REKLAMA

Czy Ministerstwo Infrastruktury wie skąd wziąć pieniądze na transport publiczny?

Skołowani
Data emisji:
2018-08-11 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
45:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dzisiaj drodzy państwo o transporcie zbiorowym publicznym transporcie zbiorowym bardzo dużo, a to, dlatego że od początku roku ministerstwo infrastruktury z próbuje zmienić ustawę właśnie o publicznym transporcie zbrodni zbiorowym w sumie tą ustawę to się już zmienia kilka dobrych lat, ale tak naprawdę się wzięto za to od początku roku, bo oto i Unia Europejska nam pewne rzeczy nakazuje, jeżeli czegoś Rozwiń » nie zrobimy to możecie być pieniędzy na ten transportu złymi Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego panie Bartoszu dobrze mówię, że to nam coś Unia nakazuje w tym transporcie zbiorowym są dziś co mieliśmy wdrożyć to wdrożyliśmy gorzej, że rząd, chcąc poprawić się trochę też nie zawsze są to zostało wdrożone te będą rozprawiać z dnia być wdrożone, więc zabrać nam zabiorą możemy się z najwyżej sami wypuści z rąk ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wbre w pozorom wcale tak tego rynku mocno nie reguluje ona daje duże możliwości tworzenia się przewoźników prywatnych, ale też tych opłacanych z tego budżetu właśnie centralnego mówimy o 6 ustawy, która obecnie jest, ale jeszcze nie nie zaistniała dla nich jak najbardziej z tej możliwości jest bardzo dużo czasami można powiedzieć, że jest tak za dużo czasami za mało powiedział tych prywatnych czy Tychy opłacanych z budżetu czy może dojść to jest gdzieś dalej będzie ją możliwości tak, jeżeli są chęci to łatwo to narzędzie się powinno znaleźć tak natomiast chyba problem zniknie ustawiane w chęciach, żeby jednak chcieć skorzystać z tego co jest wykorzystywać to co się chce, bo mam wrażenie, że samorządy raczej szukają jak z mocą ustawy nie zrobić nic, ale los jak najmniejszym kosztem znane dobrze ta nowa ustawa, która część przepisów tak jak pan powiedział już jest część dopiero chyba zacznie obowiązywać to jest też dziwnie, bo robione w tej ustawie, że rząd obiecywał, że niektóre rzeczy zaczną wcześniej te przepisy obowiązywać część wejdzie w życie w jakimś różnym okresie jak to jest formalnie teraz, jeżeli chodzi o zmianę Stelli w ustawie czy Jerzy, choć ustawy o zmianę, bo o ustawę najpierw w obecnej ustawie mamy obecnie status quo, które obowiązuje do końca tego roku i który w zasadzie z okresem przejściowym, bo tak trzeba go traktować cały czas on był już 2 × przesunięto już powinien obowiązywać od 1,5 roku ponad stan czy to stąd celowym co czasami taki stan przejściowy pomiędzy dawnym układem, który codziennie królową niczego przez takie właśnie okres przejściowy po czas, kiedy w zasadzie ma w zasadzie tak naprawdę jej co mówią o spełnieniu warunków nie otacza powiedzieć dodał obecnie obowiązująca ciągle jeszcze ustawa już w układzie zbiorowym tak naprawdę inny wskazywała, że ten warunki opisane w rozporządzeniu aż 7 0 one będą obowiązywały już od 1 , 5 roku zostało odroczone nadal mamy troszeczkę czasu na tym zna datę graniczną 3 grudnia 2 0 19, a co za warunki tak samo jest to warunki skrótowo wziął także nie można nie można udzielać pomocy publicznej przewoźnikom komercyjnym, czyli tak są obecnie otrzymują przewoźnicy komercyjni nieposiadający umowy o świadczeniu usług publicznych obecnie o nich ani za niestabilne co oni obecnie otrzymują dopłaty do biletów zorganizował i choć strzelaliśmy zostało nie robili to 3 grudnia 10 1 9 to ograniczą i już nie będzie to możliwe, że dostęp do jakiejkolwiek jakichkolwiek środków publicznych będzie tylko dla przewoźników, którzy podpiszą odpowiednią umowę, w której będzie takie wynagrodzenie przewidziane, czyli ci komercyjni przewoźnicy nie dostaną żadnych pieniędzy za to, że dzieci powiedzmy do dnia dziesiątego roku życia jest w domu 30 % taniej n p . albo 50 % taniej więcej nie dostaną zwrotu zatem wprowadzenie tych ulg to będzie kompletnie nieopłacalna innym zależy dla kogo dla tych komercyjnych przewoźników z mniejszych, którzy z Powidza, którzy robią często to co powinny robić chociażby gmina co prawda obecnie obecnie tam już tak powiem ten teoretycznie wolny rynek, korzystając jednak zdobyła z państwowych, bo to jest taki potworek jest jednocześnie mówimy, że rolnicy żona własny rachunek, a z drugiej strony jak nie patrzeć w prawo poniekąd zobowiązuje ich do stosowania tych ulg, mówiąc że dostaniecie do władzy, że przy umowie jest taki taki wybór to we włoskim ufać, że można jeść albo nie jest można dostać dopłatę można nie dostać, więc oczywisty sposób jest taki wymuszony obowiązek pobierania tych dopłat do działalności komercyjnej i oczywiście w wielu miejscach w Polsce w większości kraju tort komercja tak naprawdę realizuje służba publiczna w tym meczu upraszczając zupełnie do zwrotu tylko dostaje za to ulgi jak najbardziej i to jest wielki problem z a dlaczego gminę nie wywiązują się z chęci nie chcą wprowadzać transportu publicznego nie chciały do tej pory no bo jak rozumiem trochę się zmieni, bo będzie wprowadzony przymus tworzenia planów transportowych wg nowej ustawy o Izydor i znowu 2 punkty podwyższane od gminy w Polsce dość aktywnie włącza wadliwej organizacji transportu publicznego oczyszczony Czesi są do gminy w pobliżu dużych miast, które zawierają porozumienia z dużymi miastami ta komunikacja miejska zaczyna mieć coraz większy zasięg, więc dobrą uczciwą nie dotyka natomiast chodzi o zmiany w ustawie to najprawdopodobniej ten projekt, którym rozmawiamy one pod pomnik trafi do kosza, bo na komisji wspólnej rządu samorządu terytorialnego doszło do takiej godności nie doszłoby do podjęcia takiej decyzji, że te projekty będzie napisano Nova, gdyż ono pod lawiną uwag i to nie tylko ze strony ze strony społecznej tzw. proces konsultacji społecznych, których większość odrzucona natomiast ten projekt ustawy został zbombardowany i zniszczony przez uwagi choćby z Rządowego Centrum Legislacji z przez innych z nich minister spra w Rządowe Centrum Legislacji czy też sejmowe centrum biuro analiz sejmowych to jakieś straszne ciała osoby, które co chwilę bombardują tej ustawy z tak, ale już z drużyną z diagnozy na uwagi jest Rządowe Centrum Legislacji z uwag już tak jest czysto prawnicza, gdzie trafiało nawet na taki przykład, że z nowym projekcie ustawy, bo wspomniane, że przychody z kar pieniężnych nakładanych na przewoźnikowi operatorów będą zasilać budżet państwa lub budżet marszałka województwa co rozumiemy, że to będzie się o domowy budżet marszałka województwa tej osoby, które zmarły nie był są tak taki pakiet pośredni teraz znów fantastyczny tylko zimno to są po prostu z absolutnym buble prawne to już nikt do takiego poziomu dość doszliśmy że, choć jakość legislacji w tym w tym zakresie, więc na projekt non nie mógł przeżyć tak on musiało musiało odejść, ale ten projekt przecież tworzony jest on, jeżeli dobrze będą od początku roku nawet duże nawet dłużej nawet dłużej więc, więc natomiast z OFE z informacji nazwijmy to mniej oficjalnych zmienił się nie za rozkład pracujący nad tym projektem w ministerstwie jest szansa, że ten nowy projekt już będzie dużo lepszy, bo jego założenia są ułożone są zdecydowanie lepsza, kiedy masz szansę wejść w życie z bardzo dobre pytania jest nieznana nie odpowiedź na to w takim razie co w końcu z tymi ulgami będzie dla przewoźników komercyjnych, którzy tak jak powinniśmy w wielu przypadkach robią to co powinny samorządy, aby właśnie w nowe założenia, jaki jest w projekcie ma sprawić, że ta możliwość, że będzie istniała może nie taka jak w tym momencie konkurencja konkurencja regulowana żona będzie mogła zaistnieć na rynku tam, gdzie stale samorząd będzie musiał to przewidzieć i zapewnić cień takie założenie, że może stosować tak długo, dopóki nie występują tzw. białe plamy, bo zielone występują to samorząd będzie zmuszony wtedy jest wykonać jakąś interwencję, żeby temu zapobiec i asfaltu proszą mnie poprawić mówiliśmy o tym, ulga, że one są stan faktyczny do końca 20 1 8 roku tak ma, jeżeli nie wejdzie nowa ustawa w życie przed końcem 20 1 8 roku być może będzie mieć kolejne odroczenie i będzie na podstawie starych zasad na podstawie okresu przejściowego cichego sam obraz co teraz mamy obecnie ma w dzielnicy nie zmienia ona w tym momencie w tym momencie nie natomiast trudno przypuszczać, żeby nowy dobry wredną postać bardzo szybko tak stanowi raz drugi syn zdaje sprawę że, że pacjenci już ją wszyscy już dawno umierała pod nazwą transport lokalny w tym tygodniu kolejne doniesienie o zakończeniu działalności kolejnego PS ów pod górę i domów oczywiście można tez taka trochę symboliczny, bo oczywiście te kursy lokalne PKS-u potknie to nie należał do najbogatszych tutaj nic nie znika cała sieć połączeń raczej pojedyncze połączenia natomiast jest to w jaki sposób na taki dość widoczny problem i trasy warto zauważyć co mogli zrobić w tym roku to niebyła żadna próba szantażu na samorządy jako czasami przewoźnicy różni w historię próbowali wykonywać szantażowali samorząd mówiące nam dopłacić to zarazem połączenia tego to jest wciąż Azja biznesowa i faktycznie tak jak widzimy po po Ostrołęce Przasnyszu po nim w wielu państwach Pekao SA no to po prostu nic majątek PKS -u trafia na sprzedaż na licytacje pracownicy odchodzą i spółka zwija działalność nikt tam wozić ludzi w tym momencie nikt w UE w powiecie n p . w powiecie przasnyskim w tym momencie jest ta sportowa pustynia tam się wydaje, że to możesz dać niemożliwe natomiast tam poza autobusami jeżdżącymi w ciągu drogi krajowej na trasie Przasnysz Warszawa 7 Olsztyn Przasnysz Warszawa to są autobusy dalekobieżne tamtym momencie nie ma żadnej komunikacji i właśnie znów wracam do tych gmin tylko gmina Chorzele mu w tym momencie uruchomiono komunikację gminną, która kursy nauki szkolnej i w czwartek targową w czwartek start w latach teraz wakacje to nie kursuje od do siatki tylko w czwartki, bo tak, ale tu znowu pada nam argument o tym, że minister obrony to właśnie gmina wbrew pozorom my no, gdyż gmina wiejska trudno spodziewać, że miała jakieś ogromne pieniądze, ale jednak co cokolwiek zrobiła tak, żeby to podstawowe potrzeby w jaki sposób zapewnić jak osoby z mniejszych gmin chociażby mają dojechać na wizytę domową szpitala trwają tak jak targowisko na czym w gminie Chorzele dojadą w miniony czwartek w czwartek taktyką czwartki, ale mieszkańcy w gminie Krasne gminy jednorożec w innych gminach powiatu przasnyskiego w tym momencie od września no to, jeżeli rodzic zawodzą swoich dzieci do liceum technikum to dojadą jedynie zobowiązał, więc jeżeli mogą z nich nie zawiozą na to co to starań, aby starosta nie wydaje się tym przejęty Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego jest państwo i moim gościem rozmawiamy o problemach jak słychać bardzo dużych publicznego transportu zbiorowego i procedowania nad ustawą, która miała polepszyć stan tego publicznego transportu zbiorowego, a nie zanosi się jak na razie na to, żeby cokolwiek się zmieniło jesteśmy w tzw. okresie przejściowym bardzo ciekawe skrót informacji po nim wracamy do rozmowy w druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego dzień dobry jeszcze raz rozmawiamy o publicznym transporcie zbiorowym tak jak powiedzieliśmy w poprzedniej części prace nad zmianami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym trwają już z dość sporo dużo się o tym, mówi od początku tego roku albo to wynika z tego, że z końcem 20 1 3 roku przestaną obowiązywać tak przynajmniej jest na razie dofinansowania z ulgi dla przewoźników to jest bardzo ciekawy temat możliwe, że to zostanie przedłużone ten okres przejściowy tzw. ciekawostką, a pan powie z obecnej sytuacji i jest może coś zmienia ten ten projekt, który tak jak pan poziom może być wyrzucam do śmietnika, ale jednak tam pewne zapisy pewnie zostaną zachowane obecnie, kto musi tworzyć transport zbiorowy są w Polsce na rozliczne i tak musi to niech nikt nie musi obowiązki czy obowiązku jakiegoś prawnego organizacji transportu zdaniem nie ma tak naprawdę nikt nie jest obowiązek przygotowania planu transportowego, który spoczywa na pana ministra na województwach wybranych powiatach i gminach natomiast większych natomiast tak w zasadzie to obowiązku prawnego nikt nie ma organizacji transportu publicznego, czyli de facto nawet w Warszawie, jeżeli władze samorządowe powiedziałby ja nie musiały one zapewniać transportu zbiorowego to mógłby zniknąć ten transport mógł to może to jest podstawa problemu z naszym publicznym transportem zbiorowym to jest też dobrze dobrze sformułowane tak na to pytanie czy z niewolnika będzie pracownik czy przetransportowany pod przymusem będzie będzie realizowany dobrze z drugiej strony może spaść nawet są Mazowieckie, które przygotował się plan transportowy wydają ogromne pieniądze koleje Mazowieckie, a panie ze sportem zapisało, że będzie można będzie nie musi organizować 2 linie autobusowe Warszawa Polski Warszawa Ostrołęka i tylko Terra i tylko tyle im więcej się władz Mazowieckiej nie nie poczuwa zupełnie, więc w nie może tak naprawdę nowymi wskazane, że przecież Maciek zostać organizatorem właściwą dla linii między powiatami nowe województwo Mazowieckie stwierdza, że po książkę między Ciechanowem a, a wojskiem, bo między Ciechanowa Przasnysza albo między Ciechanowem, a makowym czy, więc Przasnysza makowe na takie przykładowa relacja zupełnie nie są potrzebne nikomu to może w ogóle to uwolnić, jeżeli jakaś firma prywatna chce świadczyć takie usługi to niech sobie świat, czyli tyle problem w tym, że żona się prowadnice świadczy takich usług to kto ma przewozić ludzi być może powinny być jakieś dorożki lektyki miano to zupełne żarty oczywiście nie natomiast niestety jest widoczny wśród wielu samorządowców takie poczucie, że wszyscy mają samochód, a poza tym jak by miały taki za spódnice często prowadzi brat pszenicy, by jeździli wspólnie to znaczy, że nie jest potrzebne, bo to są słowa rzecznika powiatu przasnyskiego, który jak przeczytałem to po prostu mnie zupełnie zatkało i to były słowa powiedziane, że 2 dni po tym, gdy działalność zakończyło właśnie PKS w powiecie ten w ramach grupy Mobilis i jest zupełnie inna rzecz dla mnie niezrozumiała tak to może wynikać z tego, że władze samorządowe nie rozumieją czym tak naprawdę jest transport publiczny, jakie funkcjonują sprawnie wydaje mi się, że większość samorządów i chyba tak faktycznie jest tak, że one niższe nie rozumieją czym ten transport publiczny jest natomiast są jakieś takie pojedyncze Jaskółki w kraju i chyba lepiej byłoby o nich mówić niż o o tych, którzy nie rozumiał na czym się, że dobrze promować dobre przykłady niż tylko piętnować tych, którzy nie robi nic, bo nie chcę robić nic drób trudno tego nie robić, gdy tak jak pan powiedział, że to jest w większości tak się dzieje z, a te przykłady dobre to właśnie takie małe Jaskółki, które gdzieś sobie fruwają oczywiście jest z nich czerpać przykład jak najbardziej to kto jest takim przykładem w skali polskiej może nie mówmy o tych dużych ośrodkach jak duże miasta no bo one jednak z pewnych względów mają ułatwienie, bo finansowanie też jest zupełnie inna, ale zlotych mniejszy właśnie powraca też są 2 takie 2 Thai wok no i 2 pionierów takie, gdzie forpoczta rewolucji transportowej to jest klucz Borka i Lipno powiat lęborski powiat lipnowski tam są 2 różne modele przyjęta jest też trochę jeszcze jedno mogę w powiecie bielskim, ale to on może za Widzew jest dużo zależy od tego jaka będzie nowa ustawa, żeby zadziałał w każdym razie w Kluczborku powiat przejął udziały w lokalnym okaże się nawiązał współpracę ze wszystkimi gminami w w swoim powiecie po 6 jest dobrze by tam jakiś dziwny spoza powiatu w zasadzie taki, że te wszystkie gminy kontaktują Przewozy szkolne SPK jeśli to zapewnia to baza finansowania to pewność, że ten PKS będzie natomiast na tej podstawie może budować sobie linie komunikacyjne nie tylko dni nauki szkolnej, bo te koszty, które funkcjonowania muszą być pokryte pokrywa po prostu z tego, że gminy finansują Przewozy szkolne do czego są zobowiązane i to jest obowiązany jest ta część pieniędzy dom będzie przekazywana na inne zawodzi natomiast na czym w gminie przewozu osób pieniądze na tę konkretną Vuelta, a więc to zapewnia taki byt GKS-owi żony nie upadnie idący sposób może może szukać pasażerów dodatkowych liniach może to rentowności mogą rentowność ma obecnie są zapewniono tam obydwa zapewnia natomiast jakiś rozwój dodatkowe linie może uruchamiać poza tym małe jest plan transportowy przyjęto 6 w powiecie więc, że są otyli nieokreślony na tych liniach sobie szuka już już klientów już to Robina powiedzmy takie częściowe ryzyko tak nie mówimy, że całe ryzyko no bo już ten to podstawa z przewozów szkolnych jest zapewniona w natomiast zupełnie inny model został przyjęty w Lipnie, gdzie nie udało się kupić PKS -u co zresztą było bardzo zresztą jak sam starosta wspomina było tak mało korzystną ofertą, więc stało w tempie dosłownie w ekspresowym, bo to było kilka miesięcy po samorząd powołał swój zakład powiatowe nabyła autobusy lub na początku to było 14 14 busów coś okazało się za mało wbudowano w 3 miesiące, wożąc przygotowano też plan transportowy nic w tym momencie połączenia są zapewnione w każdy dzień roboczy na oszustów teraz dwudziestą drugą co niewiarygodne, żeby na terenach wiejskich mieć autobusu dwudziesty drugie 1 do wszystkich gmin powiatu lipnowskiego są zapewnione Przewozy przez uroczyście dni robocze nie wolno tych kursów jest trochę mniej, ale to też nie jest tak, że nie ma ich wcale, więc ta sieć połączeń jak to polskie realia jest bardzo gęsta przede wszystkim działa to wszystko stabilnie bilety są stosunkowo tanie i jej to wszystko funkcjonuje w sposób stały i pewne i nie ma to i ryzyka, że za miesiąc za 2 kursy zniknie z rozkładu jazdy, czyli takim podstawowym podstawową rzeczą w Chodzieży albo 1 z podstawowych rzeczy, o których pan mówi to jest kwestia dogadywania się w poszczególnych powiatach Andrzej Duda z samorządem tutaj akurat powiat lipnowski to niema zbyt dużo sukcesów jeszcze jest, choć dogadywanie się z gminami, bo tam w do tej pory bodajże tylko 1 gmina wzięła udział w finansowaniu kursów, które ruszą we wrześniu teraz natomiast tym też oni mają trochę inną sytuację, bo pierwotnie mieli uzupełnić kursy przewoźnika, w który wcześniej obsługiwał powiaty, żeby to w pełni wystarczający natomiast w momencie, kiedy już mi Przewozy to w Capote SO stwierdził, że w takim razie likwiduje praktycznie wszystkie kursy, więc oni to wszystko padnie jak pan Jan jest Czeszka mi padł ofiarą jego własnego sukcesu, bo nie może odnieść się nimi uzupełnić statut zakazuje Rusinek, owszem, Przewozy w całym powiecie, więc oczywisty sposób ta ilość pasażerów była większa niż przewidywali na co też Mazowsze zapewnia Kita finansowe powodzenie tego projektu w ale też siły no oczywiście samorządy jak najbardziej dopłaca do tego do tego o w dna do tej usługi publicznej tak, bo taką jest traktowana jest traktowane jako biznes natomiast dno jest widzieć starosty jak podkreśla, że to jest on zapewnia bezpieczeństwo i sportowe, że on musi mieć pewność, nawet jeżeli jest niska frekwencja, że musi zapewnić je mieszkańcom właśnie to, że oni ten dojazd do pracy będą mieli rząd nie zniknie za miesiąc czy za 2, dlatego że w tym autobusie akurat brakuje pasażerów, a czy wiadomo, jakie są oburzeni są tych miejscach jedno jeżeli, jeżeli chodzi o kursy szczytowe to czasem nawet chciała postawić duży autokar, czego byłem osobiście świadkiem w natomiast tam też, by mógł tam też sposób, więc z tego transportu jest zrobiony także Jerzy dyspozytor widzi, że pasażerów nie posunie się do busa to na dworcu do dokonania szybkiej podmiany na większą pomoc w tym, że zarząd gościa cóż to samorząd poza sami muszą dokupić też większe autobusy i planuje zakup kolejnych, więc jest jak mówią tam oburzenie jest naprawdę naprawdę przyzwoite tak oczywiście wiadomo, że kursy poza szczytowe werandy Anzelm Andy trzecie w szczycie mocą Soły nie niedoborze jaz faktycznie na kursach takich szczytowych w szczególności dni nauki szkolnej tych pasażerów jest naprawdę żyli tutaj widać chęci czy też w ogóle potrzeby funkcjonowania takiego transportu i to może jest najważniejszym przykładem, że wszędzie tak jest my nie wyobrażam sobie, żeby aż tak bardzo inaczej było w innych samorządach niż jest w tych przykładach, o których pan mówi w nocy dużo zależy tak naprawdę od tego, jaką sieć osadniczą jacy zaludnienia było to widać poprzednikach bluesowych szczególnie w Małopolsce, gdzie stające z dnia duża ośrodki są w miarę w miarę zwarte i dobrze tak bym zaludnione ta struktura demograficzna to wszystko jest jeszcze ciągle w miarę korzystna patrząc na tle całego kraju z faktu, że są rejony, gdzie ta komercja może się opłacać tak no bo układ demograficzny geograficzny sieć osadnicza jest na tyle korzystne, że faktycznie z uda się uda się to zrobić tak natomiast, jeżeli spojrzymy na takie obszary jak właśnie dziś warmińsko-mazurskie, gdzie się Pomorze zachodnie, gdzie się właśnie Polska wschodnia północno wschodnie Mazowsze na to co się okazuje, że tam niestety ta struktura osadnicza i demograficzne rośnie bardzo pozwala na zapewnienie takiej, że to było faktycznie komercyjne no ale to jest kwestia do tego Buldog, czego powoli zmierzamy czy transport zbiorowy ma być rentowny jak rozumieć tę rentowność nad taktyką z drugiej strony samorząd do teraz te rozmowy wejdą w adwokata samolubny wiatrakowa tak będę odwaga rola gościa no jednak jednak faktycznie samorząd który, któremu Dan ta jednak musimy się dość, że samorząd, któremu komorniczą zapewnia ten transport nie musi do niego dopłacać jest jednak, że przy stoczni to samorząd, który leży tam, gdzie leży ma taką gospodarkę, jaką ma ma takie uwarunkowania Kima i skończ musi na to pieniądze oczywiście wziąć, więc w oczywisty sposób samorządy zawsze będą mieć pieniędzy za mało, a z listy muszą spojrzeć prawdzie w oczy powiedzieć, że na dobrą sprawę to przy średnio prosperujące powiecie to wystarczy pół procent budżetu powiatu, żeby zapewnić jej solidne Przewozy autobusowe takie, które będą no może nie jeździ co pół godziny do każdego sołectwa, ale takie, które każdy nie zapewnią rozsądne rozsądną ofertę pozwalającą na to, że do szkoły do pracy do lekarza urzędów o do wszystkich podstawowych potrzeb w rytm to jest bardzo ciekawe, bo myślę, że część osób nie wie, skąd biorą się w ogóle pieniądze na sfinansowanie transportu zbiorowego bardzo dużo ludzi mówi i ja jeżdżę samochodem płacę opłatę paliwową współfinansuje wszystko no właśnie tutaj trochę tak nie jest nie jest, bo jeżeli spojrzymy spojrzymy na to biorąc pod uwagę dajmy na to, że dzisiaj rusza do studia samochodem autobusem nad tą prawdą mówiąc miasto stołeczne Warszawa z tego, że przychód z samochodem dostał ani grosza ani grosza, bo ani ani wpływy z akcyzy ani z opłaty paliwowej ani z niczego tak naprawdę co związane z opodatkowaniem ruchu samochodowego fundusz drogowy Woźniak prezes Qumaka jest krajowy fundusz drogowy ani samorządowy fundusz drogowy, tak więc więc wszelkie wpływy z jazdy samochodem w żaden sposób przyczynia się do poprawy lokalnej stworzy poprawy czegokolwiek lokalnej społeczności no bo w samochodzie produkuje czystego powietrza w nie obniża temperaturę i a nawet nie zapewnia wpływów do budżetu Samorządowego więc, więc w ten sposób nowy samorząd tak naprawdę ponosi wszystkie koszty motoryzacji indywidualnej, czyli te pieniądze, które są przeznaczone na transport zbiorowy są z podatków mieszkańców danego samorządu nie jak najbardziej poza oczywiście wiadomo, że samorządy dosiadł się z subwencjami są różnego rodzaju w brodaty system związku gmin skomplikowany natomiast w gruncie rzeczy może być także są to co te pieniądze z podatków płaconych przez mieszkańców podatku dochodowego oczywiście bigos, a ile tych subwencji i jaka to jest wysokość tych subwencji z pieniędzy budżetu centralnego jest z budżetu centralnego tak wycelowanych czas budowy budzi, więc nie ma żadnych to jest największy zaniósł do ustawy 2 000 dwunastego roku, że samorządy dostały nowe zadanie, bo co prawda takie fakultatywne, ale nie dostały na to żadnych pieniędzy tak, bo ile na drogi w cały czas mamy prawda wcześniej schetynówki nazywanej trasą polecam też jest kontynuowany dalej winnej formie teraz jest nowy program do mostu plus, który też ma w formie dotacji celowej z budżetu państwa dać samorządom pieniądze na budowę tych mostów, ale na to nie mamy czegoś takiego dotacja celowa z budżetu państwa na organizację transportu publicznego i ten transport publiczny jest zapomniane w inny niż chodzi o sam nieraz zaniedbany ani zapomniany na kanale jak co co chwilę słyszymy, że w wyniku ustawy o coś nie jest nakazane niektóre samorządy nie muszą przeprowadzać tylko to jest chęć ewentualnie, jeżeli robią to dobrze to jakiś subwencje dostaną, a to się okazuje, że teoretycznie tych pieniędzy wcale nie ma z tego budżetu centralnego kierowanych na ten transport runął sufit taka i tak jest prawda nie mamy żadnych pieniędzy z budżetu centralnego w formie dotacji dla samorządów nawet celowych tak już tak stricte, że było to celowo wskazane, że to jest scena na transport zbiorowy oczywiście, więc na też Toshiby w ustawie pojawi się obowiązek organizowania tak zapewnia się do standardu komunikacyjnego to musiał zatem Tusk oczywiście, że sposób, że za to, że pieniądze tak w tym jest szansa, że być może jakiś nowy sposób finansowania w formie grantu będzie dla samorządów dostępny też takim 1 z założeń jest właśnie z tej decyzji komisji wspólnej rządu samorządu jest takie coś, żeby dotacje do ulg ustawowych dla przewoźników były wypłacane wtedy w, kiedy gmina przekaże swoje kompetencje powiatowi, że gmina będzie mogła organizować sama, ale bez dopłat, ale może przekazać powiatowi oczyści gmina wiejska, gdzie jest to największy i wtedy te dotacje do ulg będą natomiast, jeżeli może organizować sama, ale już na zasadach takich jak komunikacja miejska, czyli bez bez dopłat gmin i to z gmin w ogóle nie stać pod rząd w mniejszych gmin na takie rozwiązanie, więc miłośnicy wyczyn nie stać cię nie stać gminy gminy wbrew pozorom mają pieniądze właśnie, bo cofaniem Przewozy szkolne po Przewozy szkolne to od razu widać n p. nawet jak spojrzymy na na mapę inne wydatki samorządu Toszka 2 pożary z podobnymi obok siebie w zależności od tego opatrzonej wydatki na dowozy już do szkół te są w stanie stwierdzić, która gmina ma Przewozy formy otwartej traf Ford zamknięty, bo to od razu widać po kosztach po prostu realizacji tych przewozów dziesiątkom małych gmin dochodzi nawet do kwot rzędu 800  000 zł rocznie gmina obok, która organizuje dostanie się z otwartych płaci połowę tego z innym tak tak rozmawiamy, siedząc w Warszawie, która co, by nie było ma 1 z lepszych i Jerzy nie najlepszych systemów transportowych w Polsce oczywiście może całkiem nieźle sobie radzi też na tle europejskim oczywiście, pomijając to, że mamy małą linię metra, ale to też jest bardzo kosztowne i temat rzeka większy problem jest właśnie jest dziś wyjedzie poza te duże ośrodki miast największych Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego w studiu państwa i moim gościem rozmawiamy o potrzebach publicznego transportu zbiorowego skrót informacji po nim wracamy w trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego rozmawiamy o potrzebach transportu publicznego głównie, jeżeli chodzi oto one samochodowy autobusowy przewóz, bo z koleją mógłby trochę to ruszyło i tak się wydaje w pewien sposób od kilku lat kolej lepiej zaczyna funkcjonować dużo się robi lider meteo konstrukcji torowisk nowy tabor się wprowadza jakoś to tam wygląda oczywiście nie jest to także nie ma problemów na kolei z liczba połączeń jest kiepska na tej kolei może jeszcze zdążymy o tym, porwać, ale ten transport autobusowy, bo to jest bardzo ciekawe zaniedbane tak jak pan Bartosz powiedział bardzo nie są problemem jednak gminy, ale to dogadywanie się w ramach większych jednostek samorządowych rozmawialiśmy trochę opowiadając, a proszę powiedzieć jak w ogóle województwa zarząd województwa podchodzą do tematu, choć nieraz wchodzą do tematu oddzwonimy wcale nie widać to nic no właśnie tu blisko dna na przykładzie województwa mazowieckiego, które chce kompletnie w Gross odrzuca z siebie jakoś tak od jak oddanie środek jest takie natrętne Muchy właśnie te Przewozy autobusowe i jeszcze datku, mówi że jak rząd sam na jakich pieniądze to my zrobimy co również brzmi trochę, jakby po prostu milioner wyciągał ręce po pieniądze, że grając, bo w domu brakuje nie wiem, dlaczego do domowego telefonu komórkowego przy czym, ale i co mówią czy zarządcy wojewody z żar, dlaczego nie chcą współfinansować tych przewozów autobusowych przyczyn nie chcą już wszyscy sporo województw ma jakiś inny płaszcza pojedyncze linie autobusowe z wojny w muzyce zima jest jakiś wielki plan transportowy motywem są po macoszemu większość samorządów także, że nie dostały na dodatkowych pieniędzy, że to jest przecież może powiatu organizować wyłonimy też organizujemy kolejne miejscowości powiatowych w i Tax i taka jest troszeczkę spychologia w tym zakresie no bo de facto konstrukcja bez ustawy to jest wpływ generuje tak dzisiaj piknik tak, że najpierw tamta sportowo ogłasza minister w i tam, gdzie minister nie pojedzie no to może pojadą województwa gmin województwa ogłasza swój transport do tańca z VAT będzie musiał zmienić pana ministra no i znowu zostawiają to, czego nie chcą tak naprawdę stoi więc, czego nie chcą trafia do domów powiatów, o ile oczywiście spełnia wolne sworznie kontra sportowego, bo jak zwalniające nie muszą i t d . w Nakle czystej gmina, która gdzieś tam na końcu świata zostaje bez transportu publicznego, ale z kolei ustawa nie pozwalają zrobić n p. przewozów gdzieś indziej, dopóki się w sąsiednią gminą, a gospodynią programu dobrze to, gdybyśmy zrobili taki, że z w punktach rzeczy, które są najpilniej potrzebne do zmian, żeby jakoś dociągnąć ten transport autobusowy zbiorowy i demograficzne po pierwsze, najważniejsze Przewozy szkolne tutaj niektórzy uważają, że powinna to być jednak decyzja gminy jak te 3 szkoły będę takim za mordy 100, chociaż nie powinienem i uważam, że przy dowozu do szkół powinny być realizowane w systemie otwartym co to znaczy w systemie otwartym to znaczy takim systemie, żeby tak, że był to kurs wskazany w rozkładzie jazdy, żeby każdemu do niego wsiąść i tym autobusem dojechać, czyli nie tylko dzieci, ale też Dorota n p. rodzice, którzy przy okazji dojeżdżają obok dolara jest jak pokazała praktyka w zamkniętych w przewozach szkolnych czy takie, które nie są ujęte w rozkładzie jazdy, że wożą tylko dzieci tak naprawdę inni ludzie i tak jest do kiedy jest to na obszarach, kiedy nie ma gdzie nie ma żadnego transportu, więc tak naprawdę to nie jest tylko rzucił się w hotelu tzw. no kiedyś jakiś pozwało jak taksówkarz dodatkowych trybun Łemków tak to tutaj działeczki występują na tych obszarach skrajnie patologiczny, gdzie nie ma żadnego transportu publicznego w, więc jedno widać, że już chęć podróżowania autobusami, które wożą już do szkoły idzie na pewno na pewno jest tym bardziej że autobus szkolny z oczywistych przyczyn zawsze wynoszone jedzie pusty, więc naprawdę niczym nie zaszkodziłoby po pierwsze, to, żeby ktoś nie wtedy pojechał po drugie w niczym bezpiecznie służb nie zagraża to, że będzie jechał na terenach miejskich z nim ktoś jeszcze marzenia po pierwsze i tak ma opiekuna po drugie w autobusach i taki kierowca, który podejrzanego pasażera wcale wpuścić nie musi na trzecim jednak tymi autobusami będą jeździć i znajomi tak mówimy o terenach, gdzie nie mamy jednak wszyscy się jeszcze w jaki sposób na Górze znają, więc też jak to zauważył ankietowane opiekunki dzieci z autobusów szkolnych młodzież szkolna lepiej się zachowuje w autobusach, gdzie wiedzą, że babcia ciocia wujek mogą wsiąść i w i o 1 jadąc swoim rodzicom tak to sieć energetyczna anegdotyczne argument ale, ale też to w jaki sposób, występując tak, ale w takiej formie wolnego przewozu dzieci do szkoły jednak pierwszeństwo to dzieci miały oczywiście jak najbardziej jak temat oczywiście zamianie miejsc siedzących nietaktem tak tak i tak wszędzie jest gdzie takie Przewozy organizowane tak tańczyć pasażerowi za nas też takie opony dodatek do tych przewozów no bo w oczywisty sposób one są sprofilowane pod szkołę w natomiast nic nie szkodzić tam żeby, żeby w tym radiową, żeby dodatkowo mogli zabierać pasażerów testy to jest pierwsza sprawa druga sprawa to jest faktycznie system wsparcia tych samorządów, które robią coś dobrego co znaczy, żeby coś dobrego to znaczy nawiązują współpracę z samorządami wyższego lub sąsiednimi i w ten sposób organizują transport i tutaj jako o wykluczeniu z wykonaliśmy, żeby po prostu udzielać wsparcia z takiej, że to szansa na zasadzie dotacji celowej z budżetu państwa, że do tej umowy z przewoźnikiem z po prostu o zawartej, bo jeżeli zagramy z wynikiem są kosze i koszty, żeby samorządowi w formie dotacji cel to państwo wypłacać od 3 zlote dotacji miałoby być uzależniona od jedno po prostu po prostu od obcych od umowy tak zawartej z przewoźnikiem, że jest umowność usłyszałem taki takiej trasie most porozumienia takiego takiego samorządu i po prostu są już litry przyjmuje na siebie mogą zechcieć porozumienie jest także 1 samorząd zleca zadanie i przekazuje środki drugi samorząd nie przyjmuje zadanie, żeby temu samorządowi, który też środki daje do etosu dopłacić do tej umowy to znów się do pewnego progu ustanowić taki próg powyżej granicznego w finansach samorządu to jest to jest bodajże 1 1 proc budżetu tak, bo w meta całego samorządu tak, bo w Acta pod takie spełnia taka kwota na zasadzie pół procenta do 1 % budżetu to jest tyle ile jest potrzebne, żeby ten transport publiczny za funkcjonował dobrze, ale czy to nie jest trochę błędne koło, że dofinansowujemy te ośrodki, które już sobie jakoś radzą wprowadziły plany transportowe dogadują się z innymi samorządami, a nie będziemy dofinansowywać mogą przekazać część pieniędzy tam, gdzie w ogóle tych planów transportowych nie ma jest potrzeba jednak takiego impulsu finansowania, żeby one zaczęły posum powstawać w ogóle w Niecieczy, żeby zaczęły powstawać tam się wydaje, że kwestia tego, że to dofinansowanie w ogóle będzie już z ostatecznym impulsem, żeby żyły porozumienie z kim zawrzeć jak w tym bardziej że na takie cechy takie z Unią przykład powiatu kluczborskiego, gdzie powiaty się BKS-u, ale de facto gminy dofinansują, przekazując mu zadanie dowozu uczniów szkół właśnie w tej formule otwartej i to zapewnia zapewnia właśnie to stabilność wyłącznie w wózku jeździć będą szkoły należy niezależnie od tego gdzie dużo trzymało w natomiast szkoły już gminy będą dla nas zaszczyt dowozy, więc jest to taki występ jest stabilna podstawa w i w tym momencie tak Sopot dofinansowanie w im tych porozumień sprawiłoby, że tych kursów pewnie byłoby jeszcze dla nas, ale i tak natomiast spojrzymy na miejsca, gdzie tych przewozów zupełnie nie ma też, że szansa dla tych samorządów dotyka również nie robimy, bo nie ma pieniędzy na to jakich, więc w końcu są tak, więc jeżeli był na zasadzie dogadać się z końca dostaniecie te 2 najbardziej tak, bo im w obecnej wadą obecnej ustawy nie jest to żona nie daje narzędzi tylko ona w LG pisze jak to będzie pięknie są one się dogadają Alone nie pisze coś będzie samorząd się nie dogadają i chyba generalnie prawo tworzymy co się dzieje co się dzieje wtedy, kiedy ktoś nie robić czegoś dobrze tak no bo trudno, żeby wpisać się w kodeksie karnym, że ludzie nie będą się między nami w i nie jest zaletą jak w realiach inaczej nas za awans do zwyżek na spór o to co będzie samorządy będą się miłe i będą strony same dobre rzeczy natomiast nie mówić co będzie, kiedy właśnie dzieje się nic, kiedy mamy do czynienia z pustyniami transportowymi i takowych instytucjonalną niemoc samorządu, czyli 1 uwolnienie przewozów są transportu dzieci co sprawi, że więcej ludzi będzie tymi autobusami mogło jeździć dodatkowo 2 sfinansowanie, jeżeli już, że samorządy się dogadują poprzez dotacje co będzie impulsem dla tych, którzy jesteście nie Doda dogadują no bo jeżeli zaczną robić to dostaną te pieniądze jeszcze jakiś element winna czy to już tak taki jest zwiększenie tego można, by faktycznie zacząć wprowadzać standard obsługi komunikacyjnej, a p t . że faktycznie województwo jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej liczby połączeń pomiędzy miejscowościami przed powiatowymi, że powiat jest zobowiązany do zapewnienia połączeń pomiędzy gminami w swoim powiecie, a jednak taki jakiś delikatny przymus robienia tego powinien być momentami wydaje się to wręcz wręcz niezbędne dla tak przyziemna przyczyna tutaj tutaj uważam, że faktycznie nie należy tego robić koniecznie w formie tego, że samorząd musi wydać pieniądze toczą się zorganizować no bo wtedy faktycznie te samorządy, które mają n p. stabilną sieć sieć połączeń komercyjnych to fakt, że nie będą musiały dofinansować o tym, mogą pokazać w stanach jest spełniony być może ewentualnie można, by zreformować znienawidzoną faktycznie stabilności oferty czy faktycznie możliwości, jakie jest do finansowania tak to nie jest jest dość ciekawy tryb koncesji przyznawania, bez którego już nawet gdy są już blisko skorzystały Ion być może jest to rozwiązanie właśnie na to, żeby w, jaki sposób i Maciaszczyk prezes NIK o komisyjnym dać możliwość to faktycznie z takim częściowo regulowany obecność na tym rynku, ale jednak na zasadach rynkowych, a drugi syn troszeczkę jednak mieć pewność, że to przywodzi nam tu zaraz nie ucieknie, bo samorządy właśnie Mazowieckiemu, że są zaskoczone PSL Mobilis to korzyść z informacji to pośrednio wynika, że rok temu byli zwraca się samorządów o to, żeby jakoś mu pomóc ich marzeń tyle pomóc sobie, żeby zdecydowali się przy oni chcą organizować transport czynie żonie chcieli wiedzieć na czym stoimy pełno i samorządy jakoś chyba nie odpowiedziały na to i teraz wydaje się być bardzo zdziwione, że Mobilis stwierdził, że jeżeli Annie nie może stać się po prostu położyć coś tak oględnie jest szansa, że Mobilis w ogóle przestanie jeździć konno nie znaczy, iż Mobilis ma po prostu podjął decyzję biznesową o tym, że będzie jeździł tam, gdzie samorząd zapewnia stabilne finansowanie, czyli tam, gdzie obsługuje czy Przewozy pracownicze czy Przewozy szkolne czy komunikację miejską podoba, że oddziały, które mają zapewnione finansowanie jak Mrągowo Mława, więc nawet w Płocku w Spodku były Przewozy Mobilis byłoby częściowo pozostaną, ale tam, gdzie są właśnie finansowane przez gminę lub przez Przewozy pracownicze tamy pozostają przez Mobilis z przewodnikiem dla komunikacji miejskiej w Warszawie w Krakowie, czyli jak to w większości przypadków była już, że nie wiadomo, o co chodzi o to chodziło o pieniądzach tak, a tys może nie brakuje, ale nie bardzo chory samorządy czy też władze centralne chcą przekazywać czy nie uważa, że pieniędzy pieniędzy nie brakuje natomiast one rozchodzą się zupełnie w sposób zorganizowany w tym systemie i o ile w przypadku kolei, o którym mówiliśmy to szybko udało się zorganizować ten Strumień pieniędzy w jaki sposób też Grozny samorządy dobrze dostały razem z obowiązkiem w dostały dostały powinny, więc też kapitał tak nie, więc te środki unijne na wszelkie zakupy taboru to oczywiście rozdzielane przez RPO przez województwa to oczywiście zupełnie odmieniły obraz polskiej kolei, bo jednak każdy marszałek chce się pokazać na co nowego szynobusu, że to jest fajne, że to jest fajne natomiast jedno już już w jaki sposób byłem o tym, także czystszą niż początkowa środka transportu autobusowego to pieniądze faktycznie są obojętne jest mało tego, że one zupełnie w sposób niezorganizowany poza kontrolą soul są wydawane nie tam, gdzie być powinny i być może w takt w lepszym ukierunkowaniem tego strumienia nawet bez większego dosypywania środków może sprawić, że ten rażąco ranę nogi i autobusowych co to to bardzo ważne, bo jak wiadomo kolej wszędzie nie dotrze i wcale nie jest tak, że musi wsiąść do docierać wręcz przeciwnie dobrze by było, gdyby to było wszystko połączone ta sieć autobusowa chociażby dowożąca właśnie na perony kolejowe, a propos kolei pan Tomasz na profilu Skołowanych pisze, że 20 01. bieg w centrum Radomia do centrum Warszawy dzieli 100 km pociąg jedzie 2 godziny 3 0 minut modernizacji tej trasy mówi się od początku transformacji, a szacuje się, że 10  00 0 mieszkańców Radomia dojeżdża do pracy w Warszawie 2 i pół godziny 100 km pociągiem szybko krótko panie Bartoszu zrobił pan widzi ja po prostu nie są w stanie tego wyobrazić, bo wie pan 2 × wżyciu dojeżdżałem przez tydzień z Łodzi do Warszawy i uważam, że w to już jest pan za sobą też fontanny Izoldy zasobów, ale jest 1 to parę minut tam zostało nowy przewoźnik zagraniczny zasiadły, jeżeli chodzi o kolej Przewozy dla Expressu do Pragi będzie wozić znalazła już wozić wara Wolan z Krakowa tusza do Krakowa jeszcze dojechać z siecią do Krakowa dojechać no, chyba że mieszka się w Krakowie, ale to dobrze jest, że w pewien sposób to uwalnia mnie jest z rynku na przewoźników są z innych państ w to ciężką czuwania nad stagnacji reszta jest kółeczka Allen to jest rzecz bez precedensu, bo to jest to jest pierwszy przewoźnik, który w Polsce kolejowy w pełni prywatny, który przewiózł pasażerów bez grosza Państwowej dotacji uda się, czyli okazuje okazało się, że da, że już może mu nie można nie być przewoźnikiem, bo do tej pory emisja i przy wyniku to w jaki sposób dotację dostawali jednak czy to w formie ulg czy to jakiś rekompensata w postaci oliwy jeżdżącej w województwie kujawsko-pomorskim gdzieś tam zawsze czy wprost czyni wprost o dofinansowanie było to się okazało, że jednak można się w jaki sposób przełamać oczywiście nie było to to łatwe, bo tutaj największy problem włączy się z wszelką certyfikacja bus pasami formalnymi natomiast na jakiś sposób te kwestie formalne udało się przeważyć oraz prezesi odparł, że chce przewodzić z Krakowa do Pragi można tak powiedzieć, a to jest dużo droższe niż połączenia, które były, bo można do Pragi było jechać ja jechałem do Pragi z Warszawy nawet pamiętam, że to kosztowało około 20 0 paru złotych nocnym pociągiem oczywiście za osoby do częstszych dużo tańsze na pewno na pewno nie na poddanie się, że wydają się, że jest nasza praca jest dynamiczna taryfa, więc one niepełne bilet kosztuje, ale gwiazdą co chwilę już to inaczej tak jak powagi, ale lada zgryz konkurencyjne w stosunku do może kosztować 19 zł, aby standardy też było z wyprzedzeniem kupowane, więc jest to, więc jest to zupełnie taką reklamę zwierzę kupię bilet Boże, jakie ten strach, jaki jest stronnicza wzmocniono rozmawiamy o konkretnej zawodnik, ale czy inni przewoźnicy zagraniczni chcą chodzić na Polski rynek czy to jest także jednak teraz zagraniczni nadal legenda o Niemcu, który przyjdzie zrobi porządek niestety jest nieprawdziwa, bo jej z kolei w Niemczech oczywiście dotacją publiczną stoi bez solidnego dofinansowania to nic nie będzie się o po to, po to schyla tak w natomiast żyjemy w jest sporo wniosków wolny dostęp złożonych w Urzędzie Transportu Kolejowego na przekaz ze strony właścicieli złożyły znowu Przewozy regionalne na coś, jakbym taką reaktywację pociągów InterRegio boi trasy i specyfika wydaje się być podobna powolutku, chociaż też na publicznych dotacji głównie, bo ze współpracy z Intercity cenny przewodnik ska PL próbuję troszeczkę znaleźć sobie miejsce prywatny przewoźnik oczywiście, więc na razie nie spodziewam się jakiegoś jakiś chwali nowych wyzwań nowych przewoźników, bo głównie jednak tak naprawdę granic obawy nie są nasze nasze wymogi formalne, ale kwestia tego, że w Polsce my bezpieczniejszą sieć kolejową i dostosowania zieleni tabor kolejowy, który jednak w Europie w najsłabsze szkoły to zresztą przewoźnik z Zachodu musi cofnąć się w tym, żeby Mucha może, więc cofnąć się ono zdradza nam po prostu cofnąć się Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego, bo państwo i moim gościem dużo problemów, jeżeli chodzi w ogóle transport zbiorowy informacji Radia TOK FM przed nami, bo o nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę kłania się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia proszę korzystać z transportu zbiorowego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA