REKLAMA

Rozmowa o książce "Mit rozpieszczonego dziecka"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-08-24 23:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
49:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska w tej części wieczoru będziemy rozmawiać się o tym jakie mamy wyobrażenia stereotypy szczególnie te negatywne przesądy uprzedzenia w stosunku do rąk nadmiernej miłości wobec dzieci nadmiernej opiekuńczości wobec dzieci przeinwestowania więź z dziećmi w ogóle czy takie zjawiska są możliwe przy inwestowaniu więź z dziećmi od dzisiaj będziemy rozmawiać się podstawą pretekstem do naszej rozmowy jest książka Rozwiń » mit rozpieszczone go dziecka wydana przez wydawnictwa Armand ne autorstwa figurką, na którym jest autorem wielu tytułów związanych z pedagogiką ne z wychowaniem dziecka i reprezentuje raczej nurt progresywne co zaraz pewnie się wyjaśnić co to znaczy nurt progresywne w pedagogice w wychowywaniu dzieci chcą z nami dzisiaj na gości, którzy pomogą nam rozwikłać się rozwiązać i te pytania wszystkie od emitera umieszczonego dziecka przedstawić swój punkt widzenia jest z nami Anna Olczyk Grabowska pedagożka trenerka Kamila mama dwójki dzieci prowadząca projekt pracownia rodzinę dobry wieczór dobry wieczór i Anna Kasprzycka trenerka Kamila i grup wsparcia dla rodziców mama trojaczków prowadząca pracownię rodziny w relacji do wieczora dobry wieczór państwu jestem po lekturze czy też takim przejrzenie fragmentów książki mit rozpuszczonego dziecka przy niektórych fragmentach zatrzymam się na dłużej niektóre przestudiował mamy szybciej i widzę, że tutaj inny autor zebrał różnego rodzaju mity uprzedzenia dotyczące czegoś co stereotypowo nazywany jest bezstresowe wychowanie i powoli po kolei próbuje te mity, żeby rozbroić, czyja dobrze rozumiem intencje autora czy pani też miały takie poczucie, że oto w tej książce chodzi tak rzeczywiście Onetu wspominał rozpieszcza ni mówi bezpośrednio umową wychowanie bezstresowe, ale rzeczywiście przełamuje w tej książce wiele takich mitów jest erotyków, których dziś mamy w głowie mam nadzieję, że tutaj dzisiaj będziemy o tym, rozmawiały też widzę często na swoich warsztatach jak przychodzą rodzice to też mówią, że o wychowanie bezstresowe, które było wcześniej bardzo często i wtedy rozmawiamy, że w ogóle nie ma czegoś takiego rozwoju jak wychowanie bez stresu, że człowiek naturalnie jak się rozwija i rozwój jest to wpisane do fazy rozwojowe w psychikę człowieka, a że nie ma takiej możliwości, żeby nie stresować się prawda ich zatem co idzie pytamy dalej, o co chodzi okazuje się, że czasami właśnie przeciwieństwo tego, czyli takie pobłażliwe łagodne traktowanie jest w owych i jest traktowany jak wychowanie bezstresowe to ma swoje korzenie jeszcze w tym co działo się w latach sześćdziesiątych w naszej kulturze albo raczej w naszym wyobrażeniu o takim rozszerzeniu obyczajowym, który miał miejsce w latach 60 w kulturze to wtedy miał zostać wychowanek pierwsze pokolenia dzieci, które były zbyt kochane zbyt proste niszczone, w których rodzice byli zbyt blisko nich czy w ogóle coś takiego jak rozpieszczone dziecko funkcjonuje istnieje co to jest w 2 z umowy za figura misia jeszcze może właśnie do nas wyjaśnia te pojęcia, że tak jak mówi, ale Finką o tym, kim jest rozpieszczony dziecko to jest często mówią o takich 2 wersjach, że z 1 strony rozpieszczone dziecko to takie, które dostaję bardzo dużo zabawek jest zarządzany przez rodzica, dlatego że rodzic nie ma n p . czasu do faktów zaniedbane dziecko nie rozpieszczam spektaklach nim tak powiedzielibyśmy, że rzeczywiście tak nawet ja w sprayu mówi coś takiego, że dzieci, które dostają za dużo tego, czego pragną AZA mało tego, czego potrzebują, czyli dzieci, które nie dostają zabawy uwagi akceptacji rodzicielskiej, ale zostają po prostu w zamian za to różne zabawki i ono, mówi że ciasto tak się patrzy na te rozpieszczani dzieci na miejsce drugie, jakby taki model, który on, że jest ładnie rosną rozumiany jako taka pobłażliwość rodzicielska i to jest takie trudne młodzi rodzice bardzo często na zgadzają się na wiele rzeczy uwzględniają dziecko ma reagują na płacz dziecka, czyli traktu jest taką łagodnością i też niestety dostają takiego o taką uwagę, że rozpieszczają nadmiernie swoje dzieci on proponuje taką trzecią drogę rodzicielstwo opartego na współpracę mam też takie wrażenie, że wiele z tego, o czym pisze Kocon RM dotykam takiej materii, że MEN nie do końca mam zdefiniowane pewne pojęcia, że tak naprawdę nie wiem, kiedy mówimy, że dziecko rozpieszczone czy rozpuszczone to tak naprawdę nie wiemy, o czym mówimy, że mówimy o małym dziecku czy mówimy o młodzieży szkolnej czy mówimy może o nastolatku też nie wiemy co to dokładnie znaczy być rozpieszczony MF, więc wydaje mi się, że wiele takich wątpliwości też w rodzicach, którzy boją się że, że jakieś ich celem takie większa troska czy większą atencją wobec dzieci czy duża to duże nakłady ich pracy jako rodziców będzie postrzegany jako złe to wynika z lęku przed odbyciem właśnie określanym jako rodzic, który dzieci rozpuszcza czy jest prymitywny no tak to rzeczywiście ciekawe, że można zwracać uwagę na wiek osoby, która jest rozpieszczone czy rozpuszczona w Warszawie przed wojną mówiło się taki dzieciak są rozstaw kół są one być Helbin dyrektor regionalizmy też funkcjonują warsztaty i dorosłych osobach, które uważamy za taki jest dorosła rozpieszczone potrafią dziś są w zdemoralizowanych pytanie czy to jest tożsamy to samo zjawisko, że ktoś to n p . ma znacznie więcej nie wiem przywilejów dóbr wszystkiego byle czego innym też potrzeba od innych nie zauważa tego ślepy na własne przywileje i jest zdemoralizowany, bo mu za dobrze, bo dostał za dużo czy też to samo i czy to może się właśnie zaczyna się tegoż taki człowiek był rozpieszczany w dzieciństwie uczymy, by łączył, łącząc właśnie to rozpieszczeni dziecka boimy się właśnie tego, że Kresy to to, gdy dziecko skończy jako drugi dorosły bezwzględne i zwracając uwagi na innych mało empatyczny nawet recesji tak zdemoralizowany, którzy tylko właśnie dominuje nad innymi nadużywa władzy mam wrażenie, że też wynikać z książki poniekąd, że nie ma nic nie widzimy związku pomiędzy takim wychowaniem byli bycie blisko blisko dziecka, ale od obdarowywania go dużą ilością uwagi miłości, a wychowaniem narcyzmu ów partnerami, czyli osób, które w przyszłości nie będą liczyły się ze zdaniem innych nie będą brały pod uwagę też, że dobra innych ludzi tak naprawdę ma on napisał nawet, że w pewnym momencie, że można, by było udowodnić każdym sposobem wychowania wychowanie Narcyza jeśli tylko patrzymy na inny el com konkretny aspekt bycia narcyzem przecież to jest pojęcie szerokie także wydaje mi się, że być może w rodzicach taka obawa istnieje, ale czy ona jest takie przekonanie, ale ona jest po pierwsze, prawdziwe, a po drugie, chciano nam suszy i czy służy dzieciom to były wielokrotnie ikona ikona to wydarzy we czy zaleca czystą sugeruje, żeby kwestie, które rozważamy badamy analizujemy właśnie również rozważać pod tym kątem komu służę dane zjawisko dana metoda wychowawcza dana postawa dana relacja, że to nam pomoże w jaki sposób porozumieć się zrozumieć, gdzie jesteśmy i dlaczego w, jakim sensie właśnie on też udowadnia, że rodzice boją się tej łagodności łagodnego podejścia wobec dzieci nawet badania opinii publicznej w Ameryce pokazała, że 91 % osób odpowiedziało, że uważa, że dzieci są obecnie zbyt łagodnie traktowane i okazuje się, że tak naprawdę rodzice bardziej deklarują więcej rodziców deklaruje, że są surowymi rodzicami niż, że są łagodniej, czyli jest jakaś taka trudność stąd łagodnością pobłażaniem właśnie z lękiem takim, że jeśli nie będziemy stosowali kar nakazów straszenia dzieci to właśnie, że te dzieci wyrosną na demoralizację na to jest absolutnie mit żadne badania też nie dowodzą temu tak podaje architekt ikon, że żadne badania nie dowodzą temu, że jest jakiś problem tak naprawdę duży wzrost mieszczanie będzie gdzieś i żadne badania naukowe ani eksperci tego nie dochodzą, więc bardziej to jest taki problem trochę rozbuchane też przez media chwili przez takie swoje osobiste sytuacje prawda, kiedy widzimy to nie wnoszą osoby, która nie reaguje np. tam też znamy wszyscy to uwagi, że najpierw się zaczyna pachnieć kawą za dużo spieszą się przyzwyczaić nieznośnie nosiła się przyzwyczaili i t d. tak dalej, zapominając o tym, że to są podstawowe biologiczne ewolucyjnym potrzeby ani zachcianki menedżerska już od okresu niemowlęcego część dorosłych część rodziców decyduje się być może nie nazywam tego w ten sposób, ale jednak na degradację emocjonalną z własnej strony stosunku do dziecka, stosując taką strategię, którą Archicomu nazwa lepiej się przygotuj, czyli właśnie nie tylko, tyle że będę tutaj stosować się metoda wychowania bezstresowego to nie tylko, że nie będą stosować metodę mało tego ja poszukam takich źródeł stresu, który w moim pojęciu regularnie stosowanej dawkowane w jakichś takich dawkach jak trucizna podawane regularnie, który ciebie drogi dziecko wzmocnią też kolejny mit, który aż z ikon próbuje rozbroić przyznam, że jestem zdumiona, że ktoś jeszcze może tak myśleć cieka w jestem przez złe doświadczenia warsztatowego czy spotkań z innymi rodzicami pań wynika, że dorośli wciąż mogą myśleć, że dziecku trzeba utrudniać życie, żeby ono przygotowało się na poły mityczną dorosłość, która jest taka paskudna trzeba je opuszczać zostawiać zawodzić nie dotrzymywać słowa krytykować i karcić bez przerwy, bo w naszym pojęciu daje wzmacnia ja mam takie doświadczenia z sali warsztatowej, ale może nie aż tak daleko idące jak pani w tej chwili mówi, ale rodzice często obawiają się, że jeżeli nie pozwolą dzieciom na przeżycie porażki na przeżycie ich potknięć czy też nie będą ich w jaki sposób startowali w wyborach na potknięcia są jak na woli w porządku tanio hartowanie właśnie Barrym Poraż porażce kąt też pisze różnie, więc nam to może rzeczywiście na ten moment, gdy nie będziemy rozmawiać o porażce, ale takim hartowanie rodzice często myślą, że LM w dacie wynika moim zdaniem wynika takie myślenie też założenia, że zakładamy, że świat życie jest zła i że tak naprawdę więcej złych rzeczy dzieci czeka w przyszłości dlatego my powinniśmy je na nie przygotować wydaje mi się, że to nie do końca tak jest oczywiście w życiu spotykają nasz są różne doświadczenia i pozytywnej negatywne, ale tak naprawdę nie jestem pewna czy dom rodzinny i ta relacja z rodzicem powinna być takim poligonem, gdzie my z rozmysłem narażamy dzieci na przeżywanie różnego rodzaju rozczarowania frustracji, bo wydaje mi się, że jednak dzieci, które nerwy w domu rodzinnym otrzymają dostateczną ilość troski mają dobrą więź z rodzicami mają relacje, która jest wspieraj buduje to lepiej poradzą sobie w przyszłości z trudnościami niż dzieci hartowane już w domach rodzinnych i LM w taki sposób przygotowywane do życia mam też taką osobistą refleksję, że czasem rodzice mówią no dobrze pani mówi, żeby taki tak postępować z dziećmi, ale one pójdą w świat dzielnicowych w inne dzieci zamordowane w innymi metodami tylko wydaje mi się też także oczywiście jest trochę prawdy o stwierdzeniu, że ten czas dzieciństwa jest przygotowaniem tak ma powinien być poświęcony przygotowaniu dzieci i dziecka to my z życia w przyszłości, a każdy dzień wody się z życiem fanom są tak, ale jest też same w sobie i też jest czasem na budowanie więzi, więc trudno ją będzie budować, kiedy my, a my World stwarzamy dzieciom takie pułapki tak jak rodzice zięcia niedostępni surowi oceniające to wszystko zamierza, więc dokładnie mam też jeszcze 1 refleksję, że el oczywiście dobrze jest wychować dzieci, przygotowując się na różnego rodzaju nieprzyjemności w przyszłości czy ud utrudnienia, które niesie za sobą system np. w ale też fajnie się tak wychować, by mogły w przyszłości zmieniać ten system no tak do tego jeszcze dojdziemy tutaj zarysował nam się na horyzoncie model refleksyjnej buntowniczą ości, do której zachęcam ich kontrolerzy zachęca do tego, by wspierać taką postawę, ale zatrzymajmy się na chwilę przy porażce i sukcesie mylone są ważne dla dziecka i jaka jest rola dorosłego rodzica w przeżywaniu przez dziecko porażki sukcesu mam wrażenie, że warto, kiedy dzieci inni doświadczają porażki czy sukcesu zawsze warto, żeby rodzic przy nich był także takie poczucie, że jestem przy tobie niezależnie od tego co się w życiu spotyka jest dla dzieci bardzo wartościowe ma też taką myśl, że dzieci ma oczywiście uczą się dużo, przeżywając porażki one też są w jaki sposób potrzebna to może nie jest najlepsze słowo, ale wartościowe i myślę, że zawsze warto, kiedy dziecko taką porażkę przeżywa rozmawiać z nim na ten temat i pokazywać jak pomagać wspierać jej pokazywać też co z tej sytuacji może być dla niego pozytywnego na przyszłość natomiast jestem głęboko przekonana, że dzieci uczą się też dużo dzięki sukcesom i LLM i warto też, że pozwalać im doświadczać tych sukcesów wini też wspólnie z nimi przeżywać mija listonosz nie znam się odnieść do tego co też ani wcześniej powiedziałaś o takim wsparciu w trudnych sytuacjach właśnie emocjonalnych bardzo często, kiedy właśnie dzieci przeżywają tu frustracje złość nie radzą sobie jakąś sytuacją jest trudna dla nich, że akurat w tym momencie, w którym najbardziej potrzebującego wsparcia rodzicielskiego ten rodzic ucina ta miłość i ja właśnie staż mam takie doświadczenia z własnych warsztatach, że dużo o tym rozmawiamy z rodzicami, żeby nie izolować dziecka ani karać właśnie za emocje szczególnie te mniej przyjemne w przebiegu za rok możemy być przy dziecku towarzyszyć mu akceptować go takim, jakim jest w tych właśnie trudnych sytuacjach frustracji Gniewie, tym bardziej potrzebuje bliskiej osoby tak samo jak my dorośli, kiedy mamy trudną, kiedy mamy kryzysy też potrzebujemy bliskich osób, które są przez nas no tak elementarne dziecięca sukcesy porażki mamy tendencję do traktowania jako porażki sukcesy swoje własne bardzo trudne są faktycznie być tymi osobami dorosłymi, która po prostu, wspierając dziecko w jego porażkę tylko raczej potrafimy się wstydzić za sytuację w jakiej znalazło się dziecko ukarać jest w sytuacji, jakiej znalazło się dziecko i też podsyca mamy taki zmysł uczy postawy rywalizacja giną dzieci pokazujemy, że właśnie życie na tym będzie polegało, że trzeba będzie się ścigać ze sobą, że trzeba będzie się wiecznie porównywać ze sobą o tym, też pisze Arfik on, że to nieprawdopodobnie grozi jakiś takiej postawie przyszłościowej koncyliacyjny możliwości współpracy z pokazujemy dziecku, że porażka lub sukces to jest sprawa zewnętrzna to są jakieś punkty jakiś tytuł jakiś pierwsze drugie trzecie miejsce nie do formy czujemy my wewnątrz faktycznie tą porażką czy sukcesem jest no właśnie wpędza dzieci, by wiecznie w ten kołowrotek wyścigów, jakie to może mieć konsekwencje przede wszystkim takie przekonanie może powstać w dziecku może robić dobrze coś tylko wtedy, kiedy robi to lepiej od innych, bo najlepiej i Dariusz Łatka absurdalna wydaje mi się to zupełny zupełnie taką ślepą ulicą poza tym dla mnie bardzo niepokojące jest w rywalizacji to, że ona inne powoduje, że często i to bardzo widać w szkołach i w przy różnego rodzaju konkursach i też ocenianiu szkolnym, że często dzieci postrzegają inne dzieci niejako swoich potencjalnych przyjaciół, ale i, tudzież osób z wymogu, by współpracowali zagrożenie, ale jako przeszkodę niekiedy na drogę do swojego własnego sukcesu wydaje mi się, że rywalizacja powoduje, że dzieci stała się mniej empatyczne my im, że patrzą na przegranych z pogardą, a nas wygranych zawiścią i wydaje mi się, że to jest bardzo niebezpieczna droga, ale niestety też mam taką obserwację, że ona jest coraz bardziej wzmacniana w szkołach i jest to, że nie znając nie może z trendom, które my gdzieś wydają się opanowywać już nawet majstrem trendom pedagogicznym wbrew logice i starają lata obserwują panie, że żaden wyścig punktowy ceny konkursy, że to wszystko z tych bardzo silnej i w dalszym ciągu w naszym życiu on też tablice i przedszkolach nawet motywacyjne z wyścigu na czytanie książek są w bibliotekach porównywanie jednostek porównywanie klas i całe dnie jako guru tak się właśnie ta rywalizacja wzmaga porównywania, że jest gorszy słaby, że któryś jest w rankingu takim to wymaga jakiegoś odniesienia się do tej wiedzy jak to jest, więc jeśli nie ma np. oceny nie ma kropek wtedy też siłą rzeczy dzieci nie mają, czego się porównywać przyjmujemy im takimi, jakimi są z ich pasjami niezależnymi osobami indywidualnościami Rogala dość, że może zastanawiać na wasze dziecko nie ma żadnego feedbacku żadnej oceny kropki żadnej literki żadnego uśmieszki pieczątki Moto show nie będzie miało żadnej motywacji, żeby się uczyć się dziecko samo siebie nigdy nie wpadnie na coś się rozmawia, z czym innym jest konstruktywny feedback o osiągnięciach i trudzie dziecka, a czym innym jest cena i dyrygentem jest motywacja zewnętrzna nie znam tarasy o tym, powiedzieć żadnej z nich brakuje czasami ludziom wiarę w taką motywację wewnętrzną, czyli że dziecko coś robić, dlatego że chce, dlatego że lubi dlatego, że to jest jego pasją, że chce się czegoś dowiedzieć także znam bardzo trudno nam dorosłym rodzicom skonfrontować się z tą prawdą, że to co się dzieje np. w szkole nie jest to co dziecko lubi i że to jest HOKEJ żeński dziecko nie angażuje się we wszystko Nafty wciągane na zajęciach szkolnych ścian garażowane Toma do tego prawo i ma prawo czasem dostać złą ocenę, a nami trudno to przyjąć, bo oczywiście my sobie przekładamy to życie szkolne inna przyszłe życie zawodowe bardzo wielu dzisiejszych dorosłych wyobraża sobie szkołę komika korporacje i teraz, słuchając na zdjęciu widać bardzo dobrze o nich dba, aby wychowując dzieci na sympatyczne wbrew logice, ale miałam Jeża tak jak moi widzieli go dodaje w UMŁ je jak pójdą wszyscy razem do pracy to dopiero zobaczą, kto tutaj wygra Nowaczyk to Nowa Dęba no właśnie to może jest właśnie z poczuciem własnej wartości te osoby, które są blisko swoich uczuć emocji znają swoje pragnienia, a swoje granice postrach potrafią potraw postawić właśnie poczuciu własnej wartości nie o to chodzi, by być pewnym siebie Ełk nie wiem wczuć się jakoś lepszymi niż inni tylko, żeby żyć bardziej w zgodzie ze sobą, żeby siebie znać i siebie rozumieć bardziej o to, a tak jak powiedziała, że tam w szkole, że muszą się denerwować jako rodzice również na to to ja mam coś takiego rzeczywiście się denerwuję często, bo on też pewnego rodzaju my jesteśmy wychowane w innym systemie pochodzimy z tamtego świata właśnie dokładnie, a czasami też myślę, że dużo można zrobić przez komunikację z dzieckiem prawda, że niekoniecznie to dziecko może się kraj ci ludzie dostawali złą ocenę za złe zachowanie tylko też nauczyciel może uwzględnić jego potrzeby, że widzę, że nie wiem ta sytuacja albo robienie patrzyło się, by w ogóle nie pasjonuje ja wiem, że to potrzebuje się ruszać albo zróbmy za chwilę przerwę i półgodziny Niewiem po bawmy się razem, czyli wtedy uwzględnią potrzeby dziecka im się, że to jest ważne, że to jest duże pole też dla edukacji na komunikację też i myśli mam nadzieję, że nauczyciele będą wspierani w takim budowaniu komunikacji opartej na szacunku z dzieckiem ja myślę, że na empatii tak naprawdę zwyciężamy wszyscy taki sympatyczny jednostek świat się staje lepszym po prostu miejscem dla wszystkich także dla tych, którzy są daleko od empatii, więc wydają się zawsze warto wychować dziecko tak, aby patrzyło na innych przez to okulary empatii poza tym Archicomu też, mówi że warto jak koronki, gdybyśmy zadali sobie takie pytania do czego jak wychowujemy nasze dzieci tak w przyszłości taki cel długoterminowe tanie, choć Jean ma być jakiż on konkretny tylko, że jeśli chcemy wychować własną niezależną osobę właśnie renoma rynkowa oraz wyleczyć domowymi złożyć Maćkowi się organizacji społecznej, a czy też osoba myśląca i patrząc sceptycznie krytycznie prawda i też mam wrażenie, że współczesne korporacje może jeszcze nie w Polsce może tego tak bardzo nie widać w naszym kraju współczesne zachodnie korporacje jednak stawiają na ile na takie jednostki, które potrafią samodzielnie mieszanki poszukują tego po latach tak naprawdę przycinaniem wszystkich do 1 formy w szkole też w pierwszych latach korporacyjnego życia, bo to z reguły się z szeregowym pracownikiem się głównie ograniczane przez różnego rodzaju procedura powinna się okazuje, że jest potrzebna była mityczna kreatywność pojawiło się w naszej rozmowie pojęcie poczucia własnej wartości tutaj rodzice też mają swoje uprzedzenia boją się czegoś co w jego nazwa zawyżonym poczuciem własnej wartości i jednocześnie zaraz rozbraja ten mit, pisząc sugerując, że w zasadzie nie ma takiego zjawiska jak zawyżone poczucie własnej wartości, ale to, czego rodzice się obawiają to gorzej jeśli przez inwestują w emocje dziecka jeśli będą zbyt blisko jeśli będą towarzyszyć temu dziecku w rozwoju na znacznie więcej niż innym rówieśnikom rodzice towarzyszą no to wyrośnie właśnie znowu ta obawa o Narcyza się pojawia o narcyzm o kogoś zadufanego w sobie kogoś o zawyżonym poczuciu własnej wartości najlepiej by te obawy są słuszne to on właśnie często to poczucie własnej ma wartość jest mylone z pewnością siebie właśnie, bo to często właśnie to, o czym mówimy to jest pewność siebie takie też przekonania, jakie zna swój temat natomiast poczucie własnej wartości to jest wiedza na swój temat ich żywotność godności swojego jak odnosi się do tej wiedzy czy traktuje się, że jest stałą wartością samą w sobie wiedzę o swoich emocjach uczuciach przeżyciach wewnętrznych i takie dzieci, które mają zdrowe poczucie własnej wartości one są chętne uczyć się chętne chętna do odkrywania świata do poznawania nowych rzeczy i też nie można powiedzieć, że mogą mieć za wysokie poczucie własnej wartości wydaje mi się, że żyje ona jest oparte na nawiedza osobie właśnie inna ne na takim przeświadczeniu, że jestem wartością niezależnie od tego czy popełniam błędy czy nie czy się mylę spotykam czy jestem zły czy dobry to zupełnie to są pojęcia zupełnie niezależna i trzeba się rozumieć, że my poczucia własnej wartości, czyli właśnie takiej świadomości siebie świadomość, iż w swej tożsamości nie budujemy u dziecka mówiąc mu właśnie z kim rywali w rywalizacji nie jesteś najlepszy z Szyman najmądrzejszym wygrasz to inni też fajtłapy zobaczyć też po prostu tutaj tubą najlepszym najmądrzejszy najsilniejszym rycerzem w całej wsi GM, bo w ten sposób można rzeczywiście zaszkodzić dziecku i dla przyszłości zablokować się różne jego kompetencji relacje, ale jak w takim razie zdrowo wzmacniać dałoby faktyczne poczucie własnej wartości do świadomości własnej godności własnego ja własnej tożsamości własnych ograniczeniach też własnych możliwości jak to robić mówiąc widzę się słyszeć, że sam jestem tutaj mam stanąć latarnie, akceptując tak tak myślę, że to jest postawa takiego, akceptując tego rodzica co nie znaczy, że za wszystkim co robią dzieci my się zgadzamy, ale generalnie podstawą zdrowego poczucia własnej wartości z uznania akceptacji idąc jak o tym, sąd pisze, ale jej konto wg niego taką miłość bezwarunkowa daje takie poczucie akceptacji, czyli taka miłość, która nie jest coś za co, że bandyci tylko kocha wtedy, kiedy będziesz grzeczny będziesz posłuszny będziesz wypełnią modzie czy fałsz poleca się na wideo mała odmiana z PSL kontrakt po prostu rzuca się w uchwale tylko właśnie kocham cię za to jaki jesteś i też przyjmuje ciebie ze złością z radością w całkowicie ze swoim twoimi wadami zaletami ze swoim porażkami pochylamy się nad miastem dialogu dialogu empatii zwołuje wspieram właśnie w trudnych momentach proszę zamiast rozkazywać jak przyznał, że władze zachowują się od innych rodziców znajomych różnych moich my też w pewnym momencie zauważają u dziecka coś co nazywają właśnie zbyt niskim z kolei poczucia własnej wartości i dziwią się w konkursie wzięło zastanawia się co tutaj zrobić dziecko wraca ze szkoły mówisz głupie dziecko wraca ze szkoły, mówi że słabo się uprze, że ani raz 0203 . właśnie wysłałam taki komunikat, a może to zrobiły dzieci, a może właśnie ich warunki wcześniejsze w domu sprzyjają temu, że dziecko interna wizytuje nerek tego typu etykiety jak w takiej sytuacji, kiedy widzimy, że jest odwrotne zjawisko niż, do którego się baliśmy nie zawyżone poczucie własnej wartości, którym już powiedziałyśmy, że nie istnieje, bo istnieje po prostu poczucie własnej własnej wartości właściwa albo w jakiś zdeformowany nos jak w sytuacji kiedy, kiedy dziecko umniejsza siebie, kiedy ma jakiś ogromne kompleksy, a dopiero kilka lat siedem-osiem 93 czy nawet więcej i być może to wynika z jakich rodzicielskich błędów popełnianych z miłości nieświadomości niezawinionej ignorancji co wtedy zawsze mamy czas na to, żeby dziecko widzieć słyszeć, żeby być przy nim, żeby się nie troszczyć pokazywać swoją miłość i też rozmawiać o tych trudnościach w tym, kiedy dziecko, mówi że jest głupie możemy zapytać, dlaczego tak sądzi tak i wydaje mi się, że mimo my zawsze, ale tak pytamy ani mówiono co ty, mimo że film w paski nowych wątkach mówili o nim dowiedziałam nie i to też zdrowe dziecko może poczuć zaprzeczam jego własnemu kluczowa, ale tego nie lubi czuje się ignorowana dalej jesteśmy w tej pułapce Stal, a czy zadajemy pytania w takiej sytuacji próbujemy dociec czy też pozwolić dziecku usłyszeć siebie także ona powiedziała na głos, dlaczego mówi to co mówić naprawdę tak myśli tak, ale też okazać zainteresowanie nimi nie tylko w takich sytuacjach, kiedy ma trudności, kiedy mówi o tym, głośno ale kiedy obserwujemy, że mi dziecko może mieć zaniżone poczucie własnej wartości to myślę, że dobrze jest wiele poświęcić czas troska dziecku i okazać zainteresowanie może nawet większe niż dziś, kiedy takiego zjawiska nie obserwujemy, a nawet na pewno większy wiatr zawsze zachęcam rodziców szczególnie młodszych dzieci do tego, że po prostu bawić się z dzieckiem też dużo warzyw oraz ideologią i potrafię to prawda, ale musimy się tego uczyć my jesteśmy też pokolenie wyzwolą w sobie zazwyczaj rodzice niestety się nie bawi, a więc z tego myślę, że rodzice kontrolują Połczyn mają pielęgnują karmią albo bawią się na swoich zasadach Wedel albo tylko wtedy, kiedy mają czas widziano ręką, a drugą tam pilota albo klawiatura obsługują, a tak naprawdę świat dziecka też nie polega tylko na rozmawianie przynajmniej do szóstego roku życia życia jak chcemy być w świecie dziecka do wzrostu potrzebujemy się bawić się więcej o nim dowiedzieć się z nim rozmawiać mój syn bardzo często najtrudniejsze dla siebie rzeczy właśnie jak to się dzieje coś trudnego dla niego cieszcie się nie radzi powiedział mi momencie, kiedy byłam z nimi 1 do 1 na podłodze po jakiejś zabawie albo w trakcie zabawy nagle otwierają się inni mówią uczeni musieli się dostroić trochę do niego emocjonalnie być w jego świecie, żeby po prostu otworzył się przede mną też jakieś ciasto takie wrażenie, że mówienie dzieciom o sobie ma dużą wartość o tym, zajmuje mnie odpytywany Kijanko dialog Chem ja mam obserwację, że chętnie dzieci, ale opowiadał wówczas osobie, kiedy słyszą, że ja to potrafi też chce robić także relacji z nimi, kiedy mówię co mnie dzisiaj spotkało, jakie wnioski z tego wyciągnęła, czego się nauczyłam nerwy wtedy mam wrażenie, że dzieci bardzo dobrze współpracują oni też mówią chętnie są winni wszyscy dorośli są gotowi na takie rozmowy nawet jeśli dziecko akurat jest taki dojrzałe, że bez takiego treningu dialogu w domu przychodzi ze szkoły im mówi no tak to się było smutne, bo widziałem zdechłe Muchy na parapecie najemcom tata może powiedzieć Nosal musi się trochę bardziej kontrolować no chłopaki też inaczej zachował mam nadzieję, że nikomu nie powiedziałeś nam dobrze już trudno, ale musi być trochę bardziej twardym i tutaj dochodzimy do tematu takiej obsesji samokontroli dzieci ona nie tylko dotyczy akurat mnie wrażliwości na inne istoty czujące, ale w różne kwestie mamy wciąż takie tendencje do hodowania zainteresowania dzieci zamiast jakiegoś stowarzyszenia w rozwoju takiego umożliwia optymalnego dostarczania możliwie optymalnych warunków od tej idei kształtowania samokontroli dzieci imienne o takim właśnie w trybie treningowo, jakim stresującym pisze Archicomu również, że to jest jakiś sposób znacznie bardziej szkodliwe niż mogłoby nam się wydawać tak oto mamy ze zjawiskiem do czynienia ze zjawiskiem tzw. wewnętrznego nadzoru ze PAK, który tak naprawdę efekt, jaki ma osiągnąć taki sam, kiedy nadzorca jest zewnętrzny, ale tutaj z tą funkcję nadzorczą ma pełnić dziecko i wydaje mi się, że jest to bardzo trudne dla dziecka jej i często wręcz niemożliwa, ale co to znaczy czym jestem trenerem czy treser hodowca czy ktoś we Francji czy kontroler wewnętrzne jak można tam dziecku zainstalować jak można Echa nie ja myślę, że tak naprawdę to albo wychodzi ze szkoły są jakieś oczekiwania prawda wobec dziecka albo odrobią pracę domową samą bardzo się starało oczekiwania, żeby dobrze się przygotowywano klasówki bądź też właśnie boi się to z domu rodzinnego prawda, że kontrolę przejmą mali rodzice wcześniej, nakazując coś nie wiem kara mając, dążąc do tego, żeby dziecko za wszelką cenę było wytrwałe w zbrojnym działaniu nawet jeśli nie czuję tego działania nie czuję jego sens nie ma motywacji wewnętrznej prawda nie czuje radości z tego to i tak czuje taki wewnętrzny nakaz, żeby w tym trwać, żeby to zrobić, czyli mówiąc naszym krajem ich rodziców, którzy np. wyobrażam sobie swoje dzieci jako mistrz w danej dziedzinie sportu czy wszelkich innych dziedzinach, na których nasze dzieci uczą się na zajęciach dodatkowych naruszyła, czyli tak mówiąc przykładowo też w lidze jest taka sytuacja, że dziecko przechodzi ze szkoły i normalnie dziecko bawi się prawda natychmiast przechodzi do swoich zajęć zainteresowani biega po podwórku natomiast czuje jakąś taką wewnętrzną wewnętrzny nakaz, by np. odrabiać przez długi czas pracę domową wandali nie jest wpływanie na wspomniane wzwyż kobiet w RN dokładnie tak małe dziecko przychodzi ze szkoły bierze za mało Bazalt Kuzia 3 ogarnia cały dom gotuje matce obiad siada do lekcji przygotowuje się na następny dzień i po całym dniu mój głos jest załatwione ani bałaganu ani podwórka ani zdartego kolana Święty spokój i od razu może iść do pracy za 2 lata i tylko kiedy się nauczyć wpuszczać być elastycznymi cieszyć z życia mężczyzn na wyraźne wyłączenie z drogi z TFI myślę, że ta samokontrola ona jest taka troszeczkę przereklamowana i miałem kiedyś też byłam nią jakoś tak z zainteresowana może nie była to fascynacja, ale dziś z tak widzę, że jednak możemy się troszeczkę w tej samokontroli też za za daleko pójść w Anglii, ale takie niewidzialne narzędzie, które jest narzucane na ludzi nie tylko przez rodziców, ale też przez autorytety religijne może być narzucane temu też bardzo często służą w ogóle, by organizacje religijne paraleli ginęły z Czerskiej właśnie w wodach wywołuje się w człowieku jakiś wewnętrzne mechanizmy narzędzia samoograniczenia mej wspaniale się takim stadem potem steruje dokładnie tak myślę, że ta samodyscyplina, która jest stylem tak w tej chwili przez dużą część rodziców im podkreślana żyje, że ma dużą wagę może mieć jednak też swoje minusy tak naprawdę nasza wygrana wytrwałości i odroczenia gratyfikacji pamiętamy pewnie ten słynny marsz Melo i tak doszło oraz w jakim sensie został już nie tyle podważony są dobrze omówione w kolejnych, a co innego chodziło nam się we wnioski którymi później posługiwaliśmy się właśnie mówiąc o tym jak ważna jest samodyscyplina, ale pytanie czy tak naprawdę zawsze trzeba być tak do końca wytrwałym i bez refleksyjne bezrefleksyjne swojej wytrwałości raczej może czasem też warto wziąć coś jakąś gratyfikację, która jest tu i teraz tak, a aniżeli określoną pulę faktycznie nie odkładać żyć wiecznie opóźnione e-myto, bo wtedy to przecież cały czas pracujemy na wyimaginowaną przyszłość może nam towarzyszyć również w momencie, kiedy dawno jesteśmy dorośli dawno moglibyśmy już zacząć żyć my chcemy się przygotowujemy do życia samokontrola może powodować też to, że często tkwimy w jakiś trudnych sytuacjach takich mamy toksycznych, których powinniśmy wejść albo też tkwimy w jakiej sytuacji był już jesteśmy im może czujemy, że już nie chcemy chcemy zmiany chcemy, żeby było inaczej to wciąż w tym mimo wszystko jesteśmy też wziąć taki trend czasami widziałam u rodziców którzy, których dzieci chodziły do szkoły muzycznej życie dzieci już kompletnie nie chciała chodzić nie były zainteresowane chciały się bawić aż nasz zakład tak, bo chciał się bawić z rówieśnikami i nie chciały grać na instrumencie, a wciąż rodzicom i chociaż skąd ten pierwszy etap już do końca, żeby zakończyć, chociaż ten rok ja myślę jeśli wie jeśli dziecko czuje, że już nie chcemy, że rezygnuje to nosiło uczyć konsekwencji działań lepiej, żeby dziecko uczyło się pójścia za sobą naszym z informacjami o g pójdzie nie za instrument ma znacznie bardziej niebezpiecznymi dla siebie i innych zjawiskami może wykonywać pracę, która jest nie lubi, która tego dziecka nie będzie was satysfakcjonował, ale co gorsza może być właśnie być relacją toksyczną nalata, z której nie będzie potrafiło się inny w jaki sposób wydobyć wydostać się okazji, by dzisiejszego współczesnego komentarza do testu marsz malał polecamy państwu lekturę książki sam efekt bolońskim 1 wielkim podsumowaniem tego testu i pokazuje, że były nie tyle wartości ma to, że czterolatek powstrzyma się przed zjedzeniem pianki czy też przeważnie Donbas pośrednią ratyfikację odłożono to zrobi może wynikać z różnych rzeczy, jaką się czuje w danej chwili z jakiego domu pochodzi jakieś światło pokoju przez głodne czy znajdą one, a o wiele właśnie ważniejsze jest cel to co o sobie wiemy co my wiemy o tym co warunkuje nasze zachowania nasze reakcje nasze relacje innych i temu poświęcona książka zależnego, a teraz chciałbym przejść do modelu idealnego modelu marzeń, które opisujemy, ale z ikon czy też zachęca do wspierania postawy marzeń dzieci, czyli mnie do przygotowania się do dorosłości jako inne płynięcia z prądem, bo to wszystko, o czym dotychczas powiedziałbym tak naprawdę stać, by uczynić dziecka kłodę, która płynie z prądem tam, gdzie ktoś sobie zażyczy tylko zachęca do postawy, którą nazywa refleksyjną buntowniczą ością w to wymaga od nas rodziców przełamania pewnych stereotypów doceniania po kolei każdego nikt nie u dziecka co jest dla nas bardzo trudne co nam co nas bardzo wytrąca z rytmu dnia z planu każdego poranka wystarczy jednak nie, żeby po prostu wybuchły eksplozję miał swoje konsekwencje aż do wieczora, jaka jest wartość refleksyjnego buntowniczą ości co mam namyśli Azji KON, pisząc o tej postawie na alk ikonę, mówi że wychowa dzieci na takie dziedziną konformistyczne, które są krytyczne podejmują samodzielnie decyzje są autonomiczne szukają właśnie sobie odpowiedzi zadają pytanie, dlaczego oczy nie wykonują jakieś rzeczy bezrefleksyjnie tylko, żeby wykonać właśnie takie dziecko tak jak powiedziałaś to musimy oczekiwać, że dziecko nie będzie tylko takie w stosunku do rówieśników, bo tak jest to oczekiwanie, ale także w stosunku do nas, czyli mięśnie odmawiają nam zdjęcia Korony w głowach dziwnym trafem do uszanowania mnie, a nie zdąży z deklaracji żona oczywiście akceptujemy każde twoje zdanie, ale nasza decyzja jest taka Anina tylko do faktycznego oddania pola dziecku, w którym umorzono decydować oczywiście to rodzic zdecyduje o tym w polu to też ważne, żeby rodzic był przywódcą liderem i też nie chodzi o to, żeby dziecko decydowało codziennie np. dzisiaj idzie do szkoły czy nie, ale jednak, że miał poczuć się właśnie, że gdzieś ten termin jego błąd jej bunt może mi się ujście no ale co to jest najtrudniejsze w wychowywanie takiego buntowniczego dziecka szaty, by ciasto tutaj rozmawiamy w tej audycji o tym kto bywa dziś wyzwaniem dla dzisiejszych rodziców jak sprawić, żeby dzieci kochały czytać kochały sięgać po książki polegli wały na planach całymi dniami electro i zawsze jednak ta sama odpowiedź dopóki dzieci będą widziały rodziców, którzy robią nawet nie wsiąść w swoim pokoju nawet nie książki w salonie czy sypialnia rodziców dopóki dzieci nie będą widziały rodziców aktywnie czytających książki dużo często, dopóty nie będą mieć z Czytelników no, więc co do rodziców należy, żeby te będą refleksyjną buntowniczą ość pokazać dzieciom jednocześnie akceptować ją u nich, bo tak jak w powiedział Szmyd trzeba pokazać im to na przykładzie swoim własnym dodajmy, iż takie scenki zżycia wzięte, kiedy szlak nastaw, ale tak naprawdę jest to bardzo rozwojowa sytuacja dobra dla całej rodziny tak nawet sytuacja, w której sobie nie radzimy jesteśmy bezradni i Samem nie wiem co się robi nasze dziecko on bardzo nas złości i już czujemy totalną nie wiem albo złość albo już w momencie czujemy bezradność mówimy ja nie wiem w sumie chciałam zrobić czuje się bezradny tak dobrze odsłaniamy się w takim swoim nie w jedzeniu co mamy zrobić tak po prostu i wtedy też bardzo często się tak modeluje MEN ty dziwko też przychodzi w trudnych sytuacjach i podobnie może nie wiem prosi nas o wsparcie mówić, że jest, ale czasami wiemy, że mamy rację czasami po prostu jest podobnie jest ona drży na jak by taka sentencja Moniki Szczepanik bynajmniej ja od Moniki ją jak chcesz mieć rację czy relacje mielczan wymierać, że czasami kupuję całych rodzin w porę minęły 3 godziny od momentu, kiedy miał wziąć antybiotyk awantura trwa od 3 godzin dziecko z refleksji nie buntownicza i teraz rodzice zastanawia rację czy relacja ta ty ja myślę, że tu szukaj wewnątrz jest małe dziecko szukanie, lecz dwulatek n p . bardziej szukać smacznych kandydatek musiały te limity wpłat oczywiście tak dzisiaj dzisiaj nie ma mowy mówią naraz pyta pani teraz strach o strategię tak tak na trudne sytuacje ja mam jeśli chodzi o dwulatka, ale ja mam takie powiedzenie zawsze KNA w głowie nawiąże kontakt z dzieckiem po prostu jakiś bardzo niech rząd stawia znak, że oszust no właśnie to może być nawet kontakt przez dotyk tylko na dotyk taki łagodzące nieagresywny taktyki łagodne niedomówienia to, że jestem tu jeśli nie potrzebujesz jestem przy tobie czasami pomaga przytulenie niektóre dzieci kompletnie odmawiają przytulenia w takiej sytuacji dużej złości tak ale jakby bycie przy dziecku trwanie on się w tak wczesnym wieku właśnie uczy tego, że ktoś bliski kogoś bliskiego może znaleźć wsparcie, a jak tutaj dziecku pokazać, że jego błąd jego nie jest doceniane w momencie, kiedy nie możemy zaakceptować decyzję dziecka nie miał sobie ze swojego życia przypominam, że kiedyś szłam w jakiś miejsce, gdzie było duże skupisko ludzi w ostatnich latach to najmłodsze dziecko zawsze szła z opaską gdzie by było o jego imię wiek i numer telefonu do mnie i dopiero po jakimś czasie odkryłam co zrobić, żeby zamienić tę informację na jakąś inną formę akceptowaną przez niego, bo tak nienawidził, ale nie godziła się na to, żeby on tego nie miał o to, bo jest niebezpieczne sytuacje i okazało się, że Diana sam długopisem na ręce, a jeszcze na malowanki już pioruna albo rekina albo coś strasznie groźnego to w ogóle go cały szczęśliwy i w końcu doszliśmy do konsensusu, ale jak w takich sytuacjach w jakikolwiek inny ojciec właśnie w samorządzie ma rację już dobrze wiemy tak tak synku wiem, że fajnie jest bardzo ważne, ale teraz tu na siłę kajdanki i taras przy mnie, bo ja odpowiadam za bezpieczeństwo to dotyczy oczywiście mniejszość sytuacji taktyki właśnie jak zdrowie jak bezpieczeństwo jak potrzeba snu u dzieci no czasami wiemy o tym, że dziecko jeśli musi wstać o szóstej, a niestety jeśli mieszkamy pod miastem jeśli podwoimy wszystkie dzieci do szkoły codziennie, a sami pracujemy do czasu dzień zaczyna się wcześnie dziecko wzrost realnej i pieszych trudno ją wyciszyć musimy już jakoś próbować tę karuzelę wyłączyć jak u dziecka nie zabić tego buntownika, ale jednocześnie pokazać jak sobie taką konfrontację radzić ja mam też poczuć jak teraz tak słuchałam to, że to jest kwestia tylko tak naprawdę z naszej wyobraźni prace nad strategiami, bo tak jak mówimy o opaska czy narysowanie napisanie w ręku myślę, że w każdej podobnej sytuacji jesteśmy w stanie jako rodzice, którzy mają doświadczenie większą wiedzą ożyciu znaleźć taki sposób, który dziecko będzie łatwiej zaakceptować myślę, że tutaj ska jest limit i tylko czasem nie mamy na to z 2 zasobów nie mamy na to czasu nie starcza nam cierpliwości, a druga rzecz, że nie może nie musimy się bać wyrażać swoje granice, aby mówić, że coś nam się nie podoba poważnym jest Sony ogłosiły, że często, że słyszy to ona staną się są nam się podoba co nieco lubimy, czego nie lubimy też to przyjmuję ten język inni też osobiście się wyraża wtedy także myślę, że śmiało można używać takiego języka też, jakby 1 z wątków, które niezwykle mnie porusza w tej książce, od którego Balticon zaczyna swoją opowieść o relacji rodzic dziecko ten wątek siedzisz przy Plantach gotowy na koniec również wpływa on jest relacja tego, jaki mamy światopogląd w ogóle na temat życia w społeczeństwie na temat życia na tej planecie na temat tego, jakie znasz miejsce wśród ludzi, a właśnie na temat relacji naszym dzieckiem i twierdzi nawet, że pytanie dotyczące ne postawy wychowawczej, że to jest jedno z niewielu takich jednych klarownych 1 klarownego pytaniach, które może nam pokazać kim mamy do czynienia to pytanie może brzmieć np. tak czy widziałeś na ręce swoje dziecko, kiedy płacze w nocy i Archicomu i tak, żeby odróżnić liberała konserwatysta trzyma od konserwatysty trzeba zadać mu to pytanie ile i jeśli się okaże zioła taki człowiek jest gotowy stanąć poświęcić się z empatią podejście numer do dziecka i żyć w relacji bliskości przez to godziny 32, kiedy dziecko będzie płakała no to jest liberał natomiast konserwatysta powinien zimny chów dziecko mamy mieć swoje osobne łóżeczko osobny pokój co najwyżej jakiś gadżet typuje właśnie jakiś sprzęt, który informuje nam o nas o tym, że dziecko para ma się nauczyć tak lepiej ma się przygotować na to, że życie jest twarde nie to bardzo zainspirowało, bo to się zupełnie nie pokrywa z tym co my w Polsce myślimy o niej trochę ich utrwalenie niezupełnie ogni w również pokrywa znudzony w Polsce myślimy o konserwatyzmie i liberalizmie i u nas stoi jako się w raczej w rodzinach, gdzie jest wiele dzieci te, które przynajmniej ja znam w dużych miastach bardzo popularna jest dzisiaj pedagogika progresywna rodzicielstwo bliskości jest też Julia, a jednak rodziny identyfikują się jako konserwatywne, jaką się podoba ten trend ten podział i to pytanie jako taka kategoria pokazująca szerszy światopogląd człowieka no i ja bym tego tak nie szufladkowania jakoś nie szłam nie chce wpaść jakiś kolejny stereotyp, żebyśmy właśnie szum szufladkowania ich tak stało myślę, że to są bardzo różne osoby ciężko, by było jak zakwalifikować tylko liberalnym właśnie te progresywnym wychowanie dom progresywną pedagogikę, a te konserwatywne tylko tradycyjną Boe rozważali średnią rozważa jednak to się łączyć stosunek do zwierząt liberałowie konserwatyści mają różne jedni polują inni chronią prawa zwierzęta z tych zwierząt stosunek do przyrody jedni eksploatują nadmiernie konserwatyści globalnie rzecz ujmując tak konserwatyści czy prawica globalnie rzecz ujmując, aby ekolodzy uznawani nazwani lewakami chronią przyrodę tak samo stosunek do wszystkich mniejszości słabszych kobiet dzieci uchodźców ta silna mgła może również o niezdolności owa rada osiedla na froncie, a trochę się łączy natomiast mam też takie poczucie, że to jak traktujemy dzieci trochę wynika z naszych osobistych doświadczeń, a mniej z politycznych przekonań na wiekiem, jakie mamy wydaje się, że jeśli rzeczywiście w życiu doświadczyliśmy mało takich momentów, kiedy ktoś był wobec nas sympatycznej właśnie brał nas i tulił wtedy, kiedy płakaliśmy to był może być nam trudno robić to jako rodzicom i wymaga od nas więcej RM uwagi więcej zaangażowania, żeby do takiego modelu dojść do przełamania pewnych naszych kieszeni IAM takich przekonań, które mamy też roli rodzica wydaje mi się zawsze warto spojrzeć na te przekonania w taki sposób czy one są prawdziwe i czy nam służą i to i BlackBerry jest taką receptą, która niezależnie od tego z jakie przekonania w sobie mamy do i że nie zweryfikujemy to będziemy mogli postępowali tak jak sama do tej kwestii bezrefleksyjnie wytrwałości mam wrażenie, że dzisiaj no i jak na ten temat bardzo pasywny interesuje my wciąż konserwatystów uważają się osoby, które dawno już nie żyją jak konserwatyści to znaczy są pełni empatii dla własnych dzieci dla tego co się dzieje z planetą na praw zwierząt mają też dużo uważności natomiast ze względu na to właśnie nad tą wewnętrzną kontrolę tak urodzili się w takim kraju mieli chrzest nikomu nie są konserwatystami uczyli się w szkole, że wszystko co my na lewo od prawicy jest zła i właśnie tkwią w tym sama mam mnóstwo znajomych rodziców wielodzietnych, którzy żyją jak hipisi poza systemem bardzo progresywnie, a jednak mają wewnętrzny przymus nazywania siebie dalej właśnie deklarowali deklaratywnego tylko być konserwatystami może faktycznie tożsamościowo wydają się zupełnie progresywnie liberalni kiwać głowami ech, może też uwagę, że liczba na pewno ten rodzaj jak byłem wymaga świadomości tak swoje rodzicielskie też takich schematów, które gdzieś tam wynieśliśmy ze swoich swojego domu na pewno to jest taki długi proces drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki mit rozpuszczonego dziecka od wydawnictwa May and prosimy o maila na adres dla was małpa to krótka FM dla was małpa to okno KFM czekamy na państwa Mela, a już bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj o tym czy w ogóle istnieje taka figura postaci stopa jak rozpieszczone dziecko opowiadały nam Anna Olczyk Grabowska pedagożka trenerka familijna mama dwójki dzieci prowadząca projekt pracownia rodziny dziękuję bardzo dziękujemy za remont i Anna Kasprzycka trenerka familijna w ich grup wsparcia dla rodziców mama trojaczków prowadząca pracownię rodzinnych relacji dziękuję bardzo dziękuję uprzejmie do prac my teraz zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA