REKLAMA

Waldorfska szkoła w Wieliczce może przestać istnieć. Z powodu braku należnej subwencji

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-08-25 13:40
Czas trwania:
15:16 min.
Udostępnij:

Wskutek działań burmistrza Wieliczki nasza wyjątkowa szkoła może przestać istnieć - napisali w internecie rodzice dzieci z waldorfskiej podstawówki "Istota". Miasto od stycznia nie wypłaca należnej jej subwencji. Szkoła popadła przez to w ogromne problemy finansowe

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa w proszę państwa studia w Krakowie w studiu są z nami pani Anna Samborska nie jest nar prezes fundacji istota to jest Fundacja, która prowadzi szkołę istota w Wieliczce i właśnie o tej szkole będziemy rozmawiać dzień dobry dzień dobry i są 2 mamy pani bramkarz Bobowska i pani Agnieszka Skuza mamy uczniów z tej właśnie szkoły witam panie dzień dobry dzień będziemy proszę państwa rozmawiać o szkole szkole, która działa od 2004 roku i na stronie Rozwiń » pisze m. in . tak istota to dzieci, które trafiają do nas niezależnie od zasobności portfela rodziców niezależnie od tego jak sobie dobrze radzą szkoła istota jest jedyną tak działającą placówką w Polsce to gra pani prezes od pani zacznijmy, w czym w takim razie problem, jeżeli chodzi szkoła ta powiedziałem, że problemu na niczym poza tym, że zmieniliśmy lokalizację przenieśli się z Krakowa do Wieliczki przepisy prawa oświatowego nie przewidują przeniesienia pomiędzy gminami szkoły 1 placówkę trzeba zamknąć drogę trzeba otworzyć i państwo piszecie na stronie z powodu zaniedbań urzędników nasza szkoła wyjątkowa może przestać istnieć ma duże wątpliwości czy mogę nazwać to zaniedbaniami, a czy mogę to po prostu nazwać umyślnym działaniem na szkodę stacja wygląda także, że jeżeli chce mi się zarejestrować bądź to przedszkole szkołę ustawa przewiduje złożenie odpowiedzi odpowiednich dokumentów w odpowiednim terminie do jednostki samorządu terytorialnego, czyli cenne w tym wypadku do burmistrza Wieliczki to dokumenty zostały złożone ustawa również burmistrza traktuje jako powiedzmy kolokwialnie notariusza, czyli urząd ma tylko włącznie sprawdzić dokumenty, które są złożone są HOKEJ na i czy są wszystkie, a następnie w ciągu 30 dni placówka wpisać myśmy tego wpisu nie dostali zdążyliśmy w międzyczasie złożyć ponaglenie do kuratora małopolskiego, które do niego ani burmistrz przesłał po 1 , 5 miesiąca chyba nie chce się wydawać dość skomplikowaną drogę prawną natomiast w dniu dzisiejszym sytuacja wygląda także postanowienie wydał kurator Małopolski o przewlekłości bezczynność organu oraz nie jest pierwszy wyrok sądu administracyjnego, który również wydał wyrok bezczynności natomiast sytuacja z bardziej skomplikowana, bo 1 kwestią pani w salonie pani pani Aniu, Boni wpisanie szkołę skutkuje czemu nie pisanie w odpowiednim terminie myśmy ten wpis w końcu dostali 29 grudnia 2018 roku natomiast ze względu na to, że nie dostaliśmy go w przepisanym ustawą terminach nie dostaliśmy dotacji po mieście mówi nam wypłacania dotacji, którą również to jest to są środki przecież przekierowywane z budżetu centralnego zmianą dla szkół w związku z tym to nie jest koszt gminy oraz bronić również było mówione wypłacania, tłumacząc to, że PiS zostało dokonane za późno cały czas tłumaczy etatem męża tutaj 31 sierpnia to była ta data, kiedy złoży dokumenty, ale z tego co wyczytałam w przepisach 31 sierpnia to jest ten ostatni moment zagraniczne, kto zostanie ograniczony byśmy pewnie do tego momentu nie czekali, gdyby nie to, że musieliśmy przeprowadzić się jak różne adaptację w związku z odbiorami i tutaj ani sanepid ani straż pożarna nie robią tego z dnia na dzień tak wyznaczają terminy i stąd, jakby zmieściliśmy się w ustawowym terminie znam powiem tak na spotkaniu, bo ta historia toczy się od właściwie września poprzedniego roku na ostatnim spotkaniu czy burmistrza ze mną rozmawiał z nowości 1 stwierdził, że przeprasza, że to jakaś jest absolutne nieporozumienie, upatrując przyczyny zamieszania w tym żart, że w tamtym roku ustawodawca w brzmieniu, a długość trwania podstawówki i tłumaczą się tym, że był za zajęte lokacja o dzieci w gimnazjach podstawówkach i że właściwie 31 sierpnia wszyscy poszli spać nie powinni jak przy tej rozmowie też też pojawiła się taka propozycja przystanie na to, że właściwie warto podpisać zgodę na to przepisy w tym momencie zezwalają i powiem tak przez 1,5 miesiąca, a prawnicy urzędu mieli się zastanowić jak to ugoda wykonać jak podpisać się na ostatnim spotkaniu ma się znaleźć się w punkcie wyjścia, a ze względu na to że pani, która obliguje prawnika ugoda Niemka zwróciła żonom właściwie to badanie nie może dojść Mitchella, bo państwo zależy na tym, że te pieniądze z tej subwencji zostały wypłacone, bo inaczej szkoła ma ogromne problemy finansowe nie wiadomo czy będzie mogła dalej działać czy dobrze zrozumiałam ten wasz list sytuacja wygląda także przez 8 miesięcy nie dostawaliśmy należnej subwencji o biorąc pod uwagę jeszcze, że od w wielu dziecinnie pobierane czesne go w ogóle sytuacja jest dramatyczna natomiast operę to jest także to nie jego szkoła funkcjonuje w ten sposób, że to nie jest tylko i wyłącznie należne czesne tak, a my informujemy rodziców takich, którzy chcą zapisać dzieci do szkoły jak jesteśmy sytuacji w związku z tym ja będąc rodzicem i widząc co się dzieje ja no pewnie bym się 3 × zastanowiła tak naprawdę poczekał na zakończenie sporu i dopiero wtedy zapisywała dziecko do szkoły panie jesteście mamami dzieci, które do szkoły chodzą czy miałyście taką na przestrzeni tych ostatnich miesięcy, kiedy nasz szkoła cały czas dyrekcja pani prezes walczą o to by nowy walczyć to co im się należy od września ubiegłego roku, czego nie ma miał się takie myśli co to będzie i czy nasze dzieci do tej szkoły będą mogły dalej chodzić mamy cały czas takie myśli mam nie mamy pewnej sytuacji to nie jest zwykła szkoła, do której trafiają dzieci, a władze tego przykładem 2 synów w istocie i to jest ich trzecia szkoła mają nas, że dyskonty dziecko z niepełnosprawnością i ciężko znaleźć miejsce, w którym taki sposób zadbać nie tylko edukację chodzi też o pewien balans między rozwojem emocjonalnym społecznym tych dzieci i wyrazistą ta wydała taką szansę widzę, że brat dziedziczone rozkwitają dlatego nie składamy broni będziemy walczyć o istotę, bo jest to co też w istocie jest dwoje moich dzieci jedno dziecko zostało przeniesione ze szkoły publicznej pod koniec drugiej klasy natomiast drugie ma to szczęście, że od początku jak dochodzi do istoty skończyło teraz pierwszą klasę mieszkamy w Krakowie i można powiedzieć, że wraz ze szkołą przenieśliśmy się do Wieliczki to znaczy nią wy tutaj miejsce zamieszkania, ale o swojej okazji dzieci tak wozimy dzieci i naprawdę nie wyobrażam sobie, żebyśmy mieli teraz szukać dla nich nowej szkoły także na pewno nie mamy co jakiś taki wątpliwości, że nie wiem, żeby zrezygnować poddać się natomiast ma sytuacja jest taka, że ma szkoła zagrożona realnie i to jest duży strach dla nas na pewno państwo jako rodzice też próbowaliście z burmistrzem Wieliczki rozmawiać tak jak wraz z grupą rodziców byłam na spotkaniu z burmistrzem Borys rzek deklarowało dobrą wolę trykotach widać to dobra Wola była w dostatku w kwestii deklaracji ani przykuła się na żadne realne czynna jest tam bardzo przykro, że tak naprawdę, zasłaniając się przepisami burmistrz nie dba o naszych dzieci pominięte jest to, że w tej szkole realnie uczą się dzieci, które dostają ogromne emocje symbol dzieciaki nie uczą się tylko wyłącznie one zostają też wsparcie terapeutyczna co nie jest realizowany przez większość szkół do zderzenia z doświadczenia i każda szkoła godzi się na wsparcie terapeutyczne dzieci niepełnosprawnych, a miejscem taką terapią otrzymują i powinno takich argumentów ma ono burmistrz zasłania ono związane ręce natomiast, jakby rzeczną skierowanym do tak ma związane ręce, ale z drugiej strony n p . sąd przyznaje rację jednak w szkole ani jemu tak chcieli tutaj jego konta VAT tak nie do końca tak nas potraktował imponująca wmówić, że on nie może nic zrobić w tej kwestii, jaka jest prawda tu przedstawiła pani Ania, a mówiąc, że zyskają możliwość prawna taka również płaci to subwencje tak naprawdę to nawet trudno powiedzieć, że przez rząd zasłania się przepisami, bo pojawił się taki argument zresztą w trakcie tych rozmów, że zaskoczyła ich to, że dokumenty zostały tam złożone dość późno, że im się taka sytuacja wcześniej nie zdarzyła to koszt tak naprawdę trudno to w ogóle jakikolwiek sposób realnie ocenić prawda, bo dokładnie, bo skoro jesteś już żadnego groźnego tak do 31 sierpnia no to nawet można 31 sierpnia tuż przed północą prawda ta data jest powinnaś sięgnąć głębiej może nadal warto, żeby dziennik Podawczy był otwarty natomiast jeśli mogę coś powiedzieć sytuacja wygląda także to jest skomplikowana droga prawna myśmy musieli złożyć skargi do sądu administracyjnego jedyna póki co jest w przerwie jak w 1 postępowaniu wydane jest wyrok, który nie jest prawomocny natomiast 2 kolejne postępowania się toczą co to dla nas oznacza dla nas to oznacza, że mamy pierwszą wokanda biorąc pod uwagę to, że w Polsce dwuinstancyjność po mieście zawsze może się odwołać druga instancja ląduje w najwyższym sądzie administracyjnym gdzieś, gdzie termin po prostu są długie i teraz świadomość tego, że nawet kurator ani prawnicy mówią nam o tym, że całą pewnością to sprawy wygrane dla nas to nie jest żadne rozwiązanie powtarzane zagramy za rok czy za 1,5 nie rozwiąże nam problemu od już powiem szczerze naprawdę nie wiem na czym trochę wiem w jaki sposób dotrwaliśmy, dopłacając tylko i wyłącznie pensje nauczycielom to do końca roku szkolnego stać się do końca czerwca rodzice, którzy płacą nadpłat cali czesne wielokrotnie zapłacili już to będą do końca wakacji czy jeszcze dalej rodzice również założyli tu wrzutka i tam jakieś pieniądze się pojawiałem, ale też tak naprawdę od dłuższego czasu bieganie po krawędzi a, gdybyśmy mieli pani Aniu, powiedzieć, jakie kwoty z tych subwencji nie dostaliście sama goła subwencja jest około 200  000 natomiast kolejne 200  000 to są realne straty w dzieciach i które się do nas nie zapisały we wrześniu tamtego roku teraz utrata nadwozia i też go tam sytuacja, ale to też tak jak mówi nie chce skomplikowane rzeczy, bo to po prostu mi wytłumaczyć kwestia się z siódmą klasą której, której właściwie nie mogliśmy procedować i prowadzić wiejskiej szkole, bo chciałem dodać my cały czas nie mamy wpisu na ten rok szkolny myśmy nowość, bo to jest, ale od 1 września 2018 roku SN tak też wyobrazić sytuację, że tylko i wyłącznie ze względu na to, że nie musieliśmy zlikwidować szkoły, bo ona z natury prawa przez to, że szkoły się powiększyło siódmą ósmą klasę wygasa w sierpniu tego roku za absolutny przypadek, że mogliśmy żyć mieć szkołę, że dzieci mogły dostać świadectwo jony dostały na numery jest taki magiczny numer KRS, po który jest wpisywany świadectwo tez tak jakby nr ident. szkoły i jest tylko i wyłącznie przez tą sytuację, abyśmy mogli świadectwa zestawić powiem szczerze nie mam zielonego pojęcia co byśmy zrobili, gdyby nie ten zbieg okoliczności to jest także formalnie takiego szkoła szkoła nie istnieje tak, bo nie miała wpisy w Wieliczce w Wieliczce szkoła zaczynali od 1 września 2018 roku pani Aniu, ile macie dzieci w tym momencie około czterdziestki, a przed przenosinami ta liczba była podobna natomiast nie urosła nam klasa, a obecna pierwsza i w tym momencie ta, która od września powinna się zacząć tam jeszcze jakieś osoby czekają na rozwój wypadków, ale mamy sierpień i powiedzcie pani już na koniec do mamy skieruje do pytania czym ta szkoła, gdybyśmy mieli opowiedzieć słuchaczom to szkoła się różni od takiej tradycyjnej szkoły, do której jesteśmy większość z nas jest przyzwyczajony i szkołę Waldo wskażą na ME czy tylko listopad konkretnie, bo nie każda szkoła Malborska jest taka jak istota doskonała, której bym na Równinnej kładzie się nie tylko rozwój edukacji edukacyjnych dzieci, ale także rozwój emocjonalny społeczny tutaj ważna jest relacja między dzieckiem nauczycielem ważne są relacje między dziećmi jeśli coś na tych relacjach jest nie działa tak powinno od razu jest załatwiona od razu jest to zauważone i pracują tutaj ludzie na tym aby, aby ta relacja była zmierzała ku w prawidłowej relacji coś co mnie naprawdę przyciągnęło do tej szkoły, bo to jak mówią mam doświadczenie ze szkoły publicznej, gdzie ta wartość edukacyjna jest nadrzędna nie jest jakby wszystko inna nie jest podporządkowana pod pod wyniki po ocenę pod porządek spokój ich walą w istocie nic nie jest zamiatana pod dywan tylko jest po prostu gramy i w jego obserwowany także jak z awansu obserwacją, ale idzie jakość reakcje, a jeżeli chodzi o takie sprawy organizacyjne lub te są na pewno zasadnicza różnica przede wszystkim różnica jest taka, że rzuciła, jakby 1 wychowawca nauczyciel jest z klasą z dziećmi przez cały okres nauki większość przedmiotów sprowadzony właśnie przez wychowawcę oczywiście to w późniejszych klasach pojawiają się nauczyciel wspomagający no oczywiście są dość nauczyciela od języków obcych od malowania bombek tam dodatkowych przedmiotów natomiast to jest taka spora różnica nie opieramy się na podręcznikach w zasadzie można powiedzieć, że podręcznikami dzieci są zaszyte, w których oni sobie trochę po swojemu tą wiedzą organizują i inni zapisują duży nacisk jest nam umiejętności praktyczne takie życiowe na kontakt z naturą na sztukę ma na rozwój właśnie takie artystyczne to, jeżeli chodzi o takie powiedziałabym teoretyczne aspekty natomiast, jeżeli chodzi w ogóle o naszą szkołę no to tutaj pojawiały się gdzieś tam przy rozmowach takie pytania no ale jak to dlaczego sobie radzić przecież to szkoła prywatna przecież macie ciasno od rodziców natomiast tutaj tak jak pani Ania wspomniała z tym doczesne jest natomiast umowa jest traktowany w sposób bardzo elastyczne są dzieci z rodzin w trudniejszej sytuacji, które tego ciasnego po prostu nie płacą na pewno sporo rodziców płaci mniej niż reszta jest powiedzmy określone powiedziane także na pewno nie jest taka właśnie typowa szkoła prywatna, która jest nastawiona na zysk poza tym szkoła jest bardzo kameralna jesteśmy powiedziałabym taką społecznością wszystkie dzieci w tej szkole się znają mają tam razem i zajęcia jakieś wyjścia także myślę, że to są takie podstawowe różnice chyba dlatego tak tak walczymy dziękuję pięknie za rozmowę pani Anna Samborska Eisnera pani Danka też Chabowska i pani Agnieszka Skuza były moimi gośćmi studia w Krakowie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję dziękuję wam dziękuję proszę państwa ja poprosiłem o wyjaśnienia burmistrza Wieliczki to co dostałam z biura prasowego do końca mnie nie przekonuje, a biuro prasowe dowodził m. in . po raz pierwszy spotkaliśmy się sytuacją próby zarejestrowania szkoły w ciągu 20 godzin przed rozpoczęciem roku szkolnego, czyli przed 31 sierpnia 2017 roku ponadto wniosek zawierał błędy m. in. załączony statut dotyczą szkoły krakowskiej i brakowało uprawomocnione i opinii straży pożarnej tak napisała mi biuro prasowe, a może raczej ze strony władz Wieliczki po prostu zabrakło dobrej woli zobaczymy czy ostatecznie uda się dojść do porozumienia w sprawie niewypłaconych dotacji tyle lat dziś proszę państwa zapraszam za tydzień o trzynastej 20 dziś mówię już do usłyszenia, a już teraz informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA