REKLAMA

MF pracuje nad budżetem państwa na przyszły rok

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-08-21 12:40
Czas trwania:
17:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Raport gospodarczy, jest dwunasta 42, Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM. Teraz za euro płacimy 4 zł i 30 gr, za dolara 3 zł i 73 gr, za franka 3 76, brytyjski funt po 4 zł i 79 gr. Rozwiń »
Giełda w Warszawie dzisiaj no teraz przynajmniej na wyraźnych plusach WIG 20 zyskuje 1 i 8 % indeks WIG teraz prawie 12 i powyżej w pociągu wczorajszego zamknięcia dzisiaj sporo będziemy razem pewnie mówić Ministerstwo Finansów budżet państwa być może i podatki się gdzieś się pojawią natomiast 1 rzecz, która z Ministerstwa Finansów teraz dociera do ZAK potwierdzenie tego, o czym już wielokrotnie również na antenie Radia TOK FM mówił wiceminister Paweł Gruza Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o VAT, ale w takim zakresie, żeby ujednolicić stawki podatkowe stworzyć nową matrycę VAT, żeby nie było także za przysłowiową borówka skacze kąpać się inną stawkę VAT niż za parówkę bez ketchupu n p . nowa matryca ma powstać na koniec czwartego kwartału czynności w czwartym kwartale tego roku w inne

Taka informacja wypłynęła z Ministerstwa Finansów, ale która jest jeszcze jedno ciekawe zdanie, które warto zauważyć w co do tego 3 stawki VAT będą kiedyś obniżone n p. do poziomu już dawno przez wszystkich zapomnianego chyba po 22 %, czyli kiedyś taka opłata podstawowa stawka teraz 23 od wielu wielu lat, by coś da ministerstwo zapisze w tej nowelizacji ustawy, że w nowe będą konkretnie wskazany właśnie wskaźniki finansów publicznych, które pozwolą ewentualnie kiedyś w przyszłości obniżyć stawki podatku w do poziomów sprzed w tych dniach pobytu dla sprzed ogłoszenia, czyli do 22 % stawki podatkowej Ministerstwo Finansów ma wyraźnie wskazać, jakie mają być warunki spełnione przez finanse publiczne, żeby ewentualnie obniżać stawki podatku VAT od takiej informacji czwarty kwartał tego roku wtedy możemy spodziewać się, że ten projekt rzeczywiście już ujrzy światło dzienne i będzie wchodził w życie raport gospodarczy w obrocie gospodarczym

Zastanowimy się nad tym jak będzie wyglądał przyszłoroczny budżet państwa ten przepraszam za nos dr Adam Czerniak z polityki w sali szkoły głównej handlowej w dzień dobry kinowe fani dzień dobry państwu ani Ministerstwo Finansów pracuje dzisiaj nad dokumentem jeszcze go tak im przeżyć nie możemy, ale w zarządzie obradują, ratując własne zdrowie teraz gromadzi gorszy, a z tajnej części dla Ministerstwa Finansów moment, którym minister finansów ci powiedzieć innym Słuchajcie nie dostanie się tego wszystkiego co byście chcieli dostać już pan minister Czerwińska już właściwie od dobrych dni od paru garaż stół nawet dni zaczęła dość mocno sugerować znają się, że właśnie głównie kolegom z Nowogrodzkiej i w ogóle kolegą z rządu, że budżet państwa pomimo tego, że teraz mamy sytuację finansową w całkiem niezłą

Zresztą zapytam sytuację gospodarczą rewelacyjną na razie jedno to nie jest jednak burza z górnej nie da się sfinansować wszystkich tych potrzeb czy wszystkich tych ambicji, których ministrowie mają chcieliby do siebie jak najwięcej na zdecydowanie budżet z gumy nie jest im biorąc pod uwagę to wszystko co ministerstwo jest niska zapowiadała to dane, które napływały z Ministerstwa Finansów

No to wiemy, że wykonanie dochodów budżetowych i jest bardzo dobre natomiast tempo poprawy sytuacji maleje zwraca uwagę na jeszcze nieoficjalne dane, ale który już zużyliśmy od wiceministra Skiby dane za lipiec, kiedy to okazuje się, że w lipcu będzie mieć prawdopodobnie najwyższy lipcowy czy w porównaniu z poprzednimi Niemcami, ale deficyt historii, bo 9 miliardów złotych co jest zastanawiające biorąc pod uwagę świetne dane napływające z gospodarki, a no to jednak widać, że ta sytuacja budżetowa już nie jest tak dobra, jakby mogło się wydawać i ona w kolejnych miesiącach kwartałach będzie prawdopodobnie się pogarsza, dlatego że mam dość fuszerek wschodzących nowych wydatków socjalnych państwa i 1 bardzo ważna rzecz jesteśmy w cyklu wzrostu wydatków na inwestycje infrastrukturalne i to będzie coś co będzie kluczowe dla Google projektowania budżetu na 2019 roku po pamiętajmy, że nie tylko budżet państwa będzie wydawał w na inwestycje infrastrukturalne, ale przede wszystkim samorządy będą wydawać bardzo dużo na inwestycje infrastrukturalne te współfinansowane przez Unię Europejską i w związku z tym musi znaleźć w całościowym deficycie państwa miejsca te wydatki, a zatem, że budżet centralny musi troszkę zaoszczędzić

Ano właśnie to rzeczywiście jest taka tendencja, którą obserwujemy jakiegoś czasu tak się jednak przyjrzeć tym, że to, które już rząd prawa sprawiedliwości tworzył nowo tak ze strony mamy wydatki typu 500 plus, który jest dodatkiem stałym i prawdopodobnie właściwie jedno lat długie lata jeszcze na nią grzywnę nie on do 500 zł nie rośnie przynajmniej z perspektywy finansowe należne

Poczekajmy ceny nie wiadomo nie zacznie rosnąć, ale na razie jest to 500 zł są nowe wydatki po poprawkach, czyli 300 plus to też jest sztywny wydatek, których nocował znaleźnego miejsce po burzy trzeba założyć na tych wydatkach lipcowych być może, ale z drugiej strony widzimy tworzono okryte jedne wydatki rosną, ale inne w Polsce tak w słowo szły no gdzie jest nadwyżki budżetowe, skąd się brały brały się stąd, że inne wydatki nie były realizowane te, które musiały być były realizowane, a inne wcale niekoniecznie no i trochę jest także z tymi ambicjami ministerstwo ambicjami posłów przecież 2019 rok to jest rok wyborczy i trzeba sobie jasno i wyraźnie powiedzieć i uświadomić, bo to ma duże znaczenie do tego jak się konstruuje budżet państwa innych rządów po pościgu w pułapkę, którą zanosimy zostawił na dobre wykonanie budżetu powoduje, że ambicje rosną, a teraz nagle z Polic stop, bo tak się nie dla nowości niedawno, bo też, że wzrost gospodarczy

W ogóle cała gospodarka nie jest gumy nie do budżetu gospodarka nie może w bardzo szybkim tempie, a ponad 5 % tak jak w tej chwili rośniemy to jest bardzo szybkie tempo wzrostu gospodarczego 1 wzrost dochodów w dwucyfrowym tempie, zwłaszcza dochodów z tytułu VAT nie jest możliwe do utrzymania w długim okresie uszczelnienie systemu podatkowego faktycznie się udało ponad 10 miast w złotych dodatkowo dzięki zabiegom wszelakiego rodzaju, który nieraz, której rozmawialiśmy na antenie udało się uzyskać

No ale też nie możemy liczyć na to, że co roku dodatkowe 1015 miliardów złotych z tytułu uszczelnienia systemu podatkowego będzie no bo też te możliwości uszczelnienia systemu to prosta możliwość już miastom podatkowego już się wyczerpały się w rezultacie wzrost dochodów nie będzie tak szybki natomiast wzrost wydatków właśnie z tytułu 500 + 300 zł na wyprawki szkolne nie zapominajmy o obniżeniu wieku emerytalnego, bo dopiero w tej chwili w 2018 roku miasto poważnie zaboli od strony finansów publicznych, jeżeli chodzi o dodatkowe wydatki dosypywanie pieniędzy do funduszu ubezpieczeń społecznych 2019 roku te koszty i jeszcze dodatkowo wzrosną no i wciąż powtarza się mamy cykl inwestycyjny i 2019 roku oznacza górkę cyklu inwestycyjnego, a idą wybory, więc faktycznie te potrzeby wydatkowe polityków będą narastać

Stąd także myślę, że to dzisiejsze posiedzenie rządu będzie bardzo trudne dla minister Czerwiński nam będzie musiała wszystkim uzmysłowić Słuchajcie no nie da się mamy regułę wydatkową reguła wydatkowa, czyli nie stawiaj limit dla wszystkich wydatków sektora finansów publicznych, a zatem musimy uwzględniać sytuację, jaka będzie w samorządzie sytuacja, jaka będzie funduszu ubezpieczeń społecznych dopiero na tej podstawie mówić o tym, jaki będzie deficyt budżetowy, a ten deficyt budżetowy tego budżetu centralnego budżetu państwa bez uwzględnienia fusów czy samorządów, a on będzie musiał być 2019 roku niższy niż w roku 2018 po to, żeby spełnić jej limit wyznaczony przez regułę wydatkową no i teraz oczywiście reguła wydatkowa to jest też coś co już się pojawiło w niedawnych wywiadach pani minister Czerwiński jako taka Kotwica jak ponowne uświadomienie wszystkim czytającym w tym kolegą n p . z rządu, że jest coś takiego nie bez tego ominąć

Bardzo dobrze, że jest, bo przynajmniej dzięki temu w jest takie poczucie, że dno oka i politycy często decydują na wyrost różnych wydatkach, ale gdzieś te mają hamulec to Kotwicy, która z trzymaj i lutego przekroczyć nie mogą to popierają ustawy oczywiście to też jest bardzo proste no ale na razie wyszło jednak tego, mówi że PiS tego nie słyszał genialnie wyprzedzał Homera jest to ustawa, którą też można zmienić pamiętajmy o tym, że jak przyjdzie co do czego to pewnie ten limit ten ta reguła wydatkowa może zostać zmieniona na razie trzymamy się tego, że nie będzie pani minister w terminie co najmniej w tej chwili tak powody tak twierdzi potwierdza, że jest ta reguła, która pewne rzeczy definiuje jednak nie pozwala przeskoczyć na Bobrze nurt tarasują pan o tym, że deficyt w przyszłym roku ma być mniejszy niż w tym roku do teraz mamy tak to co zapisano w tegorocznym 2018 roku deficycie to jest 41 miliardów złotych maksymalnie 

Wierzymy, że będzie na pewno mniej, ale trudno mieć o wiele mniej, bo to zobaczymy w grudniu tak naprawdę się udało zrobić na przyszły rok przynajmniej w tych w tych innych analizach, które były prowadzone i w tych dokumentach, które już był pokazywany jako propozycję do tworzenia budżetu mówi się, że to będzie 28 , 5 miliarda złotych deficytu, czyli rzeczywiście wyraźnie mniejsze no to jest 10 miliardów lekką ręką, licząc tak, ale w porównaniu do tego, jaka będzie tzw. realizacja budżetu 2018 roku to zmiana nie jest dużo, bo pewnie ten rok zamkniemy deficytem lekko powyżej 30 miliardów złotych

Natomiast pamiętajmy o tym, że ten limit zwykle ustalany przez ministra finansów limit deficytu nadane na kolejny rok ustalany jest pewnym takim dodatkiem to znaczy zawsze lepiej ustawić tę belkę sobie ciut wyżej po to, żeby mieć margines, a nuż co się wydarzy w gospodarce będzie większe spowolnienie deflacja, która wpłynie na spadek dochodów z podatku VAT i wtedy możemy ten deficyt mieć ciut większy, bo jeżeli minister finansów na kolejne planuje, że mniej będzie się mieścić idealnie pod limit, gdy cokolwiek się nie wydarzy musi nowelizować budżet, a to jest oczywiście problem zarówno wizerunkowe dla rządu, jaki problem samego ministra finansów, bo musi całą procedurę przeprowadzi

A to tak naprawdę powoduje, że przez miesiąc całe Ministerstwo Finansów zajęty jest tylko i wyłącznie pisaniem nowelizacji ustawy budżetowej, więc wygląda na to, że minister finansów oczekuje na deficyt będzie wyraźnie poniżej 28 arów pewnie w okolicach 20 miliardów na przyszły rok to co jest oczywiście wynikiem bardzo dobrym, ale wciąż pamiętajmy, że to nie jest cały deficyt sektora finansów publicznych, a ten deficyt sektora finansów publicznych będzie w tym roku mającymi wyższe niż w roku ubiegłym, a w 2019 roku jeszcze wzrośnie mimo tego, że ten deficyt budżetu państwa centralny zmaleje spodziewam się, że możemy się znajdzie nawet w pobliżu tej granicy unijnej czy 3 % PKB w przyszłym roku znak, że jest to już dziś po to, dzisiaj Tuły oraz powiedział, ale myślę, że warto powtórzyć

To jeszcze raz, żeby uświadomić naszym słuchaczom, którzy służą różne pojęcia z NFZ ceny były budżetu centralnego deficyt sektora finansów publicznych jest to dług publiczny się nie pojawił ani chwili na chwilę w naszej rozmowie w jakieś różnice między jedno na drugim, więc mówię już też Filtrową statystycy deficyt budżetu państwa, czyli to, o czym w tej chwili zajmuje się rząd to jest jedynie wycinek całości deficytu sektora finansów publicznych, na które składa się wiele części w tym te 2 najważniejsze, czyli deficyt, w których jest potocznie mówiąc w ZUS-ie czy funduszu ubezpieczeń społecznych mówią makro ekonomiści oraz deficyt jednostka samorządu terytorialnego windy fizyk opracowane wszystkie gminy powiaty województwa, gdy realizują inwestycje, więc muszą wyłożyć pieniądze, żeby pan zdołali Unia dała albo właśnie są limity i tak są limity i rent limit wynikający z reguły wydatków publicznych to limit dla całego sektora finansów publicznych czy właśnie z uwzględnieniem ZUS -u zeznanie samorządów, ale i z uznaniem tego budżetu państwa budżet państwa de facto to mniej niż 50 % całości sektora finansów publicznych w rezultacie nie bardzo ważny jest centralnym z osób, które tak naprawdę wyznacza trendy w polityce fiskalnej państwa

Natomiast z punktu widzenia sektora finansów publicznych nie jest tym największym od trasy skupmy się też przez chwilę na wskaźnikach innych jak do re definiuje ona ten budżet państwa na przyszły rok projekt budżetu mamy takie zapowiedzi, że stać MON to zapowiedź to zdanie to jest to nie jest dobre słowo raczej takie oszacowanie, że w przyszłym roku PKB może wzrosnąć o 38 % to jest nasza baza do tworzenia budżetu państwa średnioroczna inflacja 2 i 3 % w soboty wskaźnikach niż w rocznym wskaźnikiem gmin ani zbyt optymistyczna ani zbyt pesymistyczna na nim się, że jeżeli chodzi o wzrost gospodarczy zgodnie z prognozami Powietkin sex on będzie nieco niższe 

Spodziewam się, że wzrost rzędu 3 częściach, czyli 4 % da natomiast, że inflacja może nas zaskoczyć w drugą stronę, a do może mieć wzrost powyżej 2 ,5 proc niżej od inflacji, więc generalnie te Group założenia nie są konserwatywną są po prostu realistyczny może być taki wzrost, ale i taka inflacja w przyszłym roku generalnie, jeżeli zsumujemy wzrost gospodarczy inflację, bo to jest najważniejsze z punktu widzenia przychodów podatkowych, bo one zależą od nominalnego wzrostu gospodarczego czy właśnie tego ile dóbr więcej sprzedamy i o ile one będą droższe, bo na tej podstawie wylicza się tzw. bazę podatkową w moduły widzimy, że założenia dotyczące wzrost dochodów podatkowych ścieki są w miarę realistycznej tutaj dużych zaskoczeń być nie powinno no, chyba że zmaterializują się do ryzyka w otoczeniu makroekonomicznym Polski, zwłaszcza jeżeli nastąpi recesja w strefie euro

To będzie dla nas bardzo negatywne, jeżeli nasili się kryzys finansowy w gospodarkach wschodzących jak Turcja może wraz z żoną, że Chiny mają problemy Włochy są dużą niewiadomą na mapie finansowej świata w tym momencie kolejny problem to Sowę to są wojny handlowe niżej, który jest bardzo się zmaterializuje i spowoduje wyraźne spowolnienie globalnej gospodarce no to wtedy oczywiście po to, sytuacja finansów publicznych w Polsce także będzie gorsza co więcej także popyt na Polski dług będzie mniejsze Global hotel analizować budżet, ale to scenariusz takiej, ale powiedzmy sobie pesymistyczny nie bazowych i nie wiemy tego jak będzie, bo PRL oraz skazujemy te czynniki zapalne w 1 miejscu one się pokazują, że to jednak nie tutaj, ale gdzieś indziej też co jest ktoś wyskakuje miasto zaskakuje

Tak to jest tak ta gospodarka globalna ściema, że wszystko zależy od wszystkich tak naprawdę ponowne ich teraz skoro mieliśmy tyle o tym czy ten budżet robi o tym, że są wybory w przyszłym roku w tym wskaźniki wskazaliśmy to jednak warto powiedzieć o przynajmniej 1 grupy zawodowej, która bardzo mocno liczyła na to, że coś im się jednak w końcu należy z budżetu państwa i NATO było stawiane, czyli mam namyśli pracowników szeroko rozumianej strefy sfery budżetowej no cóż eksminister, więc do kasy teraz też zakusy trochę uspokaja trochę w uwagach zamówił no i oka i tyle ten wskaźnik w zwiększy się o inflację mniej więcej 2 ,5 miliarda złotych jest w przyszłorocznym budżecie zaplanowane na wszystkie ewentualne podwyżki dla pracowników administracji publicznej w Żarkach liczyli na coś więcej no one mistycznymi skazał powtarzamy studzi Zapały, bo budżet zgonu nie jest tyle zjednoczonej drobne ryski

Słyszy się przyda po globalnym kryzysie finansowym 2008 roku i poważnych problemach fiskalnych Polski z deficytem podchodzącym pod 8 % PKB zamrożono płace w sektorze budżetowym później nieznacznie od grożono i zaczęto je zrewidować po to, chociażby, żeby nas goniły za wzrostem cen, ale summa summarum przyjęło się do ministra finansów, gdyż przechodzą na bardzo szybko do porządku dziennego, że zostanie wypłacony w w sektorze budżetowym nie rosną, a na pewno nie rosną tak szybko jak w sektorze prywatnym będą oczywiście generuje szereg problemów, zwłaszcza problemu z zatrudnieniem pracowników w sferze budżetowej niechętnie nam pozostają jest tak zła negatywna selekcja, bo w sferze budżetowej zostają ci pracownicy, którzy nie mają szans na znalezienie zatrudnienia w sektorze prywatnym, więc jako mikro ekonomista w tym momencie mówię to tym pracownikom sektora publicznego należałoby się te podwyżki po to, żeby móc ich zatrzymać przy tak niekorzystnej dla pracodawców sytuację na rynku pracy, ale oczywiście z drugiej strony my byśmy rozmawiali budzi zdumienie, zwłaszcza jeżeli prowadzi się tak hojną politykę socjalną w mojej ocenie należałoby raczej zrezygnować z części wydatków socjalnych i obiecywania nowych rzeczy wyborcom jak n p. 300 zł na wyprawki szkolne, a podnieś po prostu pensje w sektorze publicznym po to, żeby tych pracowników w sektorze publicznym utrzyma, zwłaszcza tych, którzy jeszcze tam pracują mają do powołania do rąk do pracy niekoniecznie chcieliby podążać za pieniądze do sektora prywatnego i dr Adam Czerniak polityka Insights szkoła główna handlowa bardzo dziękuję za spotkanie.
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA