REKLAMA

Odpowiednia prędkość, to podstawa bezpieczeństwa na drogach

Skołowani
Data emisji:
2018-08-18 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani o ruchu drogowym o bezpieczeństwie dziś państwa i moim gościem niezwykle miło nie jest powitać prof. Rafaela Elżbieta EU z uniwersytetu nowej Południowej Walii oraz wiktoriańskiego Uniwersytetu medycyny dochodzeniowe dzień dobry panie profesorze rządowych pan profesor jest światowej sławy autorytetem, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest autorem współautorem bardzo wielu publikacji gdzieś Rozwiń » wyczytałem, że ponad 20 0 różnych publikacji na temat bezpiecznej terrorystów teraz system ERP to powyżej 20 0 na pewno publikacji różnych m. in. wpływu infrastruktury chociażby barier ochronnych, ale też zderzeń pojazdów więc, tym bardziej bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia do drzewa zostały bardzo jestem zadowolony, że pan zaprosi w bardzo dziękuję panie profesorze co jakiś czas przyjeżdża pan do Polski obserwuję to co się w Polsce dzieje, gdyby mógł pan na początek powiedzieć takie jedno z najważniejszych negatywnych zjawisk, jakie pan obserwuje na polskich drogach not negatywnych zjawisk to jest kierowców, którzy po prostu ME za szybko jeżdżą tymi prędkość prędkość jest najbardziej takie jedyna rzecz który trzeba właśnie z Barcic ten i tato go jedynie jeśli się ma odpowiednie te tt foto radar lada, a i też tak samo trzeba mieć tam za puszczenie ileż prędkości nawet na sam prędkość ogranicza ograniczony wjazd do rzadkości limity prędkości ja słyszałam, że w Polsce jest sposób + 10 km / h to za wysoka, a ile powinno być leżał w stan rzeczy 3 należę do wybiorę stanie to my prowadzili, a te fotoradary jeśli ktoś przekroczyli więcej niż 3 km / h to już dostaje mandat i nie ma to znaczenia, jakiej kategorii jest droga czy n p. często są to drogi z miasta czy n p. autostrady obojętne, która wszędzie tam wszędzie ten sam co jest dopuszczalne 3 jak odkryli jony wprowadzili są w stanie Victorii to obniżyło się ileż rannych gdzieś około 10 % i wypadków śmiertelnych jak rozumiem zawiera więcej na razie właśnie skoro prędkość to tak jak pan powiedział przede wszystkim ten limit ponad dopuszczalną prędkość, jaka jest na danej drodze w inny 2 fotoradary coś jeszcze, jeżeli chodzi o walkę z właśnie są fotoradary powinny być też pomieszane powinny być tajne to jeśli rzecz widzi jest, a też są w lokacji obie są też tt stałe fotoradary, gdzie jest n p . tam, gdzie dużo osób po prostu zostali zabici i wtedy i jak się postawić ten fotoradar no to ludzie po prostu zwalnia z innym miejscu i też trzeba od punktu do punktu n p . na autostradzie becikowe odcinkowe pomiary wszystkim taka mieszanka trzeba mieć, a szczególnie, a powinni być właśnie te tajne fotoradary dlaczego, bo każdy powinien wiedzieć jak gdziekolwiek jeśli możesz zostać złapane i to jest przyczyna to właśnie złudzenie, że jest się zwalnia i mieści w poniższej właśnie tego limitu, czyli kierowcy muszą mieć świadomość, że mają jeździć zgodnie z limitami prędkości w każdym miejscu, a nie tylko tam, gdzie zostaną poinformowani, że jest fotoradar i nie tylko kto może zostać złapany w każdy widz w każdej chwili w każdej chwili nieuchronność nieuchronność kary i każdy może zostać ukarany obojętnie czy to był policjant, który nie pracuje czy to polityk senator czy to jest zwykły człowiek, który jeśli wszyscy muszą zostać ukarani jeśli przekraczają granicy prędkości zostanie złapana myśmy mieli sędzia w willi okłamał oraz o parkingu o mandat parkingu, a siedzi w więzieniu teraz, że okłamał, że to nie on był, który był w tym samochodzie, kiedy parkował złe on po prostu skłamał w sądzie i po prostu jest teraz więzieniu w domowej chrześcijaństwo tzw. właśnie dom ma być jak się bowiem, iż nie w ogóle niemożliwe nie mnie gniew i żeby nikt nie wpłynie ona tam czeka na Tomka, ale jak się dostaje no i wtedy to wszystko idzie właśnie do przodu ludzie zaczynają zwalniać się n p. Victorii w stanie Wiktoria jeśli wszyscy jeżdżą albo w tym limicie prędkości, a obok trochę poniżej, czyli ten trochę strach przed nieuchronnością kary kary ma bardzo duży wpły w na zwolnienie i na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym w obozach każde 10 % więcej jak przyjeżdżali szybciej szybciej prędkości to jest już około do 20 30 ci procent więcej rannych zabitych to nieuchronność kary jak najbardziej jeszcze, nawiązując do fotoradarów nie pamiętam 3 lata temu, bo 4 już na Sejm, czyli nasz organ ustawodawczy wydał decyzję, że zlikwidowano kilkanaście samorządowych fotoradarów z nim głównym argumentem było to, że stawią się te fotoradary nie tam, gdzie wymaga tego bezpieczeństwo, ale tam, gdzie n p. jednostka samorządowa zarobi na tym tak no to jest te są te same argumenty są bossa i upewnił, że jest im się mówi po angielsku, ale co to jest takie złudzenie, ponieważ jeśli jeździsz EMBA, bo z tego jak mówi jak jest i jest w limicie to nie łamiesz prawo, a więc nie miałaś inie ma płacić innym prostszym trzeba patrzeć jak chcesz złamać prawo no to powinien być karany nie to jest bardzo bardzo prosty bardzo prosta formuła, a jak rozmawiać z przeciwnikami wprowadzenia chociażby właśnie większej liczby fotoradarów na to co tak się mówi co chce żeby, żebyśmy i do zwołali bili go łamie prawo czy nie boi, bo chodzi tu o to że, że ten na prędkość limit prędkości to jest stawiamy tam się, ponieważ to jest remis jest zły stan bezpieczeństwa jak on jest ktoś zaśnie albo musi skierować samochód n p. uderza w drzewa czy coś takiego oto są limity MDM jak i powiedzieć, a zapewniają bezpieczeństwo bezpieczeństwem nie tylko bezpieczeństwa, ale też co ważne, by nawet nie wiem jak się mówi Sowa i po polsku, ale wyjście z euro wyraz, głosując tak no Ali i 70 km godzinę uderzenie czołowe to jest limit i więcej prędkości niż 70 km godziny na czołowe zderzenie to po prostu ryzyko jest bardzo wie, że zginie ktoś zginie, bo u nas się, mówi że lepiej n p. wycinać przydrożne drzewa niż, żeby ludzie zmusili właśnie do tej prędkości bezpiecznej 90 km / h a gdzie podczas jakiegoś zdarzenia niebezpieczeństwo jesteśmy w stanie dość szybko zwolnić właśnie do tych 70 i bezpiecznej prędko, ale nie nie ma wystarczająco czasu po prostu o to chodzi jak jeździć szybciej dosięgnie ma mniej czasu nawet hamować wybiera akcje reakcje reagować i hamować każdy człowiek na całym świecie obojętnie czy jest kierowcy Formuły 1 czy zwykły kierowca ma pewien czas, gdzie musi reagować i to jest reagować hamować co jest mniej więcej uznajemy coś za 1 , 5 sekund mniej więcej po, a buty oraz Bonda jak się oblicza jak i jeśli 100 km / h lotu trzeba 2 7 m z, o ile więc je gdzieś około 3 5 i coś, że już samochód przyjechał, zanim hamulce włączą się luz dodać do tego cóż to reakcje reakcje i teraz droga hamowania i właśnie to o co chodzi im szybciej się, jeżeli tym mniej czasu jest, żeby reagować druga sprawa jest energia kinetyczna po prostu samochód nawet najlepszy samochód świecie ileś tych poduszek tych RM powiedzmy pasków dla bezpieczeństwa tego nie wylatuje ludziom w samochodzie jeśli zderzenie od zderzenie do drzewa czy n p . tam podpora mostu uderzenie wyżej niż 80 km / h popatrzcie, ale popatrzmy teraz na to jest winien się księżniczka Danielak to było w 1 z najlepszych samochodów bezpiecznych w świecie nadal wraz z dnia na tamte czasy nie miała zapiętych pasów, jeżeli nam ochronić, niszcząc zginęło, a nie zginęła tylko zostały ran ciężko ranny on był bardzo sprawny on był, a jak się mówi Fic wyćwiczony wyćwiczony było, a jednak on był on miał poduszkę z grupą powietrzną to on wyremontował się, ale był w szpitalu przez ileś tam miesięcy 6 miesięcy zaś kurować no to jednak kierowca zginął od, a księżniczka daje ona zginęła, a to było zderzenie tylko 8 5 km / h w Słupsku, jakim jest taki, jakie skutki są po prostu nie da się wyratować się z lekarz MR poezji więcej niż 80 km / h w takich uderzenia co mnie cieszy tutaj w Polsce, że właśnie widzem dużo właśnie granicy przyspieszenie do 70 km godzina na tych drogach, gdzie nie ma barierach albo w środku obóz boków i to jest bardzo dobrze ten prędkość jest tzw. my mówimy po angielsku są one w bus Gate one, czyli dopuszczalna bezpieczna prędkość prędko, że można wyjść jak się ma wypadek można uratować się pytanie tylko jest takie ile z ilu spośród nas przestrzega tych ograniczeń prędkości, bo jak nam pan profesor doskonale wie nie wystarczy postawić tego znaku limitom prędkości trzeba coś jeszcze zrobić prof. Rafael grzebie dał Uniwersytet nowej Południowej Walii w Sydney oraz wiktoriańskiej Uniwersytetu medycyny dochodzeniowe jest państwa i moim gościem na skrót informacji przed nami po skrócie informacji wrócimy do naszej rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu prof. Raphael Elżbieta Uniwersytetu nowej Południowej Walii Synaj oraz wiktoriańskim Uniwersytet medycyny dochodzeniowe jest państwa i moim gościem dzień dobry jeszcze raz panie profesorze dzień dobry pierwszej części roku mówiliśmy pytałem pana profesora o negatywne zjawisko, jakie zauważam w Polsce podróżując po naszym kraju powiedział pan profesorze przede wszystkim jest to prędkość na powiedział pan też o pozytywnej rzeczy zostawiamy te ograniczenia prędkości do 70 km / h powiedziałbym w kiepsko zabezpieczonej infrastrukturze drogowej bardzo wiele osób wskazuje to dlaczego tej infrastruktury nie poprawić kolejne pytanie jest na ile dobrze dobrane infrastruktura do miejsca wpływa na to poprawę bezpieczeństwa no można 2 sposobami jej to podejść do tego jak infrastruktura nie jest dobra oto trzeba ograniczyć bramkarz, a to daje właśnie pobudzenie dla gminy czy powiatu, żeby poprawić tę drogę i ich wtedy jak ta droga ma więcej tych różnych Lu ubezpieczenie n p. jak barier, by tam brzegi sam z kraju i drogi skrajnia drogi, ale też mają też nam jak się mówi Andrzej Sygut pobocza albo przez Thomson są sonda no i też n p. powinnaś mieć takie jak i powiedzieć bambus czy stole to są tak wiele takie taki paski, które mają takie malutkie, bo las odblaski i nie jest jak się jeździ koło na tym to 9 900 tys Rosjanin i nie malowane z Lilianą farbą taką żołądkowe izbom mu i co to robi ludzie pracują ciężko często się dzieje i jest co myśmy znaleźli gdzieś około 1 0 do 1 0 15 % tam kierowców z ich zasypiają przy kierownicy i co to robi to budzi to i po prostu przez to pobudzenie to nagle eskaluje z powrotem na dane o prawidłową drogę no i to pomaga też rzeczy niektóre, który miał już z tą staramy się im stosować do tych dróg to my nazywamy je wśród osób to 2 i to nazywa się po angielsku sejfu lot to znaczy bezpieczne drogi i nic i jak się nie ma pieniędzy na to by wśród toalet to jedynie można zwalczyć z tą prędkością, żeby obniżyć prędkości jeszcze te fotoradary kamery fotoradary, żeby ludzie zdawali sobie sprawy, że nie można jeździć szybko tutaj, bo inaczej kierowcy nie reaguje jeśli to nie uderza w tylnej kieszeni jak ja się mówi po polsku waluta jak błoto to zmienia ludzie psychologię panie profesorze to chce pan powiedzieć, że nie wszędzie kraj czy też właśnie samorządy są w stanie wprowadzić bezpieczną infrastrukturę mówi Paul ze względów finansowych czy też to zmienianie tej infrastruktury bardzo długotrwała to jest proces długofalowy Renu i w tych miejscach powinniśmy wyznaczać sobie priorytety, jeżeli tutaj przebudujemy zrozumcie nas nie trzeba wejść do ludzi zrobimy wam przebudowę tego odcinka na innych jesteśmy w stanie musimy tam ograniczyć prędkość w bolidzie Star jeździcie tam bezpieczniej tak to to tak powinno być, ale jeszcze dodatkowo możesz bowiem na ten temat to jest szansa n p . my mamy fundusze to, które wszystkie gminy i powiaty mogą złożyć podanie, ale to jest bazowanie na ile śmiertelnych i rannych na odcinku od pewnego drogi i wtedy dostają walut za to, żeby poprawić ja wiem, że tutaj właśnie Europejski związek ma coś takiego podobnego i że mogłam dostarczyć pieniędzy jeśli można usprawiedliwić, dlaczego to pewna droga powinna być naprawiona są sądy unijne tak dofinansowania na infrastrukturę one różnie są rozplanowane różne te środki wpływają w Polsce jako z naszego budżetu wewnętrznego mamy coś takiego jak fundusz drogowy, ale pieniądze z tego funduszu idą tylko na drogi krajowe w zarządzie centralnym nie ma drogi samorządowe, a tam jest niebezpieczniej właśnie, więc pytanie czy jednak z budżetu centralnego w większym stopniu te pieniądze nie powinny iść na przebudowę tych dróg samorządowych, gdzie jest najniebezpieczniej i gdzie też negacji ogólnie najwyższej przemieszcza się i tak to powinno być i to było 1 z krytyków tego raportu banku świat banku światowego, że raczej kładzie się nacisk na bramkę ilość samochodów czy jest przyjazdu pewnych drogach i tam trzeba właśnie priorytetu użyczać zamiast priorytet zrzucać na, gdzie jest najwięcej co jak można obniżyć ile rannych i zabitych no bo w końcu to 3 00 0 ludzie gminom rocznie przez ostatnie 1 0 lat 50  00 0 w Polsce oraz grupy zginęło, a to straszne ilość każdy człowiek jest tam cudowny ważny i powinniśmy właśnie pomoc chcemy tym ludziom jeździć bezpiecznie jak naj jak najlepiej to zrobić to jest właśnie tam skierować pieniędzy w tym miejscu, gdzie można pozwolić na bezpiecznej jazdy to jest bardzo ciekawe pan profesor doskonale zna wszystkie założenia skandynawskiej wizji 0 tzw. 1 z tych elementów jest to, że infrastruktura powinna wybaczać pewne błędy, a prosiaczka to zmieniono, że infrastruktura powinna zapewniać to, żeby błędu nie popełnić, czyli NATO prewencję, by zbudować infrastrukturę, żeby ona może ich pewnie była tolerancyjna też, ale wymuszała pewne bezpieczne zachowania tak jest jak to zrobić, żeby wymusić na użytkownikach dróg i bezpieczne zachowania przez infrastrukturę no już kraje to robią dziś Grecja to robić, a Belgia to robi tak samo Holandia to robi jest i wielka Brytania jest to tzw. mówisz jest to jest ich systemy oprócz to znaczy to jest bezpieczny system, a podejście boi, ale to jest opisane w banku światowym są różne raporty i tam są wszystkie jak można to co zrobić wprowadzić no i te kraje, które mają ten system no to ich rannych spadają i spadają cały czas i osiągają swoje priorytety jeśli chodzi o ilość cenę ginie na drogach, a droga powinna być także jak się nagle zrobił błąd mam i to może być różnie, a obóz zaśnie przy kole nawet jeśli to pomoże nie powinniśmy i pozwolić na to, że ktoś jest pijany 1 ma ponad ten pkt 0 2 na to jak i jak jak uderza do kasacji przez błędy uderzać i zjeść z drogi, żeby i nie wiemy o tęczowej i pasażerowie razem z nimi to jest tzw. figi win Wood to raczej ten to ta droga ma AM uznać, że ten człowiek robi błąd, że kierowca robi błąd albo rowerzysta robi błąd dał, bo jeśli jest się robi błąd i wtedy i system ma reagować może do tego, żeby ratować to ludzie przed jakiś tam uderzenie to właśnie jest tak nazywana walka trochę ze skutkami, a ja właśnie pytam troszeczkę na odwrót, czyj rachunek infrastruktura nie powinna być taka, żeby uniemożliwić popełnienie tego błędu, żeby wpłynąć na na uczestnika ruchu drogowego, żeby się poprawnie zachowywał akcje to przykład jak mówią panu przedtem na temat n p. do motocykli już mnie o to jak jechałam autobusem z Mielca do k Warszawy i zauważą 3 motocyklistów, którzy wyprzedzali na podwójne linie tam, gdzie nie powinni się wyprzedzać autobus i przed zakrętem jak samochody wjechał toby jej zabił wszystkich 3 w tym momencie jeśli on nie po prostu nie mieli czasu reagować odpowiednie raz jeśli stawiamy barier w środku oni nie mogą być przy uniemożliwia wyprzedzanie możliwa Made in wyprzedzanie muszą siedzieć muszą jeździć z autobusem i poczekać aż jest odpowiedzialnym część drogi się błogo bezpieczniej, gdyby wjechać druga rzecz n p. c pieszych w nocy jak, przechodząc słyszałam, że wasze w Polsce jest jeszcze około 30 % zabitych to są Pietrzak no bo jak się jeździ prędkością powyżej 30 km / h na niskich jak się mówi logiem do niskich światła na wyjaśnienie tych tych długich świateł to nie jest babci kierowca pierwszego ludowcy w ogóle nie zobaczyli i uderzyli w taki bramkarz jak i jeśli n p . jak jest 60 km / h co to uderzy o 60 40 to gdzieś tak mniej więcej 20 km / h oto chodzi o reakcję czasu reakcji to jestem po torach sekunda, żeby reagować widzieć pieszy reagować w re włączyć hamulce dużo pieszych EMP przechodzenia dla pieszych przejścia dla Brzeszcz przejścia dla pieszych w Polsce nie ma oświetlenie w nocy albo są źle oświetlona źle Joseph oświetlone i to jest wielki problem w w Polsce i też ludzie pieszy jak chodzą tu nie ma tajemnic, który świeci się ani odblasków od Glasgow piaskowych i powinni chodzić z jakimś odblaskiem jakikolwiek to może być przy butach, bo widzę, że dzieci mają n p . na tył buta rowerzyści mają w holach i tego i co to jest bardzo ważne, żeby krowy kierowca widział pieszy, bo jak nie widzi nie zobaczy jak jeszcze powyżej wstydzi się 30 km / h to Niewiem czy pan profesor wie, ale w Polsce też mamy rozróżnienie limitów prędkości w zależności od pory dnia w obszarze zabudowę w miastach i to bardzo dobrze i mamy n p . do dwudziestej trzeciej jest 50 km / h tak jest w przepisach o dwudziestej trzeciej do piątej rany rano możemy jeździć szybciej od 1000 km / h co to PS, dlaczego macie tyle rannych po Polsce pierwszy to ta no bo to po to nie zobaczyli nawet 50 km / h nie zobaczyli kierowca pieszy i uderzył o 50 lat, a 50 jest śmiertelne jest takie wykres, który się rysuje n p. 30 to jeszcze pieszy może wyratować je wsi 50 km na obiedzie to już dziś około 80 % pewności, że zabije, ale tego pierwsze powyżej 50 to już jest praktycznie praktycznie śmierć na miejscu galeria z 2 stopnia, a tak jest na nie ma pan wrażenia, obserwując w Polsce n p . w Warszawie, że chodzi pan po mieście, gdzie drogi wyglądają jak na autostradzie tak i to po co to robi to jest takie wrażenie, że o mamy dobrą drogę tutaj możemy szybciej jeździć to wszystko schodzi jeszcze raz do prędkości i energii kinetycznej, jaki jest duża energia kinetyczna Lotto to niestety ludzkie ciało tylko może wytrzymać uderzenie dziś około 20 km / h jak łatwo, bo już jest Niemiec jak co ktoś uderzył człowieka czy 20 km, gdzie to jak są szerokie drogi, a to daje znać to, że od znak do krawca, że może żyć, a jeśli tak to nie jest pewnego rodzaju trochę oszustwo robione przez zarządców naszych dróg, że budują szeroki właśnie drogi w miastach jednocześnie dając limity prędkości 50 na godzinę na tych drogach no to w jakiej jest dużo dość duży ruch to trzeba pozwolić właśnie, żeby ten ruch i chaos w pewnych drogach mandatów powinna być w centrum miasta takie, ale Allegro oraz samcom tzw. po morzu Egejskim mówi pan, że to jest centrum miasta, gdzie nie ma gdzie dzielicie ten nowy jest duże skupisko ludzi różne interesy różni użytkownicy dróg i wiary powiedział 60 km / h jest zawisła wysoko no ale Ozime k 40 km jak obniżyć lęk złość jak obniżyć tę prędkość skoro zbudowaliśmy w miastach bardzo szerokie jezdnie po, których ten kierowca widzi, że może się rozpędzić, a jednocześnie prawnie przez znak zabrania się tego rozszerzenia fotoradary to jest ten sposób też można wprowadzić, ale to sam nie jest tak z przyjemnie jak przy jak się przejeżdża przez takie jest złożenie takiej czy buduje, a rok, zwalniając od drogi zwalniają, zwalniając etaty tak, ale to to jest system myśmy Jobs, czyli dostali taki podobny system All SO BOT obcych drogowców, którzy projektowali drogi MO Stanom Zjednoczonym i to właśnie z Skonto pochodzi, że trzeba mieć otwarte duże drogi, żeby jak najwięcej samochodów można przeprowadzić w w pewien teren, ale w Holandii Holland, gdzie i też z Grecji teraz i Ibis i w Wielkiej Brytanii, ale teraz budują te drogi tak, że właśnie z naturalnego widzenie kierowca musi zwolnić, że stawiają takie jak troje półwyspu takie wychodzenie zwężają zjeżdżają jest ale gdzie trzeba zrobić to trzeba zrobić jest dużo pieszych tak tam dziś ma dużo pieszych bramkarz musi być zwolniona i muszą być fotoradary żeby, żeby dać znać kierowcom, że tutaj się jeszcze więcej niż 40 km, czyli dzisiaj o 30 wizualnie w tych miejscach, gdzie to jest konieczne zwęzić jezdnię, żeby kierujący automatycznie zwolnieni są dziś mniej bezpiecznie tak mieli poczucie, że mogą woli, że muszą wolniej co jest, ale to w tych miejscach, gdzie nie ma jak przemieszcza się pieszych z 1 strony ulicy do drugiej no i powinno być jak są światła czy n p. cel, ale tunelem pod progiem nie druga sprawa co powinno się postawić to są chłopcy pomiędzy tymi drogami, od której dom w odwrotnej strony nie od Środkowej, żeby pieszy nie nie nie zrobił także po prostu przejdzie, żeby przeskoczyć przez MF to środkowy pas a gdzie piesi nie mogą przechodzić przez fakt, że rozumie, że nie mogą przechodzić przez drugą stronę, bo jak się nie ma tego było ono w pierwszy i to są jasne, a jaki, ale to może w następnej części prof. Rafale grzybie, a Uniwersytet nowej Południowej Walii w słynnej oraz wiktoriańskich Uniwersytet medycyny dochodzeniowe i jest państwa i moim gościem skrót informacji po nim wrócimy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu prof. Raphael Elżbieta Universidad nowej Południowej Walii setnej wiktoriańskiej Uniwersytet telemedycyny dochodzeniowe jest państwa i moim gościem poprzedniej części powiedzieliśmy o pewnego rodzaju separacji drogi, żeby piesi nie przechodzili w tych miejscach, w których nie mogą tego robić, których jest to dla nich niebezpieczne, jakiego rodzaju drogi są niebezpieczne dla pieszych, żeby właśnie stawiać te są separatory tam, gdzie jest dozwolone jest szybciej niż 40 km / h 40 metrowego dziś wiele metod nadzoru w Polsce jest bardzo niska większość dróg większość dróg była obok sali przyjęli 50 km / h na wszystkich dróg miastowych powiedz mi tam, gdzie nie jest główna szosa, a le noir w ostoi teraz zastanawiają się obniżyć to dostęp jest teraz z kraju n p . Szwecji Holandii byli w południowo tam, gdzie jest taniej taki tych w Tychach, który mając na naprawdę niskie to jest 30 km / h, czyli dobór jak kształtujemy infrastrukturę musi być uzależniona od skupiska ludzi i zaczynają się różnych interesów drogowych i tam drogi, gdzie szybciej pozwała miejsc samochody szybciej jechać to odgrodzić odgradza myje dla pierwszych trzeba je i to robić to raj KO z widzem tutaj że, że bardzo ładnie to robicie Śródmieście w Warszawie n p. nie można przechodzić przez ca tam, gdzie te stare Rotunda była w środku wśród gwiazd zamiast centrum miasta tam przy dworcu z dworcu głównym to totalnie nie uda się przejść bez jakiś świat po w i to tak tak powinno być zbudowane także byli ograniczyć ram pieszych, ale jeśli pieszy może wejść na drogę, żeby przejść przez drogi od drugiej strony to trzeba obniżyć prędkości do 4 0 i zagwarantować bezpiecznego przejścia, a Niezgoda rejterada z wideoradarem ciągle wracamy do tego no panie profesorze czy w Australii dużą odpowiedzialność za bezpieczeństwo mają zarządcy dróg n p. jeżeli zdarzy się wypadek śmiertelny na jakiś drodze w oczy zarządca drogi prawne bądź cywilną ponosi jakieś konsekwencje za niedostosowanie chociażby właśnie tej infrastruktury do bezpiecznego przemieszczania się czy to wprowadzić takie prawo kiedyś, ale teraz nie to co po prostu jeśli droga jest wołają i są dużo wypadków no n p . na Skrę na zakręcie gdzieś przy jakiej się drogie tam przy jakieś wiosce gdzieś nie powiesz mi ktoś jeździ tam jest prędkości powietrznej tam około 70 km / h nie ma barierek, a jest cel powietrzny woda nie stanowi jakiś tam nowo i samochód, bo nie wjeżdża tam no to można, by było skarżyć powiedzmy gminę tak, że tam nie postawili barierę do ich tedi i wtedy odszkodowanie sąd, ale ci, którzy projektują i stawiające drogi bonsai to sam zwolnieni z tego swoją odpowiedzialność ta odpowiedzialność powinna być tak odpowiedzialna jest winny sposób powstaje co można przez prawników i skazić ME gminę poza tym w Polsce droższa jest, że nie ma automat tutaj pewnej odpowiedzialności, ale też współwinę za powstanie wypadku śmiertelne, a w stanieje Wiktorii jest nie mamy monopolu jeśli chodzi o ubezpieczenie dla kierowców i pasażerów w i też pieszych i cyklistów i motocyklistów ten monopol to one rzucają pieniędzy i to są miliardy dolarów z powrotem do bezpieczeństwa drogi o jedno jest ich interesie, żeby robić i jest rannych i Miss i zaginięć, czyli firmy ubezpieczeniowe ze składu jest Państwowa państwowych oraz państwowy monopol i on ich nie ma prywatnych powstali firm ubezpieczeniowych, a ile to jest tzw. z partii co jest dla złodzieja jest samochody nie nie nieraz samochody i też niedziela od tych, którzy z jesion w drugim samochodzie n p. ktoś uważa, że jest to jest tylko na osobę, a na osobę na szpitalne koszty i też na powiedz potrącenie tam na wypłaty powietrze spłacić musi zwolnić się przez ileś tam 6 miesięcy i zdrowotne skład rządu decyzja władz tam z tego też idą pieniądze na poprawę bezpieczeństwa na drogach neony rzucili teraz w stanie Wiktoria gdzieś około pół biliona dolarów na instalację tych RM barierą w GM ograniczeń co ograniczają jest zderzenie czołowe i bocznych tych RM drzewa wygląda bardzo dobrze pracuje to one inwestują też w różnych projektach hali, gdzie badanie różne sprawy związane z SP z bezpieczeństwa projekty n p. fundowali nam stąd Południowej Walii, żebyśmy jej śledzili jak kierowcy jeżdżą n p. mój projekt, który gdzieś na 3  000 000 USD, a było refundowane to my śledzimy jak kierowcy jeżdżą 2 50 takich, którzy jeżdżą po drogach i patrzymy jak bony potrafią jeździć tak, żeby nie mieć wypadek miał tego uczymy się, czyli to są takie badanie jakościowe bardzo bardzo lekarza dojeżdżać lobbysty Drabik dostali robili w stanach Zjednoczonych robią to też mam w Europie to Holendrzy robią i my też rozstaje mamy jeszcze rozmawiając na temat finansowania tych działań poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym to czy wiadomo ile w Australii w całym kraju przeznaczonych jest pieniędzy na te działania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego dosyć dużo, bo to z no jak to, a czy może możemy znaleźć jakiś element, na podstawie którego wyliczać tą kwotę przeznaczania pieniędzy n p. przez po ile kosztują wypadki drogowe, a kajak do play-off to nie jest takie dokładne jak ja proszę o wykreślenie to jest ciężko dojść do tego, ponieważ n p. jak się postawi autostradę, gdzie też rzuca się to te miliardy i dolarów czytamy zlotu na to oto to jest poprawa bezpieczeństwa tak no i zostaje n p. rzut zazwyczaj fundusz będzie się około 1 0 koło bilion dolarów rocznie na te nowe autostrady nowe drogi, ale co się dzieje tam to ta droga nie może być projektowana ani wybudowana jeśli nie ma, a bezpieczeństwa dróg w ciągnięte i standardów zamierzam go dalej tzw. lub sejf i Olecku i to specjaliści patrzą na ten plan jony swoje swoje swoje doświadczenie rzucają w to, żeby to było droga, która była jak najbardziej bezpieczny n p . jak nowy autostrada wchodzi w NATO musi być też i droga dla pieszych i lat, a dla tych nam cyklistów, którzy jeżdżą nie musi być przejście przez to droga tak, żeby dla pieszych i dla 2 dla innych, którzy nie muszą być przez to droga przez panie profesorze pozwoli pan, że znowu wrócą do naszego tutaj kraju krajowa generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad, która buduje drogi krajowej centralnej wybudowała obwodnicę 1 z miast nie pamiętam dokładnie nas tego miasta miasta, ale zapomnieli właśnie zrobić jakiegokolwiek przejścia dla pieszych i ludzie kanałami odwadniającymi przechodzić przez to obwodnica, bo inaczej się nie dało, więc nie narzuca takie są też przypadki u nas no właśnie jej i wtedy też, dlaczego dane rannych jest bardzo ważne, bo wdali się od razu wiedzieli jeśli ktoś zostaje zabity ci u ranny w pewnym miejscu to wtedy można reagować dlatego ich zmienić tą sytuacją Tesco kolejny bardzo ciekawy element zbieranie właśnie tych danych u nas za zbieranie danych na temat wypadków drogowych odpowiada tak naprawdę tylko 1 instytucja jest to policja to oni jadą na miejsce wypadków i tam zbierają odpowiednie dane okoliczności zdobyło podczas złych warunków atmosferycznym na jakiej drodze na jakim odcinku i t d . i t d . i nie ma połączenia systemu chociażby o danych medycznych ofiar wypadków drogowych nie jest to połączone bardzo trudno jest wyciągnąć informacje z jakich elementów poszczególnych powinny się z składać właśnie informacje o wypadkach drogowych, żeby każda strata baza tych danych była kompletna jest bardzo ważne, żeby było dochodzenie w tym miejscu, gdzie wypadek miał policja na pewno są już wyszkoleni w tym, że idą tam i patrzą i jak długo aż były oddalone jest zahamowanie czytam były jakieś szczątki samochodu, że widać, gdzie było miejsce zderzenie czy było czy był kierowca obok pijanej, bo to wtedy, gdy się dostaje danych od szpitala nie tam krwi badanie krwi czy może zmęczony był kierowca czy cieni rozmawiano telefony to się ściąga właśnie te wiadomości od telekomu od niej, że jest zgoda wszystko idzie do takiej jak się mówi nam ta te dane na ten wypadek w teraz policja jak to robi to ma ona oddaje to o dokonane czyni i oddzielnej listy płac dzielny instytucji to jest przy sądzie i ten cholerny to znaczy, że to jest ta ja tutaj na SM im go warto jest sędzia śledczy w IKE i co chcą wprowadzić są tutaj w Polsce zauważoną przez prasę to czytałem i to jest instytucje, które zbiera te wszystkie dane ma ich, by jak już kroki w progu prokura tora prokurator już skończył stąd sprawę wbito idzie do bazy także jak i jakby bank w danych Wanda i wtedy ni ludzie i wtedy i akademicy jak ja ana przykład Google możemy złożyć podanie, żeby zajrzeć do tych danych i żeby z tego wyciągnąć jak najlepiej właśnie od dziś ile ileż ranni, jakiej same przyczyny jakiś stosowany przyczyny tego zgony stron dlatego zgonu tego wypadku jak możemy to zatrzymać, żeby to było lepiej zrobione, żeby nie było takie wypadki i co jest bardzo ważne, żeby te dane były otwarte w Latakii lat wyda na na naukowców naukowców szczególnie jak i obory i które na korzyść to z medycyny czy to jest z budownictwa lądować z dróg wszyscy inni zazwyczaj najwięcej ludzi, którzy patrzą właśnie na tych danych Society sąd psycholodzy i para Bonnie Ross patrząc na to jak ludzie jak kierowcy i jak piesi cykliści reagują na różne rzeczy ostatnio rozmawiałem z osobą, która jest w zarządzie dróg w Jaworznie Jaworzno jest takim miastem, które przez 1 8 miesięcy swoimi działaniami sprawiło, że w tym czasie nie było żadnego wypadku śmiertelnego były oczywiście wypadki były kolizja, ale nie było wypadku śmiertelnego i tam Tomasz Tosza, który przedstawia, który wprowadzał m. in. różne zmiany powiedział, że jeżeli połączy się psychologii z inżynierią drogową to bardzo dużo skóra my o bardzo n p. ten teren centrum CNC Jaya pracował on to jest czas po nocach wiwisekcja nazywa się po angielsku to myśmy mieli w sobie psychodelię prawie, że jak było 1 z 2 inżynierów, którzy tam byli no ale musisz mieć musi muszą być wszyscy razem tam socjolog noweli pracował to no i to trzeba mieć właśnie podejście wszystkich, a my wszystkich ludzie, którzy mają różne też takiej powierzchni tt profesjonalne podejście do to swoje profesjonalne podejście do odbioru dowodu o zbadanie właśnie tego wypadku i to jest najsilniejsze jak ludzie w różnych dziedzinach patrzą na ten wypadek jak można od strony od projektowania drogi od strony zachowania uczących się z łódzkiego drogowego i od medycznych aspektach medycznych aspektów też coś, czego ja pracuję w tym Instytucie po to jest Instytut, który patrzę NATO i tam są psycholodzy inżynierowie medycy wszyscy razem, a skupiamy się NATO jako mniej dziś jak ja jak ja jak wprowadzić te auta Bełżyc nie wiem jak się mówi ksiądz zalecenia w zalecenie właśnie jak ja jak nam obniżyć tych rannych ostatnie pytanie, chociaż mam ich bardzo dużo do pana profesora, ale niestety czas dobiega końca chciałbym zapytać kampanie społeczne, bo w Polsce jest w kampanii naprawdę sporo i one są bardzo zmienne to znaczy nie kontynuujemy jakiegoś podjętego tematu n p. prędkości robimy 1 kampanię po roku robimy kampanie na temat, czego innego nie badamy wpływu poprzedniej kampanii nie ma tej ciągłości na ile procent tego bezpieczeństwa możemy poprawić właśnie przez kampanie społeczne kampanie społeczne są bardzo ważne na boso, ale my mamy to w n p . w jak się wprowadza jak się wprowadziło fotoradary, bo są jej Wiktoria było to by ten obniżone śmiertelność wypadł nie tylko śmiertelną sala chodzi miało to nad prędkością kątem tolerancji tolerancja od 1 0 do 3 to była wielka kampania i to było głośno mówiono na telewizję i też na nas na plakatach i wszędzie i dają znać ludziom czuła i możemy to coraz dalej niż 10 km nad jazdą na tom bramkarz, bo ludzie giną no i wtedy ludzie zdawali sobie swoje tamy oczywiście jest grupa, która naprzeciwko tego może być, ale ogólność i to jest cicha ogólność sąd zatem i to trzeba przekonywać ludziom, że żyje się wprowadzić to jakiś jak tamto myślenie to po to, można to co wtedy to będzie dobrze wiedzie nas wrogość z dla wszystkich czy powinna być mocna i długotrwała kampania winno być no i zostali do kampanii było na tym nam picia alkoholu nie mów i też pokazali różne wizje rozdamy pokazali jak wchodził pijany do szpitala i zabił kogoś w drugim samodzielnie i to w telewizji jako reklama leci łącznie przez długi czas, a tam tam też są inne reklamy, które pokazują jak n p. jak jest i 5 km / h szybciej samochodzie 2 samochody pokazują jak jest en 60 km / h, ale jedynie z 6 0 drugi 6 5 ten, który jest w 6 5 nie wydarza zahamować przed uderzeniem ciężarówki i na koniec taki katalog rzeczy, o których powiedzieć to przede wszystkim prędkość i dbanie o przestrzeganie tych limitów prędkości i spadek tego tej tolerancji i ponad 2 odpowiednia infrastruktura dołki odpowiednio dobrana do miejsca, gdzie tam, gdzie ona jest poprowadzona instytucja, która w bardzo profesjonalny szeroki sposób bada przyczyny wypadków tak daje zalecenia można opowiedzieć też taka instytucja wiodąca, chociaż trochę co innego jest i długotrwałe i mocne kampanie tak czy tak jak byśmy powiedzieli 3 podstawowe filary prawo jego egzekwowanie infrastruktura oraz edukacja w takie panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę prof. Raffaele grzebią tam Uniwersytet nowej Południowej Walii w Sydney oraz wiktoriańskiej Uniwersytetu medycyny dochodzeniowe był państwa i moim gościom bardzo dziękuję za urodę wdzięk już za kilka minut informacje Radia TOK FM Boni dr Dorota Sumińska i wieża zwierzę kłania się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA