REKLAMA

"Miejmy nadzieję, że nie staniemy się wiarygodnym gospodarczo, ale autorytarnym krajem"

Analizy
Data emisji:
2018-08-23 18:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
27:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Analizy. Agata Kowalska przy mikrofonie. Dzisiaj rano odbyła się konferencja prasowa, to pewnie żadna nowość dla państwa, jak Polska długa i szeroka ciągle organizowane są jakieś konferencje prasowe. Ta jakoś wyjątkowo mnie zaciekawiła, ze względu na skład, ze względu na treści, ze względu na to, że jednym z uczestników tej konferencji, a zarazem współorganizatorem, był nasz gość Marek Tatała, ekonomista i wiceprezes Forum Obywatelskiego Rozwoju, dzień dobry. Rozwiń »
Rozpoczęliśmy nadawanie tuż spod budynku Krajowej Rady Sądownictwa z DM sędzia Katarzyna Wróbel prof. Marcinem Bartczakiem Kos z listą dr Barbarą Grabowską-Moroz Helsińskiej fundacji praw człowieka mecenas Marią Richard głaz z wolnych sądów jeszcze z Patrykiem fachowcem również z fundacji obywatelskiego rozwoju dosyć egzotyczny Sojusz pod budynkiem krajowej rady sądownictwa o ósmej 30 rano i co się działo co się stało, kiedy usłyszeliśmy wczoraj, że krajowa rada sądownictwa zamierza przyspieszyć wybory do Sądu Najwyższego, bo do tej pory spodziewaliśmy się czy słyszeliśmy sygnały, że uważa, że będzie to miało miejsce we wrześniu, bo spodziewaliśmy się że, że takie przyspieszenie może nastąpić to podjęliśmy już późną porą decyzja o tym, że należy spotkać się z mediami wytłumaczyć, jakie sam, jaki widzimy problem z tym wyborem, jakie widzimy zastrzeżenia

Jeżeli chodzi o sam proces tego wyboru, który na zupełnie nie przystaje do RODO do powagi instytucja, której mówimy mówimy o najważniejszym sądzie w Polsce w Sądzie Najwyższym zabraliśmy się grupą organizacji część Cykoria jest z organizacji jest też aktywna w komitecie obrony sprawiedliwości kolos który, których również wczoraj bardzo aktywnie nocną porą namalował o tej całej sytuacji my uznaliśmy, że rząd należy przekazać opinii publicznej za pośrednictwem mediów naszą opinię, gdy ten pośpiech, z czym łączyć się, dlaczego krajowa rada nagle SMS-y do swoich członków zbiera się i tak jak państwo już służą

W radiu TOK FM wciąż procedujemy i w rekomenduję kandydatów do Sądu Najwyższego, skąd to przyspieszenie myślę, że przede wszystkim to przyspieszenie wynika z tego co dzieje się w tej sprawie na poziomie Unii Europejskiej zarówno pytania prawne zadane pytania prejudycjalne zadane przez Sąd Najwyższy w jakiej no ten czas na odpowiedź, który ma Polski rząd ma zastrzeżenia komisji Europejskiej, po której czyli potem po odpowiedzi komisja może podjąć decyzję, żeby także skierować swoje pytania zastrzeżenia do Europejskiego Trybunału sprawiedliwości na jej wydaje się, że rząd to jest główny moty w tego pośpiechu to znaczy, żeby pewne fakty miały już miejsce wybory tych osób, zanim europejskie sądownictwo będzie mogło się w tej sprawie wypowiedzieć i moi rodzice mają opinię w domu chcą dostarczyć jeszcze więcej argumentów

Żartują trochę mówię serio do tego, że się dowiedzieliśmy właśnie przez chwilę głosowanie na tzw. KRS nad kandydaturami będzie też tajne, ale ich, dlaczego jak powiedział sędzia Mazur, czyli przewodniczący tzw. teraz przychyla się do poglądu, że głosowanie niejawne zapewni poczucie wolności i braku nacisków ze strony opinii publicznej, bo jawność też ma swoje granice tak powiedział w, a tak powiedział sędzia Mazur to już to zostałem państwo do oceny, bo przecież ta nowa krajowa rada sądownictwa miała być przejrzysta, ale jakoś nie jest wracając do dzisiejszej konferencji Penn i zdziwiło

Mnie zdziwiło mnie skład to znaczyć dziwi mnie to, że oprócz prawników, których znamy z debaty i walki o mnie wolne sądy o naprzeciwko tej polityce PiS w wymiarze sprawiedliwości nagle pojawia się reform for, który każdemu z nas kojarzy się z gospodarką z walką o wolność gospodarczą o prawo przedsiębiorców i t d . tak dalej gdy, dlaczego wy tutaj nie tylko o ME wypadać się w brązową są winni, ale wręcz organizujecie konferencję wręcz im podpisywać się pod pewnym protestem przede wszystkim forum obywatelskiego rozwoju zajmuje się też tematyką szeroko rozumianych rządów prawa i to nie tylko od czasu rządów prawa i sprawiedliwości z naszej stronie można znaleźć publikacje z roku 20101112 . które dotyczyły m. in. prokuratury czy czy sądownictwa analizowaliśmy wspólnie z innymi organizacjami np. strony internetowe sądów w jaki sposób obywatel może czerpać z nich przydatnej informacji, więc to nie jest dla nas nowa działka zajmowanie się tym tematem, choć prawdopodobnie faktycznie byliśmy bardziej kojarzeni z tymi tematami gospodarczymi wzeszłym roku mniej więcej w tym samym okresie, w którym dzisiaj rozmawiamy pod koniec wakacji opublikowaliśmy analizę na temat wpływu czy związków niezależności sądownictwa na wolności gospodarczej rozwoju gospodarczego i wolności obywatelskich

I tutaj też to jest taki nasz wkład to on dyskusja i myślę, że też wkład w działaniach koalicji, bo np. ta koalicja Kos, w której Forrest też aktywny na to także staramy się do niej wnieść TomTom perspektywa gospodarczą jest czy interesów na hałas nie w IT dowodowo dokładnie ten element wątek, który pan podjął w czasie tej dzisiejszej porannej konferencji, pokazując związek między inwestycjami, a w innych stabilnym AM i godnym zaufania wymiaru sprawiedliwości i turyzmu MUX jak i mam potężny kłopot z tym z tą tezą, dlatego że samych Włoszech analiz, o których pan przed chwilą mówił w wynika jasno, że nigdy nie było specjalnie dobrze 0 z przekonaniem przygotowaliście między nimi raport o przyczynach niesłusznych skazań w Polsce, gdzie przyczynami były niekompetencja sędziów niekompetencja obrońców niekompetencja prokuratorów i brak możliwości podnoszenia kwalifikacji albo chęć podnoszenia kwalifikacji przez wymienione wyżej w 2003 dowód w 20152013 roku do opieszałości sądów i o tym jak będzie drugie są procesy jak sędziowie są nieprzygotowani

Więc skąd dzisiaj taka mocna teza rano o tym, że to co się teraz dzieje w wymiarze sprawiedliwości może wpłynąć na inwestycje skoro do tej pory sądy to nie był przyjaciel przedsiębiorcy tam monument po prostu ciągnęły się te procesy często było mnie nie niepewne niepewny los minione sprawy i t d . tak dalej popełniono błędy to na co zwracaliśmy uwagę jeszcze przed 2015 rokiem roku rokiem to przede wszystkim na powolność tych tych spra w sądowych tego że, że one trwają zbyt długo w porównaniu n p . z innymi krajami Unii Europejskiej czy OECD i to faktycznie jest coś co co TEPCO przez przeszkadza przedsiębiorcom w taki najbardziej popularnych w raportach dotyczących działalności gospodarczej banku światowego Doing biznes ten czynnik długości postępowania sądowego jest brane pod uwagę i analizowane z tej perspektywy porównawczej, ale to na co dziś zwracamy uwagę to, że różne rzeczy wymiarze sprawdziła się na razie

Należy rozumieć jako pewien splot jest to splot zarówno sprawności działania sądów jak i niezależności nie można mieć znaczenie ma nie można tych 2 rzeczy te rozdzielać ich podam tutaj przykład z tego duży biznes tych raportów, o których mówimy badanie często powołuje się premier Morawiecki i powołuje się na to, że w Polsce jest faktycznie ten średni czas takiego procesu, który z całym procesem od czasu złożenia wniosku aż o wyegzekwowanie należności w Polsce przekracza 1000 dni co jest oczywiście bardzo mało spektakularna i liczba robiąca wrażenie jest jednak faktycznie z gorszych wyników z Unii Europejskiej, choć sam jeszcze gorsze np. Grecy i kilka innych krajów

Tutaj po pierwsze warto zauważyć, że odnotowaliśmy duży postęp to znaczy my byliśmy na o wiele gorszym poziomie w 2004 roku, kiedy bank światowy zaczął robić raporty, więc okazja, aby ją z bardzo złego poziomu zmniejszyliśmy do czegoś co cały czas należy poprawiać, ale to na co warto zwrócić uwagę to jaki kraj są w czołówce tego ranka rankingu pod kątem właśnie tego tej szybkości postępowania i tam z Rz wśród czołowych krajów pojawiają się oczywiście państwa Europy zachodniej, ale pojawia się też Rosja Azerbejdżan Białoruś co pokazuje, że szybkość to nie wszystko w Chinach czy można można szybko rozwiązywać spory, ale niekoniecznie Myśla przedsiębiorcy czy Czech czy obywatele generalnie w tych krajach cenią sobie niezależność wymiaru sprawiedliwości w krajach które, które przodują w tym rankingu rzecz przykładem na to, że szybko nie znaczy

Dobrze jest choćby właśnie trwająca procedura przed krajową radą sądownictwa, gdzie dziesięciominutowych przesłuchania decyduje się o losie najwyżej są sędziów najważniejszego sądu w Polsce rzeczywiście szybkość to nie wszystko, ale pan i PC oraz Lech wraca pan tego wątku związanego z ręki niezależność sądownictwa jak to się ma do dobrostanu inwestorów przedsiębiorców to przede wszystkim badania które, która Ford pokazał wzeszłym roku pokazują, że istniejące związki to znaczy, że dla wzrostu gospodarczego generalnie szeroko rozumiana taka stabilność i niezależność wymiaru sprawiedliwości ma znaczenia to co pokazują się na zbadanie wątku

No to co to co pokazują badania to to przede wszystkim też pewien rozdział jest też ważne badania mierzą faktyczną i zapisaną wprawie niezależność, ponieważ można mieć się doskonale napisana konstytucja z różnymi wolnościami obywatelskimi i tego typu sprawami, ale niekoniecznie one są potem egzekwowane nawet w konstytucji PRL były pewne zapisy, które kiedyś grał pięknie brzmiały ale, ale mieliśmy na ogromne problemy z ich faktycznym egzekwowaniem tego tak de facto nie było i tutaj ważna jest właśnie data ta faktyczna miara to proces mierzone n p . przez osoby, które sam ekonomistami zazwyczaj zajmującymi się dziedziną, prosząc ekonomiczna zaprawa to różne czynniki te niezależności na nią wpływa np. długość trwania kadencji czy ona zapisana w ustawach czczona jest przestrzegana

Czy nie są one przerywane przed w czasie przedwcześnie przez różnego rodzaju sztuczki legislacyjne n p . takie jak obniżanie wieku emerytalnego struktury sądów to znaczy czy nie sam zmieniane struktura okręgów sądowych po to, żeby móc np. różne sprawy przesuwać, ale co zwykle dotyczy spra w politycznych ryzyko jeśli chodzi o ewentualną zależność sądu lub kojarzymy z ryzykiem w sprawach politycznych, ale co to ma wspólnego z inwestorami z przedsiębiorcami ma to o tyle istotne znaczenie, że przedsiębiorca, który jest i równocześnie inwestorem często podejmuje decyzje w bardzo długim horyzoncie czasowym on w momencie Podgrodzie dziś podejmie decyzję i wybuduj jakąś fabrykę to już ciężko mu się z tego wycofać

Dlatego on musi mieć pewność, że ta stopa zwrotu, którą sobie założył będzie taka sobie założył że, żeby ten biznes było opłacalne i w sytuacji, kiedy mamy niestabilność polityczną psioczy na wymiar stabilności w danym kraju rośnie czynnik potencjalnych kosztów, bo ona sama wyliczane ten czynnik czynnikiem ryzyka są koszty związane np. z tym, że nie będzie mógł egzekwować przepisów, że zmieni się prawo w sposób niekorzystny, że np. zostaną nałożone albo niekonstytucyjny tak, a on nie będzie mógł np. tej zmiany wprawie zakwestionować przed niezależny wymiar sprawiedliwości, a może być n p . Expo w sporze z państwa tak, bo np. jakaś instytucja Państwowa może podważyć jego działania jaz lokalny samorząd, więc ta znana z Izraela są silne

Marek Tatała jest z nami w studiu ekonomista wiceprezes forum obywatelskiego rozwoju zaraz wrócimy dyskusją boleć jeszcze mamy dokręcać śrubę zaraz wracam analizuje pozycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu Marek Tatała ekonomista i wiceprezes forum obywatelskiego rozwoju for współorganizował dziś rano konferencję przed siedzibą krajowej rady sądownictwa i wraz z prawnikami sędziom WM ma adwokacką profesorem prawa z protestowali przeciwko przyspieszeniu prac wyboru sędziów do Sądu Najwyższego, wskazując na różnego rodzaju negatywne skutki owego przyspieszenia w marce cała wskazywał m. in. wówczas rano

I teraz się w naszej audycji żąda on sposób w jaki zdemolowany jest wymiar sprawiedliwości w Polsce wpływa na zachowania inwestorów i wpływa ono im stabilność wolność tynk inwestycji w swoje zwyciężamy stabilności LM z planów przedsiębiorców w Polsce też pewnie podmiotów zewnętrznych zagranicznych w i Jan cały czas mamy dziś kłopot z tą tezą, dlatego że w Bush podczas pierwszej części sądy nie były zgodne najbardziej przyjazną przestrzenią dla przedsiębiorców i o tym, również Stanford wielokrotnie mówił natomiast tuż przed informacjami wskazał pan na inne elementy oto przedsiębiorca zastanawia się czy zainwestować środki zakłada jakiś tam zawrze w jakimś długoletnim planie, a zysk

No nie wiem, ponieważ sąd się zmieniają nie wie, jaki będzie los jego samego jego biznesu jego pracowników czy przepisów prawa nawet jeśli będą niekonstytucyjne sąd może MF wciąż jest stosować, bo nie będzie, dokąd się odwołać tyle tylko w, że to wszystko co pan opisuje w preambule nie jest likwidacja systemu wystarczy zmiana systemu inwestycyjnego zmiana reguł gry inwestorzy funkcjonują na całym świecie w różnych krajach, w których element mamy demokratyczne rządy prawa demokratyczne rządy bezprawia niedemokratyczne rządy z gospodarką rynkową i w różnych warunkach

Różni inwestorzy, a czasem nawet ci sami choćby Google odnajdują się w związku z tym wracam do tej tezy czy aby na pewno to są takie złe wiadomości dla przedsiębiorców, że sądy będą mniej przewidywalna, bo będą bardziej przewidywalna, ale z PiS innego punktu widzenia z punktu widzenia władzy politycznej co nie znaczy, że Wybrzeże będzie działo biznesowi przede wszystkim warto podkreślić, że nie powinniśmy oczekiwać, że n p . takie rozmontowanie niezależności z San sądownictwa doprowadzi natychmiastowa do jakiegoś krachu tak to czy mówimy tutaj o procesach, które są raczej długotrwałymi procesami akumulacji pewnych złych rozwiązań, które z takim długookresowym rozrachunku wpływają na Nana na na gospodarkę czy na działalność gospodarczą i te złe zmiany jak się akumulują to mogą też doprowadzić na wypadek załamania

I ja ne to co netto to tu toczą się przyjrzałem to głośna ostatnio temat Turcji, a kiedyś Grecji Turcja to kraj, który nabył na pierwszych stronach gazet w ostatnich dniach ze względu na załamanie gospodarcze kryzys związany walutowe i ich działania prezydenta, który np. usiłował wpływać na bank centralny, ale pamiętajmy, że nie od 2012 jak tam głównym też czynnikiem było bardzo krótkich rozkaz pana prezydenta trampa Camden ten czynnik zewnętrzny też mocno Zawoi zadziałał my pozostajemy wciąż poza w grze głównych gospodarka turecka gwiazda właśnie na tego typu tego typu szoki czy 1 tu mogą mu to dziać, ale pamiętajmy co się działo w Turcji od 2012 roku, kiedy not in partia czy obóz polityczny prezydenta utwierdziła u GU Lu utwierdziła swoją pozycję u władzy mieliśmy dotyczy do czynienia z systematycznym rozmontowywanie systemu praworządności ten szczyt rozmontowywanie miał miejsce chwili tzw. puczu

Bo tak naprawdę to ciężko powiedzieć to byłby realny poczcie może jakieś inspirowane przez samą władzę działania, kiedy do sędziowie trafiali do więzień tak byli zamykani i ta i system został pozbawiony tej niezależności sądownictwa i oczywiście ten krach przeczytał to co widzieliśmy dzisiaj to nie jest tylko i wyłącznie wpływ tego ale, ale to zwiększyła podatność gospodarki na różnego rodzaju Zaza zawirowania tego, że inwestorzy nie traktują Turcji jako miejsca przewidywalnego oczywiście to nie oznacza, że i tak nie będą przychodzić tylko wymaga zmiany modelu biznesowego na dno

Być może żądania wyższych przywilejów różnego rodzaju za to, żeby być w kraju, bo pamiętajmy, że taki zagraniczny inwestor często dostają ulgi podatkowe różnego rodzaju nie grunty zwolnienia z podatków i tym chronić dane są niestabilne musiałam nęcić bardziej tak czy muszą skompensować się ryzyko, a polityczna niestabilność, ale jak znam, bo to co dobry przykład idzie pan go podniósł, ale ja chciałam z kolei odbić piłeczkę i wskazać na Węgry kraj, w którym również rozmontowane jest niezależność sądownictwa, w którym prowadzona polityka jest czynnik głęboko niedemokratyczna podatna na korupcję i t d . tak dalej, a mimo to proszę bardzo główny inwestor zewnętrzny Niemcy 52 % w 522 % inwestycji na Węgrzech to z zewnątrz to są inwestycje niemieckie 12 % amerykańskie BMW dopiero co tego lata ogłosiło, że miliard euro zainwestuje na Węgrzech, mimo że Viktor Orbán silną ręką gdzieś tam stery w całkowitej władzy

To co możemy się dowiedzieć na temat Węgier to ta wspomniana korupcja to to samo co co tam rośnie co jest coraz bardziej też postrzegane przez różnego rodzaju indeksu cieczy miary międzynarodowe, ale może to jest przewidywalny kraj w Kortrijk jest tam korupcja, ale można przewidzieć, jakie są mechanizmy i wiadomo jak na razie, że to akurat narodowi, że w dobrze przewidzieć, ponieważ jest to pewnego rodzaju obóz są wokół premiera Węgier i takiej, a obóz powiązań, z którym chciałaby być po prostu dobrze dogadany, ale pamiętajmy, że korupcja to jest np. duże marnotrawstwo zasobów tak, bo te pieniądze, które trafiają n p . do kieszeni jakieś lokalnych oligarchów czy na jakieś niepotrzebne zagram inwestycje, które są inwestycjami pod publiczkę można było wykorzystać lepiej, tak więc ci inwestorzy tam przychodzą, ale i zasoby, które mogłyby napędzać jakiś produktywne działania w gospodarce idą na różnego rodzaju marnotrawstwa, więc to oczywiście dużo jest dyskusja musiał się odbyć studia na ile mniej opłacalne jest inwestowanie w krajach demokratycznych ze stabilnym systemem on prawa i systemem sprawiedliwości, dlatego że tam też się z kolei mnóstwo innych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę takich jak np. konsultacje publiczne przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego i cała ta reszta dosyć uciążliwych narzędzi, których w kraju, w którym wystarczy dać władz po odpowiednim ministrom albo ich podwładnym po prostu znikają te bariery znikają, więc ludzie rzeczy można mamy teraz postawić

Taką mamy mocną publicystyczną tezę, że nawet czasem łatwiej inwestować w krajach niedemokratycznych krajach, w których nie ma mowy o państwie prawa, bo nic innego rodzaju wysiłek jest potrzebny, ale bardzo istotna równe trzeba być po prostu na dobrej stopie ze władzą rządzącą, która na dotyk on robi wszystko, by pozostać władzą rządzącą, więc nie będzie trzeba za chwilę zmieniać partnerów na pewno ten proces uczenia się na jakiejś innej władzy innego systemu występuje, ale pamiętajmy też tych okresach przejścia no w tej chwili Polska ma 1 z niższych po poziomu inwestycji w relacji do PKB poniżej 18 proc na koniec 2017 roku wg planu Morawieckiego ten poziom ma już niebawem się na 25 % PKB

Ale nie widać, żebyśmy w ogóle zmierzali w tym kierunku bo, bo ten poziom idzie w długi oczywiście jest dużo analiz sól co wpływa na tak niski poziom inwestycji w Polsce, ale widać jesteśmy w pewnym dołku i nie warto zwiększać tych czynników, które przez krajowych, bo pamiętajmy też grała inwestorach i to jest też ważność do inwestycji krajowych i zagraniczne inwestorów mogą być odbierane jako dodatkowe ryzyko polityczne, które trzeba brać pod uwagę, że w różnego rodzaju kalkulacjach to ryzyko, jeżeli będzie się na stronach gen agencji ratingowych różnego rodzaju firm czy doradczych które, które analizują sytuację danych krajach to tam zawsze pojawia się ten czynnik polityka Risk, czyli ryzyko polityczne, które należy wziąć pod uwagę ich nie ukrywa zwrócił uwagę na to jak podwójnie skrytykował nasz biedny wstrząsane różnymi reformami kraj z Marek Tatała, bo z 1 strony powiedział tak prawo sprawiedliwość z sprawiło, że przestali inwestorzy ufać na tyle ten system, który znaliśmy do tej pory, by inwestować, czyli system państwa prawa państwa demokratycznego, a z drugiej strony w jako kraj EMC z nowym systemem, który wyruszy tworzy ustrojem Eno politycznym nowym nowym ustrojem gospodarczym 

Toteż nie jesteśmy specjalnie wiarygodnie jeszcze i przewidywali w związku z tym też nie warto jeszcze się tutaj wybierać z pieniędzmi no mam nadzieję, że ani żonie mam nadzieję, że nie dojdziemy do tego drugiego o innych drugiej fazy, gdzie będziemy wiarygodnym dla inwestorów autorytarnym krajem, gdzie poprzez dogadanie się z władzą można mieć Święty spokój i stabilne warunki do inwestowania ETA to ryzyko polityczne jest czynnikiem ocenianym przez przez firmy, które doradzają np. takim krajowym czy zagranicznym inwestorom jest też czynnikiem, który zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości, więc to nie jest jakiś mój wymysł, że żal, że przedsiębiorcy patrzą na ryzyko porażenia ze swoim obecnym polskie Ministerstwo Sprawiedliwości nie może w 2016 roku, kiedy trwały prace nad ustawą o krajowej radzie sądownictwa była też czy taka pierwsza ustawa light któraś zakładała, że sędziów nadal będą wybierać sędziowie, czyli przed takim przy takiej wersji ustawy

Już wtedy pojawił się także ocena skutków regulacji na stworzona w ministerstwie i w części zgromadziła się z łobuza piękne czasy resort przygotowywał ustawę przyznawał do tego, że ją przygotuje jeszcze przygotował ocenę skutków regulacji co tam pan znalazł w części siódmej każdego reżysera pojawia się taka tabela z napisem wraz ze skryptu, która opisuje wpły w na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorca jest z PiS nie ma tabela jest pusta, ale jest, a 1 wiersz, który nie jest to jest nazwane dodatkowe informacje w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń w tych dodatkowych informacjach poza zakresem dotyczącym ryzyka politycznego w Polsce pojawia się właśnie zdanie nie można jednak wykluczyć pośredniego wpływu projektu w związku z tzw. ryzykiem politycznym i dalej czytamy, ponieważ ma to znaczenia jest to ustawa okaże się, czyli organie konstytucyjnym w przypadku zinterpretowania projektowanych zmian jako ingerujących nadmiernie działalność organu Konstytucyjnego

Może dojść do pogorszenia takich indeksów czy indeksów tego ryzyka politycznego i negatywne konsekwencje dla konkurencyjności gospodarki, więc jeszcze 2016 roku Ministerstwo Sprawiedliwości zauważała, że inwestorzy mogą one złym okiem spojrzeć na to co robi prawo sprawę, że prawo i sprawiedliwość i przypomina, że mówimy o ustawie like, a ustawy, która nadal zakładała, że tych sędziów i na sposób będą wybierać te mają czas zmiany w, kiedy popatrzymy na ustawę o krajowej radzie radzie sądownictwa, która wyewoluowała z tego projektu i ocenie skutków regulacji do niej tam fragment już znika z tej ustawy, która została finalnie zawetowana przez przez prezydenta i pojawia się nowa ustawa, ale już później tym ryzykiem politycznym milczeniem nie przejmował, dlatego że ten OSR wydobywał dużą burzę w mediach szczególnie media gospodarcze, które szybko podjęły temat i zaczęły zadawać pytania rządzącym jak to oni sami pokazują że, że to ryzyko polityczne dla biznesu ma znaczenie

Pamiętajmy, że to, że to też był okres, kiedy przez jakiś czas agencje ratingowe również na Polskę spoglądały na nieprzyjaznym okiem i ten rajd został obniżony akuratnie Zenona KRS tylko na zmianę w Trybunale Konstytucyjnym ECS ciekawe, bo na szczęście nie jest także się coś coś nie zostanie zapisane w ocenie skutków regulacji pyta co to całe zjawisko nie istnieje ono istnieje wciąż tylko, tyle że nie ma mowy o nim ważnym rządowym dokumencie wykonałem dziś jeszcze na eksperyment przerwano do studia i wpisałam w wyszukiwarce Google hasła Polska ryzyko, że ekonomia w kontekście wpisami pań jest dużo znaczyć jakieś pojawiają stronę i pojawiał się różnego rodzaju opisy polskiej gospodarki i w na pierwszej takiej stronie

Było już kilka wpisów, które w tym ryzyku politycznym wymieniały właśnie działania rządów prawa i sprawiedliwości w obszarze praworządności sądownictwa będzie, więc to jest zauważane w opiniach takich, kiedy nie wiem prawnik jakiś dyrektor firmy na wpisuję sobie właśnie to polityka, ale Risk, czyli ryzyko polityczne do wyszukiwarki Google zalania w kontekście polskiej i wyskakuje mu mienie znacjonalizowane poziomo odpowiedź skoro to wszystko jest takie ważne wpływa na gospodarkę wpływa na przedsiębiorców w Polsce wpływa na inwestorów z zagranicy to dlaczego organizacje pracodawców organizacje ekonomiczne milczą przejrzałam stronę nie Follis chyba jedynym tego typu FIM bankiem czy rzeczy jak wyobraża, że właściwie, którym głośno z tej branży, który głośno bije na alarm, dlaczego reszta milczy

Myślę, że na organizacje przedsiębiorców także współpracują z rządem taka jest ich natura, bo one mają reprezentować przedsiębiorców n p . w radzie dialogu społecznego więc, że myślę, że ich krytyka często z tego powodu to konieczności tej współpracy przy różnego rodzaju projektach ustaw jest bardziej stonowana faktycznie tych w tej krytyki było za mało, ale ja z tego miejsca nawet zapanować tych organizacji, żeby były bardziej odważne w krytyce tych zmian, które być może nie jutro nie za miesiąc niezależnie nawet za rok, ale w długim okresie sprawią mogą sprawić, że Polski system zamiast ilości będzie gorszy niż to co krytykowaliśmy kiedyś torze to pozostanę w przedziale obraz i zażaleń miłością do przewlekłości postępowań zostanie dodana zależność polityczna, która będzie widoczna w niektórych typach spraw przez państwa przedsiębiorców związków przez pracodawcę terminie zdaje sobie sprawę, że z piły gałąź, na której siedzi milczący LO no może myślą, że przetrwają

Marek Tatała ekonomista wiceprezes forum obywatelskiego rozwoju bardzo dziękuję za spotkanie dziękuje czas na informacje, a po nich przyjrzymy się bliżej temu co się dzisiaj wyprawiało w krajowej radzie sądownictwa.
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA