jakiś uduchowione rangi jakaś muzyka indyjska kompletnie inne brzmienie siedzieli tam pierwszych rzędach ludzie walą megaherce tacy prości ludzie widać gdzieś tam z pola przyszli grzecznie słuchali widziałam, że po prostu umierali z nudów, ale dobrze wychowani nie chcieli przekroczyć bywały inne sytuacje, kiedy gram więzieniu Amy po prostu tam tylko okrzyki Help Desk oraz brak windy pod spodem pod kątem też wygląda nowy szef wojsk tam wybieram będę z generalnie zdałam sobie wtedy sprawę, że dla nas muzyką jak sprzed 50 0 lat to jest taka takie brzmienie sal i współczesnych notabli to są takie skrzypce wiolonczela indyjska instrument, który ma 40 strun smyczkowych instrumentem 3 to są główne struny jelitowe 3 7 jest wrodzona torów, ale tak dobrze rokują w tle konstrukcja nie zmieniła się od kilkuset lat to brzmienie snują używam dobrych stron, więc moje brzmienie jest 10 × lepsze niż to co winien został 30 lat temu, a tam ludzie grali zachwycali się tym brzmieniem do, a Kompania paliwowa Karlowi prawda dalej tu mamy taką bardzo ciekawe zjawisko właśnie chodzi o o głos ludzki, bo wszędzie uważa się w kadrze AZS-ie w Afryce, że głos ludzki tez najdoskonalszy instrument i wszystko co się zbliży do tego głosu to jest tym lepszy instrument im bliżej brzmi głos, jakby prawda Głosowi ludzkiemu to też była jakaś wytyczna dla mnie podczas rekonstruowania i tworzenia na nowo tych zaginionych polskich instrumentów, że jednak głosy ludzkie bez względu na to kiedy ludzie się urodzili jednak to podobieństwo wykazuje jakoś identyczność instrumenty materiały wszystko się może zmienić

Głos ludzki jest taki sam tak naprawdę a dlaczego tak mówię, bo kiedyś robiłam wystawy 20 10 roku zakochany Chopin inspiracje Mazowieckie i to było w muzeum Etnograficznym nadal ta wystawa jest i tam Gdziejest wystawa robi za instrumenty z czasów Chopina domniemanej prawdziwe m. in. też suka biłgorajska i t d . i przy każdym instrumencie ich kilka kilkadziesiąt jest taka tron beczka i nagrany jest dźwięk tego instrumentu czy tzw. sample, czyli przykład jak będzie, więc brzmi to skrzypce zrobione ratusz szuka tu trąbi statut cymbały nawet kilka egzotycznych instrumentów no bo w tym czasie, kiedy Chopin żył to w innych kulturach muzycznych rozwija się muzyka kompletnie inna przepra w przodek fortepianu, czyli San Tur perski n p. nikt nie chce być już pewnie sobie grali mu gamy ma kamerę i tak zjemy i t d. bąble nikt nawet nie wiedział, że coś takiego muzykę obraz Europejskiej istnieje grano w formie muzyki uczonej klasycznej, czyli takiej, która ma teorie czy licznego my się szczycimy Bach Beethoven muzyka klasyczna też mają Hindusi muzykę klasyczną ze swoimi kompozytorami z księgami kilku 100 0 letni imigrant jest właśnie ta wystawa pokazywana i myśmy szukali nagrań najstarszych chopinowskich i były nagrania śpiewaczki urodzonej 10 lat po Chopina śmierci w latach czterdziestych bodajże to było nagrywane 40 50 końcówka 4 0 5 3 sędziwa pani, która śmiać miesiąc kilka lat i 9 50 dwudziestego wieku dwudziestego wieku nagranie tak ona urodzona, czyli dla Pomorza po to, by wydatek 5 0, czyli w latach będzie się tak, gdy na oczy i ja słucham tego głosu i proszę mi wierzyć już pamiętał, że głos ludzki niezmienne

No bo był piękny po prostu i ale ekspresja w tej muzyce była taka, że w zamyśle naprawdę niejeden heavymetalowym zbyt pozazdrościł takie emocje energii, ponieważ parokrotnie padło dużo wyższymi suka biłgorajska to posłuchajmy jak brzmi ten instrument, który w istocie zawdzięcza drugie życie niewątpliwie niewątpliwie pan o dziwne, żeby suki biłgorajskiej do ucha Leica tak, aby trochę skrzypce kapeli góralskiej trochę altówka studio filmowe, bo jest to nie zmieni w generalnie nastroje sukę na skrzypce owo natomiast jest to instrument, który ma pudło wielkości altówki czy zbliżona wielkością, bo jest i jest inna instrumentem, na którym gra się kompletnie inną techniką niż czynimy to zgrać na skrzypcach czy wiolonczela kontrabas tak, bo polega to na tym, że skracamy stronę na brak i chcemy zagrać różnej wysokości dźwięki NATO skracamy strony prawda, że ci z ramienia po miasto w skrócie przeciwko BP po opuszkami palców dokładnie natomiast na suce biłgorajskiej odpycha się paznokcie w bok, czyli tym elementem, który się styka ze stroną nie są puszka palcówek, która w pewnym sensie też troszeczkę tłumić ten dźwięk tylko to jest paznokieć, czyli kompletnie inny dźwięk w związku z tym powstaje dźwięk, który kiedyś w 16 wieku Martin Agrykola to był taki niemiecki teoretyk, którą opisywał, że Polacy i grają na skrzypcach Orzechowej stawia palce pomiędzy stronami jej, że jakby odróżnia się ta technika od techniki tej zachodnioeuropejskiej, iż to powoduje brzmienie inne ładne i t d. czyli po prostu już to stamtąd już mamy kilkaset lat temu przekazy na temat suki biłgorajskiej, czyli można powiedzieć akord, a konkretnie niosące biłgorajskiej tylko tych skrzypcach brzuch owych, do których też należy suka biłgorajska, że jakby ta technika wykonawcza ta praktyka wykonawcza jest charakterystyczna dla Polaków co ciekawe nie jest wyłącznie dla Polaków, dlatego że do dzisiejszego dnia gra się właśnie w ten sposób, więc jak gra się na mongolskim Mourinho gra się na południu Europy na linach tzw. tirach bałkańskich m. in . na kat UCI Bułgarskiej na lirze katalońskiej, więc ta technika i jest jeszcze kilka miejsc na świecie, w których używasz takie techniki w związku z tym ta technika jest jest właściwie jeszcze cały czas mnie nie zaginioną u nas w Polsce po prostu zniknęła kompletnie

Do naszej rozmowy wrócimy za chwilę nikt nas Hiszpanie przypomnę, że naszym gościem jest pani Maria Pomianowska multiinstrumentalistka rozmawiamy o zapomnianych i wstrząsanych niby dziś instrumentach już wiemy, że z suszonych na zasadzie pewnego dialogu z historią zaczęło się z biłgorajskiej od nas jesteśmy w radiu to może ją opisze, bo to, by to pudło takie jak serce tylko większe, gdy tak jak gotówką tam nie ma tego życzyć takich w Soczi to przedłużonego SA po bokach tylko taki jest jakby witraży trochę wbre w prawu stylowego wyżej utajnienie pojazd rasą pisze, więc tak generalnie taka rekonstrukcja, którą ja zamówiłam Andrzeja już lekko Kurskiego już nieżyjącego lutnika wspaniałego tez rekonstrukcja na bazie ryciny Wojciecha Gersona akwareli Wojciecha Gersona, która znajduje się w muzeum Narodowym w Warszawie może każdy sobie obejrzeć jak i jakiego będzie chciał na bazie tego jest zrobiona, ale moja suka, ale na Marcinie rozmiar sukienki są mniejsze jak kiedyś zabrałam się wraz z Andrzejem Rutkowskim i Ewą dali do rekonstruowania aż tak na potrzeby wykonawcze nie tylko muzealne Boni najpierw zrobili te muzealne wspólnie wspólnie pracujący muzealne egzemplarze Lech, kiedy poproszono mnie do współpracy, żebyśmy stworzyli taki instrument na Arena na cele wykonawczej, że można po prostu grać na nim

No to ja zdecydowałam się na większy rozmiar, jakby wymyślam opracowanych na rozmiar większa Tuskowi, ponieważ zbliżyłem się te wymiary bardziej do instrumentu indyjskiego, na które bardzo intensywnie grała nogi z wiolonczelistką jest do wiolonczeli Tracza, aby bardzo długo ten rozmiar przybliżać więc, jakby tego nie zrobiłam natomiast technikę to jest technika gry jest tak, którą ja wymyśliłam to jest właśnie kompilacja techniki tej gry na salonie indyjskimi wiolonczelowy jest to technika na success, w której naucza czy, w którą stosuje no i tak, gdy kształt pudła to jest kształt pudła bez skrzypiec trzeba się troszkę większe niż skrzypce też kartkowe mi jest tam są cięcia boczne takie właśnie dla słoneczka ciemny po prostu po bardzo podobny z tym, że plecy są płaskie całkowicie lub skrzypcach są troszeczkę takie czy warto w tym to są ngo były w taki jest bardziej takie można powiedzieć naukowa chcę czy takie bykiem trzonem natomiast tutaj jest całkowicie płaska Szyjka jest zrobiona w całości całe pudło Żuk 1 z 1 klocka drewna szejka jest szeroka nie taka jak i jak przy skrzypcach skrzypce są generalnie robione w ten sposób, że się wszystkie części robią osobno popyt, a potem lepi się czy przód wierzchnią GKS spadnie boćki szyjkę główkę ten co się robi potem się z lekka natomiast przypadku osób robi się to takie jak Aborygeni skauci powtórzyłaby się cały korpus wszystko łącznie z szyjką z główką wszystko to jest jedno i tylko jedyny element taki osobno zwierzchnika TK, którą się zupełnie innego drewna świerku, a n p. moja suknia zrobiona z czereśni spód Siej Ka my cały korpus i elta i podstron nica, którą się pracownica czy to co pod pod strunami leży i ona zrobiona w ten sposób, że kończy się taką piękną dekoracyjną rozetą, która jest wyrzeźbiona na rowerze grać tylko to zarazem służy jako otwór do Puław nie dla mnie ma otwarte dłonie równie dobrze wygląda ślicznie pachnie to niema otworu dla nich tylko ozdobna boisz się nam domyślali ponieść n p . tego typu wzory ja spotkałam na meblach w Pakistanie ostatniego w Pakistanie robiono taki projekt polsko pakistańskiej właśnie z muzykami pakistańskimi to patrzę na kanwie szafkach w pokoju są identyczne rozety jak co potem legła w Egipcie to mój kolega grał na lutni miały identyczną romby rozety lutni, ale to była rozeta, która była jednocześnie otwory rezonansowe, czyli rzeczywiście ona ona służyła do takiej ozdoby, ale otworu, który jedno ten dźwięk wypuszczony z instrumentu, więc tutaj w suce jest to absolutnie ozdoby dla jak nie wiem, ale funkcja tego tej rozety instrument ma 4 struny ja na początku stosował strony, a chciała się grać w strojach potem zmieniłam ponieść dużo solowej muzyk może grać, więc ta strona ostatnia była potrzebna, ale długa z kolei ze skrzypiec nie można jej stron, ponieważ Mazura jest dłuższa niż skrzypcowe zwymyślał nawet jak mieszkam w Japonii bożka tych tych stron co by zrobić polscy skrzypkowie nie pasują, więc się, jakoby jelitowe też próbowałam też bardzo się sprawdziły, więc przez przypadek, kiedy byłam w sklepie Yamahy GI el kupowano różnego rodzaju akcesoria do wiolonczeli

Akurat patrz strona taka długa strasznie długa PL gitary folkowej ukazał się w ogóle strzałem dziesiątkę jest pani po pierwsze, niesamowicie tania, więc wszystkie strony są drogie potem zostaje z nim niezwykle tania wszystkie moje studentki uczniowie używają tej strony te idee okazać się to właśnie taka taka może być zastosowana do sztuki wie czy są strony metalowym instrumencie jedno jest wyciek też bardzo specyficzny dlatego tam nie ma takiej śrubki, bo często, żeby zmienić napięcie Włosi, a nawet czasami to posiadaczy, że bonusem odpoczywało w Lotosie smutkach i wiolonczelowy chłopca wykręcić bez śrub koło Inaki naciągaczy sposób włosie tutaj też śrubki nie ma tylko wypełnić euro, ale taka drabinka, jakby na wierzchu i ziemie te, które rzadko instrumentu przesuwa o kolejny o kolejne takie wycięcie w tym 1 wieku ty jesteś tak de facto jak już się wyciągnięto Włosi to się przed przerwą to pętelka jelitową przerzuca na kolejny taki taki wycięty

Właśnie no można być tak kierownik na napięcie smyczka poproszę, by w jego filmach wspomniała pani czuje pani o tym, rysunku Wojciecha Gersona jest to oznacza, że 19 wieku jeszcze ten instrument funkcjonowania tak to jest właśnie opis takiego ostatniego zarejestrowanego w terenie, że tak można powiedzieć instrumentu instrumentu, który nie był na wystawie w końcu dziewiętnastego wieku w Warszawie przedstawionej podpisany jako starożytne nader skrzypce i wtedy jedno jak starożytne Lalek skrzypce to były już czas, kiedy takiego typu instrumenty wychodziły zużycia i muszę powiedzieć to jest dość ciekawe, dlatego że my przez wiele wiele lat uważano ten instrument, czyli ten egzemplarz suki opisany przez Wojciecha Gersona za jedyny taki instrument kolanowy tez Krzepice brzuch COVEC, które i jakieś tam dowody NATO na istnienie jego mamy, czyli rysunek, bo niestety w terenie nie znaleziono ani 1 egzemplarza oryginał po wojnie drugiej wojnie światowej więziono ludzi jeszcze ze wsi Kocudza, którzy pamiętali jak tam jego stryjek pana Gila zagrał na tych sztukach jej byli ludzie, którzy pamiętali też opowiadali potem poproszono o zrobienie takiej kopii tego co pamiętają kresową kompletnie się nie zgadzały z tym co opisywali więc, jakby na pamięć ludzka zawodna tak czy owak oryginał nie znaleziono, więc wszystkie informacje to są informacje tak można powiedzieć źródła ikonograficzne i przez wiele lat myślano, że to jest taki jedyny przypadek, że może jakiś taki właśnie takie po prostu dziwactwo 1 jedyny gdzieś tam występujące, szczególnie że wieś Kocudza była wsią tatarską i lepszy w wszelkie teorie na temat zespołu instrumentów smyczkowych

No ja tak właśnie z tego doktorat sam musiał się wgłębić, jeżeli chodzi o instrumenty pochodne instrumentów smyczkowych tak naprawdę wszystko wskazuje na Azję z tej Azji centralnej gdzieś tam wymyślono w takich miejscach, gdzie najlepsze Manufaktury gminy Łuków strzelniczych robiono, więc tam wymyślono idea gry smyczkiem, bo instrumenty szarpane strunowe mają kilka tysięcy lat rozwoju natomiast instrumenty smyczkowe tylko 100 0 i udokumentowane i to nie tylko udokumentowane w Europie, ale po Europa nie wie nie wymyśliła instrumentu smyczkowego tylko to była Azja tylko właśnie chińskie źródła około dziewiątego wieku naszej ery mówią, że właśnie barbarzyńskie ludy gdzieś tam trwale Azji patrzy Mongołowie, którzy ich co chwila najeżdżali stąd ten trend ten mur chiński postawiony żonie grają tak dziwacznie właśnie łukiem grają postronne, że coś takiego wymyślił mój pierwszy to logiem danych do po pierwsze, smyczki to też był Kowa ty to był bardzo dług mnie to też tak naprowadzi jak czytam różne źródła i tam ciągle, że te Manufaktury właśnie w tej centralnej Azji gdzieś tam we wtorki zmieni stan tej okolicy teraz ty Uzbekistanu współcześnie z tego, że tamte takie najlepsze łuki w okolicy wytwarzanej Arabowie pisali zachwycali się tymi Manufaktura

Mimo to i że tam właśnie taka idea powstała potem nasze rozeszła zarówno na daleki wschód jak i do Europy część przez Bałkany część zarobi zwaną Hiszpanie, czyli pewnie północną Afryką i AZS oczko w instrumenty przybyły do Europy i my wymyśliliśmy, żeby jeść na ramieniu trzymać to znaczy to jest wynalazek Europejski natomiast, że w przedszkolach to jest wynalazek Europejski i były takie 2 można być najazdy smyczkowych instrumentów z Azji to było średniowiecza potem wiek 16 i za za każdym razem były to kolano owe instrumenty czy IT w pozycji pionowej trzymane przynoszone i za tym drugim rzutem, że tak powiem wielu naukowców skłania się, że 16 wieku ta suka właśnie przybyła do Europy w ogóle znowu te kolan nowe instrumenty m. in. suka i w związku z tym, że ta wieść właśnie była wsią turecką Kocudza, gdzie znaleziono ostatni egzemplarz, gdy zarejestrowano tu grymasu cały blok w 2 1 9 wieku wymyślono sobie, że to taki jakiś przypadek był pojedynczy nakaz potem oko w 19 8 5 nagle wykopano studni wysuszonej w Płocku horda von włoski, który stał się potem Fidel płocką, której ja właściwie zrekonstruowany również jak grać zrekonstruowany stworzonego na nowo

Wymyślam co grać jak, w jakich stron i t d . podobnie jak sukno i okazało się, że tutaj Centralna Polska i również tego typu instrumenty szerokość 3 kończyli sugerujące technikę paznokciową są instrumenty też istniały z kolei w 20 1 0 roku następne znalezisko już znowu AKr ikonograficzne rycina Stanisława k potem tyskiego z okolic Mielca właśnie też wreszcie gola na boiskach i suka mielecka z tego także fakt wydają się rok okazuje się, że te regiony Polski te rejony te obszary Polski, które kiedyś był prawdziwą polską nowe mówi na wschodniej Polsce no ale kiedyś to była Polska właśnie zachodnia Marcin w związku z tym to taka po naj prawdziwsze Polsk Ano mamy te instrumenty kilka przypadków kilka takich konkretnych wykopalisko to jest najcenniejsze, bo wykopalisko było całkiem niedawno to jest w 19 80 piąte Noto mamy dla 3 0 tam doradcy 2 lata instrument idealnym stanie zachowany rząd mówi się, że to niebyła to tylko lat Irena Herbst wiatr i wyszło dzięki temu, że da się, że były takie substancje, jakie były Tomasz zachowa taki idealnie bierze warstwa geologiczna jest coś takiego stworzyło war zmumifikowane ciało Fidel Płocka, by wzmocnić, ale też, jakby pan nie da się w to wgłębiać, bo elegancja jest mówić, że była to wystraszona studia no i wydobyto instrument idealnym też wielkości skrzypiec jak też opracowała ten większy rozmiar tak, że to co gra większość w 1 lisów, ale też odchodzą niektórzy sobie robi jeszcze większe rozmiary znaczka zrobią sukę basową też zamówiłam, choć nie ma dowodów na to, choć pisał Martinelli kolarze w różnych rozmiarach na tych instrumentach paznokcia wygraną, ale ani żadnych dowodów nie znaleźliśmy także tutaj jest jakby wyobraźnia jest suka mielecka ma n p. 5 stron nie może, że mogła mieć 4 to to są wszystko tak jakby kolejne etapy tego, a do testowania tej przeszłości na potrzeby współczesności adoptowania ido muzyki, którą można współcześnie wykonywać i do barwy dźwięku i do wszystkiego takiego, żeby tylko ta technika wykonawcza czy technika paznokcie owa, jakby była świadectwem tej przeszłości, że zobaczymy a, że to są instrumenty, które sobie nie zaginęły i tak się rozwijały, ale brzmią inaczej niż skrzypce, ponieważ są to instrumenty z gry, które się posługują inną techniką Fidel bądź SO, by znowu zawodnicy ikonograficzne Konina będę na żywo nie widziałem z określeń Lelito rok wyraźnie się, że i kurs rovese zęby i rezonans, ale znacznie bardziej przypomina z obcym środku są biłgorajskiego weź też, że bardzo bardzo podobne gusta

Niezwykle szeroka szejka wprowadzenie do rozwoju w odwrotny to sukces taka skrzynia man Truck przy sobie w pokazach non est tutaj mowy Fidel Płocka można analizować to ona ma właśnie ona ma takie a takie po prostu być bardzo prymitywne kształty taki cios, ale wręcz, ale za to jak brzmi posłuchajmy w związku z tym teraz będzie w reklamie jeszcze nie znaczy za rok zabrzmi zarówno Fidel Płocka w przypominamy naszym gościem jest pani Maria Pomianowska multiinstrumentalistka wskrzesić tylko Fidel Płocka suki biłgorajskiej kiedyś, żeby o tym, mówiliśmy to ty chcę podkreślić, że kiedy opowiada pani odpowiedzi o tym, ożywieniu instrumentów, które znaleziono właśnie przyjmijmy, że studnie jak wyschnięty na przekór to testy się tylko zbudowanie jak rozumiem kopii, bo kopie koncertowym, bo już na tej na tym znalezionym kiju studnie z Madrytu się nie zagra rozmiar nawet jakby to było z instrumentów to żywa jest w nich nie można było zagrać tylko, że to jest absolutny hit takie znalezisko to jest po prostu ma olbrzymie dzieło sztuki można być z przeszłości, której nie można dotykać wasz mógł się rozpaść, ale było wena jak była wyjęta z tej studni po wykopaniu to od razu włożono do jakiegoś roztworu specjalnego oczekiwania ręce dziecięcej pływała, ponieważ to miała z jak gdyby przeciwdziałać zmianom no bo nagle z szesnastego wieku prawdopodobnie to bystry 1 6 wieku wyrzucony podczas wielkiego pożarów w Płocku niejedno tu nagle z tej stajni powiedzmy nawet zewnętrznego powietrza, który sumiennie nasycone nie szesnastego wieku nie ma spalin nie ma lwowskie co w tej chwili jest nagle ten instrument przechodzi takie są takie realia i on po prostu natychmiast mógłby ulec kompletnym zniszczeniem przypomina się do tych jeszcze raz freskami z ziemią Felliniego co może się zdarzyć kiedyś wrócić z Sępólna, jakbyśmy Fidelis teście przenieśli sprzed 4 lat to pewnie by w pierwszym oddechu subaru po prostu, więc to samo, który jest instrumentem wykopano, ale do tego dochodzi dochodzi jeszcze właśnie to co pan mówi mianowicie, by do zachowuje się podobnie zachowują się z Turcji Grecji wymyślono w każdym, więc nie wiem trzeba wymyślić strony trzeba wymyślić stroje nie tylko stronice wrogości na długości technikę gry i zrozumiałem z tego wywodu o pochodzenie instrumentów strunowych, że z naturalnym miejscem, gdzie należy szukać inspiracji z Azją gości m. in. taki południe Europy, chociaż teraz najbardziej, dlatego że tak po pierwsze, tam są struny jelitowe nadal jest nadal stosowane w dużych ilościach skurczy strony w Korei n p . Jedwabne nadal się jedwabnych stron używa brzmi to fenomenalnie dla mnie to jest po prostu materiał, który jest przyjazny człowiekowi

Jak się słucha muzyki granej na jedwabnych stronach Toczek czuje się dobrze po prostu fizycznie czuje się dobrze dużo lepiej niż słuchać muzyki granej na metalowych strun to są moje już konkretne doświadczenia wieloletnie, słuchając muzyki granej na strunach jelitowych też ludzie czują się dobrze ja mam to starań indyjskie i na nim grałam wiele koncertów i pytam się po koncercie grać tak wielu instrumentach, które goście chcą wysłuchać, której najbardziej pasuje, że chcieliby jeszcze tęsknią za dźwięk zawsze było starań to jelitowe strunowe, więc tutaj jest też jakaś taka tajemnica takiego może bliskości natury, że im bliżej natury jelitowa strona czyje czy z włosia końskiego też są fenomenalne stres włosia końskiego lotom być może powoduje to możemy się czuje po prostu bardziej zintegrowani z naturą czy dobrze się czujemy machali jeszcze się troszeczkę w dalszym waszego zwolennik postępu w Załęczu są lekturą, ale to jest dwukrotnym to dlaczego wymyślono w końcu betonowy strop, dlatego że strony metalowe, gdy można bardzo dokładnie stroiciel brzmiał dużo lepiej dużo głośniej, że chce mieć orkiestrę, która gra idealnie czysto idealnie idealnym dźwiękiem na poród struna metalowa stwarza w sposób najprostszy 

Można na niej zagrać bardzo tak dobrze i perfekcyjnie, ale płaci się barwą wozimy w taki, ale nie wszystkie kultury to przykład wyda też Persowie nasz na instrumentach z rysunkowych sobie z trudem metalowe włożyli, ale Mongołowie Grant dzisiaj jest trudna technicznie momencie na rynku na stronach włożonych troszkę takie plastikowe teraz syntetyczne robią to brzmi fatalnie i to w ogóle nie ma tego samego dźwięku Inter gra się na jej trop stron wiele kultur muzyczny aut, a weźmy pod uwagę to obok wiele lat w tym European Centre śmiech wydaje nam się ta muzyka nasza to jest taki topi w ogóle z szeroko zakrojona ms naprawdę czas zdać sprawę, że miliard ludzi w Indiach słucha kompletnie innej muzyki właśnie jelitowych strony miliard, którzy są naprawdę bardzo nowocześni i bardzo dużo jest takich też wynalazków, które Hindusi już, że tak powiemy byli ich autorami 1000 lat temu i współcześnie tak, że to nie jest jakiś prymitywny dzieci dzikie społeczeństwo miliard ludzi słuchajmy muzyki i muzyki bardzo ciekawej pięknej Chiny tez miliard 30 0 to kolejny miliard 30 0 suchy kompletnie też innej muzyki, owszem, klasyczna testament ma być Europejską i w jaki sposób tam odbierają czynie golf czy Japonia czy Korea, ale to są mniejsze liczebnie kraj i w tym momencie się pojawia Google u mnie takie pytanie właśnie, dlaczego cały czas 4 miliard ludzi chce słuchać Niemena stalowych idealnie nastrojony stron tylko jelitowych i były eksperymenty na sali mój kolega robi to 30 lat temu satanista Naja Goś Jon włożył do zwierząt czy Love Story do starań i właśnie metalowe i absolutnie tez w ogóle nie Saran i ten dźwięk już niema to nie te dotyczą równości

Nie ma tego przełożenia takiego, że porusza po prostu on porusza zagra się czy dźwiękiem to sama praktykował kij jedno kilkadziesiąt lat, że gra się na sali kilka dźwięków już to porusza i ludzie pytają, gdzie co jak czy można jeszcze o co chodzi, dlaczego ten dźwięk nie tak ruszył jest metalowa strona, która brzmi doskonale dźwig można się zachwycić, bo jest bardzo łatwo grać ani szybkie dźwięki popisy wirtuozerskie na tle zgubił gdzieś może takiego ducha, który do sali cały czas trzyma i tu, gdzie połączyć ja się coś się zastanawiał właśnie Jerzy Kędziora konstruowanie i tworzenie suki biłgorajskiej technikę gry z czasu co widzieli, gdzie około 3 0, gdzie porządzić w 2 elementy takiego tego pięknego dźwięku takiego mówiącego tego takiego dotykającego, a jednocześnie, że bez obelg i oczekiwaniami odbiorcy współczesnego, żeby go nie zanudzić, żeby go zachęcić do tego, żeby te instrumenty mają inną barwę lub są ciekawe jak żyć tą odpowiedzią na to pytanie jest ostatnia płyta mają wejść w sukę, która po prostu i to są tylko moje kompozycje tylko na suki biłgorajskiej Fidela płockie, ale jest to muzyka napisana tak, że ona jest dla każdego strach nas, że muzycy klasyczni uwielbiają ten materiał ponad 3 dostaw to powidła w Londynie teraz się nie spodziewam to absolutnie serca napisana jednak, iż komercyjnych zamysłów, a kilka takich komercyjnych psa przeszłości

Wiem, że można pod publiczność, więc to jest coś takiego jak spotkać współczesność przyszłością nie zagubić tego ducha i tej barwy tego słuchania czegoś więcej niż w co się dzieje w i jaka na to recepta oprócz tego, że barwa dźwięku są metalowe struny ja stosuję pewne techniki gry tak jak na sali stosuje też czas przepływ czasu inny niż w Polsce europejskie to znaczy tt oddechy tt pomiędzy frazami tak dalej muszą być wyczekane musi być takie miejsce dla odbiorcy porażka w Indiach te cudowne, czyli poniżej nasze coś razem i często ludzie murale nuda oni tam dziś przerwy robią pauzy despotą zamierzone od tysięcy lat stosowany, że odbiorca, czyli publiczność jest współautorem utworu jest z tym osobie do śpiewu i swoją muzykę my artyści dajemy mu miejsce na to, żeby zaistniał również jako twórca nie zaksięguje menadżer również rozdzwonią najcudowniejszy mazurki Chopina już tak wypełniamy do reszty ten czas grania, że artysty teren odbiorca może tylko siedzieć otwartą buzią i zachwycać jak tamten artysta drugi gra innego artystę, który to stworzy tam jest coś takiego właśnie w Indiach czy w obcych krajach azjatyckich, że gra się gra się pięknie nagle jest pauza nagle ścisza nagle tylko tata akurat taka taka dźwięk ton tak źle, ale mam czas do śpiewania siebie lub po prostu odpoczynek jak ktoś nie chce sobie do śpiewać ciebie gdzieś tam wewnątrz zrobi może bardzo wiem, że chaotycznie to mówię coś może innego, ale to jest coś co mnie zachwyciło w ogóle w Indiach i w Azji co mnie wciągnęła w to AZ 3 5 lat temu jako bardzo młode osoby jeszcze przed studiami była czy szkole średniej w tym zachwyciłem tym właśnie tą proporcją między publicznością ja artystą tą pokorą wobec wobec publiczności tym dzielenie się no bo muzyka dla mnie dzieleniem się i myszy dzielimy z definicji w takiej kulturze w gruzach były filary polskiej występuje w tym nagraniu bardzo szybkim tamto brzmi tak jakby nagrał parę osób w gruncie rzeczy w tomikach ABS układ stron były tam jest tam jest 6 strun i rzeczywiście jednak na zrobiła grzebane były w akordzie, bo oprócz tych funkcji koncertowych Fidel Płocka suka biłgorajska mają funkcje też akompaniatora dla wokalu i jest bardzo ciekawe, bo ja, jakby bardzo bardzo duży nacisk na to poziom dobierając repertuar czy, robiąc w ogóle cokolwiek takiego co by tworzyło programy dla suki biłgorajskiej czy Fidel to co robię to jak nauczał też na Akademii muzycznej w Krakowie też tłumaczy, że wokali szaleńczej istotny w w powiązaniu do tego instrumentu bociana pamiętać, że instrumenty smyczkowe to jest wiele tam to już nie będę się m. in . Bach pana promu wiezie instrumenty smyczkowe w ogóle został stworzony jako ekwiwalent ludzkiego głosu, czyli tak jak mówiliśmy tego naj doskonalsze go instrumentu na świecie dysku z tym te smyczki się najbardziej zbliżają flety proste smyczki najbardziej się zbliżają do głosu ludzkiego i ich zadaniem jest akompaniował Nieć n p. jakoś wokalista śpiewa śpiewa w tym przypadku Jacka śpiewam gram jednocześnie to jasne śpiewami odpoczywam w tym momencie sobie gram tak Interu Diana smyczkowy instrumencie oszustem moja Fidel jest nastroju ona do mojego głosu, czyli jest w akordzie, gdy akurat, bo jest to tonacja którymi najbardziej pasuje do śpiewu i a ja gram instrumentalne na jakiś oberki czy jakieś dawne tańce to ona brzmi jak cała orkiestra, ponieważ się nastrojom także ona w dole ma teraz jeszcze dużo odłożyłam te stare nagrania, ale dużo jeszcze boso po strunach tra w brzmią wiolonczele 2 brzmi tak jakby bas sobie gdzieś tam akompaniował, a oprócz tego linia melodyczna na nim znajdzie brzmiała i tak Ks Fidel to jest właśnie takie orkiestrowe bardziej brzmienie i do wokalnej muzyki najbardziej się sprawdza czy to ty jesteś, jakby tam mój pomysł tego strojenia ale jakby zbudowany na bazie tego, jakie obserwuje instrument też azjatyckie instrumenty, które są stosowane są właśnie do dołu do spółki współ grania z głosem nawet nie tylko akompaniować, ale jako Eko LO taka dodatkowa osoba na taki duet wokalny czy 1 z teczką wystawę wokalista, ale też smyczkowy też potrafi grać solowo kompletnie swoją nie w lokalu muzykę i tak sWIG efekt sumy pani szedłem sobie chyba nie tylko ja współcześnie większość z nas ma paskudny takiego bardzo wyraźnego rozdzielenia jest muzyka tzw. poważna jest osobno muzyka etniczna jest wyraźnie, że to jest podział, który jest też efektem trochę z dnia salonu 19 wieku wcześniej też chyba przenikały wf to znaczy generalnie tak, jeżeli chodzi, bo sobie mogę was chyba w ogóle nie ma tego podziału jest podział rozliczanie zdjęcia najbardziej, więc jest jest coś takiego możemy sobie nie zdajemy sprawę, że tak wypaść w średniowiecze renesans tez w okresie renesansu jest taki moment, kiedy muzyka dworska oznacza się oddzielać od tej muzyki chłopskiej 3 dni rano na salonach potem coraz bardziej by się jakoś tam modernizowała właśnie w kierunku salonowym ATA muzyka Chłopska, czyli ludowa zupełnie innym kierunku czy zabawy rytuały et Cetera atutem jest takie właściwie tylko smakowania muzyki z tego zaczyna się wykształcać bardziej klasyczna czy ta uczona to tylko dla nas jest przeznaczona do tego smakowania czy tej wersji halowej filharmoniczne czyta z tych wyższych sfer to jest fakt i wszędzie taki na świecie jest zarówno w Korei Japonii czy w Chinach czy w wersji tylko czy w Indiach głos musimy sobie z 1 sprawy zdawać sprawę, by dać musimy o 1 rzeczy wiedzieć, a mianowicie, że my nie wytworzyliśmy wyłącznie jako Europejczycy muzyki klasycznej i właśnie tej uczonej, bo takie systemy muzyki klasycznej, czyli tej nie ludowe nie etnicznej w tam związanej z Radżastanu w Indiach czy gdzie spadł dziobem po to, są muzyki ludowej regionalny i tych regionów jest mnóstwo więc, jaki każdy region ma swoją muzykę etniczną ludową również dworską system n p. indyjskie wytworzył w 2 2 linii muzyki klasycznej muzyka Hindus stanie północnej disco, ponieważ disco karna i to jest muzyka klasyczna dlaczego, bo to księgi zapisany na temat tego teorię muzyki jak można je komponować jak należy ją tworzyć jak polityk nie tworzyć jakich mikrofonów używać takie skale wszystko stało napisane czy muzyka uczona z teorią swoją mnóstwo kompozytorów, którzy tworzyli reguły pewnych rak, czyli właśnie tych tych form muzycznych im to samo mamy w Persji tam jest muzyka był przez wieki dworska, który kompletnie niewiele miał wspólnego z muzyką chłopską czytał muzyka właśnie sfer ta klasyczna bardziej tak takim wyższych sfer w Chinach jedno Chiny to już kolejna inna historia wszędzie w azjatyckich tych różnych dużych kulturach muzycznych w taki podział istniał i to od dawna i Enea również znany jest zjawisko muzyki klasycznej, a to co my ma mówić jako klasyczny dysk nasz wytwór najbardziej dynamiczna muzyka klasyczna fakt, bo myśmy stworzyli teorię harmonicznie wielogłosowe, czego Azja nie ma takich wiele głosować tam z kolei są mikro tony tam z kolei jest politycznie tak, na której naprawdę cieszy próżno szukać w muzyce Europejskiej genialnej stworzonej na wielkiej orkiestry jeśli orkiestra gra wielka w arabskim kraju to gra unisono głównie z ozdobnikami ewentualnie trasie wprowadza jakieś proste tam harmoniczne słupek też jest jakby poprzez odsłuchanie się z muzyką zachodnioeuropejska jest co trzeba pamiętać, że na świecie istnieje kilka systemów fuzji klasycznej uczonej, które niczym do siebie nie są podobnej do wyludnienia przystają do siebie to warto powiedzieć, jakby tak człowiek współczesny powinien wiedzieć, szczególnie że go, że coraz bardziej teraz jadą na sukcesie przybliża i ta wiedza może się przydać chyba lodowiec w pewnym momencie gazet ile osób co oferowali do delegacji byli płockiej lasu albo zaczną być groźny, że mówienie o tym, cmentarzu one są zapomniane toczył stanowczo mieli nieaktualne stwierdzenie to jest właśnie niezwykłe dlatego żyje od kiedy w 8 9 latają 10 02. roku zaczęłam się tą sztuką zajmować Genoa 9 0 tys czwarty już te instrumenty powoli były robione i jeździ w końcówce dziewięćdziesiątych lat miał uczniów, bo nawet nie spodziewam tego sobie myślałam, że ktoś na łożu śmierci przyjedzie do mnie będę leżała zabytkach powiedz jak to kontynuować będą prze szczęśliwa po prostu się taki straszny, bo zrobił i że przed wyjazdem do Japonii ja mieszkam w Japonii 9 7 do 2 0 0 2 i się przed wyjazdem do Japonii jeszcze kilku uczniów tutaj wykształciła m. in. właśnie tych te osoby, które w kapeli ze wsi Warszawa, a w pierwszych składach były tym kilku kilka osób w Japonii mam i uczniowie Indiach teraz studentów takich regularnych, którzy dostają już licencjat magister kie równorzędnie wiolonczela micie skrzypcami Kola Fidela kolan nowych, gdyż jest kilka osób takich napotkać 7 lat dopiero działa już bym po tak kilkadziesiąt osób na pewno jest taki, który udziela nauk i które po prostu grają w tej chwili rząd aż po świecie grał w różnych formacjach muzycznych i jej, że trudno dziś to już jest zaginione, ale są bardziej mi najbardziej mnie cieszą uczniowie w Egipcie w Indiach tak, że niesie się po prostu taki kaganek wiedzy na temat dobra Polski, że taki kraj Polska istnieje bo, a co to jest apel suka z kod nazw, bo Poland Poland Holland dla nich nie było różnicy teraz patrzą na mapy jest dziś Polak czy Senegalu jak bądź w Etiopii czy RPA nie wiedzieli w Bledzie Polska leży bardzo panie, dziękując za działalność za naszą rozmowę gościem nasłuchiwania godzi się pani Maria Pomianowska multiinstrumentalistka prof. Akademii muzycznej w Krakowie dziękuję bardzo dziękujemy, a swoistym żegnają się przy dźwiękach suk właśnie Macieja orze wydawca mówiący te słowa Jerzy Sosnowski dobra
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA