REKLAMA

Kto kupuje nowe samochody?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-08-23 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:05 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Głogowskiego jest Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy Noto zaczynamy raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry jest Kret 41 minut po godzinie dwunastej dobry moment, by porozmawiać trochę o gospodarce za chwilę sprawdzimy jak radzi sobie radzić sobie bardzo dobrze branża motoryzacyjna, o których mówić będziemy może porozmawiamy raczej o tym jak my radzimy sobie na rynku motoryzacyjnym co kupujemy, dlaczego tak drogo i kiedy będzie taniej tak w największym skrócie, ale wcześniej oczywiście Rozwiń » tradycyjnie informacje rynkowe dla tych z państwa, którzy nie mają okazji w tej chwili śledzić tego co na rynku giełdowym i walutowym dzieli się Europą 4 zł prawie 28 gr frank po 376 USD po 3 zł 70 no i funt po 4 zł 76 gr, a relacja eurodolara wynosił 115 to jeśli chodzi o rynek walutowy, a na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie no tak WIG 20 na plusie w tej chwili to takim lub całkiem sporym, tym bardziej że jest powyżej 2 tysięcy 300 pkt 2315 jak ktoś przywiązuje wagę do tych punktów no to ten ta granica 2 tysięcy 300 może robić wrażenie no bo przecież się po sobie z tym indeksem WIG 20 dużo kłopotów, bo tak jakoś daleko daleko do góry poszybował w 2315 punktów i + 85 % w tej chwili zyskuje indeks 20 największych spółek indeks szerokiego rynku WIG 60 tych do góry mWIG 4012 na minusie do zakończenia sesji mamy jakieś 4 godziny 20 minut, a najwyższe obroty na akcjach PKO BP i Pekao SA tak to wygląda w tej chwili jest 1243 raport gospodarczy w naszym studiu pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry dzień dobry dużo kupujemy samochodów dużo dużo, bo tanio z jedno tania droga to jest zawsze pojęcie względne pchały wdarli się złapać było tanio w złotych to np. powinniśmy nie spróbować zrobić tak, żeby euro było porażka po 3 zł do tak sobie nasz wzrok sobie, że suma to bardziej niż recepta bardziej do mądrzejszych ode mnie w zakresie finansów ekonomii pytanie zadała tak poważnie rynek rośnie rynek rośnie kolejny rok to dobry bardzo oczywiście dla nas nie dla nas sygnał, bo w tym roku wszystko wskazuje na to, że przekroczymy, jeżeli mówimy o samochodach osobowych dostawczych granice 600  000 sztuk, czyli zaczynamy się zbliżać do najlepszego 1999 roku, gdzie było powyżej 340  000 samochodów, aczkolwiek gwoli sprawiedliwości część z nich to były samochody, które dzisiaj, by nie uzyskały homologację dlaczego, bo nie miały wyposażenia technicznego, które dzisiaj jest nie, ale dworzec jest żadna porównanie, bo to jest 20 lotów to zależy na pokazową blach tak jak i w branży motoryzacyjnej dziś idzie branża motoryzacyjna tak szybko, że dokładnie tak jak pan redaktor powiedział 20 lat to jest epoka, a może nawet 2 epoki dobrze, a my zawsze to zależy komu w, a jeśli kupujemy to co kupujemy kupujemy coraz więcej samochodów, których jeszcze 2330 lat temu prawie nie kupowaliśmy, czyli SUV przestajemy kupować walory znacznie mniej kupujemy sedanów, ale to nie jest tylko Polska specyfika z NAC w całej Europie waszych na całym świecie SUV-y po stają się coraz bardziej popularne i to właściwie w każdym wydaniu mniejsze większe zupełnie duże klienci chcą mieć taki samochód, bo po pierwsze nie no można teoretycznie oczywiście, bo nie wszystkimi, ale można wjechać w jakiś trudniejszy teren można zjechać z asfaltu i dalej ten samochód będzie jechał można czuć się troszeczkę lepiej mam namyśli to, że siedzimy w wyżej jest troszkę więcej widzimy moim można nieco więcej do tego samochodu zapakować takich rzeczy jak nie wiem jak każde z kasy sfingowane przykład nowe w tego typu rzeczy może działać strona może sobie uniwersalność nie chcieli, czyli wynikałoby, że musimy być bardziej zamożni skoro tych samochodów jest więcej sprzedażowe nie jesteśmy zamożni, choć trzeba podpowiedzieć, że co od lat już mamy bardzo stały trend coraz więcej samochodów kupują firmy tym roku już żonaty z wykupu razem z też nie prezesi mgnienie, gdy segment premium oczywiście rośnie, ale prezesi raczej jeszcze są dość konserwatywnie raczej kupują samochody takie bardziej klasyczne, czyli sedany było jednak samochód, którym porusza się szef firmy jest pewnego rodzaju wizytówką i też świadectwem powodzenia firm stąd prezesi jeżdżą raczej samochodami bardziej nazwałbym to w cudzysłowie reprezentacyjną wyszedł kropkę postawić, bo być może ktoś, kto teraz słucha będzie nie będzie odczuwał tak tego tych zmian na rynku w sposób, który one, o którym ma pan mówi w końcu, prezentując dane trudno dalej polemizować skoro statystyka to pokazuje potem trzeba było powiedzieć a jakie ze sprowadzaniem używanych aut z zagranicy sprowadzamy ich coraz więcej czy po prostu jest prowadzona tak jak zawsze sprowadzamy coraz więcej to jest właśnie ta druga część rynku motoryzacyjnego, bo no jak to w życiu bywa część społeczeństwa ma się lepiej i 9 marca tak samo lub niestety gorzej, choć my oczywiście kibicujemy, żeby wszystkie działy się jak najlepiej, żeby wszystkich w każdym razie bardzo dużą grupę coraz większą grupę było stać na kupowanie nowych samochodów natomiast mniej więcej proporcje są stałe to znaczy 13 samochodów nowych 23 samochodów używanych i co jest prawdziwe obrazy to jest prawdziwy obraz rynku, dlatego że musimy mieć świadomość, że średnia cena samochodu używanego w Polsce to jest nieco powyżej 20  000, ale oczywiście są samochody są takie rejony rejony jedno znów biedna nazwijmy to gdzie samochody po 10  000 ton to to są samochody najchętniej kupowane w związku, z czym w obu co do zasady myślę, że się jednak bogacimy jako naród, bo jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu te używane samochody były bardzo tani i bardzo złej kondycji teraz to rośnie rośnie rynek nowych samochodów rośnie używanych, aczkolwiek mniej więcej proporcje wiekowe zostają takie same, czyli no i połowa samochodów używanych to są samochody starsze niż 10 lat połowa samochodów używanych, czyli mniej więcej 400  000 to jest bardzo duże jak samochód pytanie o stan techniczny, ponieważ wiek nie jest wykładnikiem jej stanu technicznego pojazdu oczywiście można z pewnym prawdopodobieństwem i przybliżeniem powiedzieć, że im starszy samochód tym gorszym stanie technicznym, ale to nie zawsze sprawdza ponieważ, jeżeli dbamy o ten samochód, jeżeli mamy mniej, jeżeli on jest regularnie serwisowany rybną teamy oczywiście może być autoryzowanej stacji, ale też, jeżeli to jest bardzo przyzwoita stacja nieautoryzowana to przy 57 czy dziesięcioletni samochodzie naprawdę nic się nie dzieje czyli, jeżeli ten sam, jeżeli ten samochód jest prawdziwie czy może inaczej, jeżeli jest prawidłowo nie serwisowany, jeżeli mamy też samochód, jeżeli na bieżąco dokonywane są naprawy, jeżeli ten samochód uczciwie przechodzi przegląd to znaczy nie obawiamy się pojechać bowiem, że z tym samochodem jest coś nie tak to to jest normalny samochód normalna część rynku no dobrze, ale jeśli chodzi o tę stronę zakupową tuż po trochę o tym, wspomniał, czyli firmy, a być może jest także te dobre wyniki, bo za chwilę zapytam pana jakiś film skala tego wzrostu albo co w liczbach słychać może to jest także to po prostu właśnie w firmę kupują coraz więcej tych samochodów i też wtedy trudno byłoby ocenić na jak to jest z tym postęp naszej zamożności skoro to najwięcej firm uśmiecha im powiedzieć 1 rzecz rośnie ilość kupowanych samochodów przez firmy wyrażone w sztukach, ale też rośnie procentowo, czyli mniej więcej możemy powiedzieć, że klienci indywidualni no z grubsza kupują od lat podobną rosnącą, ale nie bardzo nie ilość samochodów to trzeba zwrócić uwagę na 1 rzecz kilka lat temu zostały wprowadzone przepisy fiskalne bardzo dobrze, że tak się stało, które normalizują wały czy zna analizowały mnie używanie samochodów firmowych do prywatnego użycia tej chwili płacisz podatek, jeżeli pracodawca wyraża zgodę na to, żebyśmy jeździli po godzinach pracy samochodem służbowym płacimy podatek on mówiąc zupełnie uczciwie jest niewysoki w związku, z czym można ten samochód używać prywatnie co powoduje, że duża część takich osób, które mają samochód służbowy i zgody pracodawcy na używanie go prywatnie po prostu nie kupują samochodów w ogóle ani nowego ani starego, bo mają ten służbowy do użytku prywatnego i ta grupa jest dość duża dlatego to wydaje mi się jest główna przyczyna, dla której dla, której ilość samochodów nowych kupowanych indywidualnie przez klientów indywidualnych nie rośnie w niej nie rośnie tak dynamicznie natomiast warto zwrócić uwagę na 1 rzecz pytał pan redaktor o liczbie no to są co roku dwucyfrowe wzrosty w tym roku mamy powyżej 12 % na razie na sierpień będzie bardzo nie będzie będzie bardzo dobre, a może nawet lepiej niż bardzo dobre, ale nie jest to spowodowane grubość naszych portfeli akurat w sierpniu tylko tym, że od 1 września wchodzą nowe przepisy homologacyjne i stare homologację tracą ważność oprócz pewnej puli są dokładnie w jaki sposób na statystykę tak, dlatego że te samochody, które zostały jeszcze zostały homologowane wg tego starego systemu muszą zostać sprzedany do 1 września jest pewna pula tzw. końcowej partii produkcji, która może zostać sprzedana po 1 września, ale jeżeli któryś z importerów czy dilerów wyliczył sobie, że może zostać mu więcej no to samochody muszą być sprzedane w sierpniu czytaj będą zarejestrowane, a skoro będą zarejestrowane no to znaczy, że z w statystykach będzie będzie wzrost może nawet kilkadziesiąt procent, a może nawet, więc na to miasto to to to nie jest żadna mnie to nie spowodowane żadnym innym czynnikiem poza tym, że wchodzi też wchodzą te nowe przepisy, które w praktyce z punktu widzenia klientów nie będą miały większego znaczenia dlatego, że to jest tylko inny sposób homologowany inny sposób Poli rozliczenia zużycia paliwa on będzie bliższy rzeczywistości zmienia się coś na przestrzeni lat ceny, jeżeli się zmienia w sposób rewolucyjny to proszę o tym, powiedzieć zmienia się coś na przestrzeni nad swoim Markach jeśli chodzi o dnia 9 wchodzą nowe czysta tylko w kupowaniu to znaczy, że marki, które zazwyczaj były liderami wciąż są tymi liderami to mniej więcej utrzymuje się mniej więcej utrzymuje się podobna sytuacja na rynku te firmy, które od lat były w czołówce są one dalej są w czołówce, choć powiedziałbym nieco się wy płaszcza, bo niektóre marki niektóre marki idą lekko do góry niektóre spadają, ale generalnie, jeżeli popatrzymy na rynek to z grubsza nasze sympatie czy antypatie do poszczególnych producentów są z grubsza można powiedzieć takie same nudno i jesteśmy w przededniu bardzo dużej zmiany ta zmiana nazywa się elektromobilność to zmiana nazywają się nowe napędy ta zmiana nazywa się car-sharingu i jeszcze kilka tego typu rzeczy, które w ciągu najbliższych kilkunastu, a na pewno kilkudziesięciu lat bardzo zmienią rynek motoryzacyjny jak bardzo pewnie nieraz będziemy mieli okazję o tym, rozmawiać nie podają, że pan mnie takiej prognozy KE rynek będzie zielono z lat 20, a sam odnosił się pan do tego jak wyglądał 20 lat temu myślę, że jeżeli chciałbym być, jeżeli chce być odpowiedzialny, jeżeli są za lat kilkanaście odpowiadać za to co powiedziałem to myślę, że dzisiaj bardzo trudno bardzo trudno szczególnie w perspektywie tych wszystkich zmian czy wszystko to, o czym pan mówił właśnie z tej perspektywy tych zmian jak będą zmieniały się napędy jak zmieniały będą się systemy odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo powoduje, że auta będą tylko droższa w, jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie te czynniki, które spowodowały Soros wzrost ceny samochodu ze względu na środowisko, czyli nowe normy czystości spalin tego typu rzeczy to w ostatnich kilku latach cena samochodu wzrosła my jako branża motoryzacyjna szacujemy między 1 , 52 , 51000 EUR to zależy jaki, jaki samochód zależy w jaki sposób liczenia, czyli na pewno wszystkie wymagania poprawiające bezpieczeństwo wszystkie wymagania po poprawiające no bardzo szeroko ekologię w obszarze motoryzacji niestety będą powodowały wzrost cen w i tego nie uciekniemy po prostu nowe technologie kosztują trzeba na to wyłożyć pieniądze, ale i zwrot ich jest no taki powiedziałbym mało dotyka albo, jeżeli dzisiaj samochód z normą euro 6 w porównaniu z samochodem z normą euro 1, czyli sprzed powiedzmy 25 czy 30 lat to jest przepaść z punktu widzenia ekologii dzisiejsze samochody no w zasadzie można prawie, że się no może nie do końca ale, ale jak człowiek jest blisko rury dzisiaj, a bułki 30 lat temu to jest bardzo wyczuwalna różnica tak bym opowiedział mu myśleć o różowych dywidendę od lewej no i jej tata jest niepoliczalne, bo policzyć można ile wzrosła cena samochodu natomiast, o ile jesteśmy zdrowsi ile ludzi, ale nie zachorowało na jakieś choroby to jest bardzo trudno policzalne natomiast całą pewnością to jest korzyść, więc pojawia się pytanie czy chcemy płacić za coś co jest nie dotyka, ale dotyka mniej więcej o odpowiedź brzmi ta notuje zrobiłem bardzo ciekawą dyskusję ja akurat myślę, że nie tylko na tę scenę albo nie tylko w tej audycji nie spoczniemy, ale my spokojnie możemy wrócić i to w różnych jej wydania, dlatego że to, o czym na przestrzeni tej naszej krótkiej godzi się spotkania mówiliśmy, czyli no właśnie ten postęp, który wpływa na to on inny nie tylko na cenę przede wszystkim na technologia technologia ma będzie miał wpły w na ekologię, ale przecież wcześniej mówiliśmy o tych sprowadzanych samochodach z zagranicy to jest bardzo ciekawe pytanie w kontekście ekologii i tego co się dzieje z powietrzem to są te duże auta, o których pan mówił, o które więcej spalają jeszcze w ten tradycyjny sposób to też jest interesujące pytanie na temat na razie nie kończą rycerze mnóstwo do wieczora moglibyśmy gawędzi nowości oczywiście zakończyć się to co w tym ten rok będzie kolejnym rekordowym jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów mam nadzieję, że będzie kolejnym w rekordowym, jeżeli nic się nie wydarzy złego to tak będzie, ale to też jest efekt no rozwijającej się gospodarki tego, że gospodarce w tej chwili jest dobrze no bo to oznacza, że przedsiębiorstwa kupują samochody i to oznacza, że osoby indywidualne klienci indywidualni dobrze się czują są pewni i kupują samochód pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był gościem raportu gospodarczego dziękuję bardzo dziękuję bardzo nas informacje po informacjach Jakub Janiszewski audycja połączenie także bardzo dziękuję Maciej Głogowski Deus Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA