REKLAMA

Marię Montessori popierał nawet papież. Na czym polega jej metoda edukacji?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2018-08-19 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:57 min.
Udostępnij:

Co łączy Jackie Kennedy, założycieli Google, Beyonce oraz księcia Williama? Wszyscy ci ludzie zdobywali wiedzę w ramach programu nauczania metodą Montesori. Rozwiń »

Na czym polega edukacja metodą Montesori? Co to znaczy? I czy musi kosztować majątek? Czy tę metodę wykorzystują tylko szkoły prywatne? Jak korzystać z zalet tej metody, nie wydając majątku na edukację dziecka? O tym w rozmowie z Zuzanną Piechowicz opowiada Małgorzata Ceremuga, nauczycielka, autorka książki "Montesssori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Weekendowy poranek Radia TOK FM, niedziela, godzina ósma 41, to oznacza, że czas na program Idealna niedziela Zuzanny Piechowicz. Czy wiecie, co łączy Jackie Kennedy, założycieli Google, Beyonce oraz księcia Williama? Odpowiedź brzmi: mieli coś wspólnego w swoim dzieciństwie - sposób wychowania, sposób poznawania świata. Co łączy te różne postaci, wielkie albo znaczące w swoich dziedzinach? Na te pytania odpowiada Małgorzata Ceremuga, mój dzisiejszy gość - nauczycielka, autorka książki "Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat", dzień dobry, dzień dobry. Witam, ja nazywam się Zuzanna Piechowicz a, jak się państwo domyślają, porozmawiamy dzisiaj o metodzie Montessori, a właściwie może metodzie Marii Montessori.  Rozwiń »
Bo myślę, że kojarzą państwo Montessori jako metodę, jako hasło pojawiające się przy różnych szkołach, często albo głównie prywatnych i choć pani wie czy jest jakaś publiczna szkoła, która korzysta z takiej metody?

Tak, są też publiczne szkoły nie tylko prywatne, które przekształcają się właśnie na metodę Montessori z metod konwencjonalnych, więc objęcie tego coraz więcej przykładem też są państwo osobnicy, którzy robią to non profit tunel w okolicy Żywca, więc więcej z tego coraz więcej to jest taki bardzo mocno optymistyczny znak ma na to co się dzieje w w kwestiach edukacji alternatywnej w ostatnich czasach

Jeszcze zanim przejdziemy do tego co dokładnie zakłada wychowaniu w edukacji metoda Montessori może chwilę o autorce o Marii Montessori było to chyba zapomniana postać?

Myślę, że tak ja sama będąc na studiach pedagogicznych kilka lat temu jeszcze usłyszałam tylko jej postać jako 1 z wielu wymienionych i właściwie mało było rozmów o metodzie czy też w ogóle obserwacji przedszkole Montessori chińskich czy szkół Maria Zuba Maria Montessori działa ponad 100 lat temu we Włoszech była 1 z pierwszych kobiet, która uzyskała tytuł lekarza była zdecydowanie umysłem ścisłym poparł ją sam ówczesny papież w tych dążeniach i dostała propozycję przejęcia domu robotniczego odzewu powiedział nic Świętego Wawrzyńca San Lorenzo 

I w tamtych czasach jej rodzice musieli pracować dzieci zostawały w domach same więc, jakby dostała taką propozycję, żeby zająć się tymi dziećmi, żeby jakoś zorganizować im tymczasową na podstawie swoich obserwacji, iż doskonale wiedziała jak to zrobić ona pracowała z dziećmi z niepełnosprawnościami czy 3 bazowała na pracach tarta sok na ME, więc tutaj 6 stycznia 1907 roku otworzyła pierwszą CASA de ba minie pierwszy dom dziecięcy we włoszech

I coś co charakteryzowało Casa de bambini i czego nie było wcześniej to przede wszystkim brak ławek i taktyki podejście do dziecka, że mnie nie ma tu ograniczeń, że dziecko ma pełną swobodę wolność wyboru tej wolności oczywiście mam namyśli określone w granicach, a wolność wyboru materiału wolność wyboru miejsca, w którym pracują osoby, z którą chce pracować, więc to to było takie bardzo innowacyjne podejścia bardzo zresztą się podobało ona zaczęła zaczęła być uchwalona z szerszych kręgach i jakby rozpisywano się na temat tej metody, którą stworzyła 

W Polsce metoda około 1905 roku tutaj mam wszelkie publikacje pojawiały się na ten temat, aczkolwiek okres wojenny przerwał to wszystko w Polsce i dopiero po czterdziestego piątego roku Uniwersytet Jagielloński też zaczął się rozpisywać ENA na temat metody Marii Montessori i powstawały po wojnie pierwsza w przedszkolach na czym polega ta metoda chciał się różni metoda Montessori od takiego normalnego nienormalnego można, ale to słowo, ale tego znanego nam modelu szkoły oświeceniowej mówią zaś pani o tym, że nie ma ławek, że jest swoboda z 30 wolność wyboru z kim może pracować, ale nie ma planu lekcji nie ma systemu niemałą sprawdzianów od jak ja nie przekazuje wiedzę w tym systemie zaleźć mówimy o poziomie przedszkola czy szkołę, bo na poziomie przedszkola Maria podkreślała, że to jest najważniejszy okres w życiu każdego dziecka do szóstego roku życia kształtuje się cała jego osobowość NCBR to co odróżnia przedszkola Montessori Ińska w przedszkolu w duchu konwencjonalnym punk to na pewno jest fakt, że dzieci są uczone tak, by żyć tak to uczone są do życia niż uczone są do szkoły czynią nie są uczone odrobienie zadań czy wpisywania się w klucz tylko są uczone kreatywnego myślenia stąd też to, o czym zaczęła pani Anny na samym początku tak czy twórcy Google czy HR czy ktoś mu książek tak to to są też osoby to są tylko przykłady które, które tutaj mamy, ale jest tylko z bardzo bardzo wiele ja sama, obserwując dzieci Montessori, jakby mogę mam okazję oglądać te dzieci stają się niezależna staje się samodzielna przede wszystkim na taki czy dwu trzylatek, który mówi ja sam ja sam był to to takie znane my na pewno każdy rodzic tego doświadczył myślę że, że to jak podróż klasą Wyspiański przede wszystkim dążenie do samodzielności pozwalanie dziecku na tę samodzielność na mające sorry powiedziała nie róbcie dzieci niczego co są w stanie zrobić samemu, a więc tutaj to to bardzo ważne, że nauczyciel rezygnuje w kaszę z Reńskiej ze swojego autorytetu tak naprawdę jest przewodnikiem dziecka nie taką osobą, a katedra, która stoi, jakby wygłaszał swoją mowę albo ukaże się czegoś nauczyć tylko on obserwuje przede wszystkim obserwacja Montessori to jest 1 z najważniejszych elementów pracy żyje, choć szkołę to tak szkoły, ale tutaj egzaminy wyglądają trochę inaczej tutaj w Krakowie powstał pierwszy w Polsce liceum już Montessori więc, jakby mamy edukację na praktycznie na wszystkich poziomach i rzeczywiście dzieci, jakbym mają okazję podchodzić do egzaminu czyli jakby robią to pewien test, który gdzieś tam sprawdzany przez tutora, ale jest on na zasadzie swobodnej rozmowy w omawianym, ale nie ma tutaj oceny jest jakaś tam ocena opisowa i inni można, jakby tutaj też pyta tak czy chcesz poprawić swoją ocenę czy czynność Attack ci wystarczać tak czy może chciałby zrobić coś więcej bardziej to działa na zasadzie planom Tarczyńskiego, gdy dzieci przychodzą zaznaczają czy chcą pracować niż coś co jest jakby im narzucone z góry jak wygląda taki dzień w przedszkolu Montessori czy przedszkolu Montessori im zaczyna się od pracy własnej pracy ważne to on innego Marię Montessori układ pojęcie pracy własnej po to, żeby nadać rangę dziecięcym aktywnością, a więc tak naprawdę to nie mówią, że dzieci się bawią nie mają takich zabawek w rozumieniu silny jak jak my widzimy zabawki tak czy lalki misie w przedszkolu konwencjonalnym, a tylko jest to zbudowane obszar zbudowana rzeczywistość dookoła dzieci, z którą pracują tutaj poruszamy się dookoła 5 działów jest życie codzienne kosmos matematyka język i sensoryka i dziecko, które przychodzi do przedszkola Montessori im takie dwuipółkrotnie trzyletniemu zazwyczaj właśnie zaczyna pracować ze zmysłami życiem codziennym uczyć jak dbać o otoczenie dbać o siebie przygotowywać posiłki, więc takie czynności dnia codziennego i to praca własna poranna trwa 3 godziny, więc jest dość taka długa praca potem dzieci mają przerwę zazwyczaj nie jest krąg, na którym się omawia cały dzień omawia się to oszczędzić pracowały, ale uczy się wdzięczności czy n p. dziękujemy sobie nawzajem za różne rzeczy mówimy o ważnych rzeczach dzieciom w Chinach w kadrze ja się dzisiaj nie będzie bo, bo jest chory tak, a Kasia była na szczepieniu, tak więc nic dajcie obchodzimy urodziny to też odbywa się na ścinanie psach i po takim spotkaniu często w przedszkolach wychodzi się na podwórze objęci są tam godzina zabawy na na podwórzu też tutaj też nie jesteśmy bierni więc, jakby teraz jest to szczególny okres na to, żeby dzieci uczyć takie budowy kory drzewa czy budowę kwiatu 3 3 obserwować zwierzęta, które się pojawiają w związku z różnymi porami roku można je potem mamy obiad dzieci obiad przygotowują sobie sama, więc nakrywają same same nakładają sobie często rodzice właśnie pierwsi, którzy przychodzą to do przedszkola Montessori żeński tak jak to przecież to wydaje tak czy cieszą się kroić nożem nic bardziej mylnego właściwie od czasu, kiedy pracuje z dziećmi to mało miałam takiej sytuacji oczywiście zwracamy szczególną uwagę na na bezpieczeństwo, ale u dzieci naprawdę sobie radzą trzeba im dać tylko taką dozę zaufania pokazać przede wszystkim jak to zrobić, by potem po obiedzie zaczyna się czas drugiej pracy własnej i jak potem potem już, jakby podsumowanie tej drugiej pracy własnej więcej, by cały dzień jest pracą co co najlepsze dzieci z tą pracą się w ogóle nie męczą mnie nie jest dla nich nic nic frapującego wręcz przeciwnie bardzo bardzo jak są tą pracą zaangażowane w tym Fokus i to zaangażowanie stąd też bardzo potrzebne do skupienia, które mówią Maria nie daje nam taki powrót to do korzeni dziecięcych takim, a na taką tak taki duchowy spokój też, ale dzięki pracy przede wszystkim dzieci udoskonalają siebie, a my dorośli robimy to po to, żeby tę było czysto tak, żeby uzyskać jakieś wynagrodzenie ze swoją pracę, a dzieci mogą wielokrotnie powtarzać tę samą czynność właśnie po to, żeby się doskonalić żyje rodzice nie mają możliwości wysłać dziecka swojego dziecka do przedszkola Montessori, bo do szkoły Montessori czy są w stanie IDM Marię Montessori jakość implementować jako zastosować się w taki swojej przebywanie w codziennym z dzieckiem oczywiście ja myślę, że przede wszystkim książka Montessori dla każdego, które właśnie okaże się pod koniec sierpnia jest jest takim elementem który, jakby rodzice mogą one w pewien sposób też mogą dzięki niej pracować z dzieckiem tam jak i ja w tej książce starałam się zawrzeć wszystkie najważniejsze rzeczy, które de dziecko może robić rodzice w domu jest taki właśnie wprowadzenie do ZDiT i Marii Montessori, skąd ona się w grę wiedziała kim była Maria Montessori właśnie aż poprzez ćwiczenia z każdego działo, o którym wcześniej mówiłam Pa jak można jeszcze pracować z dzieckiem to przede wszystkim dawać mu możliwość tego, żeby było samodzielne tak czyli, jeżeli dziecko wstaje rano robimy sobie śniadanie i na to może mieć swoją jakąś małą niską szafkę, w której ma płatki mleko kubek tak coś jakieś herbatniki co coś takiego podręcznego dzięki czemu może sobie samodzielnie zrobić śniadanie może my musimy pokazać oczywiście jak to śniadanie zrobić, ale po pewnym czasie on już to śniadanie robi sobie sam czy jakby mieszanie rzeczy w mieszkaniu na poziomie wzroku dziecka czy są to płaszcze czy są to buty czy 3 kapelusik na na lato czy okulary słoneczne cel czy też chusteczki w w takim okresie chorobowymi zimowym Tomyśl wszystko jest właśnie na budowanie otoczenia to o stworzenie dziecku tej rzeczywistości w taki sposób, żeby mogło uzyskać tę samodzielność, żeby mogło być inne aktywne samodzielne ich, by mogło samo stanowić osoby to daje nam to poczucie wartości dzieci wtedy wiedzą, że pan ja potrafię sam tak, a Maria Montessori mówią o tym nie walczcie dzieci takim zbyteczna im i sam poba w się swoimi zabawkami dlatego właśnie praca własna, bo jak często nie doceniamy rangi tego co dzieci robią dla nas to jest już takie bardzo trywialne, bo to potrafimy tak każdy potrafi ukraść banana przygotować go sobie ubrać but IT dla dziecka to jest niesamowite osiągnięcie wiele razy musi ćwiczyć, żeby to umiejętność i posiąść, a więc tutaj przede wszystkim przygotowanie tak otoczenia dziecku, żeby było samodzielne o metodzie Marii Montessori opowiada państwu Małgorzata Cezaremu autorka książki Montessori dla każdego samodzielnie odkryć świat nauczycielka ma zapaść egzemplarze tej książki proszę do nas pisać dla was łopatą kropkę FM dla was not potok kropkę FM bardzo pani dziękuję za rozmowa ja również bardzo dziękuję ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to była idealna niedziela czas na informacje Radia TOK FM jedzie na tą była Zuzanna Piechowicz idealna niedziela na tym kończymy weekendowy poranek Radia TOK FM przygotował go Mateusz Luft realizował Szymon waluta nie nazywam się Filip Kekusz za chwilę Agnieszka Lipińska i informacje apotem już, że świat się chwieje i Grzegorz Sroczyński do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA