REKLAMA

Edukacja obywatelska i prawnicza - kto i jak ma to robić?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-08-05 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęły 2 2 minuty od godziny ósmej na niedzielny poranek Radia TOK FM Adam Ozga łączymy się przez Skypea z Olgą Napiontek fundacji vis Polonus dzień dobry dzień dobry wiem, że dopadliśmy panią na urlopie, tym bardziej doceniam ich udanego urlopu zatem, ale nim pani będzie korzystać z urlopu wykorzystane panią przez niespełna 15 minut czy chciałbym porozmawiać o edukacji prawnej, dlatego że dyskutowaliśmy o Trybunale Konstytucyjnym dyskutujemy teraz bardzo często w Rozwiń » Sądzie Najwyższym i im bardziej dyskutujemy, tym bardziej dochodzimy przynajmniej ci, którzy starają się dyskutować świadomie do wniosku, jeżeli nie jesteśmy prawnikami trzynasta dyskusja zaczyna przerastać inną sprawą, do której może dojdziemy jest poziom tej dyskusji, które nie jest wysoki, skąd dzisiaj przeciętny człowiek nie wykształconym prawnikiem dziennikarz Górnik pracownika agencji reklamowej czerpie wiedzę prawną i czy w ogóle Marią, skąd czerpać tylko te są dobre pytanie gwoździami nie wiem nie wiem, skąd ludzie cierpią tak naprawdę dorośli szczególnie wiedzę z zakresu tego jak działa prawo, jakie są jego zapisy dlatego, że by systematycznie systemowo nie ma takiego miejsca powiedziałabym można było powiedzieć, że dorośli ludzie nie są objęci żadną edukację Obywatelską ani prawną, a Nova nie musiało się skończy ani formalną edukację wiedza o społeczeństwie trzecia miała niedługo czwarta klasa liceum dziękuję no tak ale, ale można było powiedzieć, że edukacja prawna to nie tylko szkoła, ale właśnie różnego typu instytucje, które śnią faktycznie zajmują, czyli organizacje pozarządowe, bo to jest tak naprawdę jedyna grupa instytucji, która robi to systematycznie no tylko ma bardzo mały zasięg ze względu na swoje zasoby od finansowych przez ludzkie no i media media są to UE instytucjom tym aktorem, który tak naprawdę na co dzień prowadzi edukację Obywatelską dla dorosłych i teraz pytanie jest takie na ile ludzie są gotowi czerpać wiedzę z przekazów medialnych na ile one są o wiedzy o faktach najlepiej przekaz informacyjny, a na ile one z całą UE już przekazywaniem różnego typu opinii i w związku z tym czy ludzie rzeczywiście, słuchając Radia oglądając telewizję czytając informacje w internecie mogą dowiedzieć się o tym jak funkcjonują właśnie Sąd Najwyższy albo co to jest Trybunał Konstytucyjny, dlaczego on jest ważny, ale i oni po prostu uczymy słuchałem przede wszystkim różnego typu opinii na temat tego czy ta reforma sądownictwa jest dobra zła, dlaczego i t d. inwestor wie, gdzie kwestie 1 tego na inny przekaz jest informacyjny Anię przede wszystkim jego celem jest budowanie opinii ludzi, a druga kwestia czy ludzie mają zaufanie do mediów do tego czy, że one są obiektywne i rzeczywiście nie jest ich intencją urabiania rzecz w razie czytelnika na jakąś stronę jedno na drugie oczywiście bardzo silnie wpływa na odpowiedź na na pierwsze zadane przez panią pytanie, jakkolwiek niewygodne dla mnie jako przedstawiciela mediów jest niestety raczej negatywna bo, dążąc do pewnego uproszczenia przekazu media upraszczają też dyskusje na temat chociażby sądownictwa i w większości nie w całości oczywiście, ale upraszczając idą tak daleko, że sprowadzają ją do wymiany opinii, dlatego że teraz chociażby, dyskutując o Sądzie Najwyższym mamy słowo przeciwko słowu Stefan wałach przestrzeni medialnej, a to nie tak, ale Tomasz nagan własnej i moim zdaniem problemem jest właściwie nie upraszczanie, ale właśnie sprowadzanie tej rozmowy do wymiany opinii, bo powiedziałabym, że upraszczanie byłoby bardzo edukacyjne i bardzo pożądaną to znaczy byłoby bardzo pożądane, gdyby właśnie ci, którzy mają dostęp do uszu rozumu inne słuchaczy społeczeństwa wiedzy ogólnie zechcieli uprościć i powiedzieć n p. dlaczego konstytucja, dlaczego Trybunał Konstytucyjny są naprawdę ważne, a ja w tej całej dyskusji za rzadko mam wrażenie słyszałam tak jasny przekaz, dlaczego konstytucja Trybunał Konstytucyjny jest ważny i powiedziałabym nawet, że to nie jest tylko ich łącznie zarzut właśnie do mediów, ale chociażby dno tego, czego uczymy w szkole czy jak uczymy w szkole, że uczniowie można dziś mają mało godzin w tak, ale nie jestem przekonana mając z wiele kontaktów z uczniami nauczycielami także WOS-u nie mam przekonania, że młodzi ludzie kończąc swoją edukację w wieku 1 8 lat kończą ją z takim silnym zrozumieniem, że konstytucja Trybunał Konstytucyjny to jest to narzędzie, które na co dzień i chroni jednostki chrzest wszechmocy wału państwa przez jej nadużyciem władzy i generalnie chroni jednostki przed takimi właśnie siłą i zagrożeniem ze strony władzy myślę, że z takich dojazd ja z kolei mogą już do dojdą do kogo poprzeć organizacje pozarządowe oraz innych tych, którzy racjonalna na co dzień w tym obszarze edukacji Obywatelskiej czy brak prawnej mam wrażenie, że jej za mało zastanawialiśmy się na tym, z jaką wiedzą powinni młodzi ludzie kończyć szkołę, że właśnie kończy smutno narzekamy, że za mało z tej wiedzy o Obywatelskiej, toteż jest Belg z, wybierając te treści, które chcą przekazywanym młodym ludziom no mam wrażenie, że na nie skończyliśmy z takim przekazem do szpiku właśnie im bardzo głębokim zrozumieniem jak jest realizowanie trochę tego przekazu też tak, ale też takim naprawdę dziś przekonaniem, dlaczego ta konstytucja jest tak ważna i do nich chodzić, bo byłoby też o tym, często jest teraz się mówić tu nie chodzi nawet po prostu oczytanie konstytucji, ale czytanie konstytucji polskiej jest na pewno uważne przejrzenie jej, ale umówmy się jest to dokument dość długi dość szczegółowy nie jest to konstytucja amerykańska prawda jeszcze możemy jakoś uczyć jak dziś, ale właśnie zrozumienie czym na lekcjach WOS-u czy z lekcji historii, dlaczego mówi się teraz demokracji konstytucyjnej czym jest rzeczywiście konstytucjonalizmu jak ważne jest to, że konstytucja stoi na straży tego, żeby większość nie mogła zrobić czegokolwiek przegłosować czegokolwiek, że demokracje współczesne są właśnie demokracjami konstytucyjnymi ze względu na doświadczenia przedwojenne no ja mam wrażenie, że tego nam wszystkim wszystkim brakuje i jeżeli też tej dyskusji o udział w Trybunale Konstytucyjnym cios Sądzie Najwyższym no kto uczestniczy na 1 przede wszystkim prawnicy tak prawnicy oraz politycy będą to z 1 strony jesteśmy tak tak jesteśmy w takiej sytuacji, w której dyskutuje o tym, fachowcy rzecz, że tak w razie zbyt Lachowi akt do po to, żeby im, by dać ludziom szansę na zrozumienie tych istoty tak naprawdę istoty tego UE tego od tej sytuacji oraz właśnie politycy, którzy całą nas przekonać silnie do jakiejś swojej racji raczej nawet nie tyle przekonań co poprzeć 1 albo drugą stronę i mająca interes w tym, żeby ci fachowcy w w jaki sposób doszli do głosu no właśnie albo ich fachowcy prawda i myślę, że to jest bardzo ta edukacja prawna jest bardzo zaniedbana generalnie bardzo zaniedbana i to nie tylko właśnie chodzi o to, żeby ich, by dokładnie znać konstytucje, ale bardzo zaniedbana na poziomie takich postaw przekonania, że prawo jest ważne, że prawo nie jest czymś co ma okiełznać czy ograniczać nasze możliwości tylko przeciwnie prawo jest potrzebny mi przyjaznymi regułami, które pozwalają nam lżej, że można je rozumieć, że można je znaleźć myślę, że cały czas jest bardzo taka dziś w Chinach kultura tego, że prawo jest dla specjalistów dla prawników oraz list zwykły człowiek po, a właściwie nie ma co się interesować, bo to jest zbyt skomplikowane i tutaj edukacja Obywatelska i prawnicza w szkole tylko ten tylko to wzmacnia, a czy to nie jest też o odrobinę także strasznie lubimy narzekać na nie jest nawet takie określenie stron miesięcznie do końca zgadzam kryzys autorytetów, a tak naprawdę przestaliśmy się no pewnie politycy nam w tym trochę pomogli dla autorytetów odwoływać i przestaliśmy tych autorytetów szukać w związku z tym nie mamy nie jesteśmy nauczeni też odwoływania się do fachowców do pewnej i o ustabilizowanej wiedzy tych no właśnie to jest umowę z wojaży rozmawiają politycy z prawnikami tak no właśnie, ale ja jak n p. ja nie jestem prawniczką tylko socjolożką i teren też NTT kwestia reformy sądownictwa właśnie Trybunału Konstytucyjnego no w branży są już zbyt skomplikowane więc, próbując wyobrazić sobie opinię właśnie szukam takich źródeł autorytetu k, u którego mogła mówić jeśli oni mają taką opinię to jak ich wierze prawda autorytety dostał takie głosy, do których odwołujemy się jak chcielibyśmy komuś uwierzyć prawda RFN w uwierzyli i techniki takie zaufanie, że oni pewne rzeczy widział podobnie do nas i by nas reprezentują ich jak w tej sytuacji szuka organizacji pozarządowych w godnych takich jak Fundacja Helsińska czy Amnesty International one są dla mnie autorytetem, ale zdaniem strony one są cynicznie oskarżany o erze zajmują pewne stanowisko w sporze i że to jest zwykły spór no one są od Tuska oskarżane minie tani dziwi, bo akurat mają w tej materii w tej sytuacji inne zdanie niż ci, którzy oskarżają ją, ale to jest ze szkodą dla dla kogoś, kto tego autorytetu szuka ją przez tego szukać jej dla tego co szukać tak no to my inaczej jeśli chodzi panu takie autorytety co do, u których byśmy będzie inna jeśli on powiedział to całe społeczeństwo już dalej tego nie komentuje to chyba ostatni był Jan Paweł II prawda z, a teraz wszystko jest już tak podzielone, że trudno no, więc niestety mamy taki autorytet tym podziałem średniego rzędu w Jaworznie bar czy do niej autorytet i musimy z testami i znaleźć jest bardzo trudne, a czy chcemy je znajdować się od to jest pytanie, a tego, o czym już z serem czy nie wiemy Hel mężczyzna tak jak pracuje dużo z młodymi, a w domu i bardzo potrzebują autorytetów i bardzo potrzebują dorosłych ludzi, którzy z nimi rozmawiają o UE i pozwalają im my zrozumieć świat dostrzegł z właśnie dostrzec różnorodne poglądy różnorodne inne sposoby rozumienia pewnych zjawisk bardzo są zmęczeni takim, że użyję takiego słowa muzykowaniem, że muzykowanie w szkole przez rodziców, że do tej samic taki pogląd tak też widzieć tych bardzo tego potrzebują myślę sobie, że trudno jest też chyba być teraz autorytetem nauczyciel trudna jest znaleźć, ale też nie wiem czy biorą się garnie do tego, żeby spełniać stanowiska zdecydowanie wypowiadać, bo być autorytetem testerzy jednak ogromna odpowiedzialność społeczna trochę optymizmu pani we mnie tchnęła mówiąc o młodych, bo prawdę mówiąc mam pewną obawę, że to, że ten brak edukacji prawnej, od którego zaczęliśmy naszą rozmowę i brak edukacji Obywatelskiej to jest to jest problem na najbliższych 1 0 20 30 lat i że długo długo nie wygrzebią się z tego, że rzecz, że ta dyskusja na temat tak ważnych dla nas spra w będzie na tak niskim poziomie no nie wiem czy mord czy chwilę znowu optymizm z pana, ale muszę panu powiedzieć, że Jasiek edukację Obywatelską zajmie kilkunastu lat i sam fakt, że teraz rozmawiamy o tym jak ona jest ważna może coś zmieni nic, dlatego że ta, że problem z jakością edukacji Obywatelskiej my mamy od nauk od kilkunastu kilku kilkunastu lat od 20 lat ona jest taka no właśnie byle jaka tak bym określiła z 1 strony mamy te przedmioty, na które dzieci poznają pojęcia demokracji nawet praw człowieka i czy taka podstawa programowa czy inna to te treści są wspominane, a z drugiej strony mamy bardzo takiej mszy powiedziałabym podskórny przekaz z tego jak szkoła funkcjonuje szkoła dla młodych ludzi jest emanacją państwa, który jest tak bardzo złą edukacją Obywatelską związaną z tym, że młodzi ludzie nie znają swoich pra w praw szkole praw ucznia, że nie potrafią występować w sytuacji łamania nie są zachęcani do dołu do od do tego, że do tego, że nauczyciele często naruszają zasady ich samych psów, którzy które sami współtworzą dotyczące szkoły w związku z tym młodzi ludzie wychodzący ze z tej formalnej edukacji, która trwa przecież ponad 12 lat jak ktoś wchodzi jeszcze do przedszkola mogą nasiąkać takim przekonaniem, że państwo nasze państwo demokratyczne tak być albo szkoła jest jego emanacją nie jest państwem, które innym robi się wysokiej jakości przepisy, że przepisy o prawne od pomagają regulować nasze naszą codzienną liczone są zrozumiałe, że ma się wpły w na ich tworzenie i są później przestrzegane, że jak złamany to rzeczywiście jest jakaś istotna interwencja no, więc tak mamy wiele do ronda do zrobienia w tej sprawie no to już od naszych słuchaczy w takim razie zależy czy tę rozmowę inne zakończą z optymizmem czy niekoniecznie bardzo dziękuję Olga Napiontek z fundacji vis Polonus z życzymy miłego powrotu do urlopu ne, a ja państwu życzy też wszystkiego dobrego lub zakres informacji Radia TOK FM po informacjach dana niedziela i Zuzanna Piech Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA