REKLAMA

Lekcje do 19:00, czyli co nas czeka w nowym roku szkolnym?

Połączenie
Data emisji:
2018-08-27 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:30 min.
Udostępnij:

Chaos, zmiany nauczycieli i planów lekcji, czyli jak od września będzie wyglądać polska szkoła podstawowa. O nowej podstawie programowej i przyszłości obecnych ósmoklasistów rozmawiali Justyna Suchecka, Iga Kazimierczyk, Dorota Łoboda i Jakub Janiszewski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Get LO Olsztyn Igor 13 na 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu goście Justyna Suchecka z gazety wyborczej dzień dobry trener Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji dzień na urodzinowe i Dorota Łoboda rodzice przeciwko reformie edukacji czy dzień dobry mecz już tak trochę z wyprzedzeniem o tym co czeka nas w przyszłym tygodniu, czyli w oku inicjacji, ale też wolał w przyszłym roku szkolnym, czyli o o po tym co by ktoś mówi od września Witaj Rozwiń » szkoło i t d. zaczęły jednak o z pytania o samą Annę Zalewską cesja jest innowacja w coś wiedzieć czy dalej będzie ministrom edukacji też sesja w nie to nie jest jasne i też nie jest jasne, kiedy miałaby nastąpić ewentualna rekonstrukcja rządu, bo leży pani minister przestanie być panią minister tonie w pojedynkę nie będzie czekać wielka jednostkowe dymisja tylko kilkoro innych ministrów też jest niepewny swojej przyszłości wg moich źródeł związanych z PiS -em po jeszcze nie zapadła decyzja ta nastąpi po wyborach samorządowych czy jednak zostanie przeciągnięty aż do wyborów europarlamentarnych Diana Zalewska ma być jedynką na Dolnym Śląsku razem żona sama bym chciała już resortom puścić to nic nie jest tak do końca jasna być dopuszczone do teraz przez parę miesięcy nie miała tej dodatkowej kampanii wyborczej, którą będzie miała, że będzie ministrem nie będzie mogła jeździć w różnych miejscach i ściskać dłonie i dać się fotografować, a on na pewno formy nie zrobi się bardzo gorąco po publikacji wprost tej publikacji mojej Gazecie wyborczej, czyli o tym kto miałby zastąpić Zalewską to takie informacje z resortu płyną, że nie nieprzyjemna była tam atmosfera bo jakby wszyscy dowiedzieli, ale póki media nie pisały to tez spokój teście jest wolny czas do odkręcenia najpewniej poważniejszymi kandydatami do zastąpienia minister Zalewskiej są jej zastępcy chcieli je Maciej Kopeć i Marzena Machałek bez nauczycielami Maciej Kopeć jeszcze do niedawna był wicedyrektorem szkoły pani Machałek to już dużo siedzi w sejmie niż edukacji w ostatnim czasie, a Munka czy się nadają no to osobna dyskusja w ale właściwie nie wiem czy to będzie lejtmoty w tego nadchodzącego roku waszym zdaniem co będzie tutaj najważniejsza w nadchodzącym roku na Columbia współczuję wszystkim samorządowcom września, bo tuż przed rozpoczęciem na dobre kampanii wyborczej do samorządów, bo ludzie wracam z wakacji wtedy naprawdę kampania się zaczyna to oni będą musieli wytłumaczyć, dlaczego lekcje w mojej szkole kończą się 1930 a dlaczego brakuje nam nauczycieli, bo tak wielu szkołach na tydzień przed rozpoczęciem szkoły nie ma kto uczyć kluczowych przedmiotów to myślę 0 do Dorota z jego wiedzą najlepiej, bo do ich Iga sama szukała nauczyciel się gra w to nie jest łatwa w MON nie będzie to przyjemny początek roku to nie jest tak szkoły są przygotowane jedziemy z kimś takim marszem jak zawsze wiele niespodzianek przed nami Kaźmierczak do tablicy i straż wezwano ich lubić no i niestety jest moja odpowiedź będzie dokładnie tak samo jak w zeszłym roku mniej więcej tej samej porze w 2, kiedy martwiliśmy się tak będzie wyglądał początek roku szkolnego, kiedy uczniowie wrócą do klasy nie będą do końca pewni, kto w tych klasach będzie się uczył i uczył po od wielu miesięcy wiemy, że jest dramatyczny problem ze znalezieniem nauczycieli, zwłaszcza przedmiotów ścisłych w no niestety dyrektorzy są Super trudnej sytuacji były szef musi mówić rodzicom uczniom w no jakoś sobie poradziliśmy w tym roku znowu muszą tu mówić na koniec czeka ich kolejny rok, czyli o kumulacja roczników, kiedy Leon dyrektorzy zdołano musieli mówić rodzicom, że nowy wiecie jest jakiś problem z nauczycielami i ich nie ma, bo ich faktycznie w systemie po prostu nie ma w wale nie ma nauczycieli którzy, którzy byliby za byliby gotowi czy nauczyciele być może fakt, iż są tylko przy ogólnej do konstrukcji systemu jest szalenie trudno dopasować się dopasować plany na Olsztyn jako szef tej stabilności zawodowej w pana odnaleźć jej, bo my cały czas mówimy o tym, że nauczyciele liczba państw oczywiście, mówi że te liczby nie mają żadnego znaczenia, ale to co bym pewnie z chwilowym bowiem o tym jak pani minister skomentowała raport Rzecznika Praw Dziecka dotyczące tego jak uczniowie czują się w klasie siódmej w to co na to co nieszczególnie jako nauczycielka jako rodzica oburza to torze w nigdy wcześniej rzeczywiście spotykaliśmy się z takim poziomem ignorancji tego co czują doświadczają dzieci to nie są liczby to są uczniowie i nie po raz kolejny przed rozpoczęciem roku będą dowiadywać się żoną w teoretycznie telepracy wzrasta liczba wzrasta no ale my faktycznie mamy problem i znowu nie wiemy, kto jak, gdzie niskim stanie, że matematyka szkoda, że to czwarty w ciągu 2 lat n p . Dorota Łoboda Jaś z grubsza wiemy co będzie siedziało we wrześniu, bo my już tego doświadczyliśmy jako rodzice ani nasze dzieci tego doświadczyłem w ubiegłym roku we wrześniu, czyli wielki chaos, czyli ciągłe zmiany planu lekcji zmiany wychowawców zmianę nauczycielki nauczycieli lekcje kończące się coraz później już w ubiegłym roku znak nowość wzrosła, kiedy zostały w szkołach podstawowych siódme klasy w tym roku będzie jeszcze dodatkowe roczniki, czyli mamy pewność, że jeżeli w ubiegłym roku nasze dzieci kończą lekcje 1720 to w tym roku będą ukończyło 1830, a wiemy, że na Białołęce jest szkoła, w której dzieci będą kończyły lekcje dziewiętnastej 30, czyli naszym dzieciom systematycznie pogarszają się warunki oczywiście pani minister może to ignorować takie powiedziała Iga ma mówić, że to są jakieś subiektywne odczucia jakichś rodziców, którzy sobie nieraz uczy jakich dzieci, które sobie nie radzą z sytuacją, aby część dyrektorów, którzy nie umieli sobie poradzić, ale prawda jest taka że, że nasze dzieci są ofiarami tej reformy, że to one muszą zmierzyć się z przeładowanymi podstawami programowymi ze zmianą nauczycieli ze zmianą wychowawców no i z tym, że siedzą w szkole od rana do wieczora ktoś nie zmienili ma to przeżyliśmy w ubiegłym roku jako mama już ósma Krasiński mam jeszcze w perspektywie kumulacji roczników i to co się zdarzy przy rekrutacji do szkół średnich to wisi nad nami dziećmi nad naszymi dziećmi, mimo że pani minister konsekwentnie zaprzeczała, że coś takiego jak kumulacja roczników będzie ona będzie ona nadchodzi zbliża się nieubłaganie, której skoro już pani wyznała, że jest pani matką były i Szymon Krasicki to chyba warto na moment wrócić do tego raportu to jest zresztą wspomnianego przez was w NIK raportu, którego wnioski dla samych badaczy nie są takie znowu jednoznaczne co znaczy jednak w LO prof. Agnieszka Lewicka z LM, która to badanie na wzorową sama mówi, że ma pewien problem z odczytywaniem wyników to znaczy, że z 1 strony oczywiście o pamięć przewija ten element przemęczenia, ale jeszcze bardziej niepokojąca jest obojętność, którą deklarują uczniowie siódmych klas to znaczy taka postawa, że w zasadzie to szkoła ich ani ziębi ani szef jest dziwna, bo to są jednak dzieci trzynastoletnia zmieniający staruszkowie, którzy włożyli w to wszystko miało tak powiewać nam pani profesor tłumaczyła to obojętne żona oczywiście może być reakcją obronną dostałem jedynkę no trudno poprawia, ale może być też objawem zaburzeń depresyjnych i wtedy mamy już poważne powody do zmartwień, bo właśnie do sądu 12 trzynastolatki trochę smutne jest słyszeć, że im jest wszystko obojętna ta obojętność taką reakcją i tak nic nie mogę tak mi nic nie słucha ja zgłaszam jakieś problemy i co nic nie wydarzyło, kiedy dzieci przestają rozmawiać o problemach szkolnych z rodzicami to często nie dlatego, że to problemy zostały rozwiązane tylko ile razy można powtarzać, że jestem zmęczony albo, że nie 5 sprawdzianów w tym tygodniu albo, że przez 8 godzin w sobotę będą odrabiać lekcji ani też wiedzą, że ich głos, ale nie ma żadnego znaczenia bo, choć oni powiedzieli 100 ×, że mają zbyt dużo nauki to temu głosy zignorowano niedużo i bardzo śmiało, ale ja myślę, że to jest niestety wiekowa dama polskiej szkoły, że dzieci i mimo różnych deklaracji nie są tam traktowane podmiotowo i one od pierwszej klasy uczą się, że ich zdaniem nie ma żadnego znaczenia to nie jest wynik reformy oczywiście tylko to jest wada w wieloletnia ciągnąca się przez przez wszystkie rządy, ale nikt tego nie zmienią nic nie zmienią tego systemu nie zmienią modelu edukacyjnego czas na to najwyższe natomiast tutaj inną mniej dziwi to, żeby dzieci reagują obojętnością, bo ona no to jest właśnie reakcja obronna taka ile można się złościć można płakać można mówić, że nie daje rady Marcin nie tylko o to, że tak wielu dyrektorów nie widzi tych problemów tam dosyć duża rozbieżność pomiędzy ocenami dzieci rodziców nauczyciela nauczycieli i dyrektorów dyrektorzy w najmniejszym stopniu dostrzegają problem, a to oznacza, że do nich ktoś nie dociera, że rodzice ewentualnie zbuntowane dziecko zbudowane skarży się rodzicowi rodzi dociera do wychowawca wychowawca mówi no nic z tym nie poradzimy takie są podstawy programowe my nie możemy zmniejszyć się ilości nauki i na tym się kończy ta ścieżka do Dyrekcji to nie dociera, bo też, że wszyscy w Polskiej szkole się boją wszystkich nauczycieli nie pójdzie do Dyrekcji nie powie, że skarżą się rodzice, że dzieci mają za dużo zadawane do domu w, dlatego że będzie się bał tego, że dyrektor czy dyrektorka stwierdził, że bez jego wina, że on sobie nie radzimy sobie poradzić więc, gdzie jest on narzekał też przecież nie funkcjonuje w kosmosie tylko w bardzo konkretnej hierarchicznej strukturze Georgesa Freche nie jest to jeszcze nie jest opłacalna należy też zwierzęta, ale ono wynieść, ale jest tak działa Polski system, że uczniowie boją się nauczycieli nauczycielki nauczyciele dyrektora dyrektor kuratorium i t d . i t d. wszystko jest oparte na braku zaufania, które jeszcze się zwiększył po reformie, bo jeszcze jest trudniej, więc ta sytuacja w tym roku chce żyć będzie jeszcze gorsza oczywiście zdarza się, że jest inaczej autorkę tego raportu opisywany przykład szkołę na Podkarpaciu, gdzie się pedagog szkolna zauważyła, że z dziećmi dzieje się coś złego poszła do Dyrekcji dyrektor poszedł do wójta wójt znalazł pieniądze na to, żeby dzieci przed przebadać pod kątem depresji, ale są chlubne przykłady, ale jednak jednostkowe talent to, o czym teraz, o czym teraz mówić powinno być działaniem systemowym co zresztą wielokrotnie wspominał moment nie dokończył Schulz wykonała w zapowiedziach komunikatach prasowych, że opiekę pedagogiczną psychologiczną dla młodzieży no wreszcie będzie działała, tworząc z niej, że młodzież otrzyma odpowiednie wsparcie konieczność długiego czasu znamy na razie znamy dane są z raportu NIK z poszanowaniem redaktor 40 % szkół nie zatrudniał na etacie psychologa prawda jezioro zjechało na 10071 psycholog średnio na 1800 uczniów jak równy 460, a więc też nie określa też powiedzieć oto, że dyrektorzy bardzo często mają naprawdę związane ręce za rozwiązany raz wynika z tego, że wiąże pusty portfel, bo dyrektorzy nie dlatego nie zatrudniają psychologów pedagogów, bo uważają, że to Super nieważne tylko, dlatego że nie mają na to dodatkowych środków i ministerstwo bardzo wiele obiecuje i bardzo wiele problemów rzeczywiście nawet napój bardzo trafnie na bok, gdy kwestia braku właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest palący bronią, ale po pierwsze nie jest to rzecz nowa po drugie, należałoby w tej kwestii wreszcie coś zrobić i potraktować uczniów rodziców poważnie w grze będą kontynuować to, o czym mówiłem wcześniej to nie są liczby tylko to są ludzie poprowadzić wyglądają Super na plakatach z kurczakiem w alei umówmy się, że w zasadzie jesteśmy odpowiedzialni tą osobą, która powinna być zanieść support powiedział na jest minister Annę Zalewską oraz wszyscy urzędnicy i naprawdę Szanowni państwo z ministerstwa, którzy tego słuchać to jest moment na to, żeby zacząć coś robić, bo przeczuwaliśmy dzieciaki przez pierwszy rok reformy teraz ściągam kolejny rocznik, a jeszcze kolejny będzie już nie leży zmęczona to jeszcze raz naprawdę czeka ich mówiąc językiem uczniowskim największy Hardkor, więc to jest ten moment, w którym należy zacząć coś robić, a nie mówić, że zrobimy to albo, że problemu nie ma jak może wystarczy 1 rada szkoleniowa z ostrożności za chwilę wrócimy do rozmowy z 13 lat 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Justyna Suchecka Iga Kaźmierczyk Dorota Łoboda rozmawiamy o przyszłym roku szkolnym, a może jeszcze bardziej z pytaniem czy co się właściwie zmieni jeśli chodzi o nie wiem o wdrażaniu tych reform w przeszłym w tym nadchodzącym roku w Łęczycy będzie zasadniczo inaczej niż było w tym roku z czego ma wynikać właściwie to pogorszenie warunków, którym powiedział jeszcze co znaczy to wydłużenie tą zmianą wolność wydłużenie godzin pracy szkół to coraz późniejsze wracania do domu z czego to wszystko będzie upłynęło, zanim państwo przed odbiornikami powiedzą kiedyś była ośmioletnia podstawówka i wszyscy mieścili się od razu zastrzegają, że tak kiedyś była przez ostatnie 20 lat była jednak sześcioletnia, więc szkoły w całej Polsce przystosował się takiego modelu w wielu szkołach mamy zespoły szkolno-przedszkolny i naprawdę było miejsce na 6 klas czy na 6 roczników do tych klas mogą być na poziomie więcej w tym roku było ciężko, bo została siódma klasa będzie trudniej, bo zostanie ósma stąd się całe to wydłużenia zdarzy, ale co będzie nowego dla uczniów to wiadomo usług sieci wchodzą nową podstawę programową i rent i po raz drugi nowe podstawy będą w tym roku w czwartej piątej siódmej ósmej klasie pierwszej drugiej, więc już 6 roczników będzie się czuł po nowemu większe zmiany tak naprawdę czekają nauczycieli, dlatego że od 1 września będzie obowiązywał nowy awans zawodowy ten wydłużony nowa ocena pracy szkołach cały czas jeszcze trwają prace nad tymi słynnymi regulaminami oceniania czyli kiedy jestem wystarczająco patriotom, kiedy była godność osobista jest odpowiednia no i największy sprawdzian dla tej reformy to egzamin ósmoklasisty, który będzie po raz pierwszy w kwietniu, ale skoro jesteśmy przy podstawach programowych i przedtem montaż szczególnym sentymencie w Tychach Mocha z desek Kaźmierczyk co wyniknęło z wnikliwej jak sądzę analiza autor nazwiska autorów tej podstawy to znaczy czy masz poczucie, że coś wam to rozświetli Włoch i wyjaśniła to, że ostatecznie to nazwiska dostarczył po pierwsze, wielki znak zapytania, dlaczego przez kilkadziesiąt długich miesięcy była to 1 z większych tajemnic Ministerstwo Edukacji Narodowej nieustannie się nad tym zastanawiam się samego początku i jest w tej chwili pracujemy nad tym, żeby poznać wszystkie osoby, dlatego że dostaliśmy to lista w kolejności alfabetycznej to oczywiście też taka była treść jego treść wniosku o stanie zaś spot są pod adresem ministerstwa przesłano tak jak tak jak zostało sformułowane pytanie w ale to co mnie dosłownie grunt przy pierwszej lekturze A 1 przy drugiej przyszłości także serial też powstać tutaj tej listy zastanawia to torze jest stan mu jednak dosyć mało osób, które chcą znane jest tam kilka nazwisk osób, które rzeczywiście są autorytetami fale nie będą tylko nazwisko wojować kolegów koleżanek jestem tylko osób, które są rzeczywiście uznanymi autorytetami w rolę w dziedzinie, którą się zajmują, do której też zostali zaproszeni do do pracy w zespołach 1100 jest stąd też bardzo wiele osób, które no powiedzmy nawet wyszukiwarka Google, jeżeli natomiast na temat na temat dorobku tych osób to samo w sobie nie jest zła w jednak oczekiwała, że jeśli ktoś pracuje nad przygotowaniem podstawy programowej, a jednocześnie hasłem towarzyszącym pracom nad postawą programów pro podstawami programowymi stworzone będą nowoczesne wspaniałej najlepsza na świecie to jako odbiorca też realizatorka tych podstaw programowych oczekuje, że przygotują je absolutnie najlepsi w całej Polsce w całej Europie na całym świecie w całym kosmosie specjaliści ds. edukacji niestety tak się stało wiemy też na pewno dzięki tym podstawom też temu, że udało się wydobyć ten podział na przedmioty, że wśród autorów jest sporo ludzi, którzy piszą podręczniki, którzy pracują dla wydawnict w i n p . reklamują ich usługi prowadzą Sabina ja i t d . i tu jest historia wspaniała o moralności Kalego jeszcze w 2013 roku Jacek Sasin pisał do ministerstwa edukacji z oburzeniem, że jak to może być, że podstawy programowe za Katarzyny Hall, czyli te z 20001012 . roku pisali autorzy podręczników i czy to nie jest przypadkiem lobbing w po podobne pytanie dzisiaj minister Zalewska przypominam ta sama partia odpowiada, że przecież to normalne, że eksperci są takimi ekspertami, że mogą też pisać podręczniki i nie ma jednoznacznie odpowiedzieć to jest rzeczywiście normalne, ale mam jasny dowód, że jak my robimy to spoko jak oni robili to dramat wiemy też już na pewno i to dzisiaj przed tym Krakowska Gazeta wyborcza, że na liście jest n p . pan Ryszard Nowak, który poza tym, że jest dyrektorem 1 z krakowskich liceów to wsławił się też z wpisami w mediach społecznościowych antysemickimi homofobiczne mi Aram jest też marża Małopolski kurator oświaty powinno mnie też jest barwną postacią barwną bardzo i nie jest to kryształowo czysta postać, która w, którą chcielibyśmy, by stawiać za wzór uczniom o wzroście jedno tylko z kilku autorów tej podstawy do historii na salę wstawał to pod znakiem zapytania mam też innych ekspertów tak poważnie wiele innych poglądach antysemickich jest autorem ani jakikolwiek ruch uważa je do historii to jest niepokojąca inie kryje się z tymi uważa że, że to jest dobrze i ma wsparcie w tym Toya zaczyna się niepokoić co znajdzie się w podręcznikach zlicytowano wrażliwi na ósmej klasy, bo tu będzie wiele drażliwych tematów bądź Holokaust będą oczywiście żołnierze wyklęci nie będzie Jedwabne chyba będzie chyba będzie ono czekamy teraz oto nasz strach było, ale co będzie w umowach to, o czym to, o czym powiedziała pani pani redaktor, o czym miał też się mała chciałam powiedzieć, że ci autorzy to było tak naprawdę dużo czasu mogą mówić oficjalnie też nasze nasze podejrzenie, że te osoby, które pracowały przy podstawach programowych mogą być też autorami podręczników dochodzi też pani tyle co słuchaczka mówiąc, że to jest nieuczciwe nieetyczne, bo to jest nieuczciwe i nieetyczne ale, toteż pokazuje tempo jakoś tego procesu, że jedynymi ludźmi, którzy byli w stanie opisać jednoczesne ci, którzy pisali podręcznik, ponieważ w tym tempie, które narzucili ci, którzy wymyślili tę reformę nikt inny tak naprawdę w tej pracy, by się nie, ale pani redaktor związkowe powiedziała z Marianną nie jestem przekonana czy jest już pewnie trochę tu jest inaczej działa jest ich rozdzielenie chłopców widziała ich, że to trwa równocześnie pamiętać, że pierwsze podręczniki zostały złożone do dopuszczenia ministerialnego 8 dni zgadzasz albo nie rozwiążą za nią co oznacza, że autorzy podręczników jeszcze pracując nad podstawami programowymi już pisali podręczniki tak nie może być dobrze bardzo wiedzą, że to nie jest normalne to nie jest normalne, bo najpierw powinna być podstawa programowa, a dopiero potem autorzy powinni zasiąść do pisania podręczników, a nie robić równolegle atak na 100 % było znów przypomnimy sobie było z Katarzyną Hall poczekają z nią za chwilę, ale z ich raportu powiedział, że chce się kontaktować z tymi, że próbuje się kontaktować z tymi ludźmi, ale co chcecie się od nich także sędzia odgwizdał przewinienie próbujemy się z nimi kontaktować tylko audio może sobie, że wreszcie skończy robić, bo ja dostałam listę prawie 200 nazwisko oraz kolejności alfabetycznej to wy no niestety bardzo bym też pochwalić ciekawą pracę wyszukiwania tych wszystkich osób w internacie jeszcze mieć taką bazę danych kimś ludzie są skazani pochodzą, jaki wzrastała wiedzieliśmy co się w czasie wsławili zostali wybrani Otóż 1 z dziurą to jest rzecz, którą okrąży oczywiście musimy ich na początek roku szkolnego na pewno będziemy z tego co też mogą też państwo to obiecać, ale jeszcze kończąc wątek podręczników to rzeczywiście było szalenie karygodne, kiedy w momencie, kiedy jeszcze podstawy programowej nie zostały formalnie przyjęte czy nie został podpisany przez minister edukacji testowe wersje podręczników już pojawią się pod koniec stycznia testowe wersje podręczników był już w szkołach już nauczyciele i nauczycielki mogli oglądać przed podpisaniem rozporządzenia wiążą oni podstawach programowych, więc nie może być to jakość edukacji tylko znowu jest to coś co muszę po prostu zrobić na szybko, bo tak zostało zdecydowane i koniec nieważne, jakim kosztem się to odbędzie, a ja znowu z tym wątkiem na końcu jest uczeń mniejsza liczba to są materiały, na których pracują uczniowie i wróćmy teraz znowu tego raportu Rzecznika Praw Dziecka 75 % polonistów historyków powiedział, że to jest trudne aż wyschnie dopasowano do tego wieku to jest konkret z tym muszą się mierzyć uczniowie, którzy tego nie rozumieją nauczyciele, którzy się z tym nie zarabiają i uczniowie, którzy tak, jakbyśmy rozmawiali potem pytamy, jakie mają emocje w stosunku do szkoły w Lazio jedno już wszystko jak każda grupa nauczycieli przebadane powiedziała, że nie jest w stanie zrealizować 100 % podstawy programowej w ramach lekcji wobec czego przerzucają na dom w naczelnym hasłem reformy było wyrównywanie szans a jaki wyrównywaniu szans mówimy, jeżeli część obowiązkowego materiału jest przerzucana na 140 % z tego błota, a 30 % rodzin zadeklarowało w tym badaniu, że dzieci nie odrabiają samodzielnie prac domowych wobec czego wykluczamy dzieci ze słabszych społecznie środowisk, gdzie nie ma w domu osoby, która pomoże im w odrabianiu lekcji i kiedy słyszała komentarze, ale nie wszyscy muszą iść na studia, ale nie mówimy o studiach my mówimy o obowiązkowej szkole podstawowej publicznej, która jest dla wszystkich i która nie może selekcjonować dzieci na poziomie siódmej klasy na tekturę w domu ktoś pomoże i te, które sobie nie poradzą, bo nie ma w domu osoby, która zrealizuje z nimi obowiązkowo materiał, z którym nie wyrobił się na lekcji nauczyciel pamiętajmy, że to siódma klasa, czyli fizyka chemia matematyka ani uczelnie literek pierwszaków, więc to naprawdę wymaga ona rodzi wiele oczywiście to nie jest tak, że każdy rodzic będzie w stanie na poziomie siódmej klasy poradzić sobie z każdym przedmiotem poza tym są takie domy, w których nawet w pierwszej klasie nikt dziecku nie pomoże też za pomysł w ogóle, że rodzic ma się z masą bez zmian czy ten pomysł za absurdalne tak to, ale i to nie jest nowość niestety i to o tylko przez reformy zostało jeszcze dodatkowo usankcjonowane natomiast Polska szkoła od lat boryka się z tym, że część pracy jest przerzucona na domu w natomiast tutaj wprost ministerstwo uważa, że to jest dobrze i mnie nigdzie też dane liczbowe jakiś tam liczby, ale nie konkretna Ania czy Kasia, która sobie nie poradzi, a w domu jest mama tata, którzy nie pomogą, bo albo nie potrafią albo nie mają chęci, aby nie mogą znaczenie ma wolną tak i tutaj nie mówimy o tym, że jedni pójdą do liceum drudzy pójdą do szkoły branżowej, bo to jest na razie szkoła podstawowa siódma klasa i każdy powinien mieć, ale na razie myślę o tym, bo to jest bardzo ciekawy wątek do szkoły branża myślę, że do tego trzeba jakoś nawiązać sama idea szkoły branżowej nie jest taka zła i to myślę, że wcześniej mnie nie budzi kontrowersji cel takich wielkich w zasadzie nie jest też wielką obelgą powiedzieć, że nie wszyscy muszą iść na studia boli, ale oczywiście nie to absolutnie nie o to by to masowa edukacja wyższa też nie robią nic przed jego Azja nie jest tak, ale jednak obowiązek szkolny mamy do 3 roku życia jest, ale pomówmy o tej o tych szkołach branżowych, które ostatnio Justyna do siebie filie tylko w tej sprawie za to aż taki komentarz deszcz mocnym wygłosiła na temat CD czy wygłaszać napisała w Gazecie wyborczej na temat szkolnictwa branżowego, że w zasadzie testach nie wykonany element z obietnic, ale minister Zalewskiej niewykonany po nie ma na niego Ernst zmieniły się Otóż powtarzam jak mantra zmieniły się nas do szkół, ale na razie nic się w nich nie zmieniło co się w ogóle może w nich zmieni się dowiemy właściwie w przyszłym roku, bo w 4 obrazów kiwi będą dla uczniów, bo właśnie ośmioklasowej podstawówce, ale należy poza podstawami programowymi głównie z przedmiotów ogólnych, czyli nie tych praktycznych umiejętności, o których tyle trąbi my ani specjalnie nie różnią ani nie stawiam tych dzieci przed jakimi wyzwaniami dzieje się dużo takich rzeczy jak kciuk, który w ogóle nie myślimy to znaczy te dzieciaki po ósmej klasie c skróconą edukację ogólną z 9 do 8 lat pójdą do szkoły branżowej, w której ani z przedmiotu tego zawodowego dobrze nie nauczą ani edukacji ogólnej właściwie nie zdobędą ważny wymiar będą mieli 18 Legia dając szkołom i bez niej wszystkiego to jest dość istotny element w tym trzeba powiedzieć, żeby to rzeczywiście miało sens to bardzo mocno się to się włączyć biznes to znaczy tak tak w przedsiębiorstwach, które rzeczywiście mamy, które już mogłyby czegoś uczyć, a to są wyjątki to biznes musiał się włączyć Albina się łączy to musiałby czuć, że muszę to opłata za no, więc państwo powinno myśleć nad niebem rodzajami ulg, które się tym przedsiębiorcom opłacą na takim partnerstwem publiczno-prywatnym no dzisiaj ten biznes, który wchodzi do szkół branżowych to jest największy biznes tak czy gdzieś odwagę pod Poznaniem ma swoje place samochodowe sklepy spółki skarbu państwa możemy zmusić do tego, żeby uczyły n p . Tal AMO możemy prawda tylko jak większość dzieciaków w Polsce nie będzie pracowała w tych wielkich zakładach tylko właśnie będzie pracowała w małym zakładzie mechanika albo będzie jednoosobowym elektrykiem chodząc od domu do domu albo hydraulikiem wszyscy wiemy ile kosztuje hydraulik w Warszawie rzeczywiście brakuje rano, ale ktoś musi tego nauczyć, a mały biznes nie ma w tej chwili żadnej motywacji, żeby uczyć tych młodych ludzi jest bardzo prawdopodobne, że to będzie totalny widz w 2 lat branża dopiero reforma narażono takie poważne obawy czy można powiedzieć już teraz szkoły są w zasadzie tak w złym poziomie, że nie wiadomo kogo kształcą i czego uczą ja myślę, że tak znaczy dużo zależy od zawodu np. jesteśmy świetni i tu akurat nie mam do tego wątpliwości w klasach mechatroniczne w to są klasy, którą od kilku lat w Polsce ich przybywało było duże zapotrzebowanie na rynku łódzkiej okolica to właściwie z Zagłębiem mechatroniki ów no ale to są inicjatywy właśnie oddolne jakich konkretnych szkół konkretnych dyrektorów, którzy czują rynek nie jest powszechne znów, więc też kształcimy cały czas w klasach wielo zawodowych też kształcimy małych miejscowościach klasy dla 30 fryzjera, gdzie w miejscowości są 2 zakłady fryzjerskie nie bardzo wiadomo, gdzie te dziewczyny ich i chłopca głównie dziewczyny w tym zawodzie miałby potem pracować w połączeniu z rynkiem pracy jak nie było tak nie będzie trzynasta 38 za chwilę wrócimy do rozmowy trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Justyna Suchecka Iga Kaźmierczyk Dorota Łoboda rozmawiamy o nadchodzącym roku szkolnym i o tym co przyniesie jakieś hoteli mogą się przytrafić niespodzianki ciągłości to są wszystko spodziewam się tylko takie dosyć przykre, ponieważ to tym, że będą kłopoty z i z ze wspinaniem tych siatek godzinowych Reiss problemy ze znalezieniem nauczycieli czy to wszystko, o czym wiedzieliśmy to zachęciło do przewidzenia to jest to by takie elementy, o których się mówiło co najmniej rok przerwy w 2016 roku o wszystkim tym mówiliśmy przed zainicjowaniem samej reformy i w zasadzie, kiedy nasze wydarzyła się na to tylko potwierdziła to, że tak będzie, ale nie tak, jakie są tak zapytam z głupia frant, bo to jest rzecz pewnie do końca zbadana nie do końca wiemy, więc możemy trochę tak lub porozmawiać o tym, trochę i jak się w swojej bańce społecznej obracamy co myślimy ale jakie są nastroje wśród rodziców rodzice załóg przerażeni przede wszystkim kumulacją roczników świtem czy na pewno ich dziecko dobrze zda egzamin ósmoklasisty i czy na pewno dostanie się do wymarzonej szkoły, która niestety idą z przykrością często z Marzanną szkołą rodzicami wszyscy daliśmy się wpędzić w rankingi, która ciągle powstają i ciągle mamy przekonanie, że nasze dziecko musi to się dostać tę najlepszą szkołę najlepsze w Warszawie najlepszy we Wrocławiu najlepsze na świecie, jeżeli dostanie się do oczko gorzej to on będzie to porażka nasza życiowa w związku z ciałem tak jak tutaj już jego powiedziałam już teraz rodzice martwią się tym egzaminem ósmoklasisty co oni pomagać dzieciom z pewnością, bo my potęguje metan Strasse jednak na apeluje do rodziców, żeby Trocha jednak się uspokoić i i poczekać co się wydarzy ja wiem, że Samem sama będę miał córkę w ósmej klasie i sama wiem, że na pewno będzie nerwowo, niemniej jednak to, że dziecko trafi do szkoły, która będzie trochę niżej w rankingu to nie jest koniec świata i skupmy się raczej na tym, żeby pomóc naszym dzieciom, bo takie widoczna, ale są zestresowane albo są obojętne, ale to na pewno nie są pozytywne emocje, a oni mają po 1314 lat i to nie jest moment taki, kiedy my jeszcze powinniśmy im dokładać swoje ambicje i swoje oczekiwania i żeby jeszcze wątek ten stres potęgować mogą się Zubik moja koleżanka z gazety stołecznej szkoła w tym tygodniu materiał o tym, o rodzicach właśnie jak oni sobie radzą z reformą i pomagamy szukać bohaterów, a właściwie moja pomoc była zbędna, bo wystarczyło, że napisałam, że szukamy rodziców dzieci, które idą do ósmej klasy zostałyśmy zasypane ludźmi, którzy chcieliby z nami porozmawiać sam wiesz jak to jest w mediach nie zdarza się często to też świadczy o ich poziomie desperacji zmęczenia zniechęcenia pojęcie rodzice opowiadali dokładnie to co mówi Dorota to nie spotkałem nasion jestem proszona o to żeby, a może pani napisze o kimś, kto jest zadowolony ja bardzo chętnie i taśmowe to teraz na audycję, gdy ktoś z państwa chcemy opowiedzieć jak wspaniałe reforma wpłynęła na jego dziecko ja naprawdę zachęcam do kontaktu chętnie o tym, napiszą niestety bardzo trudno mi na takich rodziców zaznaczają, żeby to byli rodzice siódmą usług oszustów, bo jak ktoś poszedł przekaz to jeszcze niewiele jest reforma dla niego znałam jej córki nawet w klasie mojej córki są dzieci, których rodzice głosowali na PiS i kiedy ja w ubiegłym roku czy też jeszcze przed wdrożeniem reformy w 2016 ostrzegała i mówiłam co się będzie działo to, mówi że przesadzam dziś jest świetna reforma i że my też chodziliśmy do ośmioletniej szkoły podstawowej na pewno wszystko będzie dobrze może być tak siadają teraz w ostatnim rzędzie na zebraniu i nic nie mówią, ale nie słyszałam, aby ktokolwiek z nich powiedział, że zadowolony, iż reforma przede wszystkim dobrze wpłynęła na ich dzieci to może tak z nową dziedzinę bardzo bardzo na poważnie to 200, żeby było bardziej poważnie 760  000 znaczy mówimy o takiej liczbie uczniów, których problem podwójnego rocznika ta dotknie i to nie jest tylko kłopot związany z tym, że będą mieli przepełnione sale nie będą wiedzieli jacy nauczyciele ich uczą przedmiotów, ponieważ ich nie będzie, bo na razie jeszcze za ministerstwo zaplanowało żadnego o punkt programu 3 czegoś co pozwalałoby pozwalał przystępowały rocznik przejść, a tys 760  000 młodych ludzi, którzy na starcie swojej wczesnej młodości tak, bo to już są dzieci, a to jeszcze nie są dorośli już doświadczony jakiś porażki doświadczą tego, że coś obiecaliśmy, a to się nie wydarzyło doświadczą tego, że oni sobie sami do siebie za obiecali, że to się nie wydarzyło doświadczą tego, żeby nas przygotowani, a to niema miejsca doświadczą niepewności doświadcza lęku doświadcza ogromnego stresu, dlatego że nikt nie ma pojęcia jak będzie wyglądał egzamin ósmoklasisty w euro oczywiście mamy opublikowane to auto testowe wersje, ale nikt tego nigdy wcześniej nie przerobił, więc ten rocznik, który pójdzie teraz są teraz czeka szykuje się do kolejnej próby dach jej próbny egzamin będzie w grudniu przed samymi świętami to też bardzo ważne jest dla rodziców świetnie być królikiem doświadczalnym 760  000 dzieciaków to jest naprawdę porażającej przerażająca liczba jak na rowerze emocjonalnie jestem poruszona tym, że nikt w ministerstwie nie zadał sobie przez cały ten czas, odkąd trwa reforma 2000 szesnastego roku nikt z ministerstwa nie przetnie powiedział rozumiemy, że jest on ciężko rozumiemy, że nie potraficie się w tym odnaleźć pomożemy wam dołożymy wszelkich starań, żeby przez to przejść jest to ważne, ponieważ ABC data jakiekolwiek uzasadnienie i przynajmniej pogodzenie się z tym, że ludzie naprawdę mają z tym kłopot często z 60  000 dzieciaków to nie są 3 osoby to jest naprawdę kawał populacji robimy eksperyment na 2 rocznikach, ale nikt też nie powiedział, że będzie problem, bo ja przyjąłem wiadomość, gdyby pani minister powiedziała tak zdajemy sobie sprawę, że rok 2019 będzie ciężki pracujemy w ministerstwie zastanawiamy się jak sprawić, żeby ułatwić dzieciom przejść przez ten trudny moment, ale nie da się nie wydarzyło z ministerstwa płyną jednoznaczne komunikaty, że my wymyślamy sobie kumulacji roczników, ale teraz tak wyjaśnijmy na czym polega ten problem z egzaminem ósmoklasisty, dlaczego co tutaj jest tak niepokojąca, dlaczego ty g, że to jest to, że są króliki doświadczalne, dlatego że wcześniej uczniowie są zdawali egzaminy po szóstej klasie oni wiedzieli dokładnie te egzaminy będą wyglądały oni też byli niekoniecznie może faktycznie przygotowywani przez całe cały czas trwania edukacja to getto egzaminy wyglądają w Almie przejęli minimalny komfort z tego, że zdają sobie sprawę z tego co ich czeka, jakie przymocowano zdawali jak wyglądała zamiast poprzednich latach Janusz Drachal z tak no ale był też jakiś pierwszy rocznik tych 1, który wszedł do gimnazjum jako pierwszy montaż był pierwszy właśnie teraz turystów, ale po pierwsze, pierwszy rocznik, który wszedł do gimnazjum o 3 lata, żeby się przygotować do egzaminu, a nie niecałe 121,5 roku, a właściwie to jeszcze mniej, bo egzamin z w kwietniu, więc naprawdę to krótki czas po drugie, te dzieci są w niekomfortowej sytuacji innego powodu to będzie ich pierwszy egzamin poważny w szkole, bo minister Zalewska zlikwidowała sprawdzian szóstoklasisty mogła go pozostawić jako badanie diagnostyczne nie zdecydowała się na to zlikwidował go całkiem tani nie pisali nic poważnego testu i ten pierwszy test w przeciwieństwie do sprawdzianu szóstoklasisty będzie tzw. testom, a strajk czy będzie za miał znaczenie dla przyszłości sprawę po szóstej klasy nie decydował o tym, jakiej szkoły gimnazjalnej uczniowie idą oni musieli być przyjęcie do szkoły Rejonowej choćby dostali nic 0 punktów egzaminu po ósmej klasie nie można oblać, a on zdecydowanie będzie największą wagę do przyszłości tych dzieciaków i to jest problem problem jest też taki żart czy zrobiono je w tzw. Lolo wielką frajdę z jeszcze pierwszy rocznik, a ten, który pierwszy rocznik, który będzie zdawał egzamin spotkać też z kumulacją, więc tym bardziej, że to jest ważne, żeby na tym egzaminie mieć dobry wynik, bo po będzie to jest Annie Czech zdolny rocznik, kiedy będzie bardzo trudno się dostać do dobrego liceum czy do dobrego technikum czy do wymarzonej szkoły jakakolwiek, bo ona nie była i dlatego to jest takie ważne, bo tak jak powiedziała pani redaktor egzamin szóstoklasisty nie sprawiał nie zmieniał wyboru życiowego czy drogi życiowej nie było także ci nie zdało dobrze egzaminu szóstoklasisty to się trafiało do innego typu szkoły nie dość trafiało do gimnazjum dalej jeszcze miał się 3 lata na to, żeby się zastanowić co dalej natomiast tutaj słaby wynik egzaminu ósmoklasisty być może sprawi, że część tej młodzieży trafi do szkół branżowych, ale nie dlatego nie ma nic złego w szkołach branżowych jak podkreśla, ale pod warunkiem, że to jest wybór tego młodego człowieka, a nie pech, który sprawił, że akurat urodził się w roczniku 2004 czy 5 i akurat dla niego zabrakło miejsca w liceum czy technikum w 2002 roku, kiedy był pierwszy egzamin gimnazjalisty gimnazjaliści rywalizowali sami ze sobą, bo tutaj nie mamy do czynienia z taką sytuacją tutaj 2 roczniki rywalizują takie powtarza pani minister o miejsca w osobnych klasach, ale w tych samych szkołach samych, które nie są z gumy to 1 rzecz druga pamiętajmy o tym, że na egzamin w tym roku jest tylko 3 przedmiotów języka polskiego języka obcego matematyki tutaj są 2 rzeczy, które są istotne po pierwsze, umówiliśmy się bardzo dużo o tym, że te dzieciaki są przeładowane programem podstawą programową ze wszystkich przedmiotów i to nie jest tak żonę nagle w ósmej klasy zostaną zwolnione z uczenia się fizyki chemii, bo nie ma tego na egzaminie nie ma co na to liczyć to jest 1 rzecz, a po drugie, ten dobór przedmiotów sprawia, że np. uzdolnieni ścisłowcy nie każdy, kto jest dobry Chemik fizyk jest też debet wybitnym językoznawcą i polonistą nie będą miały szans sprawili się wykazać, bo Okaj prawdopodobnie są dobrze z matmy pójdzie im dobrze 1 z tych 3 części, ale cała reszta to loterie i znów można powiedzieć do tej pory też tak było jak ktoś był dobry z humanistycznych motocyklem przybyły przedmioty przyrodnicze np. w kosztach MW 56, a nie 3 waga tego z czego jesteśmy dobrzy Czyż trzeba mieć dobrego nauczyciela często jest dużo większa, kiedy mamy 3 testy i ci najlepsi właśnie z biologii chemii fizyki oni w tym roku naprawdę nie dostają za dużo szans, żeby się wykazać oczywiście wszystkie rzeczy robić wszystkiego jak najlepsi, ale wiemy, że szkody nie działa dodaje może, dlaczego co się wydarzyło, bo tego pani minister oficjalnie nie powiedziała albo, że w swych pociech dowiedziała nieoficjalnie podczas posiedzenia komisji podczas posiedzenia komisji sejmowej, że egzamin z pełnej wersji, czyli z przedmiotami do wyboru pojawi się wtedy, kiedy ci uczniowie, którzy właśnie nową podstawę programową przejdą przez cały set, ponieważ za tych uczniów, którzy są teraz w tej w to w tych podstawach przejściowych, czyli znów siódmej ósmej klasie pani minister odpowiedzialności nie bierze w niej słowa tam rano powiedział podczas posiedzenia komisji, że dopiero po 3 latach będzie egzamin ze wszystkich przedmiotów, ponieważ te 3 roczniki i dołu łączono podstawą programową i ministerstwo nie bierze odpowiedzialność jawność ich wykształcenie bez poprawności złożonych z państwa w Chinach jeśli państwo mają wątpliwości czy dotyczy to ich dzieci to tutaj gwiazdka ten nowy egzamin z 4 przedmiotów będą zdawali dopiero obecni piątoklasiści te dzieci, które właśnie zacznę piątą klasę one będą miały ten egzamin jeszcze dodatkowy czwarty do wyboru pamiętajmy o tym, że pani minister nie może wziąć odpowiedzialność za siódmą ósmą klasę sprawdzono tego rywalizują oni, że w Monako szóstą już seniorzy wrzuciła je w dziurę programowany tak to co wielokrotnie tutaj mówiliśmy niemożna zdawać egzaminu z historii, jeżeli nie miał możliwości w imię źle w ramach cyklu reforma chwilę po wielkiej rewolucji francuskiej, ale Napoleona, bo zaczynamy się przymyka się ucieczką od Kongresu wiedeńskiego no, więc rzeczywiście trudno, bo taki egzamin przyprowadzić mamę i to jest chwała Bogu, że pani minister postanowiła jednak dworzec Łódź groźnego tylko, żeby był taki pomysł przez chwilę, żeby ten czwarty egzamin przypłynęły taki moment, kiedy pani minister obiecywał obowiązkowy egzamin z historii dla wszystkich no nie dało się tego zrobić ze stresem dla tych uczniów, ale remont budynku bez usprawiedliwienia czy powody, dla których tak się zdarzyło mu są przerażające czy też w ogóle ciekawa jest minister, mówi że za wcześnie bierze odpowiedzialność tak po prostu tak dobrym rozwiązaniem jest przejściowa rocznikach jest 1 000 000 dzieci dziękuję bardzo Dorota Łoboda rodzice przeciwko reformie edukacji Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji Justyna Suchecka GazetaWyborcza ciągle trzyma za 55 zasilić forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA