REKLAMA

Czy masowe szaleństwo to sprawa dla psychiatry czy socjologa?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-08-14 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta druga 7 godzina filozofów Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie w studiu prof. Małgorzata Jacyno dobry wieczór w nowych Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego socjolożka nowej zaczną od prowokacji w takim razie tę naszą rozmowę i zapytam, dlaczego właściwie socjolog czy socjologia interesuje się takim pojęciem jak zaburzenia psychiczne albo choroba psychiczna albo szaleństwo ostatecznie nie istnieje taka dziedzina medycyny, która się zajmuje takimi sprawami Rozwiń » psychiatria, ale także psychologia kliniczna i różne nurty psychoterapeutyczne w ramach tego pola psychologii klinicznej działające to są te dziedziny ta perspektywa, z których na wzajemną zajmowanie się pojęciem zaburzenia czy zdrowia psychicznego szaleństwa no wydaje się w pełni zrozumiała i uzasadniona co tutaj ma socjologia do tego przepraszam bardzo socjologiem zajmuje się zbiorowymi wyobrażeniami o tym jak czyni tym jak tworzone są znaczenia jak tworzone są różne porządki i porządek psychiatryczne powstanie instytucji psychiatrycznych mróz właśnie z tego oczywistego powodu jest przedmiotem zainteresowania socjologii, zwłaszcza że socjologia oferuje taką możliwości widzenia różnych wydarzeń, dopasowując je do różnych procesów nad klimatem oferuje taką możliwość przestrzennego widzenia krótko mówiąc nam trudno by było powiedzieć opisywać coś, zaczynając od zdania doszło do odkrycia w, dlatego że my spodziewamy się, że za jakiś czas pojawi się kolejne odkrycie wiemy, że to jest przystanek w tym procesie tworzenia znaczeń dzielenia ludzkich Bytów określania tego są ludzie i łączy określania tego co jak ludzie budują zjazd Sunday wspólnego istnienia co sprawia, że nie mogą być razem istnieje co sprawia, że istnienie z innymi czasami wydaje się niebezpieczne albo po prostu staje się niebezpieczna czy tutaj w tej perspektywie, którą pani przyjmuje istnieje pewnego rodzaju gradację czy hierarchia pomiędzy tymi różnymi odkryciami, do których dochodzi nazwijmy to innymi słowy czy te sposoby konstruowania sobie pewnych dniach narracji o rzeczywistości tak uogólniając to nazwa ne czy istnieją pośród nich takie, które powiedziałbym moim podlegają bardziej na czym bardziej polegają właśnie na tworzeniu pewnych opowieści zbiera w wyobraźni tak dalej, a inne na akumulowanie pewnej bardzo konkretnej wiedzy, która zupełnie od wszelkich wyobrażeń jest niezależna n p. z fizyka to jest taka dziedzina, w której o bierze się jakiś przyrządy dokonuje się pewnych pomiarów w takiej rzeczywistości, która wydawałoby się w ogóle nie jest zależna od jakichkolwiek społecznych kontekstów dniach kulturowych uwarunkowań i t d. to oczywiście jest też socjologia nauki słup dyscyplina, ale wydaje mi się, że nawet nie trzeba się tym zajmować w ramach oddzielnej właśnie osób dyscypliny, czyniąc właśnie szczególnie naukę przedmiotem swojego badania to co interesuje socjologom to są właśnie instytucje historia tych instytucji, a także to jak ten dyskurs znane mi ja nie wiem czy dobrze się domyślam ale, ale powiedzmy, że można, by było mieć na uwadze coś takiego co dzisiaj się nazywa interdyscyplinarna ością, a więc n p . są pewne procesy takie jak n p. procesy psychiczne, które mogą być badane przez psychiatrię mogą być badane przez anatomię można się interesować procesami zmianami fizykochemiczne mi inny nie jest taki porządek, który interesuje nauki społeczne, a mianowicie po struktury symboliczna na jej póki są nie zmieniło się wiele od czasu, kiedy szukał powiedział, że bardzo trudno będzie nam z różnych powodów właśnie być może ze względu na organizacje porządku społecznego bardzo trudno będzie nam odnieść się do kwestii współzależności tych 2 porządków to znaczy w jaki sposób struktury symboliczne wpływają na te struktury anatomiczne i odwrotnie tak oczywiście często słyszymy, że w połowie zależy od genów w połowie od środowiska i t d. ale póki co tak nudne ne na dzisiaj możemy mówić, ale o tym, że usiłuje się te 2 porządki jakoś spotkać taką ciekawą propozycją jest propozycja San Bud nera Erika Sand nera kulturoznawcy germanistykę amerykańskiego, który zajmował się takim szczególnym momentem mianowicie latami dwudziestym trzydziesty mi, kiedy psychiatria zaczyna święcić triumfy triumfy święci też podejście anatomiczny wcześniej natomiast były badane doświadczenia psychologii eksperymentalnej jest jeszcze dziewiętnasty wiek ten przykład takie rzeczy chodziły w grę innych, kiedy człowiek widzi anatomicznie widzi dlatego, że ma o organ na około 1 a kiedy człowiek więcej, by filtrujących obiekty przez swoje doświadczenie biograficzne i tam robiono różne doświadczenia zazwyczaj one polegały na tym, że zamykano człowieka w ciemnym pokoju w Lugano lampkami, kiedy on zauważył ksiądz pamięta i t d . zakładając że właśnie Manny można powiedzieć, że 2 pary oczu oczy anatomiczne chciałabym, żeby żeber, żeby może warto przybliżyć to chciałabym, żeby państwo przywołali sobie wyobraźni takie 2 przedstawienia jedno z instrukcji n p . kiedy kupujemy laptopa i tamtejsze jak z tego jest instrukcja jak z tego poprawnie korzystna ci wykorzystać, jaka powinna być odległość między właśnie wzrokiem oczami, a ekranem i t d . mamy taką wyprostowaną postać, która siedzi ta jest możliwe są jedynie siedziba czy znane są oczywiście w Helskim jak n p. obraz Vermeera czytająca list talent Neil inni to jest obraz Vermeera to jest to widzenie widzenie przez struktury symboliczne przez doświadczenia biograficzne nawet nie wiemy czy ta wiadomość, którą ta kobieta czyta jest dobra czy jest zła, ale widzimy, że tam jest aż gęsto od znaczeń natomiast w tej instrukcji mamy do czynienia z widzeniem anatomicznych tak i teraz no i socjologa oczywiście przede wszystkim interesuje to widzenie przez doświadczenie biograficzne przez przez system symboliczny przez pewien, że takie można powiedzieć takich dogmatów społecznych kulturowych inny i nie wiemy jak te 2 porządki w takcie czy są takie miejsca, gdzie te porządki się spotykają, nawet jeżeli mam czasami te porządki się możemy stwierdzić czy się przecinają nie wiemy, jaki mają na siebie wpły w przyjętych tak jak rozmawiałam z przedstawicielami Neuron nałóg i są liderami to oni przyznają, że rzeczywiście coś można zmontować coś można odkryć natomiast natomiast w zależności pomiędzy tymi 2 rejestrami są one dla nas zagadką są tajemnicą tak jesteśmy tak mamy zorganizowane poznanie, że te 2 porządki widzimy jako porządki, które coś do siebie mają, ale nie wiemy, jakie w, jaki wchodzą interakcje to jest szczególnie interesująca w przypadku psychiatrii, bo te interakcje, o których pani mówi pomiędzy tymi 2 porządkami one w takich obszarach jak nie wiem na euro nauki jak neurologia n p. dziedzina medycyny, która się interesuje mózgiem i rozmaitymi patologiami w tkance mózgowej one tam są bardziej uchwytna natomiast w przypadku psychiatrii i jest znacznie trudniej, dlatego że właściwie w przypadku wszystkich bodaj schorzenie czy zaburzeń, które są wyszczególnione w DSM aktualnie w piątej edycji DSM oczywistym w takim podręczniku manualnym psychiatrów amerykańskich szkół zawierającym klasyfikacja aktualnie diagnozowanych zaburzeń i jednostek chorobowych będąc będącą także podstawą do winy tej klasyfikacji Europejskiej Otóż właściwie, kiedy weźmiemy dowolną kategorię rodem z Samuel, czyli dowolną diagnozę psychiatryczną to nieznana będzie żadna organiczne podłoże, która jest związane właśnie z występowaniem danego syndromu czy zaburzenia, bo po prostu istnieją pewne hipotezy istnieją pewne substancje, które o, których wiadomo, że w jakimś procencie, gdyż jest zastosuje to prowadzą do jakiej zmiany pożądanej i t d. natomiast nie ma tutaj tej bazy organicznej zdefiniowanej niektórzy powiadali nawet jak to wyjątkowo nie lubiący psychiatrii sam psychiatra zresztą, ale twórca anty psychiatrii Tomasz Sas, choć się tego pojęcia anty psychiatria odżegnywał że, gdyby się okazało, że postulat psychiatrii jako dziedziny medycznej zostanie spełniony czyli gdyby okazało się, że odnalezione zostaną organiczne podłoża różnych zaburzeń psychicznych to psychiatria tym samym dokonała samounicestwienia to znaczy przestałaby istnieć jako osobna dziedzina medycyny, bo wtedy wszystkie te schorzenia, o których mówimy przeszłyby zakres neuro logicznie właśnie on im tantiemy i terapie i socjologii interesuje mnie jeśli chodzi o zaburzenia interesują takie kwestie, które nazwałabym zdolnością do symboli z racji póki co tak tnt te ustalenia są zbieżne to jest to co może nas interesować, czyli to jak ludzie tworzą oznaczenia trasy zdaje sobie sprawę sama słyszy, że to brzmi bardzo sucho no cóż to jest zdolność do symboli za trzykrotne bezradnym no ale tajemnicą zresztą tak Schola stycznie trochę nerwów nie daje nie daje brakuje tutaj takiej przestrzeni, w której właśnie można, by było to zobaczyć czym jest to zdolność do symboli sanacji tam, bo ludzie ją mają mogą w pewnych okolicznościach w przypadku kryzysu załamań właśnie tracą zdolności do symboli sankcji gdybym, gdybym miała miała jakoś wprowadzić się do tego na czym na czym ta zdolność polega przebywania wśród był w środowisku symbolicznym to przywołała do innych przykład przywołała dym taki fragment ze 10 0 lat samotności Marka SA, a w akcjach tej powieści dzieje się w Macondo i tą miasto natomiast spadały różne katastrofy m. in. mieszkańców miasta dopadła bezsenność plaga bezsenności na jej halny ta choroba polegała na tym, że mimo, że mieszkańcy nie spali to tu czuje się wypoczęci zaczęli pracować przez 3 tygodnie pracowali w aż można przeczytać, ale wszystko było zrobione i którejś nocy od trzeciej nad ranem usiedli założyli ręce i nie wiedzieli co mają ze sobą zrobić w Harry u nich tak jak początkowo cieszy niż my z tej swojej przypadłości i tak zaczęliśmy zastanawiać właśnie nad tym czym oni wypełniają swoje życie no i wtedy też okazało się, że ktoś dysponuje wiedzą o rozwoju o postępach tej choroby, ponieważ wiele lat temu na nią zapadł i okazało się, że ta choroba polega na utracie pamięci dlatego wyłoniła się taka grupa aktywistów i po podpisywali w całym mieście wszystkie rzeczy, którą walił KO banan ścianę, ale nie jest potem się z kolei okazało, że tracą też taką pamięć motoryczną no owszem, wiedzą, że to jest krowa, ale do, czego to niby ma służyć, więc ceny przy krowie pojawił się taki rozwój i tam już pisało to jest krowa krowie trzeba wydoić krowę DOI się rano tak potem i t d. na niej ani innym to choroba się rozwijała coraz więcej mieszkańców straciło pamięć traci także pamięć o własnej przeszłości już własnym dzieciństwie przestawali się poznawać któregoś dnia na kartonie w centrum miasta lub ktoś napisał Bóg istnieje to była ta kolejna rzecz do zapamiętania całe mieszkania też mieli w kartkach n p. to jest ściana człowiek przez ściany nie przechodzi na ścianie można wieszać obrazki no i Hanny też inny postanowił mi się w tej sytuacji, ponieważ coraz z każdym mrugnięciem można powiedzieć o kąt tracili pamięć traci niż rzeczywistość w związku z tym postanowili spisać swoje biografie urodziłem się płotu moim ojcem był i t d . i obrona tego wszystkiego się na głos uczelni no ale to dosyć beznadziejne spędzać właśnie cały dzień na czytaniu w swojej biografii natychmiast, aby mieli zapomina ani nie da się niektóre trzeba było mieć jeśli dobrze pamiętają hale to nawet tam jest mowa o tym, że niektórym nie starczało po prostu siły moralnej do tego, żeby tak czytać w tej z powrotem swoje biografie na niej, ale ten wynaleziono wynaleźli sobie w którymś momencie ci, którzy pożyczy porzucili odczytywanie biografii wynaleźli sobie zajęcie, które stało się ulubionym zajęciem, a mianowicie stawiali sobie tarota tylko, że wróżyli sobie nie w przyszłość, ale przeszłość jest n p. zadawali takie pytanie, kto jest moim ojcem otrzymywali ciemnowłosy mężczyzna, który lubi podróżom i szef albo n p . kiedy się urodziłem tak w zeszły wtorek i ten na ich w którymś momencie tam przebywał postać w domach hondą jeszcze 1 bohater okazuje się, że Malek, a próżną poznał, że mieszkańców dotknęła plaga inny po tym, że bardzo wylewnie się Witalij niektórzy bywali agresywni ale, ponieważ dno zostało im jeszcze trochę człowieczeństwa to na wszelki wypadek, żeby nikogo nie urazić, ale ani niezbyt dobrze pamiętali czy to bliska osoba czy daleka czuć się znają czynie na wszelki wypadek witali się ze wszystkimi bardzo wylewnie jemu też uczynić dobra zasada z kolei, ale też i właśnie o tej błędności takiej sztucznej i inna pomiarowej właśnie ten Przybysz zorientował się, że są chorzy tak no i to jest właśnie taka sytuacja, w której mamy do czynienia z rozpadem porządku symbolicznego z utratą zdolności do symboli sanacji Targ to jest taka sytuacja, w której trudno nam powiązać w całości wydarzenia z naszych biografii kiedy, kiedy trudno jest nam określić nasze relacje z innymi inny no to to to jest taka sytuacja, w której zapadają się znaczenia zapada się właśnie odniesienie symboliczna i teraz po to, opisała to pani niejako metodą, a contrario poprzez pewne przeciwstawienie tego stanu tworzenia znaczeń stanowi utraty ta praca, o których mówimy praca o terapeutyczną psychiatryczna to ma być praca, która właśnie polega na odzyskiwaniu tych utraconych znaczeń i tu się zaczyna to najciekawszy chyba wymiar związany bardzo silnie z różnymi uwarunkowaniami kulturowymi z różnymi uwarunkowaniami historyczno symbolicznymi właśnie no bo skąd wiadomo, która z tych struktur jest właściwa, które niewłaściwa, skąd wiadomo, że ktoś utraciła ktoś inny ma narzędzia, żeby ten, kto utracił odzyskał to co utracił on nie mówiono o przestrzeni symbolicznej tam się wydaje istotny też nie przez przypadek przywołała on ten przykład mówiące o pladze bezsenności Macondo, ponieważ wydaje mi się, że dzisiaj możemy mówić o pladze różne choróbska schorzeń uzależnieni nowych i AM not to wskazywałoby na tą, że właśnie ta przestrzeń symboliczna, która jest stworzona przez instytucję jest w tarapatach, że tutaj pojawia się problem, że problem nie tylko dotyczy zdolności do sygnalizacji jednostek, ale nie, bo nie ma brakuje tej przestrzeni, w której to odniesienie symboliczne mogłoby funkcjonować, w której mogłoby się rozwijać, ale czy to jest także wkroczyliśmy w jakiś moment, w którym ten proces instytucjonalnej nazwijmy to produkcji znaczeń nam w jaki sposób się rozpadł drze w w wszedł jako faza kryzysu czy też zawsze tak poniekąd było że, że ten kryzys, a w takiej czy innej formie funkcjonował wydaje mi się że, ponieważ dzisiaj jest taka od tego pan zresztą zaczął źle ułożone, że mamy do czynienia z jakąś taką niepokojącą bliskością różnych procesów społecznych procesów psychiatrycznych i tak rzeczywiście inne różni badacze diagnozują współczesną rzeczywistość jest taka niepokojącą zbieżność te procesy społeczne opisujemy przez psychiatryczne, że jest coś takiego powiedziałabym konstrukcji podmiotowości, a inne coś takiego są sprawiają, że na razie mamy do czynienia z kryzysem odniesienia symbolicznego winno n p . bo ona najlepiej jest dać jakiś inny przykład 1 krótko trance może to jest też jakiś kontekst do tego co co pani za chwilę powie, że ten proces, który pani opisała przynajmniej w jakimś obszarze jest zidentyfikowany po prostu na powiedziałbym względnie twardych danych to znaczy, śledząc były robione takie takie badania taki socjolog medycyny Adam Horowitz się tym zajmuje od lat śledzą z rozwój pewnych kategorii psychiatrycznych i w ogóle dynamika pojawiania się przed nowych diagnoz w kolejnych edycjach bez całemu rozbudowywania tych diagnoz, z których jest w tej chwili kilkakrotnie więcej aniżeli w tych wcześniejszych edycjach na dziś przybywa zdecydowanie w takim razie nowym tempie rozmaitych zaburzeń schorzeń od, przyglądając się temu na przestrzeni ich kilkudziesięciu lat można bardzo wyraźnie zobaczyć jak pewne kwestie inne wschodzące w zakres zainteresowania i przypisywane kompetencją opieki społecznej n p . czy instytucji ne zajmujących się opieką społeczną przechodzą domenę medycyny przewodzą domenę psychiatrii to znaczy ten zakres obejmujący kompetencje instytucji tradycyjnie zajmujący się pomocą ma przed sobą w złej sytuacji materialnej albo z nim gorzej sytuowanych klas społecznych i t d. czy pracujących na rzecz n p. awansu społecznego et Cetera to zostaje, jakby przeniesione z pole psychiatrii, w których diagnozuje się pewna przypadłość jako właśnie wyraz zaburzonych procesów neuro chemicznym Hanię n p . efekt położenia pewnej porządku społecznym mówi już oddaję głos przy nim zaczęła byłem i kont i kontynuowała Dymny to co pan powiedział od tych kwestii właśnie tych zbiorowych wyobrażeń, gdy dotyczących podmiotowości dotyczących jednostki jak mogłabym się tutaj do hal konserwatysty Piera leżą grą, który taką cenną socjologiczną myśl wypowiedział, że jesteśmy skłonni mniej jeśli chodzi o egzotyczne kultury społeczeństwa to tam widzimy mity religie jeśli państwo sobie n p. przypomnę jakiś film on egzotycznym kraju i jak to n p. zwracam uwagę NATO to zawsze mnie to uderza jak jest film o Indiach to zawsze lektor powie coś w tym rodzaju i jak widzimy tutaj kultura rynki kija i polityka staną się jechał gasić lampy w natomiast u nas jest zupełnie inaczej mamy różne porządki my jesteśmy podporządkowani my mamy odróżniają mną wyraźnie sferę religijną kulturową społeczną ekonomiczną u nas jest po prostu tak, ale u nas jest jak u ludzi Lenihan leżą teraz zwraca uwagę na to, że taki taki mit antropologiczne warto również badać w naszym społeczeństwie on nazywa pakietem dogmatycznym można można, by to było wykwintnie określić mianem, żeby już mówić o zbiorowych wyobrażeniach można, by to było określić jako figura Maria figura leżała figura maja, czyli taka przypowieść, którą organizuje ważne kwestie jakimś środowisku społecznym na jej miarę tak często zwraca uwagę na to jak mów mi się coś o procesach społecznych kulturowych inny po to, zawsze zwracam uwagę na netto jaką, jakie wyobrażenie o rzeczywistości w relacjach między jednostką społeczeństwem wtedy się pojawiają jak już w tej chwili coś takiego, a nawet powiedziała lekarka mianowicie to społeczeństwo ma wpły w na jednostkach tak duży kultura wpływa na jednostkę religia coś narzuca krótko mówiąc w takim potocznym języku my opieramy się rzeczy odwołujemy się do pewnej antologii do pewnego wyobrażenia tego, jaki jesteśmy razem i powtarza się tutaj stale taki moty w w Bośni i jednostki i społeczeństwa i zazwyczaj zazwyczaj jest to taka też te wszystkie stwierdzenia które, która przetoczyła zakładają, że to, że tutaj jest jakaś konfrontację, że dusze, czyli jakiś rząd może się jakiś konflikt o różnej kulturze, że żal, że potencjalnie może dojść do bójki między jednostką społeczeństwa no bo właśnie to społeczeństwo wpływa trochę to tak wygląda, gdyby nie trzeba było to taki obrazowy sposób przedstawić, że jest jednostką o naszej cicha w jakimś pokoju od Wilna hałasuje społeczeństwo wywołuje ją na ulicy Traugutta co się tam sugeruje wysyła jakiś ognisty no ale ona na to nie reaguje też odporna na przeżywanie każdy z nas przynajmniej kilka razy w życiu tak się właśnie tu niewątpliwie ostrożnie na korytarzu willa port Gdański mówił prawda ja jak właśnie społeczeństwo wpływa na jednostkach Nate jednostka, żeby być podmiotem tak musi musi się opierać na nie reaguje, ale społeczeństwo jak to społeczeństwo tak walił pięściami po drugiej potem do akcji może wkroczyć kultura opuszczona cały regulator muzykę w i jej dobrze by było prawdę mówiąc mieć w domu maszty, żeby móc jak Odyseusz przywiązać i temu nie ulegać pierścionek, więc to mam złe, kiedy opowiedziałam tak w taki obrazowy sposób autem, jakie mamy wyobrażenie o tym, inne jak istniejemy wśród innych ludzi i współczesna kultura jest właśnie zbudowana współczesne społeczeństwa są budowane wokół takiego wyobrażenia podmiotowości niektórzy socjologowie mówią, że żyją różne, że nasze społeczeństwo nie jest nowoczesne z tego powodu urząd domaga się rewolucji Kopernikańskiej, bo my cały czas mamy taką jednostkę, która jest ziemią naokoło tej ziemi krąży słońce otarcia tak się mówi jednostka i otaczającej ją społeczeństwa im, więc te wydaje mi się, że źle, że mamy tutaj do czynienia z taką sytuację, w której po, w której eksponowana jest podmiotowość rozumiana jako omnipotencji rozumiana jako konflikt, a z drugiej strony i tutaj bezpośrednio nie odniosę się do tego co pan mówił, a z drugiej strony mamy, ale mnie różnych pomagierów, którzy pomagają tej jednostce przywiązanej do masztu właśnie się utrzymać się na własnych nogach, a to są psychiatrzy animatorzy edukatorzy to są różne to są spółki leków, a okazuje się, że ta jednostka jest po prostu złem jak to francuski socjolog leżą Claude, a tylko w MON mówi jest po prostu złe nośnikiem tego wszystkiego co usiłuje się jej przekazać Anna Dead, a nawet, odwołując się do niemieckiego socjologa Eliasa proponuje coś takiego spójrz na jednostkę jak na pewien proces tak spójrz na jednostkę jak na pewien proces na leczenie to jest zupełnie to w jaki sposób to w jaki sposób socjologia nauki społeczne widzą inne jednostkę jest można powiedzieć o czymś zupełnie innym tak nie jest czymś co rozbiera ten mit i brak wyznaje, że popatrzeć na jednostkę ona procesu to znaczy popatrzeć popatrzeć na jednostkę w taki sposób, który pokazuje, który pokazuje, że jej pokazuję jej życie jako współistnienie i remisie przypomina w tym momencie to jak to sami dzisiaj już pod naprędce trzeba przyznać, że jednak ludzie innym też coś zawdzięczają no bo jak się urodzili no to tych dróg po, których oni jeżdżą tam nie było ono dostali też muszą przyznać język tak coś tam jeszcze do Stalina, a Omulew trochę się ta dyskusja odbywała w taki sposób jakby, jakby jednostka chciała spisać to wszystko na kartce i chciała poprosić o rachunek jak to spłaszcza i do widzenia i dachy i 1 4 nie widzieli jako proces znowu mogłabym się odwołać do Marka SA wtedy, kiedy już ta plaga bezsenności opuściła miasto inne tam by przez kilka stron i jest rozwijany wątek Urszuli, która straciła wzrok i Anną ona straciła wzrok z dnia na dzień, ale tym i jak już zupełnie przestała widzieć całkiem zapomniała o tym, że nie wiedziała, dlaczego dlatego, że funkcjonowała w trudnych relacjach bardzo szybko się zorientowała, że mieszkańcy tego dużego domu mają swoje trasy, że niektórzy chodzą szybko niektórzy wolniej dobrze się orientowała, gdzie przysiadł przesiadują wieczorami na werandzie ostatnia rzecz, której musiała się nauczyć to to, że jak się zmieniają pory roku to ludzie o 10 15 cm trochę się też przesuwają na werandzie w na kogoś wpadła w ale zdarzało się pan, że ktoś zgubił pierścionek to ona pierwsza potrafiła to znaleźć, czyli nawet nie można powiedzieć jak straciła wzrok to się czymś pocieszył ona nawet nie straciła wzrok tak, bo była w sieci relacji dam się nic nie musiało goić tak tylko jej zmysłu reakcji interakcje z innymi jej były w stanie zastąpić nawet nie rekompensować, ale zastąpić jej zmysł umarła ze starości, ale nikt nigdy się nie dowiedział, że jest niewidoma, ale i on tak jak powiedziałam w ogóle o tym, zapomniała o punkt i to jest co wydaje mi się to dobrze opisuje mógłby chcieć chciałam chciałam pominąć różne pojęcia w rodzaju figuracji i t d . tak chciałam chciałam pokazać taką taką sytuację, która ma pewną tekstury ma historię tak pokazuje jak i jak to ważne jak to istotna jest torze i właśnie jednostka jest w sieci relacji i z tego powodu też można powiedzieć, że jednostki dzisiaj przez różne procesy są zdejmowane z takich wspólnot i społeczności metoda tkanka społeczna jest dziura 1 000 00 0 inny przykład już z literatury socjologicznej mogę podać czy z kilku nowych prac mianowicie szkody, jakie czyni mobilność, zwłaszcza w sytuacjach kryzysów ekonomicznych to wyobraź sobie taką sytuacją nabyła dba o podobnych sytuacjach pisali badacze w odniesieniu do polskiej w odniesieniu do mu Czech i w odniesieniu do Rumunii, a mianowicie no my mamy czas transformacji systemowej na ich jakość tej rodziny sobie poradziły w którymś momencie rodzice kobiety stają się niedołężnymi wymagają pomocy, więc kobieta rzuca pracę no ale po kilku miesiącach okazuje się, że brakuje pieniędzy mąż wyjeżdża za granicę szukają lepszej pracy no ale ponieważ ten mąż służył naprawami samochodu szwagra Aten samochód był potrzebny do tego, żeby dojeżdżać się je wozić towar do sklepiku no, a w pobliżu nie ma innego mechanika no to upada także i sklepiki ta rodzina wpada w podupadające ci, którzy stąd sklepikiem współpracowali, ponieważ druga osoba już jeść rano to się okazuje, że różne naprawy n p. hydrauliczne czy coś też nie tak, czyli 1 i 1 drobna sytuacja nad niedołężnym, z której skąd not coś zupełnie naturalnego oczywistego, czego można się było spodziewać sprawia, że w ruinie, ale idzie o życie kilku rodzin wszak i to jest tak, czyli Challenge, czyli właśnie znika taka przestrzeń taka gęsta sieć ballad, której jednostki, z którą mogą spadać jednostki jak przydarzają się różne nieszczęścia właśnie z tego powodu współczesnej rzeczywistości się mówi Jean Jeanne źle, że rzeźnika ta społeczna przestrzeń to znaczy, że rząd, że tą przestrzenią, w której pani mówi w tej chwili byłaby nie wiem świadka pewnych lokalnych społeczności zwartych dosyć, w których ludzie się nawzajem znają, w których wyrastają, u których tworzą n p . nie wiem raz, że te wielopokoleniowe rodzinne, których istnieje ten przekaz z pokolenia na pokolenie i t d . i rozpad tego typu tego typu struktury społecznej owocuje tym procesem negatywnym, którym pani mówi to ciało oraz o losy rozpad czy też znikanie różnych instytucji no bo wyobraźmy sobie, że tam, by była też branża ta społeczność ta lokalność miałaby zapewnioną przez państwo odporność to taki system immunologiczny wspólnie budowany, czyli odpowiednie służby zdrowia n p. to co zwróciło moją uwagę dotąd te ryby i przy czym przyciemnienie jest tutaj istotne, że głównym bohaterem jest Tramp takich raczej do winy jako coś co jest po prostu bardzo wymowne do tych procesów Tramp jako odwiedzał odwiedzał ludzi, którzy Stali się ofiarami, ale jakieś klęski żywiołowej to była taka dyskutowana przez jakiś czas było o tym, głośno sytuacja na przyjechał spotkał się z mieszkańcami i zaczął rzucać w nich ręcznikami papierowymi no i potem długo to komentowano w PE PE nie chodziło o to, że to było róży to było cha, że to był marny prezent, a także można, by się było spodziewać po głowie mocarstwa znów czegoś innego Fiat chodziło o to, że to było niezrozumiałe, że to było nieadekwatne a kto jest ten brak przestrzeni symbolicznej, kiedy ci, którzy reprezentują mają reprezentować państwo tę instytucję no mnie nie zna zamiast gestów można powiedzieć dokonują jakieś krzyki potem któryś z tyłu doradców trampa tłumaczył, że traf chciał im wnieść trochę takich zwyczajności, że pokazywał jak się gra w koszykówkę czy coś w tym rodzaju no ale to już te pretensje to jest tak to jest mało to było mało pocieszające, zwłaszcza że w takich sytuacjach to co jest potrzebne to jest właśnie potrzebna ta przestrzeń do odprawienia żałoby do neonu, a do tego, żeby płakać stratę, a tymczasem, a tymczasem pojawia się taki nieadekwatny niezrozumiałe można powiedzieć szalone w jakiś sposób gest Tang i nie jest to dało do tego do tych procesów, które obejmują jak chcą, by niektórzy autorzy piszą wrzucają ludźmi o ziemię tak dodałabym jeszcze zanikanie zanikanie i instytucji cięte czy ograniczanie ich funkcji przerzucanie ich na jednostkę, która jak wiemy tak jest potężna jest omnipotencji na zmaga się ze społeczeństwem odpiera ataki kultury tak nie pozwala w żadnej religii doszedł do siebie przystąpić i t d . i tak skoro ta jednostka jest taka, a oni patent na nogę przekazano jej również różne inne funkcje nie mamy, a te funkcje nie mogą być pełnione przez wspólnoty lokalne, ale nie są też pełnione przez instytucje no przez nowoczesne instytucje, które właśnie te luki te luki zapełniały, bo on nowoczesność właśnie tak się tak się w dużej mierze też zaczyna od właśnie od migracji mobilności to różnie pojęty ruch dno chciałem właśnie o to zapytać to znaczy o podłoże tych procesów, o których pani mówi o tym co stoi za tego rodzaju dynamiką, dlaczego to coś się rozpadała się rozpada im, skąd się Probierza von Braun wydaje mi się żoną rozbierając są w brydża rozważania różnych autorów tak mnie nie zmienił nie miałby nie męcząc państwa takimi Schola wstecznymi różnymi zastrzeżeniami wydaje mi się źle, że można, by to było określić jako sytuację, w której do grona takich elitarnych prawomocności do grona elitarnych symboli innych awansowała na ekonomia n p . teraz na wakacjach miałem okazję poczytać o takim wyobrażeniu o tych zmian, które mówią o tym, że ekonomia wytarła zastąpiła czy przechwyciła religijne wyobrażenia, iż wg uczelni, czyli pewne, że dług awansuje do nowej formy integracji społecznej tym są naszą dyscypliną nie jest po prostu kredyt dług, jaki mamy spłacić wiadomo, że go nigdy już nie spłacimy, zwłaszcza ci, którzy się w tej chwili rodzą bombą, bo w tej chwili już są bardzo zadłużeni i to wyobrażenie wyobrażenie nieskończonego długu długu, który kiedyś był zarezerwowany dla wyobrażeń religijnych stał się takim innym wyobrażeniem ekonomiczny i takim po wyobrażeniem, które organizuje organizuje właśnie nasze życie naszą obecność jest fakt pomyślmy 1 z Moniką ruszyć jeszcze coś lepszego niż w, a nie przekroczy 1, a mianowicie 1 z autorów przedstawicieli tak zła się tzw. włoskiej różnicy notesy stawiał dotykową tezę, że się w istocie dzisiaj właśnie jednostka jest tak pomyślana jest tak pomyślana jak Ks Józef KUL w procesie Kafki, bo jest ma dług jest oskarżony o prawie aresztowany, ale nic się jakość jego życiu nie zmienia na Jana, a ja bym do tego jeszcze coś dorzuciła, a mianowicie skoro tam pomnik potem na jednostka zawsze wtedy, kiedy popada w tarapaty w tarapaty jest, ale jest obiektem rozmaitych oskarżeń o niej jakieś niedomagania winny innym jest to jemu n p . za tym, że dotknęło ją bezrobocie i jej, iż skoro UE nawet bardzo trudno jest, owszem, mówi się jakichś tam my w kosztach społecznych sytuacjach społecznych w ale generalnie jednak dominuje ta figura i jak, którą przedstawiłam tak no to trzeba się wziąć do roboty jeśli ktoś nic nie robi to po prostu kopie sobie własnymi rękoma grób i zaproponowała coś takiego się do bezrobotnych po prostu rozgrzeszyć naprawdę postawić przed sądem w domu 1 2 tyle kosztuje mnie nie wykluczam, że rozwiązała ten wedle słów pisze prawda ja tak jak dziś jak ja KE w tegorocznych upałach skoro spółka winni n p. swojemu bezrobociu to w takim razie oskarżyliśmy ich postaw my ich przed sądem zrób im w końcu prawdziwy proces, dlatego że są też jest takie wyczerpujące jak to dobrze Kawka powiedział takie domniemanie aluzję sugestią władz Muzy ważniejsze prawda pojawiają, ale wyrok jakoś nie może zapaść swoją drogą myślę, że to jest też jest z przejawów słabnięcia instytucji inne wydaje mi się, że żal że, że czasami pojawiają się takie takie programy takie programy które, które no i podtrzymują tę wspólną przestrzeń, która sprawia, że życie bycie z innymi jest bezpieczne, ale jednocześnie jest to robione n p . jeśli chodzi o program 500 plus świetne to to on był to program, który został zapowiedziany i po prostu wprowadzony otwarcie ale jakby potwierdzeniem tego, że jednostka nie jest w stanie ustać na własnych nogach, że nie może być odpowiedzialna za problemy systemowe gminy, że jest przeciążona net jest to, że w istocie w Polsce to zostawię tak państwo to do rozmnażania Anny, ale napiszę było zastanowić nad tym czy Czech po scenie u już dochodu gwarantowanego on na myśli lata dziewięćdziesiąte i renty i bank w inny były lata było to, że to jest końcówka ubiegłego wieku, kiedy na rentę przechodziło po 300  00 0 osób rocznie bank wtedy było blisko 3 × więcej rencistów niż w tej chwili i my podobno były nawet jakieś wyliczenia, które mówiły o tym, że tym czy ktoś zostanie bezrobotny czy dostanie też tę minimalną rentę to na jedno, choć po kosztach społecznych są takie i t d . ale to pokazuje, że takie zmiany, a nie pozwalają właśnie jednostkom ustać samodzielnie na nogach także nie ma ani istnieje indywidualne rozwiązanie systemowych problemów i odpowiadając wprost na to pańskie pytanie w tym widziałabym te tereny taką gorączkę mogą to gorączkowe tworzenie nowych diagnoz oczywiście, że są też inne tak bardziej bardziej może biograficzne natomiast takiej perspektywy społecznej kulturowej to powiedziałabym, że jednostka jest przeciążona to znaczy dostała inne dostała zbyt dużo obowiązków ta jako jako ten ktoś właśnie ta Urszula, która przecież może stracić wzrok zwyczajnie ze starości nikt do niej nie strzelał tak w inny w dalszym ciągu mogła funkcjonować jeśli nie jeśli jest pewna zasada integracji to ona ma samo bycie życie z innymi potrafili ten brak uzupełnić nawet nic nie musiał się wygonić radni muszą od prawie żadnej żałoby nigdzie na żadną psychoanaliza w każdym razie Márquez nie pisze o tym, żeby się wybierała na psychice, a przecież to katastrofa, ale nikt na tak tutaj w notesie otworzyło bardzo wiele wątków niestety patrzy na zegarze nieubłaganie dobiega nasza rozmowa z końca, ale po pierwsze to tylko do patrzą na prom 4 i widzę, że Mateusz Luft z przysłuchujących się w naszej rozmowie tak jak wszystkim rozmowom odbywającym się w tym studiu na bardzo uważnie już w momencie, kiedy powiedziała pani o postawieniu przed sądem bezrobotnych przytomnie zauważył, że wreszcie poniekąd już w tej chwili mamy jakieś takie zapowiedzi podobnych rozwiązań no bo niedawno pojawiła się taka propozycja, żeby opodatkować singli nie wiem czy pani słyszała, że radośnie na ma dzieci no to w zasadzie powinien płacić dodatkowo jeszcze na jakąś dodatkową kontrybucję to tak tytułem żartu, ale pomyślałem, że zapytam panią jeszcze póki mamy 2 3 minuty po to, konsekwencje tego stanu rzeczy oto co właściwie znam się dzieje poza tym że, że jesteśmy w takiej kondycji jak i jaki pani wcześniej mówiła, jakie potencjalnie konsekwencje tego stanu w Nysie się pojawiają w takich sytuacjach w takich sytuacjach nie wiem katastrof czy klęsk żywiołowych, a po to, te wspólnoty przy dzisiejszym sposobie życia zawsze to jest taka sytuacja nagłej konieczności, kiedy interwencja pomoc są takie n p . teraz polscy strażacy byli w Szwecji ta pomoc jest konieczna i to natychmiast dajmy się, że system będzie problem, dlatego że te instytucje słabną tak też ludzie też tak patrzę na zegary inni też nie chciałabym podnosili, by zbyt wielu kwestii ale gdybym miała się od nich do takiej do takich rad nadzorczych takich aktualnych wydarzeń n p. wydaje mi się, że bardzo symptomatyczne jest to co się dzieje wokół szczepionek, ale 1 rzecz to autorzy artykułu szczepionkach o ich potencjalnej szkodliwości pojawił się w renomowanym czasopiśmie Kuby i ten artykuł został jak to się dzisiaj mówi od publikowane Tomek ale, ale najpierw tam się pojawił natomiast tereny te ruchy, które są związane z inną ze sprzeciwem innych wobec powszechnych obowiązkowych szczepień daje mi się żony właśnie mówią o mur o takim ciągu dalszym kruszenia się wspólnoty Batory znaczy, że nie chcemy wspólnie ponosić ryzyka także nie chcemy wspólnie ponosić ryzyka, że usiłujemy różne ryzyka, nawet jeżeli wiemy, że ono wzrasta to i tak wolimy żeby, żeby narażony na to mniejsze ryzyko był ktoś inny ani Janiny, więc myślę, że to jest, tyle że różna, że tak jest paradoksalne, bo tym samym wystawiamy nas wszystkich na jeszcze większe ryzyko w tym przykładzie to jeszcze to jest 1 rzecz druga, że trzeba tutaj nawiązała bym wrócił, aby do tych singli i do takich stygmatyzacji niektórych kategorii wydaje mi się narażone, że istotne jest to, żebyśmy zwrócili uwagę na to że, jakkolwiek Mann to poddani zostaliśmy treningowi politycznej poprawności Kreon, a inne wydaje mi się różne przemieszcza się łasi nienawiść inna kategoria, które są bliżej na wschodnim, ale właśnie n p . na bezrobotnych to znaczy chcę powiedzieć, że bardzo trudno byłoby publicznie niektórym w każdym razie publicznie to chcę mówić o imigrantach bądź uchodźstwa chcą mu niższe o polskich bezrobotnych Targ jest taki przemieszczający się rasizm inni powiedziałabym HR reglamentowana empatia, która jest adresowana już i już nie chodzi mi o to, że to dalej i że być może ich na oczy nie zobaczy nie będę miała z nimi nic wspólnego, ale chodzi mi o to, że to na razie nie tyle uporaliśmy się z pewnego rodzaju nienawiścią co co prze kierowaliśmy ją na kogo innego na kogoś innego co tutaj postawimy kropkę, ale zespół od wejścia do kolejnej rozmowy, na którą panią niniejszym zapraszam dziś jasna tymczasem bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo dziękuję teraz informacje przed państwem po informacjach prof. Arkadiusz Stempin Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA