REKLAMA

Jak powinna wyglądać dobrze zaplanowana i wybudowana infrastruktura dla rowerzystów?

Skołowani
Data emisji:
2018-08-04 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
42:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem skołowani o ruchu drogowym dzisiaj dużo o rowerzystach porozmawiamy sobie o tym czy w Polsce jest dobrze projektowana i budowana infrastruktura dla rowerzystów niektórzy uważają, że infrastruktura to podstawa, jeżeli chodzi o zapewnienie nie tylko wygodnego i bezpiecznego przemieszczania się właśnie przede wszystkim tego bezpiecznego przemieszczania się też powinna być najważniejsza ze mną przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci Rozwiń » miasto dla rowerów będzie dzwonek zapewne dzień dobry panie prezesie takim właśnie one ładniejsze zdjęcia i wszyscy wszyscy obudzenie panie prezesie zaprosiłem pana specjalnie do tej rozmowy, ponieważ trasa mi wybaczyć, ale mam wrażenie z tego co obserwuję, jeżdżąc po różnych miastach z tego oczywiście co obserwuję Warszawę, gdzie mieszkam, ale też czytam w z drewna przeróżnych forach czy do rowerowych czy w ogóle poświęconych transportowi w miastach to co chwila słyszę, że to jest coś źle zrobione tutaj zarządca drogi nie posłuchał n p. strony społecznej, która zajmuje się tematyką rowerową z ta droga dla rowerów jest bardzo konfliktowa, jeżeli chodzi o przemieszczanie się pierwszych co chwila coś złego NATO infrastruktura rowerowa usłyszała, więc sobie pomyślałem także warto by było porozmawiać o tym czy faktycznie w Polsce jest tak kiepsko z tą infrastrukturą rowerową powstaje coraz wiem, że coraz więcej coraz więcej jest można z niej korzystać, ale właśnie, czego ona jest na rodzaju i w jakim stanie jest czy poprawnym no i jest bardzo bardzo różnie na to co pan powiedział, że wielu rowerzystów się skarży na temat stanu infrastruktury jest to oczywistą oczywistością natomiast na szczęście zdarzają się przebłyski i mamy przykłady infrastruktury bardzo wysokiej jakości my oczywiście zapewne część słuchaczy w tym momencie dostanie poważnego zdziwieni, a od takich dobrych przykładów jest niewiele one są i cieszą natomiast większości przekładów niestety mamy przykłady w większości przypadków mamy przykłady infrastruktury, którą w zasadzie należałoby zaorać re też od razu powiem, że inna jest taka opcja, której polscy drogowcy się boją to jest opcja nic nie robić moim zdaniem czasem jest lepiej nic nie zrobić nic zrobić źle, jakby dać pieniądze i mieć gorzej niż w no właśnie to jest ciekawe, bo słyszymy, że rowerzyści czy też w ogóle jest potrzeba jest taki nurt, jakby powiedzieć z miasta, żeby inwestować w infrastrukturę drogową, ale jeżeli źle zaprojektuje i wybudujemy złą infrastrukturę rowerową to rowerzyści czy też w ogóle transport w naszym mieście nabierze złych nawyków no tak tak jest mniej, ale tutaj jednak nie będzie prostych recept, bo znajdujemy się w bardzo konkretnym miejscu o i konkretnym czasie, jeżeli zaczynamy projektować infrastrukturę czy nawet jakich miasto podejmuje decyzję, że od teraz będziemy robili dobrze Noto mamy sytuację zastaną prawda już coś dzieje zrobiono już gdzieś wybudowano drogę w taki sposób, że się tam już nic nie da zrobić mądrego no i będzie wielkie wielkie sztuką ani ja też chciałbym zwrócić na samym początku na taką uwagę, że mi się zwykle skupiamy na infrastrukturalnych rozwiązaniach typu czy droga dla rowerów czy pas ruchu dla rowerów nerek i czytam jest odpowiednia nawierzchnia spadanie kostka betonowa czy są uskoki czy Unia natomiast umyka rzecz dużo ważniejsza i tutaj to jest chyba największy Polski problem tym większy żonie nikt nie mówi planowanie urbanistyczne władz ozonowanie rowerowe w skali miasta i tutaj nawet te miasta uchodzący za wiodące są potwornie zacofane, bo tam uznano, że nie jedynym sposobem jest wciskanie infrastruktury rowerowej wszędzie, gdzie się dało nie bez takiego szerszego spojrzenia innych bez spojrzenia na skalę całego miasta, a wręcz nawet regionu nadal będzie dzielić można tego korytarza rowerowe, by wytworzyć i spowodować, że ludzie zaczną jeździć rowerem niekoniecznie kolidują z ruchem samochodowym ci pierwsi, ale też bardzo trudne tak jak pan powiedział z części już coś jest zaprojektowane i co gorsza, ale coś jest wybudowane, więc trzeba to zmieniać i zaczynać całkowicie od początku bardzo trudno jest to zrobić lepiej jest jednak dostosowywać się do tej pory nie zawsze dobrej infrastruktury i na oddala ją poszerzać wydłużać im tak no ale tutaj przyszli tutaj brakuje odwagi tutaj brakuje odwagi nie brakuje też, że odwalił właśnie na tym poziomie lepiej nic nie zrobić zróbmy coś, bo będą krzyczeć, że nic nie zrobiliśmy tak no i w efekcie mamy rozwiązania fatalne sny, które psują kre w zarówno rowerzystom jak i pieszym Jagi Elle kierowcą w nogę Arabia ma ten problem, że nie możemy obrazka pokazać, ale zrobi się wydaje mi się wydaje, że tutaj niestety trzeba będzie przywołać się fatalny przykład z Poznania ronda Kaponiera tak to jest rondo, które jest takim zwornikiem wielu systemów transportowych w mieście jak niebo i tramwaju i ruchu pieszego i oczywiście ruchu samochodowego i również ruchu rowerowego i tam wskutek nieszczęśliwego splotu okoliczności i fatalnej wiedzy inżynierów i fatalnych decyzji politycznej postanowiono zrobić miszmasz niektóre nigdy nie będzie w rezultacie pracował poprawnie, kiedy można było podjąć decyzję, żeby jednak wprowadzić rozwiązanie poprawne zabrakło tej odwagi, żeby jednak uznać, że parędziesiąt milionów zlotych zostało wydane kompletnie bez sensu, żeby rozebrać się krawężniki, bo tam chodziło bardzo nietypowy problem Kaponiera rondo ma konstrukcję obiektu inżynierskiego to nie jest na ziemi wybudowane po objęciu tego, czego nie widać w jednych i tam takie, jakby nieetatowym oraz tych opłat oraz ludzie generalnie generalnie tłumaczono to ten sposób, że jeżeli tam już są krawężniki, aby trzeba było wszystko zburzyć Adam nie ma ich pod spodem prawda i no i to właśnie trzeba było zrobić i co ciekawe na rondzie Kaponiera trzeba było zrobić zwyczajne tradycyjne drogi dla rowerów nie pasy ruchu dla rowerów tak jak częściowo tam zrobiono nie jakiś wielki park postępu owe śluzy rowerowe tylko zwyczajne z drogi dla rowerów z normalnymi przejazdami dla rowerzystów i wskutek tego działania wszyscy mieli belek i samochody i rowerzyści to znacznie i piesi, bo tam przy okazji, by powstały przejścia dla pieszych i a tramwaje, a rezultat jest taki że, że mamy coś bardzo myląca, bo wszystkim, bo kierowcy się zżymają, że rowerzyści mają tak strasznie dużo czerwonego dywanika część rowerzystów jest zachwycona, ponieważ uważa, że tak właśnie powinno być ani nie zauważa, że tam najwięcej czasu tracą rowerzyści najwięcej czasu mniej więcej na tym czy tak naprawdę rowerzyści nie może zabrali przestrzeni samochodom koło to mają tak naprawdę najgorzej, mimo że lepiej niż było za wcale nie zyskali, a wręcz przeciwnie raczyli tramwaje tam podobno też mają straszne straszne problemy, a samochody, a w ogóle całe rondo straciło potwornie przepustowość samochodową nadal więc, że ta myśl poznańska inżynierska mam wrażenie że, że dziś powinna była zostać zatrzymana wcześniej gdzieś trzeba było powiedzieć stop to jest tak głupie, że musimy to zrobić jeszcze raz zapłacimy frycowe, ale zrobimy lepiej takiej odwagi niestety w Polsce brakuje też porozmawialiśmy o tym jak zła infrastruktura trochę wygląda i co ona może skutkować właśnie tymi złymi nawykami, że lepiej jest czasem nie robić nic nie zrobić źle no w następnych częściach w takim razie postaramy się powiedzieć jak właśnie dobierać odpowiedni rodzaj infrastruktury rowerowej po tych rodzajów jest kilka dziennie wspomniane drogi dla rowerów, ale też pasy dla rowerów kontra ruch w ogóle rowerowe kontrapasy i t d . i tak tak dalej sporo tego jest, ale to wszystko w następnych częściach teraz przed nami skrót informacji Radia TOK FM Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów przez Skype jest państwa i moim gościem po skrócie wracamy w druga część audycji skołowani Krzysztofa ważne przed mikrofonem przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów dzień dobry pani prezes jeszcze raz Dzwoneczek tak jest w ligowych oraz złotych co co oznacza, że oczywiście o rowerach będzie mówić o rowerzystach i o planowaniu infrastruktury i właśnie tak jak powiedzieliśmy w poprzedniej części nie wystarczy wybudować czegoś się 3 trzeba to zrobić z głową, więc to jak wybudujemy zaczyna się od planowania i pewnego czasu został wytworzony taki program 5 wymogów na poziomie miasta na poziomie w ogóle trasy jej wielkości, ale jest coś takiego jak program 5 wymogów jest spójność spójność bezpośredniość wygoda bezpieczeństwo i atrakcyjność, gdyby mógł pan coś bliżej 3 i powiedzieć na temat tych 5 wymogów, bo to już lata temu powstało tak to jest holenderska metodologia oczywiście Holendrzy to jest bardzo metodycznie nadzorcy oni nie tylko na rowerach jeżdżą, ale i może przesunęli zjada pół Holandii jest może posunąć się powiedzieć, że Holendrzy i przesunęli, ale 1 1 1 9 wieku 1 7 wieku jest jak Ali się do tego zabierają metodycznie no to potem jest to zrobione i rzeczywiście infrastruktura rowerowa Holandii zbudowana wg pewnego planu, który jest, który został opublikowany w podręcznikach podręczniki, ale co pewien czas dostajemy, jakby nową wersję en natomiast u zarania jest oczywiście ten program 5 wymogów, a i co ciekawe te wymogi są z parametry izolowane, czyli to nie jest to, że powinna być dobrze tylko powinno być właśnie z parametry zachowane ci są podane konkretne wielkości, jeżeli mówimy o spójności to generalnie chodzi o to, żeby 100 % źródeł i celów było dostępne na rowerze, jeżeli mamy miasto na poziomie miasta nie może być czarnej dziury, że mamy taką dzielnicę, gdzie w ogóle nie wypada czynie warto się zapuszczać rowerem, bo woda nas nie wie co prawda po poprze rodzaj absolwent znalazł go łatwo wpada, ale jeżeli mamy skrzyżowanie i na tym skrzyżowaniu jakąś infrastrukturę rowerową to ta infrastruktura rowerowa musi być dostępna z wszystkich kierunków dzieł rowerowej dopuszczone i wypuszczać rowerzystów we wszystkich kierunkach zdarzały się przypadki i że aktywistom rowerowym spójności pomyliła z ciągłością i wywalczyli sobie takie rozwiązania, na które albo nie można wjechać albo w ogóle nie można skręcić prawda albo skręcanie jest strasznie niebezpieczne jest inaczej niż można było wjechać na początku tej drogi dla rowerów daleko daleko i zjechać z niej tylko tam, gdzie się kończy walecznie a, a i to jest typowe pole konfliktu i agresji rowerzysta kierowca, bo kierowcy klną, że rowerzysta jest tutaj na jezdni, a tam jest ścieżka rowerowa no dobrze jest taki piękny przykład są wakacje możecie państwo chce pojechać do Kwidzyna na most w Kwidzynie na Wiśle ogromny gigantyczny most z fantastyczną drogą dla rowerów i ruch rowerowy jest i na moście na jezdni samochodowej i na ścieżce rowerowej na stosie dobierze, a stąd się to widziało, że ścieżka rowerowa jest, ale nie ma na nich jak wyjechać po prostu most ma razem z estakadą kilka kilometrów długości, jeżeli rowerzysta pechowo nadjedzie z kierunku, gdzie no właśnie nie ma dostępu to się zorientuje, że tam za wielkim płotem ma pełnić jeszcze taki płot prawie 1,5 m jest świetna infrastruktura rowerowa tylko rząd po prostu musiałby się zatrzymać przerzucić towar przez ten płot my i leszcz przez ten płot część barierek nad ochroną, żeby na drogę dla rowerów wjechać to jest niestety typowe powtarzalne błąd, że infrastruktura rowerowa jest projektowana, ale za właśnie wielkim płotem wielkim ogrodzeniem to czasami bywa skrajnie niebezpieczne i też, że działam drugą stronę grabarza rowerzysta chce skręcić w lewo, ale nie Majak musi się przeplatać się przez 5 pasów ruchu do szybkiego ruchu Gg samochody wyprzedzają i my no i kary to jest problem w nogach, ale z drugiej z drugiej strony pytanie jest takie czy w ogóle w takim razie warto jest wyznaczać je dwukierunkowe drogi dla rowerów, bo wiadomo, że gdzieś w którymś miejscu będzie trudno się dostać na tą drogę dla rowerów z wyjeżdżając z soli bis ze skrzyżowania ulic zrobimy drogi dla roweru wbre w obiegowym opiniom niektórych środowisk powinny być dwukierunkowe mają nawet dlatego, że jeżeli wyznaczymy jednokierunkową cóż życie pokazuje wszędzie tam, gdzie mamy jednokierunkowe drogi dla rowerów zderzają się wszyscy jeżdżą w obu kierunkach teraz i robią to nie bez powodu, dlatego że nie droga dla rowerów, jeżeli jest jednokierunkowa to, żeby na nią wjechać z przeciwnej stronie czy n p . czy, żeby pokonać się krótki odcinek to musimy przekraczać oś jezdni 1 100 m i potem wracać się 2 ×, przekraczając jezdnię, a tu jest wiele wiele nieporozumień jednokierunkowe muszą być i są pasy ruchu dla rowerów natomiast droga dla rowerów powinna być dwukierunkowa oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy ona musi być jednokierunkowa, ale są rzadkie przypadki, ale to w takim razie powinna być wyznaczana po obydwu stronach drogi też w 2, ale po obydwu stron o KO to to już trzeba patrzeć jak kontekstu jak podaje przykład tego nieszczęsnego mostu w Kwidzyniu jedzenie i tam akurat droga dwukierunkowa wystarczy, że jest po 1 stronie mostu, bo tam nie miałoby sensu prawda wielki most budować ścieżki rowerowe po obydwu stronach natomiast chodzi o to, żeby zapewnić bezpieczny wygodny i oczywisty wjazd my tylko tyle i aż tyle niestety to przerosło projektantów przerosło Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i chętne mamy najdroższą wał w Polsce infrastrukturę rowerową, nad którą nie można wjechać, ale mówiliśmy o tym, programie, a nie 5 wymogów jest drugi punkt, czyli bezpośredniość i tutaj właściwie pada odpowiedź na pana pytanie bezpośredniości jest parametry zadbana ją mierzy się w metrach i sekunda jest współczynnik wydłużenia liczony w Klingenthal o to kto to co się liczy w procentach albo, jeżeli mamy drogę linii prostej 10 0 to droga to faktycznie pokonuje rowerzysta nie powinna być większa niż dłuższa niż 1 30 m i wskaźnik opóźnienia, czyli czas tracony na zatrzymaniu tutaj Holendrzy mówią 1 5 sekund zatrzymania na kilometr trasy nie więcej, ale i to tak naprawdę nam tłumaczy jak projektować infrastrukturę rowerową to jest dokładnie to co na słynnej grafice Majka Lachowi Andersena z Copenhagen jest on, który pokazuje linia prawda, że rower ma najbardziej pokręcona linię na nas na tej grafice, a samochód może jechać po prostej dokładnie o to chodzi, projektując infrastrukturę rowerową powinniśmy premiować rower rower powinien mieć najkrótszą drogę i tracić najmniejsze lokale dla Lazio zapytają czy trochę przeciwnika i teorii, bo po pierwsze wtedy zawsze rowerzysta będzie korzystał z infrastruktury rowerowej i nie będzie się plątał po jezdni, gdzie będzie miał dłuższą drogę, a po drugie, dlatego, że w ten sposób premiujemy rower rower jest pożądanym gościem w mieście, bo nie truje nie hałasuje tak dalej i t d. zajmuje mało miejsca i rowerem powinno być łatwiej łatwiej tak jak poprzednio mówiliśmy o przykrym przykładzie ronda Kaponiera w Poznaniu, gdzie rowerzyści mają dłuższą drogę dostają więcej czerwonego światła więcej problemów jest tak bardzo ładny przykład z Krakowa i też rondo, ale rondo Mogilskie, gdzie było dużo kontrowersji część aktywistów działa zupełnie innych rozwiązań natomiast to co jest powoduje, że rowerzyści mają 5 sygnalizacji świetlnych my mniej niż samochody na wyjeździe z nowej Huty do ścisłego centrum zdrowia skróconą o 30 0 400 m ale w jaki to co zrobiliście tak obrazkową, żeby pokazać dzieło jak to zrobiła o nim o właśnie aktywiści chcieli pasy ruchu dla rowerów, ale pasy ruchu dla rowerów są na jezdni na i wtedy wszystkie sygnalizacje świetlne na jezdni obowiązują również rowerzystów, żeby mieć się pasy ruchu dla rowerów to trzeba zrobić po obydwu stronach i wtedy 1 relacja musi dwukrotnie przeskakiwać przez oś jest prawda, bo wyjazd jest bezkolizyjne po 1 stronie rondo Mogilskie dwupoziomowe dźwigam rowerzyści mają bezkolizyjne rozwiązania w ich no i ME jest problem prawda, bo znajdują się w miejscu, gdzie musieliby jechać pod prąd w tej chwili jest tak, że sygnalizacje świetlne zatrzymują samochody ani zatrzymują rowerzystów i rowerzyści bezkolizyjnym rozwiązaniem objeżdżają praktycznie prosto do do do centrum i też jadą na długim odcinku przez kontrapasy to jest kolejne fajne rozwiązanie, które bardzo często skraca drogę rowerzystom, bo rowerzyści mogą jechać w 2 kierunkach samochody tylko tylko w 1 tak, że podkreślam projektowanie infrastruktury rowerowej sprowadza się do czystej prostej banalnie prostej matematyki rowerzyści muszą mieć krótszą drogę liczoną w metrach i mniej czasu traconego na sygnalizacji świetlnej czasu liczonego sekunda 3 5 minutach, jeżeli będą mniej niech się tego czasu traconego Sidorowicza sąd narzuconej no to wtedy wszyscy będą masowo korzystać z tej infrastruktury i będzie wszystkim lepiej łatwo poznać po tym, że szos owcy kolarze na rowerach szosowych korzystają z tej infrastruktury no właśnie o nich często mówią, że na tej infrastrukturze, jaką ona, by nie była dobrze czy nie czy przy czym gorzej zaprojektowana to oni nie będą jeździć, ponieważ tam są inni rowerzyści, którzy ich mniemaniu tylko i zatrzymują mnie gdzieś w no, więc polecam wizytę n p . w Krakowie, gdzie w zasadzie to jest dość ciekawy wskaźnik właśnie Chińczycy czy taki obrazek, że tutaj rowerzyści dziś losowi jednak korzystają z tej infrastruktury i generalnie też tak jest w Holandii w bazie 1 szos owcy korzystają z infrastruktury dedykowanej oczywiście trenują poza miastem natomiast mieście jeżdżą tak jak pozostali rowerzyści, bo ta infrastruktura jednak wbrew pozorom może nie pozwala się rozpędzić do 40 km / h, ale premiuje rowerzystę czyli, jeżeli będzie z niej korzystał to jadąc nieco wolniej dojeżdża szybki w program 5 wymogów powiedzieliśmy o spójności bezpośredniości jest wygoda jest to jest oczywiście to to właśnie te zatrzymywanie się m. in . że na odcinku tam kilometrowym nie dłużej niż 15 sekund to też wygoda Robina, ale nawierzchnia również ma znaczenia, jeżeli chodzi o VAT sugestia oczywiście oczywiście opory toczenia i tutaj bez lania asfaltu albo to też jest taka ciekawostka z niektórych polskich miastach poza polskimi miastami zaczęły pojawiać nawierzchnie betonowe, ale nie kostka betonowa tylko lity beton bardzo równy aż się zdziwiłem można okazuje się zrobić nawierzchnię betonową tak równą, że żal żal, że trudno odróżnić od asfaltu to akurat jesteście tutaj inny wątek, bo Małopolska w tej chwili buduje bardzo dużo u nas międzymiastowych rowerowych i tam w międzywalu wody polskie baśnie nakazał stosowanie takiego rozwiązania, bo beton podobno nie jest mniej podatny na malborskiej powodzie i to w nich zrywa kontakt ma już dziś od bardzo wygodne, ale generalnie chodzi opory toczenia i tu po prostu powinno być równe to razem z wygoda to piąty element programu 5 wymogów jest jeszcze bezpieczeństwo czy tak w skrócie nim Jan minimalizacji kolizji norm tutaj w mieście dość trudno jest osiągnąć ten efekt, bo jak wiemy, że w mieście dużo jest rodzajów potrzeb transportowych jedni chodzą inni jeżdżą na rowerach przemieszczają się samochodami komunikacją zbiorową wcześniej czy później gdzieś te potrzeby się łączą i przecinają m. in. na skrzyżowaniach przejściach dla pieszych przejazdach dla rowerzystów no tutaj dużo do powiedzenia jest w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa właśnie, a k i tutaj znowu warto jednak stosować rozwiązania konserwatywne rannych konserwatywne, czyli droga dla rowerów sygnalizacja świetlna jest ogromny problem z tzw . zieloną strzałką tutaj mamy bardzo dużo zdarzenie, dlatego że Zielona strzałka wprowadzał w błąd kierujących pojazdami im się wydaje, że tacy pomijam fakt, iż mało, kto w ogóle zatrzymuje na Zielonej strzałce, ale zdarza się, że kierowcy nie rozumieją, że jeżeli oni mają zieloną strzałkę rowerzysta ma zielone, ale zielone z różnych kierunków i ten rowerzysta na swoim zielonym może się pojawić tak wielu się w kierunku, że kierowca po prostu tego nie nie ogarnięta jest, że dojście poważne za za zagrożenie tutaj też warto powiedzieć, bo to jest w sumie dość ciekawa sprawa z różnych powodów aktywiści walczyli z przejściami podziemnymi, które są plagą centrów polskich miast ich pierwszych gania po po po przejściach podziemnych w centrum miasta natomiast jednak rozwiązania bezkolizyjna mające z i proszę zwrócić uwagę, że w Holandii mamy n p . wiele rond turbinowych, gdzie i piesi rowerzyści są wpuszczani bezkolizyjnie w zupełnie innym poziomie i to znowu pomaga nie na bezpieczeństwo i też pozwala wykorzystać ogromną przepustowość ronda turbinowego ronda turbinowe to nie jest jakiś takie wielkie i poważne rozwiązanie ono świetnie działa pod warunkiem, że nie ma na nim pieszych rowerzystów, ale właśnie trzeba myśleć trochę szerzej niż wtedy, jeżeli mamy takie rozwiązania rondo turbinowe to jednak zapewniać bezkolizyjne rozwiązanie dla rowerzystów w to akurat to bezkolizyjne to teraz jest kwestia tego jak się zaprojektuje, jeżeli co chwilę piesi rowerzyści będą musieli gdzieś zjeżdżać czy to do podziemi czy wjeżdżać nakładki i nie daj Boże będą musieli pokonywać bardzo dużo schodów głównie pieszo oczywiście to nie będzie dobre rozwiązanie dla tych pierwszych mądrych zdań między rodzicem to od centrum w centrum miasta nie, ale znowu przypominam przykłady ronda Mogilskiego, o których rozmawialiśmy przed chwilą tam właśnie rowerzyści piesi poruszają się winnym poziomie niż samochody i rowerzyści dzięki temu mają bezkolizyjny dostęp do centrum miasta, ale ja bym się niemało rozwiązań bezkolizyjnych, chociaż to jest znowu kolejne wyzwanie nowe wyzwanie w tym roku w Polsce w zeszłym roku most Łazienkowski został wyposażony w wielkie ciężkie rozwiązanie rowerowe w tym roku w Polsce powstanie kilkanaście okładek rowerowych, które przynajmniej w niektórych przypadkach powinny znacząco ułatwić dostęp rowerem, gdy one będą bezpieczne, bo właśnie mamy zupełnie bezkolizyjne rozwiązanie samochodowy ruch rowerowy, ale powinny znacząco skrócić drogę i czas dostępu rowerem także takich rozwiązań drogich kosztownych, ale bezkolizyjnych znacząco ułatwiających ruch rowerowy nie powinniśmy się program wiedza może mocno może może być bardzo ciekawie pod koniec tego roku chce zobaczymy program 5 wymogów spójności bezpośredniość wygoda bezpieczeństwo te omówiliśmy jeszcze 1 atrakcyjność, ale to po skrócie informacji Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów rozmawiamy o tym jak projektować dobrą bezpieczną infrastrukturę rowerową, ale trochę też mówimy o infrastrukturze dla innych użytkowników dróg także po skurcze wróciły do rozmów trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów rozmawiamy o tym jak projektować słusznie zwany cross strukturę infrastrukturę dla rowerzystów tak tak właśnie tak i przy okazji mówił pana, podając jako przykład 1 z wielu o Zielonej strzałki odpowiedź padła od 1 z naszych słuchaczy pan Mirosław rowerzyści nie rozumieją, że przez skrzyżowania należy przejeżdżać bardzo ostrożnie, a nie wpadać nagle z prędkością 30 km / h, a nawet większą wobec tego, dlaczego nie ma na ścieżkach przed skrzyżowaniami garbów spowalniających po latach afer z niemal 2 maja progi zwalniające, że działają dobrze na samochody i też uwaga niektóre progi zwalniające to jest w ogóle ogromne wyzwanie i wiele progów zwalniających w Polsce kompletnie nie ma sensu i robią wyłącznie hałas dosłownie hałas stąd wielu mieszkańców skarży, że w położonej druk zwalniający i przez ten próg zwalniający samochody przelatują z prędkością 4 0 50 km / h próg zwalniający nie działa na rowery rower to nie jest samochód i na rowerzyści tonie są kierowcy próg zwalniający poprawnie zaprojektowany, czyli najlepiej po holendersku polskie warunki techniczne dla wrogów są trochę tak jest Sławek powiedział dobrze byłoby, gdyby jednak zaadaptować się rozwiązania holenderskie czy prostuje przepisać do polskich przepisów, jeżeli mamy próg zwalniający to na ścieżce rowerowej to efekt widać o tym, że wszyscy jadą po trawie obok po prostu to jest pierwszy taki wyraźny zdarzają albo hoteliku rok, jeżeli adres albo albo albo albo po chodniku koło zdarzają się sytuacje takie, że na tych progach zwalniających dzieci się wywracają zdarzały się też takie sytuacje, że osoba starsza po prostu na tak drogi się przewróciła natomiast założenie milczące, bo to taka pani radna z Warszawy proponowała, że rowerzyści, ale szybko opanować jej zabić próg zwalniający jak rowerzyści jadą szybko to na tym progu zwalniającym zaczną jeszcze skakać, bo to jest właśnie ten ta część środowiska rowerowego czy ta część użytkowników, ale lubi jeździć szybko jak widzi przeszkodę deszcze będą robić dalej opatrzyli w ogóle, jakby pogarsza my ten problem powiększamy ten problem ani rozwiązujemy, bo ci, którzy jechali z spokojnie powoli mają problem inni mogą się na tym, by wrócić, bo tak mówią osoby starsze czy uczyć dzieci, a ci, którzy jechali ryzykownie będą jechali jeszcze bardziej ryzykowny to jest absolutnie nie przekładała inne nie da się rozwiązań samochodowych przekładać 1 do 1 na ruch rowerowy to jest wielka naiwność i wielkie nieporozumienie zresztą nie tylko progi zwalniające jest n p . taki głupi pomysł stosowania wstrząsa czy to są raczej próbować spore paski, które nakleja się na drogę dla rowerów i ta jest też, że wybitnie szkodliwa naiwność, ale w przypadku samochodu oddziałują na pudło rezonansowe, jakim jest nadwozie samochodu robią hałas w środku, a na rower na co była na rowerzystę, a co więcej dadzą taki przykład prawda inżynierii ruchu w Warszawie prawda na Tamce gra bardzo stromym pasie ruchu dla rowerów zresztą do fatalnego wypadku dochodzi z udziałem rowerzystów takich wstrząsach został wprowadzony powołano się, bo rowerzystom, bo nie przeszkadza ci się rowerzystom dziś mają amortyzatory prawda rowery miejskie niekoniecznie mają amortyzatory tam możesz się wytwarzać czy tworzyć lód ziemia i to może być bardzo bardzo niebezpieczne rozwiązanie, które mógł je w przypadku samochodu działa w ten sposób, że robi hałas w przypadku rowerzystów może stanowić po prostu zwyczajnie zagrożeń także przestrzegam przed naiwnym bezmyślnym kopiowaniem rozwiązań samochodowych na rowery naraz z gwiazd inne inne inne rozwiązanie no właśnie tych rozwiązaniach, bo fakt jest taki, że bardzo dużo się mówi o tej infrastrukturze, która w, którą ma wybaczać błędy czy też ma powodować pewne bezpieczne zachowania wśród ich użytkowników de facto skrzyżowanie jest miejscem bardzo niebezpiecznym samym w sobie, bo krzyżują się tam różne różnego rodzaju użytkownicy dróg i Jakub w takim razie planować budować infrastrukturę rowerową, która nie tylko za zapewnić ten komfort przemieszczania się, ale też jako wpłynie na rowerzystów, żeby bezpiecznie się oni przemieszczali się o owej obawiam się, bo ja robię czasem wykłady na wyższych uczelniach jest także nam czasu w koronie nie nie starczy nam czasu, ale spróbuję miast po pierwsze, projektant musi sobie zdawać sprawę z obowiązujących przepisów i to nie tylko przepisów dotyczących projektowania skrzyżowań bo, bo takie są zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publicznej usytuowanie, ale również z przepisów ruchu drogowego, a tutaj zupełnie poważnie mówię jestem ogromny problem, że problemy wśród projektantów oni po prostu nie znają obowiązujących przepisów prawa dotyczących ruchu pojazdów i Enea również zarządzający ruchem nie miałem taką dyskusję z miejskim inżynierem ruchu z pewnego postępowego miasta, który w dyskusji ze mną zresztą bardzo ogniste przywołał przepisy przestała obowiązywać w dziewięćdziesiątym siódmym roku 20 lat temu, a i to jest groźne to jest groźne i to potrafili powodować bardzo niedobre sytuacje na skrzyżowaniach, zwłaszcza tych nieco bardziej skomplikowanych n p. na dużych rondach na rondach turbinowych albo na skrzyżowaniach tzw. łamanym pierwszeństwem będzie geometryczne na wprost to nie jest formalne na wprost albo na łącznicę nadal to to są takie tematy, które mówią sygnalizuje w tym momencie natomiast rozwiązania generalnie są dość proste nie komplikować robić skrzyżowania możliwie małe unikać skrzyżowania z wyspą centralną chyba, że to są małe ronda z 1 pasem ruchu i nie bać się wpuszczać rowerzystów na jezdni, zwłaszcza na małego ronda jest taka plaga jak robi na rondo to wokół ronda robimy ścieżkę rowerową to jest bardzo często poważny błąd, jeżeli mamy małe rondo podkreślam małe rondo z 1 pasem ruchu to droga dla rowerów to najlepiej wprowadzić jako samodzielny lot i wtedy wszystko zacznie działać magicznie poprawnie wszyscy zaczną żądać ich trzeba powiedzieć, że jeżeli jest taki wlot na jezdnię to rowerzyści muszą ustąpić pierwszeństwa samochodom czy też innym użytkownikom dróg, którzy przemieszczają czaruje, a jest to włączają się do ruchu w nasze akurat w przypadku ronda tam trzeba postawić znak c 12 o Hara skrzyżowanie z ruchem okrężnym Jaś 7 Bobowa to wynika z przepisów ogólnych natomiast proszę zwrócić uwagę na rondzie zawsze skręcamy wprawo i tutaj pojawia ujawnia się tak wielka tajemnica ruchu rowerowego i miejsce rowerzysty jest na jezdni najlepiej przy prawej krawędzi na x skręt wprawo opuszczenie jezdni to jest tak naturalne najbardziej bezpieczny dla rowerzysty manewr, a na rondzie zawsze skręcamy wprawo inne w narodzie wbre w pozorom nie jedziemy z drze w, bo od dawna, choć warto oddać głos w wyborach na zjazdach Grawitacja więc, że nie nie nie jest to jest całe moje sakramentalne pytanie na szkoleniach dla inżynierów ruchu czy narodzie włączamy kierunkowskaz, a jeżeli tak to kiedy oni nawet sąd Administracyjny wydał wyrok to prawda, ale zwyczajnie o tym, teraz na nas na rondach skręcamy głosił prawo także na małym rondzie najlepiej sprowadzić rowerzystów jest na zasadach ogólnych podkreśla na małym rondzie bo, że mamy rondo turbinowe wiele pasów ruchu to tam się zacinają tworzy zupełnie nowe nowe problem, kto to, a jeżeli, jeżeli wyznaczone jest jej wyznaczony jest przejazd rowerowy na zwykłym skrzyżowaniu po prostu przez takiego przejazdu rowerzystów przez jezdnię czy możemy, jakimi środkami inżynieryjnymi spowodować, żeby rowerzyści trochę bardziej uważali przed wjechaniem na na przejazd dla rowerzystów chociażby przez jakiś odkryły na drodze dla rowerów najprostsza rzecz dzieje, ale nie niewłaściwe jest droga dla rowerów powinna biec możliwie prostą natomiast podstawowym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa jest widoczność, czyli wycinamy wszystkie możliwe krzewy usuwamy wszystkie możliwe reklamy kioski prawdach, które bardzo często w narożnikach skrzyżowań stoją po prostu wszyscy uczestnicy ruchu powinniście widzieć nawzajem to jest strasznie ważne i nie powinniśmy geometrią wytwarzać fałszywych wrażeń prawda właśnie pan wspomniał o oddaniu to kompletnie nie ma sensu warunkach miejskich może mieć sens w warunkach pozamiejskich natomiast, jeżeli kierowcy się będzie wydawało, że rowerzysta skręca, bo było właśnie mchów tak biegnie droga dla rowerów to się potem zdziwi, że rowerzysta jednak nie skręca w domu wjeżdża prosto pod koła rozwiązania najprostsze są zwykle najlepszy te mówiliśmy o tym, programie 5 wymogów 1 nie omówiliśmy atrakcyjność estetyka funkcje usługowe, czyli infrastruktura rowerowa trochę spójność, czyli doprowadzająca do tych ważnych elementów i wszędzie możemy, ale atrakcyjność to też miejsce, gdzie prowadzona jest infrastruktura rowerowa i jej atrakcyjność jest n p. kwestia bezpieczeństwa społecznego Nobla niedobrze jest, jeżeli droga dla rowerów biegnie przez jakiś takie miejsca, o których śpiewał Janerka strzeżcie tych miejsc prawda jest, iż śmierdzi, jeżeli jest brzydko, jeżeli jest uwaga zupełnie nieoświetlona, jeżeli tam po prostu zwyczajnie ktoś z nas może napaści to kto to jest 1 z tych wymogów no powinno być ładnie inny oczywiście to jest kwestia estetyki to auto to zwykle jest kwestia gustu natomiast, że jednak warto wprowadzać pewne elementy baśniowe chce robić ładną infrastrukturę rowerową, czyli n p. unikać kilometrów obrzydliwych zresztą niebezpiecznych barierek czy poprawnie językiem drogowców mówiąc balustrad rabatu jest też taka plaga, że trzymamy trasę rowerową piękną w pięknych okolicznościach przyrody, ale drogowiec nie doczytał przepisów i kazał walnąć się 5 km żółtych albo zielonych balustrad, które absolutnie nie poprawiają bezpieczeństwo będzie pogarszają wyglądają już w karabinie kosztują podatnika szybki pieniądz w, a czy możemy stworzyć katalog, kiedy powinno zastosować się oddzielone drogi dla rowerów, kiedy powinno stosować się pasy dla rowerów, kiedy n p. wystarczy dopuścić rowerzystów kontra ruch, czyli po prostu umożliwić jazdę pod prąd na drogach jednokierunkowych a kiedy trzeba wyznaczać kontrapasy na tych, że również droga o udzielonych im to to jest dość skomplikowane ja bym zaryzykował twierdzenie, że kontrapasy sprawdzają się właściwie wszędzie i zawsze kontrapasy to jest taka forma organizacji ruchu, kiedy mamy pas ruchu dla rowerów wyznaczone pod prąd z ulicy jednokierunkowej, a i to generalnie działa poprawnie zawsze czasami pojawia się problem, kiedy ulica jednokierunkowa ma 2 pasy ruchu, jeżeli jest nowe rozwiązanie, bo wtedy często rowerzyści niepoprawnie jadą dwukierunkowo tym kontrapasy kontra pas jako pas ruchu dla rowerów zawsze jednokierunkowy, ale generalnie kontrapasy sprawdzają się zawsze jest dużo większe problemy z pasami Halloween, które często są ideologicznie przedstawiany jako panaceum, a pasy ruchu dla rowerów potrafią stanowić szpetne wyzwanie i to, zwłaszcza na skrzyżowaniach styl potrafi być problem ja generalnie, a radzę dość ostrożnie podchodzić do pasów ruchu dla rowerów jako pasy filtrujące jako pasy dojazdowe, owszem, natomiast wszędzie tam, gdzie mamy więcej niż 2 pasy ruchu czy właściwie sens 1 pas ruchu samochodowego to toi to się zaczynają poważne poważne problemy drogi dla roweru w dno wszędzie tam, gdzie mamy tiry i gdzie samochody jadą szybko i właściwie droga dla rowerów poprawnie zaprojektowana to to też jest dość łatwe i sprawdzające się z reguły rozwiązanie oczywiście tak jak mówiliśmy wcześniej pod bankiem, że można na nią wjechać każdy, kto to co jest ważne, gdy natomiast ja bym wrócił może do tego od czego zaczęliśmy nie bać się nie robić nic żali się bardzo często zdarza się, że zwykła ulica, gdzie nic nie ma rowerowego jest najlepszym środowiskiem dla rowerzysty, chociaż warto się zastanowić czy nie zastosować pewnych magicznych rozwiązań, które mogą być użyteczne także dla kierowców, a to magiczne rozwiązanie to jest n p. rozcięciem słuchacze strzygą uszami dać znać oznaczają, że ręce z to znaczy, że samochodem można przejechać wjechać, ale w pewnym momencie trafiamy na 1 kierunek z naprzeciwka, czyli i już nie możemy jechać dalej musimy skręcić wprawo albo w lewo mamy skrzyżowanie, na którym możemy skręcić samochodem tylko w 1 kierunku prawo to poprawia płynność ruchu potrafi pomóc jest w obsłudze obszarowej ruchu samochodowego o natomiast eliminuje tranzyt i eliminuje ryzyko, że na długim odcinku samochody dojechały szybko, jeżeli mamy ulice, którą nie możemy się rozpędzić samochodem, bo za chwilę musimy skręcić wprawo, a rowery mogą przejechać na wprost czy mogą nam skrzyżowaniach skręcić lewo w dowolnym kierunku pojechać nagle się okazuje, że takie ulice stają się bardzo przyjazne dla dla dla rowerzystów zresztą inną formą rozcięcia jest po prostu postawienie donic w połowie ulicy rowerzyści przejadą między tymi donicami mieszkańcy mogą dojechać pod dom i zaparkować pod domem natomiast eliminujemy tranzyt, ale i to jest właśnie rozwiązanie banalnie proste i a bardzo mało rzadko stosowane, a teraz, gdybyście państwo słuchający Radia rozdane liczyłaby się okaże, że to jest ich okolicy to działa, a nikt o tym nie ma, a można, by dostosować je z no oczywiście w zależności od miejsca i z tego co pan mówi to mam wrażenie, że z wielu w bardzo wielu miejscach w centrach miast infrastruktura to właśnie całkowicie wydzielona w postaci dróg dla rowerów z zaplanowana także pasów dla rowerów, bo to też jest pewnego rodzaju separacja drogowa jest kompletnie kompletnie niepotrzebna no ale to zależy co jest centrum miasta obawą n p . centrum Warszawy skrzyżowanie Jerozolimskich Marszałkowska trudno to stwierdzenie premiera z 2 w Łodzi też jest podobny problem ten w ogóle problem szerszej polityki transportowej, bo wiele miast zupełnie zapomniało, że centrum miasto powinno być dostępne samochodem, ale nie powinno być miejscem tranzytu i tam, gdzie tranzyt został wyeliminowany, czyli samochodem można wjechać, ale nie można przejechać rzeczywiście jest dokładnie tak jak pan mówi tam infrastruktura rowerowa jest zbędna, a że jest zgłoszeń i jeżeli jeżeli centrum miasta jest trasą przelotową samochodową Noto mamy konflikty to wielorakie także rower samochód także inni Schiphol w samochód pierwsze 3 czy kierować także apel do zarządców dróg korupcję infrastruktura dla rowerzystów, ale z głową nie zawsze inie wszędzie odseparowana i oddzielona, bo to może stworzyć więcej konfliktów niż to jest warte Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów bardzo dziękuję za rozmowę oczywiście wszystkie nie powiedzieć będziemy wracać do tematu kłaniam się Nisko już niedługo informacje Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę Krzysztof Woźniak był Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!