REKLAMA

Polacy chętnie wyjeżdżają do Turcji mimo kryzysu walutowego

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-08-17 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:14 min.
Udostępnij:

Kryzys walutowy w Turcji, ale Polacy i tak bardzo chętnie wybierają ją jako kierunek wakacyjny. - Osłabienie liry tureckiej nie ma wpływu na wyjazdy Polaków – mówił w TOK FM prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynek także Maciej Głogowski dzień dobry, a naszym gościem jest dziś pan Paweł Niewiadomski prezes polskiej Izby turystyki dzień dobry panie prezesie dzień dobry ponoć dobre państwo ma już po urlopie w w, a tak jak zawsze swoją nową urlop w dziele na wakacje w Polsce i za granicą ta część zagraniczna już się odbyła i ta część zagraniczna jest tańsza pewnie od tej części polskiej w ojcu trudno tak Rozwiń » jednoznacznie porównać do tego, że tutaj chodzi gra bardzo wiele czynników przede wszystkim standard z okresu, w którym właśnie wybieramy się na wypoczynek, ale bardzo się myliłam się w takiej, gdybyśmy tak przyjęli ten letni okres, czyli okres wakacji szkolnych lipiec sierpień, że czasem można mniej zapłacić za niezłą wycieczkę za granicą niż n p. pobyt nad polskim morzem jedno można powiedzieć, że oczywiście cena kształtuje tutaj popyt inni z tym roku to jest kolejny rok wzrostów jeśli chodzi o wypoczynek zarówno ten generowany przez polskich turystów w kraju, jaki ten, o którym właśnie pan mówi to znaczy ten, który pan uważa za tańszy i rzeczywiście w niektórych przypadkach tak jest jak pan mówi a dlaczego tak jest, bo to wynika z wielu czynników przede wszystkim właśnie ekonomiczny jak wiemy, jakim jest bardzo duży popyt i to w ogóle światowy popyt, ponieważ turystyka wzrasta światowa w skali świata mnie o 7 % w skali rok do roku również rzeczywiście w niektórych miejscach mamy ograniczenie wyjazdów spadek wyjazdów do niektórych miejsc jedno niestety mamy do czynienia z sytuacją, w której do wielu miejsc musimy wykupować imprezy znacznie wcześniej, że możliwe, żebyśmy mogli w ogóle polecić czy pojechać szczególnie szczególnie w Polsce mamy do czynienia w tej chwili z takim trendem wyboru wyjazdu z dużym wyprzedzeniem kupujemy wycieczki już nawet rok wcześniej przed wyjazdem po to, właśnie, żeby mieć możliwość spędzenia swoich wakacji po pierwsze w kraju, w którym do, którego chcemy pojechać czy jeśli wybieramy Polskę do samego miejsca, ponieważ właśnie z dużym wyprzedzeniem te miejsca się rezerwują, a to z kolei spowodowane faktem, że hotele obiekty hotelarskie obiekty noclegowe proponują bardzo duże rabaty właśnie z dużym wyprzedzeniem po to, żeby zapewnić pełne wykorzystanie pełne obłożenie swojego obiektu i ten biznes się z Finami może proponują też wcześniejsza rezerwacja ta być może promocyjne ceny w tańcu docent biznes trwało to on tak musi działać bezwzględnie tak to jest zjawisko, które obserwujemy już od ładnych kilku lat jest to zjawisko występujące na całym świecie to znaczy właśnie zachęty jest promocjami sięgającymi nawet do 30 % w stosunku do mu tej ceny leków bez wiedzy z wygody i kiedy wykupujemy tej imprezy w ostatniej chwili z sali oczywiście druga tendencja to taka, że to jest tendencja hotelowa, że proponują hotele statki powietrzne 10 % niższa, ale bez prawa do zwrotu i NATO musimy zwrócić uwagę przewody przed podejmowaniem decyzji o wyjeździe no dobrze, a właściwie co się zmieniło jeśli w ogóle tam na przestrzeni ostatnich lat ostatnich sezonów wakacyjnych w naszych przyzwyczajeniach czy w ogóle w naszych decyzjach dotyczących turystycznych czy wakacyjnych wyjazdów wypoczynku 3 więcej ludzi zaczęło jeździć więcej ludzi powróciło do wyjazdów krajowych i jak to jest cel co wynika z państwa obserwacji rzeczywiście można powiedzieć, że turystyka w Polsce rozwija się wyjątkowo dobrze nic w skali ostatnich 2 lat mamy wzrost jeśli chodzi o zorganizowane wyjazdy zagraniczne od 2 5 % w skali rok do roku jeśli chodzi o turystykę krajową to tutaj cel wyjazdu generowane przez Polaków one w ciągu ostatnich 2 lat również wzrastają w skali około 1 2 do 15 % rok do roku również warto zwrócić uwagę na fakt, że Polska jest bardzo atrakcyjna jeśli chodzi o turystykę przejazdową i odwiedzają turyści z całego świata i te wzrosty są również ponad 10 %o we Anna Kos my oczywiście składa się wiele czynników Polska jeśli chodzi o turystykę przyjazną wał jest postrzegana jako kraj bezpieczny atrakcyjny z bardzo dobrą Chin 1 z najlepszych jeśli nie najlepszą bazą hotelową ze znacznie w zmieniającym się na korzyści z zapleczem infrastrukturalnym dostępności Polski jeśli chodzi o lotniska jeśli chodzi o połączenia lotnicze ciągle wzrasta i taką samą sytuacją mamy jeśli chodzi o turystykę wyjazdową właśnie rozwój i zarówno tych tradycyjnych linii lotniczych im rozwój właśnie infrastruktury lotniskowej jak również znaczny wzrost jeśli chodzi o linie niskokosztowe to wszystko powoduje, że również turystyce wyjazdowej mamy rekordowe wzrosty również, że możliwość wyjeżdżamy poza Polskę to gdzie najczęściej myśli chodzi o sezon Gran wakacyjny letni to tradycyjnie tutaj 3 kraje są na topie mianowicie ta jest Grecja Hiszpania Turcja to jest ostatnie zdarzenia, choć bardzo świeża tak naprawdę te związane z kryzysem ekonomicznym osłabieniem waluty jej taką niepewnością związaną z c przyszłością gospodarczą Turcja jak rozumiem te wydarzenia jeszcze mnie wpływają na decyzje nie wiem o odwołaniu wyjazdów czy czy już czy tego typu sytuacji od razu państwo też widzicie po tej biznesowej stronie niż chodzi o Turcję to tutaj mamy wyjątkowo dobrą sytuację to znaczy w 2 czerwca 20 1 8 roku jeśli porównamy stan czas z rokiem poprzednim odnotowaliśmy wzrost o 3 8 % jeśli chodzi o wyjazdy polskich turystów do Turcji Ińsko 3 8 % tak jest to jest pewnie 1 z najwyższych dynamik to jest 1 z najwyższych dynamik jeśli chodzi o rozliczenia z partnerami, których tureckimi do tej biura podróży rozliczają się w dolarach i w euro z tak jak krótkookresowa jak najczęściej to tak bywa krótko okresowa zmiana kursu nie wpływa tutaj na ceny ze względu na to, że organizatorzy zabezpieczają się oczywiście tutaj kursami długoterminowymi, więc fakt, że lira osłabiła osłabia w tej chwili możemy się tylko korzystny wpływ ze względu na postój na możliwości wydania z większej ilości pieniędzy na miejscu ma oczywiście jest jeszcze kwestia siły nabywczej, ale tak krótkim okresie raczej nie ma to negatywnego wpływu no taka ani nie rozumiem, że te wydarzenia gospodarcze, które obserwujemy już pan odniósł się do nich, a jeżeli mówiliśmy wcześniej o tej skali wzrostu to znaczy, że ogólnie rzecz biorąc c spojrzenie czy świadomość sytuacji politycznej także nic w tym przypadku przynajmniej jeśli chodzi o Turcję nie ma znaczenia skoro na coraz więcej osób chce tam jeździć tak w tym przypadku nie ma znaczenia zresztą szczerze mówiąc podobnie jak w innych przypadkach w innych krajach tutaj oczywiście organizatorzy turystyki cały czas obserwują sytuację jeśli chodzi o jak on faszyści bezpieczna cyber bezpieczeństwa podróży również takim wyznacznikiem są ostrzeżenia ministerstwa sportu spra w zagranicznych polskiego minister z patologią zupełnie dziwna dotycząca państwach unijnych czasem zupełnie jakoś w poprzek naszej świadomości logice mogłoby się w domu co znaczy tutaj też warto zwrócić uwagę na na ostrzeżenia innych miast ZPOW być może rzeczywiście tak jak pan mówi w nieco bardziej precyzyjnych natomiast jeśli chodzi o Turcję, bo od tego zaczęliśmy to tutaj ostrzeżenia się nie zmieniają oczywiście zaleca się w polskim obywatelom mnie podróżowanie do rejonu rejonowe policji w rejon w Turcji położonych we wschodnich prowincjach i południowym Wschodzie Turcji, czyli na wodę i zagranicy z Syrią Irakiem, bo tam rzeczywiście może być niebezpiecznie jak się panu wydaje 3 sam biznes na dotyczące organizacji wycieczek wypra w tu turystycznych wakacyjnych, jaką ma przyszłość przed sobą czy raczej czekają na scenę czeka nas okres konsolidacji większych organizacji 3 dni zupełnie odwrotna tendencja co się może wydarzyć na przestrzeni najbliższych lat aż Nikkei o kilku lat mamy do czynienia z konsolidacją na rynku polskim przy kilku touroperatorów rzeczywiście wszyscy konsoliduje się jak co może on wpływała na ceny na konkurencyjność się dla nas konsumentów nowości mamy też do czynienia z drogi tutaj trendem mianowicie z wejściem na rynek PiS ze znaczną ze znacznym rozszerzeniem działalności organizacji i przepraszamy i tanich linii lotniczych i myślę, że to może być pewien tutaj element, który wpłynie na konkurencję warto jednak zwrócić uwagę, że z punktu widzenia konsumenta z kolei zmieniły się od 1 lipca tego roku przepisy, które właśnie wyrok wyrównują od strony konsumenta poziomu ochrony w przypadku zakupu n p. CRM w imprez turystycznych czy tzw. powiązanych usług turystycznych w w internecie, a od strony oczywiście organizatorów turystyki wyrównały się zasady prowadzenia działalności gospodarczej te obciążenia, które organizatorów dotyczą już, bo podobnie sprzedawane usługi turystyczne czy to w internecie czy w punktach stacjonarnych w podobne do właśnie imprez turystycznych również w tej chwili będą miały mnie ten sam poziom ochrona z punktu widzenia organizatorów właśnie ze mną on te same obowiązki mówimy tutaj o zabezpieczeniu na wypadek niewypłacalności in takiego podmiotu jak również na wszystkie te obowiązki informacyjne, które klient musi im otrzymać przed zawarciem umowy, czyli jakoś nikt nie przewiduje pan należy dla tej branży w większych problemów tak to jest branża, która tak jak powiedziałem na początku rozwija się bardzo dynamicznie obcy kilku lat z co wpływa również na zwiększenie jakości usług w wszystkie oferty są właśnie bardziej precyzyjnie przygotowywane w Les ja myślę, że w związku z tym, że turystyka właśnie tak jak też mówiłem na początku rozwija się bardzo dynamicznie dla każdego jest jakiś miejsce na rynku jest w Polsce jest ponad 4 60 0 organizatorów turystyki czy właśnie podmiotów, które posiadają wpis do działalności w regulaminie regulowanej to powoduje, że coraz większa liczba podmiotów specjalizuje się w konkretnych produktach często bardzo niszowych jak również w takich produktach jak n p . z organizacja turystyki i biznesowej czy konferencyjnej, która również, że w tej chwili to one biją rekordy jeśli chodzi o wzrost myślę, że to jest dobry czas dla turystyki bardzo dziękuję za rozmowę pan Paweł Niewiadomski prezes polskiej Izby turystyki rozmawialiśmy przez Saską kępą to była pierwsza część magazynu EKG w radiu TOK FM teraz informacje po informacjach w studiu komentatorzy i kontynuacja ekonomicznych tematów m. in. o kredytach tych we frankach dawno nie rozmawialiśmy jest powód porozmawiamy już chwilę ekonomia kapitał Gos Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA