REKLAMA

Szkoły branżowe - dobry pomysł MEN, na który rząd nie da pieniędzy

Analizy
Data emisji:
2018-08-14 17:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze raz witam państwa Agata Kowalska skończyłam już edukowanie polityków i dziennikarzy teraz zajmiemy się tematem edukacji z nami 1 z najlepszych możliwych ekspertek w po tego tematu Justyna Suchecka z gazety wyborczej dzień dobry sygnał kobry, która moim zdaniem jest robotem nie śpi, ponieważ zajmuje się wszystkim co się dzieje w edukacji w Polskiej oświacie przez całe wakacje, mimo że powinna wreszcie sobie odpocząć, więc tematów mamy mnóstwo i zacznijmy od Rozwiń » tego, który dla mnie wylał się w Goś najważniejsze systemowo jeśli chodzi o dobro publiczne też najważniejszy, a jednocześnie w szczegółach chyba jednak mało uwagi są to słynne brązów ski, o których rozmawialiśmy już kiedyś i które w pomysł powołania nowego systemu szkół branżowych chwaliła się Targ, a zależy mi się to czasem no właśnie to była 1 z niewielu rzeczy, które w kontekście Mn i działań pani Zaleski były przez Justyną Suchecką uchwalone, a teraz Otóż to tworzony z wyborczą parę dni temu tamten tekst o tym, że ma niestety drożdżówki wypadły z tej listy chwały w Ełku pani redaktor Suchecki co się wydarzyło nie wypada tak całkiem wypadły to co się wokół nich zderzą ministerstwo edukacji bardzo dużo długo mówiło o zmianie w szkolnictwie zawodowym szkolnictwie branżowym też o tym, rozmawiałyśmy miało nawet parę sensownych pomysłów ba nawet pomysły ma, ale nie ma na to pieniędzy i to co się wydarzyło to bardzo krytyczna opinia Ministerstwa Finansów do zmian prawa, które MEN Anny Zalewskiej proponujemy opinia krytyczna w Słupsku pewność, że na 1 zdaniu nie z budżetu państwa znacie zróbcie to sobie, ale radzę sobie sami, ale zaraz meczów przecież ten pomysł ogłaszany z wielkim uśmiechem przez panią minister równolegle z reformą Anny podstawówek likwidacja gimnazjów w całym tym systemem z to tak pomysł, bo wtedy też ogłoszony w i była mowa w dość równolegle m. in . dlatego że zmienia się 1 system musi drugi, bo dzieciaki muszą mieć więcej do wyboru też na rynek pracy tego potrzebuje nie zdarzy to jest jakiś rzutki pomysł to co, do którego wielokrotnie zmieniane są absolutnie rzeczy, które dzieją się intensywnie od czerwca 2 300 zlotego rocznie, czyli od tego momentu kiedy minister Zalewska zaaprobowały zaprezentowała filary swojej reformy, ale niestety od tego czasu niewiele się wydarzyło co wydarzyło się na rzecz, której też tutaj studia rozmawiałyśmy to znaczy szkoły zawodowe zostały zamienione na branżowe co nawet miała jakiś sens takim względem, że pani minister dużo mówią o tym, że zawodówki w lesie w Polsce kojarzą z okaże się nazwane zostało zamienione z prawdą, że są kojarzeni kosztowała miasto dba o zmiany pieczątek szyldów to, że guz złośliwy była ona krytykowana, bo akuratnie NATO powinny pójść pieniądze w reformie, ale umówmy się, że intuicja, że zawodówki źle się kojarzą jest niesłuszna okażą się dla mamy 20 lat dbania o to, żeby się źle kojarzyły mniej więcej AM i od uciekania od reformy Handkego tak czy pchnął kulę za 2 0 lat wszystko robiliśmy, żeby szkoły zawodowe były szkołami gorszego wyboru od niej dofinansowania ich, bo otwieranie liceów profilowanych, które miały brzmieć lepiej niż szkoły zawodowe a, toteż się nie udało nogi im, by po sensowny, bo na razie wszyscy zgodzili, że to brzmi lepiej świetnie gra branżowa zamiast zawodowa doskonale no ale to miało być tylko zmiana szyldu oprócz tego pani minister zapowiadała, że te szkoły będą reformowane, że będzie nowy sposób uczenia nowoczesny i w dużej współpracy z rynku z rynkiem pracy z przedsiębiorstwami po to w samorządowcami po to, właśnie, żeby dostosować potrzeby 1 od drugiego i pierwszego co do tego i zacząć bardzo obiecująco szereg spotkań konferencji, gdzie w ogóle pierwszy raz od lat wszystkie strony rzeczywiście mogły ze sobą porozmawiać i wyrazić swoje żale głównie wszyscy mają w tej w tej branży nomen omen żale do szkoły, że rynek pracy nie wspiera rynek pracy, że kandydaci przechodzą źle nauczeni ministerstwo, że samorządy nie biorąc na siebie za to odpowiedzialność i t d. tak, ale to nie dba, o ile nie chcą, żeby dzieci szły na żywność, jaką jest wpisany lidera tej szkoły od samej podstawy nauki a dlaczego skoro teraz Ministerstwo Finansów po raz po 10 innych problemów finansowych tego, że dopiero teraz w środku lata, bo ministerstwo edukacji nie ma wakacji na wakacje do edukacji przygotowało zmiany ustawy oraz rozporządzenia, które w jakieś większe zmiany w szkolnictwie zawodowym miałby wprowadzić większe zmiany to takie rzeczy, które mogą się nam wydawać pozornie niedużo, ale n p. bardzo obiecujący pomysł, żeby nauczyciele przedmiotów zawodowych szkołach branżowych mieli praktyki w firmach aut nie jest odkrycia Ameryki to nie da uczniowi, ale ani nauczyciele i to nawet ważniejsza, bo nauczyciel, który uczy teraz wymyślą oczywiście na gorąco w przysłowiowym Elektryku od 2 0 lat, ale z biznesem w firmie faktycznie pracował nigdy no to może być głównie nauczycielom teoria przecież nie o to nam chodzi, więc świetny pomysł na drogę teraz pytanie, kto takiemu nauczycielowi zapłacić ktoś powinien zaczynam podejrzewać, że cenna pracodawca, czyli do przedsiębiorców, którym odbywają się praktyki tak, by się to powinno skończyć, ale wtedy, jaki jako motywację masę pracodawca, żeby wnuczce Rosję, by zatrudnić się w praktykach na miano najbardziej właśnie i to w pytaniach, które zadaje można aż tak dosłownie Ministerstwo Finansów ministerstwo edukacji jak to sobie właściwą obrażać problem polega na tym, że trudno powiedzieć jak sobie ministerstwo to wyobraża, bo w moim ulubionym rozdziale wszystkich chorób nowelizacji przepisów o ocenę skutki regulacji oceny skutków regulacji nie istnieją to znaczy nie dowiemy się z tego dokumentu ile miałoby to wszystko kosztować i kto miałby za to zapłacić albo prosto z mniej wypełnione do takiej rubryki, bo po co wpłynie na praktykę jedynie praktyka tylko menu bardzo dużo zmian w przypadku rzeczywiście wydaje się to znaczące ich, zważywszy że realnie muszą być wydane jakieś pieniądze na jesień nie rozlicza wskazać źródła finansowania były nie są to rzecz jasna Góra 8 można zrobić za darmo my wskazuje na takie źródło, bo część pieniędzy na te swoje pomysły lepsze czy gorsza chciałoby wziąć się z funduszu pracy nawet się z kolei pojawia problem z czystego funduszu może skorzystać, bo zasady, które tam obowiązują niekoniecznie biorą pod uwagę pomysły MEN dla ducha coś będzie zmienić w funduszu pracy, które jak też nie jest, jakim się jako studnią bez znanej już adwersarzom z ostatnich samorządy zapłacą no taki pomysł też się pojawił dostali po reformie w likwidacji i wrażliwe na brak jest, nawet jeżeli formalnie mówimy, że samorządy nic nie płacą mi reformy są bezkosztowe to koniec końców płacą, jakby był mocno budżet edukacji w tym kraju blisko 4 2 miliardów złotych myślę, że samorządy myślą to nie jest kwestia wyobraźni tylko samorządy dokładają, choć 10 miliard w zależności od tego jak wyjść z drobnych to mogą mu w pociągu, by nie mojej torby tak to się skończy, bo on coś w tych szkołach trzeba zrobić i mało tego trzeba coś zrobić szybko, dlatego że w 20 19 roku miejsca w dobrych drożdżówkę będą potrzebne jeszcze nigdy w historii lotu wtedy właśnie ten powinni wejść pracodawcy, którzy już teraz przecież na budowie niedaleko naszej redakcji, która toczy się ta budowa i wisi taki desperacki plakat nie zatrudnimy od zaraz chodzi o pracowników na budowie drogi to bym złożyć pracodawcy jednak do słupa ich pieniądze zdaniem powinni, ale tu dotykamy innego problemu, który również naszemu wspaniałemu nim społeczeństwo nie jest obcy, czyli braku Solidarności społecznej to znaczy pracodawcy chcieliby mieć tych świetnych młodych pracowników i kandydatów do pracy ale, żeby ktoś inny za to zapłaci, bo przecież tego jest szkoła, ale do tej pory było także w kształceniu zawodowym 9 5 % kosztów pokrywało państwo tego kształcenia, przekazując subwencję dla ministra szkołom samorządowym ale jakby pracodawcy faktycznie dokładają, a ci, którzy dokładają to są ci, którzy znajdą go zmuszenie przykład niedawno od jakiegoś czasu bardzo świetnie i prężnie działają w tym sektory spółki skarbu państwa i to akurat świetny pomysł tylko że, o ile rząd ma wpływ LG Chem skarbu państwa o tyle nie ma wpływu na ASP to firma Jana Kowalskiego czy Nowaka, którzy też są przedsiębiorcami i mało tego czasu są dużymi przedsiębiorcami, którzy mogliby tutaj partycypować no nie ma takich narzędzi nie ma nie tylko przymusu, bo to akurat wiadomo, że byłoby trudne, ale nie ma też motywacji co państwo na to na pewno słuchają nas przedsiębiorcy NMP w średnim niskim ci pewnie nie byliby obciążeni tego typu kosztami ich wożono na na życzenie inne na ochotnika, ale skąd w takim razie wiele wykształconych dobrych fachowców skoro nikt nie chce za to płacić i a w min, ale jeśli mówią państwo budżet, który jest, który nie jest tego zabrać proszę pisać analizujemy ostro zabrać o mnie to dowiemy się dopiero po informacjach z 19 latka znalazła pieniądze czeka na państwo pomysły analizy małpa to klub KSM inny jak znaleźć pieniądze na broń mrówki, czyli dawna zawodówki domu bez nich naprawdę sobie nie poradzimy w zaraz po informacjach wracamy Justyna Suchecka z gazety wyborczej znam ich audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami cały czas Justyna Suchecka z gazety wyborczej w przyglądamy się sprawie, którą Justyna Suchecka chwaliła chwaliła aż przestał chwalić chodzi o szkoły branżowe w, czyli tą drugą część dużej reformy edukacji przeprowadzonej przez prawo i sprawiedliwość i pani minister Zalewską przypomnę państwu brązów i to miał być taki lepsze szkoły zawodowe nie tylko z nową nazwą, ale ze odniesienie do rzeczywistości produkujące czy też w kształcące w porządnych fachowców na nasz rynek pracy w miał współpracować z pracodawcami samorządami i generalnie miało być lepiej, bo jak jest na rynku pracy jeśli chodzi o pewne zawody w o brak rąk do pracy to państwo dobrze wiedzą choćby z TOK FM w albo tzw. życia w jedno tyle tylko, że 1 słuchaczka chwaliła pomysł czekaliśmy na konkrety doczekaliśmy się jeszcze się okazało, że nie ma pieniędzy w ja zapytam państwa czy mają pomysł, skąd wziąć pieniądze na szkoły branżowe na reformy szkół branżowych na szkolenia dla dla nauczycieli na praktyki w firmach dla nauczycieli w i jest na słodko tuż przed informacjami powiedział, że ma pewien pomysł i teraz no dobrze to, skąd wziąć te pieniądze pani redaktor skoro nie samorządów i nie od pracodawców niema miałem pomysł ciągle ten sam boja wszystkie te historie, kiedy mówimy, że na coś w edukacji i pieniędzy ostatnio odpowiadam hali finansuje z tego samego rana do bójek były takie mienie w Wałbrzychu w Polsce o VAT i 1,5 miliard zlotych tyle dokładnie kosztuje program Wyprawka 300 plus, które państwo można odbierać jeszcze bardzo cieszy, że gracze, ale kibicuję, żebyście wydali te pieniądze najlepiej dla waszych dzieci jak się tylko da, ale są pieniądze, które nie zmienia stan edukacji, a zmienił Zbyszka branżowych sporo, bo tych szkół mamy ledwie parę tysięcy, a mówimy o kwocie naprawdę potężne to kilkaset tysięcy złotych na każdej szkoły to naprawdę da się mam żebrać, a przecież mamy tę wyprawkę przyznawać kroków zwłaszcza, gdy euro, gdy pieniądze dla tych szkół zwłaszcza, gdyby to połączyć z jakim wkładem własnym przedsiębiorstwa n p. my dajemy trochę wtedy trochę współpraca jest partnerstwo publiczno-prywatne też mogłoby tutaj działać na wielu płaszczyznach myślę, że samorządy też byłoby chętna wtedy bardziej sięgać po te pieniądze, gdyby to było n p. konkursowe nie, mówi że szkoły zawodówkę zdrowiem naraz długo dając im pieniądze to niemożliwe jest po prostu totalnej awansowanych do sytuacji, którą mamy w Polsce no ale inaczej się nie da nie wita Stwosza takiej ścieżki, żeby szybciej można było otwierać nowe zawody, żeby coś się działo miałem myślę, że pomysły my nie są dobrej naprawdę efekt częstych rozwiązań to są rozwiązania, które chwali związek Nauczycielstwa polskiego, a oni są jeszcze bardziej krytyczni wobec działań MEN niż przy Hirszfelda jest możliwa, a 1, a oni niczego nie chwalili ostatni miesiąc, a to powiedzieli tak dużo dobrych pomysłów Matkowskiego nie ma kto za to zapłacić co o marzeniach trochę trudno dyskutować i Jamal oraz Ministerstwo Finansów napisało w odpowiedzi Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na ten projekt rozporządzenia, że nie ma pieniędzy a kiedy powstał pomysł wyprawki to pieniądze się znalazły to tym samym Ministerstwo Finansów w tym samym momencie, kiedy tylko pomysł się pojawiły dzwonek, by to jest kwestia tak napisał w komentarzu w Gazecie i mandatu powtarzać to kwestia priorytetów jego reforma szkolnictwa zawodowego była ważna na etapie deklaracji wspaniale się nie mówiło i po tak Polacy na taką reformę czekają tutaj nie ma co do tego wątpliwości, ale ilu Polaków dotknie tak szybko bezpośrednio nie Lu cha Wyprawka 5  000 000 uczniów tuż przed wyborami samorządowymi dawna, ale później niż średnio ludzie płacą jakiś potworny pieniądze za hydraulika, bo nie ma w Polsce drogę zalewa nas wtedy nie mówią, że to wina ministerstwa edukacji część z nich mają w ziemi płacono 1 300 zł dostępne, które zapłacą 300 zloty na hydraulika, więc ktoś właśnie ta będzie musiał zapłacić nie zapłaci na wyprawkę szkolną zapaść na drogie elementy zostaną nieufny nie to jest kompletny bez sensu, ale nie myślimy długofalowo jak w edukacji w ogóle to nie jest kwestia tylko tego rządu tak to jest kwestia ostatnich lat bardzo mało takich działań strategicznych SOR no tak go przynajmniej prawo studia wyższe zdobywa punkty za opowieść o reformie edukacji jest jeszcze 1 wątek związany ze szkołami branżowymi chodzi o podwójny rocznik 2 i o to, że ma nie starczyć miejsc w liceach dla wszystkich dzieci, ale w szkołach ma starczyć tych miejsc jeśli dodamy szkoły branżowe i się one nie będą przygotowane Thomasa dzieci zmarnuje ile tam 3 lata od 2 3 zdolność tego, jaki tam jest profil 3 lata większość mordują na jej tak mordują, bo będą się uczyli w szkołach, które w, których nie nic nie zmienia jest dużo wspaniałych szkół branżowych w Polsce choćby kształcących mechatronik ów postępowych nowoczesnych przy zakładach pracy, ale nie wszyscy mam szczęście, bo cały czas funkcjonują klasy wielo zawodowe, a klasy dla fryzjerów Fund małych miejscowościach, gdzie potrzebnych jest 3 nauczymy 30 co roku i t d . tak dalej no tego się nie da zmienić na pstryknięcie palców się z tym zgadzam, ale my też nie da się tego zmienić bez pomiędzy nas, by uczciwie tak może się tak zdarzyć, że ktoś inny jakiś inny rząd n p. zbierze owoce naszej ciężkiej pracy no ja tego nie można dopuścić to uczelnie w tym kraju w pan Maciej pisze prowadzę działalność rozumiem tych jest przedsiębiorcą pan Maciej kot i tak miałbym obawy przed finansowaniem tego typu szkół czy zajęć razem praktyk, bo jest on niezbędny miał pewność, że za te moje pieniądze wykształcone osoby nie wyjadą do pracy na zachód Unii Europejskiej niemożność wysoki poziom pewności jednak Niemcy płacą po klasie dziś pytanie dziś odpowiedź panie Macieju taka to jest audycja, zwłaszcza ze snu słowacką kolejna osoba to Tomasz proszę rozejrzeć się było nowym w pan Tomasz poda pan się, że zysk po Europie chociażby Niemcy bilans zawodowy funkcjonują wspaniale co prawda to prawda to jest wzór w edukacji kolejny słuchać pana Adama, ale dzisiaj słuchaczy słuchaczki jakoś milczą, ale rozmawiamy w 2 3 jedno do sztafety kobiet pan Adam za zasługi dla naszych słuchaczy problem, którego dotykamy tu pisze pan Adam jest znacznie głębszy niż tylko kwestia finansowania problem tkwi u podstaw idei szkoły, którą mamy dziś o narodziła się ta powstała w dziewiętnastym wieku w przedszkolu ruska rewolucji przemysłowej tak jest, ale jeśli chodzi o problem biznesu finansowanie szkół w dobra problemem jest brak gwarancji, że zainwestowane pieniądze się zwrócą, jaki i jedno znów jest mowa o młodych ludziach, którzy wyjeżdżają zagranicę no i jest taki system lew 3 lata później trzeba odrabiać w danym wdanym miejscu, ale nie wiem czy to jest dobry pomysł takie przywiązanie później ucznia do przedsiębiorstwa gwiazd zawsze mam problemy, dlatego że tak samo Niemcz bez komentarza przez chwilę pojawił się taki pomysł, żeby się z żołnierzami robili nam to kraj jest co dla niektórych pewnie motywacja, ale tych samych przywiązać naprawdę musimy dać im Zamenhofa ekstra, a nie praktyki za 10 0 zloty miesięcznie z tego co powodowani Otóż mają teraz wyrabiać u nas następne 2 lata czekania na naszych warunkach wpłata z lekarzami to tak przecież wyglądało życie jeszcze 1 mail od pana Kamila że, a bankami znalazł pieniądze na szkoły branżowe ze szczelin w jesiennych wyborach z 500 plus, a to nieco dostarczane ze znanych faktów uważam, że jeszcze można, by było to logiczne konta jest 500 plus finansowałby nie tylko szkoły, ale i pielęgniarki ratowników medycznych wiele innych i pewnie ma rację świetnie się rozdzieli środki panie Kamilu jestem przekonana, ale ja jednak cały czas uważam, że 500 plus to jednak jest dobry pomysł nie do ruszenia na pewno jeśli chodzi o inne wydatki inne agencje inna sprawa i jeszcze 1 sprawa, o których pisała Gazeta wyborcza PiS 16 ZK w i domagała się odpowiedzi chodziło o listę twórców podsta w programowych tajemnicza listonosz, żeby ona długo długo była ukryta nagle wreszcie Misesa ujawniło, o co nam chodziło o innych lista była ukryta od listopada 20 16 roku, więc czekaliśmy na nią prawie 2 lata drugą ukrytą mąż nie ma tego bardzo szybko, dlaczego to podstawy programowe były potrzebne likwidacja gimnazjów wymusiła zmienienie programu nauczania podsta w programowych, bo ona nagle mieliśmy siódmą klasę ósmą miej dzieci będą się uczyć 8 lat nie 9 edukacji ogólnej my generalnie pani ministrem Jared sam zamiar przeprowadzić rewolucję w szkołach, więc przy likwidacji gimnazjów na bardzo mało wiatr musieliśmy napisać podstawy programowe dla całej mojej szkoły oraz ocenę 3 miesiąca 3 miesiące lat i z ponad 1 80 autorów zajęło się tą pracą lista przez 2 lata nie była ujawniona, dlaczego pani minister twierdziła, że autorzy mają prawo do prywatności, a są świadczone są listy od strony PL opinie podzielił, bo stwierdził, że to są to jest działalność na rzecz instytucji publicznej za publiczne pieniądze oraz mój ulubiony argument to nic w wyroku WSA bardzo wspaniała fraza o tym, że przecież autorzy podstaw programowych nie mają powodu do wstydu skoro pani minister wielokrotnie mówiła, że nowa podstawa programowa to on na miarę 20 01. wieku zabawka, ale przed mniej więcej, parafrazując byto niedokładne to słowa były, ale także nie mają, czego wstydzić przed zasilanie cieszy to, że MEN w ogóle zastosował się do wyroku sądu to nie jest takie oczywiste więc, tym bardziej dziękujemy w ale pytanie jak to zrobił no właśnie im, bo już list został opublikowany w, a istne słuchaczka zamiast późno się cieszyć i późną lot wysłała rozbiła 3 4 z 7 pytań do ministerstwa w sprawie tej listy, dlaczego dlatego, że ministerstwo, a może to bolesne, bo to bardzo ważne mamy tę listę tylko wyłącznie dzięki ciężkiej pracy uporowi i Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji, bo to dzięki wyrokowi sądowemu, który jej udało się uzyskać to lista w końcu została opublikowana pani minister Zalewska nie zrobiłaby tego dobrowolnie nigdy 2 instancje sądowe oraz wjazd na ulicy mało tego wyrok ostatni zapadł w połowie czerwca czekaliśmy do połowy sierpnia, bo ministerstwo po prostu o to, że ten rok to nic nie przyszedł chcą więcej w państwo widzą, że nie było to łatwe no i ministerstwo opublikowało 1 8 2 nazwiska ciurkiem bez podziału na dyscyplinę bez podziału na tytuł naukowy my nie wiemy, kto tam jest doktorem aktor magistra ma kto uczy w szkole jest wykładowcą akademickim, kto pisze podręczniki i oczywiście możliwe są nazwisko na listach alfabetycznych to i tak lepszy, bo pamiętają państwo jak Rewers na euro z UE w jego walizce same były nr 1 2, a tam, gdzie podpisano kandydaturami rezygnację przemiana jest zawieszenie lepsze, dlatego że większość tych nazwisk to są inni nóżek lub samego określenia młodzieżowego no i menu w tonie są ludzie, których po przeczytaniu nazwiska szefa to ten znany profesor historii wspaniale, że pracował nad tą podstawą oczywiście takie też tam są, bo n p. na liście jest też są Jolanta Okuniewska i Barbara Halska bardzo cenione również w świecie nauczycielki nagradzana w międzynarodowych konkursach, które rzuciły się, żeby ratować podstawę programową i tacy ludzie z takimi motywacjami są, ale n p . ta publikacja ma taki efekt, że tuż po niej pani profesora wojnom są Wrocławia oburzyła się, że na tej liście przecież niczego nie robiła na nim minę publikacje mieliśmy w piątek koło szesnastej tej listy mamy wtorek wieczorem MEN na bardziej sprawnie skomentowała, ale jak się w JSW, ale pani profesor historii tak się składa, że niemal identycznie różnią się pan 1 literką nazywa się matematyczka Warszawę i rzeczywiście problem to ona po bo pracowała nad podstawą programową z matematyki on w ich nazwisk nóż i okazuje się, że nie ma ale jakby pani profesor, która z zgłaszało swoje krytyczne uwagi do podstawy historii miała prawo poczuć, że jest takie szczęście, na które wcale nie chcą być no problem polega na tym, że to jest ważne, kto się zajmował jakimś przedmiotem i powinniśmy dowiedzieć i mało tego MEN, które już widzę, że od piątku takie komunikaty do świata media podawały te informacje, że na liście jest pani profesor, która nie pracowała nad podstawą nie prostuje tego nie komentuje zniknęło zapadło się pod wieloma urlop no jakby, jeżeli mamy taką listę tajemną okryć organom w ogóle złą sławą przez 2 lata i w końcu publikujemy to chyba wszyscy powitamy na baczność, żeby nie było żadnych nowatorskich interpretacji jeśli się wysyła listy imię nazwisko i bez podziału na choćby z dziedziny nauki no to wiadomo, że tak naprawdę jest śmianie się w twarz wyrokowi sądu i wydającym, ale jedno z tych pytań, które tutaj pojawia się na swojej liście pytań leje się, że znów jest ryzykowne, a właściciel to w jaki sposób możemy odpowiedź pytasz ile osób z opublikowanej listy posiada tytuł naukowy co najmniej doktora, ale no to notowano w 10 12 gola wtedy będzie miała stał się poradzę żyje w APGW to działo z tą listą połyka drodzy państwo i tak w myśl, że w 9 5 % już wiem, kto jest kim tak bardzo mi pomóc Widzewowi bardzo pomogli nauczyciele serdecznie pozdrawiam wszystkich państwa, którzy pisali, że to mój dyrektor albo to moja koleżanka spokojną uczciwą, ale jego sowy i chociaż do podsumowań czym na w kadrze to jest bardzo jest rynek po prostu potężna grupa ludzi z różnych miejsc ich potężna grupa bardzo dobrych ekspertów naprawdę mówi to bez złośliwości tamy w ten niewiele osób, do których kompetencją i tu ukrywali wątpliwości no właśnie to pytanie cały czas będziemy czekać myślę tu się za chwilę okaże się część z nich został autorem podręczników część z nich komercyjnie wykorzystują fakt, że była w tym zespole to już nie będzie przyjemna dla Manu w Malmoe FF 16 latka żadnym zajmie to pewnie zaraz przed tematem Gazecie wyborczej nie zaraz to za 2 × w bardzo dziękuję za spotkanie jak więcej oczywiście w Gazecie wyborczej proszę czytać jak teraz państwo zaprasza na informacje, a po nich zajmiemy się bardzo ciekawą ideę publikacją gazety Dziennika gazety prawnej o Instytucie, jaką są wody polskie, bo ponoć zablokowały z Les man inwestowanie w Polsce cenowe i wody polskie, które miały wszystko ulepszyć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA