REKLAMA

Czy w Sejmie płoną oświadczenia majątkowe?

Analizy
Data emisji:
2018-08-27 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:19 min.
Udostępnij:

Jak donosi w "Rzeczpospolitej" Izabela Kacprzak, kancelarie Sejmu i Senatu usunęły archiwalne oświadczenia majątkowe parlamentarzystów z systemu informacyjnego Sejmu. Rozwiń »
Do tej pory nie niszczono tych oświadczeń majątkowych, mimo że przepisy to umożliwiały.
Czy teraz nie będzie już wiadomo, jaki majątek wykazywali wcześniej parlamentarzyści? Niekoniecznie.

Gdzie znajdziesz kopie, wyjaśnia Krzysztof Izdebski z Fundacji ePaństwo.
Jak się okazuje, archiwalne oświadczenia majątkowe posłów i senatorów jednak można wyszukać. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agata Kowalska przed przed mikrofonem, a ze mną w studiu Krzysztof Izdebski z fundacji ePaństwo, prawnik. Dzień dobry, witam państwa serdecznie. Na stronie 5 Rzeczpospolitej krótki, ale szalenie ciekawy tekst Izabeli Kacprzak o tytule "Nie zobaczysz, jaki majątek miał poseł". I czegóż to się dowiadujemy. Otóż, jak się okazuje, kancelarie Sejmu i Senatu usunęły archiwalne oświadczenia majątkowe parlamentarzystów z systemu informacyjnego Sejmu. Rozwiń »
Jak twierdzi centrum informacyjne do Sejmu w zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła senatora oświadczenia o stanie majątkowym przechowywane są tylko przez 6 lat potem ule mogą ulec zniszczeniu w skutkach zaraz porozmawiamy, ale najbardziej mnie ciekawi jak się niszczy oświadczenia majątkowe od płoną stosy czy też Słonina różne niszczarki chyba nie docierały worki listów pytać się, bo przepisy mówią po prostu niszczeniu i wiemy, że ma być potwierdzenie tego w zniszczeniach to w ogóle jest zresztą bardzo ciekawa kwestia dla tak orzekł, że potwierdzenie zniszczenia też lubiących formalizm jest bardzo dobre pytanie, bo rzeczywiście jest duża troska Bogota akurat oświadczenia majątkowe są kwalifikowane jako tzw. materiały archiwalne z dna, ale to niszczenie rzeczywiście odbywana jest kilka etapów upewnienia się czy czy należy czy naprawdę ten dokument należy zniszczyć Toyota Yaris to i t d. na zwierzęta tak mówimy konkretnie o papierze no bo w tej formie oświadczenie matka z odrębnym w ogóle tematem, którym też Fundacja się zajmują od wielu lat tworzą programy dla jej zażywać ona, że w filmach Formana także nie jesteśmy jesteśmy farmaceutami niestety wszyscy jako naród, chociaż na pewno znam się doskonale na lekach jak na wszystkim natomiast rzeczywiście istnieje problem z odczytaniem tego co w oświadczeniu majątkowym jest no ale niezależnie od tego nawet jak byśmy potrafili wszystko wczytać się bardzo nam trudno analizować dużo oświadczeń czy dużo informacji znajdują się w oświadczeniach żyją nie są w formie cyfrowej, więc tak rzeczywiście tu mamy do czynienia de facto on SZ dokumentami w formie papierowej, ale tu ciekawym wątkiem jest to, że one jednak uzyskały swoją postać cyfrową, bo zostało umieszczone w którymś momencie biec informacji publicznej, ale jako skany jako skażony towar z dniem przyjeżdża Barcelona na niego haka maszyny tutaj już z punktu widzenia właśnie tego czy czy jest dokument papierowy czy Skonto większej różnicy oczywiście nie ma natomiast w rozmiarze jedno 3 omówienie w rolę do wyjazdu mówi no bo tutaj dylemat tak naprawdę też trochę prawnym pozostają w ulica jako prawnik tutaj zaprezentowany, więc trochę grosza wyobraźni tak nas pewien rzeczywiście być taki dysonans pomiędzy 22 przepisami tych przepisów jest, więc zaraz też problem rozwiążą oświadczenie majątkowe regulowane są przez kilka dokumentów czym innym moim zdaniem jest to rzeczywiście w tej ustawie o wykonywaniu pracy posła senatora mandatu posła senatora z mowa jest o żonie tylko w tej ustawie o tym, że przechowuje się przez miesiąc okres czym innym jest kwestia umieszczenia informacji biur informacji publicznej bo gdyby nawet ich wybrakowana liczy pan z Jenny skierowali do rąk do do zniszczenia trwałoby to KIR tracimy tę pamięć to na papierze natomiast ja ni dzicy do końca przeszkód i ile pamiętam taki też stanowisko jeszcze kilka lat temu przynajmniej prezentowało ministerstwo wtedy administracji cyfryzacji, że nie może być utożsamiane z tym, że usuwa się takie dane z Biuletynu Informacji Publicznej chce, bo tutaj ja też tak dzieje zarazem niezrozumiała bardzo proszę rękopisy sobie płoną te bazgroły, ale posłów senatorów, a jednocześnie skany zostają, ponieważ ich nie obejmuje pana zdaniem od lat tak tak one powinny zostać w tym sensie, że ona już zostało umieszczone w bitwie i teraz musimy zobaczyć na przepisy do b2b można przesunąć do tzw. Archiwalnej części w jej położeniu są na izbie 1,5 nerki nie za nich niczego usuwać to jest absurd, ale ja bym powiedział absurdem jest to, że oświadczenie majątkowe na czym te przepisy, które nakazują spalenie w zniszczenie SLD brzmi jak bardzo licznie rękopisów, któremu Express oświadczeniami majątkowymi no bo po pierwsze, tak tam jest na okres sześcioletni przewidziane rzeczywiście w Toy Story Putra kadencji to nie jest tak bardzo dużo w torach z 2 nie widzę powodu, dla którego nie sprawdzić oświadczeń majątkowych posłów za kadencji nie w latach dziewięćdziesiątych na tle zwraca uwagę Izabela Kacprzak Rzeczpospolitej wskazując, że część afer majątkowych albo przynajmniej dużych znaków zapytania jeśli chodzi o część posłów wynikła właśnie dzięki temu, że można było zajrzeć do oświadczeń majątkowych z wcześniejszych lat i to nie prowadzi do kolejnego pytania na co też wskazuje też Rzeczpospolita w bardzo polecam artykuł, że do tej pory nie niszczono tych oświadczeń majątkowych, mimo że przepisy no bo nie wprowadzono rzeczywiście praktyki realizacji tego przepisu, ale ja bym też, jakby nie doszukiwał się chyba drugiego dna w tym, że nagle zaczęło zaciągnie realizuje urodzony w ich noszenia chyba nie wydają się, że nic przestrzeganie w polu w Polsce prawo w ogóle jest problemem, ale też jest czynione często dość często z doskoku i tutaj ja będę bronił jak też często powtarzam, że jestem prawnikiem, ale nie zawsze legionistą w będę, jakby tego poglądu jednak bronił, że może czasami warto wstrzymać się z wypełnianiem tych obowiązków prawnych są po prostu bezsensowne jak w tym przypadku w Azji teraz zaczynamy w Polsce, którzy są one z lektury, które trwają w samorządach od wielu wielu lat i przechowywać doświadczeniach należy przyznać, że są podobne rozwiązania dla archiwisty mamy sterty teczek kurz roztocza, w których leży ten papier i że sam fakt, że można po 6 latach zniszczyć spalić te jak płoną ogniska tych oświadczeń o wszelkie rozumiem teraz już nie niehigieniczne natomiast nie rozumiem tego z jakiego powodu miałby znikać w ogóle systemu, ale ten ważny wątek, jakim są mniej dzwonek dla ochrony majątku tak tych, którzy nami ta władza wiedziała też inne ważne jak tutaj do podkreślenia w kontekście, bo tutaj akurat w UE w tym artykule są podane takie przykłady, które mogą wiążą się czy mogło wiązać się nam też są te okresy przedawnienia z mogło wiązać się odpowiedzialnością karną ta jest bilans nazwała domowi poseł Jarosław Wałęsa i tutaj na ich przykładzie wskazane są tak ważnej, bo zazwyczaj ma na ten ten okres 6 letni o tyle mógł być uzasadnione noże już się wycofała się przedawniła trudno także, że nawet za fałszywe oświadczenie majątkowe już na okres przedawnienia bieg natomiast wraca do tego mego przykłady nawet tych posłów z lat dziewięćdziesiątych czy lat dwutysięcznych może to jest lepszy lepszy przykład, bo wtedy rzeczywiście oświadczenia majątkowe zaczęły zaczęły istnieć, a to to jest fantastyczny materiał socjologiczny 33, kto nami rządzić, dlaczego mają być badacze chociażby z pozbawieni możliwości spełnienia, jakie majątki mieli posłowie w ciągu ostatnich 15 lat zdradza w rozmowie z fascynujące jak myślicie panu posłowi to może jest tym grzebać natomiast od politycznych, gdy tak fascynujący temat natomiast jak dla kogo natomiast mnie bardziej ciekawi to, że pana zdaniem to co zamieszczono w bitwie, czyli w Biuletynie Informacji Publicznej w nic nie podlega zniszczeniu i wspólnie z 63 skany nie mogą pochłonąć, ponieważ już inne przepisy mają one zastosowanie w Rzeczpospolitej znalazłam pana wypowiedź, że tu chodzi po prostu oprawo dostępu do informacji publicznej i to prawo nie może być ograniczone czymś tak banalnym jak w PRL zakończenie przechowywania danych tak w oczy, bo one już znalazły się w Biuletynie Informacji Publicznej czy ono w pewnym momencie zostały przedstawione w formie elektronicznej formy, skąd niestety one w formie elektronicznej został przedstawiony do publicznej wiadomości są elementem są dokumentem, który został opublikowany w bitwie stanowi informację publiczną takie oświadczenie majątkowe w związku z tym nic z tych informacji nie powinno się usuwać takie jest moje moje stanowisko w w tej sprawie zresztą konsekwentnie od lat prezentowane też były, powołując w porze nocnej, nawet jeżeli ktoś już nie pełni kadencji nie wykonuje określone funkcje doświadczenie dotyczy tylko Włosi tego okresu, w którym te funkcje pełnili zaś może nie ma mowy o NATO jak zawsze o tym warto moim zdaniem to jest monastyr w reż baz danych, które warto trzymać dla obywateli właśnie, dlatego że jeśli ktoś decyduje na taką publiczną funkcję to jego oświadczenie majątkowe publiczne jest po nich też zobaczyć na portalu Sejmu metr krok Capello metan też staramy się archiwizować zresztą teraz las mówi pan na ulicy z nich jest bitów to jest strona pozarządowa Sejmu metr tak, na które nałożono je wszystkie dokumenty znaleźć plus też, jakby w innych aspektach usuwania określonych informacji na plac ze stron Trybunału Konstytucyjnego z zainspirowało nas do odpalenia aż takiego serwisu, który wszedłby odpalimy wkrótce na ciężko na nim pracujemy z takiego, który archiwizuje treści, które znajdowały się znajdują się na stronach urzędów państwowych Sądu Najwyższego poszła w górę poszły również zawrzeć w jeszcze 1 rzecz bardzo ciekawa obiecywałam państwo, że zajmiemy się tekstem Renaty Grochal w dzisiejszym tygodniku Newsweek w różnych aspektach, ponieważ on jest szalenie interesujące z różnych punktów widzenia dziś 1 wątek historia jest taka, że oto wg tygodnika urząd miasta wiceprezydent prezydent dyrektor słupskiego ośrodka kultury podlegającego urzędowi ukrywali sprawa molestowania dzieci, a snem podejrzenia o molestowanie dzieci za mielczan za mnie próbowano zamieść sprawę pod dywan i tutaj jest bardzo dużo wątków aleje którymi zaciekawił to jest tłumaczenie urzędów, że oto on otrzymał anonim w sprawie owego ewentualnego molestowania dzieci i urząd nie podjął sprawy proszę bardzo, dlatego że MO urzędy nie rozpatrują anonimów mówi się o tym, wyraźnie w art. 64 kodeksu postępowania administracyjnego w takt argumentuje to urząd ten w miasto Słupsk co pan na to by nie przekonuje mnie, bo wcześniejsze artykuły te tegoż samego kodeksu mówią w ogóle by, w jakich dokumentów jakich postępowanie tenże kodeks dotyczy nią aż urząd, bo jest, o czym on akurat dotyczy tego jak co podania, czyli dokumenty różnego rodzaju dokumenty składane w toku postępowania administracyjnego czy wszczynający postępowanie administracyjne powinny zawierać on rzeczywiście są mi dane osoby, która w imię znane nazwisko adres cała procedura jest, jeżeli nie ma adresu jak azyl uzupełnić tak dalej natomiast to w ogóle, jakby z tego co ja rozumiem z tego tekstu oczywistym jest, że ten donos tak czy ta informacja nie miał nic wspólnego z postępowaniem administracyjnym i zakwalifikowanie czegoś takiego jako postępowanie jako element postępowania administracyjnego i tłumaczenie się tym terenem tym przepisem jest jakąś taką formą -li styczną ucieczką, ale bardzo nieudaną bym powiedział na bardzo krótkich nogach no bo naprawdę nie sposób tutaj uznać, że jakieś uzasadnione byłoby w ogóle zakwalifikowanie właśnie w tego się też tej informacji jako takiej, która miałaby wszcząć postępowanie sanacyjne, bo kwestie, o których tu jest od żony czy przestępst w seksualnych one nie są elementem przecież postępowania administracyjnego karnego, więc tutaj bardziej by miały w ich zastosowanie przepisy kodeksu postępowania karnego właśnie, ale ten urząd mógł powiedzieć, ale my nie jesteśmy policją my nie jesteśmy prokuraturą jeśli ktoś ma sprawę karną gdzieś tam podejrzewa opozycja nie przestępstwa nie powinien w ogóle do nas wraca, ale już teraz wymyślą, bo tego w tekście nie ma się tylko podnieść głośno politycy zresztą ów anonim zrobił dla oprócz nich zależą nie rozumiem tak, a co jeśli do urzędu mimo wszystko trafia Rolka ma obowiązek, jeżeli ma to też związek specjalnie, by wiadomo, że mato związek z wykonywaniem przez 1 przez samorząd pewnych zadań tak czy 3 czy mato związek z pracą w jego instytucjach urząd, jeżeli dla hali OSiR, popełniając przestępstwo to jest oczywiście mu o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa na urząd słusznie pani jest rozliczanie z policją prokuraturą, ale przepis wyraźnie wskazuje, że ma przekazać to policji prokuraturze, że w to jest kodeksu postępowania karnego art. 304, że jeżeli dowiedziano się o popełnieniu przestępstwa przez jak instytucja publiczna dowiedziała się o tym, pokoleniu powinna przekazać to czy ma obowiązek wręcz przekazać to właściwym organom nie znam treści tej informacji czy tego nazwijmy to donosem natomiast wygląda na to, że tam to co było w nim opisane po części jest i sprawdzą czy istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeżeli sprawdzą nie rozumiem też takiego po prostu zamieszczenia pod dywan niezależnie od tej potencjalnej sankcji karnej też jest on mówi wynika jasno, że urzędnicy mogli wykonać 1 prostą rzecz przekazać ten anonim treść tego anonimu on na policję ze wskazaniem, że są zmrożone masy ogólnie jak są to takie czym innym byłoby nie wiadomo, że być może sąsiad wyrzuca śmieci przez płot, chociaż też powinny się oczywiście skierować właściwe służby, żeby sprawdzić i tak się robi przecież w ale wobec tego typu oskarżenie wydają się, że nie ma w ogóle miejsca na to, żeby powiedzieć na razie nie zrobimy tego na wołanie o wizach do Żydów nic, nawet jeżeli żaden przepis nie wskazywałby na taki obowiązek wydaje mi się, że istotne jest, aby instytucje publiczne też ochroniły nie tylko te ofiary, która doktor już w środę potencjalną ofiarę, które mogłyby być narażony na to postępowanie w PiS TIL tej osoby, więc już poza kwestiami stricte pozaprawnymi ludzka przyzwoitość chyba nakazuje bardziej niż przepisy zajęcie się taką sprawą przekazanie tego do właściwych organów dziś już argumentować prawnie to proszę się bardziej przygotować apeluje do wszystkich urzędników w Polsce, do których trafiają tego typu treści, ale można zrzucić to na policję i ich już ona się martwi ani tłumaczyć się kodeksem postępowania administracyjnego i jak stwierdził nasz gość na dodatek błędnie w będziemy do tematu Newsweeka typ tekstu, który siedzi się o Słupsku ukazał będziemy wracać w analizach to państwo obiecuje zachęcam do lektury do własnych z opinii do własnych pytań w, a dziękuję naszemu gościowi Krzysztof Izdebski fundację im bardzo dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA