REKLAMA

Pożegnanie Mariusza Hermansdorfera

Andymateria
Data emisji:
2018-08-23 14:40
Audycja:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

Był wieloletnim dyrektorem Muzeum Narodowego We Wrocławiu. Przez kilkadziesiąt lat budował zbiory Muzeum kupując prace Abakanowicz, Stażewskiego czy Kantora. W Andymaterii pożegnanie zmarłego 19 sierpnia Mariusza Hermansdorfera.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria o w Andymaterii w radiu TOK FM w czwartki po czternasty 40 stóp jest już Anda Rottenberg dzień dobry pani Janda dzień dobry Phenian na dzień dobry Anna Wacławik-Orpik dzisiaj niestety pożegnanie w Andymaterii no co pewien czas należy się pożegnać, jeżeli odchodzi ktoś, kto wie, że był dużo dla polskiej sztuki bądź sam był artystą nie prowadzimy programowe wszystkich dziedzinach kultury, więc nie pożegnały się my ani Koreanki Tomaszem Stańko ani Piotra Rozwiń » Szul kina teraz żegnamy Mariusza hermy surfera, który zmarł 19 sierpnia właśnie we Wrocławiu w swoim domu wydaje się mojego kolegi starszego wieloletniego poznałem go, zanim został dyrektorem muzeum Narodowego we Wrocławiu został nim w 1983 roku i pełnił tę funkcję 30 lat w trudnych czasach został dyrektorem powiedz odeszła Bożena Steinborn z muzeum Narodowego i zdolny umieściłem swego młodszego kolegę był 1 z moczu dyrektorów muzealnych, jeżeli nie najmłodszym w tamtym czasie, ale już dał poznać wcześniej jako kurator przede wszystkim wysta w indywidualnych, ale też jako kurator wysta w reprezentujących Polskę czy udziałów polskiej w międzynarodowych konfrontacjach artystycznych canis mer wypadkiem niewielkie Biennale we Francji i w Biennale w Sao Paulo i wielokrotnie wyjeżdżał, więc dał się poznać jako ktoś, kto potrafi, a co więcej, kto umie rozmawiać z władzą, bo wtedy to było bardzo ważne oraz zmianą osoby sztuki współczesnej miał bardzo specjalny GUS i odważył się kolekcjonować sztukę dla muzeum Narodowego, kierując się tym swoim wyczuciem w tym swoim gustem to i Vichy la kie run do dziś jest raczej gremia należą mu są specjalne komisje w większości instytucji tego rodzaju są dyskusje na temat tego co kupić i t d . on miał taki przywilej autonomii i pełnej autonomii na 30 lat był dyrektorem to się mnie zdarzało już po osiemdziesiątym dziewiątym roku większość dyrektorów miała kontrakty on miał taką strategię kupowania częstotliwość jego znaczy raz na jakiś czas po raz na 23 lata objeżdżał wybranych przez siebie artystów jeździł do nich do domu bądź do pracowni i do kup bywał do tego już miał muzeum, a więc stworzył takie długie Serie reprezentatywny dla rozmaitych okresów tego samego twórcy IR dowódców nie było zbyt wielu on może nie miał zaufania do wszystkich, ale jak już zaczął zbierać to zbierał konsekwentnie inny przykład zebrał najbardziej reprezentatywny zespół Zbigniewa Makowskiego jest w muzeum Narodowym we Wrocławiu w tej chwili w UE to nie jest jeśli nie wolno się wtrącić Phenian do człowieka się norma, że artysta kolekcjonuje się dla jakiejś instytucji bo, obserwując jego drogę i PiS różnimy się różni się zdarza, a dzisiaj sztuka jest znacznie droższa niż wtedy, kiedy Marysia okupowały ją kupował kultową leczą przychodzi mówił bez najwięcej, ale tanich opłat od sztuki i jeszcze na ogół dostawał dodatkowy obraz w prezencie, żeby nie obniżać ceny to była strategia lek. Stefana, żeby nie obniżać ceny jednostkowej kupowałam 2 dzieła, a trzecie prosiłem prezydenci i zdobył wtedy gest ze strony artysty, a dla pozostałych dzieła utrzymywał z remontem więc to zależy jak to profilu jest on swoje zbiory muzeum sztuki nowoczesnej ma szerokie spektrum na przekór rozmaitych też mieć międzynarodowe i tam nie jest tak, że oni mają archiwa w poszczególnych wybranych artystów, ale są niemal wyczerpujące, ale jeśli chodzi o zakupy to raczej potrzebuje mieć reprezentacji gdybać czy dzieła tego samego twórcy zapewne jest model muzeum zapewne będą dokupywać jeśli chodzi o zachęty tam też jest podobna strategia, a nie wiem jak to wygląda w muzeum Narodowym w Warszawie nie jak wygląda w Poznaniu, bo tam przez długi czas też były takie próby kupowania, a tylko tam znacznie szersze spektrum Mariusz wybiera rower swego upodobania naprawdę niewielką reprezentację i jej bardzo konsekwentnie po zakupy tych zakupów dokonywał zwierzaka, odkrywając nowego twórcy lub powiedział w rozmowy z Rzeczpospolitą rzecz następującą w sztuce współczesnej jest bardzo dużo hucpy czuje to nosem, bo działam trochę jak antykwariusz ani jak naukowiec często czuję, że coś jest fałszywe źle namalowane, że zieje pustką, że autor nie ma nic dopowiedzenia miał do tego prawo oczywiście wszyscy to wiemy czym tylko umieć wydłubać ze 1 dzieło z pośród mnogości banału konto potrafił wobec wielu, ale nie miał zaufania do najmłodszego pokolenia i to było widać petentem zakończyć się ze mną konsultował co do Tarasiewicza, by to było jeszcze w miarę wcześnie Tarasewicz opiera zaczął wchodzić na firmamencie powiedziałabym, że nie był pewny w lesie teraz też był najmłodszym twórcom SCR miał, do którego kolekcjonował, ale były zresztą już bardzo takiemu żyłem w Danii o chodząc bardzo wycieńczony chorobą był na wernisażu Tarasewicza w w maju w w muzeum architektury, ale szybko wyszło czy pojawi się mechanik, więc było wiadomo, że jest chory, niemniej on należał może był ostatnim takim dyrektorem w UE który, jakby przeszedł w tego efekt poprzedniej epoki swymi obyczajami w poprzedniej epoki z tym są bezkres nowością, że się tak wyrażę swoje idee, które w dni kadencji innością i później, kiedy przestał w 2013 roku pełni funkcję dyrektora notę neutralnie chwyty są na wielo wielu z nas, że te byli mu się oderwać od tego muszli żył nim do muzeum w aucie było w jego głowie, ale też robił wystawy ja byłam takiej wystawie, którą chyba zrobił wspólnie z Bożeną Kowalską na dworcu są one World została wygospodarowana przestrzeń we Wrocławiu dla sztuki nie jest za bardzo duża, ale może to zrobić smakowite wystawy kiedyś w 2 lata temu HBM byłam zaproszona MO wystawy książek z Bożeną Kowalską i na wybranych twórców Basia porucznik KOV Fangor, a Sidor Stażewski chyba myślami był taki rygor z drugiej właśnie młodzież może Abakanowicz bardzo dużo z biura analiz zebra, a więc właściwie razem z nim odeszła od Dolnej młodszym przedstawicielem minionej epoki tak mi powiedziała podzi w strategie dyrektorów w zupełnie inny, ale tyszanie mają krótką perspektywę żaden dzisiejszy dyrektorom jakiegokolwiek muzeum nie ma takiej perspektywy, że będzie poza czasem radykalny zarządzał tą samą instytucję, a więc mówię to był taki czas tego królowania w muzeum to było jego moc wrażeń miał kolekcję prywatną to oczywiście, bo on też pisał i im przez tyle lat aktywności pięćdziesięcioletni nożem brał sporo, gdyż zawsze plon pracy z artystami pewien cynik, który właśnie rzeczy pokazywał mi na tym dworcu i żegnając Mariusza żegnamy epokę, która przywróci im cokolwiek się nie powie to byli ci dyrektorzy, którzy Jacek Stanisławski n p . którzy przez całe dekady musieli grać władzy to akurat może wrócić ale, ale nauczyli się języka, jakim mówią do władzy, a jednocześnie nota władze w jaki sposób umiała ich uszanować umiał uszanować ich kompetencji, a więc to też jest taka czek jest taka ciekawa perspektywa oni potrafili uchylać drzwi na zachód i wprowadzać do nas też wyprowadzać naszych artystów rolników za żelazną żegnać kolejne ławki sprowadzę, a Mariusz wyprowadza to znaczy pokazywał go wzruszyło za granicą Cup i to niekoniecznie tą, którą władze, by chciała tam wysłać pytanie co to jest tak, że władze miast i strategii czy władza co innego wysyłała na Biennale krajów nadbałtyckich socrealizm z socjalistycznego malarstwo zaangażowanego w Rostoku czy do Moskwy, a co innego do Wenecji czy są upały, bo to też były takie strategie nie my nie możemy się wstydzić, więc wiedzieć w związku z tym Mariusz należałoby tych, którzy będą mogli pojechać do Sao Paulo to idealista Magdalena Abakanowicz prawda wobec tego to jest i tak, że były prowadzone właściwie po pięćdziesiątego szóstego roku ma przed wcześniej, ale pięćdziesiątego szóstego roku tak i pojawi się taki wzrost na nowy Dwór był taki LO no on w wychodzimy z tego gabinetu albo próbujemy coś zrobić dla sztuki niektórzy nie wychodzili z gabinetu muzea sztuki nie robili, ale niektórzy robili Mariusz leżał dla tych, którzy do tych, którzy próbowali robić żegnamy Mariusz Herman z serem byłego długoletniego dyrektora muzeum Narodowego we Wrocławiu i win spróbujemy po spojrzeć na procesie dzieje aktualnie antymateria w radiu TOK FM program o sztuce w czwartki po czternasty 40 i Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA