REKLAMA

Czy miłość istnieje? Przez meandry filozoficzne przeprowadza nas prof. Zofia Rosińska

Data emisji:
2018-08-28 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
52:44 min.
Udostępnij:

- Miłość to figura retoryczna czy metaforyczna, to jest słowo, to jest pojęcie, ale to jest bardzo ważne pojęcie. Ja nigdy bym nie chciała z tego pojęcia zrezygnować. We wszystkich językach, jakie znam, europejskich językach, przynajmniej to słowo istnieje ono jakąś moc w sobie ma, ono promienieje. Tak promienieje jak słońce, promienieje jak Księżyc, gwiazdy, wszystko jedno, to jest coś, co oświetla nasze życie, to relacje międzyludzkie oświetla i to, słowo, jest takie ważne wobec tego, żeby ono było przereklamowane, to to w ogóle nie wchodzi w grę.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Prezes Zofia Rosińska jest państwa gościem, dobry wieczór, dobry wieczór. Zacząć pani chce od protestu. Tak, dlatego że wychodząc z domu już słyszałem pańską poprzednią audycje i słyszę, że prof. Rosińska powiedziała, że miłość jest przereklamowana. Otóż nigdzie, jeśli ja jestem prof. Rosińska tak nie powiedziała i to jest ważne zastrzeżenie. Rozwiń »
No to chyba nie żartuję oczywiście, ale to była pewna parafraza tego co pani powiedziała w rozmowie dla tygodnika powszechnego, którą przeprowadziła wspaniałą Justyna Dąbrowska bardzo to była fajna ciekawa rozmowa ze stołu z szerokim echem odbiła, o czym mówiłem, zapowiadając na to, że pani się tutaj pojawić i właśnie, dokonując tej parafrazy, ale właściwie to tylko pani element tej parafrazy wydobyła o tym, przy reklamowaniu to już takie bardziej moje

Ale powiedziała pani, że właściwie nie ma miłości, że ona istnieje, ale jako figura stylistyczna no, więc to nie jest powiedzenie, że ona jest przereklamowana de facto

No to jest nadinterpretacja tak to ja bym się zgodziła, że to jest słowo to jest ta figura retoryczna czy metaforyczna to jest słowo to jest pojęcie, ale to jest bardzo ważne pojęcie jak nigdy bym nie chciała z tego pojęcia zrezygnować we wszystkich językach, jakie znam europejskich językach przynajmniej to słowo istnieje ono jakąś moc w sobie ono promieniuje nie tak promienieje krat prowizje, ale tak jak słońce promienie jak Księżyc gwiazdy wszystko jedno to jest coś co oświetla nasze życie to relacje międzyludzkie oświetla i tak wizyt po to, słowo, że on jest takie ważne wobec tego, żeby ono było przereklamowane to to w ogóle nie wchodzi w grę dodają, że nadzorować panią tak nadal można sobie gorzej nie może nie pamiętam co mówiłam hale Selgros sądzili sami słuchacze i słuchaczki Otóż Justyna Dąbrowska mówi do pani w pewnym momencie jest wiele niemożliwych rzeczy wierzymy w miłość n p . i pada odpowiedź miłość jest możliwa jak najbardziej, ale tylko w literaturze w ramach uwaga w żadne życiowe miłość nie wierzę, ale wierzę wiersza o wierszach miłość miłość doświadczalna nie istnieje, bo rzeczywistość jest beznadziejna

To może przesadziłem z tym, by znać, ale rzeczywistość jest konieczne jest akurat wątku akurat punkt moim zdaniem

Ale dalej zacytuję samo doświadczenie miłości nie istnieje pyta pani Justyna Dąbrowska, a pani odpowiada nie, a co to niby jest właśnie na co Justyna mówi pani profesor nie może mnie tak zbywać jak to nie istnieje, a pani odpowiada, owszem, istnieje przyzwoitość lojalność uczciwość na pańskim nastała Bona FIDE, ale jest pani przyzwoita wobec niego współpracuje pani Ania pomaga mu towarzyszy jest pani obecna, a miłość to jest rzecz wyobraźni i pragnień taka pragnienia to poezja zaspokaja nawet

I tak myślę to miał mówić coś innego niż myślał nie, ale absolutnie

Ale nie ma oni są przereklamowane im należą wszystko właśnie moim zdaniem da się do tego sprowadzić, że my jakoś kojarzymy z miłością wcale nie z wierszami tylko o miłości i nie tylko z literaturą miłosną, ale właśnie z miłością którą, która wyraża się w naszym zrozumieniu klasie A 6 oraz przyzwoitość uczciwość to jest to używane też do nas nie tylko to zaś międzymorza zacznijmy poważną rozmowę o pas można tak oczywiście to było no bo naprawdę bardzo dziękuję, że pan podniósł ten temat i zaprosił mierzy, żeby trzeba o tym, porozmawiać, bo ja myślę, że to jest ważny temat i dzięki temu, że pan w zajęć w pana nie wiem zainicjował te rozmowy to mogę bardziej rozwinąć to co mam namyśli może to rzeczywiście była nie wiem mogło być rozumiane w taki sposób jak pan to zrozumiał, choć niesłusznie i nie traf and zryw, ale ja to też zdefiniowana w samym początku jako pewnego rodzaju prowokację poznałam panią profesor znamy się od wielu wielu lat z niejedno już wielokrotnie z panią w różnych kontekstach miałem okazję rozmawiać inni w różnych interakcjach byliśmy i wiem, że pani lubi prowokować czasem nic złego ja też lubię na niej dom przy wobec tego teraz chwileczkę poważnie tak, więc jeżeli my mówimy o miłości, o której ja myślę, że to jest rzecz bardzo poważny tak jak powiedziałem na początku prawdę to słowo miłość ma w sobie jakąś ogromną moc nie chciałabym mieć z niego zrezygnować, ale jeżeli mówimy o miłości tak już teraz teoretycznie po filozoficzne powiedzmy to to kto to powinniśmy się poruszać po co najmniej po 3 drogach 1 trojga tys Biblia druga droga to jest Kartezjusz i trzecia droga też nasze doświadczenie co my mamy w Biblii, bo trzeba sięgać zawsze do Biblii a gdzie Trubadurzy w tym wszystkim spokojnie co my mamy już 0201 . nic do Koryntian Święty Paweł w tym o miłość wszyscy go znamy wszyscy wiemy, ale nikt tak nie traktuje poważnie i jak traktuje poważnie, bo dla mnie zaraz go przeczytam, bo przyniosłam ze sobą Biblię, bo dla mnie jest to właśnie wyraz naszych pragnień to jest ta miłość my chcemy, żeby ona była taka, żebyśmy przestał przez to słowo to właśnie rozumieli, czyja mogę zacytować hymn miłości bardzo proszę o gdybyż, gdybym mówił językami przepraszam, bo tutaj nie dewizę trochę już dobrze językami ludzi i aniołów o miłości bym nie miał stałbym się jak miecz brzęczące albo cymbał brzmiący właśnie chcielibyśmy, żeby tak było to jest coś strasznie ważnego w naszym życiu, gdybym tego nie miał on znał języki doskonale robił to tamto się to byłbym jak cymbał brzmiący, ale ciągle jeszcze nie wiemy co to jest, gdybym też miał dar prorok prorokowania i znał wszystkie tajemnice to dziękuję bardzo za światło co cudownie barwy z Mateusz Luft się pojawił zapalił światło niosący światło właściwie można, by powiedzieć Mateuszowi w końcu ktoś właśnie wiemy, że niosący biliona euro wszelkie tajemnice Blindead inaczej kolego w jasnych i hip-hop House jeszcze raz i miał wszelkie tajemnice i poszedł wszelką wiedzę i wszelką możliwą wiary taki był w górach przynosił miłości bym nie miał byłbym niczym ciągle widzimy, że ta miłość jest strasznie ważna jest to pragnienie w Biblii Biblia jest naszą księgą kulturową panie redaktorze to jest to jeszcze ktoś ten fundament idziemy dalej, ale możemy też krytycznie ten fundusz może wyjedziemy zaraz po krytyce decydować czy miłość cierpliwa jest łaskawa jest miłość nie zazdrości nie szuka poklasku nie unosi się wychował nie dopuszcza się bez wstydu nie szuka swego nie unosi się gniewem nie pamięta złego nie cieszy się niż to z niesprawiedliwości, lecz współ Weseli z prawdą wszystko znosi wszystkiemu wierzy, by wszystkim pokłada nadzieję wszystko przetrzyma miłość nigdy nie ustaje w no i to właściwie już dalej wystarczy czy mogę prowokacyjnie coś powie da się jako punkt wyjścia dla dyskusji Otóż zetknąłem się z taką to może zabrzmieć trochę niepoważnie, ale to w jakim sensie jest jednak poważne z taką interpretacją tego fragmentu nie jestem w stanie niestety w tej chwili przytoczyć stare źródła nie pamiętam po prostu gdzie się na to natknąłem, ale się natknąłem w takim mniej więcej postaci, że jest to o to, że mógłbym przewrotnie niezwykle nacechowany erotyzmem i pechową fragment, bo oto przyjął do podmiotu mówiącego albo miłości właśnie, bo oto mamy tutaj ekspozycje bardzo rozbudowaną, w której sama miłość wychwala liczne swoje zalety, a na pierwszym miejscu własną skromność, ale tak się tym chwalić, że tak jaskrawo właśnie można i tak, ale proszę zobaczyć tak czy inaczej to jest coś co byśmy chcieli, żeby była ona nieustannej wojny oraz trwała zawsze to jest nasze pragnienie zlote za nasze marzenie my chcemy takiej miłości czy ona jest zrealizowanie w naszym ludzkim naszych ludzkich relacjach międzyludzkich relacjach chcielibyśmy, żeby była czy jest możliwe do zrealizowania dlatego po to, żeby o nim mówić wchodzimy na ten obszar metafizyczny, ale my nie jesteśmy w tej chwili w metafizyce my w tej chwili jesteśmy w relacjach międzyludzkich to jest 1 wersja z taśmy w 2 siedemnasty czwarte już oświecenia namiętności duszy, a prawda no bo trzeba sięgać też Kartezjusza jedno Biblia i karierze już to jest jedno i to jest jedno i drugie to jesteśmy my Kartezjusz też nas ukształtowało niezwykle miastu tak oczywiście w proszę bardzo tytuł książeczki namiętności duszy i wiele jestem różnych uczuciach różnych umiejętnościach i teraz co jest miłości samej przeciwnie miłość, którą ożywić dobry ojciec dla swych dzieci jest tak czysta, że niczego on od nich dla siebie nie pożąda i nie chce wcale inaczej ich posiadacz niż je ma ani też być jeszcze bardziej z nimi związany niż już jest, ale uważając za drugi jest je za drugie swoje ja staram się od ich dobro jako o swoje własne lub nawet jeszcze większą troską miłością, ponieważ przedstawiają sobie, iż stanowią one z nim całość, której jest on nie najlepszą cząstką przynosi często ich korzyści nad swoje imię wzbrania się ofiarować siebie dla ich ocaleniu przychylność ludzi szlachetnych dla przyjaciół jest tej samej, na której chociaż rzadko jest ona tak doskonałe ta zaś, jaką żywią oni dla swej kochanki ma wiele podobnych pierwiastków, ale posiada ona także nieco inne no, więc to jest taki cytat studia wybrałam go, bo mówi wprost expressis verbis o miłości i innych uczuciach również mówić o nie są połączone, ale chodzi oto on mówi o tym, o 1 miłości rodzica do dzieci czy też miłości dla naszej rozmowy teraz czy tej miłości są takie same czy miłość rodzica do dzieci matki ojca do syna czy do córki na wszystko jedno rodzica do dzieci jest taką samą miłością jak męża do żony żony do męża i miejmy nadzieję za mnie miłością jak moją miłością do ojczyzny czy jak moją miłością no nie wiem do książki w dołku co ja to drugie tak bardzo nie widzi w Polsce w co do do 2 do czegoś prawda do sprawy jakiejś dobrej kuchni w dobrej kuchni prawda, bo przed chwilą właśnie czytam od kuchni dlatego zaczęła mi to po głowie chodzić więc, więc Miller to są różne miłości teraz, jeżeli mamy, jeżeli ja jestem ta sama, ale przedmiot mojej miłości się zmienia czy ja go kocham tak samo czy ja kocham tak samo mojego syna, który teraz ma lat 4350 jak go kochałam wtedy, kiedy miał lat 2, ale podziwia się zmieniają czyjaś zmieniał, ponieważ ja jestem już starsza i kocham inaczej winny sposób, więc one to są strasznie skomplikowane sprawy, jeżeli May zaczynamy już mówić o tym jak my doświadczamy tej miłości, a mi chodziło o to, żebyśmy poza tym, że po to jest takie, by tak ulegamy takim prostym słowo prawda pustosłowiem nie pustym słowo, bo słowo miłość nie jest puste, a ona jest właśnie bardzo wypełniony i wypełniony wieloma doświadczeniami z wieloma refleksjami i dlatego nie jest puste, ale ono jest tak jak woła elka prawda taki welon, pod którym się skrywa bardzo wiele rzeczy w drugą, ale ja widziałem wiele rzeczy z własnego doświadczenia z obserwacji rodzinnych przyjacielskich jak pod miłością kończyło sztuk, które po miłością skrywał się po prostu panowanie nad drugim człowiekiem dlatego nie chcę tego pustosłowia chce, żeby mówić o tym jak my doświadczamy turysta trzecia droga, która też powinna być uwzględniona wtedy, kiedy mówimy o miłość jest bardzo ciekawa co pani mówi zresztą to te konteksty, które pani przywołała są są ciekawe Boże się tutaj pojawiło kartę z już i Biblia to jest znamienne to znaczy faktycznie to są takie 2 z 2 konteksty, które w zasadniczy sposób na podmiot z współczesnym ukształtowały mentalność oczywiście to są też takie konteksty, których wpływ słabnie już od pewnego czasu to znaczy tym należy dzisiaj przywoływać może właśnie Bożek bas oraz NIP imię, czego no w Sławnie jest chyba inie nie wiem czy w imię, czego już konkretnego czy po prostu na skutek pewnych procesów kulturowych, które w no to jest naprawdę dlatego analizujemy mają do skały kartezjański wigilijną powoli prawda to słabnie, ale dlatego mamy tą trzecią drogę czy doświadczeń, a jeszcze 1 drogę to wprowadza w takim razie jakoś tak oto zapytałem pokrótce w momencie, kiedy pani przywołała i Kartezjusza i Biblii jako punkt odniesienia nowo i to jest taka taki punkt odniesienia, który zarówno w kontekście Kartezjusza, jaki Biblii jest jak najbardziej do użycia jest taka książka bardzo znana ona w Polsce miała myśleć kilka wydań o tej książce rozmawialiśmy nieraz myślę, że też jakiś fragment, o ile pamiętam na różnych seminariach przez panią prowadzonych w tej książki czy dywan no i czy trwaliśmy w myśl o książce Denisa Dariusz mą miłość świat kultury Zachodu w latach to jest bardzo ciekawa książka, choć sama takich pozycji właśnie raczej konserwatywnych rzekłbym odległych od tych, które tych stojących za odejściem od tradycji biblijną kartezjańskiej Otóż że, gdy różną powiada, że ten współczesny model miłości jak my mamy odległy bardzo to groźny to znaczy jaki chyba to znaczy śmiałość romantyczna to zaś właśnie miłość która, która nie jest to o biblijną chrześcijańską Agape taką właśnie cierpliwą miłością, która jest w tej całej powiedziałbym, że jestem czy w każdym razie nie nie spełnia się wyłącznie w tej lojalności stabilnością, który pani mówi tutaj na wywiadzie tylko miłość, której substancją jest namiętność jest poczucie też takiej niezwykłej więzi, jaka łączy dwójka osób sobie przeznaczonych, ale także więź właśnie namiętnej oznajmiły zdali i ta no właśnie za związane ze zaraz po to, zapytam, ale to jest też taka miłość, która jakimś sensie realizuje się nie poprzestać takie instytucje oczywista kulturowe cywilizacyjne nie jest właśnie taka poukładana bezpieczna zawsze i realizowana w tym cała w tej całej strukturze, w której żyjemy tylko jest czymś w przeciw światu czasami czymś ekscytującym czymś takim kompletnie, wyłamując się z porządku społecznego gorszącym i t d. ekscytujący zgadza się i że to jest właśnie w ten sposób doświadczania miłości dzisiaj to ma swoje plusy i ma swoje minusy rzecz jasna, ale że nie Biblia nie Kartezjusz Trubadurzy, bo źródło tego jest właśnie w Trubadur ach, a, więc w Genoi, że taka jest za decyzją, czyli dokładnie panie redaktorze zgadzam się z panem tak przecież istnieje także poza doświadczeniem daczy czwarta droga jak i jakoś nie pomyślano o tym, zapomniałam jak i troszkę myślałem o tym, by przygotował się trochę do takiej rozmowy rzeczywiście powinnam była nawiązać do tego realny to proszę mi teraz powiedzieć to znaczy, jaka to jest miłość na moglibyśmy ją rozmaicie opisywali to jest wasza miłość romantyczna Wasilija kanał, czyli taka, czyli taka, która jak powiedziałem, której istotną komponentą jest namiętność właśnie, która jest indywidualistą ręczna w tym sensie, że to jest relacja, która łączy 2 konkretne osoby tam ani inną osobę w rodzinie oraz rodzajów miłości na pewno tak tak tak Ależ to jest teza ta rozmowa jest taka, że test dominująca forma miłości w dzisiejszym świecie, że właściwie to takie warianty, o których pani powiedziała to one już nas przyrodzie nie występuje alergia i w Licheniu mówiłem, bo taki wariant, który nie występują już to określenie miłości czy biblijne czy kartezjański to jest ich boją bębny tak dla twojego dobra jak chce dla ciebie dobrze ojciec, który kocha syna chce dla niego dobrze ronda Tivoli bene kocham cię kocham cię to znaczy chce dla ciebie czy to nie jest to samo w tym co, o czym pan powiedział przed chwilą DPS nie jest, ale nie tylko no bo tutaj trochę myślę brakuje tego elementu który, który akcentuje u nas i tak tra, a w grę namiętności, która akcentuje właśnie drużyną, ale to ma coś więcej o podział, że to jest takie nie, ale indywidualisty uczelnie w tym sensie Zachodniego indywidualizmu, bo to, by się musi jeszcze wchodzić jakieś inne meandry tylko bardziej takim staje się właśnie pewnego szczególnego niepowtarzalnego jednostkowego doświadczenia to znaczy, że to nie jest jakaś jakiś rodzaj mojej postawy, którą ja przyjmuję, bo jestem dobrym prawda chrześcijaninem to jest rodzaj, jakby czegoś co trafia na seks strzała, odwołując się do greckiego Alvo i po prostu Lach z zniewala paraliżuje, jakby to my stajemy się w jakimś sensie w cudzysłowie niewolnikami tej miłości to jest taki właśnie tak to co powiedziałby rzeczywiście do niej nie można tego wykluczyć, bo rzeczywiście to jest specyficzne prawda to jest specyficzne tylko, że ja nie nazywam tego miłość ja nazywam to właśnie fascynacją zauroczeni jem niech chemią czasem się mówi prawda to jest chwilowe to przechodzi, żeby coś się przekształciło w coś co się nazywa Tivoli od bene dla ciebie dla twojego dobra to jest potem coś głębszego coś co czasem wymaga ofiar na rzecz obrony czasem się poświęcamy dla kogoś, żeby to było dla niego dobra i my zwykle o tym nie myślimy, a mi chodziło o to, żebyśmy zauważyli, że miłość to nie jest tylko fascynacja prawda Ohio bez ciebie nie mogę żyć, choć my prawda na piwko albo do Giodo nie wiem dotarł do winy gdziekolwiek są na piwko w nalotach sił wyrasta nowy tak w Jeziorzanach, widząc wieloma piwko to oczywiście, ale jak nie mogę nawet bez ciebie życia albo oddałam ogromną namiętnością to będzie tam napis kolejki Lotos są inne rzeczy no to co robić jak pan Pałacu namiętnością no nie będę teraz mówił przecież po to, dlaczego Jerzy Witold Lisa Mateusz Luft się aż zaczerwienione teraz, bo jakiś prawdopodobnie z Wisły może wnieść coś złego wręcz przeciwnie bardzo poważnie nawet jeśli bardzo dobry to wszystko bardzo dobrze no, więc bez niej nad oczywiście ta jest prawda tylko, że to dać tak jak mówię no to nazywam to zauroczenie fascynacją i to jest tak jak tak jak mówisz Och, Boże kochany to metafora naczyń analogia chyba niewłaściwe, ale tak jak Ingarden mówią dzieł sztuki nie wiem czy FMT jest w złym stanem Meeting Beda do dziś nazywa fascynacją prawda w i to musi być, żeby potem coś dalej była prawda to musi być, ale ta fascynacja dziełem ona przychodzi potem coś innego jeśli nie przychodzi to na czym się kończy to było przy jedno fajniej żegnam, a to nie jest także takie diagramy jakieś pani tutaj próbuje na miłość tak temu rozdysponować je no chyba trochę tak Bachor w nowych złóż miedzi na dysk fenomen, który się nie da zrozumieć do końca, ale mówi pani trochę w tym wywiadzie, że ja przepraszam sparafrazował AM netto przy reklamowaniu tu dokładnie pani mówi o prze reklamowane są jak święta, ale tym seksie się bez przerwy teraz na lofty to ja rozumiem różnica pokoleniowa w 2 ale, ale też z prawej kulturę niewątpliwie skrajnie seksualne 12 z mojej jak bardzo negatywnym dla niego zrewanżować troszeczkę się zdystansować do tego no bo inaczej to wyjdziemy z takiej skrajności, które w które, owszem nie mówię, że to nie jest dobry, że to nie jest przyjemne jak najbardziej n p . przy torach teraz jest ważne w PRL w latach 2 lata jest 1 cel dowiedziała się z rodzajem no właśnie, ale mówi pani na pytanie czy na deklaracje Justynę Dąbrowski, że miłość to przecież ważna sprawa, że nie taka znowu ważna jak to jest ważna nieważna bardzo ważne, ale właśnie nie tak kaci, gdyż takie pustosłowie prawda, a Kochajmy się, a wszyscy mnie na spokojnie właśnie nie, dlaczego poparcie i że Miłosz zawiera wiele warst w sobie i że ona jest naprawdę miłością niekoniecznie taką, która nie nie nie ustaje no może nie ustaje nie wiem, ale się zmieni i trzeba zauważyć trzeba poważnie o tym, też rozmawiać z nową fascynację to jest coś pięknego, ale też z fiatem to jest moment ten moment może trwać lata całe, ale nie trwa wiecznie się zmienia i trzeba to wiedzieć, ale tak w ogóle nie rozmawiamy o tym, tak, jakbyśmy się tego wstydzili trzeba liczyć ci udawali, że to trwać wiecznie nie trwa wiecznie no i nic nie trwa wiecznie tak jest taka powieść w 4 odsłonach właściwie, którą uważam za absolutne arcydzieło dwudziestowiecznej literatury wracam do tego ciągle już się im pisałem o tym, czytałem wielokrotnie myślał kwartecie aleksandryjskim lada ignorantem to fascynujący, bo ta sama żyrantów pod wpływem pana zresztą bardzo Misiło i tam, gdy realne powiada w pewnym momencie w 1 z takich mini wstępu, że tematem tej książki jest studium współczesnej miłości jest ogromna scena, na którą jest bardzo pięknie jak to wszystkie strony w tej powieści misternie skonstruowanej pięknie napisanej zbudowana od kiedy główny bohater narrator nieco egzaltowane postać celowo tak zbudowana przez autora przygląda się takimi CANARD komuś klatkach, które mają lusterka poustawiane przed sobą, żeby pięknie śpiewały nowe kamery widzieli lusterko właśnie drugiego kanarka to zaczyna zaloty takie jak czynić i wtedy śpiewa przepięknie i narrator myśli o to najpełniejsza metafora współczesnej miłości takiej kanarki śpiewające do własnych odbić ludzie właściwie już za sobą nie kontaktują tylko mają interakcje z jakimiś swoimi projekcjami w kosztach jesteśmy przedstawicielami epoki fanatyzmu, a co pani od wymyślania nowych korzystnych zwolnieni z tego co nam wolno niestety myślę, że tak jest na pewno nie nie każda realna relacja międzyludzka jest taka albo wiele teraz wszystkie Facebook i które są prawda teraz wszystkie zresztą pary Wodnej ma Facebook kojarzy nam Maria wybrała sobie nie mieć prawda, dlatego że ja chcę kontakt z ludźmi po prostu mniej, a niekoniecznie z informacjami plotka, ale pani nigdy nie była taką osobą, która już w niedzielę konserwatywna w czasie nie było pani taka nigdy oczywisty sposób konserwatyzm razem nie wiem bada w NHL, gdy mąż jest oznaczenie dniem nie miała pani takich odruchów, żeby potępiać pewne rzeczy taka gra Zygmunt Janowicz może ja myślę, że ona sama nie, ale ja się to też ma dużo dobrych stron ten wyraźnie to znaczy można się kontaktować z ludźmi, z którymi w ogóle nie miała pani kontaktu można odnajdywać różne znajomości jakoś śledzić to co ludzie się dzieje ma to też jakieś dobre strony nie ja nie, mówi że niema, ale my ja akurat w ogóle pracuje nad czymś innym koncentruje się nad czymś innym i tego nie potrzebuje, bo to brzmi nieprawdopodobnie wchłonęło poszarpał znowu już tego nie chce prawda jest z tego okresu rozproszenia wychodzę w okres takiej koncentracji nad 1 z tematyką chce dokończyć życia, którzy tak po intelektualnego, pisząc książkę i chce ją dokończyć tego nie chce rozproszenia facebookowego, a mówi pani tutaj i tak to dlatego, choć już za takie trochę prowokacyjne to co pani to co pani w tej rozmowie mówi o tym, że właściwie Miłosz taka przewlekle mowa na nas, że może ta namiętność przereklamowana, że to wszystko takie nadmiernie rozbuchane Alto jest także roboty to jest pewien problem mam wrażenie w ogóle jest jedno właśnie, ale mówienie o miłości istnieją takie 2 nurty niewątpliwie we współczesnej kulturze to znaczy 1 no to jest ten nurt konserwatywny nazwijmy to czas dnia nie mnie właśnie nie mówię, że to pani absolutnie nie taki nurt konserwatywny często rozmaici tacy aktywnie działający publicyści duchowni katoliccy, że posługują takimi nad takimi diagnozami właśnie w dzisiejszym świecie to wszyscy są skoncentrowani na kwestiach związanych z namiętnością seksualnością oczarowanie et Cetera miłość małżeństwo jest ciężka praca trzeba po prostu przez to przechodzić przez jakąś gehennę i trzeba nad tym pracować na 1 mąż pani przesadza jak żart, bo znam takiego jednak nie mówię dosłownie, że tak prezentują rzadko ekstra czuję z tego jakąś taką treść w każdym razie musimy się koncentrować właśnie na tym, że to jest bardzo skomplikowane bardzo trudna i t d . a drugi z kolei nurt czy druga też hipoteza jest taka, że właśnie nie nie to wszystko jest takie wspaniałe, a dla ludzi świata z lat sześćdziesiątych i w ogóle nie sądzi o kwiat, a taczkę et Cetera chodzi o to jak to wypośrodkować znacznie lepiej mówić o tym, doświadczeniu taki sposób, żeby zachować zarazem pełny wymiar i wiązało z namiętnością do przy jednocześnie z odpowiedzialnością o tak dokładnie tak jest jednak mówi dokładnie tak jest nie trzeba porwanego Arystoteles naprawdę miał rację tak no ale tym wszystkim się w RFN w tym, że uważał, że środek jest poważny i tak już zupełnie poważnie filozofii w tej chwili problem granicy to jest 1 z centralnych problemów filozoficznych w tej chwili, więc to jest bardzo ważne, gdzie stawiać granice i w bok jedziemy skrajności prawda albo taką skrajność jak ta nazwa konserwa albo taką skrajność jak nazywają to druga jest no taka powiedziałbym nie wiem jak to określić 1 z 1 słowem nosi pisowska wersja powiedzmy no no nie wiem do powiedzmy sobie na zysk chodzi o to że, że musi być jakaś granica i na problem granic jest poważnym problemem filozoficznym, gdzie stawiać granice pomiędzy, dlatego że ani jedno ani drugą stronę nie chcemy iść, dlatego że ona jest ona ma swoje Horyzonty blisko dlatego nie chcemy tego natomiast ustalanie granic jest naprawdę rzeczą fascynującą czy miłość jest rzeczą trudną nie to, o czym ja mówiłem ja mówiłem tylko o tym, że miłość ma wiele poziomów ma wiele form i wiele kształtów i dlatego, jeżeli wszystko i mówi zawsze i mówimy tylko o tej fascynacji, która by bezsprzecznie jest niewątpliwie jest obecna szkoda by było, gdyby jej nie było, ale już dziś wszystkie redukuje do tego Noto też robimy się tacy bliscy trochę prawda, owszem, wydaje nam się, że jesteśmy tacy romantyczni i tak fajnie jest, ale co się kończy i co dalej jesteś odpowiedzialny za tego drugiego człowieka istnieje prawda o tomiki chodziło, żeby zobaczyć, że to jest trochę głębsze czy to jest zmęczona czy to jest wręczanie dlaczego, jeżeli jesteśmy, jeżeli mamy tę miłość i że jesteśmy zdolni do niej powielane co to jest tak naprawdę to jest w Salt Ruiz to jest tyle tys wychodzenie z własnego egoizmu tych z Tivoli obejmie dla twojego dobra, ale też rodzaje truizm to jestem pociąg do drugiego człowieka do jakiejś innej sprawy to jest wyjście poza siebie samego czy to jest jakaś męka jakaś udręka nie jeśli się to ma w sobie jeszcze się tego nie ma na to no to już nie wiem czy to w ogóle myślę 0, ale to bardzo ciekawy wątek to znaczy ten element rezygnacji z ego czy wyjścia poza siebie lokal w cudzysłowie NATO to jest coś takiego zapowiedział giełd człowiekowi obraz no tak, ale to przydaje miłości pewien wymiar rzekłbym nie chce być, że religijne, ale duchowy w jakim sensie działek to zdecydowanie tak niekoniecznie musi być religijny prawda, bo był bowiem to znowu wchodzi co to jest religia co to jest duchowość i t d . ale tak wymiar duchowy jakiś wewnętrzny w każdym bądź razie prawda jakaś troska o tego drugiego człowieka, lecz bycie razem używanym miłość to jest również troszczenia się o kogoś, kto jest cierpienie, jeżeli muszę wiedzieć tak jak nam się wydaje powinno mu się wieść prawda to jest to często też miłość, ale nie chcemy o tym, myśleć, bo my chcemy tej fascynacji miłością to jest bardzo ważne, ale to jest nie tylko to i o to mi tylko chodziło, żeby one swoje inne także współkształtują miłość i to wszystko, więc nie chce iść ani w to, że to jest ciężar, że to jest ciężka praca męża do pracy w nos jeśli człowiek ją ma na to ma nie muszę ciężko pracować nad tym, ale jakaś odpowiedzialność jest jak ja mówi słowo no to jakoś odpowiadam za to słowo prawda no ale zarazem jeszcze mamy w tym doświadczeniu taki wymiar rektor może też czasami umykać obu tym perspektywom, które inne, które tutaj jakoś się pojawiają w naszej rozmowie jest cały czas szukam właśnie jakiegoś sposobu, żeby uniknąć z tymi Biblii Harry, gdzie Kartezjusza jakość w obalenie dzieci na brzegach lód, który pani przywołała, gdyż montaż jest dobrze dobrze trzeba by było o nim mówić oczywiście, by właśnie się udało to zadanie integrować się zrobić, ale wydaje mi szczerze, że zarazem, gdy się myśli o miłości tak jak to pani scharakteryzowała właśnie jako pewnego rodzaju takim wychodzeniu z siebie altruizm i budowaniu tej odpowiedzialności lojalności, ale znachora nie do końca prawda no tak gonienie za cenę, jakby samego siebie prawda jak się wychodzi albo za siebie pewnej temperatury nie znalazł ten problem granicy NATO może to się kojarzyć też z czymś takim właśnie z wznoszeniem pewnej stabilnej konstrukcji to znaczy zbudowanie pewnej stabilności i teraz to jest oczywiście pewien wymiar, który po prostu wiąże się np. instytucjonalizacji miłości w świecie społecznym, czyli z instytucją małżeństwa, które ma uraz mięśnia, ale jak do niej Alego podaje 1 z przykładów po prostu źle, ale z drugiej strony, jakby czynie znika w tym pewien wymiar taki, który jest też obecny w miłosnym doświadczeniom, które polega na tym, że jednak stajemy się niezwykle wrażliwi odsłaniamy się wszystkie już na nasze te nazwijmy to trauma zahamowania naiwnością jest jak pan to wszystko wychodzi nasz region teraz mówi nowy język jak mówimy o miłości doświadczeniu to też trzeba mówić o tym, trojga, bo to jest poczucie bliskości fregaty jest pragnienie tej bliskości to jest tęsknota to zaufanie wszystkie te uczucia są w miłości, ale jednocześnie to jesteś niebezpieczeństwa, że ktoś wykorzysta każdy, więc to jest ryzyko to jest to jest niebezpieczne proszę pana z 1 strony pragniemy tego chcemy, żeby to było w Dęblinie chcemy to było, żeby było po karty Jasiu, bo Kartezjusz też biblijny w gruncie rzeczy brak jastrzębiego racjonalnej, więc w wydobywa to racjonalne z tego co jest wyobrażone, więc nic i chcemy tego jednocześnie wiemy, ale trzeba to ryzyko podejmować trzeba to ryzyko podejmować latami, choć 13 nurt, który tak mówił, o którym zapomniałem na początku różniące jest bardzo ważny występ początek wszystkiego z tym, że w pewnego rodzaju relacji no bo już do rodziców czy jakiś innych spraw czy nawet filozofia my mówimy, że 1 jest miłość do filozofii prawda filozofia ta sama jest miłość oznacza, że jest właśnie ja wiem, że pan sobie żartuję śmiech nieraz jak będzie myślała etymologii tego znowu higienę miłość mądrość i właśnie, ale to jest naprawdę to zraża i miłości pani znana, więc właśnie jakiś Jagiełło w Chrzanowie, żeby coś robić prawda robić właśnie to myślenie co robić myślenie, żeby nie nie pokładać tylko wpustu słowie, ale jednocześnie korzystać z doświadczenia rutyny sesja, więc wszystko bardzo trudne i naprawdę miłość to nie jest słowo, które łatwo zdefiniować może nawet nie potrzeba tego definiować nowych, że to jest tak to nie jest dużo taniej niż 2 czy widzi rolę warstwy, które w sobie ma, ale nie zaczęliśmy właściwie od tak stół fundamentalnego dla Zachodniego i postrzegania miłość od uczty mocno waży struktura też jest jakimś kontekstem ważna nagroda ZAIKS -u z kolei mamy z 1 mamy też taką taki rodzaj diagramu to znaczy tego znaczącego ruchu nazwijmy to z Poznania właściwie ruchu Poznania, który się rozpoczyna od fascynacji ciała wizja zmierza gdzieś, ale właśnie zmierza ku ideałom targach tak on mówi o pięknie któryś widzi to no ale on wierzy w to, żeby w tym kierunku zmierzamy prawda ta miłość nas uwznioślić od nas ciągnie ku Górze oczywiście co to jest Góra, dlaczego ku Górze, a nie ku dołowi no ale jakoś tak w naszej kulturze przynajmniej tej kulturze Europejskiej te kierunki Góra dół mają znaczenie to są wyłącznie symboliczny one rozda ku Górze co znaczy lepiej ku jakimś wartościom prośba, jeżeli w kulturze nie ma tego wymiaru pionowego to my się strasznie, zwłaszcza my, ale w tej chwili żyjemy w takim polskości jakieś prawda no bo tylko jechać cielesności no nie pojedyncze osoby oczywiście nie dali tak jak sam pan mówił do, zwłaszcza my się z produkujemy wszystko do cielesności cielesność jest bardzo ważna może dlatego tak robimy, że ona długo była taka trochę nisz owa naprawdę wyparte wyparte mniej, ale trzeba powiedzieć, że ona musi nas spychać ku Górze no przynajmniej ja tak myślę, że ja myślę teraz czymś innym tak jakoś ten przykład z Platonem gastronomii tak koło wątpliwość właściwie to się tyczy zarówno on biblijnego motywu miłosnego, jaki karta z Miejskiego motywu miłosnego, ale i właśnie platońskiego może nawet przede wszystkim brak, w czym to po pierwsze jest pewna pewien rodzaj właśnie bez osobowości w tym w tym, a w tym myśleniu o miłości co różni Platona i ich różni Agata, planując złożenie ukradli Różana w tym sensie, że nie ma osoby na listę postaci zaznaczyła chodzi mi właśnie o to, że ta romantyczna miłość jak mówiliśmy ona jest taka wycelowane w konkretną osobę właśnie ta osada odżywiania żadnej idei tak dalej tak brzmiało to tak jak o szczęśliwym ogólną posadzono właśnie od osoby konkretną i teraz zastanawiam się na Dymna i dla te różne ideały strzeliste ideały, które my mamy w kulturze właśnie choćby ten, który pani przytoczyła na początku ten ideał platoński na ile my jesteśmy w jakim sensie w naszym doświadczeniu bezpośrednim indywidualnym doświadczaniu wycina jakiś sposób przygnieceni tymi ideałami to znaczy w poprzek drogi są poza wieszane tak bardzo wysoko, że można, ale powiedziałbym natykają się na rozmaite problemy życia codziennego ono po prostu uznać, że na nie no to dobro i nieustannie gonić za tymi myślę, że to jesteś pewien element, który jest widoczny doszedł też go gonić za czymś co nie do, dlaczego ja powiedziałem, że nie wierzy prawda no bo właśnie dlatego sondaże to są pewne marzenia pragnienia ideały, które są piękne w literaturze, ale wżyciu zobaczmy, jakie w życiu jak my doświadczamy tego i dlatego trzeba o tym, rozmawiać, bo to nam daje również dystans do pewnych rzeczy, którym ulegam, gdy po niekoniecznie to nas, że tak tym tłamsi to da również wzniośle, ale jednocześnie musimy wiedzieć, że doświadczamy tego trochę inaczej i żeby mieć również dystans do tego co doświadczamy, a nie ulegać do końca tym złym negatywnym doświadczeniem prawda wzmocnić siebie i no nie wiem przezwyciężać chociażby po to, są te wzorce, żeby Orlenu pozwalały troszkę się przezwyciężyć w tym, czego doświadczamy, bo to, czego doświadczamy nie jest takie wzniosłe właśnie teraz dla nas, ale krótko DF dodała pani takiej przepis na to w jaki sposób Arystotelesa współ jakoś to wszystko ustabilizować właśnie rusza już Arystoteles handlu wbrew wycięte z jakąś taką ekstra chować taki złoty środek, ale oczywiście w praktyce jest jest to bardzo trudnej to wszystko jakoś miota tak nami tak, ale wojna na giełdzie to przestaje miotacz, kiedy trochę refleksji mamy na tym tylko dlatego trzeba o tym, rozmawiać od prawie w ogóle nie rozmawiamy no w Jaworznie rozmawia Aneta nowo to był pana gest prawda przed tym pani Lilianny krzyku i Justyna Justyna przeprasza Justyna Dąbrowska autorka wywiadu na raz w tygodniku powszechnym jest ale dlaczego na to robiła, bo ona to były intencje jej, żeby rozmawiać z pokoleniem jej rodziców rada, więc mniej więcej jak należy do pokolenia jej rodziców ona chciała zobaczyć jak to pokolenie reaguje też mówi do leków nie wiem czy całe jednakowo pokolenie wymówienia hali zastrzega to to pokolenie nowości to swoje doświadczenie wyniesione wraz z jakiegoś konkretnego pokolenia prawda przygląda się różnym innym pokoleniom i zdrowia również sobie tam teraz myśli pani, że to w jaki sposób determinuje pani sposób patrzenia czy czy jest pani poza tymi kategoriami w 2 już tak trochę, zmieniając temat, ale nie do końca roku nie wiem wie pan dzień nie jestem tego pewna, dlatego że wydaje mi się, że tak, ale z drugiej strony widzę dystans do tego co się w moim pokoleniu działo i wizy dystans do tego co się teraz dzieje prawda nie lubię tej redukcji tego wszystkiego co nazwałabym miłością, czyli tego doświadczenia takiego jest przedstawiony w obliczu Kartezjusza czy przez różne konta nie lubię tego, żeby żeby, żeby te wszystkie zjawy znaczy opisy były redukowane tylko do fascynacji cielesnością mamy cały czas mówimy o wyglądzie piękne nogi piękny profil pies jest rola w Będzinie i oznaczeń jest jest jednak bardzo wiele takich zjawisk takich perspekty w, które podkreślają to, że to nie jest może najlepszy sposób na twarzy innych ludzi traktować naturalnie i używane ja rozmawiam z młodymi ludźmi jak panowie chętnie, bo zgodnie z tym co kiedyś ten szwedzki miły powiedział w sferze ducha nie ma pani profesor idziemy wszyscy razem z jakiego więc jest, więc ja myślę, że w sferze ducha nie ma nie ma różnicy, jeżeli oni rzeczywiście rozmowa jest na poważnie temat, jaki rozmawia z młodymi ludźmi to oni mówią bardzo często podobnie tak jak ja myślę, że my potrzebujemy zaufania my tęsknimy my chcemy wrócić do czegoś co co było co było związane znasz z nami prawda my wspominamy, więc to co nie jest wszystko takie jak jak myślimy, że jest to podkreśla pani po pierwsze, wagę pewnego dystansu refleksji uważam, że to jest bardzo ważne tak takiego momentu jak rozumiem, w którym zamiast iść za takim, jakim się odruchowe impulsami tak zatrzymujemy się i przyglądamy się nie jeść nowalijki import z misją jest pozytywna, skąd wiadomo, że właśnie, skąd wiadomo czy istnieje czy tutaj jednak gdy trzeba zaufać trochę sobie na inne w tym jednak to element jest istotny wkład ten element jest istotny jako początek prawda jako początek, ale później do tak jak się zmienia to nie załamywać się tym, że się zmienia tylko zobaczyć, że się zmienia, bo ja się również zmieniam i przedmiot mojej miłości się zmienia je już kocham go inaczej czy ją inaczej prawda, ale ta bliskość pozostaje niosą pewne jakości emocjonalny, które są trwałe stałe i to może przetrwać ale, którzy rzeczywiście trzeba troszeczkę woli włożyć w SLD i racja, ale tak nie jest im istotne jest pewien element związany przepraszam to może jest ad Hok w tej chwili, ale na ile tutaj istotne jest pewien element związany z przemijaniem ze śmiercią z tym, że w, jakim sensie mamy wszyscy w perspektywie ma takie, że nasze życie jest czymś co trwa relatywnie krótko substancje te dni dla PiS i być może ta koncentracja wyłączna koncentracja na aspekcie nazwijmy to związane wyłącznie z tą sferą namiętnością, bo cielesną jest z 1 strony czy też, ale albo przed śmiercią nie albo jest jakby rodzajem w ogóle nie przyjmowania do wiadomości tego wszystkiego albo jest rodzajem być może takiego Danielem antidotum właśnie na to no to myślę, że jest dość powszechna nie wiem my się zatopionej w jakimś sensie wyłącznie w dużych myślałem, że musimy umierać no nie chodzi mi raczej taki bardziej im bardziej subtelny jednak zwrot taki związane z zanurzeniem się w sferze zmysłowej i jako pewnego rodzaju zapomnieniem o zapomnieniu o tym, są związane właśnie z rozpadem hałas no tak może być o wiele wiele interpretacji tego typu istnieje oczywiście tak, ale wie pan teraz będę rozmawiał z kolegą wielu młodym właśnie dzisiaj niż ja się zajmuje duchem i miał tak w nowo egzystencjalizm i wobec tego Kill Bill Gardner w związku z tym duch prawda, ale po, mówi że nowe współczesnej filozofii już teraz tego słowa się nie używa, chyba że pani chce mówić o czymś historycznie tak to jest prawda rzeczywiście się nie używa, ale może warto wrócić do tego może warto wrócić do tego słownictwa do tych pojęć które, nadając im nieco inne znaczenie jak właśnie, bo to są takie pojęcia pierwotne prawda to James Hillman w ten sposób chciał wrócić wracał do pojęcia dusz no właśnie no właśnie ich niekoniecznie i te pojęcia niekoniecznie muszą być definiowane, ale one funkcjonują i one nadają głębszy sens naszemu życiu właściwie ja nie wiem, dlaczego się bronimy tak przed tymi pojęciami no ale z drugiej strony można chodzić skoro na jakość już z wyszły z obiegu no to przywracanie ich tak trochę sztucznie może jest przeciwskuteczne ale dlaczego są sztucznie mówi mi się w reżimie ciągle właściwie mamy w sobie tylko nieużywane wstyd nam trochę może trochę wzburzyć wstępujemy sięgną rzeczywiście nie używa się tych pojęć Tegel używał Hildegard używał na podium dziś do hali jego drużyna no ale potem gdzieś ona, ale co innego się przez to rozumie prawda my też nie chcemy blok co też duch boją się duchów no przecież nie o to chodzi prawda chodził jakiś takiej siły wewnętrzne nawet racjonalny ale, żeby wiedzieć, że to jest proces pewien i że miłość jest też pewnym procesem i 8 zmienia to nie jest coś co się nie zmienia trwa zawsze zmienia się i o tym trzeba pamiętać o nich nie żyjemy tylko na powierzchni w pan lubi mówić o Romanie w wielu gminach jest różnie się teraz mówi oboma nieprawda, ale akurat niektóre rzeczy są bardzo cenne, który powiedział też zwracam na to uwagę, że jesteśmy zanadto zadłużeni w tej różnorodności i w tym chaosie prawda, że pragniemy, żeby trochę spokoju ładu i jednolitości się pojawiały one też swoje powiedziałbym takie ciemne strony to znaczy do pana pragnienie porządku i czegoś twardego i substancja wolnego wraca w postaci rozmaitych fundamentalizmu UFO to na nich coraz intensywniejszą charakterze dla chorego trzeba o tym, rozmawiać, żeby była granica, żeby nie wpadać fundamentalizmem, ale jednocześnie, żeby nie wpadać we wszystko wisi złem prawda w Chinach Arystoteles to znowu radnych tylko uczciwie powiedziałem mu się wydarzy to jest bardzo ważne, a to nie jest takie nudne trochę, żeby tak to w środku zawsze używane jak w ogóle nie można znaleźć tego środka jest bardzo trudno to wcale nie jest nudny waha to naprawdę jest bardzo długa tak czy zawsze się chce też inna sprawa do nas te instynkty pragnienia wyobraźnia pociągają winne strony na w ale panować nad tym kontrolować to to jest fascynująca sprawa, ale nie zawsze się chce tego chce się użyć, ale w nowocześnie powiedziała pani to już zbliżam się do końca nasz żeglarz Mateusz ma coś innego trochę zapytać czy ma na koniec powiedziała pani o tym, że pisze pani książkę, o czym tak się no właśnie o modlitwie w modlitwie tak to dlaczego akurat modlitw no nie wiem co się stało tak z nowo, bo może donieść zajmował doświadczeniem estetycznym zajmowałem się doświadczeniami mógł patologicznie mi prawda ani dziś nie zajmował doświadczeniu modlitewnym ja nie jestem teologiem i oczywiście to lot będzie mówiło mi inaczej, ale jestem filozof, którzy zajmują doświadczeniem i doświadczenie modlitewne, na które się patrzy z antropologicznego punktu widzenia i widzisz, że on jest ważne dla człowieka może dla jakich ludzi nie jest ważne, ale dla wielu ludzi jest bardzo ważne on jakąś moc terapeutyczną nawet, więc nowy dajmy się, że trzeba, by się tym zająć no no i chciałabym zakończyć swoją karierę przed tą książką jeśli dożyję i udam się ją napisać może ten cel nie będzie ostatnia książka może jeszcze wiele książek grzyby są napisy na redaktorze strasznie trudno strasznie trudno, bo mało jest źródeł masy źródeł jest z masy źródeł religii jest wiele w każdej religii to występuje modlitwa pralek pani zamierza taką wielką monografię pisarz czy raczej taki bardziej esencja Anny filozoficzne tak zobaczy jak to wyjdzie wie pan dotyczą nie samo jak niewiele nam do powiedzenia to samo ciągnąć długo czekamy też samo w sobie jest osobliwa świadczenia tak zaciągnie sam w 2 zobaczymy co z tego wyjdzie, ale wydaje mi się, że to jest bardzo ważne i też powinniśmy o tym, rozmawiać w no tak to może porozmawiamy następnym razem modlitwie jak troszkę błyszczy jeszcze i jeszcze i jeszcze pożądane wie pan się teraz sobie piszą o Herbercie bistro Herberta Skinny, ale chce potraktować jego wiersze jako wiersze nie tylko wiersze, które są modlitwami, ale w całości go wierszyków jako modlitwę karkołomne dla ciekawy pomysł karkołomny, a do kogo to modlitwę o wszystko jedno kto, bo nie wiadomo na razie nie wiadomo po prostu chodzi o o poezji samo wiec, ale też o jego depresji prawda w depresję jest też rodzajem rozwoju duchowego jego wnętrza, a więc to są bardzo wie pan pomysły, które chodzą mi po głowie, ale jest zaangażowanie jak się zawahała się na to moje zaproszenie żal, że tu nie chodzi o to, żeby to właśnie wyłożyć nie wiem kompletną teorię modlitwę w pani ujęciu w ogóle sobie od różnych stron trochę o tej modlitwie porozmawiać może trwać będzie dla pań ciekawy jak w trakcie pisania tej książki układania sobie jakoś struktury jeszcze można o tym, coś powiedzieć w każdym razie zaproszenie forma leasingu może bardzo dziękujemy, jeżeli dojdziemy do UE i dojrzeje my do tego niż w bank będzie miał chwilę, żeby o tym, porozmawiać to ja się ja lubię rozmawiać z panem, więc wzajemność, więc jest, więc myślę, że się na pewno zgodzę się fantastycznie jak bardzo dziękujemy raz w tym tymczasem chciałbyś sią, że tym razem w zasadzie tym razem też bardzo dziękuję prof. Zofia Rosińska, bo państwo gościem dziękuję bardzo teraz będą informacje, a po informacjach będzie muzyka również, ale w ogóle też bardzo ciekawy gość Tomasz was już szans lekarz muzyk lider, jakiego zespołu kultowego przed laty zespołu Cytadela zimno falowego polskiego zespołu no i teraz nowa płyta na Cytadeli lada moment prawdopodobnie się ukarze, a my będziemy mieli tutaj prapremierowe wykonania kilku utworów z tej płyty, które jeszcze nie ma, więc takie rarytasy można powiedzieć teraz czekają ich
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA