REKLAMA

15- lecie Instytutu Teatralnego- od badań po praktykę- opowiada Dyrektor Dorota Buchwald

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-08-24 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:38 min.
Udostępnij:

Dyrektor Dorota Buchwald o 15-leciu Instytutu Teatralnego: Rozwiń »
"To jest ta instytucja, która ma mocno reagować na to jaki jest teatr współczesny" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj Dorota Buchwald dyrektor Instytutu teatralnego imienia prof. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie Instytutu, który już jutro będzie świętował piętnaste urodziny dobry wieczór tak w 615 strasznie szybko minęło, ale tak zasila o tym, jubileuszu porozmawiamy na początek pytanie co to jest pamięć teatru pani dyrektor tak sobie na pożytek dokumentacji, którą się ja Rozwiń » zajmuję 30 lat Instytut od tych 15 lat to jest taki rodzaj czułości czy taki rodzaj spojrzenia na to gdzie ten teatr się przejawach czym się przejawiać się znajduje, żeby możliwie najlepszy naj szerszy najbardziej taki bez stratny ten temat właśnie zapamiętać, bo pamięć o teatrze jest niezwykle subiektywna to jest 1 z nas Tychy 1 z tych obszarów kultury, który bardzo trudno w sposób jednoznaczny zachować, ponieważ to jest tak nietrwałe przeżycie teatralne to co widzimy wciąż uczestniczymy, bo to na czym polega, że w Verbum uczestnictwo jest istotą teatru, czyli to zderzenie żywych aktorów czy Czyżby żywego dziania się po nim przestrzeni z tym, który to odbierać, czyli 1 z widzami, więc jak to zapamiętać to jest właśnie bardzo zawsze codziennie zadawane sobie przez nas pytanie, ale istotą tego pamiętania i jest c różnorodności właśnie z powodu tej subiektywną ości czy trzeba możliwie zachować jak najwięcej różnych rzeczy, żeby ci co po nas przyjdą będą się chcieli dowiedzieć czym uczestniczyliśmy, żeby mogli sobie tę własną historię teatru ułożyć z tych słabych i odtworzyć Rachwał w już w najbliższą sobotę tak jak mówiłyśmy strażnik teatralnej pamięci, czyli Instytut teatralny będzie świętował piętnaste urodziny czas bardzo szybko mijają mam takie wrażenie, że jak Instytut powstawałby jak 2 lata później powstawała jego siedziba na Jazdowie to było bardzo ważne wydarzenie dla tych również dla tych, którzy teatrem cieni interesowali to znaczy to było takie wydarzenia na skale no i całego kraju nie tylko Warszawy w porze dopiero jak układam sobie to np. w książce, którą będzie można jutro także dostać u nas w czasie tych urodzin, która zbiera taki rodzaj kalendarium wydarzeń tych naszych działań, które bardzo przez 15 lat się rozrosły to okresy dłuższe ramię my właśnie w jak to może było istotne i w jaki sposób nie wpisało się w pewien etap pejzaż wydarzeń ważnych rzeczy istotnych dla kultury powstanie Instytutu tak naprawdę EMC Instytut mógłby mieć dzisiaj Stolat, bo pierwsze idee na ten temat pojawiły się w nim jeszcze w roku Łódź z 18  018 Mieczysław Kulikowski już sobie taką instytucję, aby za prąd za projektował właśnie w odpowiedzi na to, że ona była potrzebna była potrzebna, bo RN jest starały się wtedy te ziemie zaborcza temat był 1 z takich przestrzeni, która jednoczyła nie jest społeczeństwo jednoczyła ludzi żyjących na tych z przez ponad 100 lat nad na tych terenach, jakby to był ten łącznik kultura była łącznikiem, a teatr źródło w szczególnym, więc osoby te instytucje jest wymyślił RMF działała tu 1 , 5 roku potem były różne inicjatywy, żeby jak ten Instytut im się, że mógł zrealizować w dwudziestoleciu międzywojennym i po wojnie kilka razy ciągle coś, jakby stawało na przeszkodzie, ale sama idea pamięć to jest ona jest baza natomiast, że tak naprawdę, żeby ona mogła zaistnieć i być pożyteczna dla przyszłości to musi być to codzienność, która polega na zbieraniu musi być ten moment tak to sobie też inne środowisko, bo obrażało w postaci kolejnych właśnie idei Celtic Groove tej instytucji, że musi być miejsce, które inspiruje, które w IPO podsumowuje Czyżby sprawdzała patrzy, gdzie są leki się o połowie czy takie potrzeby, żeby się jeszcze czymś zająć, żeby właśnie coś uporządkować tak jak zrobiliśmy parę lat temu w UE w postaci encyklopedii teatru, czyli właśnie czysta sublimacja pewnego opamiętania prawdy są już bardziej uporządkowana to jest ta interwencja w zachowywaniu rzeczy to już są czasopisma to są inspiracje w stosunku do książek czy badań naukowych nowych metodologii, które mogą się pojawić to są inspiracje wynikające z zaangażowania artystów do sięgania po tę przeszłość zarówno przeszłość związaną z literaturą przeznaczoną dla teatru czy niekoniecznie w ogóle literaturą czy też zjawiskami pewnymi, które się kiedyś pojawiły zajmujemy się w tej chwili bardzo intensywnie awangardą elek gdzieś w powietrzu jest takie poczucie że, że może w tym istnieć jakiś potencjał dla przyszłości zajmujemy się np. teraz też intensywnie scenografię, która została w pewnym momencie grzyby po porzucona w badaniach teatralnych, więc to jest ta instytucja, która ma MR no na co dzień bardzo mocno reagować na to jaki stan współczesnej FIS mam nadzieję, że remont tak też było te 15 lat temu, kiedy jedno ona się urodziła, jakby z sytuacji kryzysowej szans konieczność diagności tak macie tak no nie było wyjścia, bo nasze wtedy rzeczywiście albo mogła urodzić urodzić albo już pewnie nigdy nie UE, bo ten to baza, czyli do pamięć teatru gromadzona wtedy w związku artystów scen polskich takim właśnie głównie archiwum no i była zagrożona z powodu kłopotów finansowych ZASP -u i AMW wtedy to można było była taka był taki pomysł, żeby to wszystko spakować je oddać do archiwum państwowego albo wywieźć do skali mogła jak też była taka propozycja, żeby schować w piwnicy albo nawet właściwie zniszczyć, bo Paristetris nietrwała prowadzono tam bardzo dobrze obywać się widzi i się już potem nie ma z tym styczność albo właśnie te zaproponować nowe rozwiązanie, czyli więcej nie ma w nich i tylko giełda rządzi się udało i to było naprawdę cudem, że się udało je, a przez to 15 lat udało się jeszcze na tej bazie na tej podstawie no tak właśnie te instytucje to poprowadzić do Dacii taki rodzaj energii w postaci zespołu ludzi, którzy tutaj pracują właśnie te wszystkie obszary bardzo rozmaite, w których teatrze przejawia, gdzie on wchodzi od badań naukowych badań teatralnych poprzez praktykę teatralną poprzez teorię Real instytucji 3 teorie zajmowania się nie działaniami teatralnymi pop po bardzo mocno praktykę i odbiór nagroda Truck od pedagogiki teatru do polskiego Towarzystwa badań teatralnych od encyklopedii do NIK nie znaczyli do tych czytań performatywnych, które mogą tę przeszłość czy animować od żywego laboratorium Jana Normana, czyli istoty wychowania poprzez teatr takiej idei po lektury i spotkania z książkami emisje nowych gatunków, które się pojawiają np. teatru telewizji albo rejestracji czy zapisów, a czy wiary, który do teatrów chodzi od konferencji nowe technologie po zajęcia dla dzieci i te, które mogą stać się w przyszłości bardzo ciekawymi odbiorcami teatr ja jeszcze do tych początków chciał wrócić, bo imię Instytutowi teatralnemu i nie zostało nadane przypadkowo prof. Zbigniew Raszewski wybitna teatrolog można, by powiedzieć to synonim człowieka teatru oczywiście i także 1100 lat 1 z tych osób hit naszej przeszłości, która próbowała taki Instytut stworzyć, kiedy odbudowywał się po wojnie teatr wielki i był otwierany przez 1005 . roku w Warszawie z wielką pompą i fetą była idea, żeby tam MNB oprócz muzeum teatralnego oczywiście muzeum Tatrana mogłoby być wtedy częścią też taki instytucji, o których myślał prof. Raszewski, żeby ten Instytut teatralny przy teatrze Narodowym czy przy teatrze wielkim zostanie ulokowany i będzie właśnie taką centralną instytucją wspomagającą tych wszystkich aspektach, o których rozmawialiśmy teatr to się znowu wtedy nie udała, ale te idee były zapisane przez profesora IR tak, by propagowane i Mac ZO Maciej Nowak Jeż dyrektor Instytutu opowiadał nam ostatnio, że był bliskim współpracownikiem prasowa rosyjskiego w ostatnich lat takiego życia i pani byłego studenta miałam go studentka mówi magistra szkoły oczywiście też, ale ja byłam w Kcyni Zaspie, czyli w tym, by była wtedy kierownikiem działu dokumentacji i jakby z postawione przed sytuacją miały ratować w agencji taryf nocować nawet w bazie mówił, że rozmawiał z profesorem ida były jednak powrót czy też te rozmowy dotyczyły lakoniczności i tego tej troski profesora o to, żeby taka instytucja powstała kształcił studentów wydziału wiedzy o teatrze opowiadał im, a tej pamięci właśnie dokładnie o tym, ale co to jest dokumentacja, jaką ona liczona ma znaczenie dla teatru i w jaki sposób można, by tę pamięć, ale w tej nowej instytucji nadać jej tę energię, żeby ona mogła działać na współczesny teatr i jednocześnie dawać materiał do tego, żeby ten czas stawał się istotną przestrzenią w życiu społecznym i myślę, że też rzeczywiście tak było, więc jak wtedy z tej troski o o pamięć zorganizowałam takie spotkanie w Zaspie z przedstawicielami środowiska teatralnego, szukając pomocy właśnie w stworzeniu tego czy w myśleniu w próbie ruszenia z tą ideą Instytutu notą Maciej Nowak wtedy dyrektor Nadbałtyckiego centrum kultury i teatru Wybrzeże pomóc, ale oczywiście tak pomogę te wyniki mogą one co zrobić, ponieważ profesor też dał mi taki rodzaj tej tego zobowiązania czy tak tego myślenia, że oczywiście konstytucja powinna być idea w ówczesny minister Waldemar Dąbrowski IEL natychmiast cel to zrozumiał i podjął tę ideę mamy Instytut kultura osobista dobry wieczór Marta Perchuć-Burzyńska przed mikrofonem raz jeszcze moim gościem jest Dorota Buchwald dyrektor Instytutu teatralnego imienia prof. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie Instytutu, który już jutro będzie hucznie świętował urodziny pani dyrektor już po tym, jak została pani szefową Instytutu teatralnego Arek Gruszczyński w dwutygodniku zapytał panią, jaki będzie Instytut za 5 lat i wtedy odpowiedziała pani tak chciałabym, żeby wtedy otrzymywał jeszcze więcej dobrych odbiorów ze świata niż ma dziś, żebyśmy potrafili trafiać w potrzeby, które artykułuje środowisko, bo Instytut ma być instytucją służebną ma towarzyszyć służyć twórcom badaczom i widzom mam nadzieję, że będziemy potrafili słuchać przełożyć to słuchanie na działanie i nie zastaniemy w kryzysie organizacyjno finansowym co w takim razie po kolei odbiór ze świata, jaki jest no był na to dowód w dosyć niezwykłe w postaci takiego apelu do urn ministra Glińskiego, żeby przedłużą mi moją kadencję Dyrekcji no i Kamil pozwolił właśnie tej instytucji, a działać w myśl tego tej zasady, którą wtedy torach, gdy została sformułowana AM ponad prawie 1300 osób pod tym apelem się podpisało ono również straty teatralne ze świata tak, że Instytut teatralny badacze teatru ze świata, ale też bardzo właśnie oni wiele osób to reprezentujących różne zwartego środowiska, dla których Instytut pracuje, więc mam wrażenie myślałem trudno się do tego jakby odnosić, ale to jest taki dowód, że chyba, że to udało to znaczy, że przez 5 lat próbowaliśmy i znaleźliśmy jak widać tę przestrzeń, że każdy w tym Instytucie ME mógł znaleźć się swoją o swoje miejsce i spotkać się ze sobą coś było dla nas bardzo ważne, by chronić nas przecież zespół jest ważne każdy tutaj ma też swoją autorską pewną ścieżkę, która właśnie składa się na program Instytutowi teatry Kołczaka syntetyczna dziedzina potrzebuje tego przecięcia potrzebujemy rozmowy pomiędzy tymi środowiskami, ale jakakolwiek one byłyby różne w związku z tym to co dla mnie przez 5 lat jest najcenniejsza oprócz oczywiście tych wszystkich bazowych rzeczy, które robimy to jest celem zachęcanie do tego Jacques Brel dla teatru pracowali ekonomiści, którzy potrafią po bardzo pięknie uzasadnić, że działająca instytucja artystyczna dotowana z pieniędzy publicznych teatr publiczny generuje zysk ani stratę w budżecie organizatora to są socjologowie, którzy potrafią zrozumieć jak specyficzną instytucją UE może być instytucjonalny temat czy w ogóle działania teatralne w myśl tego, że nawzajem tutaj uczymy zrobiliśmy, ale dzień teatru publicznego, który prowokuje czy daje możliwość to właśnie takich badań badań socjologicznych badań ekonomicznych RM do tego, żeby rezultaty tych badań właśnie ten był służyły temu środowisku i myśleniu o tym w jaki sposób w jakim systemie działamy tych instytucji, które stale działają i właściwie ich liczba nie zmieniła się przez ostatnie aż 60 lat to mamy tych 120 teatrów publicznych to mamy prawo ponad 600 innego rodzaju organizmów teatralne, które tworzą ten piękny kolor i to tak musi bigos w jaki sposób Instytut teatralny oddziałuje na scenę w Polsce nie oddziałuje inna gmina chce natomiast umożliwia to spotkanie i porozumienie w zeszłym roku na nasz dzień otwartych mieliśmy stół tzw. stół teatrów niezależnych zaprosiliśmy ich wszystkich ras z różnych stron i organizacji, żeby spróbowali się porozumieć z ligi i zbudować swoją własną Platformę, żeby się nie dzielić, żeby nie ze sobą nie walczyć tylko szukać takiego, jakby dobrej drogi do porozumienia z etatami instytucjonalnymi czy z własnym środowiskiem, żeby to przenikanie było bardzo bezsensowne w tym roku będziemy mieli taką rozmowę dotyczącą tańca współczesnego i choreografii, bo to środowisko też jest dosyć podzielone jutro będzie LUMKS tu organizowane debaty mieliśmy spotkanie z taką powstałą w zeszłym roku stowarzyszeniem widzów teatrów publicznych próbujemy zauważać też różne zjawiska i jak pokazywać tutaj zwracać na to uwagę, że ten teatr naprawdę jest gdzieś na samym dole i taki plan i 5 lat mieliśmy przygotowane mam nadzieję, że może w tym 2020 roku, kiedy będziemy organizatorem wielkiej konferencji międzynarodowej organizacji, do której należą UE należy ponad 150 instytucji ze świata, które zajmują się właśnie pamięcią teatru kolekcjonowanie pamiątek teatralnych w dwojaki sposób ta pamięć może być zachowana i AM interpretowane prób próbujemy je z tej swojej własnej pozycji, jaką nam się udało przez te 15 lat uzyskać, ale ona nie wypływa z narzucania czegokolwiek na wypływa tego wysłuchiwania studia z pedagogiki teatru, który prowadzi razem z uniwersytetem warszawskim są też takim zapewnieniem tej potrzeby teatr Polska to jest idealistów to owa powracająca do myśli redut owej w przyszłym roku będzie stulecie będziemy mam nadzieję organizować różne typy wydarzeń związanych ze stuleciem reduty to jest powrót do idei tego wędrującego teatrów mieliśmy dowód na to, że w postaci tego listu, że to się przez 5 lat a w jaki sposób, tyle że ten list w ogóle był potrzebny była taka potrzeba z ochrony środowiska i niech im podjęta, ponieważ te oczywiście to wszystko, gdy jest wcale formalne w oczy mamo moja umowa mówi moja umowa na funkcję dyrektora teatru wygasa z końcem grudnia 2018 roku ministerstwo kultury, która jest organizatorem dla Instytutu teatralnego mógłby pan minister mógł zrobić się tak, by 3 rzeczy mógł słowa przedłużyć mi tę umowę oceniające działalność dotychczasową Instytutu i plany składane na przyszły lata, bo te plany składamy co roku, więc jak jest wiedza co co Instytut tutaj planuje też mógł UE powołać nowego dyrektora bez konkursów są też się dzieje lub mógł ogłosić konkurs co zapowiedział wybrał wariant konkursowy, ale jest to nie znamy zasad tego konkursu radna Anna na tę zapowiedź się odpowiedzią był ten list, jeżeli będzie pani czuła, że może przystąpić do tego konkursu rozumiem, że przystąpi pani szuka w sobie siły, żeby tak było w w teatr Instytut teatralny czy może być takim miejscem podziałów czy musi być takim miejscem podziałów pani poprzednikowi Maciejowi Nowakowi zarzucano ideologizacji Instytutu padały oskarżenia że, że Maciej Nowak wspierał tylko teatr określonym zaangażowaniem w kolorach bardziej lewicowych czy ma pani takie poczucie, że rzecz, że niczego podobnego zjednoczy drugą stronę nie można pani zarzucić robi rachunek sumienia i naprawdę wydaje mi się żar Instytut Engel nie opowiadasz czy się czynnie wspiera czynnie angażuje się w jakikolwiek wzmacnianie 3 popieranie i 1 i 1 nurtu czy 1 opcji właśnie nie ale, toteż muszą tutaj uczciwie sprawiedliwie wrócić, że nie było też tak przez te 10 lat poprzednich, gdy to po prostu Maciej Nowak jest kolorowo osobą z bardzo określonymi poglądami i przez to być może radni działań Instytutu było postrzegane jest bardziej radykalni niż ono było w istocie przez pryzmat jego osoby tak, dlatego że ta działalność statutowa to to był ten zespół ludzi, których jest właściwie taki sam ja nie jestem taką osobą moje poglądy nie mają żadnego znaczenia jeśli chodzi o to czym się zajmuje Instytut z towarzyszeniem inspirowanie umożliwianie im prowadzeniem konkursów ministerialnych, które mają zadania wspierające istotą naszego programu jest wspieranie teatr jako ze swej istoty jest przestrzenią, która musi być różna i musi nam mieć rozmaite my swoje emocje w środku i swoje kolory no to my jako instytucja, która ma ten temat pamiętać nie możemy być stroną w tej kwestii do tego tematu wrócimy jeszcze w grudniu, ale na razie świętujemy powiedzmy Osamy właśnie świętowaniu, bo program bogaty zielony Jazdów zmieni się jutro już w przestrzeni teatralnych ruchowo dyskusyjna zabawową wszystko będzie tak zagra też mamy tak, żeby przyjść do nas na cały dzień albo, na jaką się rzecz wybraną, która od państwa szczególnie interesowała będziemy czekać od południa, bo tak jak zwykle co poniedziałek co prawda w i sobota jutro, ale u nas co się dzieje w poniedziałek od rana młodzi choreografowie właśnie proponują takie zajęcia ze świadomości ciała, a oni zaproponowali współpracy Instytutu przy tym ich w UE projekt cicho gra choreograficznym ponieść zdiagnozowali sami, że nie w tym aktorzy teatrów dramatycznych czy aktorzy teatru, by lalkowych czy w ogóle, by to środowisko teatralne za mało ma jeszcze tej świadomości ciała, a to jest bardzo ważna dzisiaj na scenie i może niezwykle pomóc w pracy teatralnej i karabin ta propozycja została przez nas na tyle potwierdzono, że co poniedziałek to zajęcie się odbywają, a jutro będzie można wziąć w nich udział i zobaczyć to jest nie tylko dla aktorów potem zaprosimy do Instytutu do tego, żeby poznać także naszą biografie budynku i będzie do dyspozycji odpowiadanie na każde pytania czym się na co dzień zajmujemy się właśnie czy będzie można zobaczyć te słynne archiwa i dokumentami oczywiście wszystko będzie otwarte będziemy gotowi do tego, żeby z państwem tam się radni z spacerować odpowiadać napytania udostępniać pokazywać, ale będą 2 ataki przygotowane specjalnie zajęcia związane właśnie z tym archiwum Dorman, o których mówiłam, które zostało do Instytutu przekazana kilka lat temu i w tej chwili bardzo intensywnie AMG tutaj dział pedagogiki teatru pracuje z tym archiwum będzie można zobaczyć na czym polega w ogóle ożywianie archiwum na dobrze to co ja już mam pierwsze pytanie, jeżeli mataczy rzeczywiście jest także trafia do państwa każdy program teatralny każdy plakat z każdego przedstawienia w Polsce ma tak być, a jak nie trafia to się o to dopominają zdarza się na tym polega trochę żartem, że winna prawie 50 lat budowania tego archiwum akt, które się zaczęło wioska artystów scen polskich na dzisiaj jest tu bazę Instytutu to jest żeśmy sobie tę pozycję bardzo mocno we współpracy codziennej z teatrami wypracowali rwetes niesamowite wiem, że w 2002 roku w zbiorach Instytutu było 800  000 programów teatralnych myślę, że jest teraz już tu ponad miliard, jeżeli jest mniej więcej UR 1000 premiery rocznie 3 czy ponad 1000 premierę rocznie no to jak pani to przemnożyć przez te raz 2 egzemplarze co najmniej z każdym echem w spektaklu Noto mamy tyle programów, a oprócz tego mamy festiwale, z których też powinniśmy dostawać wszystkie możliwe dokumenty to oprócz tego mamy wydarzenia, które są poza UE jak dodaje instytucjami, których też powinniśmy tutaj otrzymywać radni bardzo dobija się czy my prosimy te właśnie nikt poza instytucjonalna organizm, żeby pamiętały, że takie miejsce jest, który zachowuje także pamięć o tym co robią rocznik 1100 stron my wydajemy co roku taką wielką książkę, która pokazuje tę panoramę ale, żeby taką książkę stworzy to tę wiedzę trzeba mieć HIV i niewielki, ale bardzo zespół osób to niemal nieustanny kontakt z tymi 700 ponad organizm ma mi o to, żeby właśnie ten codzienny napły w dokumentów archiwum ustępował, żeby wiedza była oparta na prawdziwą rozpoznaniu terenu tak to jest, więc do Arki te archiwa są pod dostajemy też mnie czy przekazane dane są nam takie właśnie pełna archiwa, a osobiste to prywatna, ale także w misji instytucji, które już nie mogą działać takie duże archiwum mamy np. z powojennych teatrów teatru ziemi Mazowieckiej teatru Rozmaitości do momentu, kiedy tam się czy przeprowadziła, w czym grać to powstaną nowy teatr po pożarze mamy duże archiwa związane z tańcem razem mamy Eliasz walkowera jedno oczko twórców takiego teatrów w Poznaniu lokat Serafina mówić i Tadeusza Wieczorkiewicz sama mamy naprawdę nic ponad 100 takich prywatnych zbiorów, ale także te instytucjonalne i gdzie Tosię wszystko mi dom będzie można ich adresem mieści wysłuchaliśmy, że jest zainteresowanie w ogóle radiem i przestrzenią dźwiękową i w zeszłym roku udało nam się tam przygotować 6 takich eksperymentalnych przedstawień, które będzie można wysłuchać niektóre premierowo, bo część była emitowana w radiu, a część jeszcze czeka na swoją emisję i będzie sobie można taką przestrzeń również, że mnie w głowie własnej znaleźć będzie można na co serdecznie zapraszam wziąć udział w takim czytaniu w persona drewnem, które przygotowuje Daria kopiec ze związku ze spółki z programem właśnie, który też przez te kilka lat był w Instytucie prowadzone, czyli kobieca historia teatru Hypatia w sobotę, czyli jutro ty Pa Marin Lazović Szczepkowskiej kobiece dramaty z międzywojnia, który aż państwo się zdziwią jak niezwykle aktualny dzisiaj zabrzmią będzie można zobaczyć po powstał w filii firmy DAF, którym autorzy próbowali właśnie w zobaczyć te 15 lat Instytutu jak ta działalność jest postrzegana czy odbierana zarówno wśród tych, którzy z nami pracują ekipy, którzy są odbiorcami naszej pracy także naprawdę dużo będzie się jutro działa na Jazdowie serdecznie na wszystko zaprasza Grażyna 0 jest dostępny otwarte i czekamy na państwa to, czego życzyć Instytutowi Bartoszek nie stracenia ciekawości teatru, który jest dookoła, bo to jest najważniejsze wtedy instytucja jest żywa akcja interesuje przedmiotem swojego badania i zajęcy i Dorota Buchwald dyrektor Instytutu teatralnego imienia prof. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie była gościem kultury osobistej walce i bardzo na spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA