REKLAMA

Motoryzacja cywilna w czasie II wojny światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-08-04 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani ich studiu o nie kto inny jak po długiej długiej przerwie długi na głodzie Jerzy Domański dziary zarobili dla państwa witam pana panie rezerwę na zaszycie się, że pan wrócił ja też może jest rozmawiać co oznacza, że wracamy do motoryzacji cywilnej przez pół roku z Tomaszem Szczerbiński rozmawialiśmy o wozach bojowych pancernych czołgach czołgach lekkich czołgach ciężkich średnich i t d . i t d. Rozwiń » nadal będzie mówić o sportowych turystycznych i seryjnie produkowanych tak można ogólnie powiedzieć zwykłych fanów zwykłych rano, choć asfalt większość z nich w tamtych czasach jest duży miała teraz gdzieś tam mur uleciał aż 2 0 lat samowola moim zdaniem nie ma już ostatni zdobył tak 90 lat takie samochody zresztą pamiętam jeszcze tematu pamiętam zgadzam się z tym, że teraz to już tylko modele, które przychodziły do historii, a teraz to ja nie wiem co już tak jak z rysunkami polskimi blacha na kółkach teraz 2 kontry tak jak z polską piosenką rzezie w latach osiemdziesiątych zasad polskiej piosenki były takie, które jest przeszło do historii teraz ja naprawdę nic nie potrafię powiedzieć co pojawiło się w ostatnich 10 lat czekamy, bo zawsze kiedyś było lepiej niż jest teraz nie do końca to prawda, ale z motoryzacją na taki mamy przekonanie, ale Allah noc, zanim przejdziemy miękko z okresu drugiej wojny światowej właśnie ten okres pełnego rozkwitu moim zdaniem myślę, że pan Jerzy ma taki sam pełnego rozkwitu motoryzacji, czyli naprawdę tego szybkiego tam się bardzo wiele zmieniał wchodziły nowe rozwiązania techniczne pojawiały się nowe nadwozia bardzo bardzo szybko doszło w to mamy dla państwa niespodziankę, dlatego że narodowe muzeum techniki otworzyło wysłał wystawę perły motoryzacji w Polsce i mamy dla państwa kilka zaproszeń ale zanim to o kilka słów o tej wystawie na taką wrażliwość muzeum narodowe muzeum techniki w Warszawie nie może jeszcze otworzyć swoje drzwi i zaprosić zwiedzających zatem zrobiliśmy wystawę w Pałacu kultury i nauki, ale tez wejście do tej wystawy od głównego wejścia Pałacu kultury my współpracujemy z firmą, która właściwie jest organizatorem tej wystawy, ale my cały schab i muzeum przygotowało ją i w aspekcie merytorycznym aspekcie plastycznym także myślę, że będzie się państwu podobała ja jestem współautorem tej wystawy do mnie należało wykonanie opisów części merytorycznej tekstowej i myślę, że wystawa się państwu podoba jestem ponad 4 0 eksponatów są to najciekawsze polskie samochody najciekawsze polskie motocykle i naprawdę warto zobaczyć nigdy narodowe muzeum techniki ani wcześniejsze muzeum techniki nie pokazywał takiej liczby samochodów za 1 razem, a tutaj one wszystkie są przestawiane także bardzo serdecznie zapraszam, żeby stawać ciekawa, a to zapóźnienia są tutaj przyniosłem specjalnie dla państwa no właśnie mamy 4 zaproszenia dzisiaj, kto pierwszy ten lepszy proszę państwa żaden konkurs po prostu trzeba napisać zmotoryzowani nie mają Meyera, więc proszę pisać na maila innego programu, które wprowadzają, czyli skołowani skalowanie małpa to krok czasem skołowani mało, a to kropkę FM, kto pierwszy ten lepszy 4 zaproszenia na wystawę perły motoryzacji odbywa się w Pałacu kultury nauki w Warszawie wystawa jest od pierwszego o trwał od pierwszego do 20 05. od 1 lipca do 2 5 września, więc można wybrać sobie dzień, kiedy tablic codziennie można przyjechać codziennie w soboty niedziele do dwudziesty pierwsze po to, tym bardziej więc nawet osoby spoza Warszawy zachęcamy, żeby spaść na weekend do Warszawy i m. in. zobaczyć wystawę perły motoryzacji 4 pierwsze osoby, które napiszą na adresy holowanie małpa to grupa FM dostaną darmowe zaproszenia na tę wystawę przechodzimy druga wojna światowa jeszcze troszeczkę zaczynam zatrzymamy się w tym okresie drugiej wojny światowej tak jak mówiłem z Tomaszem Szczerbiński rozmawialiśmy głównie o wozach bojowych pancernych tych, które miały za zadanie walczyć z boju, ale były przecież też wozy cywilne, które może też odegrał jakąś rolę z drugiej wojny światowej chociażby tak jak taksówki podczas pierwszego takiego incydentu jak stadionami tak istotnego tak ważnego nie było jest z tym, że od razu musimy sobie zaznaczyć 1 rzecz samochody osobowe poszło zupełnie podstaw podczas drugiej wojny światowej były wyprodukowane do 30 09. roku po jest w Sadowej ilości 40 rok, a potem po prostu ich nie produkowano wszystkie firmy po kolei zajmowały się zupełnie inną produkcją i to zarówno filmy filmy aliantów w jakiej firmy 1 listów tak n p. Rolls-Royce oczywiście produkcja lotnicza, bo rosła jak wiemy, że widok zadziwia jak najbardziej w Reno produkował czołgi dla Niemców aż 3 5 lat Store nota współpraca z Niemcami do organu władzy, a wcześniej w godzinach należność za bardzo go z bardzo brzydko w końcu więzieniu, ale wymarsz do Rosji tak załogi niektóre zwierzaki tam darowizn Fiat samoloty myśliwskie samochody dostawcze produkował, ale dla wojska tylko dostawcą dla wojska mam części lub butów przecież to u-booty miały silniki Mala dalej powiedzmy i odwagę na to był zaprojektowany doradzać tak zaprojektowany teoretycznie o to, żeby był samochód dla ludzi, a tam zrobiony kij w 2 ligi Oivanen i tych samochodów droga, ale rzeczywiście sporo atutów chyba około 600 samochodu w wersji cywilnej, które to samochody nie były dla zwykłych śmiertelników nie dla tych co płacili po 5 Barack Obama nigdy nie dostali tak tylko cywilne wersje, ale dla wojsk dar dla wojskowych i wyższych dostojników w co dalej BMW nogę, bo to w ogóle jak wiem samoloty produkuje symbol BMW jest biały śmigło na niebieskim tle to są uwagi jednocześnie Bawarii coś jest produkował samoloty i motocykle w motocykle dla wojska zdobył w USA aż 7 5 no przecież motocykl jedzie na wszystkich frontach frontach i w dalekiej Rosji i na Saharze no jedne z najbardziej takich znany motocyklista z drugim co może zawierać wybijał, że był niezawodność niezawodność tak panie redaktorze pamiętajmy o tym, że produkcja wojenna polegała brawo tak miała być tania prosta niezawodna i i to były 3 aresztant one nie musiał być ładny na musiały być wygodne ważne, żeby były niezawodne i taniej i prosty i tak jej cały koncern niemiecki w ogóle za to też powiedzieć bardzo się bogacił w czasie drugiej wojnie światowej, bo amerykańskie teraz tak duże koncerny niemieckie przede wszystkim bogacił się z tego powodu, że beacony wykorzystywał kasy więźniów jeńców wojennych to przykre jest, ale wszystkim, by zdjęła roboczy oczywiście BMW w pewnym momencie zatrudniał 2 5  00 0 pracowników i to byli więźniowie Dachau bo jakbym była wojskiem z Monachium w 2 Adach i parę kilometrów od od Monachium dalej auto Union opóźniał i później samochody audi prawda też grał do czasu niedawne badania w ogóle, że to był właściwie 1 z największych będzie beneficjentów pracy przymusowej jest zresztą nie tylko firmy nie tylko firmy motoryzacyjnej w inne firmy też nic ukraść zachwycony daje rozgłos Wilno prawda tam w ubraniach tak jest wiele firm już karana Jerzy Bajda Dawid Gunia prawda z Leverkusen, która produkuje w taką dobra aspirynę ona w czasie drugiej wojny światowej nie produkowała aspirynę ona produkować Cyklon, po którym cyklonem zabijano w obozie Auschwitz tak, że to są takie ciemne karty, których Niemcy starają się mówić, ale wschód trzeba przyznać też nie wybierają się tego jest z nami do zmian sprzed jest też korzysta z takiej pracy tak, że nie tylko firmy motoryzacyjne, ale odnośnie samochodów cywilnych tutaj chciałbym zakończyć, ale ciekawostek ludzi bardzo proszę o tym, u nas dzieje przed wojną był głośny projekt samochodu Lux sport tak to mój samochód i na które poświęcono dosyć dużo pieniędzy, bo tam prawie pół 1 000 000 zł na opracowanie tego samochodu, gdy samochody miano zastąpić te Rolls-Royce, a i t d. więc Lux portfel opracowany był przez najlepszych, bo tam udział brali ich około 3 1 100 zaprojektował dla Sokoła 100 0 i po wojnie start stara 20 oraz Stanisław Panczakiewicz Toten, który z kolei zaprojektował syrenkę auto było gotowe trzydziestym szósty roku miał bardzo nowoczesny kształt Polacy jako jedni są pierwsi zastosowali fortuny karoserii reflektory mocne reflektory dawniej było oddzielne Tatra to też robiła poza tym regulowana wysokość zawieszenia w zależności od tego takiej drodze samochód, ale on był tam pstryczek w taki znawca mógł tak jednak tak wygodnie i nie tak jak w citroenie despotyzm, ale była tak określił uregulowano 18 cm no w każdym kraju zawód bardzo nowoczesnymi go nie produkowaliśmy produkcja miasto zapłaci trzydziestym pierwsza roku, bo mieliśmy pewne kontrakty z Włochami ustalonej nie mogliśmy goście produkować to jedno wiadomo zawód nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej natomiast mówisz ciągle, a to ciągle słyszę, że Niemcy produkowali zeznali od nas Stalą Gorzów i polowali anomalia 1 3 Otóż nie Niemcy lub eskorta prawdopodobnie w ogóle nie widzieli natomiast Canona 1 3 to był samochód od Wschodu był podobny i dlatego te zdjęcia porównawcze są legalizowane natomiast, jeżeli spojrzy na samochody z boku ukochaną maks 1 3 był dokładnie volkswagenem garbusem, tyle że miał dużo dłuższy przód silnik znajdował się z przodu i był samochód dwudrzwiowy, a lub sport samochodem czterodrzwiowe liderem Stali jak widać na ile takie wyjaśnienie, bo tych anomalii jak samochód osobowy produkowany dość długo w Niemczech, bo aż do 30 02. roku co było ewenementem już tacy źli Niemcy 30 01 . wycofali się w produkcji cywilnej natomiast jeśli chodzi o stany Zjednoczone bardzo szybko Amerykanie za zareagowali Wilk Możdżeń 4 0 do pierwszego roku Richard upada, a w połowie stycznia już wygaszono produkcję aut osobowych wszystkie firmy co było szokiem dla Amerykanów, dlatego że w zapasie było tylko 5 50  00 0 samochodów i fordy z krajów tych nie można mylić też nowego samochodu no to moda i z PARP zostało tych dróg i 2 5 50  00 0 dla Amerykanów to był szok, ale ten zapas w Polsce starciu dla pieszych najpierw 8 0 lat motoryzacji w ciągu 5 80 lat umowa-zlecenie o blisko pół 1 000 000 samochodów, a w Ameryce wybuchła nagle nie można kupić nowego samochodu rzeczywiście wszystkie firmy za 3 zajęły się produkcją i na narzędzia wojny no powiedzmy w kraj z lat 1 1 robił w Bobo bombowcem Stealth bombowca RB 2 9 SN bombowiec, który zrzucił bomby na bombę atomową na Hiroszimę i Lech Gajzler robić całą wieś nosową tego samolotu łącznie z kabiną ciśnieniową, która była wynalazkiem drugiej wojnie światowej, bo samoloty mogły latać na takich wysokościach, gdzie po 2 dniach, licząc także brak powietrza prawda jest musiały być szczelny to kraj wiele robót tak w jej gabinecie ciśnieniową dalej Chevrolet zbudował pół 1 000 00 0 ciężarówek 1 i on tam kilkadziesiąt tysięcy nie pamiętam dokładnie itd aż 5 0 60  00 0 silników lotniczych 2 firmy Mobilis i Ford produkował ludzi tak GPS wynalazki drugiej wojny światowej to model mówiliśmy twardo na zimno i właśnie produkty poza tym były już Rybak prawda to jest 1 z najstarszych w ogóle firm motoryzacyjnych na świecie tak naprawdę, bo w stanach dotąd z pewnością, bo założona w osiemnastym wieku w latach trzydziestych osiemnastego wieku oczywiście wtedy produkowała firma powozy krwi, ale rzeczywiście bardzo, bo stara firma jest debata robi słynny ciężarówki z USA 6 wyprodukował ich 200  00 0 oraz wojskowa ciężarówka jak najbardziej, bo z tych 20 0 wyprodukowanych tysięcy 100  00 0, czyli połowa trafiła do związku Radzieckiego oraz w nas najwyżej od pożyczki prawda tego układu w udzie kontrastowe tony nazwała, ale niewiara w Gnienie uraz po wojnie była dla Delecty coś takiego co jakiś leasing w każdym bądź razie z tych 100  000 trafi 1 100  00 0 trafiło aspektu 100  00 0 po wojnie 2 2  00 0 przyjechało do Polski i u nas ciężarówki z Baker był używany także to wszystko jest produkcja firm, które przewróciły się z produkcji cywilnej na produkcję wojskową jeśli chodzi o ankietę jest też pewna ciekawostka ich tutaj nie będę mówił o pełnej produkcji, ale w 19 2 2 roku uwagi założono pewną firmę, która nazywała się słomą salka Kompanii w 2 i ta firma produkowała swoje samochody słowo fajka SSA oraz tak się nazywał SKS SKS po wojnie nie było siły trzeba było do nas mi się kojarzyła z organizacją nazistowską Mes SI SO bota był SKS SOS w mieście takie samochody z ananasem, jaką zmieniła wjechała właśnie panie redaktorze zmieniły świat Jaguar land reż to jest jak takie zagranie wodza miał je takie początki miał właśnie Jagła natomiast jeśli chodzi o polskie u nas już we wrześniu część aut Łazarek skierowana na Niemcy pozostałe samochody zarekwirowali i na naszym rynku zostało tego niewiele, a samochody można było kupić używany w czasie wojny nie było możliwości kupienia nowych samochodów można było kupić od Niemca samochód, ale nie można też, aby było trudno, żeby je w ogóle mieć pozwolenie na używanie samochodu, dlaczego jej tylko poszerzyli prowadziło taką działalność albo produkcje i to po linii nie jest dla Niemców Gollob jest, toteż taki samochód można było mieć, ale co ciekawe funkcjonowały szkoły uczące nauki jazdy tak, żeby prawo jazdy można było robić, bo pierwszy w lutym w ogóle zostało zakazane Polakom prowadzenie sam wzywał, aby albo, dlaczego po pierwsze w lutym 30 04 . roku, bo wtedy był zamach, na który o tym czy i tutaj samochody bokami grał jak jest związany z samochodami osobowymi rzeczy w drugiej wojnie światowej Otóż właśnie 3 samochody wzięło udział w zamachu na Kutscherę i oczywiście to niebyły samochody legalny właśnie one były tak silny głos zdobyte konspiracyjnie po prostu ukradzione ich podrobione dokumenty oto, żeby mogły wziąć akcje na samochód był do powodzenia, bo to był pierwszy, który miał Zaj zajechać i ku tezie drogę i on to rzeczywiście zrobił prowadził go Miś i mistrzowsko zajechał drogę ku tezie, a 2 pozostałe były do odwożenia rannych i kto oglądał film albo i czytało akcja udziela na to wiele asyst to, że chcieli uratować 1 samochód, bo mieli go zostawić na kazalnicy przyjechać Sokół i u nas 2 panowie Kaim sołtys Zbigniew Gęsicki oni chcieli tym samochodem wróci do Warszawy, żeby godzi się stosować, bo szkoda było to samochód niestety na moście Niemcy ich otoczyli oni uciekali w karton do Wisły i zostali zabici serią z automatu także to wygrywa 2 samochody brały udział brały udział właśnie takim wydarzeniu drugiej wojnie, jeżeli jest czas może się jeszcze minutkę dobrze to jedno z teściową Cezary Chlebowski opowiadał w jak to oddział Bolesława Nikon trzyma to był taki legendarny cichociemny szef ochrony delegatury rządu na kraj pod 1 z domów publicznych zobaczył pięknego mercedesa i lądowego jakiegoś niemieckiego w wyższej rangi jakich sił partyjnych dostojników niebieskich, którzy wybrali się do domu publicznego i oni ten samochód ukradli potem oceny były negocjacje z Niemcami i ten samochód został wyrzucony za jakąś tam liczby więźniów, którzy byli na Pawiaku, czyli była normalna dewocji negocjacjach prawdopodobnie nie schodziliby Niemcy taki układ w gminie to ukradziony został spod domu publicznego to ona do nóg jednak było bardzo wstydliwą rzeczą i dlatego Niemcy na coś takiego się zgodzili to uderzy właśnie związane z samochodem osobowym na takie wydarzenia, o ile Hitler miał samochodów stoi ICO sam widział ani żona 5 0 urodziny dostał pięknego mercedesa, a z różnych okazji dostawał różne samochody Wipler trzeba przyznać był miłośnikiem motoryzacji to bawiliśmy naczynia z bardzo upokorzył kolej niemiecką marką może być za odmowę oraz Polish jedno kolejni miejska w ogóle nie interesowała w LAD rozładunek może sobie 1 ligi nosił go okazję na ten temat powiedzieć, bo to dość ciekawy temat to może przy okazji następnego odcinka, kiedy opowiem co się działo w ogóle z myślą technologiczną motoryzacyjną po drugiej wojny światowej to wspomnimy na dzisiaj kończymy bardzo dziękuje Jerzy Domański narodowe muzeum techniki kłaniamy się Nisko do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA