REKLAMA

Spóźnia się co trzeci pociąg. Dlaczego?!

Data emisji:
2018-08-22 16:20
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Agnieszka Lichnerowicz, państwa gościem jest teraz Karol Tramer z dwumiesięcznika Z biegiem szyn, dzień dobry.  Chciałam, żebyśmy wakacje, może taki wstęp zrobię dosyć rytualny: wakacje, ludzie jeżdżą na urlopy jeżdżą, również PKP. Ostatnie informacje są takie, akurat mam przed sobą statystyki Urzędu Transportu Kolejowego, że jeżeli chodzi o PKP Intercity, czyli tego przewoźnika, który robi najdłuższe trasy, jak rozumiem punktualność spadła do 68 %, czyli z zasady co trzeci pociąg się spóźnia. Rozwiń »
I ja dopowiem być może nie zwróciłabym NATO uwagi, gdy sama ostatnimi siedział w pociągu, który spóźnił się mają dobrych 3 godzin z hakiem, a ich prawie 12 godzin i ja wtedy zaczęłam czytać jak to jest z tymi opóźnieniami

Uderzyło mnie to, że to się dopuścili się aż tak spóźniają i pytanie czy to jest aż tak wedle pana co się dzieje w dole nie jest aż tak Noel nocą są sytuacje bardzo różne MO wedle tych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego średnie opóźnienie pociągów w Polsce to jest 17 minut w związku z tym no czasem pociągi się spóźniają kilkanaście minut, ale te najbardziej zauważalne dla pasażerów dla opinii publicznej, bo o tym co się już informują media wtedy do sądu takie kilkugodzinne opóźnienia, które głównie wynikają z wypadków z jakichś uszkodzeń infrastruktury kolejowej, czyli np. gdzie nie ma się co oburzać

To jest norma nie to nie jest normalne w, a ponieważ w Polsce w przeciwieństwie do innych krajów europejskich mamy taką sytuację, że rozkład jazdy nie zmienia się raz na rok tylko średnio co dwa-trzy miesiące jest korekta rozkładu jazdy właśnie, bo to w, żeby w dobie dużego zakresu remontów modernizacji linii kolejowych dostosowywać rozkład jazdy do tych aktualnych warunków czyli, żeby w rozkładzie jazdy te co dwa-trzy miesiące tzw. korekty rozkładu jazdy uwzględniało, że np. jakiś odcinek został przebudowany, a następny odcinek będzie przebudowywany w związku z tym należałoby się spodziewać, że skoro Polska kolej zastosowała taki nie jest znane rozwiązania jak te korekty w NATO punktualność pociągów powinna być większa, bo n p . w Czechach czy w Niemczech rozkład jazdy nie jest tak na bieżąco w UE do kierunku robotą dopasowany do tego co się dzieje na liniach kolejowych w zakresie remontów i modernizacji

A mimo to ma to u nas jest bardzo duży problem, ale z punktualnością, że nie mają takiego w butach ironizuje trochę mnie wspaniałego wielkiego programu modernizacji fajnym dbali o imieniem i mają natomiast były kwestią godną zauważenia jest sposób realizowania tych modernizacji no bo n p . w Polsce, a przyjęto taką zasadę, że linie całkowicie zamyka się na czas modernizacji

W związku z tym, a są trasy objazdowe, które na tych trasach objazdowych, a ruch się zapycha, bo pociągi np. z 2 głównych magistral nagle znajdują się na 1 wciągu czasem są do czołgi, które nie były dotychczas wykorzystywane tak szeroko w ruch pociągów tam się bardzo znacząco większa liczba pociągów ana przykład są sytuacje takie, że to jest jakiś odcinek jednotorowy ruch na tym objeździe i w przypadku opóźnienia opóźniony pociąg powoduje, że kolejne pociągi, które jadą z naprzeciwka muszą go przywrócić te są opóźnione, czyli stalową tezę, że można to było lepiej zorganizować można to było lepiej zorganizować

Ale też mamy problem taki, że Polska zlikwidowała 14 sieci kolejowej i w przypadku jakiegokolwiek zakłócenia wyznaczenie objazdu np. wymaga nawożenia kilkuset kilometrów, bo linia została na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowana, która mogłaby służyć za objazd 3 w sytuacji, jakiej się modernizacji czy po prostu w sytuacji mierzącego niespodziewanego zakłócenia związanego z wypadkiem przy wykolejeniu pociągu towarowego co trzeba objechać i to jest kolejny problem zaczyna się sieć kolejowa została mocno odmłodzona i w związku z tym, ale nie mamy elastycznych możliwości reagowania na niespodziewane sytuacje w związku z tym nie da się zrobić objazdu, który zabrałby 40 minut tylko trzeba zrobić obraz, który zabiera 3 godzin

Opowiada pan o naszej podróży wagę do Berlina przez Zgierz, ale my to właśnie on w takim razie byliście Floty i modernizacji nowo tak lub rzecznicy przedstawiciele PKP to tłumaczą, że to są umowy realizowanych jest teraz ile w sferze projektów modernizacyjnych, czyli to powinno być na przyszłość

Super, czyli sytuacja nadzwyczajna pasażerowie mogliby zagryźć zęby zamiast marudzić, bo przyszłość będzie świetlana i pytanie czy przyszłość będzie świetlana nie nie powiedziałbym w ten sposób, ponieważ są bardzo duże wątpliwości uwagi ekspertów odnośnie tych modernizacji bardzo często modernizacje powodują pogorszenie parametrów linii kolejowych to znaczy mamy ciągnącą się od 2010 roku modernizacji linii Kraków Katowice bardzo ważnej linii łączącej drugie największe miasto umowa z dziesiątego od 2010 z największą aglomeracją w Polsce, a linia ta miała być zakończona modernizacja 2014 roku, a obecnie mówi się od 2020 roku, czyli tyle, że około 80 km będzie modernizowany przez 10 lat, jeżeli wszystko dobrze pójdzie, ale na tej modernizowanej linii, która charakteryzuje się różnymi pociągami to znaczy tam jeżdżą pociągi regionalne dalekobieżne, a przyspieszone w związku z tym jest różny charakter różny czas przejazdu różna prędkość i na takich dni powinno być dużo stacji, na których pociąg szybszy może wyprzedzić młodszą wolniejszy

Tymczasem podczas w ramach tej modernizacji niewielka stacji Shell likwiduje gnie w, a np. stacje Rudawy się likwiduje, ale i w związku z tym może być taka sytuacja, że jak już się zakończy ta męka tej modernizacji okaże się, że w jakiś pociąg stoi zamiast 3 minuty, żeby przepuścić pociąg szybszy kilkanaście minut, bo potem jest długi odcinek bez stacji i najgorsze jest to, że te błędy są powielane przy kolejnych dużych aglomeracjach było modernizacje celem spółki PKP polskie linie kolejowe, która realizuje te modernizacje i jest nie tylko poprawa parametrów linii kolejowych, ale także wprowadzenie oszczędności to znaczy innej stacji tym mniej rozjazdów mniej semaforów

To wszystko jest oszczędność tylko, że to oszczędności, ale potem bardzo dużo kosztują, a już w bieżącej eksploatacji po zakończeniu modernizacji co więcej mamy jeszcze taką sytuację, że zmodernizowana linia, gdy mamy podwyższoną prędkość skrócony czas jazdy przyciąga przewoźników taki jest trend i to jest pozytywne i w związku z tym mamy modernizację, która jest planowana na ruch taki jak był przed jej rozpoczęciem, a tuż po jej zakończeniu przewoźnicy chcą korzystać z linii ich robić, więc tyle, że komuś, kto tego nie zrealizuje pan nie powiedział

No jak to mówią od kilkunastu lat oto dlaczego to nie jest uwzględnione w no bo problem jest np. taki, że spółka PKP polskie linie kolejowe uważa, że ona najlepiej wie co robić nie udostępnia tych planów projektów tak, żeby właśnie one podlegały publicznej dyskusji zarówno ze strony ekspertów samorządów, które były, przez które przebiegają linie, a tylko co się dzieje w ciszy no i potem taki jest efekt akcji

Jaka jest pana ocena, ponieważ wc w tej mojej nieszczęśliwej nieszczęsnej, ale zakończonej sukcesem i gra przed nim wydarzeniem w podróży do Berlina razem z ich strony, iż fakt, że pogrzeb zaplanowano na ponad 6 godzin wynika

Właśnie z tego, że trwa modernizacja na odcinku między Warszawą w BAEL Poznaniem ta podróż powinna być o 13 mniej więcej najkrótsza i niektórzy eksperci już 2 miesiące temu mówili o tym, że jej sens tej modernizacji jednak jestem dumny nie ma go, ale dlatego, że skróci się podróż ekspresem z Warszawy do Poznania o 5 minut na jego zarzuty czy sugestia była taka, że ta modernizacja ma miejsce i odbywa się jeszcze aferę derby bym takich miejscach, gdzie atrakcje tory są zużyte jedynie tam na poziomie 3040 %, a nawet na odcinkach, gdzie dopiero co kilka lat temu modernizacja miała miejsce i zarząd czy sugestia jest taka, że to tylko o to, żeby statystyki dobrze wyglądało wykorzystanie funduszy przeznaczonych na bardzo jest coś takiego w Polsce duży problem może przede wszystkim wszyscy zwracają uwagę, jaki procent fundusz został wydany w, a nikt nie zastanawia się, ale co nam da to wydanie tych pieniędzy, jakie będą efekty jakie, w jakich problemów unikniemy dzięki temu w przyszłości na to mało, kto zwraca uwagę bym powiedział że, a paradoksalnie, ale lepsze efekty przynoszą dużo tańsze inwestycje, czyli takie remonty niż kompleksowe modernizacje to znaczy, a mniej wydanych pieniędzy często przynosi dużo lepsze efekty tego przykładem jest wciąż go z Poznania przez Bydgoszcz do Trójmiasta tam nie mieliśmy wielkiej modernizacji takich zamknięcia ami całkowitymi linii kolejowej tylko po prostu, a zrobienie tego co wymagało już wymiany naprawy i PL po pierwsze, ta modernizacja ten remont ani powodował takich utrudnień w trakcie jego trwania, a po drugie, efekty przyszły dużo szybciej, bo taka modernizacja to zwykle trwa kilka lat potem mamy jeszcze opóźnienia, bo PKP polskie linie kolejowe żadnego dużego przedsięwzięcia modernizacyjnego nie zakończyły w terminie wraz z Lechem Poznań Warszawa ma się zakończyć no planowej z dnia w przyszłym roku na pierwszym etapie były pewne opóźnienia zobaczymy co będzie z następnym

Ale toteż pokazuje, że ta sprawa tej modernizacji Warszawa Poznań, a kolejny problem z 4 już była modernizowana w latach dziewięćdziesiątych w związku z tym, a wydawać, by się mogło, że skoro już przeprowadzono wielką modernizację to ta linia będzie już służyć i nie będzie na niej utrudnień i teraz pytanie jest takie 3 nie okaże się tak jak np. w wypadku w dość niedawno zakończonej modernizacji linii Warszawa Gdynia, a tam n p . na części stacji zbudowano za krótkie perony jak na potrzeby pociągów dalekobieżnych i w związku z tym albo mamy sytuację taką, że w rozkładzie jazdy część pociągów niema postojów w miejscowościach, gdzie przewoźnik chciałby je zatrzymywać ze względu na zbyt krótkie perony albo mamy sytuację taką część wagonów zatrzymuje się poza peronem i co teraz i teraz w kilka lat po zakończonej modernizacji będą prowadzone wydłużenia peronów stawkę w nowym dworze Mazowieckim, gdzie zatrzymują się pociągi pospieszne, a na etapie planowania modernizacji nikt na nich będziemy już zdjęcia z unijnym, więc zobaczymy

Na koniec oprócz tego chcemy tylko dodać, że jak na tak duże doświadczenie w spóźnieniach RM mało wniosków wyciągają obsługa pociągu rzecz o informowanie pasażerów mówiąc eufemistycznie myśli pan, że teraz z ulgą teraz czym w przysłowiowym teraz w studiach radiowych we Francji Czechach i Włoszech też się z dziennikarzy z ekspertami i zadają te same pytania, dlaczego spóźnienia chodzi mi o to czy w coraz gorzej to czy nie to przede wszystkim pamiętajmy, że pociągi spóźniają się wszędzie tylko zwykle są to spóźnienia kilku kilkunastominutowe, a ona zbyt często zdarza się, że mamy takie opóźnienia typu 180 minut 240 minut, a nie graliśmy dobry natomiast 30 minutowym opóźnieniem w dojeżdżam na koniec z akcją podział 290 pięciominutowym opóźnieniem dojeżdżamy do Frankfurtu bardzo bardzo dziękuję za rozmowę Karol Kramer z dwumiesięcznika zbiegiem szyn BU państwa gościem przypomnę wg informacji urzędu transportu krajowego źli ludzie PKP Intercity to Niemcy co trzeci pociąg się spóźnia, chociaż jak podkreślał Karol trener jednak większość z nich albo duża część z nich o zaledwie kilka czy kilkanaście minut, a nie kilkaset i tyle co z Małgorzatą w ucisku dla państwa przygotowaliśmy program realizował Adam Szurek i Daniel Kowalewski informacje.
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!