REKLAMA

Muzyka zabrzmi w starych podwórkach Warszawy

Data emisji:
2018-08-07 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
29:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

z Radia TOK FM na wieczór Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie już na dobre zaczynamy studiowania Karpowicz dobry wieczór w czerw i Marek Bracha dobry wieczór wieczór kuratorzy projektu w Warsie muzyk i też muzycy, którzy będą w ramach tego projektu gracz co to za projekt zaczniemy od tego może wasza muzyka to jest cykl koncertów w przedwojennych kamienicach tzw. bliskiej woli w rejonie getta Warszawskiego Murek, który zaczęliśmy w zeszłym roku w zeszłym roku Rozwiń » odbyło się 6 koncertów, a w tym roku będą 4 i z grubsza polega na tym, że zjeżdżamy z koncertem kameralnym w takie przedwojenne podwórka studnie, które się charakteryzują znakomitą akustyką także dla nas jako dla muzyków są to świetne warunki i w ogóle do rąk do pracy i UE i do grania in, a też są to takie lokalne święto tych kamienic rzeczywiście bardzo staramy się, żeby to były wydarzenia przede wszystkim dla mieszkańców tych kamienic czy te nie są takie koncerty, które się odbywają w salach Filharmonii albo jakiś inny bardzo prestiżowych miejscach po prostu muzyka wchodzi w przestrzeń miejską tak tak często nawet nie są nie są tak do końca koncerty plenerowe będą koncerty plenerowe też mogą mieć zbudowaną estrady i jej tę część dla publiczności, a my tutaj rzeczywiście tak jak Ania powiedziała wjeżdżamy z podwórka i tutaj jeśli chodzi o nasz duet, czyli o nową flet i fortepian może to jest o tyle ciekawe, że właśnie z tym fortepianem czy pianinem trzeba trzeba wjechać na nas na takie podwórko i zagra znany jest prosto w sensie fizycznym no oczywiście cała logistyka tutaj jest jest dosyć dosyć skomplikowana, ale mamy już właśnie zeszłoroczne doświadczenia i w tym roku będziemy to rozwijać i i zimno Ania też powiedziała o tym, że, że z skupiamy się tutaj na tej na tej przestrzeni kamienic przedwojennych i oprócz tego żonę mają taką właśnie fantastyczną specyficzną unikatową akustykę to też jest tam jak naturalna wyjątkowa atmosfera przez to, że właśnie te tereny te kamienice te okna drzwi te klatki schodowe patrzą na nas razem z mieszkańcami, którzy też właśnie nas obserwują nie tylko słuchają muzyki, ale też obserwują to ich naturalne środowisko Broda codzienne troszeczkę jest z z innej innej strony repertuar, ponieważ wszystko to wyszło właściwie cały cały ten projekt wyszedł od gmin wizyty w domu Mieczysława Weinberga Mieczysław Weinberg mieszkał do wybuchu drugiej wojny światowej w Warszawie przy ulicy żelaznej 6 6 pracował w Warszawie ze swoim ojcem w teatrze skala pracował też już jako kompozytor, ale i tak naprawdę dopiero wybuch drugiej wojny światowej powoduje, że ucieka inni na wschód dzięki przyjaźni Szostakowicza MP znajduje się w końcu ten w Moskwie, ale został ukształtowany i muzycznie i pod każdym względem naprawdę przez Warszawę jest warszawianinem wpadł w pełnym tego słowa znaczeniu i ważną postacią UE, a jego dom to są po prostu zgliszczach MTS kamienica, która jest zabita dechami zagrożenie budowlane dzięki działaniom społeczników ma szansę na to, żeby stać się zabytkiem w jakiś w miarę nieokreślonej przyszłości ENA i to było takie doświadczenie, które mną naprawdę mocno potrząsnąć w przyszłym roku mamy rok mieć już tak zaczęła się tak oczywiście w przyszłym roku mamy rok Mieczysława Weinberga w stulecie urodzin mojej, jaki to będzie rok prawda znaczek i w jakim stanie jest jest tylko to co co po nim ten ślad, który po nim został w Warszawie też 1 z bardzo ważnych kompozytorów dwudziestowiecznych może jego twórczość Symfoniczna nie bywa częściej grana też im od pewnego czasu jest moda na Wallenberga w Filharmonii lubią sięgać po jego działa natomiast jeśli chodzi o taką przestrzeń kameralistyki and go zupełnie zapomniana zapomniana twórczość z bardzo wartościowa i od tej postaci wyszedł w ogóle ten projekt na początku chcieliśmy zagrać uważnie Berga w domu u niego właśnie na tym sterowanym podwórku, ale ze względów bezpieczeństwa ZGN nie dał nam zgody, żeby tam weszli do nas z faktem jest fakt walki z związku, z czym oczywiście powodowani nastoletnim buntem stwierdziliśmy, że w takim razie zagramy 6 koncertów i włączymy do programu już nie tylko Mieczysława Weinberga, ale także Aleksandra Tansmana Tadeusiak ser na przyszły rok na pewno też Romana Palestra, czyli kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia, którzy są wszyscy w jaki sposób związani z Warszawą taki stan ten kontakt rocznicowy tak nas kontekst chyba i rocznicowy i i kulturowy, ale też, a zwłaszcza wzeszłym roku chyba mieliśmy takiej taki pomysł, żeby to, żeby sięgać po muzykę kompozytorów właśnie pochodzących czy silnie związanych z Warszawą, ale także te z tym okresem przedwojennym prawda kamienice przedwojenne, które w tym momencie kojarzą się też z tą żywą muzyką pisaną właśnie w tych czasach przedwojennych w tym roku trochę poszerzamy naszą myśl programową, ale wciąż no właśnie na ten ten tytuł festiwalu wasze muzyk jest taką Kotwicą i to rzeczywiście ta muzyka warszawska czy z warszawskimi warszawską żydowskimi kontekstem jest jest chyba naj naj naj silniejsze im jeszcze z bardzo ważna historia, bo właściwie można powiedzieć, że mamy taki nasz Dzięgiel to brzydko powiedzieć, ale taki utwór przewodni, z którymi związana dosyć niezwykła historia Marek jest w posiadaniu rękopisu Mazurka autorstwa Szpilmana, który ten Mazurek został napisany w getcie w 19 4 0 roku tak to jest to jest dno może nie rękopis to jest kopia diety tego tego utworu natomiast utworu, który nie został jeszcze wydany także not, a dzięki temu, że rzecz, że omawiana sprawa oczywiście dobrze mam prywatne kontakty z rodziną Szpilmana mogłem w wejść w posiadanie tych monet i jest można być posiadanie tej historii bożyszcze historia jest niezwykła, bo inaczej się wraz z takich aut w Ślęzie rzeź inaczej się Grad dla publiczności, której ma się okazję przedstawić tę historię same noty tego nie mnie nie nie pokazują natomiast kiedy się powie słuchaczom że, że są to właśnie te szczególne utwór szczególny napisany też w szczególnym momencie też przy szczególnych okolicznościach, bo to jest utwór tez Mazurek, czyli non utwór silnie związany z polskim folklorem w utwór napisany w DF Mazurek w stylu mazurków Fryderyka Chopina, które to utwory były zakazane do wykonywania w getcie warszawskim i Władysław Szpilman postanowił skomponować Mazurka właśnie w stylu Chopinowskim na 1 Mazurek napisane w tamtych bardzo dramatycznych mrocznych czasach może teraz znowu zabrzmi tak naprawdę w nową w tej samej w tej samej aurze norm jeśli chodzi o waszej kamienicy on o akustykę prawda o ten sam atmosferę to ciekawe, bo chciałem was zapytać o dobór utworów to znaczy, jakim się kierowali się kluczem kompozytorzy, których zmieniliście to są zapewne kompozytorzy, którzy sporo po sobie zostawili ne, więc w, jaki sposób wybraliście to akurat ani inne utwory i czym się kierowali się, jaki był klucz jeśli był tak ja jestem w takim oprogramowaniu bardzo funkcjonalna w wiadomo, że jesteśmy w takiej sytuacji nietypowej koncertowej w każdej chwili może spaść deszcz w zeszłym roku raz nam się to przytrafiło są też różne reakcje na NATO nasze wtargnięcie z podwórka bywają reakcje przepraszam, że się wtrąca takie nie wiem negatywne bardzo albo przeważa muzyka mieliśmy same wspaniałe doświadczenia ma negatywny nie może tak jak mnisi bez spontaniczny, a w, których niektórych słuchaczy takich, którzy wpadali jak tornado i chłonęli tę atmosferę i próbowali też swoim entuzjazmem bardzo mocno wpłynąć na z narracją koncerty nie wiem czy dobrze to przedstawiłem w razie tak hojny tak było właśnie, więc funkcjonalność polega na tym, że staramy się wybierać w miarę krótkie formy raczej Mazurek niż półgodzinna Sonata raczej są na zginanie niż rolne, jeżeli cykl to cykl n p . w zeszłym roku cykl miniatur plan Weinberga, żeby to były zwięzłe formy jednak jesteśmy świadomi tego, że nie gramy w Filharmonii i nie słuchają nas krytycy melomani słuchają nas przeróżni ludzie, bo krytycy melomani też się zdarzają oczywiście, ale w ten projekt ma być o tyle wiarygodny, że te naprawdę dla tych ludzi dla tych ludzi z woli no i tak sobie wyobrażamy, że łatwiej list jest im przy wysłuchać w skupieniu i zainteresować się takimi formami, które są w miarę zwięzłym w miarę różnorodne, a tym tropem idąc doszliśmy do LM takiej wartości w tym programie myślę, że w tegorocznym jest to samo, że pokazujemy jak ci polscy Żydzi z dwudziestolecia międzywojennego ale, jakimi byli obywatelami świata czy jak potrafili po mistrzowsku naprawdę, tworząc kameralistyka najwyższej próby łączyć wpływy klezmerskie z jazzem z muzyką Annę Witczak kołtuny nikt im bardzo na ugruntowaną na te na ten niemiecki niemiecki i biją w muzyce prawda rozszerzać tonalności tak dalej, czyli pokazuje to z jakimi byli artystami takimi MK pył z takim pełnym tego słowa znaczeniu i potem ich drogi, bo to też jest bardzo ciekawe lek. Stern w stanach Tansman w Paryżu to, że musieli jej wszyscy właściwie prawda poza śpiewanym opuścić Polskę no też właśnie pokazują to jak on etc ich wartości i ta wartość jest w tej muzyce stąd myślę, że też trzeba też o instrumentarium równania jest flecistą jestem pianistą i też oprócz tego, że to są małe formy NATO muszą to być formy na flet z fortepianem albo flet solo albo na fortepian solo tak było w zeszłym roku, a w tym roku mamy znało poszerzoną drzewka formułę inny odbędą się 2 koncerty właśnie tylko z naszym udziałem, a także 2 psy udziałem hasztag ansambl aż tak ansambl, czyli w twarz tak ten sam, czyli zespół specjalizujący się właśnie wykonawstwie muzyki dwudziestego 20 01 . wieku to będzie chyba 1 z takich najbardziej klasycznych projektów w historii tego zespołu raczej się koncentrujemy bardziej na muzyce nowej zazwyczaj, ale z ogromnym entuzjazmem wszyscy podeszli właśnie do tej sytuacji koncertowej ani chwili nie było wątpliwości czy czy warto w to wejść w tym ciekawiej nazwała sytuacja koncertowa nosi już też zwróciłem uwagę na to połączenie pewnych fragmentach jest też coś więcej niż niż po prostu koncert także wszyscy z ogromnym entuzjazmem tutaj w PiS zgłosili swój udział i będzie klarnecista Adam Jasiński oraz kwartet smyczkowy także nie możemy się doczekać, bo też na pewno kwartet zabrzmi w obłęd i po prostu w tych na pewno inaczej na pewno będzie to miało inny wydźwięk handel i barwę brodaty tt smyczki inny niższy niż fortepian z fletem, który Ania też wspominała o tych kompozytora, którzy może są właśnie bardziej znani z symfonii z nawet przy koncertów czy fletowy 3 czy fortepianowy natomiast tutaj siłą rzeczy musimy się ograniczyć właśnie do tych składów kameralnych czy solowych czy czy duetów nos i właśnie w tym roku pojawi się taki troszeczkę większy zespół prawda, więc to jest to jest nowość myślę dla nas jako kuratorów, ale także dla innych mieszkańców tych, którzy jak się okazuje pamiętają nas z zeszłego roku i i wygląda na to, że w przyszłym roku będą pamiętali nie tylko w naszym duecie, ale też wąchać tak ten sam czy myślicie, że to jest taki rodzaj działania, które się już na stałe zbuduje w przestrzeń Warszawy myślicie o tym projekcie jako czymś co właśnie będzie cykliczna co już jakoś tak na wtopić się po prostu w tkankę miasta innym teraz ta druga edycja wasza muzyka jest na szóste działanie w podwórkach mimo tego, że niby tez szósty rok to jednak czuje się cały czas bardzo na początku chętnych na początku drogi i lnu i w różne formaty też testowałam w podwórkach, bo zdrowia edukację być może odpowie za rockową z poprzednich działaniem tak jak w im chyba pierwsza pierwsza rzecz to chyba było Warszawa Paryż 1 9 1 4 i tam weszliśmy w podwórka secesyjnych kamienic, bo też w Warszawie jest trochę pięknych secesyjnych kamienic, które są też zupełnie właśnie koszta ukryte w i tam graliśmy program polsko-francuski śpiewała Barbara Kinga Majewska grał Mariusz kupców na fortepianie, ale i bardzo bardzo dobrze to nie wspominam i graliśmy na terenie całej Warszawy i na Pradze i ich w w Śródmieściu, ale potem stwierdziłam że, ponieważ na naszych koncertach przewalały się tu tabuny dzieci takich wakacyjnych dzieci, które właśnie wrócił z półkolonii albo dopiero pojadą i tak trochę nie wiedzą co ze sobą zrobić test wiedział, że w następnym roku spróbuje zrobić warsztaty i pójść taką edukację w tym podwórkach Noteć to było przeze mnie przez tajne, chociaż akurat tak się złożyło, że wtedy była w trzeciej ciąży, więc stać w g w strychy i trudności z realizacją tego cyklu Zalewska świat było fajnie no i to też było to też było dobre imię i UE jak mnie te różne te różne projekty sobie tak mnie dryfowały właśnie szukały szukały też swoich miejsc to pojawił się pomysł na Warszawę muzyk może powiedzieć, że ta realizacja zeszłorocznej tej pierwszej edycji jest taki wydźwięk społeczny, ale też właśnie ten historyczny i ta potrzeba, bo też każdy projekt powinien odpowiadać na kurz potrzebne nie jesteśmy instytucją kultury, która ma pieniądze jeśli coś co by to zrobić wręcz odwrotnie jesteśmy artystami bez pieniędzy którzy, jeżeli coś mają robić sho w to jakiś naprawdę palącej potrzeby i to wejście w ten temat żydowski i to wejście w ten teren tych ostatnich słów i te spotkania z tymi ludźmi ERM okazały się no po prostu nieporównywalne do wszystkiego co miałam przyjemność robić wcześniej jesteśmy strażnik miał parcie na to, żeby wasza muzyka się wpisywało na stałe z w krajobraz tej tej Warszawy my też jeszcze taka sprawa, że marzy o tym, żeby kiedyś nie było potrzebne i marzą o tym, żeby kiedyś wszystkie te podwórka wyglądały jak na tym sił w, żeby były Zielonej, żeby nas sąsiedzka przy sąsiednim stole wszyscy sobie siedzieli opowiadali historie jak tutaj właśnie Szpilman mieszkał w tej kamienicy to wtedy już nie będziecie grać wtedy nie będziemy pewni potrzebni w haśle aż tak bardzo, ale jesteśmy bardzo bardzo bardzo daleko od takiego stanu na razie jesteśmy po prostu gramy w zgliszczach w kamienicach, gdzie są też wyprowadzani lokatorzy tam zmienia się ta ta tkanka społeczna coraz bardziej uszczuplona wyrosną wieżowce bez żadnej litości dla ani też o litość morze złe słowo, ale my bez relacji po prostu do przestrzeni wniosek taki jak takie stemple, które zaraz specjalisty przez specjalistę Adela Amazon tutaj po prostu w tym mieście, ale po prostu też w Polsce no wie może wyglądają jak kraj obrazy tutejsza no właśnie i to na tej bliskiej woli jest to bardzo takie odczuwalne będziemy grać dwudziesty dwunastego 2 sierpnia przy ulicy Waliców 1 2 to właśnie buduje się wieżowiec Mennicy polskiej kontrast właśnie ten lęk widziałam też władze Gandawy dość osobliwe tymi kamienicami jest niesamowity film i też widać wielki pieniądz UE i tam, gdzie to jest właśnie opłacalny no i wielkie zaniedbanie po protest jest po prostu wstyd, gdybym była dniem czy cudzoziemcem czy czy warszawianinem, który chce sobie zrobić spacer po stancjach getta no to wrażenie wstrząsające po prostu jak to wygląda też co jest grane na potrzeby firmy nie ja pomyślałem, że to jest nie tylko takie działanie o charakterze interwencyjnym przecież tylko to jest rodzaj takiego jest takie słowa, które się bardzo podoba od upominania, czyli przywracania pamięci po prostu także do nawet tym świecie tym dziedzictwie kulturowym tych ludziach tej Warszawie, której nie ma już teraz ma, więc myślę, że też teraz tak przyszło przypomina głowę tak naprawdę tylko gramy, ale właśnie też, że od komina słowem było każdy utwór staramy się opatrzyć jakimś komentarzem właśnie powiedzieć o pani Belgów powiedzieć o Władysław Szpilman o Władysławie Szpilmanie i t d. tak dalej także tutaj jest sama muzyka jest oczywiście najważniejsza, ale cenny komentarz jest w zasadzie niezbędny z czego chyba też czy czerpiemy satysfakcję rośnie nie tylko z takiego wyjścia na estradę surowego filharmoniczne go w układ nie nasze zagrania i zejścia tylko jest zaś aseptycznego w tej sytuacji gola i tu rzeczywiście dobre słowo interwencję wchodzimy z interwencją z muzyczną słowną od początku do końca tak znaczy tak, bo w zeszłym roku myślę, że teraz będzie podobnie może gdzieś te proporcje się z zmienią, ale o to trudno na razie na razie powiedzieć myślę, że myślę, że słowo muzyka jest bardzo ważny mówi się trochę już o reakcjach ale, ale chciałbym trochę jeszcze was popytać o to w jaki sposób ludzie zareagowali tania mówią że, że w ogóle rozpoczęcie tej działalności podwórkowej było dla ciebie na szczególne właśnie ze względu na sposób w jaki reagowali na to ludzie nie tylko w przypadku Warszawy język muzyka, ale też w przypadku różnych innych wcześniejszych swoich działań, by tak to prawda, że jest to uzależniające na pewno takie wejście w bezpośredni kontakt pamiętam imiona dzieci, które przychodziły na warsztat pamiętam pana dozorcy z Chmielnej 1 2 2 z zeszłego roku, który przez po prostu ze łzami w oczach do nas po koncercie pamiętam twarze wiem wiem, gdzie ci ludzie mieszkają, więc robią to jest ogromny luksus zupełnie niedostępne nam w takiej normalnej działalności koncertowo festiwalowej Marek grywa w kolejnej ich oferta czy muzeum czytam w innych salach, a także robią różne festiwale i grał w różnych salach i to jest zawsze mi taki kontakt z umową bardzo anonimowe zemsta jest to, skąd tak zawsze z tłumem no więcej spra w z pewnym rodzajem poważnego tłumu Mann, a tutaj też kontakt rzeczywiście z człowiekiem i to jest coś co mi sprawia ogromną radość daje mi ogromne poczucie sensu Annę ostatnio przyszła do mnie jakaś dziewczynka zapytać się o zapytać o szczegóły interpretacji utworu w myśl nowego co obok mnie zdumiało, że ktoś uważa, że w jakiś autorytet w no dobrze i el coś tam zagrałem wszystko, bo bardzo dobrze, ale my wyrywamy się takie pytanie, a po to, grasz i właściwie Saaba sama sobie też często zadaję to pytanie prawda po poseł po co to wszystko gra Welcome to co my to robimy jesteśmy zestresowani JR od dzieciństwa przez szkołę muzyczną przez kształcenie i t d . do tego zawodu i czas odpowiedzieć na pytanie pod senatorowie i takie rzeczy jak Warszawę z WIG nadaje niezwykłe poczucie takiego sensu po prostu źle, że warto to robić i właśnie odporny na nie i wchodzenie w takie bliższe relacje z ludźmi Mann notes coś co sprawia ogromną frajdę tak to jest jakaś taka, a on nowych chwilowo oczywiście jest tymczasowa, ale jednak więź jest w ze słuchaczami, którzy siedzą bardzo blisko nas albo stoją, bo oparci o mury kamienic jest ich często garstka to jest kilkanaście 20 30 osób, które na tę chwilę rzeczywiście są z nami i tworzą jakąś taką atmosferę troszkę prawie rodzinną nawet można, by rzeczy się, a potem się rozchodzi menu ktoś ma łzy w oczach ktoś jest wzruszony gratuluje nam, ale rzeczywiście to jest przez chwilę ma zupełnie inny wymiar niższy niż ta ta na sytuacja normalnego koncertu kiedyś kino wychodzimy kłaniamy się wchodzimy idziemy, ale dla mnie są wieś też niesamowite oczy z okien dla wielu ludzi test nie do przejścia mimo tego, że dostają rozkaz zaproszenie do ręki, że rozmawiamy z nimi żyć zapraszamy, że jesteśmy wcześniej widział i wiem wiem, że są prawda firanki się ruszają w oknach jest bardzo trudno niektórym zejść na dół i usiąść na tym leżaków tak jakby zaznaczyć tak schodzę jestem słucham wchodzą w rolę słuchacza, ale liczba oczu w oknach jest niesamowita albo całe te dni całe zgrupowanie nauczka na plac przy klatkach schodowych, że o 5 3 tak na półpiętrze osoby, które sobie siadają na parapecie każdy sobie wyznacza swój dystans to takie piękne naprawdę, że każdy z wyznaczaniem nic to jest właśnie kompletnie odmienne doświadczenia tego doświadczenia z sali koncertowej Filharmonii tak dalej rzeczywiście mało tam przecież jest dla PiS, że gaz konwencjonalny izolowanej przysiada słucha tutaj na dobrą sprawę można sobie na własnych warunkach, które nikt nie ma biletu nie ma wyznaczonego miejsca wszystkim na wejściówkę tak napisana z alg i awans siadać staje tam gdzie, gdzie chce tam, gdzie sobie właśnie wyznacza ten swoją strefę euro się do powiedzmy oczywiście, że wstęp jest wolne na wszystkie koncerty i inni najbliższe koncepcja będzie 12 sierpnia na o godzinie osiemnastej przy ulicy Waliców 1 2 lat później 19 sierpnia o osiemnastej na Pańskiej 10 0 potem 2 6 sierpnia na złotej 6 2 też o osiemnastej czy jest gdzieś jakaś strona internetowa, na której można sobie no bo nie wiem czy wszyscy zapisali, ale będzie jeszcze do słuchania to w podcaście spokojnie także wtedy można zapisywać się da się ile dusza zapragnie, ale czy jest jakaś informacja strona internetowa, na której te wszystkie daty godziny są podane tak mamy stronę na Facebooku oczywiście nie uważa muzyk, a także patronatem objęło nas polskie centrum informacji muzycznej, więc można też wejść na polemiki tam też na pewno wiesz wisi komplet informacji ta kamienica przy Waliców 12 z tego najbliższego naszego koncertu to jest miejsce kosmiczne Varietes kamienicach, które się trzyma na takich przy ogromnych metalowych stelażach i wygląda niesłychanie jest to jakaś kapliczka też z czasów wojennych jest bardzo też dno już w takim stanie rzeczywiście ruiny no ale ten stelaż robi niezwykłe wrażenie musieliśmy mierzyć odległość między kościelnym poszczególnymi elementami tej konstrukcji czy tam w ogóle fortepian się zmieści, ale zmieści się chce FIM gwiazd jest to miejsce niesłychane i mamy też takie poczucie ALU odnośnie niektórych z tych kamienic, że nie wiemy ERP czy w przyszłym roku tam zagramy woda w tej kamienicy przy wejściu 12 wiem, że chyba miesiąc temu spadł jakiś gzymsy zostało wszystko zamknięte na chwilę tam były jakieś decyzje też konserwatorskie podejmowane, więc może tak być n p . on się zawali SA za rok już nikt nie wejdzie w Polsce tego miejsca już nie będzie też, że to też jest taka szansa żeby, żeby coś zobaczyć w prawo nie jest jeszcze za wcześnie trochę już o tym, mówiliście, ale jakiś taki plan na przyszły rok się szykuje 3 czy jeszcze za wcześnie, żeby o konkretach mówić, ponieważ mamy będziemy mieli w 20 1 9 roku rocznice urodzin Weinberga to na pewno Mieczysław Weinberg będzie bardzo ważną postacią chcielibyśmy na pewno poświęcić mu w tym n p. w 2 z 4 czy 3 6 koncertów, żeby to były koncerty tzw. monograficzne, czyli prezentujące kameralistyka właśnie Mieczysława Weinberga ENA, ale też tak jak ten rok pokazuje troszeczkę wychodzimy już z tych lat międzywojnia i robimy wędrówki wiek dwudziesty ktoś ktoś mnie ostatnio pytał jak rozmawiam uważa muzyk ME jak to jest, że gracze są na kpinę kaset, a one 300 czterdziestego ósmego roku w dno w no jak w odpowiedzi na takie pytanie Ernst Tadeusz Kascelan związane z Poznaniem ostatecznie wyemigrował do Stanów zjednoczonych nie wiadomo nie wiadomo dlaczego ja tego nie wiem przynajmniej no chyba wybrał najgorsze miejsce, żeby się ukrywać to znaczy ukrywał się w Warszawie w latach 4 2 4 4 i był naocznym świadkiem po stronie aryjskiej ukrywał się pod pseudonimem Teodor Sroczyński i był świadkiem powstania w getcie i upadku tego powstania był świadkiem przeżył powstanie warszawskie i dopiero w czterdziestym piątym roku wiemy, że był w Zakopanem, a potem wrócił do Poznania na chwilę także tym jeśli pisze sonat na 3 lata później nie wydaje mi się, żeby to doświadczenie przestał być dla niego ważne brodaczy trudno mi sobie wyobrazić żeby, żeby w tej twórczości jego Mann nie było odbicia, czyli tych doświadczeń, zwłaszcza że właśnie w czwartej części tej sanacji występuje taka melodia wprost klezmerska także nota takie są po taka odpowiedź na pytanie, dlaczego robimy wycieczki w przód w 2, dlaczego wychodzimy też troszkę zmienić międzywojnia już wędrujemy wiek dwudziesty w latach 60 n p. 7, bo to doświadczenie w ogóle w tym chyba wszystkich osób pochodzenia żydowskiego no to nie jest coś co można z niej wygasić czy stwierdzi się już należy do przeszłości to jeszcze raz przypomnę 12 sierpnia najbliższy koncert o godzinie osiemnastej przy ulicy Waliców 1 2 później 19 sierpnia 18 i przy Pańskiej stoi później 2 6 sierpnia o osiemnastej przy złotej 6 2 wstęp jest oczywiście wolne w bardzo dziękuje nam Ania Karpowicz dziękuję bardzo lampy i Marek Bracha kuratorzy z Warszawy muzyk dziękujemy, a teraz z inną informację za moment, a po informacje godzina filozofów itp Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!