REKLAMA

Debata o współczesnym teatrze Polski, Francji i Belgii z udziałem Jacquesa de Decera, Remiego de Vosa i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.

Literacki Sopot
Data emisji:
2018-08-16 15:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 37:10 min.
Udostępnij:

Podczas rozmowy goście prezentują własne spostrzeżenia na temat współczesnego teatru, literatury oraz wystawianych sztuk. Goście wyrażają też swoje zdanie o kondycji polskiej kultury i jej osiągnięciach. Debatę prowadzi Aneta Kyzioł.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa na chętnych do pierwszej wyrwać się na kable o błąd, czyli okrągły stół na festiwalu literacki Sopot tematem debaty będzie będzie teatr francuski teatr belgijski teatr Polski mam nadzieję, że porozmawiamy o o tym, nasze podobieństwa, ale też o, ale też o różnicach, bo wydaje mi się, że na 1 grupie są dosyć znaczące wersy we, zanim zadam pierwsze pytanie chciałabym może taktykę mam wstępu pali się przepraszam, że przedstawia Ronsona na Rozwiń » początku może przez państwo mają nas wszystkich wypisanych materiałach to przedstawiamy od prawej strony orszak zwykle belgijskiej pisarz dramaturg dramatopisarz eseista wydawca też pisma biograf m. in. Ibsena i Wagnera oraz wieloletni krytyk literacki pisałam Dziennika Voix belgijskiego obok niego siedzi karnymi bywało ich witamy w dramatopisarz aktor reżyser francuski paryski tak już się podróżujący porozmawiamy też o systemie teatralnym francuskim obowiązującym na trzeci jest, że często do polskiego osiadłego życia teatralnego można powiedzieć, ale i obok Małgorzata Sikorska Miszczuk dramatopisarka dramatu Mrożka, a wcześniej kobieta oraz licznych poza teatralnych w świadczeniach, o których też też za chwilę porozmawiamy tak jak powie, zanim zadam pierwsze pytanie chciałbym w tym tytułem wstępu opowiedzieć baśń o o typ o związkach polskiego i francuskiego teatru NN, która w nowych zaczął się bardzo wcześnie bo kiedy Stanisław August Poniatowski zakładał pierwsze publiczne stały element polskiej teatr żoną jego wzorem lub jako wzór sięgną po teatr francuski więc, że tak naprawdę nasza wspólna historia jest dosyć długa i więcej, bo tak to się zaczęło potem była dosyć spora przerwa czerpaliśmy z rozmaitych śrutowania też stworzyliśmy zupełnie inny system teatralny bardziej bliższe niemieckiemu i rosyjskiemu niższe niż cała niższa niż francuskiemu, ale też francuskiej jakież było dla nas ważne też takich przełomowych momentach n p . w 19 5 6 roku, kiedy w Polsce toczyła się chwilowa potem się okazało odwilży to właśnie oprócz Becketta obok Becketta Ionesco i teatr absurdu było takim bardzo ważnym czynnikiem tej odbił się w teatrze po osiemdziesiątym dziewiątym po przełomie Polski Fiat poszedł drogą niemiecką czyli, a stał się teatrem znacznie bardziej reżyserskim niż literackim, a czyli, czyli inaczej niż etat francuskich, który jest takim teatrem bardziej autorskim jeśli mogę mogę tak to nazwać czy też mam nadzieję porozmawiamy o, ale też ciągle są twórcy teatralni ciągle są autorzy, którzy są dla polskich reżyserów ważny dla Warlikowskiego takim motorem na pewno jest pewna marką PS, a wasz piję Ława, który teraz też jest to tańsze gwiazd teatru i dramaturgii wikarym była świetna obok tego na pewno nie spina refaktura jest ważna nie tylko dla teatru popularnego, ale była też ważną dla Polaka Krystiana Lupy i można, by tak wymieniać poszczególnych autorów innych no i jak się zastanawiałam nad nad tymi naszymi wspólnymi związkami, ale też różnicami przyszło mi do głowy taki z wydanej kilka lat temu zbiór esejów Tomasza Łubieńskiego fantastycznego eseisty historyka też dramatopisarza, który swój zbiór esejów nazwał Molier na współczesne i było to bardzo czytelne odwołanie do Szekspira współczesnego, czyli Anna fundamentalnej dla nie tylko polskiego baletu światowego teatru e-książki Jana Kotta, bo to rodzaj takiej przewrotnej polemiki z c z Janem kotem, który opisywał ten wielki mechanizm Szekspirowski który, zwłaszcza w czasie PRL -u był bardzo w Polsce ważne, a i odzwierciedlał zmiany władze AM nosa żelazną kurtyną powietrzną generalnie, ale i, pisząc z tego Moliera współczesnego Tomasz Łubieński stwierdzał, że na wreszcie w Polsce mamy czas spokoju wreszcie dorobiliśmy się powiedzmy jakieś klasy średniej, która może być jakimś współczesnym odpowiednikiem mieszczaństwa czy burżuazji, której którą w jaki sposób opisywał portretował Moliere, ale i, więc może po prostu na nasze czasy autorem jest już Moliere, a nie Shakespeare, a ponieważ nowa jesteśmy to Moliera portretuje nas jako zwykłych małych ludzi znacznymi przyborami, a nie oni właśnie jak w naszym modelowym bohaterem nie jest już Hamlet jego dylematy jest Makbet powiedzmy to nie oni rządzą naszym życiem tylko właśnie jesteśmy już znana na takim zwykłym ludzkim, ale może wreszcie ów poziomie, ale książka wyszła w 20 14 roku rok później, a były wybory parlamentarne i tacie powoda w kranie nabrała zupełnie innej temperatury MAK nagle wróciły Molier, jakby przestał być autorem na nasze czasy wrócił Szekspir wrócili polscy romantycy wszystko się zmieniło, więc tak mówimy tutaj o o związkach różnicach i podobieństwach no to nie wydają się, że to jest taki dobry przykład tych naszych wyboistych drogach wspólnej może pobiec może chcielibyśmy mieć już Moliera u siebie, ale ciągle mamy Szekspira i Polski romantyzm to ma też swoje oczywiście plus estetyczny przede wszystkim, ale należy się chyba jednak lepiej niż w kraju prawda opisywanym przez Moliera nie boli Szekspira Hamlet Mickiewicza albo albo Słowackiego na kończę przydługi wstęp chciałam po prostu zbudować na jakiś wpływ na ręce i teraz znów, zanim zadam pierwsze pytanie chciałbym, żebyśmy się bliżej morza poznali i może zacznę od syndyka chciałbym zapytać celem, ponieważ w na GPW przeczytałam wypełnił pan kwestionariusz Prousta i tam jedno z tych pytań dotyczyło ulubionego gatunku literackiego i mimo że działa pan we wszystkich możliwych zdaje się gatunkach literackich to jako na ten faworyzowane wymienił pan teatr chciałbym zapytać mnie nie pamięta pan tego nie chciałbym zapytać jak w 2 i z jakiego powodu teatr per ty k, dlaczego teatrze wydaje mi się, że po ich nie w tym 1, który myśli w ten sposób, jeżeli przy, jeżeli przez 3 przy czym się przed czasem przed euro, jeżeli euro był mamy czasami takie załogę dramatyczne postarać się, więc ze ca i to jak gdyby państwo identyfikuje się z z literaturą zawsze przechodzi przez Reader i i to jest przykład z Anglii z Szekspirem Davida Villi wielcy mistrzowie Szekspir dla Anglii MO nie gra Francji można było kontynuować ten sposób wyobrazić sobie trudno powitali na że po może go PMI dla dla Włoch Austrii, a głównie w Niemczech trzeba zacytować GTC, nawet jeżeli nie jest on dramaturgiem, ale i winno być teatr jest zajmuje pozycję dominującą wypowiedzi literackiej w przeszłych wiekach w WUP PL i myślę, że nie wie, że ani przez sekundę, że nasz wiek to wiek audiowizualny jest idealny szpilek będzie na i jak najlepiej jest, by tego nie wyobrażam wydaje mi się, że teatr przetrwa teatr musi przerwać film z kilku Romualda delikatny dla mnie literatura to przede wszystkim poezja, ale nie jestem poetą i środków w Pucharze Anglii, żeby uprawiać teatr chciałby uprawiać również literaturę, więc trzeba pisarz, ale nie pisze się tak jak pisze, bo w powieści o PIT za ślub Mołek i ta jest w nim to inne rodzaje pisania, ale i to jest rodzaj, który się, w które się wciela w 2 ligi to jest cel media jak ja się trochę definiuje ptaki wernisaż zakulisowe w nie nie tak z pierwszej linii to jest ten, który przynosi, jakby to mięso innym TDT to w 2 lubię właśnie taką sytuację taką tezę tę sytuację, w której jest, jakby pośrednikiem wydają się to bardzo ważnej ciekawe i pasji serum mam nadzieję, że to odpowiedź opowiedziana pani pyta też jednocześnie wygłosił pan wielką obronę gatunku są te obronę teatru aktami tylko pan przyjechał w latach osiemdziesiątych do Paryża studiować aktorstwo prawda z Dunkierki na innym czy to pana biografii, że chwyta się po to do różnych dorywczych zajęć, żeby studiować jakby, skąd wybór aktorstwa, dlaczego teatr potem była reżyseria prawda tworzenie własnej grupy teatralnej w ofensywie mało się z posesji potentat w kancelarii we Francji Theatre Company giełda i być może wszędzie też Sylwia i mamy okazję do teatru jak jesteśmy w szkole w liceum jak dorastałem z zobaczyłam przedstawienie Becketta w Czekającna Godota, gdy idzie ich tam się bardzo spodobało i UE, ale dla mnie jak nie byłoby zdania, że będę pisał tak, że na pewno wiedziałem że, że nie będę pisał nie miałem takich doświadczeń w rodzinie w starałem się, więc zostać aktorem nie działało ono przez pewien czas próbowałem próbowałem, ale przez długi czas miałem