REKLAMA

Zakaz komórek w szkołach? "To fikcyjne prawo"

Data emisji:
2018-08-15 18:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
22:54 min.
Udostępnij:

Francja wprowadziła zakaz używania komórek, tabletów i interaktywnych zegarków w szkołach podstawowych i gimnazjach. - Co to da? Jeśli młody człowiek korzysta z tego urządzenia poza szkołą i musi nauczyć się przede wszystkim korzystać z niego odpowiedzialnie. A jak możemy tego oczekiwać, skoro nie uczymy dzieci korzystać z takich urządzeń w szkole. To jest też kwestia podejścia do urządzeń ekranowych w domu. Smartfon działa często jako takie urządzenie zastępcze: jestem zmęczony, więc daję dziecku telefon, aby mi nie zawracało głowy - mówił prof. Jacek Pyżalski w rozmowie z Zuzanną Piechowicz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

od 1 września francuska szkoła zmieni się nieco gorzej diametralnie, ale znacznie to znaczy żadnej szkole nie będzie można korzystać szkoła, choć szkoły podstawówki szkoły na poziomie gimnazjalnym z telefonów komórkowych z tabletów oraz z takich interaktywnych zegarków jest to obietnica, którą raniła matką złożył swoim wyborcom idąc do wyborów teraz to prawo weszło w życie czy to dobrze czy to źle czy możemy udawać, że telefony komórkowe nie istnieją przez Rozwiń » blokowanie w szkole o tym, porozmawiam teraz prof. Jackiem grząskim z wydziału studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu będzie dobry panie profesorze to nawet ja nazywam się Zuzanna Piechowicz łączymy się przez Skypea czy może ono takim prawie w Polsce, a ja nie masz swoich rywali z kilku powodów po pierwsze jest taki na ile będziemy mieli do czynienia z ruchem pozorowanym Neinert za realistyczne na ile możemy oczekiwać od nauczycieli, że oni będą zajmowali się egzekwowaniem tego prawa, czyli będą nie chodzili po korytarzu czy po boisku szkolnym i promowali złapać ucznia, w których chorzy korzystają z rezerwy te pierwsze wzrosty to jest realistyczny, bo są nawet badania na ten temat w Luksemburgu prowadzonej w różnych krajach, że właściwie wielu takich miejscach, gdzie na poziomie pojedynczych szkół było takie prawo no było ono fikcyjne ono Marc ona pozorowaną walkę, o ile w ogóle praw czasami tak wygląda tak dotyczących nie wiem różne grzać picia alkoholu w miejscu publicznym Niewiem czy innych spraw, gdzie wszyscy wiedzą, że coś jest masowo łamane, ale istnieje, ale pewnie się rozliczać jakiś tam wyborczej na obietnicy mojej na poziomie legislacyjnym namówić wykazała, że zrobiłam to co to co zamiast zrobić pierwsza kwestia natomiast druga kwestia czy Thomasa z i teraz to wydaje mi się żenię, bo 1 0 lat zajmuje badaniem tego jak młodzież korzysta z tzw. nowych mediów ścieżek nie tylko z telefonów tak tylko z rożnych innych urządzeń elektronicznych właściwie można sprowadzić do rodzenia korzysta z internetu coraz częściej z internetem mobilnym najnowsze badania we wszystkich właściwie kraju czy w stanach Zjednoczonych czy Europie pokazują, że no to statystyki dotyczące używania internetu mobilnego rosną o kilkadziesiąt punktów procentowych rocznie już prawie w niektórych krajach dochodzi prawie do 9 0 kilku nastu procent odsetek młodzieży, która korzysta, która korzystała z tego też połowę z tego tytułu internetu natomiast pytanie właśnie brzmi w tym momencie, kiedy rozmawiamy następująco czy OFE z Chełmży Toma sens czy to coś dajcie tak powinniśmy zrobić my tutaj powody staż merytoryczne nie tylko taki, że to trudna do wyegzekwowania, ale taki, że można, by zapytać co, jeżeli młody człowiek poza szkołą korzysta z tego samego urządzenia i musi z niego korzystać odpowiedzialne, czyli także nie krzywdzi kogo się robi to w sposób konstruktywny umie rzeczywiście nie tylko korzystać do rozrywki, ale też dorzeczy merytorycznych, bo takie urządzenie właściwie, kto może złożyć i do nauki i do zapisywania różnych rzeczy i do prezentowania siebie i służy do tego czy tego chcemy czy nie chcemy, by powstaje pytanie czy, jeżeli wytniemy nożyczkami raz używanie tego urządzenia modemu, czego ich szkole trzymamy dla 8 Rabka spodziewać rząd będzie odpowiedzialny może wskaźnikiem tego urządzenia wszędzie indziej moim zdaniem raczej nie tak, bo 1 młody człowiek funkcjonuje w takim środowisku o społecznymi takim kapitałem społecznym Żyda środowisko domowego tego nauczy, a drugi no nie będzie w stanie tego zrobić nie poradzi sobie sobie z tym ten sposób, więc moim zdaniem to jest wylewanie dziecka z kąpielą co nie znaczy, że nie jest sensowne szkole w jakiś sposób tam, gdzie nie, ale nie są potrzebne media czy gdzie zakłócają proces edukacyjny to nie używać władza nie dochodzi, że mamy do czynienia z taką skrajność media w szkole jest pełne puszczone na żywioł i zakłócają wszystkie procesy, a po drugiej stronie całkowity zakaz jest gdzieś droga sensowna środkowa, która mówi o mądrym używaniu tam, gdzie trzeba nie używanie tam, gdzie nie żaba myślę, że obydwie skrajności tutaj to jest jak to zwykle bywa ze skrajnościami jest troszeczkę troszeczkę błędna i Błasiak zaułek jakiś błędny kierunek to jak powinno wyglądać używanie telefonów komórkowych w szkołach przez uczniów uczennice to znaczy jaki byłby taki idealny model, żeby z 1 strony dane uczyć dzieciaki młodzież korzystają z tych reform w sposób odpowiedzialny, bo możemy czepiać dzieci, ale jak jedziesz metrem albo czasami widzi ludzi w kawiarniach to dorośli wcale nie są lepsi, jeżeli chodzi o zapatrzenie w to, że urządzenia, czyli jak jak tego uczy się jak to jak znajdować sposoby na pracy z telefonami szkołach bywają gorsi dorośli to są Mrożka badania Danny Boyle, która obserwowała przykładowo rodziców, którzy przeszli ze swoimi córkami, które będzie lider Hamid opisuje w 1 z aż Sejmowi dziewczynki używały telefonów cały czas rozmawiając pokazują sobie różne rzeczy jeśli funkcjonują społecznie zasobom natomiast rodzice siedzieli razem przeszli z tymi samymi dziewczynkami, które występowały podczas tego tego meczu futbolu amerykańskiego, a rodzice siedzieli na widowni każdy zanurzony w swoim smartfonie czy można, by powiedzieć, kto to był bardziej antyspołecznych czy mało społecznym w używaniu mediów, więc bywa także rzeczywiście go przeganiał kocioł garnkowi, że to już nie jest takie proste jak to kiedyś było, że media są domeną wyłącznie dzieci, czego łącznie młodych ludzi natomiast natomiast 1 o tym, rozmawiałem to jakieś mokną model byłby tak im się staramy takie mogą też od dawna pokazywać, że po pierwsze jako dorośli musimy być świadomi, gdzie to media są potrzebne, gdzie coś dają akt, bo od najprostszych prze CE, bo chyba przykład z najlepszych tutaj tak najbardziej obrazowy, że im ktoś z nauczycielem języka obcego i powie swoim uczniom tak Słuchajcie przynieście ja na następną lekcję swój telefon n p . w którym wynieść jedno fotografie zatytułowaną moje ulubione miejsce i nie to fotografie zamiast w opisach zdjęcia nie z podręcznika czy zdjęć, które ja wam dam wyświetlimy to wasze zdjęcia dają piszesz opisz swoje ulubione miejsce w językach angielskim, używając odpowiednich zwrotów słownictwa i tak dla Czytelników bardzo prostą strategię, ale proszę zobaczyć, jaka nas przemyślana tak ktoś jest zaangażowany dorobi rzecz, którą lubimy zdjęcie miejsca które, która lubi, którego z różnych powodów interesuje co musieli szukać słownictwa i co muszę coś pokazać nauczyciel tego się dowiaduję uczniom ten uczeń też ma przyjemność nie tylko mówienia po angielsku, ale pokazanie kawałka swojego życia czegoś czym się interesuje, bo to taki bardzo prosty przykład pokazujący, że można bardzo prosty sposób użyć mediów w taki sposób, że to jest dość korzystnie nie stracić tak to wszystko przez całe to, że zyskają nie może tam uczeń będzie funkcjonował w tym telefon się uczą młodszych dzieci i bowiem dobrze tutaj poznaliśmy się drzewa, jakie gatunki drze w tak i zapomogi kilku grupom łącznie już zadanie, żeby znaleźli w okolicy, w której mieszkają drzewa i następną lekcję przynieśli udokumentowane, że znaleźli rzeczywiście pokazali, że umieli rozpoznać w praktyce to też nic nie traci, bo właściwie dbać o to chodzi, żeby rozpoznać trzeba podręczników jeśli mam je znać tylko umieć nazwać i znaleźć jak już na miejscu IT to media są pośrednikiem to są bardzo proste przykłady, które podałem, ale one pokazują jak bardzo, kiedy mamy pomysł za narzędzie może być narzędziem współpracy tak, bo nie będą biegać z tym telefonem razem o tym, osiedlu szukać tego drzewa, czyli wcale nie będą osobno kredą oraz jak będą musieli rozpoznać, czyli dokonać czegoś praktycznego będą musieli dobrze Tosca darować myśleć jak to pokazać sprawdzić jeszcze czy rzeczywiście zrobili to dobrze, czyli porównać to Niewiem zapytać kogoś czy porównać to z innym miejscami nie zawsze warto, stosując media zapytać co Doda za ludzie tacy fanatycy Magie, którzy myślą, a chodzi o media i młodzieży się ucieszą, bo będą mogli biegać ze smartfonem nie jest tak to musi być tak, że ja używam tego narzędzia, ale dobrze wiem, dlaczego chce użyć tego narzędzia także była współpraca między uczniami to może pora pomyśleć, jaki musi być rodzaj tego zadania ma być twórcza, bo może pomieścić ma być tam myślenia tego ucznia, żeby uruchomić myślenie mamusi może pomyśleć, więc to nie jest takie proste to daje dużo zależy od kompetencji od kompetencji nauczycieli natomiast nie muszą być bardzo skomplikowana rzecz, żeby to, żeby to udało się zrobić, by zrobić sensownie mogą być bardzo prosta aplikacja na umowie przy dobrym pomyśle no nie wiem podam jeszcze jedno może przykład 2, jeżeli wybieramy się na wycieczkę PAK i będziemy niedługo zakład pracy jak widzę co się produkuje bowiem roczną Sochaj wykonają dzieciom zdjęć takich, które pokazują etapy pieczenia chleba, które będziemy oglądali piekarni i później nie wiem co z tego prezentacje i Opowiedz coś robi na każdym etapie to co kto to jest tylko korzystne tak to tutaj nie ma trudno dyskutować, że tu się nie stało coś korzystnego taką był zaangażowany w ten proces edukacyjne on to będzie bardziej pamiętał przez to zaangażowania to będzie bardziej rozumiał on jeszcze się musi zastanowić jak to pokazać, a jeszcze będzie to prezentował się nauczy mówić do ludzi tak akurat nauczy się mówić rodzinie MOPR coś się pieczenia chleba, ale równie dobrze za chwilę będzie mówił na jakiś inny temat i ich dokonać transferu tej umiejętności, którą nabył tutaj, więc mówię to to to głowa na karku musi mieć nauczyciel który, który wiedział to media wpuścić jak dzielnie mogą być sytuacje, kiedy mówimy teraz wkładamy do pudełka przestrzennie wiem, że odkładamy do torby czy chowamy spłacony dzisiaj nie używamy przez 3 godziny robimy coś całkiem innego działania są niepotrzebne używamy innych metod i t d. omówię to to jest pierwszy raz, bo to, że ARM wg mnie mylą się zarówno ci, którzy próbują nie wiem grze niż te media absolutnie wszędzie ja jak dzik to, że niektórzy mówią, że to w ogóle pozbędziemy się tych mediów i to nam załatwić różne różne sprawy tak możemy kiedyś wprowadzili takie badania może bowiem taki przykład, gdzie pytaliśmy młodych ludzi co robią w internecie poza internet tak znienacka pytaliśmy o granie w grę pytaliśmy ogranie w gry online i gry w ogóle komputerowych i takie granie w gry takie plażowe zwykły tak do wielu mówi młodzież nie gra planszowa nie spotyka się, bo grają w gry online Otóż jednoślad okazało to było śmieszne, że n p . na 20 % chyba dobrze pamiętam też gracze wygrała 3 online to się też spotykało, żeby grać tradycyjnie są też powiało tak mało, bo grają online ona za chwilę stan porównaliśmy to z odsetkiem niższym istotnie niższym VAT też kilka punktów procentowych nie możemy naście procent od tych co nie grają ogromne koszty 18 % spotykało się wygrać te rzeczy tradycyjne szyldy nie jest czasami takie proste, że niem może się nie spotyka, bo gra, bo gra w grę, bo gra w grę gry-online prawda, więc mówię czasami się taką taką sentymentalną wizję tej młodzieży ma rządząca media wszystko zakłóciło jak nie przyciągniemy do to wszystko powróci do dawnych lat, a tutaj te zmiany kulturowe, które następują one nie dotyczą tylko media, bo czasami tak media serdecznie koncentrujemy się nad w mediach to nie jest takie nie jest takie wnioski z Zawiszą w tym momencie się rozmowy, bo ciasnej formacji radio TOK FM za chwilę wrócimy do naszej rozmowy mają goście z prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o tym jak używać telefonów komórkowych szkołą, ale jeżeli pan profesor pozwoli to po informacje chciałem żyć trochę do perspektywy rodzica w tej sprawie wracamy do naszej rozmowy moim gościem jest prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu jak nazywa się Zuzanna Piechowicz wznowiliśmy szkole rozmowy z motywem decyzji francuskich władz na temat zakazu używania w szkołach podstawowych gimnazjach telefonów komórkowych, ale jesteś ciekawa perspektywa tego co się dzieje domorosłego jak rodzice mają podchodzić do telefonów komórkowych, bo telefony komórkowe pojawia się już u przedszkolaków często owe centra handlowe można zobaczyć nawet młodsze dzieci, które siedzą z nosa w tablecie, kiedy i jak rozpocząć przygodę dziecka z takimi urządzeniami ekranowymi mogą wszyscy koncentrują się wiele osób może nie upraszczają, że wszyscy koncentrują się wdawał w czasie mówiąc długo się krótko aleja też od dłuższego czasu koncentruje się bardziej na jakość, czyli co się dzieje w taki przykład, który często podaje też taki przykład i rodzic do lasu na wycieczkę z dzieckiem mają ze sobą smartfona i szukają interesujących owadów roślin robią fotografie, bo jak i coś zaciekawi powiększają, bo wtedy z tobą nałożyć jakoś lubię takiego smartfona wracają do domu grzebią oraz w internecie szukają co to za owady jak się nazywają co jedzą i t d. w pierwszy przykład mogą nawet 2 godziny to ci daje przykład używania smartfona anomalie n p. nr 2 rodzic ma masę prac coś do załatwienia jest zmęczone rzuca dziecko smartfon my mówi tutaj pograć sobie jakąś prostą grę to dziecko siedzi w rogu 2 godziny krasnal osłonięte ktoś powie to są 2 godziny to są 2 godziny, ale każdy z nas widzi, że te pierwsze 2 godziny z mojego pierwszego przekładu z 2 godzinach byli razem nauczyli się czegoś przeżyli coś wspólnie dziecko był jakiś kompetencji czy technicznych 4 3 3 i związane z używaniem z używaniem narzędzia w związku z tym istotne jest znowu, żeby rodzic wiedział jak kompetentnie dbać przynajmniej 30 0 sensownie jak korzystać jak korzystać z gęstego narzędzia i teraz to może być wtedy w części nawet to słynne amerykańskie Towarzystwo pediatryczne, które kiedyś mówiło o ograniczaniu czasu ekranowego do jakiegoś tam czasu na tułów też więcej mówić o jakości, czyli powinno trudno nam powiedziała jest czas określony, że jest czas określony po prostu mało mnie do tego stosowane, dlatego że bardziej się, jakby liczy co jest zrobione, a nie to po prostu, o ile dotrwa, więc są, więc myślę, że to jest dość istotna sprawa i tak może być nawet wcześniej oczywiście bez przesady żadnej, bo tutaj wiadomo, że nie o to chodzi, żeby nie wiem dziecka młodszego zdominowane było użycie przez technologię z kwestią, żeby te technologie były prowadzone w sposób ograniczony, ale też jak wprowadzone, bo tutaj trudno powiedzieć, jaki czas zdobyć nową nad moim przykładzie pokazuje 2 godziny nierówna 2 godzinom tak to zależy co co w rzeczywistości będzie się działo a w jakim wieku dać telefon i w jakim wieku decydować, o ile jest pierwszy kontekst doby, a nasz przykład to dać dać to jest takie bardzo wieloznaczne określa na czym robić coś wspólnie można szybko natomiast dać na pewno nie szczególnie takiego, który jest szczególnie takiego, który jest online, które jest on na inne, bo prosto z czołowych w regionie, w którym jest on na nim połączony z tak, dlatego że akurat młodsze dzieci absolutnie nie powinny funkcjonować funkcjonować tak powiem na żywioł środowisko internetowym, tak więc może to jakiś problem drobne zarobić nawet z dzieckiem w wieku przedszkolnym tak natomiast to chodzi o to, żeby to było coś sensownego tak czy nie wiem coś dokumentuje co zrobimy co zobaczymy co sobie porównamy coś później będziemy robić z tymi materiałami, które stworzymy czyli o czym mówię to dać to na pewno znacznie później i tak mniejszy niż dziś o tych dzieci najmłodszych natomiast robienie jakichś wspólnych rzeczy chyba coś sensownego, bo to jest taki czas, gdzie się kształtują pewne pewne pewne ważne można pewne kompetencje pewien styl działania lepiej to zrobić wyprzedzająco niż dawka nie wiem co go widział to wyłączyć, a nagle w pewnym momencie właśnie to dziecko już nie będzie badało go już okaże się, że w pewnym będzie na niego przejmie ten sprzęt dzień jak zapewnił ich u nas w domu no to psie imieniem od kolegi czy u kolegi czy gdziekolwiek indziej natomiast namówi byłbym daleki od oddać na zasadzie to atak niestety robi, więc niewiele rodziców stanowiła Fundacja dajemy dzieciom siłę w Polsce takie badania na ten temat, gdzie rzeczywiście bardzo często smartfon jest traktowane jako taki, a zapchać czas ludzie ska która, którego nie ma przeszkadzać rodzicowi, który nie mniej zmęczone zapracowane i t d. w tym momencie powinna się zapalić czerwona lampka, że użycie przez nasze dziecko, że przez nastolatka telefonu komórkowego jest jest już jakąś oznaką uzależnienia, a jeżeli nie uzależnia to program może tak użycie jest za dużo nie zawsze musi być uzależnienie ma to mogą być wszystkie sytuacje, kiedy dziecko działa co wychodzi na ja w, że działa w jaki sposób kompletnie nie wiem negatywne zdaniem obraża kogo jeszcze czy dokonuje nie publikuj jakieś treści, których nie wolno publikować czy w ogóle ma dostęp do treści, które nie nadają się dla niego, a czy kontaktach w ogóle to lampka się powinna zapadać nie tylko co do tego co dziecko robione co my robimy w ogóle dojdzie do sytuacji, w której funkcjonowanie dziecka on ani zaczynała działać w sposób tak autonomiczne, że my jesteśmy poza tym światem Tuszyma powinna zapalać czerwona lampka przestajemy o tym, rozmawiać przestajemy funkcjonować właściwie nie wiemy co się dzieje, a także powinniśmy wiedzieć powinien być temat takich, o którym się rozmawiali i o którym wiemy o nawet wtedy jeśli nastąpi jakiś problem jesteśmy w stanie go wyłapać dość szybko a kiedy to jest kompletnie 2 światy podzielone, że ograniczamy doganiania doganiania za tym za tym dzieckiem no to wtedy no to wtedy doganiania na zasadzie ścigania go, żeby ta nie może o krok swojej i tyle wiemy na temat tego co robi no to to wtedy nam się powinna zapalać aż do teścia będzie dla moment tego ramka może pojawić badanie tylko, że płeć, bo z tego co robi dziecka też wobec naszego podejścia do całej sprawy i do dobrej sytuacji, czyli właściwie działa cuda takie wychowanie na podstawie dobrych wzorców czy tego jak my korzystamy z tych wszystkich urządzeń, gdy obrońcy logują się i później przetwarzają na swój sposób jest sfera wychowawczo taka sama jak każda inna gdzieś, że najwięcej zyskuje poprzez stowarzyszenia poprzez, jakby rozwiązywanie problemów w zarodku, ale też rozmawianie, więc tutaj nie ma jakby żadnej żadnej Nowiny tak to też jest sfera sfera sfera życia, a w, której funkcjonujemy od czego zresztą tam jest pochowany wiele tradycyjnych problemów młodych ludziach relacje rówieśnicze relacje z nauczycielami in tych bardzo ciekawe, bo tak naprawdę myślimy o tym, jako oddzielnym wirtualnym świecie, a tak naprawdę wyzwisko prześladowanie dzieci różnego rodzaju ośmieszanie Chin to się wszystko to wszystko już było tylko teraz po prostu zostają utrwalone w szczegółach zielone w jakim sensie utrwalone w tym sensie, że widzą tu wszyscy jak mnie wyzwał kolega z klasy to widział to osoby, które widziały teraz, jeżeli zrobi to na profilu na Facebooku Widzew to cała klasa cała szkoła uczyniły tego zablokować ulicę, bo wszystkie one bywa, bo część tej agresji jest prowadzona jednak w tych kanałach takich prywatnych, więc to też nie zawsze natomiast nabywa także to jest wzmocnione natomiast warto tutaj wiedzieć, że właściwie to, że często lubi tak traktować jako nowe zjawisko cyber boli tzw . tak dalej mogą zwiększyć badanie jest nam w tym takie, które sam prowadziłem dużej skali pokazuje, że to właściwie jest nowa forma dość mocno zakłada właściwie prawie nie ma takich młodych ludzi, które są po nich w sposób poważny agresywnie wobec innych w świecie, a nie robią tego samego twarzą twarz, więc to i tak właściwie problem leży trochę, gdzie indziej to nie jest takie proste, że to problemami z internatu problemem są generalnie relacje są dobre relacje posiłek nie ma chęci komuś dołożyć zarówno w sposób tradycyjny, jaki sposób ich tak pojęty internetowy czy online nowy są rozmowy na temat czy tego jak reagować na to, że nasze dziecko jest prześladowany sieci albo pojawia się mowa nienawiści czy hejt w internecie to odeślę państwa do rozmowy Pawła Sulika z Ewą Dziemidowicz z fundacji dajemy dzieciom siłę i Maciejem Sopyło ze stowarzyszenia polis Bano bardzo dziękuję panie prof. prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na pewno wrócimy do tej rozmowy, bo mam wrażenie, że rzecz nie poruszyliśmy 1 3 wątków, które warto poruszyć w tym temacie jadą jak zwykle co więcej nawet 1 lat nawet więcej, więc był usłyszenia na pewno ja nazywam się Zuzanna Piechowicz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!