REKLAMA

"Moda na jednoznaczność". Czy podziały są wpisane w kulturę Zachodu?

Światopodgląd
Data emisji:
2018-08-28 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

Stanisław Strasburger, pisarz, menedżer kultury, rozmawia z Agnieszką Lichnerowicz o wielokulturowości w zmieniającym się świecie. Rozwiń »

Z punktu widzenia Indii to, że ktoś mówi jednym językiem jest raczej aberracją, jest zjawiskiem rzadko spotykanym. Mało tego, nie jest zjawiskiem pożądanym tam, a wręcz przeciwnie mamy do czynienia z rodziną władającą dwoma, trzema językami naraz. Oni nie zastanawiają się nad tym, jakby, czy ten język jest językiem ojczystym. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Światopodgląd. Agnieszka Lichnerowicz, z wielką przyjemnością przedstawiam państwu gości. Udało się w Warszawie złapać Stanisława Strasburgera, pisarza, menedżera kultury, autora m. in. Handlarza w wspomnień, który został naszym wspólnym dobrem A mówiąc ściśle udało się złapać w Warszawie, dlatego że dużo podróżujesz. Dlatego też, że jednym z tematów, którymi zajmuje się Stanisław Strasburger, jest wielokulturowość. I właśnie w tym temacie też zainspirowana twoim tekstem w nowym wydaniu Rzeczpospolitej chciałabym porozmawiać różnorodności. Rozwiń »
Nie mam obaw, gdyż w, bo chodzi o to, że miniony rok nie gotuje, ale młodzież z założenia, że świat się bardzo homogeniczne zły i segment czuje, tak więc myślę, że im jest jest takim naszym zaś chcemy pewne pewnymi formami może myślenia takimi kwiatkami myślowymi tak, w którym warto się przyjrzeć w takim kontekście mianowicie tymi narzędziami też językowymi i w jaki sposób porządkujemy świadczy np. nastawiamy się na właśnie szufladkowania

Nie czy też na nastawiamy się bardziej na znalezienie podobieństw tak nas też opartą na podobieństwach komunikację i nocne kursy w willi dzisiaj przed naszym spotkaniem czytam czytam sobie takiego może trochę zapomnianego dzisiaj autora Jamesa Baldwina, który na co tak bardzo pani zdanie mianowicie, że szufladkowania wraca do nas bumerang i chaosu i hand napisał w latach czterdziestych

Natomiast jak po przyglądamy się dzisiejszej sytuacji to właśnie można będzie tak, by jak najbardziej aktualna diagnoza, czyli blokowaniem UE 3 język i narodowość etniczność obywatelstwo musimy opisać takimi sformułowaniami każdego zgadza się, a co więcej może boi, bo właśnie dlaczego, dlaczego sięgamy do tych do do dotyczył składek w ERM Otóż ma można się przyjrzeć właśnie takim swoim, jakby mitem założycielskim ku kulturowym w tym Zachodu może nawet mianowicie 1 z takich takich obrazków, które się każdy z nas gdzieś tam w głowie ma to jest przypowieść wieży Babel tak jak ta przypowieść wieży Babel wyglądał też wygląda także ludzkość jakby, zanim zaczęła ten wie, że budować była jednością tak posługiwał się 1 językiem na to by był można, by powiedzieć w dzisiejszych kategoriach 1 naród front, a później w trakcie tej budowy Bóg zaś Hare pomieszał ludziom języki tak, czyli wielojęzyczność, bo różnorodność tak wielu narodowości wielo etniczną aż się dowiedzieli się jest karą pan w tej w tej opowieści RM i taki moim zdaniem dosyć ciekawe, bo współczesny myśliciela antropologii teatru literaturoznawca ani Bhatti, który właśnie pracuje jednocześnie w New Delhi i Widzew jedzie w Niemczech, czyli porusza się, by w naszym kręgu w święta będzie w cudzysłowie, a z nich to mamy też wyjaśnić tym kręgu, jakby hinduskim, a my mówi tak, a włosy, dlaczego fit sumować się na tę na tę różnicę i na tę traumę tak tych różnic jako czegoś złego z punktu widzenia tego miejsca, w którym ja mówię nie hut i przeżywam swoją socjalizację z punktu widzenia Indii to, że ktoś mówi 1 językiem jest raczej aberracją jest zjawiskiem rzadko spotykanym i mało tego nie jest zjawiskiem pożądanym tam, a wręcz przeciwnie mamy do czynienia z rodziną z żoną 23 językami naraz nie zastanawiają się nad tym, jakby 3, w której ten język jest językiem ojczystym faktury z tym językiem pierwszym, a my też naszym modelu edukacyjnym prawda mamy takie wyobrażenie, że mamy język nasz ojczysty narodowość lub już musieli podkreślił, że wg ciebie i tych badaczy różnych, których cytuje to jest były inne zjawisko, które nie zawsze był opisywało przydzieliło ludzkości mieszkańców różnych kontynentów to znacznie furgonetkę po potrzeba wprowadzenia takich linii podziału i nazwania różne mniej niż nie zawsze towarzyszyła ludzkości oczywiście też nie musimy sięgać tak daleko właśnie dziś do Indii tylko możemy się przyjrzeć jak w ogóle powstawała ta koncepcja, jakby nasza koncepcja języka Narodowego tak nie ma oczywiście powstawała gdzieś tam w dziewiętnastym wieku na gruncie właśnie romantycznych różnych pomysłów powiedzmy 3 czy filozoficzne czy kulturowych i i ale bardzo szybko została uwikłana też pewien model polityczny pewien model władzy tak władzy, która próbowała skonsolidować, jakby swoją terytorialną i ze swoją nową militarne w gruncie rzeczy panowanie nad pewnym terytorium zgodnie z jakimś już nie postulatem tym prawda religijnym, że Bóg tę władzę prawa takie, bo wcześniej 181716 wieku i t d . tylko jedno z pewnego mandatu można powiedzieć swego narodu, ale i narody czy rzeczywiście istniały dziwna w dziewiętnastym wieku przyczepa kończy się na stadionie umówiłem się dosłownie wiem, że nie było tym razem, ale one się pozbiera ileż on Fire and Gas własny biznes ma to ich potrzebom czy mogą na jednoznaczności Śląsk jest bardzo w taki ważny był album ujęcie sprawy, które przyznano mi dużo domyślenia też wiele dyskusji wpisywało to też podoba, że ta jednoznaczność oczywiście, o której ty piszesz właśnie takie hobby trzeba określenia jednoznacznego żona też się wiąże z tym coraz bardziej z tym w ogóle patrzymy na rzeczywistość jest jedno prawa prawda i wokół mniejsze organizujemy jest za PiS albo jest za po ich dna morza dziesiątki przykładów i go 1 ważny przepis, który zwraca uwagę, że to się wcale niekoniecznie wiąże z wiarą religijną ludzi i odwrotnie Otóż to znaczy być może na takim znało pierwszym skojarzeniem wyobrażeniem byłoby to, że właśnie człowiek religijny to jest człowiek, który właśnie wieży gdzieś czy też jednoznaczne jak by w sytuacji, gdy świat, który jest w stanie podzielić zawsze na czarno białe Otóż wydaje się, że istotną wagę doświadczenia religijnego jest doświadczenie transcendencji tak, czyli czegoś co właśnie wymyka się jakimkolwiek kategoryzację językowo jakiemuś pisarzowi dyskursu wynajmu, którym możemy właśnie znowu do jakiej szufladki 12 trzeciej sali już wiedzieć, jaki jest fakt ma doświadczenie Boga, jeżeli w ogóle się, jakby próbować się zmierzyć za pomocą języka to to próba zaś, że wskazana trzeba się jakoś cechą jego funt fundamentalną jest metaforyczną ość jest jest wieloznaczność jest zawsze niedookreślenie, tak więc także na gruncie właśnie doświadczenia religijnego my możemy mówić, a może w ogóle trzynastego takie właśnie głębokie doświadczenie religijne EU trzynastego świat jest wieloznaczny jest nasz opis w języku zawsze jest ograniczone tak i teraz należy go nie nie jak mnie nie koncentrować się na tych tych problemach na tej ograniczona tylko czemu, bo to co o tym, by pisarz w tekście, który to, czego się odnoszą inwestorzy w tym od taka potrzeba tak fundamentalizm swoisty wiąże się z gestem, że wbrew faktom upolitycznieniem religii to znaczy tym, że ona właśnie przestaje pełnić takie role nazwiemy to duchowe i 3 czy przy brzegu urząd może językami Teologicznego w a, a właśnie służy polityce, czyli władzy, w czym wagonie, o ile znasz się z walką o niezależność tak naprawdę, a ktoś mógł odpowiedzieć, że ludzie z ZUS to chaos dziś z poszybują w górę lub stałych poczują nazwanie potrzebują zorganizowaniem czyhało z Tesco właśnie pytanie, bo z 1 strony oczywiście możemy mówić o tej potrzebie, by rozumienia świata tak właśnie w takim sensie tak jest zawsze się, że szufladkowania kategoryzacji tak dalej, ale możemy też mówić o innych równie ważnych jak się wydaje potrzebach w razie potrzeby Solidarności potrzeby komunikacji tak teraz komunikacja w gruncie rzeczy funkcjonuje tym lepiej im więcej podobieńst w dostrzegamy tak im więcej my tworzymy tych nawet nie chcę używać, jakby tej metafory mostu, bo ona już sama ta metafora mostu jest jest zwodnicza i może zresztą dobry przykład, żeby właśnie pokazać prostej wieży Babel ja jak to działa Otóż bardzo chętnie mówimy o jakiś pomostach prawda czy osoba, która gdzieś między 1 kulturą drugą właśnie z takim mostem czy pomostem tak dalej i ja przeżyłam, która jest w naszych ulicach, ale ale, jakby co to jest obraz tak naprawdę tak to znaczy to jest sytuacja wreszcie mamy 2 brzegi, które nigdy się ze sobą nie spotykają i mamy ten 1 biedny mały mostek na Lednicy będzie w 235 tak, które te 2 brzegi łączą teraz taka moja znajoma, która znów przeżyła w część wojny na Bałkanach w Mostarze i później w miejscach jak bardzo mocno to wolno dotkniętych nie powiedziała słuchaj metaforami się zawsze wydawała śmieszna i podejrzana mosty to jest pierwsze co wysadzać w trakcie konfliktu w powietrze tak, czyli ta metafora tego mostu otoczona wydaje się ona pierwszy rzut oka taka właśnie sympatyczna para ona od razu generuje pewien obraz mianowicie tych 2 brzegów, które nigdy się nie spotykają się tego mostu, który zawsze się w 23, który pierwszy wysadza w powietrze tak to czy nie może on nie jest to metafora, która ostatecznie sprzyja komunikacji tak pomaga nam, jakby wspólnie właśnie solidarnościową to był ten, kto to drugie, by kluczowe pojęcie funkcjonować społeczeństwo zanotowaliśmy dziś w którymkolwiek z takich ruin najbardziej dzielących bunkrów kolejką w kwestii czy to będzie dotycząca migracji, aby przyjaźń dużo ludzi z ich innych mówi się kulturą, choć oczywiście jeśli przypomni o wspólnych korzeniach jednak chętnych chrześcijaństwa czy islamu no to może mieć wątpliwości cieniem konflikt polityczny w Polsce to co by to miało znaczyć zwrócenie się ku tej komunikacji Solidarności to miało miałoby znaczyć może znowu taki trywialny przykład wyobrazić skoro są naszą o uchodźcach górscy muzułmańskiego obszaru kulturowego mogą oczywiście możemy sobie dziś tak jesteśmy my, a to są oni umyjemy wieprzowinę oni jedzą wieprzowiny no i to będzie ta różnica, która może być wydaje się taką różnicą trywialny przykład, ale jednak Gwozda dla każdego od razu wiadomo, o co chodzi, ale możemy spojrzeć na to mieszany będzie tak myjemy drób oni też jedzą drób jemy ryby ani też jedzą ryby myjemy wołowina nie zarobi okaże się raptem się na tym na tych trywialnych banalnym jak w polu, jakim jest stwierdzenie mamy dużo więcej wspólnego ze sobą niż nas różni, ale są takie różnice, żeby się nie do przeszkód nie przeskoczenia UE na pytanie czy czy te różnice rzeczywiście istnieją przecież my nie tworzymy poprzez właśnie jest zwolnione z siebie momencie stwory obraz właśnie na potrzebę być może naszą własną potrzebę zdefiniowania się w odróżnieniu od kogoś innego, ale pytanie, jeżeli ostatecznie tych migracji czułam się podobają czy nie, ale nie jesteśmy w stanie powstrzymać to może warto na ten cały dyskurs spojrzeć od strony taki właśnie czysto funkcjonalny i 3 to zwracanie uwagi na różnice pomaga nam żyć wspólnie w 1 mieście w 1 regionie w 1 kraju w 1 wiosce czy też może nam przeszkadza już niezależnie od tego czy ta prawda, jaka jest nie jest i 3 i różnice istnieją czy nie istnieją to możemy zostawić, jakby w tym aspekcie poznawczym, ale mamy też ten aspekt komunikacyjny ten aspekt współżycia aspekt Solidarności bądź itu można się po prostu zastanowić pomaga nam to wciąż czy też można przeszkadza i wraz z jak bardzo, bo to jest część bardzo skrótowo pobieżna rozmowa, żeby pańska zasługa rozległy się ono jest oderwana od rzeczywistości w rozumieniu jak bardzo poruszamy się my teraz w tej rozmowie, w jakich takich byłby jednak do teoretycznych rozważaniach, a jak bardzo masz poczucie, że taka refleksja ten dyskurs, że on ma szansę się upowszechnić i 1 organizować na rzeczywistość trochę inaczej niż Joyce, a i ja myślę, że ona organizuje tę rzeczywistość, jeżeli przyjrzeć się na różne inicjatywy lokalne obywatelskie, które ma choćby, że odwołują się do tego przykładu prawda Niemiec migracji tego samego wielkiego tematu p t. uchodźcy prawda w w Niemczech to właśnie na tym takim poziomie lokalnym, gdzie można było obserwować ludzi, którzy próbują pomóc innym ludziom, którzy przymierzani są moim zdaniem tak mówię teraz są doświadczenia z Niemiec to, o czym jest to zupełnie naturalnym zachowaniem szukamy czegoś wspólnego tak i to rzeczywiście tam w tych był w gminach w tych miasteczkach i dzielnicach i t d. większych miast, gdzie odbywało szukamy możliwości komunikacji komunikacja opiera się na wspólnych mianownika tak, jakbyśmy powiedzieli jeszcze oprócz tego nagrania dodajmy, że Stanisław Strasburger jest projekt Śląsk aut to PiS to UE, czyli wierzy, że właśnie tak, by grę należy budować z Unii Europa może być tym może Unia Europejska to nie jest osobny temat, ale EU to opiera jako dobre miejsce tak Europa jako dobre miejsce, a nie jako utopia takie miejsce, które nie istnieje to jest różnica EU to ja jestem za utopia mężom żony Sarah chwili można szukać w średniowieczu, który był nim właśnie zorganizowanym przez tak bardzo, że jakiś lider narodowe tylko jeszcze ostro Węgry ostatnim po prostu mi oddech mieście odzwierciedlały test wielokulturowość jest pewne na pewno warto się przełamać właśnie taki winien niestandardowy sposób tym okresem historycznym może być też nie popadać taką iluzję, że w naturze takich mądrości Wschodu prawda mówiliśmy właśnie o Indiach 3 czy możemy też mecze dziś innych pozaeuropejskich wielonarodowych krajach Brazylia, ale mamy za sobą takie jest ich liczymy, że reszta di BU w Europie znajdziemy dostatecznie dużo inspiracji właśnie dla takich pomysłów no ale na nastawionych postny na nowych haseł narodowych może trema lodowych tak nastawionych na współżycie solidarne współżycie ram Stanisław Strasburger były dziennikarz menedżer kultury autor m. in. handlarza wspomnień, gdybyście państwo chcieli zgłębić myśli Stanisława Strasburgera był państwa gościem bardzo dziękujemy dziękujemy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA