REKLAMA

Nostalgia władzy w literaturze al-Andalus

OFF Czarek
Data emisji:
2018-08-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:26 min.
Udostępnij:

Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego opowie m.in. o andaluzyjskiej literaturze i kulturze arabskiej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W studiu gość, dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, panie rektorze, dzień dobry. Widzę, że jest pan dzisiaj w nastroju nostalgicznym? Rozwiń »
No jako badacza kultury zawsze musi być prawdy staje się w takim nastroju, czyli muzułmańskiej Hiszpanii, bo nostalgia to już schyłek tak jak ja to rozumiem 1 z głównych komponentów tej kultury w to znaczy kultury muzułmańskiej Hiszpani tamtejszej mentalności i długości bardzo wcześnie to nie nie nie tylko wtedy, kiedy oni już przegrywają niekiedy już dochodzi do sukcesu rekonkwisty, czyli dużego prądu man, czyli tego stopniowego odbijania przez państwa chrześcijańskie terytoriów iberyjskich się, żeby to wyjaśnić trzeba się cofnąć się było samego początku kultury arabskiej takie jak z jakiego znamy nawet niekoniecznie do samej Andaluzji, bo ma się wrażenie, że w ogóle arabska kultura literacka jest ufundowana zręczna nostalgii i trzeba pamiętać, że takim najbardziej cenionym najbardziej prestiżowym gatunkiem poetyckim jest kasy da tzw. poemat celowi mniejsza z tym, że czegoś tak nazywa kasy Castro jest cel Zielińska Sylwia poemat celowy, bo płytach CD w jakiś i osiągnąć jakiś cel przez ten poemat albo kogoś pochwalić albo drogą albo wyśmiać tak bardzo często to jest wyśmiewanie w wraz z TOnZ

To jest propaganda plemienna bardzo często to działa tak jak Skaldowie w społeczeństwie wczesne skandynawskim natomiast niezależnie od tego jaki jest główny cel tych utworów na początku trzeba płakać, bo zwyczajowym początkiem każdej kasy jedynie szanującej się jest to płacz kiwanie śladów obozowiska ukochanej, że ukochana, której nie możemy winić zmienia, bo będzie to dyshonor i może miasto na razie na wojnę plemienną trwającą dobrych kilka pokoleń odjechała z plemieniem poeta nadjeżdża widzi ślady obozowiska jakich wygasających ognisko dymi bijące w forum w niebo i wtedy płacze, że odjechała utracił rzezie, że Lotos straszny Mielczarek tonie było akceptowalne taka jest wodzenie za ten

To nie było postrzegane jako no to zwycięstwo i jego towarzysze mówią bądź mężny nie ustawali w nie dzieje czy nie poddawać się w Żarnowicy też, że wchodzi w ten obrazowy na początku trzeba rzeczywiście dać wyraz takim sentyment to natomiast następna część jest to jest dopiero o męstwie, kierując się chwali no one ważnymi przyczynami zabił wrogów, ale przede wszystkim szczodrości ją w, czyli nie pęka na robocie, ale ukochana odjeżdża to od razu się rozwala tak tak tak to jest coś w tym stylu i właściwie takim nie dostali głównych jeszcze części, która jest dzisiaj dla nas w dużej mierze niezrozumiała albo trudno się trudno się okaże, że tom poezji wczuć się dzisiejszemu czytelnikowi zachodniemu jest bardzo rozbudowany opis wielbłąd dzicy w dal rezydenci innych tak niewielką część naszych zdolności poprowadzi ceniony po w czasie informacji w w każdym razie to jest to inne to są główne części i dopiero po tym, jak siły renaulta wielbłąd no, więc też wymienić wszystkie główne części ciała muszą ze szczegółami opisane -li jego nasienie z gracją porusza po pustyni jak szybko biegnie i t d . ale ten żal za ukochaną musi być zawsze to jest taka historia bardzo słynne o były o poecie, który obraził proroka, który właśnie wyśmiewał proroka w swoich w swoich poezja i w końcu prolog kazałby zabić na co opowiada się wystraszył i napisał taki, by napisał jeszcze osobny problem, bo ta poezja znacznej mierze ustna najwięksi sceptycy powiedzą, że to wszystko wymysły, że to, iż po to, co mi znamy jako poezję przed muzułmańską zagrali jest tak naprawdę już po muzułmańskiej dyktowały go nie wchodzić na dobry znak za leki poemat prze błagalne Ian holm, który się tak Bronkowi spodobał, że zarzucił na autora płaszcz nad Menem na znak przebaczenia dlatego też nazwa dzisiaj tradycja Burda, czyli płaszcz normy drugi tytuł to zbadać słuch, a od, czyli oddaliła się z układów traciłem słuch, a do tego, że mimo, że ich celem było w tej kasy, gdy przebłagania proroka na porządku trzeba było poszukać słów aby, choć była ona była fikcyjna i to jak odjechała jest i samotności poety prawda jest, więc pewien smutek, jakby leży u podsta w w ogóle kultury poetyckiej kult i takich opłat kiwanie straty nawet w historiografii nie tylko w poezji jest są takie obrazy smutku nostalgii i głównym z nich jest mu hossy

Wydaje mi się czyni to jest do dziś zachowany olbrzymi łuk ty byłaś otyła prawdopodobnie brama wjazdowa do Pałacu perskiego króla Chosrowa jest za ekspertyzy są nie chcieli w stolicy wersji i to jest taki obraz na zasadzie gdzieś, gdzie twoje chwała Babilonie prawda wy byliście tak potężni, że że, że ta brama nawet dzisiaj robi takie wrażenie nieraz nie ma i tak oto upadają imperia i t d . i t d . do pewnego stopnia, choć Szmal ma ona trochę inne konotacje, ale do pewnego stopnia podobnie funkcjonuje Sfinks egipski, który na początku przyjęły w przepełnione grozą Arabów czy muzułmanów odbijających Egipt dzisiaj po arabsku zabór House, czyli ojciec zgrozy dosłownie Sfinks

Ale też mamy dużo opowieść o sprzedaży u taty wzbudzało tak olbrzymie, że to jest coś co się rozumie mieściło w głowie zmierzyli się znają rozmiar tak i my to, że to twarz prawda i t d. to jest to jest coś co codziennie mieściło po prostu wyobrażeniach muzułmanów odbijających Egipt i mamy z pulą nawet z historią umarzać i drugim Kality, który próbuje tego Sfinksa zniszczyć, bo oczywiście sztuka figuratywne, a w tle jest niezgodne z pobożnością muzułmańską i nawet nie jest w stanie mógł ruszyć ani kawałeczka trasy

Wymowa tego świństwa próbuje ludzi wysyłać, żeby to w zdemontować dach tajne nie ma tam szczegółów podanych nie udaje mu się nie udaje mu się ukorzenić kawałeczka chleba jest przerażony, że zwierzę zderzenie nie jestem w całej swojej potędze mógł ruszyć nawet kawałka tego, choć starożytni zbudowali i t d . i t d . jaki to byłby wspaniały scenariusz ma jakiś serial i tych umarza, które próbują kurzyć Sfinksa z tytułów tytuł za długi 1 na dobre seriale bieg Kiszczaka czy w rejs dobrą wczoraj wymyślić praw jazdy po arabsku ojciec wszelkiej przebić przez co jakiś czas chińskiej wersji samochód, ale House, a ojciec zgrozy ojciec gros to jest taryfy ojciec zgrozę proponuję taki serial, ale nawet sam się w pewnym momencie taki już w euro ma jakiś sens wiedzieć, gdzie też postać mówi o marzenie mniej niż tego, czego nie były w stanie sam zbudować, a dalej także do zoo to są różne tradycje, ale wspólnym mianownikiem wydaje mi się jest taka nostalgia za przeszłością jest taka to w pewnym sensie znamionuje taką zmianę cywilizacyjną, jaką były podboje arabskie, że były to wielkie cywilizacje byli Persowie byli Sara o umowie oczywiście nikt nie wymienienie pamiętali Arabowie faraona, ale byli budowniczowie sfinksów w każdym razie

A teraz jesteśmy mniej prawda my oczywiście nie wiemy jak myślał sam w marcu jak myśleli bohaterowie podbojów czy uczestnicy podbojów, dlatego że nasze źródła są późniejsze dziewiątą wieczne, czyli 3 30 tys znacznie później, ale to co mamy 13 do tabor liczy przełom 09 10 . wieku to, że właśnie to, że teraz jesteśmy my jesteśmy muzułmanami imieniem mieliśmy nic na Półwyspie arabskim byliśmy strasznie biednie tam były tylko piach i pustyniach i dopiero Bóg nam dał to wszystko prawda i w pewnym sensie to jest takie uznanie się zarówno dla mówiąc znaleźliśmy sobie w innych miejscach tak to jest takie uznanie za dziedziców tego wszystkiego i to mam wrażenie jest taki komponent nostalgii właśnie, która później wchodzi zatem, że zaraz za tą przeszłością gdzieś tak mnie jeśli przyjąć, że poezją przed muzułmańska

To co jest dzisiaj tak nazywany jest rzeczywiście przed muzułmańska to ten komponent takiej straty i smutku był tam zawsze już przed jej przed islamem i trochę takich obrazków jest, które potrafią zaskakiwać na szkolnych nie są dowody wskazujące, że MF tak dostrzegam pomiędzy tą cywilizacją filozofią muzułmańską bardzo takie bliskie wątki, a Polakami tak, że w to wszystko nam zostało rannych to wszystko znasz, czyja wiem myślę, że w wszelkie, by poczuć się w Amice wiedzie nacjonalizm, bo żona zeznała zrobiła to aż się należy wszelkie poczucie przynależności narodowej jest ufundowany na takim na takim przekonaniem, a może nawet na jakiś na jakimś typie nostalgii także te nie wiem czy 2 lata to jest mam wrażenie ogólnoludzkich nie inny nie tylko właściwy dla Polaków natomiast obraz smutku, bo zawsze mieć bardzo zaskakujące maluszka najsmutniejsze rzeczy wyobraźni poetyckiej arabski drży jakiś czas słowa tylko jakiś ptak w rodzącym stojący na 1 nocy to jest coś co coś co co wyciskał z niej bardzo często się mówi Ewa takie ptaki Malik Lecha z Chin po arabsku, czyli posiadać smutków dosłownie, bo doskonale rozumiem ostatnio pływała w jeziorze i zobaczyłem białą Czaplę i nie wierzy pan panie rektorze, ale zrobią się bardzo smutno natomiast nawet u leniuchować jakąś muzę, ale złe zapowiedział, że do doniesień zorientował na tak duże tafle takie uczucia budzi zdziwienie a gdzie nikt z bliska może też BBC zrobiło smutno, ale z bliska nie byłoby Adam z kilkaset metrów dalej brudził sobie w poszukiwaniu chleba żywności w Łasinie więc, o co trudno w to tak, bo przecież nic ci oczy Czapla, która w świat czerpie z jeziora żywność czy też n p. przyjeżdżać na przesuwano dyżurów w celach rekreacyjnych turystycznych ciśnienie ludzi drzewko dla Czapli interesującym miejscem jest w niej lasu albo pustynia, bo tam jeszcze niebyła ani jezioro, w którym non stop siedzi w torze może do mety nostalgii

Powrócimy po informacjach Radia TOK FM dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem gościem informacje o jedenasty 2 0 po informacjach wracamy do programu off czarek byłby dziś państwa i moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o nostalgii jakoś do czapki doszliśmy

Ale może wracamy już do tej nostalgii rozumiem w kulturze muzułmańskiej od początku wysokość obecna wbudowana, tak więc to jest taki jest starałem się od samego początku tutaj to to określa zaś od najstarszej znanej poezji najstarszych znanych i przekazów historycznych to oczywiście można dużo rzeczy dodać, bo ta nostalgia się manifestuje w wielu rodzajach źródeł n p. eschatologii poezji zresztą też bardzo często mamy jej obraz zniszczenia miast, który bardzo często będzie też były widoczne w kulturze, ale Andaluzji również w tamtej poezji to znaczy piękne miasta, które dotknęło nieszczęście na czas splądrowane haremy jadąc z coś w tym stylu on i to na pewno jest rozwaga jest patologiczna, która spadnie po prostu za słaby Zbozień nośna albo jest to stały element opisu różnych podbojów czy 3 wojen i to jest coś co też bardzo często się przewija tutaj taki 1, zwłaszcza poemat dziewiątą wieczne, aby tam mama jest wzorem dla wszelkich tego typu obrazów, kiedy na szkodę Alfons szósty zdobywa pole do tu pod koniec dziewiętnastego wieku UTW pojawiają się wiersze, ale Andaluzji ewidentnie inspirowany tym dziewiąta wiecznym opisem właśnie zniszczenia miasta i napisany przez AWT mama

Natomiast sala Andaluzja, czyli Hiszpania jest w ogóle szczególnym przypadkiem dlatego, że to jak możecie z państwa wie, że jest już sam schyłek tej pierwszej fali głównej hali podbojów muzułmańskich i w jak powiedziałem nie mamy współczesnych źródeł, bo Hiszpania zostaje podbita przez muzułmanów w latach 7 11 7 14 dzisiaj przyjmujemy nie mamy źródeł, które są współczesne tym wydarzeniom natomiast w tym samolocie groźniej no jest bardziej różnorodne bardzo trudne pytanie raczej ich nie było w ogóle w początki aktywności historycznej arabską języczka u tych dziewiąty wiek na tyle Możejek to schyłek ósmego, a i to jest coś co trudno uznać za rodziców co jest niepodobne do tego co mi dzisiaj przyjmujemy za aktywność historyczną, bo to jest w dużej mierze Haggis, czyli tradycję proroków po prostu albo tradycji wczesnym islamie też, że co innego niż Kronika, więc wydaje mi, że współcześnie niekoniecznie były i były przekazywane ustnie jednak tylko to jest czas, by być też pamięć plemienna w dużej mierze, która funkcjonuje jednak nazwać przekazu ustnego historiografia ci zaczną dopiero wtedy, kiedy ktoś wpada na pomysł, żeby zbierać świadectwa ustnej, jako że spisywać to musi potrwać i to jest raczej połowa dziewiątego wieku może ktoś chce być hurraoptymistyczne Toronto to co druga połowa ósmego schyłek ósmego, w czym bardzo często dla ósmego wieku mamy tylko imiona tych kombinatorów nie mamy n p. tego co oni zebrali albo mamy to pośrednio tam stały i całej wyspy od problemów tkwi

Natomiast w tym co mamy o tym, podwoiła Andaluzji jest takie poczucie, że to jest daleko, że misie zawyża opuściliśmy jednak na sam kraniec świata, że może jest fajnie, ale daleko do takich i no z pierwszej takiej kronice przy czym tutaj właśnie tych jest termin Kronika jest na wyrost trochę, bo to jest raczej zbiór właśnie pobożnej tradycji ibn Habiba akita buta arie chcieli księga historii, że to tłumacze raczej jako chronologii pewną obsesją autora jest koniec świata, kiedy nastąpi żyje dlatego jak tłumaczy m. in. jako księga chronologii było tam dużo robi robi takich obliczeń ile zostało ich nie upłynęło od stworzenia świata i nam zostało do końca miasto do końca 2 i Habiba też dawno powinno dla umów mówił on już możesz mówić o kolejne wakacje z Zelowa od 2 lat powiedział każdy z nich zrujnowany

Zawsze jest ktoś, kto jest historia biologia jest Constans zawsze jest coś co liczyć zawsze ktoś jest zresztą, mówi że koniec świata będzie będzie już niedługo po Tunezji Habiba na pewno raczej odpowiedział, że my żyjemy w tych czasach ostatecznych bitew dla niego to Adam Galus to jest w ogóle krainach próby można powiedzieć to jest kraina na samym końcu się tam już niema nic dalej na zachód Travelist także ten bohater podboju głównym osobno są już próbuje wypłynąć na Atlantyk płynie płynie w puszczach kruki, które wracają też taki obrazek biegną na Arce trochę i widzisz tam nic nie ma dalej i wraca, bo przy okazji uwalnia zimny z butelek, które tam zostały Zakopane był uwięziony przez jej przez Sulejmana, gdzie rocka lat bonus ale, żeby Atlantyku Niegowa zamierza wrócić do brzegu tam wykopuje dzienne o tym, że ogłoszenie sprawdzają, jeżeli chodzi o daleko dystansowe Lothar von tego nie wiedział co znaki, które lepiej zdają sobie radę no ale mu usta wypuszczał kruki gorzej nie miał innych religii ma samych gimnazjach nadal występuje dużo różnych cudów tylko niewinną miasto z mosiądzu, których ciała zawołać Allahu Akbar i wtedy dopiero mury runą i t d. od daty jest cały taki można będzie terytorium takie takich fantastycznych motywów literatury arabskiej ożywione posągi których, który nigdy nie wróżą dobrze to widać, że to jest coś bez woźnego na rynku czeskim zrozumiem więc, że rząd nie ma, ale jest znacznie gorszego jest coś gorszego Sfinksa takich wierzących różnych źródeł co ich zalała kich chętnych jest Echo to jest tradycja, która nie jest tylko i Habiba jest też 2 różnych innych autorów z podobnego z podobnego okresu u ibn Abdullaha Kama wysokiej Lipski autor też połowa dziewiątego wieku i takim anonimowym, gdzie Real ma małe sesji ASA i to jest niezmierzone bogactwo, które można znaleźć wandal lub z hitu przeraża to zresztą wojna Żegota przeraża, bo jest bardzo przerażające dlatego na początku w ogóle jest ostateczna rozprawa z ostatnim królem Wizygotów Julianem, który wciąż młodym rynkiem

Przeraża mnie się w Polsce takich elementów hrabia, którą bez Ligockiej też, w którym w, który akurat tam nie ma zwierzę ile jest winnych winnych kronikach i ten pilot Lech prezentuje taką chwilę byli z grecką taką dumę, że tutaj jakiś obszar państ w przypłynęli Ion zaraz pokaże i po pierwszej wzniesiony w lektyce, która jest wysadzana szmaragdami iście akcentami perłami tych zbitka, która również nie wróży nic dobrego zawsze to zbitka się pojawia to konsekwencje dla posiadaczy są opłakane szczególnie akcentami tak i malarska wozy, które ciągną woły, a te wozy załadowane kajdanami, bo nie wątpił, że weźmie jeńców na ich wynik jest łatwy do przewidzenia obszar tańce wygrywają modelki z rozgromił żony natomiast później zaczynają przemierzać kraj, iż zaczynają to już nie tylko ich widać go w ogóle mówi o tych 3 kronikach naraz zaczyna się wręcz można powiedzieć taka orgia nieprzerwanego bogactwa znaczka weszli do kościoła jakiegoś mimo to do dziś goszczą ich tam ludzie pochowali ukryli przed nimi bogactwa nota są gołębie wiedzą, więc bierze kurs na kulki specyficzna bronić zapożyczona z Chin zaniżony kurs na kulki zaginione kulki tak i skreślona gołębie z takich próbuję ustrzelić gołębi nie trafia trafia w sufit spada się z innymi wyleci na głowie złote monety i t d. tak pełno jest takich miejscem żywej i biegną pomóc rząd nie uwierzę, że on nie jest to nie mówię, że jest nieco zdaje się stało i t d. miejsca przychodzili tutaj wypowiada bardzo, że między nami inne słowa to nie jest podbój dzień zmartwychwstania, czyli drogi w trudzie i zmartwychwstanie te liczby nadchodził koniec świata, dlaczego to wszystko jest bardzo złe mianowicie, dlatego że wystawia muzułmanów na próbę, bo od każdego łupu wojennego, a to, że jesteśmy przecież warunkach wojny trzeba odprowadzić 1 5 dla kalifa dla na potrzeby wszystkich muzułmanów, których podatek od nieruchomo od, których działalność gospodarczą oraz kilkanaście procent no i rozwoju jest także grabimy ana końcu Malma Przywiśle czeka kontroler, który w razie widuje się mu zapłacić są z Rosją to on tak z kasą fiskalną niemalże

No i tam są też właśnie opisy różnych takich rzeczy n p. nie zna jak chowali przed tymi kontrolerami zaś zabijali kota poprosili go ładowali w czerwcu 2 o kamienie szlachetne pochodzenie, bo wrzucali gdzieś kontroler Porsche, zabierając z powrotem i tak i różne właśnie oszustwa typu, że do laski załadowanych już 3 nowe jakiś moment to się akurat nie udało uderzył kontrolera złości się złamało ich zostało odkryte właśnie takim slapstick owe motywy, ale kończy się to wszystko bardzo źle, dlatego że ci kronikarze podają, że oni weszli w końcu, żeby z dna statki, żeby odpłynęli do Tangeru i tam 3 1 czy tak powiem mianowicie wyrzucili mnie czy inna ładowali do poche w Lips tych bogact w i tylko rękojeści zastawi, żeby udawać, że wie, że mają jeszcze 3 l to tutaj przy Gildii mówiąc potocznie, bo w pewnym sensie wyrzekli się godności wojowników dla tych bogact w mojej tutaj się różnią te przekazy nie zawsze to jest tak drastyczne, ale los zwierząt jest taki brak wiary w człowieka no bo tak to jest brak wiary człowieka ze stron kronikarzy oczywiście o tron to przypomina taki kanadyjski dowcip o tym, że mieszkańcy nowej Fundlandii oto oni są często obiektem drwin w Kanadzie wygrał 10  000 00 0 w totolotka, ale nie zgłosił się po o wygraną, dlatego że nie chciał odprowadzić podatku oczywiście to dowcip lokal jest precyzyjny, bo nie ma podatku od wygranej ale jakby miał demonstrować, że ktoś wszedł w posiadanie wielkiego bogactwa, ale żałował tak, choć podzielenia się nawet jakoś nie znaczą część i tu trochę Widzew też sporo sytuacji, że mamy niezmierzone bogactwa nieograniczone bogactwa, czyli można powiedzieć drastycznie zmienia się, czyli z status społeczny i t d. tak dalej i jednakowoż od tych niezliczonych bogactw nie chce nawet odprowadził części do skarbca poza tym noc tutaj zdobyć trzeba było cały program temu poświęcić podejrzewano ponoć, że to jest w ogóle czymś złym bo by doprowadzić do różnych innych grzechów umiłowanie luksusu wszelkiego i nie umiarkowania i t d . Harvey był przecież zajmował się tradycją muzułmańską taką stronę też pobożności jest to jest w zasadzie po co my właśnie tu przyjechaliśmy to wszystko znaleźliśmy

I teraz trudno się problemy tak i teraz będą problemy teraz się okaże, że jesteśmy wszyscy żyli poniesiemy karę i najbardziej drastycznym mogą się różnić szczegóły, ale najbardziej drastycznym przekaże jego szansą na środku morza silnych lekach głos z nieba i mój Boże za to bić, bo bo, bo oszukali na słupach itd dosłownie te zostają zatopienie wszyscy z wyjątkiem kilku osób, które nigdy nie oszukał więc, że byli też tacy byli tacy aż 4 1 1 spóźni przypisywane założenie pierwszego meczetu w Saragossie i t d . i t d . ale ogólnie rzeźbie miasto, ale Andaluzji na początku ma taki bardzo dwuznaczny status, że to jest rzeczywiście piękny bogaty kraj, ale my jesteśmy trochę poza naszym miejscem jest takich zawirowań na manowce jest taki Kalisz zresztą były umarł drugi, który uchodzi za bardzo Pobożnego jest bardzo prestiżowy Abbas widzi jak mówiłem odsuwa i Umajjadów od władzy to jedynym to zniszczymy wszystkie groby oprócz Umara drugiego byłby właśnie uważali że, że ono bali się naruszyć jego miejsce spoczynku i on uważał, że my mamy to dużo już w późniejszych tekstach

Ale mamy taki przekaz rząd chciał w ogóle wyprowadzić muzułmanów za Andaluzja tuż za daleko od wspólnoty i t d . i źródło 1 2 wieczne w momencie, kiedy już trwale konkwista kiedy, ale Andaluzji jest odbijane przez chrześcijan nawet mówić, że i szkoda, że Bóg nie przedłużył jego dni także wymóg wykonać to zamierzenie, czyli wyprowadzili muzułmanów zalando rozwód już zaraz padną tylko on też szczęścia, ale jest taki dwuznaczny właśnie status, który dopiero w dziesiątym wieku jak powstaje kalifat zostaje zarzucony to to co znika ze źródeł z bardzo prozaicznej przyczyny, że nie można być paliwem po pierwsze na peryferiach świata, a po drugie jest zawsze tłumaczę studentom akurat ten fenomen to tak jakby stolica Apostolska trzecia część Reykjaviku ni więcej, bo to tym było trochę tym była proklamacja kalifatu Kordoby w dziesiątym wieku musiał się po prostu zmieni, że uda się zmienić przekaz na całkowicie i wtedy dochodzą do głosu inne wątki, że Arabowie czy muzułmanie szerzej są prawowitymi dziedzicami Wizygotów Rodewicz wspomniany jest uważany za uzurpatora natomiast czy rządy muzułmanów są przedstawiane jako wynik traktatu człowieka jak już układu z synami wizy gockiego króla Wiki Izy co jest ogólnie bardzo ciekawe, bo my bardzo mało wiemy o schyłku państwa wizy gockiego i są hipotezy, że ten środek rzeczywiście był spoza głównej linii królewskiej i w związku z tym są też hipotezy, że ta główna linia właśnie Wiki Izy jest po prostu sprowadziła Arabów na pomoc czy muzułmanów 700 jedenastym roku na bratnią pomoc wiadomo jak się może skończyć dziś i w pewnym sensie wzrostu podbili i to natomiast wcześniej uczestniczyli w kryzysie państwa wizy gockiego czy w sporze z obsesyjnym podrosną potem zmyć dzisiaj

Tego nie wiemy na pewno inwestorzy łacińska historiografia iberyjska właśnie za przyczynę wszelkiego zła bardzo często nie uważa ROD Eryka tylko właśnie Witnicy gmina Sośno rzeczy może rzeczywiście być wrócimy do stosunku państwa wizy gockiego Błażeja schyłku lat dla usług typowo Balazs z grupy Orlando luz wojować jak informacja jedenastej 40 już za kilka minut z dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moich gości wracamy po informacjach studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zmierzałem powoli do upadku schyłku lat da luz czy, czyli hiszpańskiej szynki tak właśnie te wszystkie rzeczy, o których mówiło się później odbijają aż do końca do czternastego czy piętnastego wieku w tej kulturze, dlatego że klasyczna biografia muzułmańska uważa Andaluzji nieodmiennie za 1 z 4 cudów w przesądy 1 z 4 ziemskich rajów możliwą lokalizację Edenu i t d . i t d. ten katalog się zmienia to jest często Jemen okolice Damaszku, ale i mroźnego potrafią być miejsca Indie n p. że czasami jeszcze więcej n p. alei London jest w każdym z tych wyliczeń

Natomiast sami mieszkańcy, ale Andaluzji rzeczywiście też mają punkty to to poczucie dumy ze swojego kraju i nawet się inspirują tutaj autorami łacińskimi, który z czystą tłumaczenie na arabski oraz już Izydor Sevilli jest cały dach i tamto podpisywał dyski są tanie, czyli pochwały Hiszpanii i to geografia historia Graf muzułmańskie bardzo ładnie adaptuje inkorporuje do swoich tekstów, że to jest piękny kraj, że żyzna ziemia bogata, że mądrzy ludzie bardzo często, że niektórzy są utalentowani we wszelkich dziedzinach natomiast takie podskórne przeświadczenie, że to nie jest dla nas ziemi kiedyś będziemy musieli opuścić i tych co to to były to poczucie tej pogranicznej ości al-andalus z tego żona się znajduje nas samych rubieżach znanego świata ci Kresy i tak nigdy nie inni nie opuszcza tej kultury później oczywiście upada kalifat, a upada relatywnie szybko, bo w 1000 30 01 . roku, czyli trwała nastolatce 2 lata dosłownie z emisji czy są dokładniejsze

Jeśli policzyć precyzyjnie to jest jeszcze o nostalgię za kalifatem no, dlatego że zaczyna się na początku okres rozdrobnienia politycznego, gdzie są te lokalne ośrodki głównie z głównych miastach, ale Andaluzji upraszczając i wtedy właśnie przyspiesza rekonkwista nowo już nie ma potężnego kalifatu są lokalne ośrodki, którym jest trudniejsze przeciwstawiać no i to generuje nostalgia cóż kiedyś, gdy kiedyś to było kiedyś byliśmy potężni mieliśmy ten kalifat, a teraz jak mówią, że jak mówią poeci Maria dzika szefowie byli rywalami, a więc przy nich inni milczeli jak wyjawili ciążę data i faktów lokalni miał uczyć jak koty w PiS bardzo szybko się pojawia, kiedy o wandalu znowu jest zjednoczony politycznie zrobisz mniejszej w granicach, bo nie ma toledo n p . przez Amora widzowie samochodów to jest jeszcze gorzej w pewnym sensie nostalgię trwa dalej nawet nie jest można powiedzieć, że jest jeszcze silniejsza dlatego, że to są dynastię północno afrykańskie berberyjskie

Berberowie to w tej kulturze w tej w tym piśmie z ci ludzie drugiej kategorii no i wtedy jest nostalgia na zasadzie, że mieli mieliśmy wspaniały kraj wspaniałych władców majańskich swoją kulturę, a teraz mamy zgodę mamy Berberów i też z Afryki protektorzy nic nie wiedzą jest cały prześmiewczy obraz i Suwałk taczki, na których czyli wodza Morawieckiego, który ratuje jej istnienie Alan Galus, który zadaje koalicję chrześcijańską Piskiej klęskę pod zalała komu w 100 0 osiemdziesiątym szóstym roku i jedno można powiedzieć, że przedłuża na długie lata istnienia Andaluzji jako młody Adolf prawda państwowości muzułmańskiej na Półwyspie Iberyjskim inaczej nie domek to było na główny dominujący opis jest wprost to jest facet kompletnie nieokrzesany, który nie rozumie poezji nie rozumie języka arabskiego i t d . i t d. dobrze, ale jak połączyć z 1 strony tę nostalgię za wspomnienie wspaniałości świetności, czyli na zasadzie miałeś chamie złoty róg trochę tak, a z drugiej strony też myślenie o al-andalus jako rubieżach walczyli o o miejscu trochę w czasowym ani stałych to znaczy w jedno nie przeszkadza drugiemu wydaje mi się zdarzyć coś było nieuchronne i w końcu nastąpiło w końcu rzeczywiście nas wyrzucają notowany przez cały czternasty wiek w tej poezji czy nawet historiografii Drezna mieli same mat Finance jest 1 z głównych kronikarze tamtego okresu to, że coś było nieuchronne nie znaczy, że nie należy nad tym płakać, że nie mnie nie znaczy że, że jest bolesne, że rzecz, że nie jest bolesna prawda

Oczywiście jestem pewien determinizm ziemi kiedyś utracimy ten ziemski raj, jakim jest zalany da luz no ale skoro już tracimy to co to co trzeba opłacać tym straty prawda i to jest coś co jest już poezja andaluzyjskiej bardzo bardzo silne w grę i to już relatywnie wcześnie, bo już już po upadku kalifatu jedenastym wieku mamy takie mamy takie obrazy chyba najsłynniejszym wierszem andaluzyjski nie jest tzw. Anną nijak Ibiza i Duda, czyli wierszy ujmujący znali terenu on po prostu dlatego Anna nijak Boryna się śmieje się opiera na literze nową, gdzie on się rozstaje ze swoją ukochaną i znowu zalała oczywiście, ale talentem tym razem ta ukochana jest córką Mariackiego władcy, więc to ma w ogóle podteksty polityczne jeszcze ma to jest w pewnym sensie rozstanie też salon da luz, która była pożegnanie zawsze tak też trochę coś w tym stylu

Zresztą to jest coś co jest lubiane tam taki arbiter elegancji zarówno w tamtym okresie tego rozdrobnienia kalifatu jest, ale mógł tam Mitt to jest potężny władca Sevilli potężny, ale jednocześnie władca płyta zarówno on jak jego ojciec nie mieli bardzo duży 2, gdzie utrzymywali właśnie najwybitniejszych poetów swoich czasów sami byli poetami no jest cała liga antologia podaje taki też taki obraz jest bardzo znamienne ujęcie złota młodzież zalando luz Dan młodzież z arystokratycznych rodów spotyka się, żeby kulturalnie spędzić czas, by się zabawić, gdzie się spotykają przy ruinach władny zamku w Pałacu Mariackiego i koło cmentarza tam deklamują poezje tam się bawią właśnie to jest trochę trochę to jest obraz podobny w romantyzmie romantyzm przecież uwielbia ruiny i cmentarzach w tenisie szło to jest taka taktyka czytaj też trochę podobny podobna chyba wrażliwość Luis źródło podaje, że spędzili tak cały dzień, a wieczorem przypływają po nich złodzieje z lampionami, które wysłał właśnie Jarmuta mit władcy Sevilli zaprasza ich do Pałacu, żeby ta myśl śnili Księżyca w pełni skoro potężni jak słońce przez cały dzień wcześniej i całej rozbawione Towarzystwo odpływa w stronę Pałacu, ale to ma się wrażenie, że to jest tak też dekadencja właśnie już wtedy już pod koniec dziewiętnastego wieku już umawiać i są przeszłością co prawda jeszcze odległą tych z przeszłością jest także Andaluzji to jest w pewnym sensie trochę po nas choćby potop zwrotu następuje nowa moda widzi wyświetlają je młotami daj tek przyjęli większość tych władców kalifatu do Maroka po prostu o tym, zresztą kombinator mógł wiedzieć, więc to już może być taka jest taki wydatek taki trochę obraz z tezą, iż o tym kto to jest pisał już wiedział co było dalej po prostu w pewnym sensie, czyli uznanie, że to władza absolutna dobrobyt który korumpuje deprawuje trochę toczy od środka

Tak to jest w pewnym sensie w ich miejsce, na które ludzie niekoniecznie zasługują Ananda ustach jest tak jest postrzegane, ale on, ale jest również miejsce, które ludzie zasługują

Ale spora część czym sporym powodem tego, że to miejsce wspaniały piękne są muzułmanie, którzy rozumiem je od widzów hali w sensie fauny flory to zależy kiedy, bo rzeczywiście mrozu jest znanym z 3 1 z głównych komponentów tej nostalgii kalifat i to rzeczywiście instytucja muzułmańska to wójt znakomicie zarządzane jednocześnie prawda punki biły ma jechać i tak jest później, ale wcześniej to są raczej ich przymioty naturalny to znaczy bogactwa żyzność ziemi krajobrazy powietrze i usytuowanie względem słońca, o którym Spolana przejmie Ghazni ma dla niego i w ogóle za tamtejszej nauki usytuowanie względem słońca wpływa na inteligencję mieszkańców na szkodę na cały zysk oraz Halina w inne ma ich przymioty, parafrazując można powiedzieć no to zresztą wraz z ze starożytnej geografii greckiej zapożyczone, więc trochę tak, ale Trump to dochód to należy z nim awansować nie zawsze to jest zależne od akcyzy od muzułmanów śnieżenie nie zawsze wspaniałość terytorium jest zależna od ludzi, a w 3 1 to opowieść o tym, żeby jednakowoż nie ulega całkowicie euro com w tak żyją w niektóre uroki po prostu mogą zregenerować zresztą bardzo znamienne jest to, że trudno znaleźć źródło andaluzyjskiej krytykę my Dziadów, ale jeśli dalej 1 1 1 da znaleźć może niejedna jedyna taka główna dotyczy Abdula Rahmana trzeciego co nie znałem tych zaskakujące, bo to on proklamował kalifat to jest bodajże naj naj potężniejszy mojej rada i nie wręcz takiego władca na wpół mityczny już później Otóż nie źródło dwunastą wieczne mówi, że to rzeczywiście znakomity władca, że proklamacji kalifatu to było do Toronto

To było rzeczywiście coś co on zrobiły się to nie udaje to przedsięwzięcie wg tego źródła w ponosi klęskę, dlatego że nie udało mu się zjednoczyć Wschodu z Zachodem, czyli kalifat Kali może być tylko 1 z nich chodzi o to, żeby wygnać basy dostały czas Westa logika prawda w dziale Andaluzji drugą serią, ponieważ my dziś są wygnani teraz chodzi o to, żeby zjednoczyć kanałów z Zachodem i on jest oskarżany o to, że właśnie ich po nie dał się ponieść temu luksusowy zaczął w oddał się droga przyjemność mi rozrywkom w Pałacu i przez to nie udało mu się zjednoczyć Wschodu z Zachodem

Przyczyna tego, który trzyma, na którym się zamknąć w Pałacu możemy zresztą dużo bardziej prozaiczna mianowicie, kiedy ledwo uszedł zżyciem z pola bitwy co uznał za spisek dowódców wielkie represje wszczął i więcej nie wyjechał w pole i bardzo ograniczyły aktywność publiczną no ale źródło późniejszemu robimy z tego zarzut, że z oddawał się właśnie luksusową podróż w pośrednio przez to, że była Andaluzji pewnie i przez to ten projekt kalifatu po prostu poniósł klęskę to jest jedyna taka bardziej rozbudowana krytyka ma jadu, jaką widzimy van fascynujące, że ludzie od setek jeśli nie tysięcy lat zwraca uwagę na pewne rzeczy jednocześnie szyld totalnie z tych nauk nie korzystają i to jest zawsze kończy podobnie

Choć dla mnie to jest wg mnie to jest refleksja dla antropologa, bo nostalgia jest zawsze eschatologia też jest zawsze prawda, że są to, że nostalgia jest zawsze to można stracić wystarczy wiadomości posłuchać Niemek emerytek Rity Egenti niby co jest z AZS to co przecież zawsze jest komponent wszelkiej polityki, a może teraz bardziej, niż kiedy inni niż jeszcze 2 0 lat wcześniej, ale za, ale istnieje to zawsze w pewnym sensie im zapłacić wiersza zalando lustrzanek diety nostalgiczne z pamięci będzie mi trudno teraz z lekiem na pamięć dziwią się najlepiej w ogóle w kulturze arabskiej zaimprowizować prawda Nasdaq także konkurs poetycki na dworze kalifa wygląda także albo rzuca pan połówkę rewersu i poeci do Okęcia, ale znam takich ulg i kto najlepiej albo jakiś obraz Rosji Siergiej jedno słowo każdy musi improwizować na 200 w danym centrum najlepiej z zalanymi tak dalej one na tym polegało kształcenie poetów natomiast nie jest sam sam teraz w samym i teraz będzie bardzo trudno coś co zareklamować, ale po polsku i po arabsku uczono ich preferencje wora współwinnych będzie jeszcze w Rudnej może to niech nikt się czegoś o tym, poniżeniu uczyłem

Natomiast prawda jest taka, że rzeczywiście poezja jest nośnikiem bardzo istotnym tej nostalgii się tylko zastanowić nad 2 innym, bo poezja to jest język jednak bardzo trudny mecz literacki i przez to niedostępny dla dla mas można powiedzieć, że tak jak mówiłem ten WSA MO rawickiej usług montaż wind i muszę robić zarzut, że nie rozumie poetów co prawda jest taka piękna scena ego wygrał po co dotąd, za jaką od spędził chrześcijan rozbił rządzą koalicje i wspomniany el młotami nic zwołuje poetów, żeby w talent wielkiego wzrostu komponowali na jego cześć i w pewnym momencie dopytać czy rozumie co weekend deklamuje o winie, ale wiem, że proszą o chleb jest oczywiście jest zarządzenie, którym się robi, że jest Burberry nic nie rozumie się w DW później tam jeszcze dalej rozbudowane natomiast możliwość zastanawiam, że jeżeli rzeczywiście rozumiały głównie elity, bo to rzeczywiście trzeba było być wykształconym jak i bardzo mieć wysoką kulturę literacką jedzie tłumaczy poezje boli, bo to po prostu muszę się obłożyć słownika mi w tym klasycznymi po powstającymi wtedy, czyli w epoce klasycznej i to jest naprawdę dla kogoś, kto nie jest już z tym co kto tego nie robił kilkanaście lat tak Chińczycy czy kilkadziesiąt tak jak wtedy użytkownicy tej literatury to jest życie ciężka Orka, gdzie się zastanawiam czy to nostalgia, że to nie jest zabawa literacka w pewnym sensie tylko dla elit do jakiego stopnia ona jest podzielona przez prosty lud, ale właśnie w bardzo dziękuję panie doktorze miewasz co również dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem informację już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Paweł Sulik zaprasza na popołudnie Radia TOK FM dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością czuwał Krzysztof Woś.
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA