REKLAMA

Początki motoryzacji w Polsce po II wojnie światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-08-25 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studio oczywiście nie kto inny Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry pani, że dzień dobry panu będzie dobry państwu no i tak jak w ostatnim czasie mamy są również i dzisiaj dla państwa zaproszenia 5 zaproszeń na wystawy perły motoryzacji polskiej odbywa się w Pałacu kultury nauki w Warszawie oczywiście dzięki uprzejmości Narodowego muzeum techniki 5 zaproszeń chętnie oddam skalowanie małpa Rozwiń » to kropla tam skołowani małpa to kropkę FM zainteresowanie jest brak zainteresowania codziennie na tej wystawie, bo obligatoryjnie oprowadza mnie do tak autorskie prowadzenie Robbie zawsze są chęci do posłuchania osadzenia autorskie są o godzinie dwunastej, a zwłaszcza w prasie pisać 5 zaproszeń skanowaniem opata kropkę FM chętnie chętnie oddamy hołd, z którym chociaż jesteśmy jak się umawialiśmy zaczynamy serię jak audycji myślę, że kilka odcinków znam to zajmie na temat polskiej motoryzacji zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej motoryzacja tak jak mówiliśmy po tym okresie drugiej wojny światowej rozkwita ta cywilna oczywiście w wielu krajach również w Polsce, ale co na początek co się stało z naszym wielkim inżynierem, który skonstruował pierwszy Polski samochód co właz 1 jak dobrze pamiętam co WST 11 Tadeusz Tański syn Czesława Tańskiego znanego pioniera lotnictwa polskiego Czesław Tański był tym dla nas dla Polaków kim czym kim Otto Lilienthal dla Niemców natomiast jego syn rzeczywiście konstruował pojazdy skonstruował samochód WST 1 zrobił wojskową wersją forda GT, które to samochody brały udział jeszcze w wojnie bolszewickiej no ale niestety Tadeusz Tański nie przeżyło wojny został zamordowany przez Niemcy chyba nawet o tym, mówiłem tak mówiliśmy, ale fajnie, że zamordowany nie przeżył ani Tadeusz Tański nie zachował się żaden samochód z Włoch Inter, dlaczego nie zachował, dlatego że samochodu w ogóle wyprodukowano stosunkowo niewiele nie było prawdę powiedziawszy na nią popytu bowiem, że samochody z WSK 1 produkowane były sposobem takim warsztatowym niemalże chałupniczymi tam nie było mowy o taśmowe produkcji, choć w tym czasie już większości firm produkowała samochody taśmowo tam nie było produkcji taśmowej zatem te samochody kosztowały drogo one były potwornie drogie klienci indywidualni w ogóle nie zwracali na nią uwagi długu, bo to była zaporowa cena natomiast niektóre firmy kupowały z racji tego, żeby po prostu wspierać Polski przemysł motoryzacyjny i te firmy tylko okupowały samochody ale, ponieważ są WST 1 miał dosyć dużą pojemność silnika, więc nawet te egzemplarze, które zachowały się po wojnie bo jaki tam zachowały przez pewien czas potem nie mogą być eksploatowane przez przez osoby prywatne, bo takie durne przepisy były w rasowym bowiem, tak więc nie zachował się żaden z PWST 1 bardzo bardzo żałujemy bardzo ubolewamy, ale na wystawie perełki jest rekonstrukcja po prostu cała drużyna rekonstrukcja i to o tyle ciekawa, że jest to rekonstrukcja modelu prototypowego, który to Żyd miał inne butiki od produkowanego w internacie państwo zapewne przydać jest, by powstało tam 800 samochodów Niewiem, skąd ta informacja moim zdaniem jest to absolutny błąd, bo nie nie nie na pewno nie powstały więcej niż 400, ale tak inaczej nawet gdyby powstało 800 jest to też niewiele, więc mówimy produkcja seryjna pierwsze próby produkowany seryjnie samochód w Polsce, ale nie do końca to jest prawda niewątpliwie był to pierwszy samochód naszej koncepcji rodzimej, bo z dwudziestolecia międzywojennego jest w ogóle kradzież jest możliwe zwierzył nam się tak, bo trzeba jeść, a projekty były ale, ale list, choć dla gwiazd baletu szlak, który zaistniał na rynku od tak, a dokumentacja, jeżeli chodzi o właśnie technika ja tego pojazdu to gdzie po drugiej wojnie, lecz być nawet nie wiem może, dlatego że i to co rozmawiała się na Pomorzu została zrobiona zrobiona replika tego rekonstrukcja tego samochodu to byłaby dla dokumentacji dotyczących prototypu może może tak się zachowała dokładniej tutaj nie mam akurat wiadomości, bo nie interesowałam tą sprawą czy być może Niemcy jednak zachowali część tej dokumentacji nie zniszczyli wszystkiego Niemcy prawie wszystko winić wyłącznie, gdzie jest samochodem lub sport, który został wywieziony na ziemie odzyskane i tam zachowało się tylko podwozi do podwozi gdzieś tam pod Wrocławiem znaleziono ani wtedy cały zakład Ursusa to wszystko Niemcy przejęli, a potem nie zostawili tam prawie nic LUKS portfel, czyli nasza limuzyna te zakłady Lilpopa, które były w Lublinie też zostały całkowicie zniszczone przez Niemców jest ono zaczynało Duo po wojnie od zera praktycznie wszystkie zakłady samochodowe państwowe zakłady inżynieryjne i wznieśli też po prostu tutaj musieliśmy zaczynać od zera zupełnie od zera zupełnie z, a skąd wziąć fundusze na to wszystko jak i koniec drugiej wojny światowej wie pan jest samochodów przybywało po drugiej wojnie światowej, bo to jest także w 1930 dziewiąty roku mieliśmy 35  000 samochodów to tak wychodzi mniej więcej jedno auto na 1000 osób za nami była Bułgaria Jugosławia Rumunia jest pani więcej jeśli chodzi o Europę, bo tak się mówi prawda, że tam są kurze lub porady perły polskiej przedwojennej motoryzacji, owszem, mieliśmy takie perły, ale ogólnie rzecz biorąc Polska była bardzo zacofanym motoryzacyjni kraj niestety i tutaj trzeba otwarcie sobie powiedzieć, że zajmowaliśmy jedno z ostatnich miejsc w Europie jeśli chodzi o drogi to był koszmar liczba bitych twardych utwardzonych dróg po drugiej wojnie znacząco wzrosła, dlatego że po prostu granice Polski się przesunęły na zachód i mieliśmy te drogi poniemieckie, ale tak naprawdę to to zostawiliśmy Rosjan dodał w okolicach Tarnopola czy Stanisławowa no to tam prawie w ogóle tych dróg nie było w 2 natomiast po drugiej wojnie światowej w czterdziestym piątym roku szacuje się, że było około na terenie Polski około 4000 samochodów osobowych i mniej więcej 7000 samochodów ciężarowych, ale nie naszej produkcji w Gnienie nie masz oczywiście, że nie na Sycylii, ale ta liczba samochodów rosła, bo np. już w roku 1940 busów samochodu było 25  000 mówi o osobowych, a wcześniej 4 lata wcześniej tylko 4 i teraz pytanie, skąd te samochody się grało w Polsce i było 6 źródeł takich najważniejszych psy pierwsza zdobycz wojenna najemca na Niemczech, czyli to co Niemcy pozostawili czasami było tak wypowiedzeniem, czyli tam wychowywali się jak samobójcze popsuto drugą serią karabinu maszynowego detalistą strzelali zostawiaj takie ataki ostrzelali można było łatwo to właściwie naprawa Blacharska można było to naprawić dalej nie jest pan rację, bo ich, bo my dostaliśmy od Niemiec reparacji, ale to trochę taka była Bonanza dlatego, że to wyglądało w ten sposób, że Polacy odliczyli sobie ile tych samochodów w między stracili przez Niemców, a potem jechali do Niemiec oficjalnie dobór Black i po prostu zabierali innych sztuka to sztuka na tej zasadzie i co sami zabierali prywatnej to jest tak trochę jak Misiuk wobec Niemiec chciał, żeby o, żeby mu oddać załogi odda pan tego samochodu co mi pan zrobi na zasadzie to było kilka tysięcy samochodów z Niemiec jako właśnie zwrot zagrabionych przez Niemców jedno dalej bardzo bardzo pokaźna liczba samochodów z umowy o grach tak dla rozumienia tak porozumienie, więc uradowała nie tylko paczki żywnościowe nie tylko o lekarstwa, ale powiedzmy o tej umrze trochę więcej, bo to było porozumienie może niektórzy nie wiedzą nie tylko w ramach aliantów, ale alianci stany Zjednoczone nawet dawali Chiny właśnie aktywiści beneficjentami byli największym beneficjentem związek rewizyjny przewożonych jest oczywiście nikt tak inwestorzy to związek radziecki styl ściągnął dostał ani 1 wyniku umrę, ale tez le 1 listopada tej idei tej pożyczki taki stary przestań znaczony przez wszystkie studia bakalie zresztą zaraz sobie o tym, powiemy, a ta uda to jest jakoś strasznie się za z lat 66, a kierowcy dojadą z wadami pan tak będzie coraz dojrzalsze Walter jest trzeci rok SMS umrę dostaliśmy ponad 20  000 samochodów no to to jest naprawdę potężny zastrzyk i samochodów osobowych ciężarowych razem mówię w 1 i kilka tysięcy motocykli także z tej ulgi całe szczęście, żeby z tej ulgi skorzystać z mocy była taka inna inne przedsięwzięcie plan Marshalla, którego z kolei nie skorzystaliśmy i nowy, że się stało no ale trudno w gniot nie wrócimy teraz trudno wraca do tamtych czasów, ale wolelibyśmy nie skorzystać z toksyn niż się zastanawiam, bo co mnie, bo z zagranicy uznał, że państwo komunistyczne są samowystarczalne i że był to osoby nam dał pan Marshalla to związek radziecki nam da, ale nie mógł złożyć powiedzieć, bo sam był beneficjentem zaś Areny w Międzychodzie szyba wydaje się, że Polska poza Chinami nie pamiętam, by w brytyjskim zwracanie skazanego wydają się, że poza nami jeśli chodzi o UE Polska była największym beneficjentem, a czy w ramach tej umowy jest to troszeczkę o tym, bardzo, bo to bardzo ciekawe, bo naprawdę dużo nam to dało dzięki tym samochodom z tej umrę chociażby ciężarowym to udało nam się, by sprzątać w ogóle kraj po drugiej wojnie światowej przewozić różne towary tak, ale nie Góral z racji URE, ale również właśnie z racji tej legendy lisy całej gminy tego przedsięwzięcia, bo Amerykanie zbudowali około 200  000 sztuk Bakero 1 z najbardziej znanych ciężarówek prawda i z tych 200  000 sztuk bagażu w cień osła do Wielkiej Brytanii, ale aż 100  000 wzięli Rosjanie związek radziecki panie Krzysztofie przecież nie oszukujmy się, gdyby nie dostali Rosjanie już od bagażowej do Berlina na piechotę można iść na bosaka buty, bo w ramach ulgi dostawali buty przypada, więc oni, by dostęp poszli po prostu na bosaka do tego Berlina, bo te 100  000 samochodów przyniosło dużą część wojska i po wojnie z listy 100  000 sztuk bankierów 20 trafiło do 20  000 na 21, ponieważ jest to region w tym chętniej i nieładnie powiedział nie grali tak 20  000 samochodów trafiło do Polski i to Bóg następnie kolejny zastrzyk bardzo duża liczba samochodów amerykańskich, które pośrednio do nas trafiły przez związek radziecki to była duża tak mieliśmy zdobycze wojenne oraz reparacje dba on wraz z legend histerii, a dalej piątej jest tylko do pytań czy w ramach tej umrzeć też w żaden Lis dostaliśmy poza już konkretnymi samochodami jakąś technologię jakąś wiedzę kno w how czy to tylko byłych i jest nie sądzę nie sądzę, by nikt nie słyszał takie sprawy jest długa i jak wyrokować, bo nie wszystko wiem, ale nie słyszało tak jak sami, więc nastawić znalazłem się pojazdy radzieckie, bo jednak Rosjanie nam trochę swoich dali swoim to też takie wypady Leonida zarobi dlatego bazy garderoby jest ona 00 i wzorach amerykańskich prawda przecież nawet jej babie doły wypada powiem zastęp, aby trzynastym o następne odcinki silnik ma samochodu do 75 także tutaj jedno Rosjanie byli mistrzami jeśli chodzi o kopiowanie mogą też mówiliśmy takim zostało w taki los hak i został nie tarasować intencji ich na to to jest to piąty źródła i szóste oficjalnie zakupiony pojazd przez rząd Polski, bo takie były, bo rząd Polski kupował samochody z demobilu, więc te używane samochody, które w czasie wojny był potrzebny po wojnie i 100 ZT mniej i my te samochody braliśmy, ale kupował też nowe samochody, by rząd Polski w ogóle nie bardzo wiedział bezpośrednio, bo oni jak się zachować z motoryzacją potem okazało się, że w latach czterdziestych ponad połowa samochodów osobowych to były pojazdy amerykańscy no właśnie to problem i pouczył strony taki problem polityczny, bo czy jest to amerykański ścierwo to to Delta trans to gdzie był myślicielem pokoju i t d. robili dużo lepsze samochody niż Rosjanie to jest Chevrolet były bardzo popularne ze to były 1 z najpopularniejszych samochodów jeśli chodzi o samochody osobowe właśnie sezon z Wall Street Master on był w stanach Zjednoczonych budowany od czterdziestego szóstego do 3008. roku lub już samo odmówi ona tak ponad 5 m długości, więc na Silnicy i ból w niektóre tak sobie, z jaką wygląda, dlatego że ci, którzy lubią kino polskie oglądali może ten film sami swoi PSL część drogi i tam była taka władza wpada do brata przyjechał na dworcu tylko próbował odpalić z autorów łaźni powinna go Sylwester Golec widlaste tak czy inaczej ten samochód był bardzo popularny i to było ideologicznie sprzeczne poza tym jest taka rzecz jest złożony jeździł WGP nasza droga żony wytrzymywały te nasze drogi rzeszy jako tako sprawował i nie psuć to był naprawdę cud, bo nikt o te samochody nie dba o jej, nawet jeżeli kierowca nie dało taki samochód to jego przełożony nie miał prawa go za to ukarać, bo sam, bo prawdopodobnie religia, bo ten kierowca wytłumaczył, że to sposób co ja będę dbał amerykański ścierwo lata i te samochody wjeżdżały, dopóki nie odmówił posłuszeństwa, ale w ogóle nie były praktycznie konserwowane nie były naprawiane to było go na karę za naj naj naj ważniej za bagaż Polanica PL, by naprawa po prostu dobry wyrównany zwyczajem Ależ one stały czy jednak jakiś złomowanie byłoby Radia Opole są zawsze poradzi Polak jest Polacy długo czekali, choć jest zarejestrowanie samochodu po drugiej wojnie światowej oficjalnie możliwe było tak niezwykle trudne, bo są motoryzacji poród trwa prywatyzacja porozmawiamy to co się działo od powiedzmy czterdziestego szóstego roku do pięćdziesiątego szóstego roku to dziesięciolecie to motoryzacja debata była tak prześladowana jest praktycznie niemożliwą trakt nowa tradycja to niemożliwe było posiadać samobójczy, a 21 po drugiej tury w ogóle nie było możliwe popełniono też w ogóle indywidualizmu przejaw całkowitej do Widzewa samochody w rodzinie, gdzie to było nie widział nie ideologiczne jeśli chodzi o samo motoryzacji prywatną na koniec szóstej części, bo niestety czas szybko leci na sali, ale wszystkie te samochody, które dostaliśmy nieważne, z którego źródła, ale wszystkie szły do państwa i państwo z nich korzystało tak tyle ukrywało, że to są amerykańskie samochody wbija drugiemu nie mówiło otwarcie Dallas mówiono, że Chevrolet ale dlaczego samolot amerykańskich odpowie za amerykańską sprawdzał w wywiadach jesteś taki jedno źródło taką, jaką jakość Boska powiem Otóż bardzo dużo w prywatne ręce dostało się samochodów na bis z wyspy Sobieszewskiej lub, skąd one się tam wzięły Otóż pomiędzy Wisłą Bałtykiem, a martwą Wisłą jest martwą Wisłą jest wyspa Sobieszewska i ona nas od strony wschodniej przez Wisłę przeprawa z promem do dzisiaj to przeprawa była przed wojną jest obecnie tylko, że działał w bardzo chciała się wszelkie przekazanie dał rady okazuje się, że od maja i Noska zmuszali od strony wschodniej SMS od strony zachodniej jest most już wpłacił to są tereny Gdańska do Gdańska prowadzi most, ale ten most w czasie drugiej wojny światowej został zbombardowany jak pan doskonale wie masa Niemców uciekała z Prus wschodnich, żeby dostać chociażby na Guildhall Wilhelm Gustloff, a prawda do Gdyni do portu, żeby uciec do Niemiec ci biedniejsi liga piechoty standardowo to dusza śmierci tu masz mieć tam bardzo dużo ludzi zginęło, ale ci bogaci mieli za samochodem jechali samochodem oplem kadetem jak tam opel kapitan dojechało wolę przyjacielska zostawiali tu są tak, ale nie dojechali do Gdyni, dlatego że most był zbombardowany, więc oni dojeżdżali tak dalej jak tylko się dało do tej wyspy Sobieszewskiej i tam samochody pozostawili, a potem na piechotę do Gdyni Dawid kort Nabil el Max chłopaków swoich zagładzie i te samochody tam zostały jak i się okazało, że one tam są porzucone niektóre zatopione tam były w stawach no to ludzie masowo zaczęli brać i z tym, że problem był oczywiście jest jej za rejestrowanie samochodu o tym, 1 rok zapowiedzi następują w następnym odcinku mąż nie zdążymy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko do usłyszenia za tydzień dziękuję do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA