REKLAMA

"Dziecięce buciki na kościelnym płocie. Czy zmuszą Kościół do reakcji?"

Analizy
Data emisji:
2018-08-24 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie na start cytat w niedzielę 26 sierpnia będziemy na nieruchomościach kościołów wiersze dziecięce butki przepasane czarną wstęgą taką akcje opisuje i zapowiada portal tokfm krok KPR opisuje oczywiście za organizatorami akcję wieszania dziecięcych bucików na kościelnych w budynkach wspólnot organizuje Fundacja nie lękajcie się Fundacja wspierająca ofiary księży gwałcicieli z nami jest w studiu Radia TOK FM w Poznaniu Rozwiń » przedstawiciel fundacji nie lękajcie się pan mecenas Jarosław Głuchowski adwokat w dzień dobry panie mecenasie czy nagrywanie dziennym państwo trochę już powiedziałam, ale prosiłabym o rozszerzenie co to jest za pomysł, skąd te buciki, czego one są symbolem i dlaczego mają być zniesione w przestrzeni publicznej trzeba zacząć od tego, że w czerwcu tego roku inny prezes fundacji pan Marek Lisiński w Genewie jako 1 z współzałożycieli podpisał akt założycielski fundacji stowarzyszenia ECA, czyli and Niklewicz w sam koniec z kościelnym nadużyciem ich właśnie tam inne organizacje ranne w tym, zwłaszcza strona irlandzka tej organizacji zainicjowała taką formę protestu wynika to z faktu, że w Irlandii właśnie będzie odwiedzał Irlandię papież Franciszek i strona irlandzka z uwagi na problem w tym wykorzystania dzieci przez księży poprosił wszystkie kraje, które współdziałają w ECA o tego typu formę komunikacji formalnym za pro oprocentowanie tego, że problem istnieje i w sposób realny kościół sobie z tym problemem w ocenie tejże organizacji nie radzi jak to jest w Polsce jest to rzeczywiście kościół jest tym można potraktować podobnie jak kościół irlandzki, czyli uznać, że kościół sobie z tym nie radzi, a nawet nie próbuje radzić przede wszystkim trzeba z rodzin 3 postulaty tej organizacji międzynarodowej po pierwsze, organizacja domaga się przeprosin ze strony kościoła w sposób ogólny jakiś sposób szczególne dotyczące każdego z pokrzywdzonych, którzy w pewnym momencie gdzieś się ujawnił domaga się na zadośćuczynienie dla tego typu osób oraz powołanie niezależnej komisji, która badałaby tego typu przypadki starała się im przeciwdziałać starałam się pomagać osobom pokrzywdzonym złożoność sumiennej zrobią moralisty szybko przeprosiny zadośćuczynienie i trzecia rzecz, jaka powołanie niezależnej analizy niezależna komisja noc w tym momencie rzeczywiście mamy odpowiedź na moje pytanie, bo w Polskim kościele żadna z tych rzeczy nie została do tej pory za zrealizowana zgadza się ja chcę jedynie przez 7 dodać, że właśnie te 3 postulaty są jak najbardziej zbieżne z postulatami fundacji nie lękajcie się ani osób wykorzystywanych przez księży przeprosin cóż zwykłe słowo ktoś może powiedzieć, ale z UE z terenu biskupa danej diecezji, w której przebywał ksiądz, który krzywdził dzieci no niezwykle trudno jest to uzyskać ja osobiście znam 1 przypadek, gdzie w prywatnej rozmowie biskup przeprosił osobę pokrzywdzoną, gdy został wytoczony proces przed sądem powszechnym m. in . o już oficjalne przeprosiny dla skromnej kartce papieru raptem bodajże 3 zdania niestety, ale ten proces się zakończyło negatywnie, bo są z niżem diecezja nie ponosi odpowiedzialności natomiast nawet już po zakończeniu tego procesu tutaj biskup się nie zdecydował sformułować we własnym zakresie bez przymusu sądowego takich jak prosić oczywiście spór w Polsce spór w skandal w Polsce polega na tym, że kościół katolicki jako instytucja trzyma się tej wersji, której też długo trzymały się kościoły na Zachodzie, czyli jako całość jako instytucja właśnie nie ponosi odpowiedzialności za czyny poszczególnych duchownych w związku z tym nie ma nie ma osób nie ma potrzeby ciągle nie ma nakazu, żeby z przeciw ja działał lub też w jakikolwiek sposób przepraszał za to co się w jego strukturach działo i teraz nagle pojawia się pomysł tych bucików dla mnie to jest bardzo interesujące, zwłaszcza w kontekście polskim, bo prześledziłem to co robili zrobiliśmy mu wjazdu od debacie publicznej do nas dziennikarzach mieliśmy tak kilka książek szereg artykułów prasowych m. in . w tygodniku powszechnym Gazecie wyborczej krytyce politycznej mieliśmy mnóstwo audycji w radiu TOK FM również tekstów wywiadów, ale jeśli chodzi o takie wyjście na zewnątrz z problemem powiedzeniem otwarcie pokazaniem użyciem jakiegoś symbolu to ma wrażenie, że te buciki na płotach kościelnych to jest pierwsza taka akcja w Polsce, czyja Siemens czy rzeczywiście tak jest było jeszcze protesty pod kościołami, gdzie pokazywano zdjęcia dzieci, które w Akron dzieci w danym wieku, w którym byłem molestowany neony rzeczywiście wieszaniem bucików to jest pierwsza tego typu akcjami chyba słuszna, bo jednak takie małe buciki mogą się kojarzyć tylko szczęściu co jest fantastyczne na małe dziecko osoba bezbronne, która przynosi rodzicami, więc całej rodzinie na wielkie szczęście, a niestety jak po kilku latach takie małe dziecko może być i jest w niektórych wypadkach wykorzystywane w sposób niezwykle perfidne oczywiście problem po co powstaje od razu czy to nie jest nagonka na duchownych w kraju, w którym większość przemocy fizycznej większość przemocy seksualnej spotyka dzieci ze strony rodziny ze strony ojców wujków przyjaciół rodziny konkubentów mamy i t d . tak dalej to jest grubo problemu, a państwo jako Fundacja i ta akcja wieszania bucików skupiają się jednak na sprawcach lew w kościele, dlaczego z prostej przyczyny kościół nie stosuje wewnętrzne mechanizmy, które w procesach można zaobserwować można zaobserwować w oparciu o relacje osób poszkodowanych mechanizmy, które po prostu systematycznie ukrywanie sprawcy ukrywają problem, jeżeli dochodzi do wykorzystania seksualnego dziecka przez kogokolwiek innego niż książęcy tytuł nauczyciel tytułu wychowawca tytuły chociażby członek rodziny i to nie jest w stanie nikt tego w taki perfekcyjny wręcz sposób jak czyni to kościół zakamuflować, bo rozumiem, że to chodzi m. in . o polskie prawo, które nie wymaga od kościoła zgłaszania tego typu przestępst w i też sposób w jakim struktury kościelne mogą ukryć i przenieść księdza, ale nie, ujawniając również jego jego aktywny jego informacji na jego temat lotu są 2 kwestie pierwsza jest taka, że przepisy się zmieniły i teraz każdy, kto posiada wiarygodne informacje o tego typu przestępstwach w tym np. biskup ma obowiązek już prawny zawiadomić organy ścigania brak takiego zawiadomienia stanowi czyn zabroniony po stronie takiego biskupa o zmiany w Mizuho ryż oraz słyszeliście o takim przypadku, żeby rzeczywiście zgłoś nielegalne bądź optymistami być może jeszcze za mało czasu upłynęło na pewno, więc na pewno jest to powód no ta kwestia ukrywania przenoszenia niedostępności wewnętrznych akty kościoła dla władz publicznych w kilku procesach występowaliśmy dom czy to do organów ścigania się do sądu on uzyskanie takich dokumentów nie miałem przyjemność inne kilka razy u państwa chyba o tym, wspominać nawet, że w 1 przypadku tylko w 1 przypadku biskup zgodził się, ale w takim zakresie, że jest w stanie udostępnić to tylko i wyłącznie w swojej siedzibie sądowi natomiast żaden sposób nie zamierzał skserować tych dokumentów i dostarczyć ich do budynku sądu w każdej innej sprawie to albo nie było jakiegokolwiek odzewu albo kościół i to w tym użyję takiego określenia zasłaniał się autonomią rozdziałem kościoła od państwa mówi Wziątek celowo od używam takiego słowa celowo, ponieważ najem to jest błędna interpretacja tego czym jest autonomia państwa od kościoła i kościoła od państwa przede wszystkim kościół zapomina, że ma obowiązek we wszystkich sprawach, które nie są jego wewnętrznymi sprawami jak choćby wybór tego, kto jest biskupem, kto jest proboszczem w jakiej granicy ma diecezja lub Francję, gdzie powstanie parafia to w tych wszystkich sprawach, które są już taką zewnętrzne ma obowiązek współpracować nie jest państwem na terytorium, którego się znają, zanim maszyna się panie mecenasie kościół uznaje gwałty w kościele zostają wewnętrzną sprawę przecież to proste tak wynika z praktyki tej i z książek, które mogliśmy czytać i reportaży, które musieliśmy czy my mogliśmy czytać gwałty na dzieciach w kościele to wewnętrzna sprawa kościoła i wara państwu i wara społeczeństwu od tego od tych tajemnic i syna, bo jest tam zapytać czy wieszanie bucików na kościelnych drzwiach w płotach nie wiemy, gdzie tam, kto sobie wymyśli test legalne jak najbardziej tak mówi pan to z całą odpowiedzialnością jako prawnik tak tak w żaden sposób nie jest społecznie szkodliwe nikogo nie obraża nie stanowi uszkodzenia zniszczenia czyjejś nieruchomości chyba nawet mniej niszczy niż naklejanie plakatów albo reklamy albo ulotki jak to czasem się zdarza i do tego czasu są używane dawne kościelne płoty no dobrze no to teraz do państwa żadne decyzje zwracam się ze słuchaczy jest zostawiam to czy wziąć udział w takiej akcji czy obserwować ją z daleka czy może jej się sprzeciwiać proszę pisać co państwo o tym, myślą o analizy małpa to krok KFM, dlatego że do tematu wrócimy już po owej niedzieli 26 sierpnia zobaczymy ile bucików pojawiło się na kościołach i jaki był odze w i czy w ogóle jakiś odze w był kościoła lub organów ścigania, a z nami był pan mecenas Jarosław Głuchowski adwokat z fundacji nie lękajcie się pomagający ofiarom księży gwałcicieli prosto ze studia Radia TOK FM w Poznaniu dziękuję panie mecenasie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array