REKLAMA

Happening czy znak czasów? Będzie można wydrukować na drukarce 3D maszynę do eutanazji

Data emisji:
2018-08-21 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ta druga 6 godzina filozofów Tomasz Stawiszyński w studiu Zuzanna Warso prawniczka adwokatka Helsińska Fundacja praw człowieka w wieczornym meczu prof. Paweł Łuków centrum bioetyki i oprawa Uniwersytet warszawski klub gryfus filozofii dobry wieczór dr Filip ni czka to jest 70 letni Australijczyk charakterystycznych okularach Lennon Nówka w tzw. okrągłych się prezentuje z takim szalem bardzo stylowe pan skądinąd, który od lat z działa na rzecz 3 legalizacji samobójstwa Rozwiń » samobójstwa, które jego zdaniem jest 1 z takich podstawowych praw człowieka do tego celu profesor przepraszam dr ni czka skonstruował taką specjalną maszynę o nazwie Sarko maszyna z jego zdaniem powinna być wkrótce dostępna dla każdego, kto tylko sobie będzie tego życzył w przyszłości tak spekuluje dr Ilnicka dzięki technologii drukowania 3 BM będzie można sobie taką maszynę po prostu wydrukować go i potem udać się z nią odpowiednie miejsce wejść do środka uruchomić i umrzeć w wokół tego pomysłu i fundacji, którą ni czka założył rzecz jasna mnóstwo jest kontrowersji toczą się poważne dyskusje no bo w sensie technicznym sprawa jest całkiem zaawansowana technologia w tej chwili pozwala na skonstruowanie takiego urządzenia prototypy już funkcjonują wiadomo jak to działa można będzie wkrótce z tego w sensie technicznym skorzystać no ale tu pojawia się oczywiście cały szereg zagadnień o charakterze etycznym i prawnym, bo nie mamy tutaj do czynienia to podkreślmy od razu na początku z eutanazją w takim rozumieniu w jakim najczęściej dzisiaj o niej dyskutujemy, czyli z eutanazją my rozumiemy jako pomoc komuś, kto jest śmiertelnie chory cierpi w sposób niewyobrażalne cierpienie jest nie do uśmierzenia na jakich poziomach, a w perspektywie już tylko śmierć tylko mamy do czynienia no z propozycją czy z umożliwieniem samobójstwa osobom, które są całkowicie zdrowe jedynym warunkiem ma być test online tak mówi dr ni czka w każdym razie test online, które miały zweryfikować czy osoba, która chce skorzystać z tego urządzenia jest racjonalna cokolwiek miałoby to znaczyć i czy właśnie w samodzielnie taką decyzję podejmuje co o tym, myślicie o takiej inicjatywie, która ma na celu umożliwić każdemu, kto tylko będzie miał taką ochotę zabić się przy pomocy urządzenia o nazwie sorgo mijamy się rozwija, że nie budzi to bardzo tak jedno niechętne uczucia także tą nazwą, ponieważ mam wrażenie, że jest to pewnego rodzaju świadectwo stanu świadomości twórcy, ale chyba nie tylko chodzi mianowicie o to, że mamy tu do czynienia, a sytuacja, w której też rodzaj takiego Zróbto sam, ale co oznacza, iż chciałbym odnieść słówko sam to zawsze tak jak w kulturach, a właściwie chyba wszystkich uważa się, że dobra śmierć dobre umieranie wiąże się z tym, żeby być otoczonym tymi, którzy są ważni, żeby nie być samotnym, żeby nie czerpie z tego powodu tak tutaj mamy jak gdyby z technologii zerwanie owej samotności to znaczy człowiek ma sam sobie przeprowadzić online test no to czy jest wystarczająco ze znaczącym rozeznaniem będzie mógł podjąć decyzję o nas wcześniej prawdopodobnie będzie musiał sam skompletować urządzenia o wprowadzeniu przez internet planów pójść z pendrive ne do odpowiedniego zakładu, gdzie na 2 wielkogabarytowe drukarce 31 zostanie to urządzenie wydrukowane potem pewnie będzie musiał, skąd skompletować udać się do sklepu kupić jeśli dobrze pamiętam azot modlę za złotem, ale potem to wszystko skompletować, a potem się w tym Wołosz i umrzeć i numer to brzmi potwornie brzmi upiornie go w ogóle taka kapsuła tak wygląda z takiej futurystycznej architekturze w szkle dosyć zimna taka ascetyczną drogą wyglądało estetycznie tylko tak w stylu zdań powiedziałbym teraz powinno być może, ale ja mam wrażenie, że to jest jakaś tak ona właśnie takie technologie zachowanie samotności w tych trudnych chwilach, których ludzie potrzebują na ogół czy prawie zawsze potrzebują wsparcia innych może to w jakim sensie odzwierciedla ne tak jak on powiedział stan kultury po prostu, bo żyjemy w takim świecie, w którym jesteśmy mona stycznej, w którym jesteśmy takimi mona Adam jednostkami oddzielonymi od innych mnóstwo innych o tym, napisano, że więzi bliskie więzi społeczne niegdyś jakość powodujące, że funkcjonowaliśmy w strukturach nie wiem rodzinnych w strukturach związanych z mniejszymi lub większymi wspólnotami, w których przychodziliśmy na świat, który nasze życie upływało dzisiaj to wszystko się one kompletnie rozpadło i samotność jest taką dominującą tendencją Zuzanna Warso Ga również mam mieszane uczucia na temat tej inicjatywy, bo z 1 strony można powiedzieć, że nie jest to nic nowego my natomiast technologię za co samobójstwa Pm i jej KK instytucjonalizacja w pewnym sensie był budzi niepokój i mocno mieszane uczucia z, bo z 1 strony znowu poruszamy wątłym kwestie związane z autonomią i zdecydowaniem oschle o osobie o swoim życiu śmierci i do zasady, że ja jestem raczej skłaniam się do do uznania, że każdy ma prawo podjąć taką decyzję o tym, w, którym momencie i w jaki sposób GM chce przerwać swoje życia natomiast tutaj ten wątek właśnie technologii zacni i tej uderzającej samotności tego doświadczenia takiej zaplanowanej i pewnego takiego stworzenia standardu standardu samobójstwa jest niepokojąca, jakiego reżysera filmowego standard no właśnie drukarni trzeba będą pracowały w miarowym, wypuszczając kolejne takie maszyny to jest źle AKS to China analizują wyraża profesor nic w tej debacie na temat eutanazji czy wspomaganego samobójstwa to jednak z zawsze jest innym istotnym elementem ta relacja ta warunkiem mówienia o z o zabójstwie automatycznym eutanazja jest jest motywacja związana z ogromnym współczuciem słodycze wobec osoby cierpiącej także i tutaj jest to nawet w sytuacji, w której uznamy, że jest to przestępstwo notesu przestała stresuje jakiegoś rodzaju akt odwagi ARM podobnej sytuacji wspomaganego samobójstwa to on też stąd też jest kwestia właśnie relacji trze cie czytelnego aktu odwagi dostałem postąpienia wbre w przepisom prawa natomiast tutaj mamy do czynienia z ZUS z sytuacją absolutnej samotności, a także zastanawiają się i tutaj rzeczywiście nie mówiono o osobach chorych to znaczy mówimy też o osobach chorych, bo oczywiście ludzie ciężko nieuleczalnie chorzy, którzy w perspektywie mają już tylko cierpienie i śmierć także będą mogli skorzystać z oferty bez granic KE, ale ona jest adresowana również do ludzi, którzy kompletnie nie cierpią na żadne schorzenia, którzy są w pełni zdrowia fizycznego nazwijmy to no i racjonalnie wedle tego dziwnego kryterium, o którym właściwie chyba nie do końca wiadomo co miałoby znaczyć przynajmniej w ujęciu ni czka ego, bo wyobrażam sobie, że osoby z ciężką kliniczną depresją wypełniające taki test mogą osiągnąć bardzo wysokie wskaźniki racjonalności, bo nie doświadczenie depresji niekiedy racjonalności wyostrza wręcz to znaczy ktoś, kto jest w depresji jest bardziej racjonalny bardziej przenikliwy i lepiej rozumuje często inne aniżeli osoba, która n p . jest w dobrym humorze, że tak powiem listu jednak mam pewien skok jakościowy względem tych innych sytuacji, o których też zamówić terenom Janie mam pytanie i sumiennie nieznana nie odpowiedzi zastanawiam się na tym naj le w tym wypadku możemy w ogóle mówić o tym, wspomaganym samobójstwem z 1 strony jest to stworzenie technologii która, która umożliwia przeprowadzenie tak samobójstwa natomiast jest to jest takie oddzielanie, na które miasto jest istotnym zaoferowanie pewnego narzędzia w zasadzie ogółowi chętnych po także nie ma tej bezpośredniej relacji nic nie wiem na lata tnt w tym te wątki te przemyślenia związane ze wspomaganym samobójstwem tutaj są adekwatne myślę, że z punktu widzenia takich standardowych definicji wspomaganego samobójstwa to co się mieściło, by w taki definicja, bo niektórych systemach prawnych istnieje taka możliwość, że pacjent otrzymuje receptę, którą udaje się za konkretny procent prawda, ale atutem nowych realiach niczym się jest drugiemu wydrukuj sobie użytkownik, bo to jest taki element to również do sprawdzania tej zdolności do podjęcia decyzji rozeznanie myślę, że w tym tkwi jakaś taka osobliwa wiara, że jakimś rodzaju test, który z kim bezosobowy bez kontaktu bez mojej mamy między między diagnozując ma zdiagnozowany MF, ale że on może być wystarczający jeśli tak mówią szczerze się zastanawiam czy w przypadku, gdy może inaczej zastanawia się czy być może jesteśmy ofiarami, jakiego rodzaju prowokacji, że w rzeczywistości nie jest to przedsięwzięcie, w którym chodzi o to żeby, żeby tak jak urządzenie stało się realnością cóż może raczej chodzi o prowokowanie publiczności prowokowanie społeczną i społeczeństwa mówiąc, jeżeli nie od upomnienia nie nie wprowadzimy odpowiednich regulacji prawnych do po to jest to na co będziemy skazani gier biorąc pod uwagę, że zakładam, że niska jest okazjonalny dla nieletnich nie znamy wyników testu jest po psy on sam ten test rozwiązało należałoby zażądać przedstawienia, ale jakiś czas temu zorganizował na taki happening, który polegał na tymże można było wejść do środka owego urządzenia i nawet skorzystać z jakiegoś symulatora umierania uważa to znaczy przy pomocy jakichś okularów do wilczura wuja Alicji jeszcze jakiś innych nie urządzenia oddziałujących na percepcję rzekomo można było poczuć jak to jest umierać brzmi to trochę operetkową mówiąc szczerze, zwłaszcza że zapewne nikt do końca nie wie przynajmniej nikt, kto mógłby opowiedzieć nie wie jak to jest nią faktycznie umierać natomiast cieszyło się ogromnym zainteresowaniem co znaczy podobno tłumy chciały skorzystać z tej opcji i jakoś przyciągnęło do ludzi mięsną przyciągnęło uwagę, bo osobliwości mają to do siebie, że w przyciągają uwagę nie sądzę, żeby jakoś wiele osób na poważnie sądziło, że na jak założą okulary i ułożą się w fotelu to dowiedzą się jak to jest naprawdę dowiedzą się jak sobie wyobraża autor tego tego urządzenia i oprogramowania które, która realizuje owe bodźce, które otrzymuje osoba umieszczona w takim urządzeniu ja mam wrażenie, że rzezie to jest to, że urzędniczkę od dłuższego już zresztą czasu on uprawia coś w rodzaju takiej ne takiego promowania pewnego ból zarysowania czymś co jest bardzo poważne i zasługuje na naprawdę Powała poważną dyskusję za pomocą narzędzi i komunikowania się, które są nieodpowiednie do tematu tego dopowiedział to znaczy, że mi się, że są to zbyt takie swobodne sposoby mówienia o czymś co zasługuje na nas na powagę zarówno wtedy, gdy zaś strony tych, którzy są są zwolennikami regulacji prawnej czy do samobójstwa wspomaganego czy eutanazji jak i przeciwników to zbyt poważna sprawa, żeby ją w sposób frywolny dyskutować ja tu mamy do czynienia z działaniem w każdym razie tak konsekwentnym żona prawdopodobnie w jakimś momencie zostanie sformalizowane i takie maszyny będzie można sobie jak kupować przynajmniej sensie technicznym jak w ogóle moglibyśmy sobie, zanim jeszcze przejdziemy do innych zagadnień z tym związanych wyobrazić, że nie wiem o legalności legalizacji tego rodzaju przedsięwzięcia Zuzanna dodać sobie pytanie jak to wygląda w kontekście n p. trawa z dnia Europejskiego niektóre kraje dopuszczają jakichś form eutanazji samobójstwa wspomaganego, ale to jest chyba coś takiego co sama, bo ja zresztą nie mieści się do końca w tej kategorii danych tak jeśli uznamy, że jeśli uznamy, że to jest przypadek wspomaganego samobójstwa on tu można trwałe odwołać się do tych istniejących regulacji prawnych przy czym w Europie nie ma konsensusu w tym zakresie i różne kraje przyjmują różne rozwiązania jak wspomniałeś o wgląd w niektórych krajach tak w Holandii Belgii Luksemburgu jest legalna eutanazja Szwajcar jest legalna wspomagane samobójstwo, ale w innych krajach stanowi to przestępstwo n p . w Polsce pomoc w targnięciu się na życie jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności co ciekawe na ten temat wypowiadał się Europejski Trybunał praw człowieka GI ni AM po pierwsze warto warto zwrócić uwagę co czasem czy czasem umyka nam, że trybunały nie orzekł o tym, że przepisy legalizujące eutanazję są sprzeczne z konwencją Europejską konwencją praw człowieka PL także przyjmowanie przepisów, które legalizują tego typu działalność mieści się mieści się w tym margines uznania, które w, którym dysponują państwo członkowskie rady Europy jeśli chodzi o samo czasu Osamu prawo tak czy wolność do do wspomaganego samobójstwa dodaje można zaobserwować taką ciekawą jednak ewolucja orzecznictwa na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w zasadzie na początku w 2 na początku lat dwutysięcznych w sprawie przeciwko Wielkiej Brytanii Trybunał orzekł o tym, Trybunał jeszcze w takim języku myśli bardziej sytuacji hipotetycznej mówił o tym, że sytuacja, w której państwo uniemożliwia osobie dokonania popełnienie samobójstwa może naruszać autonomię tej osoby może naruszać prawo do prywatności i potem da się do SN orzecznictwo poszło w tym kierunku, ale przy tym od od BM, o ile na początku była mowa o wolności wyboru i potencjalnym naruszeniu tej wolności wyboru to z biegiem lat coraz bardziej doszło w kierunku mówienia o prawie do prawie do wspomaganego samobójstwa, choć przy czym jednak warto pamiętać, że to, że tak jak w przypadku wielu kwestii tych innych nieetycznych, a Trybunał zezwala pozwala państwu na przyjęcie różnego rodzaju rozwiązań to spektrum możliwych rozwiązań jest szerokie to znaczy dopuszczalne jest zarówno istnienia przepisów zakazujących tego typu tego typu praktyk jakich legalizacja pean no dla mnie ciekawe jest ciekawe jest to to jest miejsce wątek mówienia o prawie do trawy do wspomaganego samobójstwa, ponieważ za tym idzie tam w zasadzie obowiązek państwa stworzenia warunków, aby z tego prawa można było efekty dziś nie rozróżniamy obrazowo jeśli zdefiniujemy jako prawa nie jedynie jako sferę pewną wolność wróci, którą państwo nie powinno ingerować w jak w kontekście i prawnym i etycznym ma się no właśnie ta różnica, która niesie zdaje jednak czymś więcej niż tylko różnicę ilościową pomiędzy innymi także już z tymi legalnymi formami eutanazji, które bez wyjątku niemal dotyczą osób czy przewidziane są dla osób, które są ciężko chore nie nieuleczalnie chorzy na chore cierpiące w sposób niemożliwy do uśmierzania bez perspektywy na jakąkolwiek poprawę i t d . do właśnie takiego postulatu zapewnienia technicznych narzędzi i uśmiercania czy samo uśmiercenia dla kogoś, kto po prostu wyraża taką wolę to nie jest chory nie cierpi w przynajmniej nie w tym sensie, o których mówiliśmy wcześniej no bo może cierpieć na egzystencjalny ból lęk poczucie, że życie jest absurdalne bezsensowne nie chce tego kontynuować no i mamy właśnie do czynienia z kimś, kto w tym konwencjonalnym sensie niecierpki, ale ma mieć zapewnione technicznie narzędzia do zrealizowania tego celu jak to jest w kontekście prawnym i noże i etycznym w po po, porównując te 2 raty 2 historie mnie się zdaje to czymś więcej ani Żytko różnicę ilościową jakimś kolejnym etapem w myśleniu o o samobójstwie może rozwinąć dla nas bardzo ważne jest rozróżnienie między prawami wolnościami nożem może warto przypomnieć, że ową wolność do tego, żeby skończyć ze sobą ludzie mieli zawsze to prawda niezależnie od tego jaki był system o system prawny czy w ogóle taki istniał, ale w dzisiejszych czasach, kiedy my dyskutujemy czy te dyskusje na temat prawa do odebrania sobie życia w takiej wzrost o Żabkę od pewnego rodzaju wsparcia władz publicznych w tym w tym celu my mówimy właśnie nie o sytuacjach, w których ktoś jest zdrowy i sprawny i t d . bo to, bo tuż po od początku ludzkości nic nie zmieniło natomiast my dlatego dyskutujemy o takich sprawach, ponieważ w wypadku osób chorujących się tak wiele zmieniło to znaczy możliwości medycyny snu są takie, że w pewnym sensie jest to konsekwencja sukcesu medycyny, że możemy po przedłużać ludzkie życie funkcje życiowe, ale niektóre osoby mogą uznać, że w pewnych okolicznościach samo życie biologiczne jest czymś co jest dla nich od dnia do zniesienia wiz to jest sytuacja, która generuje generuje problem z punktu widzenia czy do regulacji prawnych czy z punktu widzenia namysłu etycznego, więc sądzę, że pytanie, a co w wypadku osób, które są fizycznie rzecz biorąc zdrowe poczucie, że są zdrowe w sensie medycznym szeroko rozumiany w myśl, że to jest pytanie, które raczej chyba nie znajduje się w sferze regulacji poziomu publicznego tylko raczej w sferze swobody czy wolności, którą mieliśmy zawsze i czyli jak, gdyby to się mieści w tej sferze indywidualnych decyzji na temat tego jak wjedzie my swoje życie i czy w ogóle nie wiedziałem natomiast jak mówię mowa o prawie no właśnie wspomagani przez państwo to jest wtedy, kiedy my nie jesteśmy w stanie osiągnąć owego skutku, który uznajemy, że jest dla nas dobry dzieje, ale to fakt pytanie jak zdefiniujemy jak się definiuje w tym przypadku to rolę państwa czy aktywna rola państwa to znaczy wejście państwa nie FT przestrzeń gwarancji, o której mówimy cały czas to jest już nic tylko pozwolenie Filipowi ni czka mu na zarejestrowanie swojej działalności to znaczy czy to może on powiedzmy swoją fundację zarejestruje i następnie będzie u udostępniał tego rodzaju urządzenie, za które nie będzie pobierał pieniędzy, bo tam jakiś istotnym elementem jego działalność jest żona nie będzie komercyjna to jest wszystko w ramach fundacji, ale będzie to powiedziałbym w ramach pewnego porządku prawnego z dnia o kraj to znaczy będzie Fundacja miała pieczątkę i zawsze można legalnie takie urządzenia od niego nabyć to czy to już jest wobec swego uznania przez państwo naszego prawa do zabicia się czy nie nierealną problem z tym losem przywiązywanie tak tak dużej wagi do Bonda akurat 4 tej sytuacji inni wydają rzeczywiście to jest nawet jeśli on ma plan wdrożyć ten ślub to swoje pomysły to jest to jest tak duży dużym stopniu jest na to charakter prowokacji w równie dobrze moglibyśmy powiedzieć co w sytuacji, w której ktoś sprzedaje no może pisząc, że można ich użyć do popełnienia samobójstwa czy dołączy do Zwolenia Wenezuela nie już nóż ma wiele zastosowań, a pomoże nam tylko 1 z nich grożono, a następnie leżeć do euro to druga jest w nich nie jest idealna z punktu widzenia prawa w Polsce nielegalne jest pomaganie drugiej osobie wtargnięcie z tzw. targnięcie się na życie tak natomiast wczoraj dotyczy przypadków konkretnej osoby konkretnego aktu w momencie, w którym ktoś sprzedaje sprzęt, który może być użyte do popełnienia samobójstwa wydaje mi się żar można, by próbować mówić, że jest to forma pomocnictwa w zabójstwie są też samobójstwo nie jest przestępstwem o tym, też pamiętajmy i już nie jest karany już tak, bo już od co oddala od dość dawno, ale wracając do tego wątku związanego z żelem z osobami zdrowymi w cudzysłowie która, podejmując decyzję o odebraniu sobie życia wydaje mi się żarem, że tutaj mamy do czynienia z takim na tym podstawowym konfliktem pomiędzy z 1 strony autonomią i granicami autonomii jednostki jej granicami tego co ja mogę zrobić ze swoim życiem, a z drugiej strony z takim przekonaniem, że życie ludzkie ma wartość wykraczającą poza ten obszar autonomii, że jest pewna społeczna wartość ludzkiego życia i wydają się z tym związane twój opór wobec zezwolenia czy przyzwolenia na taką otwarte mówienie na ten temat właśnie taką bardziej instytucjonalny zaś tyczy technologii za cel tego tego zjawiska tak to to tam się wydaje rzeczywiście najbardziej problematyczna to właściwie od czego zaczęliśmy to rozmowa to ten taśmowy charakter technologii za swoja naturalizacja samobójstwa i t d. bo oczywiście mówimy 1 chyba z największych tabu zachodniej cywilizacji wreszcie wszystkie duże instytucje inne tej cywilizacji prawo geologia medycyna to są takie socjologia także Jan to są takie dziedziny, która zawsze pozycjonować się przeci w samobójstwo i w ogóle chyba ludzka kultura to jest taki rodzaj fortyfikacji wznoszonej przeciwko siłom śmierci, a samobójstwo jako akt takiej autodestrukcji świadomego intencjonalnego pozbawienia się czegoś co postrzeganej jako 1 z najwyższych wartości właśnie w walce, z czym poświęcona jest właśnie cała aktywność w lód skała no jest i było zawsze postrzegane jako absolutne tabu i naruszenie najwyższe świętości dlatego samobójcy byli chowani poza cmentarzami dlatego ratuj ratuj ratowano samobójców, którzy podejmowali takie próby dlatego samobójstwo było karane w systemach prawnych i t d . i t d . a teraz taka taśma trwa produkcja jest coś ja mam wrażenie, że mamy do czynienia z też inną zmianą tak patrząc nazwijmy to historycznie mianowicie MF zdaje się, że przez większość historii samobójstwo było traktowane jako aktor ospa czy ja o jakiego rodzaju krzywda wyrządzona w tym, którzy pozostają jako sprzeciw wobec woli Boga jako pewnego rodzaju bluźnierstwo natomiast współcześnie coraz częściej samobójstwo jest przedstawiane pani Róża oraz słowa autonomia nie choroba to była też 1 z tych dawniej, że tak powiem, gdy 1 z tych dawniej szych sposobów klasyfikowania czy rozumienia czym jest akt samobójczy natomiast współcześnie coraz częściej odebranie sobie życie jest traktowany jako pewnego rodzaju ostateczny na niezwykle dramatyczny obja w czy sposób korzystania ze swojej wolności pani użyła słowa autonomia, czyli właśnie to jest taki akt najbardziej się nie chciałby czegoś spektakularnego objawienia swojej autonomii i myślę, że to jest rzecz, która tworzy zawodniczka też dokładnie mówi w kategoriach uprawnienia swobodę dla nich jest tego co mi wolno to jest moje życie moja sprawa ja mam prawo w cieniu nie rozumiem, że używa tego terminu nie staje się legalnym ale, że ma uprawnienie swą wolno mu to zrobić ze sobą, więc to jest jakby inny sposób, a rozumienia tego czym jest samobójstwo podejrzewam, że wiele osób powie, że to jest pewien sposób racjonalizowania tego co kiedyś było traktowane jako występek bądź właśnie jak pan mówił przeja w choroby psychicznej, więc to jak sądzę jest wielka zmiana i być może w ten sposób takie głosy jak mieszka jego dnem uzysk na czym być może na pewno dzięki temu one uzyskują pewną nośność, ale może warto było też spojrzeć na inne sposoby myślenia o tym od takich postępowań wydają się rzeczywiście ten trend jest bardzo silne nawet patroli finalna orzecznictwo TK Europejskiego Trybunału praw człowieka można zaobserwować, czyli używania mówienia o mówienie Rosji nie tyle samobójst w jako takim go w pomocy w samobójstwie jako w sytuacji korzystania z autonomię właśnie mówienia o tym, że każda osoba powinna mieć prawo zadecydować rynek mieć prawo podjąć decyzje o tym kiedy i w jaki sposób zakończyć swoje życie w zasadzie można nawet CEM co jest dość szokujące, ale Trybunał nad tym przechodzi do porządku dziennego tak Trybunał w Strasburgu on tak jakby to było tak jakby to było oczywiste, iż z 1 strony można przyklasnąć właśnie takiemu dużemu szacunkowej dla autonomii jednostki z drugiej strony, jakby wrócił do tekstu Europejskiej konwencji praw człowieka nota art. 2 Karan, gwarantując ochronę prawa do życia mówią o tym, że nikt nie może być pozbawiony życia myślenia atutem do czynienia z z dokładnie taką sytuacją i Trybunał znajduje sposób na to w jaki żeby, żeby to, żeby to wytłumaczyć, żeby to złożyć całość właśnie odwołała się do innych przepisów związanych z prawem do prywatności za autonomią natomiast te co ciekawe Pm Trybunał mówi n p . o tym na fali tej liberalizacji coraz bardziej bardziej liberalnego podejścia do kwestii wspomaganego samobójstwa mówi o tym, że w związku z tym, że długo w 4 państwach rady Europy eutanazja czy wspomagane samobójstwo jest legalne nie można mówić o tym, że w Europie istnieje konsensus nie zważając na to, że w całej reszcie tych państw i 5 i tylko 10 państ w jakiś tam konsensus istnieje także, o ile jest, o ile ja, a w uważam, że autonomia jednostki jest bardzo istotną wartość należy się szacunek to ciekawe spojrzenie na tej właśnie odwrócenia próbą odwrócenia tej optyki SA i zastanowienie się era realną skosy, skąd się do wideo, a także wobec niemal pewną hipotezę o dzieło, zanim ta hipoteza jest tylko powiem, bo jeszcze tego nie zrobiłem, a warto, bo rozmawiamy o sprawie, która i o problemie, który jest bardzo poważne, że wszystkie osoby, które się w tym momencie wzmagają z jakimiś problemami mają myśli o charakterze samobójczymi tak dalej przede wszystkim zachęcamy do tego, żeby skorzystały z pomocy jest strona internetowa o niej adres to pokonać kryzys skrawka PL pokonać kryzys Kroka PL tam można znaleźć potrzebne inne informacje telefon można w tej sprawie uzyskać pomoc jeszcze ten adres będę podawał w tym programie prof. Rafał Hej, ja myślę, że to przesunięcie w kierunku dyskutowania o samobójstwie właśnie w kategoriach swobody wolności autonomii świeża, ale nic do pewnego stopnia może być wyjaśnione oczywiście tym że, że funkcjonujemy w kulturze, gdzie wartością ekonomię indywidualnej wolności jednostki przy czym się przy co wartość wynosimy niezwykle wysoko, ale myślę, że być może w pewnym sensie jest to świat jest to stąd przesunięcie jest następstwem burzy takie słowa i organizacji dyskursu to znaczy po to, zdaniem byłoby takie rzeczy nie jest także po prostu na gruncie języka prawa trudno jest mówić o cierpieniu desperacji i tych rzeczach, które tradycyjnie właśnie stanowiły narzędzia pojęciowe do rozumienia czym do opisywania takiego, ale tego zjawiska, jakimi samobójstwo, więc myślę, że być może jest tak, że potem ten język prawny o powraca i my się go uczymy i w naszym w takim dyskursie potocznym zaczynamy używać właśnie tych pojęć, które wywodzą się z języka prawa prawa być może to jest częściowo na częściową odpowiedź na pytanie czy wiek, aby takie było to 222 segmenty te go jednak o to taka fundamentalne znaczenie wartości wolności indywidualnej, a z drugiej strony właśnie on posługiwanie się językiem zaczerpniętym z prawa do opisywania zjawisk, które kiedyś zapisywało się inaczej im, że to jest to jest bardzo ciekawe innym nie przychodzi do głowy jednak zastanawiam się nad tym, dlaczego akurat w tym obszarze to liberalne w podejście zyskało tak tak duże poparcie i mam namyśli tutaj konkretnie Europejski Trybunał praw człowieka, bo w 2 uczniów wielu obszarach budzących pewne wątpliwości etyczne Trybunał jest dużo bardziej gotowy do odwoływania się do nadwyżka wartości godności ludzkiej, która w niektórych przypadkach jest takim wytrychem im stosowane w sytuacjach trudnych, których w zasadzie ciężko jest też gospodyń decyzja, jaką tutaj tutaj Trybunał wykazuje się w kwestii wspomaganego sobót samobójstwa takim zaskakującym czy wręcz szokującym pożera racjonalizmem czy trzecie dziecko, skłaniając się zdecydowanie w stronę stronę właśnie innym autonomii być może jest to rodzaj takiego wycofywania się z podjęcia odpowiedzialności bo, bo wiadomo, że w momencie, gdyby Trybunał w sposób bardziej zdecydowany zajął stanowisko, a to miałoby to poważne konsekwencje dla dla was wielu krajów ludzi, ponieważ jest jest to kwestia niezwykle delikatna w wymaganiach i a ich, by poglądy są chyba mają tendencję do różnicowania się to trudno było ustanawia coś co by przyda choćby przypominało jak i standard, więc być może stąd taka Ostroroga moralności w limitach Ataka TV PLK obchodzenie tematów właściwie dosyć dosyć daleko w dużym dystansem raczej niż zdecydowanie czegoś ale, ale być może to jest kwestia oczekiwania na wypracowanie tego konsensusu w tej klasie tak był po tej stronie debaty, a trudno powiedzieć, że mieliśmy wcześniej taką historię, która też wywołała na całym świecie ogromny rezonans z jakimś sensie podobną do tego, o czym dzisiaj rozmawiamy, o której już skądinąd wspominałem tutaj, czyli historię Davida Ruuda i 100 czteroletniego też Australijczyka jak Filip ni czka skądinąd profesora biologii botanika, który może z dna bardzo w sposób bardzo konsekwentny dążą do tego, żeby zebrać się do 1 z tych klinik szwajcarskich, bo to niejedna tylko kiedyś była pierwsza klinika Dignitas, która oferowała takie usługi, a teraz już pojawiło się kilka innych to więc, że David GULDA el też w zasadzie jak nastu czterolatka jest formie bardzo dobrej grze, ale jak nas czterolatka właśnie podkreślmy niecierpiący właściwie na żadne schorzenia z wyjątkiem tych, które są wynikiem podeszłego wieku po prostu w pewnym momencie zdecydował, że swoje życie chce teraz zakończyć póki jeszcze, że ma ono pewne walory niezbywalne nie wiem funkcjonowania względnie sprawnego nieświadomego i t d . no ale pozbawionego pewnej pasji pozbawionego pewnej przyjemności życia jak sam reguł dal twierdził powiadał nic mnie już właściwie w tym momencie nie cieszy nie mam żadnej absolutnie satysfakcji oraz mojej egzystencji polega ona tylko na tym, że wstaje i siedzącej w kasie nie ma, więc robić z wymagamy jakiś obsługi pomocy i t d . na jej stanowisko oczywiście były podzielone niektórzy twierdzili, że to upiorne, że ten starszy pan jest właśnie pogrążony w jakiej się głębokiej depresji dlatego nie chcę żyć, bo przecież w sposób naturalny żyć chce każdy, kto jest zdrowy na czele z dnia, ale w każdym razie nauk na czele może nie, ale na umyśle z pewnością noc tymczasem Goodall rzeczywiście uzyskał to pozwolenia wyleciał po dał się w zlotemu nie wiem jak to nazwać zabiegowi co do tego, że ta decyzja była jego autonomiczną decyzją, że miał do niej prawo, że właściwie trudno by było znaleźć jakieś 3 powody, dla których mielibyśmy góralowi zabronić czegoś takiego przypuszczam, że jak tu siedzimy nie mamy szczególnych wątpliwości czy w ogóle chce trochę krąży wokół nas wokół porównania sprawy od, których dziś zaczęliśmy naszą rozmowę do innych różnych przypadków czy waszym zdaniem to jest coś co można w ogóle porównywać to znaczy to są w jakim stopniu sytuacja analogiczna Easy 1 w przypadku można wnioskować o tym jak byśmy myśleli kwalifikowali jakiś inny te związane zniżkę od szczytu są w ogóle rozłączne kwestie, które się ze sobą nie wiążą umiał się, że to trzeba popatrzeć na to jak gdyby z punktu widzenia, kiedy mówimy o samobójstwie to jest 1 z żaglem ogromna niezwykle ważna sfera refleksji ale kiedy mówimy o tym, że ktoś miałby komuś pomóc to już mówimy o jeszcze o tym, gdy tej drugiej stronie i myślę, że to jest rzecz, która tutaj na jest w istocie z punktu widzenia już jakiś nazwijmy to normą życia społecznego na taka najbardziej poruszająca mianowicie pytanie dotyczy tego, kto i, dlaczego miałby komuś pomóc, ale myślę, że w tym zakresie możemy możemy za każdym razem zadawać właśnie to pytanie, kiedy Goodall się udawało przez pół świata, a do Szwajcarii po to, żeby zakończył życie to pytanie, dlaczego nie mogło się to zdarzyć w jego kraju, dlaczego on nie mógł tego zrobić saunę czy musiało być tak, że ktoś musiał mu w sensie technicznym, że tak powiem pomóc, bo jeśli tak było to znajdujemy się zupełnie innej sytuacji niż wtedy na kiedy ktoś jest w stanie na dokonanie nowego było antycznego czy nosa było w tym sensie, że to niezła jak sądzę wyłącznie kwestia techniczna związana z tym, że chodzi o to, żeby skutecznie odebrać sobie życie, ale chodziło też o to, żeby przebiegło to w pewnych warunkach to znaczy, żeby nie wiązało się z ryzykiem niepowodzenia i wiązało się z ryzykiem nie wiem trwałego kalectwa w związku z tym, żeby nie wiązało się z ryzykiem jakiegoś dodatkowego cierpienia, żeby było w zgodzie z najwyższymi ich standardami sztuki medycznej nazwijmy to nie no, więc to rzeczywiście jest pewna wartość dodatkowa to znaczy ja mogę to zrobić sami mogą zapełnić sam będąc n p. lekkim śmiertelnie chory mogę właściwie dokonać eutanazji samodzielnie jeść nie jestem sparaliżowany całkowicie, ale tutaj chodzi o to, żeby można to było zrobić, żeby dostać gwarancję, że dostanie w pewien określony sposób już potrzebni są inni ludzie, którzy dysponują instrumentami wiedzą do tego potrzebna et Cetera my tutaj zaczynamy mówić o prawie do godnej śmierci z niej dla mnie też interesujący jest właśnie włączenia innych osób kim to osoby są, ponieważ z 1 strony może mówić o sytuacjach, która jest pomoc udzielana najbliższa osoba inną inną funkcję czy inne zakresy obowiązków czy wątpliwości budzi w niej udział lekarzy w takiej w takiej procedurze on pytanie najlepiej państwo powinno włączać się w legalizację tego typu tego typu przedsięwzięć i na ile naprawiło czy wręcz obowiązek zagwarantować zagwarantować godną śmierć wydają się że talent czy jesteśmy od osiągnięcia jakiegokolwiek konsensusu w tej w tej sprawie szczególnie jeśli chodzi o regulacje prawne w Europie tak jak wspomniałem jest w całe spektrum rozwiązań, ale instytucja, która mogłyby mogłyby w tym kierunku zasugerować, jakie rozwiązania tak zajmujący się ochroną praw człowieka też raczej nie ostrożnie ostrożnie Ross ostrożne stanowisko zabierają, więc wydaje mi się, że wydają się, że my to debata będzie trwała tak jak wspomniał pan profesor raczej ze ze stanowiska się polaryzują Ania nie zmierzamy zmierzamy do jakiegoś wspólnego konsensusu i uznania 11 rozwiązania, które biorą też tutaj trzeba zwrócić uwagę na to co podkreśla może jak były w, próbując wyjaśnić to on rosnącą polaryzację stanowisk można wskazać m. in. na to, że jak zauważają przeciwnicy regulacji prawnych takich, jakie obowiązują n p. w Holandii czy Belgii argument, który kiedyś był podnoszony mianowicie dotyczący możliwości zwalczania bólu cierpienia coraz częściej daje się zbić dzięki postępom medycyny w związku z tym jak gdyby wartości, które miałoby być chronione poprzez przepis prawny, który by zezwalał czy regulował ma mogą się odnosić do tych kwestii w tak dużym stopniu jak jeszcze ktoś myślał biec 1520 lat temu i stąd przesunięcie w kierunku autonomii wolności Żyd może też może wyjaśniać z n p. kwestie związane z poczuciem własnego własnej wartości pani wspomniała wcześniej o wartość takich jak godność, która rzeczywiście systemie praw człowieka jest dosyć nieuchwytnym nieuchwytna ideą, ale ważną nową bardzo taką centralną prawda natomiast jest nieuchwytna z punktu widzenia, gdyby ją chcieć jakoś precyzyjniej zdefiniować wiemy, jakie funkcje spełniane co dokładnie treściowo w niej to jest tutaj sporo sporo niejasności w, a więc myślę że, że te wartości, gdyby któreś z tu się pojawiają na sok nowe się pojawia w tym sensie, że takie, które kiedyś nie pojawią co więcej te same hasła są różnie interpretowane przez różne strony zboru, bo zarówno, bo jedni twierdzą, że eutanazja narusza ludzką godnością inni twierdzą, że jej brak jest skazywanie ludzi na umieranie w sposób niegodny, więc myślę że, że rząd oprócz oprócz tych rozmaitych powodów przyczyn, które o, których wspominaliśmy jest też coś takiego jak nie jest dziś w naszym trudności ze znalezieniem wspólnego języka moralnego to znaczy takiego języka, który byłby podzielany przez znakomitą większość obywateli Europy raczej mamy do czynienia z czymś takim jak właśnie taką zróżnicowaniem wyobrażeń, które którymi się posługujemy nawet dziś używamy często tych samych słów tak zdecydowanie zgadza się z tym, że rząd to podstawowe pojęcia na, na których w zasadzie opiera się system ochrony praw człowieka GM takich jak godność mogą być interpretowane w kontekst w kontekście chociażby tego tematu, którym mówimy, ale też wielu innych w sposób skrajnie różne i mogą służyć realnym popieraniu zupełnie różnych stanowisk tak jest to podejście bardziej wolnościowe niedogodności, które właśnie zmierza w kierunku wzmocnień wzmocnienia autonomii, a z drugiej strony jest to tradycyjna ujęcie godności, które w zasadzie ogranicza wolność jednostki na twarzach nakłada nakłada obowiązki i ogranicza ogranicza, a wolność dysponowania swoim ciałem czy 3 czy ty swoją przyszłością wydaje się, że ciekawym wątkiem, którym nikt mnie nie rozmawialiśmy do tej pory jest stała obawa związana z instytucją realizacją eutanazję czy wspomaganego samobójstwa obawa związana z presją wywieraną na osoby na osobach chorych aby, aby ten trend tego samobójstwa wspomaganego dokonać czy też czy też poddać się dla nas, ale nie tylko chorych jak się okazuje w kontekście w kontekście Filip Panicz KO go ani wydają się, że to jest też związane z ze z postępami medycyny tak naprawdę i ma nieco upiorny charakter, ponieważ na tę niektórzy zwracają uwagę ta chęć legalizacji, a od eutanazji i zmiany w tym kierunku są mam taką podwójną motywację z 1 strony jest to działanie na rzecz ochrony jednostki autonomii wolności jednostki, ale z drugiej strony jest pewnym takim rozwiązaniem sytuacji, w której nie stać państwa na zagwarantowania Najwyższego poziomu ochrony zdrowia wszystkim osobom to znaczy medycyna trampa 2 mam wrażenie ofiarą własnego sukcesu i kto jest to jest oczywiście szokujące myślenie w tych kategoriach, ale wydają się ten wątek społecznej właśnie instytucjonalizacji tego typu procedur ma gdzieś to to tło no to jest to jest argument, który często się pojawia w dyskusjach o legalizację eutanazji taki argument, który w NATO zazwyczaj przeciwnicy tej legalizacji go podnoszą, który właśnie odwołuje się jedno do pewnych praktyk, które tam gdzieś występują w krajach, w których gminy, w których eutanazja jest legalna, które mogą wskazywać to właśnie na nie do końca powiedziałbym zgodne z założeniami ideowymi motywacje w praktyce realizowana także ten wymiar związany po prostu z czystą ekonomią, którym wspomniała, iż w CEZ w ogóle rzeczywiście już upiornym aspektem tego wszystkiego jest jest istotne tutaj myślę, że też warto zwrócić uwagę na to, że wtedy, kiedy moglibyśmy podejmować decyzje, które są w najwyższej wagi i nieodwracalne wtedy myślę o decyzji nie powinny nam przychodzi zbyt łatwo to znaczy w prawo zresztą w dni w różnych obszarach życia społecznego ustanawia pewne utrudnienia chciałoby się powiedzieć jeśli chodzi o podjęcie decyzji, która będzie miała jakiś ważki ogromne ogromne konsekwencje dla podejmujących decyzje, żeby wziąć przykład takiego może trochę zbyt banalny przy podejmowaniu czy przy inwestowaniu pieniędzy przy zaciąganiu kredytów są pewne, że czekają utrudnienia dla osób, które mogłyby podjąć decyzje, które potem chciał, bo mogłyby żałować, których potem mogą żałować, więc myślę, że ruch tutaj ten argument dotyczący tego, że niektóre osoby mogły być nakłaniany czy sam fakt istnienia przepisów o chyba należę do tej kategorii obaw to znaczy, że pewne decyzje mogłyby po zalegalizowaniu eutanazji mogłyby przychodzić w te mogą być podejmowane zbyt pochopnie bez wystarczająco dużego zastanowienia, więc myślę, że nawet osoby, które by uważał uczył się sądzę, że prawo powinno przewidywać taką możliwość jak eutanazja myślę, że również właśnie muszą brać pod uwagę to, że ze względu na wagę tej decyzji ona musi być ograniczona musi być ujęta w pewne dosyć wyraźnie nie chciał zgodzić Car być ograniczenie tak ciekawym ciekawym przykładem tego typu ograniczenie jest tym jest system belgijskiego le le dobrze pamięta, w którym Pm decyzja lekarza o przeprowadzenie eutanazji zostaje zatwierdzona przez odpowiednią komisję dopiero po tym, jak to się stanie to znaczy po tym, jak pacjent umrze dokumenty są kierowane do komisji, która bada czy rzeczywiście w tym wypadku lekarz miał powody miał miał prawo podjąć decyzję, więc hotel ma ogromne oczywiście rycerza spod zespołu używana lekarzu natomiast wydają się, że jest to właśnie tego typu utrudnienia w dom są też inne utrudnienia, że decyzja musi być powtarzana Arek gola nic musiałoby się, że jest o czas na ochłonięcie i ten dalej, więc jest dużo tych ubrań w bardzo dziękuję Zuzanna Warso Helsińska Fundacja praw człowieka adwokatka dziękuję bardzo chętnie prof. Paweł Łuków etyk centrum bioetyki wyrok robią prawa Uniwersytet warszawski dziękuję bardzo informacje teraz wszystkim osobom, które zmagają się z myślami samobójczymi przypominam pokonać kryzys po to, strona, na którą trzeba wejść po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!