REKLAMA

70 lat polskiej informatyki. Rozmowa z prof. Wojciechem Cellarym

OFF Czarek
Data emisji:
2018-08-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:40 min.
Udostępnij:

W studio prof. Wojciech Cellary z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Rozwiń »

Polska informatyka ma już 70 lat.

Ludzie myślą, że informatyka była zawsze, bo do tego stopnia jest wpisana w nasze życie, że trudno sobie wyobrazić czasy, kiedy nie było informatyki. To trochę tak jak czasy, kiedy nie było elektryczności, pojazdów. To wyobrażenia współczesnego człowieka, ale faktem jest, że informatyka zaczęła się w Polsce, za taką umowną datę przyjmujemy czterdziesty ósmy rok, czyli prawie zaraz po wojnie.
23 grudnia czterdziestego ósmego roku w Warszawie z inicjatywy wybitnego polskiego matematyka Kazimierza Kuratowskiego powstała tzw. grupa maszyn matematycznych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu. Tam jest prof. Wojciech Cellary, ekspert w dziedzinie nowych technologii, Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu. Dzień dobry, panie profesorze, dzień dobry. To już 70 lat, tyle ma Polska informatyka. Myślę sobie, że pewnie przeciętny człowiek, gdy myśli o informatyce to 70 lat brzmi dziwnie. Raczej pewnie informatykę kojarzymy z internetem albo z komputerami w momencie, kiedy docierały do Polski, czyli pewnie lata osiemdziesiąte, albo 70 lat. Rozwiń »
Ale z drugiej strony wydaje mi się, że ludzie myślą, że informatyka była zawsze, bo do tego stopnia jest wpisana w nasze życie, że trudno sobie wyobrazić czasy, kiedy nie było informatyki to trochę tak jak czasy, kiedy nie było elektryczności w pojazdach do wyobrażenia dla współczesnego człowieka, ale faktem jest, że informatyka zaczęła się w Polsce za taką umowną datę przyjmujemy czterdziesty ósmy rok, czyli prawie zaraz po wojnie w warunkach nos zrujnowania całego kraju

23 grudnia czterdziestego ósmego roku w Warszawie MSW z inicjatywy wybitnego polskiego matematyka Kazimierza Kuratowskiego powstała tzw. grupa maszyn matematycznych i ta grupa, działając w sposób bardzo konsekwentne i bardzo twórczy doprowadziła do powstania pierwszych komputerów, jakie w ogóle w Polsce istniały i to było bardzo bardzo wcześnie w skali światowej proszę pamiętać, że prawdziwy pierwszy komputer powstał w czterdziestym piątym roku w stanach Zjednoczonych, więc stałam tak naprawdę to naprawdę jest bardzo wczesna historia

Chociaż warto też powiedzieć o tym, że słowo Computer były używane są dużo dużo wcześniej w dziejach ludzkości, a inne w czasie wojny Computers to były kobiety głównie, które prowadziły różnego rodzaju obliczenia na rzecz oczywiście zwycięstwa aliantów, ale także pracowały dla NASA męczy podobnych organizacji, czyli dodawania i ogród odejmowane tzw. kontrolera wiele to samo co komputery chłody ludzkiego bardzo Computer oznaczyli część uwag i jej tak naprawdę komputery umierają to co naprawdę dobrze umieją robić to dodawać dodawać Zara jedynki na tej podstawie prostej za jedynego można prawda w nowo wykreować prawie cały świat dzisiaj także Wellman także ta jest ta jest tam właśnie prosta umiejętność, która potem ma ubrana w określone rozwiązania on daje takie niesamowite efekty czy dobro może bowiem taras garaż używała bardziej o własnej historii, bo jestem częścią historii informatyki do jakiego stopnia dalej i to będzie może bardziej do lat osiemdziesiątych oni nie moje pierwsze zetknięcie z informacją, że to była połowa lat sześćdziesiątych w mianowicie nasza wychowawczyni w szkole średniej zabrała całą naszą klasę na wycieczkę do Zeto zakład elektronicznej techniki obliczeniowej no i wtedy jak go młody chłopak zobaczyłem pierwsze w życiu komputer i ta była tak wyglądała w ten sposób, że była duża hala i w tej hali stały takie stalowe szafy jak potem się zorientowałem w 1 takiej szafie z BU procesor w drugiej był kanał w trzeciej była wina czy w 5 następnych była pamięć i t d . tak dalej wszystko to co dzisiejsze mieści w telefonie, ale na to wtedy stało w takich szafach prawda w wysokości 2 m głębokości pół metra i szerokości 1,5 m w także tak wygląda wtedy komputer no ale ta mnie zafascynowała muszę powiedzieć tak mi dało domyślenia natychmiast tak sobie zacząłem myśleć nie byłoby dobrze, żebym się tym zainteresował mocniej na jak zdałem maturę po sześćdziesiątym dziewiątym roku i dostałem się na studia na wydział elektryczny na Politechnice poznańskiej nagle miałem dużo wolnego czasu, bo w zajęcia zaczynały się dopiero w październiku i stale kupiłem sobie książkę pana prof. Paszkowskiego Paszkiewicza przepraszam z Wrocławia na temat języka albo na jej siedziałem sobie i czytającą książkę oczywiście nie mają żadnego dostępu do żadnego komputera żadnej klawiatury mając w oczach tylko te szafek, które widziałem, ale raz wcześniej zacząłem czytać tę książkę, która nie była napisana przystępnie trzeba powiedzieć, bo to raczej było takie działa trochę naukowe, a trochę przeznaczone dla już ludzie, którzy coś wiedzieli wtem, ale mozolnie krok po kroku zacząłem powoli rozumieć co to są struktury danych na czym polega and rolla na czym polega podstawienie i t d . i t d . i to coraz bardziej mnie fascynowało, by potem ma szansę potem na studiach notowała ona tak też były czasy może teraz wrócę do tej historii ogólne mianowicie te pierwsze komputery powstawały w Warszawie i tutaj bardzo zachęcam pana redaktora do przeprowadzenia takiego wywiadu n p . z panem prof. Antoni Mazurkiewicza, który był częścią tej pierwszej grupy tej pierwszej grupy tworzącej te pierwsze komputery, ale w pięćdziesiątym dziewiątym roku podjęto decyzję o utworzeniu zupełnie nowych zakładów to były zakłady elektroniczne Elwro we Wrocławiu jej stałe konstrukcje, które powstały w Warszawie we nowo utworzone w Warszawie utworzono Instytut maszyn matematycznych to one zostały, jakby przeniesione do Wrocławia, gdzie zaczęto ich produkcja taką o charakterze bardziej przemysłowym Anię eksperymentalne na jej od tego się zaczyna karta hip pies piękna karta, chociaż zamknięta niestety polskiej informatyki pod nazwą zakłady elektroniczne Elwro ach te zakłady zaczynamy od tych maszyn i potem ma wyprodukowali maszyna, która nazywała Odra 1013 i tam było po kolei ile część obrad 1000100125 ile pamiętam 13 Muz piątek 13, dlatego że Beata ta maszyna ostro się spotkałem na Politechnice poznańskiej jako student ona mniej więcej wyglądała ona już była zrobiona na tranzystorach taka, że ona była mała w porównaniu z tymi miejscami, które oglądałem za to ona mniej więcej miała takie gabaryty pianina mniej więcej tak wyglądała tylko zamiast nie miała oczywiście klawiatury miała miała taki pochylony blat na tym blacie były było mnóstwo lampek, by proszę sobie wyobrazić rodeo dotykowy interfejs nie nie bez tego było wizualne można było tylko Bala Flis żarówki LED niebyły żadne ślady Alicji hedonista Dygata oboje Żarnecki, ale też robaczki pokazywały stan procesora i innych urządzeń, które były wewnątrz jej pierwszym językiem, który w, którym naprawdę napisałem program, który w, których chodził na komputerze to był język most oczywiście dzisiaj nikt nie wie, że taki język w ogóle istniał w no ale wtedy dałoby język jedyne, na które można to było, na którym można było zrobić jej dawał programy optymalizacyjne, więc poszczególne kolejne iteracje tego programu to się oglądało na tej lampka było widać, że najpier w się zapalają pewna grupa lampek potem następna grupa potem następna następna i wreszcie jest koniec pętli jestem wynikiem obliczonym wraca program do początku i wykonuje następna literackiej także noty nie były szybkie maszyny mówiąc krótko hak z prośbą o to był język, który zdaje się Jerzy Szczepkowski prof. Paszkowski opon opracowano na sekundę to z tego cieszę, bo wcześnie, by potem UE, a potem Elwro wypuściło maszyna, która na tamte czasy była absolutnie rewelacyjna to była moja ukochana maszyna jeśli tak można powiedzieć, że któraś nazwała Odra 1204 i ta jest właśnie maszyna, która działała wal golu na temat Gollob, którego się nauczyłem przed rozpoczęciem studiów czy na sucho z książki pana prof. Waśkiewicza i no i to była już maszyna, na której na, którą napisałem dużo przeróżnych programów głównie optymalizacyjne potem się tak zajmowaliśmy i norm lubiłem lubiłem ma dopisać coś potrafi opisać przez całą noc od pożyczek nie może oderwać to jest naprawdę niesamowite przeżycie jeśli ktoś się w to wciągnie to była moja naprawdę bardzo ulubiona maszyna, którą na, której duża programowa, ale tylko programowa potem były potem były inne maszyny co pan profesor programowo jakieś gierki nie nie programy optymalizacyjne, a także problemy z ochrony optymalizować, aby programy ogólne, które potem mogły optymalizować dowolne rzeczy także może mogą optymalizować produkcję mogły optymalizować zużycie energii elektrycznej mogą optymalizować silną przeróżne rzeczy które, która wtedy były to miała charakter taki ogólny bałagan na początku to było programowanie liniowe potem to było programowanie nieliniowe niektóre z tych programów były nawet opublikowana w stanach Zjednoczonych co oczywiście była ewenementem jak na tamte czasy także w owym to były ciekawe rzeczy, czyli Albiola tak o 5880 nie zdobył, ale gol albo 60 to był język, który powstał znacznie później, który nigdy nie zdobył takiego znaczenia, jaka prawdziwe albo 98 AM czy to oparta na porcelanie po prostu nazywało, a nie Fort rano, a Al Gore były dużo bardziej zaawansowana otwartą raną w Ford land jest bardzo proste jak szejk, który był bardzo chętnie używane przez np. fizyków w Boninie wykonywali skomplikowane obliczenia musieli odwrócić Macierz taka Macierz była duża trzeba było napisać program do odwracania macierzy takim czasie jazdy tym lepsze niż do takiego stanu natomiast Al Gore był takim językiem, który miał porządna struktury danych porządna struktury programistyczne i on był potem prekursorem Pascala innych języków takich jak n p . Pascal faktury, które potem, na który potem był powszechnie używany wrócimy pani profesorze do 70 do Polski informatyki po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut studio Radia TOK FM w Poznaniu jest prof. Wojciech c Larry ekspert w dziedzinie nowych technologii Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu informacje są 2 minuty wracamy po informacjach Jon lord w czołówce, ale dziś w studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Wojciech Ceglarek Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu można rzec weteran polskiej informatyki Noel FF na pewno z racji wieku brałem udział, ale nie aż tak wcześnie, bo jak tak mówiła ma w tym 40 ósmy roku to tak było 3 lata przed moim urodzeniem się z informatyka jest starsza trochę ode mnie w ale może przeskoczyć teraz do połowy lat osiemdziesiątych, bo to jest taka bardzo istotna rewolucja informatycy mikrokomputer Janowi mikroprocesory mikrokomputery dokładnie taka mianowicie technologia elektronowe, a poszła do przodu i zaczęto coraz więcej układów scalonych coraz więcej tranzystorów można było włożyć do 1 układu scalonego w aż doszło do takiego momentu, kiedy Intela zrobił cały procesor Mika procesora w 1 czipie jej ajenta zaczęła to rzeczywiście zrewolucjonizowała informatykę w tym sensie, że przed tą rewolucją to można było tylko sobie kupić w jakichś dużych zakładach pracy jakieś duże komputery i potem co najwyżej go programować nic więcej można było zrobić, a od tego momentu to ludzie, którzy się znali na elektronice mogli sami sobie zrobić komputer i potem go programować, więc to rewolucja była niesamowita oczywiście trzeba było mieć umiejętności elektronicznej elektryczne, żeby coś takiego zrobić, ale w naszym zespole to właśnie to właśnie miało miejsce myśmy zaczęli robić własne mikrokomputery sterowniki i t d . i w pewnym momencie robiliśmy to przede wszystkim dla potrzeb dydaktycznych, żeby uczyć naszych studentów to były czasy, kiedy myśmy mówili studentom chcesz zaliczyć przedmiot to musisz zrobić komputer dawaliśmy mową płyta aerozol kartkową dawaliśmy mu Rapida grał też takie urządzenia do rysowania tuszem ligi mówię, bo Berlin i dni, więc ze słuchaczy co to była jej, ale dawaliśmy mu trochę układów scalonych mówiliśmy no to teraz zaprojektował je narysuj należytą płytka jak te układy mają być połączone potem wy traw to chlorku żelaza, więc także wszyscy wyglądali jak nałogowi palacze, bo to palce wszyscy mieli żółta no i potem na polu to powiedzieć to potem po lutowej potem prawda nas troska, by zobaczyć to działa, a potem zabierze za oprogramowanie czegoś takiego to były zajęcia dla studentów na w tamtych czasach dla w naszym w naszym zespole, a nam się zainteresowała tyle tra saletra była wielkim zakładem telekomunikacyjnym, który produkował jedyne w tamtych czasach w RW PG cyfrowe centrale telefoniczne, czyli komputery, które służyły do łączenia rozmów telefonicznych zamiast takich ram elektromechanicznych kraj czołgów, które robiłem przedtem jej talent miała 1 bardzo poważny problem to była licencja francuska i to na licencji francuskiej ten zakład tnt układy produkował w 1 taka centrala składała się z mniej więcej 60 różnych płyt z elektroniką naj problem był jak w toku produkcji te Deum płyty przetestować w moich Francuzi kazali sobie płacić straszne pieniądze za każdy test każdej płyty, więc tyle tras wszelkiej na wszelkie sposoby chciała uwolnić się od tego inna od tej konieczności kupowania tych usług i mieć własny western, by przyszli do nas zobaczyli, że my umiemy zrobić Micro komputer to mogę to zrobić dynamika komputer do testowania tych płyt my myśmy się mocno zastanawiali i powiem szczerze, że wpadliśmy na bardzo dobry pomysł mianowicie, by mieliśmy w naszym Instytucie grupa, która się zajmowała teorią automatów i oni głównie jedno powiem szczerze może niezbyt niezbyt miła, że zajmowali się udowadnianiem, że mając na nas sztygar takiej płyty tylko ileś tam ma tylko ile dziś wejść jesteśmy w stanie powiedzieć, który układ scalony na płycie jest jest wadliwe i nie działa, a myśmy to przyjęli do wiadomości zrobiliśmy dla naszego komputera taki klip, który się zakładało na poszczególne układy scalone my napisaliśmy oprogramowanie, które mówiło takiemu inwestorowi, który mówi się założyć pętli na płytę taką taką i wtedy badaliśmy czy sygnały, jakie są na tej płycie są zgodne ze specyfikacją czy są złe i stale wciągu paru kroków można było wykryć, który to układ scalony jest we jest złe, a który jest dobry, a więc oczywiście na, tyle że była niesamowita rewolucja, bo przedtem to oni musieli jak sprzedali takową taką centralę, a sprzedawali ją do krajów trzecich typu Indie Pakistan i t d . no to musieli postawić drugą centrale z częściami zamiennymi, a teraz stawiali nasz tester i worek układów scalonych jak coś nie działało to można było wymienić po prostu włożyć powrotem do centrali znowu działała na ich to był ruch to był prawdziwy przełom, który w tym momencie to dla nas była droga do dawało rozpoczęcia współpracy z zakładami Elwro, które wtedy były niekwestionowanym liderem potentatem w dziedzinie produkcji komputerów w, a nie produkowali wtedy organ elektroniczne to za chwilę, ale najpierw 2 lata, a nie produkowali komputery na licencji i serialu Odra 1305 i zdobyła tam i to był rzeczywiście dobry komputer, dlatego że razem z tym komputerem Anglicy sprzedali nam system operacyjny George w system zupełnie innej generacji, który pozwalał na pracę zdalną, który pozwalał prace na wielu terminalach i t d. to była ta była rzeczywiście bardzo zaawansowana zaawansowana produkcja zaawansowana architektura tego co oni wtedy robi i oni też mieli ten sam problem, bo mieć taką centralą telefoniczną, a komputerem no to różnica polega na tym, że są trochę inne płyty z elektroniką, ale generalna zasada jest ta sama nawet jak brak jest silna jakieś tam nie wiem na radzie czy czymś co ci stale się pochwalić tym zaś w razie mają taki tester ci pojechali do teatru zobaczyć jak to działa potem przyszli do nas mówią też mam zrobić taki zesta w dla mam dla komputerów ani 2 centra ani wtedy przechodzili na produkcję Rijadu w 2 był krok wstecz szczerze mówiąc, ale wymuszone przez ówczesną sytuację polityczną mianowicie, że Rosjanie prawda postanowili zrobić komputery w całym RW PG robić komputery wg 1 rzędu to Air podchodzi od słowa rząd do jej na nas, że na Polskę trafiło właśnie robienia raz 32, a potem mera 34 ze 1 i siłą rzeczy dla el wrota Elwro ubolewał strasznie, bo ten na, bo ta maszyna 1305 była po prostu bardziej zaawansowana tutaj i wrobiła miała lepsze oprogramowanie, by więc, że to był dla niej krok w tył zasiądą Odra 1305 produkowana równolegle jeszcze wiele lat, bo użytkownicy się tego domagali, ale myśmy zrobili wtedy testery do tego rat 34 i w jak dyrektor Elwro oceniał to skróciłoby czas wdrożenia tego komputera do produkcji o 1,5 roku stał były bardzo istotne też konsekwencje tego wszystkiego, ale jak już mieliśmy też na internet komputer dla celów testowych na Allegro mówi Ada, czego z tego nie zrobić produktu i zaczęli sprzedawać to po prostu jako komputera nie jako test RO no to jest kwestia określonej w PRL tutaj parametrów określanej obudowy określonych w określonych określonego oprogramowania, ale to wszystko było wykonane, by zaczęliśmy dla nich pracować nad komputerem, który był nazwany Elwro 800 w to była bardzo ciekawa konstrukcja, bo to był w komputerach dialog z wieloma tabu wiele komputerów po 1 gazety można było włożyć płytę znika komputerami i 8 bitowe miej 16 bitowe miej można je było mieszać dowolnie można było mieć kilka płyt można było mieć kilka płyt c 16 bitowej kilka płyt 8 bitowy i t d. robiliśmy specjalistyczne płyty np. dla celów pomiarowych, bo wtedy tam, ale o wiarę w przemyśle za pomocą technik cyfrowych jest niezwykle potrzebna także to się gwałtownie rozwijało w no problem jednak polegał na tym że, aby to było robione na układach, który generalnie w LWP gaszenia produkował w związku z tym ma w związku z tym to była to problem polegał na tym, że trzeba było mieć wizę, żeby te układy scalone kupili, żeby można było włożyć do komputera polskiej produkcji, a z tymi dewizami to był dramat mówiąc krótko i w no generalnie za dewizy to się kupowało części do silników okrętowych np. w UE właśnie takiego powodu, że potem ten silnik można było sprzedać gdzieś się za dewizy, a i tak dobrze jak by odzyskać natomiast kupowanie za dewizy czegoś co miała zostać w kraju była mówiąc krótko niewykonalne, bo tej dewizy po prostu nie było tak one były bardzo bardzo ograniczone, a więc z tego komputera Elwro 800 zlotego dużego profesjonalnego wyprodukowano jakąś setkę sztuk taką prototypową serię i ona nigdy tak naprawdę nie wszedł też do jakiejś większej produkcji właśnie z tych powodów głównie gospodarczych, bo od strony elektronicznej, bo wszystko zrobione i wtedy rozpoczyna się pewna piękna karta pewna piękna karta polskiej informatyki, która się nazywa informatyka w szkole mianowicie BN przypominam, że to jest połowa lat osiemdziesiątych i jej różni ludzie zaczęli już bardzo dobrze rozumie się, że informatyka będzie decydować o przyszłości nowoczesności o wszystkim co się będzie co się będzie działo nie brakowało takich opracowań takich, ale takiej możliwości i wtedy ta była tam był taki okres na Zachodzie, kiedy zaczęto myśleć o tym, żeby komputery miały charakter personalny, żeby one trafiały do normalnego człowieka, a nie tylko do specjalistów do do zakładów pracy i t d. żeby to trafiało do normalnego człowieka takiego prostego człowieka z ulicy, a w szczególności do prostego dziecka, które bardzo chętnie, by się tym takie czy winny sposób bawił na jej 1 z prekursorów tego nurtu była firma Sinclair, a że wielkie muzea spektrum jeszcze ZX w Malezji jest jeszcze daleka, bo taki malutki komputer pędzel i Tomasz był genialny w swojej prostocie mianowicie takie komputerach to co było najdroższe to była pamięć monitor, bo to są urządzenia, które wymagają profesjonalnego profesjonalnej elektroniki i dni noc w przypadku dyskietek wtedy odzyska nie było mowy wtedy była mowa tylko dyskietka te pierwsze dyskietki jakich używała były 8 bitowe 8 calowe, więc proszę sobie wyobrazić ona tak mniej więcej miałem jak ucięta kartka A 4 a, dzieląc się po ciało do telewizora i używał magnetofonu kasowego no właśnie synka wpłat na pomysł że, żeby obniżyć cenę tego tego komputera dla ludzi da podłącza się go do telewizora mają na telewizorze będzie będzie prawda wyświetlał gotowały telewizory starej daty prawda tak jest lampą elektronową stylu działem elektronowym z auta nie były plazmy ani nie były Lady i Ole, gdy w nie były płaskie wygodne były normalne telewizory takie, które na wały były głębsze niż reszta go w mojej zamiast pamięci to użył magnetofony kasetowe na temat na oponie gazetowym zapisywały się tak bliskiej pij pij pij pij pij pij pij pij i ta dała taki plik to znaczyło 1, a brak PiS znaczyło znaczyło 0 i można było takie dźwięki jej na tym magnetofony kasetowe na 1 po drugim zapisać tak można było zapisać zarówno programy jak jakieś dane które, która do tego programu się tworzyło aż po, ale takie komputery był maleńki był ani pani to znaczy druga wersja tego komputera się nazywa właśnie spektrum on był troszeczkę większy był taki bardziej prostokątny i ale działa dokładnie na tej samej zasadzie w i na te komputery głównie tworzono gry dla dzieci no bo to było traktowane jako zabawka tak, bo to po prostu no trudno sobie wyobrazić, że zarządzanie jakąś firmą za pomocą czegoś tak absolutnie prostego w na i to oczywiście wiązało się też z określonymi jej z określonymi trudnościami w użyciu trudnościami w użyciu tego, bo w odczytywaniu z tego magnetofonu gazetowego, a to nie zawsze się kończyło powodzenie to często jak się poprzez wczytanie po pierwsze po pierwsze trzeba było znaleźć ten program jak na kasecie miał się nagranej 10 programów nadal trzeba było słuchać ich pisków i czekać na jakąś przerwę między tymi przerwami, bo wiadomo, że to się zaczyna następny program rzetelni, jaki to był program to ktoś musiał mieć zapisane na kartce, bo oczywiście, ale na pewno na tym magnetofony kasetowe mi, że nagranie było napisane nowa lista była dosyć uciążliwe, ale jak wiadomo dla chcącego nic trudnego i dzieci tam szalały z tym spektrum NATO spektrum zaczął powstawać dużo różnego rodzaju oprogramowania też szkolnego 23 nauczyciele zaczęli pisać próbować wykorzystywać ich uczyć to był to był czas, w którym ludzie się takimi rzeczami ogromnie interesowali no i wtedy wtedy powstała idea zrobienia wprowadzenia informatyki do szkół dodał, że wprowadzenie informatyki do szkół ta jest Szczytna idea bardzo popierana przez polskie Towarzystwo informatyczne tego było pytanie no nie da się wprowadzić informatyki bez komputera, a tego komputera z Zachodu nie można było kupić, więc trzeba go wyprodukować w kraju, by na tym polega prawdziwy problem i do tego jak wprowadzano w informatykę do polskich szkół w połowie lat osiemdziesiątych powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 już za kilka minut studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Wojciech Zeidler z uniwersytetu ekonomicznego w Poznaniu w państwa i moim gościem jest prof. Wojciech c Larry ekspert w dziedzinie nowych technologii pracuje na Uniwersytecie ekonomicznym w Poznaniu opowiada o połowie lat osiemdziesiątych także w części wcześniejsze opowieści dużo wcześniej, ale w nędzy teraz w ostatniej części naszej rozmowy w prostocie scena będzie opowiadał o tym jak wprowadzono wprowadzono informatykę do szkoły no bo 70 lat jednakowoż polskiej informatyki do czego zobowiązuje celami do lat osiemdziesiątych, ale tam były czasy totalnego niedoboru wszystkiego tradycyjnie w sklepach były tylko zapałki sól i ocet tak to samo było jeśli chodzi o zaopatrzenie zakłady przemysłowe wydobycie jakiejś części albo czegoś innego do produkcji graniczyło z cudem ustawa prosto trudno sobie dzisiaj wyobrazić tego typu czasy, ale takie były wtedy z rozpoczętą procedurę tak go od tworzenia komputera szkolnego od bardzo rewolucyjne jak na tamte czasy bardzo rewolucyjnego pomysłu mianowicie ogłoszeniu konkursu na najlepszą konstrukcję takiego komputera w ten konkurs, ale przeprowadziła ogólnopolska Fundacja edukacji komputerowej no i tam sformułowana różne wymagania 1 z wymaganiem było to, żeby ten komputer był zgodny ze spektrum, dlatego że już do tego spektrum już od kilku lat działała szkoła jako jedyne dostępne komputery sprowadzane z różnymi metodami na jej była było było trochę oprogramowania edukacyjnego i chodziło o to, żeby tego oprogramowania nie utracić, żeby nauczyciele nie zaczynali wszystkiego od nowa, ale z drugiej strony wymagano, żeby ten komputer na tym komputerze mógł był wyposażony w dysk kartki żeby, żeby można było używać systemu Operacyjnego kompatybilne go z tzw. ambicji diament, dla którego były ogromne zbiory różnego rodzaju oprogramowania na całym świecie my wszystkie zespoły, które stanęły do tego konkursu, a tych zespołów było kilka, bo w różnych zakładach Róża taki mikrokomputer dla różnych celów pomiarowych kontrolnych sterujących i t d. były tworzone podeszły do tych wymagań literalnie to znaczy zrobiły zaprezentowały komputerom, które był wyposażony w standardowe profesjonalne monitory, do którego były dołączone standardowe stacje dyskietek mają oczywiście taki komputer z punktu widzenia producenta był strasznie drogi dlatego, że to po prostu im zawierał bardzo wysokim wkładem wiza natomiast myśmy w naszym zespole podeszli do tego problemu zupełnie inaczej mianowicie zaprojektowaliśmy się 10 komputerów, z których tylko 1 nazywanej komputerem nauczycielskim był wyposażony w dyski, a cała reszta za pomocą prostych karmelków takich radiowych to ona komunikowała się z tym jedno 101 ostatnią deską także dla producenta to była absolutna rewelacja, bo on kupując 1 stację dysków i 1 układ scalony, który musiał kupić za dolary do sterowania tą stacją dysku obsługiwał 1010 użytkowników 9 uczniów 1 nauczyciela jest w porównaniu z kosztem zresztą uczniów musieli czekać w kolejce musieli czekać w kolejce albo po 2 pracowała na 1 komputerze też było 20 w nas na tyle albo szkoła mogła kupić teoretycznie czyjeś dane te drugie czy jest no razem patrzyli się zastanawiali co tu zrobić w każdym razie te nie były takie czasy jak dzisiaj tak proszę mi wierzyć, że to była rewelacja, ale programy np. panie profesorze można było nagrać z Radia AZA chwilę do tego, by dokładnie strasznie wyprzedza prof. Ewa z 70 lat musimy to w godzinie zamknąć tak bardzo dopiero jest przy dinozaura z tak jest no ta jest więcej chyba niż dinozaury to Echa nie zdążymy dzisiaj mówić w UE różnica była taka, że te wszystkie programy ze spektrum można było wczytać do juniora i zapisać na dysku i od tego momentu każdy nauczyciel się czule żegnał z tym spektrum listy magnetofony kasetowe i następnie już korzystał tylko dyskietek na tych dyskach tak miał normalne katalogi na tej normalnych katalogach wiedział, który program się wczytać to wczytywania do komputerów Uczniowskiego odbywała się jednocześnie do wszystkich komputerów w trybie rozłożenia owymi w ciągu paru sekund zamiast mozolnego wczytywania do każdego komputera tych zapisków z magnetofonu fasadowego to co też było trzeba jak gdyby spojrzeć na to jeszcze z punktu widzenia jak to wyglądało z perspektywy producenta, bo to taka to co mówię to wyglądało z perspektywy szkołę, ale z perspektywy producenta dla el wron to była niesamowita zmiana, bo zamiast produkować kilkanaście kilkadziesiąt dużych komputerów musieli nagle zacząć produkować ich tysiące juniorów w sumie wyprodukowano około 14  000 sztuk, więc to była pierwsza masowa produkcja komputerów w ogóle w Polsce BM także dla euro to była totalna totalna rewolucja to mogę nawiązać do tego Pańskiego pytania dotyczącego organ głów mianowicie to były czasy, kiedy wszystkie obudowy były generalnie robione z 3 milimetrowej blachy także można było zrzucić z wieżowca nic się nie stało, ale to nie wynikała z jakiejś dbałości o bezpieczeństwo tylko z naszego niedorozwoju przemysłu chemicznego, który taką obudowę z elegancką musiałoby prawda miał miał wielki problem, żeby to zrobić Elwro przymuszona przez ówczesne władze musiały produkować coś na rynek konsumpcyjnej na ten rynek konsumpcyjny, bo oprócz tej sali zapałek via Ostrów nic na tym rynku nie było wymyślił sobie, że będzie robił, ale Ormianki elektroniczna tak jest dzisiaj byśmy nazwali jej keyboard na jej jak doszło do decyzji o produkcji juniora to ktoś wpadł genialny pomysł, żeby ten komputer włożyć do tej samej obudowy i ona jest całkiem skuteczna nawet dzisiaj proszę sobie poszukać zdjęć na Wikipedii zobaczycie państwo po pierwsze, ona jest taka dosyć obława w jest Biała była Biała nie przypominała tych blach, które w, które ubrane były wszystkie na komputery tamtego czasu w moich, jaka Alvaro już zaczęło to produkcja to było pytanie w jaki sposób to zainstalować w setkach szkół w całej Polsce to większość tych 4 szkół większość tych szkół nikt nie do komputera na oczy nie widział, więc był potrzebny do tego serwis w tym sens jako serwisanta wybrano unitra serwis treść zajmowało naprawą telewizorów i gramofonów i ci ludzie musieli też przejść określone przeszkolenie i określone dla niej technika cyfrowa była całkowitą nowością jakieś mikroprocesory w środku nie mówiąc oprogramowaniu także ta była ogromna rewolucja też na tej firmie, która robiła następną rewolucją to byli ci nauczyciele, którzy nagle dostali narzędzie, z którego musieli korzystać, jakby dostali 1 komputer typu PC to by go zamknęli w gabinecie dyrektora nie musieli się martwić, ale dostali 10 też nie dało w związku z tym ma to musiało być używane to właśnie z decyzją nauczyciele nauczyciele byli też najsłabszym ogniwem no bo to była w ogóle jakaś totalna zmiana, jeżeli ktoś nie miał dobrego nauczyciela gotowości mógł się walnąć się tym mieniu oraz w głowę i to zdaje się było dość silny przyjemniejsze niż lekcje informatyki to znaczy najlepiej było zostawić inicjatywę uczniom, bo uczniowie sobie potrafili poradzić z tym wszystkim nauczyciele będą mieli większe kłopoty jestem także tam, gdzie uczniowie, gdzie nauczyciele nie zamykali tego w klasie tylko pozwalali uczniom w formie kółek coś czegoś tak dalej eksperymentować z tym to było wszystko najlepiej rozwinięta myśmy zresztą napisali książki do tego, które były wydane przez WNT nie tylko były książki dostarczane przez Wrocław siłą rzeczy była ograniczona, ale można było iść do księgarni sobie kupić książkę na temat Elwro i także zadbaliśmy o to, żeby ta informacja o tym jak z tego korzystać była była dostępna napisaliśmy jeszcze bardzo ważną rzecz mianowicie kombinator języka logo napisaliśmy go logo to był taki jak, za który wywodził się z listu Kalisz był uznany przez Japończyków tamtych czasach jako w ogóle język piątej generacji idola sztucznej inteligencji tak dalej także sztucznej inteligencji mówiono już w połowie lat osiemdziesiątych przynajmniej w Japonii natomiast logo powstało jako narzędzie dla uczenia małych dzieci to był język graficzny co w tamtych czasach było dziwne biorąc pod uwagę te telewizory i t d. mieć dziecko programowa było kroki żółwia na ekranie pojawiał się taki mały żół w i mówiło się do tego żółwia po polsku podkreślam z polskimi literami mówiło się idź np. zarażą nas do przodu tak i wtedy ona i wtedy on zostawiał kreska od długości 100 jednostek potem skręcić wprawo 90 stopni jej wzrok grubą kreskę i t d. w można było za pomocą tego nauczyć dzieci podsta w algorytm Miki i pokazać na czym polega algorytm jak to się tworzy 1 jak powstają też pętle i fajne rzeczy ja się tak porównał to co ja robiłem z tej książki prawda o alkoholu w wieku 18 lat a jakie narzędzia już były dostępne dla tych dzieci o wiele młodszej w połowie lat osiemdziesiątych to tu widać niesamowitą przepaść między wiernymi drugiej weźmy do tych szkół wprowadzili ten podręcznik, z którego ja się uczyłem to niby z tego nie było ich także nad całą tą nad samą w domu nawet ten projekt Elwro 800 dziwnie war to należy popatrzeć właśnie z punktu widzenia jak na innowacje społeczne innowacje społeczne w najlepszym tego słowa znaczeniu, a tak Elwro się nauczyło produkować mikrokomputery unitra serwis nauczyła się instalować serwisować ustawiać tak dalej oczywiście, że BL wrota produkowała to co mi produkowała mikroprocesory prawda aktorzy robią to złączki ktoś zrobił tak, aby lekarz robił i t d. także efekty ciągnione z tego były ogromne dalej nagle zaczęło powstawać się, ponieważ sam komputer był dostępny można było kupić go prawda działalność śmieszną na tamte czasy cenę 100  000 zł tak, że ta była przed denominacją, a wpływ, ale ta była cena 210  000 zlotych 22100 zloty hala 100 zł 100 zlotych, ale 100 zł debat dzisiejsze 100 zł nie kupiłby pan dziecko komputera za 100 zł w więc, że zaczęły powstawać profesjonalne zespoły programistów, które zaczęły tworzyć oprogramowanie i t d . niż wszystkie dzieci wymieniają w tym żywią wskazywały wszystkie dzieci, dobrze więc rozkaz 2 tys dzieci jak byśmy tak szacowali to było ponad 1 000 000 w Polsce, które przeszły przez to jeszcze do połowy lat dziewięćdziesiątych, czyli 10 lat po 10 lat po rozpoczęciu produkcji juniora, kiedy już dawno nie produkowano go, ale ta jeszcze w szkołach bardzo wielu szkołach tej miary byłej na tej juniora Arki z braku innych komputerów dzieci uczą się informatyki i to tam post pozyskana wiedza ta umiejętność obycie z komputerem to cała prawda zrozumienia tych różnych podstaw prawda w jaki sposób to działa się nic nie zmieni od dzisiaj proszę mi wierzyć to, ale my dzisiaj jesteśmy tacy zachwyceni, że tam walce na ekranie możemy coś zrobić coś robią strzałkami na na klawiaturze, ale istota tego lata tak głęboka istota jest dokładnie taka sama się ze specjalnej zmieniło można powiedzieć panie profesorze, że kiedy teraz cieszymy się z sukcesów polskich informatyków, kiedy cieszymy się, że to Polski produkt jest jednak zadbać jest 1 z najbardziej pożądanych gier na świecie wśród graczy, kiedy nie patrzymy na sukcesy studentów polskich na różnego rodzaju światowych konkursach to wszyscy jak 1 może powiedzieć m. in . prof. Cezaremu w Poznaniu wysłać karteczkę z podziękowaniem dziękujemy panie profesorze, bo to dzięki panu w Polska jest coraz bardziej ogromna przesada popie m. in. była praca zespołowa, ale my bardzo zespołowa i jej dużo osób w tym brało udział właśnie chcę podkreślić, że to, że to nie tylko nie tylko o in zespołu prawa, które to zaprojektowała, ale ci, którzy zrobili z tego produkcję prawda ci, którzy zrobili ten cały serwis ci wszyscy nauczyciele, którzy pisali na oprogramowanie ci, którzy po prostu korzystali z tego programu oprogramowania, ucząc dzieci informatyk to wszystko są ludzie, którzy brali udział w tym projekcie także absolutnie sobie nie przypisuję żadnej nienależnych zasług natomiast uważam, że Polska należy do niewielu krajów, które od tej połowy lat osiemdziesiątych bez przerwy naucza informatyki w szkołach nigdy nie było przerwy jestem cały czas uczymy dzieci i informatyki i na pewno nasze sukcesy nie tylko studentowi nie tylko finalistów konkursów, ale np. bankowości elektronicznej, która w Polsce jest ona bardzo wysokim poziomie w porównaniu z innymi krajami i właśnie tego nowo tworzonego przemysłu gier komputerowych też nie tylko Wiedźmina, ale wielu innych gier prawda także to wszystko są to wszystko wynika z tej takiej pracy u podstaw, która rozpoczęła się w połowie lat 80 ja panie profesorze na paraliż tam rzucił na szczyt także z powodu nazwiska, bo zdaje się, że przed panem alfabetycznie to tylko o może Bronisław Węglewski Jerzy Brzeziński byliby, a potem piw, a potem pan już prace przy ja jestem na cele, ale ta nie moja zasługa moich przodków Action w także jeszcze raz podkreślić, że ta jest ta jest 1 z tych rzeczy, które powinniśmy być zespołowo dumni zespołowo na wszystkich tych elementach, które przyczyniły się do tego, że ta informatyka w Polsce wystartowała wcześniej niż w innych krajach była głębiej zrobiona właśnie przez to, że to, że mieliśmy to oprogramowanie typu logo i uczyliśmy od razu rzeczy zaawansowanej i to procentuje do dzisiaj myślę, że to jest 1 z takich wehikułów nowoczesności, na które mogą powinniśmy budować też przyszło, jeżeli ktoś spotka jak na Uniwersytecie ekonomicznym albo na ulicy prof. Cezarego to można przybić piątkę High Five albo to uśmiechnąć się i podziękować bardzo dziękuję prof. Wojciech cela Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu ekspert w dziedzinie nowych technologii no właśnie taki Kamilem jest węgiel na dzisiejszych sukcesów polskich informatyków, by państwa mają goście dziękuję panie profesorze informacje na jego wycinkę informację już za kilka minut z o godzinie dwunastej ne po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przegląd przygotował Bartłomiej Pograniczny, a jakością czuwał Krzysztof
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA