REKLAMA

Terapia przez baśnie

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2018-08-12 14:20
Audycja:
Jak z dzieckiem
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzieckiem kolejny cykl w naszym niedzielnym magazynie Radia TOK FM im państwo gośćmi z pani Dagna Ślepowrońska psychoterapeutka i pisarka dzień dobry dzień dobry mówić będziemy o tym, czym jest Bajko terapia jak działa jak ma wpły w na wychowanie dzieci to może rozpoczniemy od terminu Bajko terapia niech to jest taki bardzo niejasny termin tak naprawdę to są po prostu bardzo różne metody pracy z wykorzystaniem baśni bajki opowieści i różne podejścia terapeutycznego Rozwiń » traktują je różnie, czyli n p . w terapii pedagogicznej, ale też terapii poznawczej to są takie klasyczne bajki z morałem trochę taka wyższa szkoła jazdy to to jest fajne buty mogą rzeczywiście rodzice robić ze swoimi dziećmi to stworzenie opowieści z bohaterem, który wciąż przypomina dziecko, ale nie całkiem taki sam i ma imię podobne do imienia dziecka, ale nie całkiem taki sam i możemy opowiadać różne różne historie o tym nie człowiek szkół, w których przekazujemy nie wprost treści związane z tym jak się można zachować pewnych sytuacjach można rozważyć rozwiązywać rozmaite dziecięce problemy troszkę inny sposób pracy stosuje psychoterapia Erikssona ska, które jest mi najbliższa, ale też po trochu podobnie z psychoanalizy, że tutaj traktujemy baśnie niczym bajka jako sposób rozmowy z nim świadomością i przekazujemy pewne sugestie, ale taki sposób, że już, że żal, że tworzymy metafory i w tej metaforze mogą się odnieść bardzo różne rzeczy często dzieci same znakomicie wybierają właśnie nie da siebie po to, żeby przepracować jakiś jakiś swój problem n p. w okresie, kiedy się pojawiają lęki są operacyjne, czyli Jazz, kiedy dziecko się takie trochę gotowe, żeby troszkę dalej odejść od rodziców Ależ się tego obawia to się kilka razy tam, gdy zdarza w trakcie rozwoju dzieci ciężko zaczynają lubić Jasia Małgosię, który dokładnie taką właśnie o tym, że dzieci odchodzą nie jest coś za zagrażające, ale sobie dobrze radzą oczywiście tego typu pracy jest pojemna i nie zawsze dzieci wybierają z baśni to co nam się wydaje, że one wybierają, ale sobie dobrze z tym radzą nie bez powodu szkody w baśniach jest taki stały element głupiego Jasia, który z najmłodszych rodzeństwa malutki, a świetnie sobie radzić różnymi przeciwnościami i różne wielką lub gdy niech chłop, w których nikt przegrywają z nim pewien przepraszam, że główny handlarz bronią się pan śmiech, ale z daleka jednocześnie do Bacha do komputera, a nie, dlatego że one, że rozmowa z panią jest nieciekawa było bowiem, że może to wyglądać niegrzecznie, dlatego że skłoniła mnie pani do powrotu takie moje ulubione bajki, ale też działa na tej samej zasadzie co budzi mechanizm był identyczny ma to bajka Małgorzaty Musierowicz rzepka on wręcz panie i ma akurat nie widnieje w niej nie kojarzy się na grzecznych chłopców, który dla graczy nie postępował tak chcieliby tego rodzice czy też Hanna dziadkowie, a później, żeby uzmysłowić mu, jaki jest jego zachowanie jego powinno się zmienić zamieni zamienią się rolami rodzice postanowili być tak samo niegrzeczni ignorować na wszelkie uwagi dziecka nie ma mowy nie zwracali na niego uwagi na dachach i rewelacyjna sprawa od razu wydało mi się na nowo w pamięć tak dzieci świetnie wybierająca opowieści którymi są w potrzebne, gdy są różne sposoby są do snucia tej opowieści, żeby dziecku pomoc jeszcze inne rzeczy to jest tworzenie bajek personalizowanych, czyli takich których, którym dziecko właśnie to dziecko jest bohaterem, ale różne dzieci mogą przeżywać tą samą przygodę w tym, że szkoda bardzo sprawdziły lepsze przez jakiś czas nie z przyjaciółką wygrywałyśmy bajki personalizować one w takim jednak taki sposób że, że bajka była ta sama, ale Anglik bohater miał mnie to, że się nazywał tak jak dziecko, ale miał, do którego była adresowana, ale miał dokładnie, by było tworzone jego sytuacja życiowa i to się na szkodę okazało bardzo przydatne dla dzieci z niepełnosprawnościami miałyśmy bajkę, w której Królewna była na wózku miała respirator i to było Super żona mogła przeżywać wszystkie te same przygody zwykle królewny są śliczne ruchliwe taneczne to była Królewna na na wózku miałyśmy też taki pomysł, żeby dostarczać takich bajek do przedszkoli, żeby dzieci widziały, że właśnie tą samą przygodę mogą dzieci groźnej sytuacji życiowej teraz też różnej sytuacji rodzinnej także, że Żyto nie musi być Króli królowa tak to się wychowany przez samą mamę ktoś ktoś jeszcze jakoś tam inaczej różne są są opcje rodzinne i im nic im i można i może też być być ta sama przygoda ta sama radość z nożem w długim używamy terminu Bajko terapia to tak to jest taki termin który, który został gdzieś tam mógł teraz tak jak wiele terminów w jest taki nie do końca jasny powiedziała po prostu o wykorzystaniu bajek baśni opowieści w pracy z dzieckiem w wychowaniu w terapii możemy baśnie się wtedy, kiedy traktujemy nie jest to opowieść o mnie jako metaforę pewnej pewnej sytuacji to możemy w bardzo subtelny sposób przekazywać różne sugestie losie dzieci wyrastają takich ludzi jak w jakiej jak rodzice, jakim są sugestie przekazuje mu chwytają w Mig odnajdziemy się już wyżej masz być grzecznym to masz być dobry, a dokładnie poza tym to co mówimy dzieciom podnosi przekłada na ich obraz siebie na ich obraz świata tak jak byśmy zakładali okulary, przez który przez, które patrzą na świat, więc dostarczenie takiego materiału metaforycznego w tym mieście jest wciągający zabawny Mich no, a oprócz tego mogą baśnie z życia opowieści też służyć nie edukacji emocjonalnej tutaj posłużę się przykładem własnej książeczki smocze opowieści, gdzie każdy smok związany jest z jakąś emocję jest smog, który się bardzo bardzo boli trzęsie się cały świat z tego powodu, iż smog, który jest tak smutne, że na płakał jezioro US i dodaje możliwości mówienia emocji, ale też dalszej pracy szkoty zatem tworzyłem grę planszową, w której potem dzieci rodzice wchodzili w role smoków bohaterów, którzy sobie radzą z taką sytuacją także daje możliwość porozmawiania o rodzinie różnych problemach i też dopracowania na tym, żeby co skutecznie coś, z czym sobie radzić jak się to od pani wydobędziemy pani sama o tym, powiedziała, że bajki mają nie tylko działanie terapeutyczne to oczywiście można je stosować właściwie należy w procesie wychowania po prostu dokładnie dlatego tutaj, mówi że ten termin jest ze sztampy no tak naprawdę terapia dzieci to jest praca z rodziną to jest pomaganie rodzicom, żeby dobrze wychowywali swoje dzieci w związku z tym oczywiście to może być świetne narzędzie do po prostu do do i zabawy z dzieckiem czy cudowne są wszystkie zabawy nie dramatyczne odgrywanie różnych sceny, gdzie dzieci się wspaniale utożsamiają z bohaterem, ale też tym Polski świetnie bawią można rozładowywać n p. dziecięce lęki w wchodząc w jakąś opowieścią nie pamiętam proces z dzieckiem, które miał straszne sny i praca polegała na tym, że te sny przychodziły potem nie mama i dziecko zakładały nosy clownów ich i te postacie były parodią żadne zasady oswojenia Nowy Sącz oswojenia, ale też rozładowania napięcia śmiechem jak się coś co jest śmieszne Otóż nie jest groźne dla pani wielką konkurencję w tym w tym nurcie, który panią prezentuje jak bardzo istotne znaczenie ma bajka baśń w procesie wychowania no to tu spotykamy się z olbrzymią podażą chłamu totalnego serwowanego przez telewizję i 3 rodzice są świadomi czy nie są świadomi bardzo często poprzez taką nową rówieśnicy są gdzieś się determinację kierują nasze dziecko w UW właśnie w stronę tych wszystkich potworów jak to nazywa to prawda i tutaj też jest taki kłopot z tym, że go z tez od razu kolejne pytanie zada pani miała w 1, dlaczego dzieci wybiera zawsze najgłupsze bajki w nierentowne trafiają w jakiś, gdy jakiś ich też też potrzeb zwykle są śmieszne w przez przeżywają grał z dysz to jest to łatwe to też trzeba zwrócić uwagę na to, że telewizja też dlatego nie jest najlepszy jego narzędzie wychowawcze no, chyba że się razem z dzieckiem różne rzeczy ogląda omawiają, ale że tutaj działa obraz i n p. ktoś jest groźne to jest bardzo groźne, jeżeli czytamy dziecku baśni, która może być potwornie groźne braci jak baśnie braci Grimm, ale dziecko stworzy sobie obraz takich, którym sobie poradzić skoro dziecka wyobraźnia pracuje, jakby dla niego czy nie zostanie to podane kawa na ławę tylko trzeba uruchomić trzeba uruchomić wyobraźnię i tak i dzieci wtedy wtedy sobie z tym radzą natomiast w telewizji to wszystko jest takie wyzwolone nie ma nie ma pola dla wyobraźni przed przepraszam bardzo też program kierowany do dorosłych, ale to jest taka różnica między erotyką pornografią dokładnie w co tak proszę powiedzieć wielu rodziców hołduje tej tradycji czytania bajek baśni, bo to, bo to jest tradycja przecież przekazywana z pokolenia na pokolenie się zachowujemy tak jak w stosunku do nas zachowali się nasi rodzice Przyboś co było wtedy znacząco mniej ich niestety bardzo często w telewizorach zastępuje nianie i dziś po prostu oglądają na zbyt dużą część rodziców czy ta część opowiada też kiedyś zachęcam do powie od opowiadania własnych wymyślony przez siebie historii dla swojego dziecka nawet jak nie, jeżeli one nie będą Super sprawny literacko to jest kontakt z dzieckiem dzieci to bardzo lubię podejrzewano, że dziecko taką bajkę zapamięta prędzej niż to wyczytamy oczywiście post to pozorne rodzic daje coś się, by to trochę tak jak wiek warto dzieciom śpiewać kołysanki naprawdę nie trzeba być w ogóle nie identyczna jak w w ich proszę powiedzieć przychodzą do rąk do pani rodzice, którzy pytają też w jaki sposób postępować w jaki sposób przyzwyczajać dziecko od świata bajek baśni to nie nie przychodzą rodziny zwykle rodzice przychodzą wtedy, kiedy z dzieckiem jest jakiś problem czy znowu terapeutycznie terapeutycznie nasz tyczkarz, który mam taki zawód tak jest jestem psychoterapeutką poza tym, że pisze w związku z tym przychodzą zwykle jest jakiś problem z dzieckiem natomiast najczęściej jest potrzeba, żeby popracować z rodzicami natomiast wtedy, kiedy nas czasem się koncentruję w ogóle na pracy z rodzicami, ale wtedy, kiedy pracujemy razem z dzieckiem to się co to wszystko poprzez zabawy też właśnie przez przez opowieści natomiast natomiast dzieci nie zawsze są gotowe, żeby słuchać wolą oglądać wolą działać aczkolwiek, aczkolwiek jeśli chodzi o działaniu to tutaj już można różne rzeczy robić, ponieważ można można wprowadzać się świat wyobraźni tych dzieci nawet telewizyjne bajki jak sama odgrywają tu bardzo ładnie przetwarzają i ich i pokazują to to jest cenne wtedy, kiedy dziecko tworzy opowieść razem z rodzicem to jest w ogóle najlepsza sytuacja, bo nie dość, że możemy coś przekazać, toteż znakomicie możemy poznać świat dziecka to co jest dla niego ważne jak ono postrzega świat dzieci tworzą też próbują sobie uzasadnić świat i tworzą piękne opowieści na temat tego jak on skonstruowany nie pamiętam n p. taką dziewczynkę, która powiedziała, że zły człowiek po śmierci zamienia się w przepaść w nie spada zamienić zamienia się w przepaść jest nią tak długo aż wpadnie do niej jeszcze gorszy tak każda dziewczynka też w jaki sposób radziła sobie z dnia 5 lat radziła sobie ze śmiercią no not stworzyła własną złożoną opowieść o konstrukcjach, które nie powstydziłby się niejeden tekściarz wpisanie n p. dokładnie dzieci jest bardzo dużo takich pięknych pięknych tekstów pamiętam, który właśnie et tworzyły dzieci przy okazji rozmowy z nimi też dobrym sposobem n p. pracy z dzieckiem z z bajką to już jest zupełnie drugą stronę to jest także dziecko rysuje rysunek o czymś i układa do niego bajkę przygodami tę dziewczynkę, która narysowała bardzo taki płonący kwiat i opowiedziała taką historię kiedyś słońce jak Kisiel Ross rozlało się po całym niebie, ale nie było tak słodkie Kisiel tylko bardzo bardzo gorące i spadły na łąkę i spaliło się wszystko i został tylko ten świat to była dziewczynka, która miała ogromne problemy emocjonalne natomiast tą opowieścią potrafiła je pięknie przetworzyć i pokazać dziękuję panie bardzo te rozmowy Dagna Ślepowrońska z Gosią, ale też oddałem się Echa historii bez reszty psychoterapeutka pisarka była moim państwa gościem dziękuję bardzo państwa zaprasza na informację, że do tego sama po nich właśnie to, o czym rozmawialiśmy, a propos tekściarzy Marek Dutkiewicz w cudownych latach opowie nam jak powstawały najlepsze najgłośniejsze piosenki w historię muzyki polskiej muzyki rozrywkowej forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!