z tym problemy się przez kilka lat, więc pracowałem w różnych zawodach tak jak pani wspomniała już bez odbycia zresztą ze studiów aktorskich jakoś tak to się w Enei dopiero jak w rugby futbol, a ja miałem 30 lat udało mi się, by jakoś zebrać w sobie jednak brać tych różnych predyspozycji, które są dodać do tego potrzebne do tego, żeby połowowych wypowiadać się na jakiś temat zacząłem pisać i jest słuchałem różnych głosów w ich wtedy bardzo szybko, ale te historie konfliktowe, gdyż do konfliktu między ludźmi, którzy nie są el nie zgadzają się są w pewnym konflikcie w bardzo mi zaczęło odpowiadać, bo to takie pisarstwo zamaskowane w liście malin i wywozili z po informuje, iż jest to jest coś co urodzony w bardziej od niej nie niewidzialni widział w tym takich chwil radości jestem też, ale we Francji w lilie możemy mieć pewne jest na korzyść przemawia w stosunku do Anglików, ponieważ we Francji cieszymy się z komendy i mamy rzeczywiście komedie i tragedię mamy teraz inna mamy Kornelia Ender mamy moje realiom i rzeczywiście z kim są w ich komediopisarza mi więc, gdy gra dramaturgię oczywiście angielski jest dużo przemocy, ale bardzo ogólnie rzecz ujmując z sosem straszne rzeczy w ale na dojazd Francuzi May jest w decyzji we Francji jest krajem i oni pewnego dystansu osiemnastego wieku idą w prawie, że mamy pewien dystans do do rzeczywistości ITME teatr, by został bardzo zmieniony poprzez przybycie do Francji UNESCO i Becketta, którzy zupełnie znowu inaczej inną wizję w pewnych spra w wnieśli do teatru francuskiego Henryk Kukliński to co chciałam powiedzieć lata i UE i oto autorzy, którym wspomnieliśmy Adamów w bardzo ważnym Polska Małgorzata Sikorska Miszczuk Polska, czyli Małgosia, zanim przeszła do teatru pierwszą sztukę napisał w 20 0 6 roku no to oprócz tego się skończyła politologię dziennikarstwo, a potem dziennikarstwa PiS to i scenariusz pisarstwo nuty pracowała w latach dziewięćdziesiątych jako świetnie prosperujący świetnie zarabiający copywriter czy copywriter KE i ten swoimi wideo zamieni się w końcu teatr im ten wpły w najpierw roczny urlop apotem przedłużony w nieskończoność od Anny Super dobrze płatnej pracy i przejście do teatru no to był chyba 1 z takich parceli nieoczywistych transferów w tamtych czasów prywatnie była końcówka lat dziewięćdziesiątych kapitalizmu hulał przynajmniej w niektórych warstwach tymczasem w przeszłości do teatru rzeczywiście widzi dobre państwo rzeczywiście ja mogłabym służy za taki symbol pomnikowy takiego hasła o tym, że spełniają marzenia, dlatego że w momencie, kiedy ja pracowałam w agencji reklamowej i oddawała swoją duszę ciało biznesowi i IT może przekonać wszystkich państwa do kupienia czegoś dym zaczął tworzyć jeszcze trochę przeszkadzać w momencie i inni to to pragnienie, żeby zostać pisarzem uważam to jest taka plaga, która trapi wszystkich copywriter ów, bo oni generalnie są bardzo zdolni kreatywni piszą na zamówienie piszą bardzo trudnych warunkach wymagany jest od nich ogromna elastyczność w myśleniu trafianie do różnych grup docelowych przeróżnych targetu święcono są świetni generalnie i wiedzą o tym nie są dobrze opłacani, więc w zasadzie nie ma żadnych powodów, żeby nie z tymi wszystkimi zdolnościami nie bez trudu nie przeskoczyli jak żaba kałuży tego miejsca w gminach, gdzie są zgromadzeni jedzą tam z 1 miski wszyscy powieściopisarze dramatopisarzy i wszyscy jak powiedziałam o tym, marzą jeszcze niektórzy twierdzą, że nie to nie mówią pewnie prawdy natomiast kłopot jest taki, że nie jest jednak to robiłam w sensie wrzucam jakość w gazie oczywiście wzięłam urlop dosyć tchórzliwie jeszcze oświadczyła szefowi, że biorę urlop, bo jednak szansy, by zabezpieczyć tyły itp, gdyby się okazało, że jest to zbyt stresujące, że siedzę nad kartką papieru, ale już potem i dalej tak wiedziałam, że trudno jest wrócić, bo musiałbym wrócić PKL na czworakach spowiedź nie udało mi się wraca z powrotem agencja to moja ambicja, by tego nie wytrzymała, więc właściwie po co Brand ten ten urlop, ale nikt z nas nie jest do końca logiczne prawda, więc jakaś nie jestem gnocchi i wtedy się wydarzy taki najgorszy okres w moim życiu, kiedy Jaś zaczął spełniać marzenia, ponieważ nic, ale to nic kompletnie mi się nie udawało im nic nie byłam w stanie sensownego napisać i natychmiast postanowiłam pójść na jakie studia, żeby znów stać się studentem i znowu mieć taki status, że ja się uczę, bo to wtedy jako student zawsze to jest jak u z i sprawa jest jasna uczę się studiuje, więc mogę jeszcze nie pisać, więc ja studiowałam rzeczywiście scenariusz pisarstwo na łódzkiej szkole filmowej i nigdy nie napisałam tak tak złych tekstów jak wtedy i także nieprawdą jest, że napisał sztukę w 2 tysiące szóstym roku, choć leczy się nikogo to nie obchodzi, kiedy ja napisałam pierwszą tego widzimy oto, że napisałam wiele różnych rzeczy wcześniej na szczęście to się nigdzie nie ujawniło w tym w tym sensie jest natomiast chodzi tu o to, żeby już nie opowiadać tylko takich rzeczy w takiej formie żartobliwej, że nie jest niesłychanie trudno znaleźć swój głos jako ktoś kto, kto wchodzi w świat takie, jakby idei komunikacji z ludźmi, a przecież dramatopisarz pisarz poeta komunikuje się jak najbardziej mimo wszystko i o ile n p. Copyright teraz bardzo dobry, dlatego że on nie jak robić rzeczy na zamówienie, czyli ktoś przychodził mówi napisz to a to przed czym jest stanęła to jest brak tego tego kogoś, kto mówi napisz to i brak takiego inną sprecyzowanego głosu co ja i w jaki sposób ja mówię to było niesłychanie trudne i i to natychmiast mnie Jakobe nauczyło, żeby nie biegać do ludzi z takimi dobrymi radami, żeby natychmiast oni właśnie, jakby rzucali prace robili spełnianie marzenia, owszem, uważam, że trzeba spełniać marzenia uważam, że trzeba rozumieć że, że każdy być może ma taki rodzaj potencjału do czegoś i ten potencjał on jakby jest tak kontrą siłownie kobiety jak te, które rodziły to wiedzą, że są bóle parte nie można tego zatrzymać i ten potencjał powinien jakoś się spełnić i tego i wtedy trzeba coś zrobić natomiast takie proste hasło znamienne nie nie jest to sprawa łatwa i chcę powiedzieć, że ten czas inne kiedy, który jest spędziłam w agencji czy w innych miejscach pracy, jakby spowodował, że żyję mam wrażenie, że się nigdy nie oderwała mu od od, jakby od naszej wspólnoty, jaką tworzymy jako naród, choć oczywiście teraz tworzymy ją tekturowe krzykliwie tak trochę się nie zgadzamy bardzo ze sobą, ale jesteśmy wspólnotą natomiast ja nigdy nie zaczęłam pisać jako studentka taka 1 9 letnia dziewczyna, która potem buja w obłokach mówię jak zawsze jakby dla mnie to jest ważne, że ja zawsze jakimś sensie ukorzenić łam się w tym nic co z życiem po prostu nas wszystkich tzw. normalnych ludzi, ale to już pociągi te pociągi nim ten wątek, który Małgosia tutaj wrzuciła, czyli osobistych doświadczeń, które przekładają się potem na twórczość i wydają się, że ostatnio jest jednak trochę inaczej niż się i z poezją przez literaturą taką drukowaną książkową powiedzmy w Egipcie bardzo często to ja może wybrzmieć w takiej nawet jest jest to naturalne, że pojawi się nic tak bardzo silny sposób natomiast teatr jest to dzieło kolektywne pisze się po to, żeby ktoś, kto zagrał ktoś się w tym odnalazł i chwilę później ten tekst jest konfrontowany z odbiorcą i to bardzo czasami drastyczny brutalny sposób prawda, więc chciałbym zapytać na ile jesteście osobiści w swojej twórczości i mogła się mówi o szukaniu własnego głosu tutaj to jest oczywiście też pytaniu formy, ale też, ale też o treści to znaczy ja czy wasze doświadczenia życiowe przekładały się na na waszą twórczość FR ech, no tak jest mądrych mają specjalny pytania doświadczenia osobiste jest nieuniknione król namaścił powiedzieli nam, że dramaturg to jest coś takiego listu 3 ponadto nowy układ wykorzystuje swoje doświadczenie osobiste lub jak najbardziej, ale ma do niego większych wysta w i przedstawiciele innych gatunków literackich lew dla mnie najgłębszą prawdą jest to, że nie wierzy w jednostkę nie sądzę wcale, gdybyśmy byli jednostkami indywidualnościami w uważam, że jesteśmy w grze startami kompozytowymi istotami zbudowanymi z kilku osobowość 1 część rozdarty mi ciągle przez wewnętrzne konflikty, zmagając się z rozmaitymi dylematami tak jak w 2 i elity tak jak w 2 o 2 oblicza naszej duszy dobre dobre i złe w biały Wilk i czarny Wilk anioły i film Davida de demon tak drogie jak tata dopowiada drugi dysku tak, ale nie tylko jak ten da grunt zmowy i główny oraz Igor jest dowolny dochodzi tutaj o rozłożenie komponentów ludzkiej osobowości, które przekłada się również na stosunek do publiczność jest bardzo wielka różnica między konsumpcją odbiorem twórczości powieścią powieściowej źródłem wiedzy i teatralny odbija od literatury zawsze jest objawem indywidualnym w zaciszu własnego gabinetu na własny kanał inżynier zamiast teatrze w ma zawsze charakter zbiorowy jest rozbić zbiorowość do dużych rozmiarów co jest ogromną ogromnie ważnym aspektem w dzisiejszym kinie odbiór przestał być już objawy zbiorowym z dużej liczebnie grupie dlatego to zmienia ten charakter twórczości dramaturgicznej zmienia mój stosunek do wykorzystania materiału osobistego w mojej twórczości osób chce wykorzystuje pan, że cząstki swoich doświadczeń czy w swojej dramaturgiczne czy odwołuje się takiej zbiorowej zbiorowych doświadczeń czy zbiorowej świadomości jak kwiat Briana co świadczy o etat jest konsul społeczną społeczną w celach politycznych to jest sztuka polityczna Bari 0 0 i Kujaw kontrwywiad gminna wspanialszy imprezy na temat źródeł z greckiego również zdobyły także okresy, kiedy w 2 i społeczność samym sobie zadawałem pytanie zastanawiał się nad samymi sobą właśnie rozstrzygnięta również dlatego mówienie o tym, że teatr jest sztuką polityczną jest tak naprawdę na antologię największym echem dwudziestowiecznych, gdy wiza twórca nowego nie jest Brecht byli, ale mówienie o tym dlaczego analiza kogo ceni tak wysoką pozycją przypisuje to jest temat na osobne seminarium w kolejnym czosnek i myślę, że można nieustannie ich sposób niewyczerpany drogę indagowani silne i omegę oto jak ludzie posługuje swoim doświadczeniem osobistym natomiast nie dramaturga jądrem dramatu nie może dawać różnym równych szans wszystkim postaciom, które kreuje nie może dawać równych szans maść z sytuacją rysunki jak ja wcale nie jestem teoretykiem meandrów, więc mogę tylko mówić własnym doświadczeniu doświadczeniu osobistym ma jak najbardziej wg mnie można pracować z własnym materiałem na własnym materiale się, ponieważ jak n p. celnych przeżyłem takie długie okresy poszukiwania pracy wykonywania prac dorywczych takich jak Lwy hinduscy alimentacyjnej co się zżymać przeżyć, więc udałoby się tym Osborne ogłosił on posiłkować się z balem celnych mają one najważniejszą regułą jest słuchanie moim miejscu wstępują w zaczynam pisać nie wiedząc, jaki będzie główny temat mojej wypowiedzi do czego dojdę wina, ale w dole żywi się z samorządów i rozwija władz we własnym rytmie disco może biją na kolejnych stronach milimetra, a sędzia pracuje, pisząc tekst dla tych intelektualistów de la scali po teatralnych reżyserów, którzy będą dłużej niż później inna analizują moje dłonie studiów w inny odnajdują w nich takie elementy Kornelia, który jak nas prowadził nieświadomie sam Wojciech Tymowski jak jest, więc Fischer sposób windy i intuicyjny bije dzwon w związku z tym uważam, że w moim przypadku ożywienie się doświadczeniem osobistym sprawdza się najlepiej jednak, że być może, dlatego że jestem kompletnym samoukiem na jedno edycja akcji banku Chin dziękuje paniom i jedno i chcąc pisać filmowcy nie tale na początku próbowałem mu wyznaczyć inny lekkich z góry, a chory jest śmiały się poruszać mojej postaci w kolejnym żłóbka widziałem w nim wytyczyć pewien oraz inne fakty zaglądały dla każdego z nich jakąś odrębną ścieżkę 3 odrębne losy ludności nigdy nie sprawdzał, w którym zimą będzie wewnętrzna dynamika mojej wypowiedzi przejmowała kontrolę nad tym co pisały monety są one informacje, o ile rzeczywiście biegi masowe liny ostatnio w ostatecznym rozrachunku zawsze wychodziła jakaś sztuka sztuka, którą udało się zrobić coś pożytecznego, ale powtórzę raz jeszcze w grze podchodziłem do wpisania, bazując na doświadczeniach osobistych wewnętrznych, ale bez szkół z góry założonego planu i polityki prohibicji pewne czy ja powiem, że to co powiedziała pani wcześniej o zmianie profesji copywriter jest bardzo Jacka wg płk Edmund i sekund tyle lat, gdy w temat, że stopy dywidend konflikt trzeba zachować pewien poziom intensywności każda replika ma zwoje znaczeniami i ona córką oskarżenie jest jakiś zawód, w którym uczymy się wagi każdego słowa to jest właśnie Copyright, gdyż właśnie świat reklamy i testów to nie jest paradoks, że pani przed przejściem do gazu zajmować Jacka Bierezina komu i dyrektor teatru zmobilizuje argentyński dramaturga bardzo znanym we Francji, którego nazwiska nigdy nie należy teraz przypomnieć, że długie lata pracował przed przyjściem do teatru w świecie reklamy mam nadzieję, że przypomnę sobie jego zwiedzanie będzie dla nas wiz ex, mimo że żyliśmy przeczytałem niedawno, gdy po seansie o we fragmentach usługi wspomnienia logo Lorenca Oliviera wielkiego wybitnego aktora w brytyjskiego, który reżyserował sztuki Szekspira w i sam w nim grał już wszyscy państwo go zapewne znają go w Lorenz z Oliver wymiany płyty ubrał sztuk Szekspira Otello Hamleta likwidowane na koszt i obficie na marginesach hejt bardzo się, że każdy realizuje dopisywał LOV hejt pasie w dziale fuzji miłość nienawiść pasja elity seria na ten typ, a w niektórych momentach my mamy też na margines znam tak jednak taki bank PBC 1 5 Black to niema nic do zagrania w futro Cervantes są jej rzekomo Chicewicz równych Cafe Belg i wtedy po przeczytaniu tych fragmentów zrozumiałem rzecz, która być może dla innych jest bardzo oczywista zwykło się samemu, a mianowicie widzom że, żeby jakiś moment w sztuce w jakim dziele dramaturgicznym miał stosowną intensywność niż komunizm był momentem kryzysowym żałowałbym Julie Julia w rankingach Jeleń musi taki moment zostać poprzedzony taką chwilą Mark zwałów, gdy 2 halabardników stoi na flankach WORD tezy nie wymienia uwagi na temat pogodzę się w i to jest takie, że kołowanie na zdjęcia prawda budowanie napięcia nic się nie dzieje na tynk do play 2 hala barwników rozmawia o niczym, a następnie w kilka sekund później następuje przełomowy dramatyczny rozdzielający moment w willi my rozumiemy, że ja domyślam się że, gdyby poddać się innym poddać się sztuki Szekspira bardzo dokładnej analizie to się okazało, że tam ta proporcja martwych momentów dramatycznych przełomów jest bardzo źle finezyjnie list i wyważona piszą list i las, aby możliwe, że grał w Kupcu weneckim po serii High line w moim wieku takie tam w tym Kupcu weneckim trzeba zadbać obędzie się, że grana przez niego postać mniej czytają lub miał zdobyć kontrakt umowę o możliwych wydatków mieli wpływ hutnictwa, a drożyzna obrazić, że pewnego razu współpracownicy Loranc Lorensa Oliviera, który był jednocześnie też dyrektorem teatru i dyrektorem grupy podłożyli mu w fałszywą umowę do przeczytania ich termin na Sejm Jaś nie dał nam kryzys nie dał się nabrać myśleli, że w, podsuwając mu tę kartkę z fałszywym pretekstem spowodują, że on się wysypki prawda, że zgotuje jak to mawiają aktorzy w swoim języku w czasie sztuki on się nie dał nabrać nie dał złapać natychmiast po zejściu ze sceny zwolnił tych 2 żartownisiów, czyli nie ma nie ma żartów nie ma miejsca na takiej, ponieważ panowie powiedzieli mu odpowiedzieli na pytanie Anety to ja też chce opowiedzieć co myślą to było w planach, toteż ja uważam, że moje życie z jego wrotami upadkami jest materiałem na sztukę ja się generalnie obsadza on w takich in powodu złych postaci jak w takich to znaczy n p. napisałam taki tekst, który się nazywał nazywa zaginiona Czechosłowacja i witamy ona opowiada bardzo tragiczną historię Marty Kubisz owej, która była inna śpiewała razem z Karolem knotem miejscową raczkował oni tworzyli taki ataki Golden trio, a potem w czasie praskiej wiosny 19 6 0 ósmy roku ona, bo bym zaśpiewała piosenkę do serialu, która była taką piosenką wiecie państwo mniej takiemu taką tytułową serialową i ta piosenka stała się hymnem praskiej wiosny jak ta już się jakiś zostało wszystko z duszone są to ona straciła pracę straciła ciążę w dziewiątym miesiącu euro 2 rozpadł się życie, ale one już do końca została w opozycji do do rządu komunistycznego, więc jej historia jest jest bardzo taka opowiada o bohaterstwie jednostki i aleja tam wprowadziłam takie elementy fantastyczne mianowicie taki, że dzielnicowy Izby tortur, które były w tym oczywiście nie ma dzielnicowych jest tortura, ale ja tam wymyśliłam takie m. in . wiadomo, że jakieś dzielnicowa izba tortur notorii i są rekwizyty na co trzeba je odkurzać sprzątać myć podłogi i właśnie w takich dzielnicowej izbie tortur pracuje taka pani kryć Dzikowa, która to wszystko sprząta i i ona boi się tego systemu boję się, że ten system komunistyczny Wrobis z nią co chcą one nigdy nie będzie taką propozycję Nisko jak Marta Kupisza owa i Bona ja siebie w to włożyłam właśnie z siebie samą cały swój strach, który w życiu miałam, jakby wpakowała w tym postać w ten aspekt, że ja nie wierzy, że oto jest ktoś, kto się, kto ma tę odwagę zapłacił życiem osobistym, czyli Marta kupisz owa, a jednocześnie i właśnie te i tak jest we mnie ta część jaja rozumiem ja jestem też bardzo odważna jako człowiek, a jednocześnie jest jest we mnie też taki element strachu taki może nawet z czasów komuny, że rzezie właśnie, że można z człowieka zrobić złamać mu życie po prostu i opłaty aspekty i tę odwagę i to tchórzostwo, a dzieliłam z nimi jedno i drugą kobietę i po prostu ich w ten sposób jeśli mi się to uda zrobić w sztuce teatralnej potem postarać się są nie papierowe jeśli myśli jeśli jak rozumiem swoje, jakby potrzebuje rozumieć swoje aspekty też jestem, że ten aspekt odważnej od aspektu burzliwej i jakby rozdaje i w zasadzie po kiedyś ja pisałam też pisze też libretta operowe i jak i PiS jest powstała w Polsce Opera właśnie z do muzyki Pawła Mykietyna to świetny nasz kompozytor, która powstaje libretto zostało stworzone na podstawie powieści Thomasa manna czarodziejska Góra jak i jakby odnowa czytałam do libretta TEN -T dwutomowa powieść to zdrajcy sprawy, że w, jakim sensie Hans Castor otoczony, czyli główny bohater tej powieści otoczony doktorem we re sem naftą system gry niż regułą staje się oni są jego, jakby mentorami, ale też nic się jak jego aspekty to są wszystko jakby nawzajem takie aspekty 1 wielkiego umysłu i Damian takie odczucie, bo to taka dygresja 1 z bohaterów Kuronia twojej 1 z ostatnich sztuk jest też autorką i my tata autor jest, jaką się emanacją też ciebie albo twoich rozmaitych rozterek przypisaniu Kuroń sztuka o Jacku kuroniówki, czyli na 1 sprawy z najważniejszych postaci opozycji Demokratycznej w czasie PRL -u w ogóle pisanie inne sztuki o Jacku Kuronia i to było bardzo trudne przedsięwzięcie, jakby na mnie ja czułam jakiś de MO że, że jest takie, gdzie jest jakaś potrzeba, żeby wykreować takiego pozytywnego bohatera oczywiście owym on był wielką postacią i artystów szalenie trudne, jeżeli się czuje takie oczekiwanie jeszcze, ale wracając i na tym skończę pracę z twojego pytania to, jeżeli ja n p. jakoś Jerzy staram się taką zachować taką uczciwość relacji z z czytelnikiem, jeżeli pisze autor, a poza tym ja jestem autorem to tak jakby pokazuje trochę palcem także to jest premia ma ja tak robię można zrobić zupełnie odwrotnie, ale jak ja się nie ukrywał wtedy staram się podkreślić, że ten autor to jest, że w tej postaci dała najbardziej swój głos i już każdy robi z tym co wcale tak akurat akurat ten autor FP FF w sztuce o urodzeniu po pomógł mi sformułować jakieś takie tiki taki rodzaj konfliktu, który teraz przeżywa run nas we moim zdaniem w Polsce z konfliktem p t . na linii pan Han tak uważam, że to jest cały czas Janie nie mówi w dosłownym znaczeniu tego słowa tylko to co jest to co się wydarzyło inne powojnie, czyli awans społeczny umowny cudzysłów oczywiście cham i to co jest kulturą wyższą przynależną dała do jakich takich elit i na tym poziomie dla mnie teraz co się dzieje z tym jak cofają w Groniu, pisząc o autorze, jakby w wchodzę w taki świat wsi i to jakoś bardzo, którą znamy i po prostu to dla mnie dość poważnej ten ten fragment bardzo lubię w tej sztuce do konfliktów też jeszcze wrócimy za moment może też na pewno natomiast chciałbym was też zapytać o to w jakim ale też w kontekście funkcjonuje jako twórcę, ponieważ nasze systemy teatralne francuskiej belgijskiej i Polski no dosyć dosyć się diametralnie się różnią się wszyscy panowie zakładali swoje grupy teatralne Jacques Piccard bardzo wcześnie prawda sport współ zakładała bilet w tym sporze z po zbój teatry nonsensy reguła obejmie wysyłek, a ta odmiana bardzo udane czytnika zdobycie klientów, ale tak zaczynałem wyraźnego wyrażenia własnej rezerwy, jeżeli przez bardzo wielu ludzi współpracowały i psychodelię z 10 lat więzienia okazał się duet niezwykle wybitnym twórcą każdy los we wzrost liczby 1 4 1, że zaczynaliśmy wspólnie zbudowaliśmy w celu na pełnych i jest właśnie zorientował, że w odróżnieniu od mojego kolegi nigdy nie pracowałem jako aktor nigdy nie zginie grałem na scenie mówi bez przejścia przez hazard domostwa drzew znałem się tym pisarzem zakulisowe przeszedłem do wypowiedzi dramaturgiczne uważam jednak, że dla każdego autora dramaturga na żywo dla reżysera bardzo ważne jest posiadanie praktyki aktorski jak potrafi rozpoznać reżysera, który kiedyś grał kiedyś kiedyś kiedy, który kiedyś występował na deskach kirkucie na planie od takiego, który nigdy przez te 2 rdzenie przeszłych uważam, że ktoś, kto nie ma praktyki ma pewien deficyt osób w wymiarze mianowicie nie potrafili do końca zjeżdżać fani aktora i czasem może się tak z inną barwę płomieni atak zimy dworcami wydawać najważniejsze jest deficyt tymczasem ten wzrósł tylko pożywką dla ludzi tak to różnie można o tym, nigdy zapomnieć my jesteśmy jako dramaturdzy jesteśmy sól w służbie jak w służbie teatru jako sztuki w służbie wydarzenia performatywne także jako taki los każdy spektakl zmysły i obuwia przede wszystkim bliższy sceny z uczelni 2 bohaterów w muzyce zawrze 1 w limicie kategorii metafory tenisową kibice, żeby dialog między tymi postaciami był zrównoważony rozwój dobrze wypaść z grona jej pochodziły z Putinem we Francji mniej dymu Piesiewicz, na które profesja aktorska jest to jest wspaniały wspaniały Wach, który nieustannie mnie fascynuje uważam, że my dramatu jesteśmy w służbie aktor aktorom aktorów ani w Legii zdjęta z księdzem palone w składają się czy bazują na grupach tworzonych właśnie przez twórców prawdach, które posiadają często swoją siedzibę, ale bardzo często nie ceną pat z własnej winy nie dość nie dość dużym stopniu rehabilituje w, ale lepiej, bo był prezentowany często teatr flamandzki, czyli grupy Jana Fabre, a i Johna Wellsa Andre Santos prezes Marek w osobnym Sas uwaga to są 2 różne rzeczy proszę pozwolić to zaznaczyć w Belgii mamy 2 kolejki chorych z Joanną Olech dziwną satysfakcję mówi 1 z nich posługuje się rozpowszechnia się z językiem francuskim w radach miast druga ma takie obciążenie niż taki ten wynika, że ich język Narodowy jest mało rozpowszechniona Kills my Girl, o którym być może pani wspomniała to jest choreografka trojga też choreografka Jan Fabre na ich duże jest to artysta Patricia i Mazur na sferę usług publicznych przez nią zajmują nie pal Azji, ale dla 6 zloty środki tylko dyplom na poziomie nie lubi improwizacji z niewoli aprowizację oni uważani żegna się, żeby można było go wygra w tym nazywać Wagnera z człowiekiem teatru im się też reżyserem czy dramat w umowie z nową przede wszystkim choreografem w słup poprawiłem nie można mieszać wszystkie dzieła, ponieważ ta tendencja, która się wykształca w teatrze flamandzkim Rzymu trwaj w niej udziału w Milówce budowę tanich wdarł się flamandzkich i fizycznym ta tendencja, bo oddala nas od zgody o najwyższej moment sedna tych haseł ja jestem nauczycielem języka niderlandzkiego nie mam żadnej pogardy dla celów jest absolutnie nie lepiej znam język niż francuski, ale chcę podkreślić Morrison w Łobzie musimy do tego zjawiska i rozwoju Eko plus podchodzić z osób krytycznie przez piłkarzy Legii bardzo się cieszę, że pani wspomniała o tych nazwiskach, ponieważ jest to dziś bardzo ważny znak Wiktorii w tego że, gdy Ewy obecne ewolucję w teatrze belgijskim mogą być źródłem nieporozumień bardzo się Jim bardzo dziękuję, że pani dała okazję mi do wyjaśnienia tego nieporozumienia inż. Jacka złote we Francji nie ma na trop, którym przewodzili oby dramaturg gore je ewentualnie są to dramat wrogowie, którzy sami reżyserują zwoje Żydów, a dla tego chcieli zyskują pewną legitymację środowiska była największą władzę we Francji ma w Chinach reżyser mnie dramaturgia i że we Francji głównie na zamówienie reżyserów jakoś daję radę się z tego utrzymywać, iż mam pewne grono reżyserów, którzy zamawiają u mnie sztuki w wg odpowiedniej specyfikacji napięcia aktorów na 1 0 aktorów z taką inną z Unii Szymon scenografią jak pisze u siebie oddajesz gotowy tekst i rzadko zaglądam do teatru rozumianego jako budynek, a rozumem, a w 20 11 roku powołał pan do życia trupę teatralną komin kompani są Solarisa statek mv z banku, a 3 ligą jest oczywiście wiek rzymskie jedno ale gdyby po 20 latach pisania u mnie u siebie w swoim pokoju powiedziałam sobie, że no i trochę mi smutno samemu SS w samotności i zaczęła doskwierać siły chciałem być dziś uczestnikiem czegoś co żyje i oczywiście nie chodziło tutaj o zarobienie w pieniędzy, ale talent to co to było takie przejściowe trwało 3 lata i potem wróciłem jednak do pisania i nie do teatru, ale jeszcze raz bardzo to proste we Francji, jeżeli chcesz być w teatrze publicznym jest na publiczne jest tak prywatne we Francji to jest coś co jest bardzo wyraźne publiczne prosi o pieniądze zwraca się do instytucji inne natomiast z dla autora niema to większego znaczenia są u nas w u nas byłoby to też dosyć jak trudne, żeby do pomyślenia było jeszcze panowie muszą was rządzi teatr reżyserski, ale jednak i Belgii nie mówiąc fachowo w teatrze flamandzkim galowym o meble czy w teatrze francuskim and not rządzi autor w tym sensie, że bardzo często jednak nie mamy tutaj teatru post dramatycznego tylko jakby teatr dramatyczny w sensie tego, że słowo jest nad pierwszym miejscu można tak powiedzieć natomiast w Polsce przez długi czas mieliśmy mocno inspirowany teatrem niemieckim teatr post dramatyczna próba i zastanawiam się Małgosię jako hity jak ty czujesz, jaka była jakaś strona dramatopisarza dramaturga w naszym w naszym teatrze im się da się teraz zaczyna być znów słowo jednak ważny moment chyba pewien zwrot w Polskim teatrze, ale przez kilkanaście ostatnich lat prawa była środowa dowartościowana jako twórczyni Małgorzata Sikorska Miszczuk ja stałem obok pewnie Pawła Demirskiego najczęściej wystawianą polską dramatopisarka współczesną więc, jakby pytam nie byle kogo zdecydowanie wydaje mi się, że jest sytuacja taka jak ja bym chciała państwa przekonać do czegoś to bym powiedziała tak na pierwszym miejscu powinien być autor, bo jest jak inni jak spółkom stwarza świat i jakby państwo wyszli z takim przekonaniem i głosili tę dobrą nowinę po to, by było Super oczywiście tak oczywiście tak tak w Polsce się w teatrze nie dzieje to znaczy da w teatrze polskim rządzie reżyser i i taki jest ze wszystkimi konsekwencjami tego konsekwencje są takie, że jeśli pisarz dla teatru nie pisze pełnego dzieła, czyli takiego skończonego kompletnego, które następnie i jest transformowany na scenę już aktorami oczywiście w może ulegać pewnym modyfikacjom z notesem feminizm oczywiście, ale powiedzmy niewielki to on jest w stanie zobaczyć wszystkie błędy jest w stanie się czegoś nauczyć, bo jeśli on będzie pisał jak taka drukarka wyrzuca z siebie takie kawałki tekstu na zasadzie przychodzi reżyserii mówi słuchaj napisz mi teraz trochę o pieniądzach za nimi taki monolog tej laski i i powiedzmy odbije się od jakiegoś tekstu nie wiodło manifest nie wiem Teda Kaczyńskiego i inne napisz ma na napisz taki po to, świadomość etosu pierwotne i w tej sytuacji wynik w generalnie dziwi, gdy efekt musi być taki, że nigdy nie w świat nie jest kompletny, ponieważ zawsze, jakby tworzeniem jego zalet tworzeniem świata wtedy na scenie to co państwo widzą co się państwo może podobać to jest Super, bo jednak nie życzyłabym nikogo nikomu pójście do teatru i spędzenia naprawdę bardzo męczącego wieczoru natomiast chodzi mi o tzw. kadry, że że, jeżeli się dramatopisarza może się uczyć, kiedy on tworzy swój świat jakoś go dalej widzi to znaczy widzi w jaki sposób zbliżony jest tam jakoś bardziej kulawe, jeżeli natomiast nauczyć się, że jest nikim, że po prostu wypluwa z siebie jakiś fragment tekstu trudno, które będą układane jak puzzle tutorem tutor generalnie dosyć słabo będzie działało i na pewno jest na szczęście w Polsce to wygląda w ten sposób że, że my mamy, że to pokolenie inne, które weszło w latach dziewięćdziesiątych późne dziewięćdziesiątych lat i teraz mamy te ostatnie powiedz 1 8 lat i wszyscy uczyliśmy się razem, czyli dramatu pisarze uczyli się pisać reżyserzy, jakby uczyli się reżyserować w jakim sensie jeśli mówi mi jeśli mówimy, że każdy spektakl jest kolejnym etapem na czyjeś w drodze takiej artystycznej prawda, że zakaże tu nie pchał turze nie, że to jest po prostu za każdym razem mierzenie się z jakimś innym problemem ludzkich jakąś historię za historyczne treningiem takim uczciwym i i na pewno jest tak, że polscy reżyserzy traktują poważnie teksty to znaczy rzeczywiście, gdy te nożyczki nie nie nie są jakimś ruchu to wszystko nie jest taki czarno-biały oczywiście, ale powiedziałam istnieje też, ale istnieje taka tendencja, bo taka jest hierarchia władzy to tak jakby w, jakim zakładzie powiedzieć, że jest demokracja tylko, że najpierw wiersze, a potem są kierownicy działo na końcu pracownicy nowe jest demokracja 1 i strzałem w kierownicy działów i w teatrze jest najpier w w reżyserii, a więc mniej, więc generalnie to u nas i Ethernet ta pozycja autora jest moim zdaniem zdecydowanie za słaba jednak, bo on był on jakby ontologicznie jest słabo umiejscowione, bo to reżyser idzie do dyrektora teatru proponuje sztukę albo dyrektor teatru dzwoni do reżysera i mówi słuchaj itd będziesz robił u mnie i wtedy ten reżyser bierze telefon i ewentualnie dzwoni do określonych dramatopisarza czy rozumiecie państwo to tak wygląda i atak naprawdę świat kreuje rodzi dramatopisarz w znaczeniu pisarz tak poeta, a tak, aby w tandemie, kiedy taka jest rozmowa z reżyserem potem tworzy się w ramach trasy już tak powstawało trochę twoje libretto czarodziejskiej góry prawda jak środki najpierw z nowej liście z Andrzejem Chyrą potem potem, czyli z reżyserem potem była twoja praca i znów zaczepia się o wypowiedź Małgosi dotyczącą tego zakorzenienia jej w życiu społecznym, a na zwałach to narodem nie uczono nas ciągle nazwać tak bardziej wspólnotą albo poszedł kilkoma wspólnotami to teraz chyba wasze motto mocno wszystko dzieli i chcą właśnie o to zapytać to znaczy w jakiej czy strzałem w waszym zdaniem teatr powinien być i czy wasz teatr jest aktualne, czyli zakorzenione bardzo mocno też w aktualnej sytuacji społecznej czy właśnie bardziej ponadczasowe Jacques de Carlo gdzieś napisał, że jego ulubionym pisarzem jest dramatopisarzem jest Czechow więc, jakby pytanie w jaki sposób no wy się mierzyć się z rzeczywistością czy bardziej na tym takim podstawowym poziomie 3 próbujecie wejść wejście wyżej spojrzeć z góry napisać coś bardziej uniwersalnego czy to w ogóle musi być konflikt pomocą można zrobić to on chciałby obie rzeczy zrealizować razem trudno nie, tracąc w tym czasie zlecenia z najmocniej mnie się wydaje, że teatr i ostatni front teatru ma pewną wolność się po, która uczy się ataki od generalnej industrializacji konsumpcja fikcji dramaturgicznej dzisiaj, która by przychodzili przez telewizję przez kino wielkie sieci dystrybucji typu Netflix, który tworzą zaś są wspaniałe produkty, ale które tu nie odnoszą się kolektywnie, ale ani indywidualnie i mają środki, tak więc duże środki finansowe, gdyż nawet, jeżeli z domem może dać no gal wielkie efekty to jest to kontrolowane przez kapitał przez pieniądze natomiast, że chodzi teatr on jeszcze może temu uciec z tej komercjalizacji i przed chwilą mówiliśmy o spektaklu mówiliśmy o o 2 osobach, o które gdzie lokują rozmawiają o VAT to co jest potrzebne dzisiaj w dzisiejszym świecie, ponieważ widzimy, że prasa traci też swoją rolę w w w w promowaniu myślę, że będziemy zawsze wracali do teatru czy to tematu prymitywnego bardzo biednego, który był już wielkie ssanie jest reprezentowany w teatrze włoskim klifu efekt tej idei taką specyfiką teatru misji jego niewinności i to już u niej urzeczywistnia wszystko on ma coś dopowiedzenia Pa dyskurs teatru to właśnie autor czy to będzie 1 aktor, który się odrywała od rzeczywistości artysta lub tekst i będzie to off i będzie to autor, który nie jest aktorem składki model legł w RPA, który dostarcza materii słownej, która jest wyjątkowa i nie ma znaczenia, ale tak czy owak, jeżeli 5 osób jutro w zechce przeczytać publicznej jakąś część, ale sztuki to jest ciągle teatr i to będzie dużo więcej one też w nich produkcja Netflixa, więc trzeba mieć cały czas są nadzieje, że rzecz, że teatr tego od tej postaci przetrwa z, a co jest najważniejsze to są nowe auto rzeczy to kto to jest tekst to nic nie jest improwizacja MTB CCC ma w sobie sztuką jest to zresztą bardzo ciekawa rodzaj rozrywki, ale teatr jest improwizacją sformułowaną bite i taką wypływają są, a nie wymodelowane w pewnej estetyce z pewną odpowiedzialnością za słowa, który jest bardzo ważna nieskończenie ważne, więc albo zostaniemy wierni to też zbyt temu temu rejon dróg teatru i linie i myślę, że to będzie jeszcze ważniejsze w przeszłości już dzisiaj, nawet jeżeli my dzisiaj bardzo staramy się utrzymać się taki stan rzeczy, by będzie to jeszcze ważniejsze przyszłość czy waha się zarzuty o masie pyta Marek Suski PiS tak naprawdę nie mam wiele do dodania ja jestem całkowicie zadaszony moją MF epoką ja nie mogę jaja popsuć pisze teksty, które mówią z fachowej analizy twarzy o funta z małych na rynku pracy w krajów które, które zalewane są przerwy cudzoziemców, by Enea SA w koszty w psuciu realnie Harry i eks per sprawy społeczne jak zaczynałem pisać w ratach po 8 0 i dziewięćdziesiątych wtedy we Francji, gdy data ta tematyka społeczna nie była zbyt popularna wtedy pisano komedie, ale we Francji rząd pisanie komedii już jest bardzo wydzielone bardzo podzielone byli dużo mówiło się wówczas, że teatry jest bardzo poważny, a w chłód może to jest coś takiego bardzo pretensjonalne go w alei wszyscy wielcy reżyserzy reżyserzy ówcześni dobijali komuniści albo socjaliści, którzy chcieli zmienić świat, ale i tak naprawdę pysznie, a śmiech w teatrze był zarezerwowany dla takich teatrów rozrywkowych, ale dziś było to bardzo podzielone środowisko, a ja wiszą obrazy o z prawa bardzo górnych wykluczenia w modzie oraz Dydek z delty te w Trypolisie zasila w Berlinie o sztuce satyrycznej o narastającej hop lemmy elki ogarnąć na pomoc dla pieska u ich byle arbiter z szefami MSZ do 2 mana mówią fachowcy pasjonaci ekstremy plecak to rzeczywiście było widoczne we Francji na głowę LG zaangażowani politycznie reżyserzy w latach dziewięćdziesiątych odeszli trochę na emeryturę albo gdyby jak zniknęli i zostali zastąpieni pokoleniem reżyserów, którzy stanęli na czele listy było z jej gry dramat jest jak teatrów francuskich, którzy byli dużo mniej upolitycznienie i, którzy już wspominać już myśleli o świecie nie zdawali się go zmieni się i stwierdzili, że coś śmiesznego komicznego jest w morze, bo rzeczywiście znali swoje miejsce w dalszym publicznymi to jest taka zmiana przemiana, która wtedy miała miejsce po jeździe na sam wiele rzeczy, które rozśmieszają publiczności ogląda przez wiele lat trochę mniej teraz, ponieważ polityka we Francji w tej chwili i i o w mur wyszłoby jeszcze przed chwilą leśnych kap. Elizy z tak naprawdę już widzimy dużo drewna w naszych teatrach był to człowiek pełen dobrego humoru i takich BL c są tak jak Czechow i nikt ME gaście powiedzieć propos teatru zmieńcie państwo widzieli był w kinach filmy 3 billboardy za Ebbing Missouri, a i jego reżyser scenarzysta Marcin ma dana był niesłychanie zdolnym Maciek był jest dramatopisarzem dziś jako bardzo młody izraelski atak był bardzo młody człowiek przeszedł jak Huragan po scenach Europy zachodniej ze swoimi sztukami w Polskiej i Polski tak w Polsce tak samo i on przeczytałam o nim w internecie, ale taką jego wypowiedź, że on porzucił teatr, ponieważ nie szanuje branży, w której można zrobić coś za 100 USD odnosi się w jakiś drogi Hedwig przeszedł do filmu także bardzo są takie nieoczekiwane punkt widzenia na teatr natomiast zaczęła się od tej tak w City wersji tej indeksy siłą, a jeżeli miałbym zacytować, jakiej się w wyjątek, jeżeli chodzi o po kino to 3 billboardy to jest coś co mnie najbardziej zaznaczyło od wielu wielu lat to jest film niesamowity, ale rzeczywiście wyjątkowy nagradzane w kaplicy serwisy takie Małgosia, lecz jako Musy, a pachwiny do innych nawet się tak źle już tej wspólnoty, że jak wiesz w takim razie wieszak po to, kogo piszesz dla kogo piszesz tak, ale i tak jak to się jak sobie definiuje tego widzę jak sobie pewnie też swoją rolę promotor sztuki czy dramatopisarki właśnie społecznej można to oczywiście widzieć na 1000 wolnych Echo chodziło mi o to, że my jako naród tworzymy wspólnoty w tym sensie prototyp użyłam i które jest bardzo różnorodna tak w w zasadzie im ta ta różnorodność ta Toyota Motor to bogactwo nawet tych skrajnych opinii w zasadzie jest pewne jest jakby naturalnie tak w sensie składamy się z bardzo różnych wspólnotowych elementów to znaczy i inny i teatr w tym się karmi w zasadzie prosta jest recepta na naloty ciekawą sztukę, bo jeżeli mamy jakąś konfliktową sprawę to powinno się jak by zderzyć ze sobą 2 zupełnie skrajne na ten temat topienie w tym sensie to będzie ciekawy dla każdego im bardziej skrajna opinia będzie na tematy te jakich gorące rzeczy, o których to jest proces będzie teraz przerwać na chwilę Tarasek, by tę rolę przejęły media, które zdarzają zwykle właśnie 2 rozmówców na totalnie nam pomoże to teraz to media net jest to horror, bo po co media jak teatr ma robić inaczej taki reset na papierze ten ma robić inaczej, bo media, jakby w media robią jakiś taki 1 taki szambo robią media media zgłaszają mediana puszczają ludzi na siebie tworzą wyłącznie jakiś tak jest w jakiś taki jedno nowych do n p. pies jako istotna jest wyjazd jest istotą generalnie fajną która, która kocha swojego właściciela i kilkoma w sposób taki, że możemy się uczyć, bo obok pies nie ocenia nas codziennie na plaży dzisiaj przyszła gorzka jakaś jest taka niesympatyczny jak w związku z tym jak i pies przestaje ją kochać takich samych związkach tak robimy nie, więc więcej tylko chciałam powiedzieć, że Alex psa też można zrobić potwora na to wszyscy wiemy, że można wytresować i można zrobić walki psów Jonaszem mogą zagrażać ja mam wrażenie, że media coś takiego robią też atrakcyjne w jakimś sensie jest atrakcyjne natomiast oczywiście atrakcyjne w takim cudzysłowie oczywiście to nie służy rzecz jasna budowaniu jakiegoś takiego takiej rzeczywistości, w którym możemy wytrzymać ze sobą być razem ponieważ, ponieważ po prostu jest tak gorąco od nienawiści lub od tych z emocji, które nagle wyszły, że już, że to grosze tym, że możemy przekroczyć granicę drugiego człowieka możemy ich właśnie być być agresywni może uderzyć może dojść do czegokolwiek, tak więc więc teatr nie do tego służy ja prowadzę zajęcia ze studentami i mamy studentów, którzy również są ze świata filmu i ja się tak zastanawiam, jakim wytłumaczyć różnice między filmem teatrem tak najprościej żebyśmy, żebym ja nie robią wykładów i powiedziałam im, że m. in . że Rzym teatr to jest miejsce scena, gdzie mogą razem być żywi umarli Pekin na tak po prostu mogą być razem i i dziewczynami powiedziała ach, wreszcie to zrozumiałam dla kogoś, kto nagle stało się jasne że, że teatr jest miejsce, gdzie w które, jakby oprócz takiej rzeczywistości można powiedzieć trzeba, że my się wszyscy zgadzamy, że jesteśmy w sali ja wypiłam kawę Aneta jest w w bluzce w kwiaty, że to jest taka rzeczywistość materialna my do siebie mówimy słuchamy się nie słuchamy 1, a druga taka rzeczywistość trochę Lśnienie taka kraina snów, gdzie są duchy umarli, a nie duchy jak z horrorów tylko to coś co na nas o oddziały w 2 1 przeszłość ten dług naszego to wszystko co nie do wypowiedzenia, więc dlatego inne teatry może powiedzieć coś znacznie, ale i może to wszystko jakoś pokazać na scenie może może pokazać to w sposób który jest jakby to pomaga, ale jakoś tłumaczyć przy czym to wcale nie oznacza takiej intencji szlachetnej, że teraz wszyscy pochodzimy i wszyscy się po płaczemy można, by zrobić teatr, który jest niesłychanie pesymistyczny nikt się na scenie nie pogodził wszyscy się pozabijali załóżmy tu chodzi o to że, żeby ukazanie jakiś głębszej prawdy nie tej właśnie z tych sporów tylko w mediach tych niewidzialnych sił tego co w ogóle jest niewidzialne tworzy jakąś magię teatru w Polsce teatr zawsze był postrzegany nie tylko jako coś więcej niż rozrywka co wielu innych krajach jak dba i jako opowiadamy to twórcy z 1 strony nam zazdroszczą w Polsce rzeź tutaj rola twórcy jest jednak mamy swoją uwagę wynika to PiS to głównie z Polski z historii z czasów rozbiorów chce można było po polsku mówić tylko w teatrze w kościele potem w czasie PRL-u, gdzie między sceną widownią też tworzyła się specyficzna więź z czego ponad głową systemu na -li AM więcej, by to waga jest z teatru, zwłaszcza teatru jako tej żywej sztuki, która zakłada bezpośredni kontakt miejsce między twórcą i odbiorcom zawsze była teka teka silniejsza po osiemdziesiątym dziewiątym roku, jakby ktoś nie zmieniło to znaczy z mamy teatr komercyjny mamy teatr rozrywkowy, ale ten teatr publiczny robione za publiczne pieniądze zawsze ma na to by zawsze ma taką dodatkową funkcję to znaczy, że funkcja jakoś prospołeczną, a stąd nazwa teatr publiczny, czyli dla nasz wspólny tak tak to zakłada gitarowa jest różnie oczywiście realizowane przez twórców dla dużej części z nich jak po przyświeca im takie powiedzenie Tadeusza Kantora, który te, które nad drzwiami to było w czterdziestym czwartym roku, kiedy dawał premierę podczas okupacji oraz tego spektaklu napisał na drzwiach, że do teatru nie wchodzi się bezkarnie, a oczywiście jest to interpretowane w rozmaity sposób natomiast polscy twórcy często widzą teatr jako miejsca po pierwsze, egzorcyzmu wania naszych rozmaitych dołków bardzo często jednak takich duchów jak z horrorów struktur, które w naszej wspólnocie straszą często jako miejsce rozbrajania też bolesne bolesnych bolesny sposób bolesnych traum no i generalnie nawet taki to jest miejsce, które MO ne, w którym bardzo często nas boli jak siedzimy na widowni z różnych powodów i chciałam zapytać czołowych w waszych społeczności tak jakby teatr pełnili podobną funkcję czy w ogóle odtwórców oczekuje się czegoś takiego, jakie mogą być teraz te tematy ważne do podjęcia tak zła i 3 6 Świt w tej części żywych ryb błąd przy widawskiej takie kryteria zwolnień teraz już drugi rząd Australii z udziałem powiedzieć mąż i jaka bo bez żadnych wykorzystywał tragedię z polskiej sceny Belki, ale ogromny po pierwsze, są tak nagle w kantorach, które przybyły z Belgii dość przesiedziałem, które oszołomiony, które naprawdę odmieniła całe nowe plany pokolenia awangardy teatralnej biednego, które kontynuowało nie tylko myślę Kantora, ale także myśli 1 z wielkich pedagogów polskiego teatru, którego nazwisko teraz nie umyka młodszego niż Kantor Grotowski net jedno Gradowski dali Grotowskiego, który strony jest mniej przyciągał do Polski, a także wywierało w Belgii ogromny wpływ aż do lat 60 7 lat osiemdziesiątych inna w UE i dramaturgów reżyserów flamandzkich Rango ich w rumuńskiej firmy mówi Witkiewicz świadczy trzeba jeszcze powiedzieć o Witkacym, który również stał się niezwykle sławny w Belgii ZOZ jego dzieła zostały przetłumaczone przez wielkiego konesera rzeźby polskiej kultury w Bangkok ten klub, który wprowadził polską kulturę Ewelina Kobryn za sprawą swego talentu, a sam był hitem byłem asystentem wielkiego polskiego pisarza Mariana Pankowskiego, który schronił się z Belgii powojnie po wyzwoleniu 30 06. roku był współpracownikiem paryskiej kultury i Pankowski w utrzymywał z giełdy rodem z części silne więzy przyjaźni aż do śmierci tego ostatniego w sześćdziesiątym trzecim prawidłowo nie chciałbym wykorzystać ten z ostrożnością, aby zaapelować do polskich badaczy teatru i kulturoznawców wyrwa to Andy Emu zbadali bliżej te ogromne wpływy kultury polskiej nie polskiego teatru w Belgii czy nowych akcji Pankowski do śmierci w zasadzie na nauczał wróżba w historii polskiego teatru w Belgii na Uniwersytecie we muszę pędzić szczerze, że oblicze belgijskiego teatru nie byłoby takie jest dzisiaj bez wpływu Grotowskiego i Kantora to na pewno jest konstatacja prawdziwe także w odniesieniu do innych krajów, ale w Belgii to jest rzecz oczywista nie podobnie we Francji podobnie we Francji te 2 te 2 postacie są prawdziwe peany, gdzie jasno świecące słońce na firmamencie Europejskiego teatru, ale też trzeba wspomnieć o Warlikowskim ilu w tej grupie też wydaje mi się też nie tylko mają winiarze we Francji nie ma reżyserów takiego pokroju Lisa z miejscową ta Venus przynoszą Polsce ludzie są jakieś są synonimem prestiżu, bo tak jest, gdyby pokryły przypomnimy sobie pytanie brzmiało pytanie ilu i od tego jak jak panowie sami postrzegają się sprytem walkę z waszej twórczości i pyta o o takie jest ważne sprawy społeczne, które teatr mógłby podejmować mówiono o tematach tabu, ale też muszą stanąć po jego konfuzja w Anglii trudno odpowiedzieć na to pytanie ile mi robić filmów muzyki mamy to szczęście, że możemy czytać teatru z całego świata na twórczość zagranicznej jest u nas na bieżąco wydawane przez kilka oficyn wydawniczych wśród osób zimą w hali z szóstką hossę twórcy, których pisma są przesiąknięte głębokim tragizmem wrzutki, w których nie ma śladu Lech kosi ich twórczość, którzy mówią o tragicznej historii również w Holandii to jest prawda w odniesieniu do twórczości polskich dramaturgów służbowo we Francji nie ma sztuki historyczną, które są wielka rzadkość ich wina, że materiał przecież historia materiał historia dostarcza mi się i dlatego Francuzi w osadzie słychać w 2 chętnych są pod wielkim wrażeniem twórczości w swoich rolach głównych w Lipnicy tak zresztą nie zawsze łatwo ją wystawiać volvo we Francji o pewnym niemyte owoce, gdyż bywa tak, że uzdolnieni dramaturdzy z trudnością znajdują reżyserów, którzy byliby w stanie za rok zagrać w trudniejszej sztuki właśnie z tym z tym tłem historycznym społecznym klejem, a przecież ich nie brak są katalońscy irlandzcy polscy dramaturdzy tego rodzaju audytu w płomieniach 1 z ważnych reżyserów francuskiej powiedział, że najgorszy dramaturg niemiecki zawsze będzie wyprzedzał kilka długości najlepszego dramaturga francuskiego, ale ci 2, skąd ich muzyka zobligowana jest dziś sytuacja powiedział dzień chętnych na Zachodzie, które tutaj mamy po prostu chciałem może przy tej okazji powiedzieć, że nawet po wydawca Polski wydawca sztuką obu naszych dzisiejszych gości na Zachodu i magnolii przyniósł kilka książek właśnie z tymi sztukami, które można jak rozumiem tak będzie można potem sobie uciąć ręce tak, tak więc zachęcamy są naprawdę bardzo ciekawe sztuki, a powiedział też o tym, m. in . dlatego że na zachód jest bardzo polityczną sztuką i też, trafiając są silnie swój czas mówiącą o narastającej and not map wyrastających rosnących w murach między ludźmi nienawiścią, która się szerzy jak nowy projekt, jaki wirus, ale też jak bolognese zawieszono w próżni tylko po wtóre są m. in. stosunki pracy też jest napływ imigrantów i t d . więc on jest sztuka dwójkowa miejsce rozgrywa się z domów 4 ścianach między parą ludzi miało i nie ma, ale w tle jak by nikt tak jakby otwierało się okno widzimy tam cała całą problematykę współczesnej Francji wydają się, więc można to tak trochę za skromnych dochodów per pan mówi o tym, że się tak mało macie dramaturgii z silną jak do takiej po cięższe i powiedzmy podnoszące ważne społeczne tematy uwielbia się rozwijamy i są oczywiście tacy dramatu do ewidencji oraz fiskus nie zaprzeczam misji w prawo mój pies hossę inżyniera ludzkich marzeń nie jest najłatwiejsze zadanie nie jest francuska specjalność ma zresztą Franz to co napisałem, że mówimy o Zachodzie ocalenie ich nie wyobrażam sobie, że ona zostanie wystawiona kiedykolwiek na francuskim jest pewną liczbą wulgaryzmów historią dość szybko 1 rzutem faktycznie dał się pani zmieściła się w GM główny węzeł in wymienić też uwagę mój to jest kończący się małżeństwa mamy do czynienia ze zdradą i 3 funta z punktu rzymskie 2 Lechia NKW petentom, jaki jest sztuka, która jest na 11 arów Lechia może i rzeczywiście mówi o znacznej Andrzej ksenofobii i rabusie w nocy ładnych, ale jak pisze tylko swoimi uczuciami wyłącznie w oparciu o materiał pochodzący z mojego własnego doświadczenia to nie jest sztuka moralizuje on za nie mówienie dobrze by ocena von dem Jan Żytko być rasistą nie jest jednak tym nie polega mój przekaz i ulica rolniczej nie wydaje, że Dyrda złożył właśnie go w mordowaniu takich prostych haseł ja mówię o tym co zakorzenia się w moim własnym doświadczeniu w tym co przeżyłem opowiada o rozpadającej się okaże małżeńskich oraz, w którą klinem wchodzi zdrada pojawią się fantazję o kontaktach z innymi mężczyznami także z obcokrajowcami ze zbyt dużą emisję palącą ile jest tabu i to jak i nawiązuje do tego, o czym mówiliśmy wcześniej mianowicie do odniesień społecznych odniesień historycznych, bo w tej mojej sztuce rwącym nurtem odzwierciedla się to co się działo 15 lat będę mówić o rozwodzie z Francuzem sztukę rzutem przeprowadził mu przez przetłumaczył mój przyjaciel Jan Nowak, który tutaj jest z nami powie jest o wiele bardziej o wiele za skromny niż powinien jechać jego nazwisko powinno widnieć na okładce tej książki tymczasem widnieje na czwartej stronie hali wg tłumaczenie Jan Nowak za daleko szukać na czwartej stronie tak być nie może ich gniazdem na 1 z nich trzeba było wyeksponować swoje nazwisko, ponieważ mówi drugi mówca tłumaczenie to jest współtworzenie zespół pisanie mogą się też coś dodać, czego do tej wizji polskiego oręża polskiego teatru, który nawet w wersji rozrywkowej wczoraj byłam w Gdańsku na damach i Huzara, który teatr Wybrzeże wyreżyserował Adam Orzechowski i nawet ten spektakl, który w dużej części jest komedią Fredry no, jakby reżyser nadał mu dużo szersze znaczenie to jest też o o w współczesnej męskości i archetyp Pach, które na pniu wiszą i też nie pozwalają mi nie pozwalają mężczyznom poczuć się jednak bardziej zakorzenione w 20 01 . nie kłania chociażby w dziewiętnastym wieku i też o Polsce, którą tacy właśnie niedojrzali emocjonalnie bez przepracowania rozmaitych też chcę problemów mężczyźni tworzą, więc było to z 1 strony dosyć mało finezyjna komedia charakterów czy typów, ale jednocześnie są takimi dużo słabszymi znaczeniami, zwłaszcza że ja ją oglądam wczoraj, czyli dzień święta wojska polskiego, podczas którego mieliśmy olbrzymią defiladę właśnie takich zdaje się mitów archetypów i stereotypów męskości od wojów przez rycerzy po ich dane, bo po współczesnych żołnierzy 1 100 miało też taki na silne silne polityczne, ale też społeczny wydźwięk więc, jakby to tanie muszą być od razu sztuki na strasznie poważny ciężkie, żeby jednak mało Małgorzatę z autorką sztuki ta pierwsza sztuka którą, która została opublikowana i wyreżyserowana, czyli to weto zgłaszają, bo w 20 0 6 roku, ale i to było to jest wizja od tego jak województwo kujawsko-pomorskie postanawia oderwać od Polski stworzyć wielkie Kujawy więcej było to pełnokrwisty ta czarna komedia nawet forsa to jednak mówiła bardzo wiele o tym co chłód w ówczesnej Polsce siedziało a, a co wróciło do nas chyba rykoszetem właśnie po 1 0 ponad latach był gorszy rozmawiamy i wybaczą państwo rzadko mam szansę spotkać, w którego świetnych dramatopisarza i to w dodatku z 3 z 3 różnych krajów więc, że wykorzystałam to okazja bym zapraszam państwa serdecznie do zadawania własnych pytań, bo myślę, że tak rozmowę taką można byłoby poprowadzić w 100 0 różnych kierunków może są pytania, których po prostu Joanny nie zadała matka państwo chętnie zabrali praca trwał mówić o polityce, kto High w tak rozumianą ostatecznie, bo to tak właśnie pomyśl u pana skończyła się konkluzją, że właściciel pra w tak nie ma i potem nas z reszty w powiecie wynika, że te tematy polityczne w sumie nie są pokąsane we Francji w dramacie teatrze chciałbym zapytać dlaczego państwo polskie miasta i tych po pierwsze w ja nie jestem specjalistą teatru francuskiego odejść, ale siebie postrzegam jako obywatel pisarza, ale jest na pewno jest to pewne dziedziny polityczne, które są dyskutowane poruszą one zgłaszane zarówno w teatrze belgijskie media francuskie nadamy zdaje się, że to nie jest coś co dominuje w idea, że inny reżyser bardzo szybko by dystans wieje jak wolisz Duke i ze na tragedie mówiąc o tym, że jest oczywista korelacja pomiędzy tym co dzieje się w tej chwili we Francji czy w Europie mieli z tą sztuką oczywiście to co się dzieje dużo łatwiej się dzieje prawda tt sztuki, które mówią o odrzuceniu innego o obcego i bardzo szybko, że można odnieść do opowiadania o imigrantach, więc to są natomiast wtedy na bok polityczne same w sobie polityczne są bardzo trudne bardzo trudno je pisać nawet Szekspir pisał o czymś co miało miejsce 50 lat wcześniej to po prostu tak jest no jest to po prostu trudna zwierzak może ty coś Doda się po prostu nie widzę takich jak sztuka bardzo upolitycznionych politycznych, a na aktualnie Jan może coś tu oddasz, który miał, który jest także rozmowy z petycją z literką w konsolidacji, a ja chciałbym też dobrać się coś do tego w tej odpowiedzi we Francji są 3 festiwale, które są festiwalami teatru politycznego w RPO są dla tych, które składają zamówienia od dramatu autor dramatu Mikołów i znam dyrektora 1 z tych festiwali ona powie mówiłam, że to jest bardzo trudno opisać życie polityczne, ponieważ też długi trwający od na aktualności bardzo szybko, ponieważ projekty także goście zmieniali bardzo trudno jest w tej chwili lizać aktualności politycznej, ponieważ za chwilę ta rzeczywistość zupełnie inna w, więc są 3 festiwale teatru politycznego we Francji i taką myśl nazywają jedynie z Normandii drogi nie wiem już nie pamiętam, gdzie nas siedzi na południu Francji, gdzie ta tematyka jest rzeczywiście cały czas bardzo ważna i wtedy składać specjalne zamówienia na sztuki jest mówi się słuchaj no jest takie potrzeba ktoś przygotowuje tekst i on jest przedstawiony zostanie nam z prośbą ulega z desek z dywidendy dezaktualizacji, ponieważ też drugi po prostu tracą na aktualności i jak tu mówić o rzeczach, o których ja nawet nie wiem wydaje mi się w 2 00 0 festiwali we Francji w Londynie więcej ja oczywiście wierzę, że jest jakiś festiwal tego rodzaju teatru w Normandii ale gdy to nie jest coś co jest ważnym trendem tak tendencją EFTA w tenże francuski, ale jeżeli powietrzne powierzymy swój zachód Leon w kontekście europejskim wydaje się teatrem politycznym, ponieważ dość zajmuje się jej stanowisko i to stanowisko może być interpretowane w różny sposób można mówić n p . w jesteś przeciwko Węgrom albo temu co się dzieje w Polsce my albo we Francji, ale Sebastian barwnie, ale za 8 8 na liście tak będzie będzie będzie lektura tekstu wymagający, ale i to jest też druga polityczna, ponieważ mówi o imigrantach w nosie kwestie migracyjne, więc jest to sztuka polityczna, a więc po zebraniu, że zapraszam państwa już raz na lekturę tego tekstu tekst, który 10 lat temu nie był tekstem politycznym dzisiaj może się nim zgromadzić, by w kontekście aktualnych prawda jest jeszcze taki inny element ze jest taki, że polityka jest sama w sobie stała się teatralna w i jeżeli 2 7 ze słoniem co działo się w polityce było takie miejsce na odczytali nieznane dekret ubytki w rozwój tak w 2 ponieważ, jeżeli człowiek dziś szukał ich w rzeczywistości jest tego co dziś ta może być schowane w 2 i w Groznym, a teraz się odbywają od razu, kiedy w polityce takie rzeczy w starciu z Rz na scenie politycznej mamy do czynienia z codziennym teatrem z takim SA Kusy z serialem, który w oglądanych dzień po dniu, a LSD czy tabletem telewizyjne są coraz mniej interesujące to telewizja klasyczna wychodzi swojej roli, ponieważ ona ona całkowicie zjedzone przez tematy społeczne i ligi pozostaje tylko polityka i polityka tworzy takie seriale i ona ma tak wiele możliwości osiągnięcia takiego dystansu, które widzimy u Brechta takie przesunięcia willi, ale w wielu innych i wizji jak z zewnątrz i to jest bardzo trudna do osiągnięcia dzisiaj, ponieważ konsumpcja efektów politycznych przez winno być czysty zysk już nie tylko do szybszego jej jak zjadanie, ale również zjadania i jak tym samym szans się czyli, żebyśmy nie widzieli tylko wtedy, gdy tej idei tego miasta, jakby w SLD i tej strony i paliwo po tragicznej w, żebyśmy konsumowali długi teraz WP, jeżeli byśmy mieli do elit gdyby, ale i on jest, jeżeli chcemy teraz przeczytać, ale z, jakby z biedy w politycznym przeczytajmy rozmowę wzbudził nawet, o ile Wołomin ofensywnemu kontach w długi, a jeszcze chciałbym doprecyzować, ponieważ we Francji jak wszędzie są młodzi ludzie, którzy piszą w myli on na temat różnych na różne tematy społeczne albo na temat źli dotyczące świat dla przemocy w świecie Wilno meble i gdyby dziś rozdajemy 1000 z dość długo średnio na temat migrantów w ciszy, gdy chcą pisać na temat Szymik grantów, więc oczywiście jest zainteresowanie tymi tematami film, ale ani rusz Dunki są słabe nie są one interesujące są źle napisane, że albo jest jakaś przemoc wśród 12 oraz sprawia, że trudno to przedstawić na scenie w latach limit, ale znowu w większości przypadków Dean zry w i reżyserzy nie chcą ma on zaczyna mówić nie chcą tego wystawiać Dudy zbyt ryzykowne w kontekście na pokazanie tego publiczności i zdajemy czasami po czasie w sprawę z umowy z Grzegorzem fi lip pewne sztuki, który został napisany 30 lat temu były wyjątkowe, ale nie były one do przedstawienia w ale oczywiście są też autorzy sekcja Stali kostki któryś coś powiedzą, że zawsze zostanie ona wystawiona w referendum, ale są też we Francji zjechali dyrektorzy, którzy mówią chcą wystawić też długa i też dorobią regionalna sztuka wzrost będzie wezwany wystawiona w ale oczywiście wiele się bierze w lesie pisze na tematy polityczne natomiast po prostu się tego nie gra albo, że gra się po prostu rzadziej docencie chciałem tak Usopał milczeniu myślałam o tym, że teatr powinien pełnić, ale dziennikarską raczej może w sensie takim szekspirowskim, ale to tak na marginesie w każdym razie chciałbym zapytać o percepcji Gombrowicza i chaos prawny z Francji po tych pisarza chcieli wspomniało w wiem, że jego brat PIT jest wystawiany, bo sama widziałam Iwonę księżniczkę pokonano pod spód tysięczny rok potem jeszcze tam mignęło no ale generalnie jak pan z tą percepcją właśnie Gombrowicza naszych sztandarowych Chimera zyska w końcu dziękuję już ta refleksja oczekiwań, jeżeli chodzi o mrozie Canon PL video oddalamy się nie znali Mrożek był stawiany bardzo wcześnie bardzo regularnie, ale to było w latach sześćdziesiątych w UE, jeżeli chodzi o Gombrowicza co się dzieje coś bardzo interesującego w tej chwili to jest 3 przypadek duży wielkiego kompozytora Adam dowolne rolą w planie jest on bardzo źle on zaadaptowany na operę i była ona ograna w Operze paryskiej podobno bardzo interesujące widziałem w dowolny serwis w netto znalazły się bez PIT właściwą formę dzięki decyzjom tak jest również, że nikt wtedy, gdy jest to jakby decyzja stwierdziłem, że ta sztuka dzięki EGR w Operze można na nich wolną właściwą formę w długi, więc Gombrowicz absolutnie nie został zapomniany w Horzycy PL jest on pozycję jako Marka Motyki ta myją we Francji bardzo podobnie ważne uznajemy go za wielkiego pisarza, ale nie widzimy go nie widujemy go często i żona w 6 2 runda byłby to by wydać w bardzo często młodzi ludzie chcą to jakby ponownie odkryć i jakby tego przedstawić teatrze ale kiedy Enea ten kompozytor, który wystawił w tym w ob rzeczy, które adoptowały Gombrowicza to ból w Mons prosić jeśli nie to myślę, że tak, a będziemy powoli kończyć wyszliśmy od różnic w polskich tak przepraszam nie chcieli tak wyszliśmy od różnic doszliśmy do tego jak nawzajem postrzegamy swoje teatry i co co jest co jest wystawione dziękuję państwu bardzo państwo siedzący tutaj państwo, którzy nas wysłuchali cierpliwie i mam nadzieję mieli jakoś z tego wszystkiego przyjemność chce bardzo dziękujemy za spotkanie zapraszamy na kolejne na pewno ciekawsze albo równie ciekawa albo jeszcze nawet ciekawsze ne z z z tego cyklu i wszystkie inne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LITERACKI SOPOT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA