REKLAMA

Jan Holoubek: "Kryminał jest świetną platformą, żeby powiedzieć coś więcej"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-08-29 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
24:27 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest Jan Holoubek, reżyser i scenarzysta, operator, twórca serialu "Rojst" Rozwiń »

- Lata 80. zapamiętałem jako czas mroku. Mały człowiek się boi wielu rzeczy, boi się spać w ciemnym pokoju oraz takie typowo dziecięce historie, a boi jeszcze milicjantów, którzy się przechadzali po ulicach. Mój tata na ich widok zawsze przychodził z mamą na drugą stronę no, więc myślę, że nałożył się na to też jakiś lęk taki odczuwalny ogólnospołeczne i ja nie musiałem do końca rozumieć, skąd się to brało, ale to po prostu wisiało w powietrzu, Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Dziś gościem Kultury osobistej jest Jan Holoubek, operator, reżyser i scenarzysta, witam serdecznie. Dzień dobry państwu. Niedawno na platformie showmax pojawiły się pierwsze dwa odcinki serialu Rojst, którego jesteś reżyserem, i którego jesteś również scenarzystą. Powiedz, jak się czujesz w tej roli debiutanta? Rozwiń »
Może tylko dodam, że jestem współ scenarzystą, bo jest jeszcze Kasper Bajon, który towarzyszył mi w tej podróży i są jak się czujesz w roli debiutanta w wyrazach, gdzie wymieniana jest taki taki trochę test w ogóle na to czy odważę się robi coś własnego i konfrontować z szeroką publicznością, ale chyba warto w dobie, kiedy się złapać na tym że, że sam chcesz tworzyć swoje historie i że sam chcesz je opowiadać filmowo, gdzie to jest zabawna historia właśnie na tym złapałem jako bardzo młody człowiek ma 112 lat jest kiepsko, kiedy pierwszą kamerę jakoś dotrwałem wideo jeszcze wtedy tylko Focha bez apotem na wiele lat zająłem się byciem operatorem, czyli byłem współtworzący tę historię po z innymi reżyserami i jakość myślę, że kilka lat temu nie wiem, jaki to był dokładnie moment zapragnąłem powróci do tego stanu w dwu nastolatka, który po prostu bierze kamerę i robię coś od początku do końca swojego notek uprości też trochę to co robisz, a tam wziąć to my Heart każdy chętny Jaś no niestety teraz to już jest trudniejsze niż wtedy wtedy się skrzykiwali się z kolegami naprędce coś wymyślała i tego samego wieczora już były zdjęcia teraz ten proces jest bardziej skomplikowane i zajmuje znacznie więcej czasu, żeby w ogóle doprowadzić dym to jego realizacji, niemniej poziom ekscytacji jest podobny jak 12 lat, kiedy się uda doprowadzić do tej twój wybór padł na kino gatunkowe, które właśnie nie wiem jak to jest z 1 strony rządzi się takimi określonymi regułami, a z drugiej strony chyba daje swobodę ja jestem fanem gatunków filmowych, dlatego że one dają ranne dają jakiś, jaki jest koń się rano jakiś kręgosłup opowieści natomiast do zostawiają mnóstwo miejsca na opowieści, która toczy się z boku czy pod spodem i w ramach gatunku może mówić więcej niż sam gatunek przewiduje akurat tu mamy co mówimy o gatunku kryminał kryminał, ale kryminał jest świetną platformą do tego, żeby opowiedzieć coś więcej poza samą intrygą powiedzieć coś więcej o ludziach o psychologii o historii i o czasach czasach w szkołach Radom zmieścić właśnie wyrazista osadziły się na dach i osiemdziesiątych są czasy z tego co zdarzało się zorientować patrząc na swoją metrykę czasy swojego dzieciństwa odrębnego zresztą dużo pewnie nie pamiętasz, czyja drużyny będą je jedno coś tam pamiętam 12 lat się załapałem na tereny nad na ten czas dużo pamiętam, ale nie chodzi o wydarzenia polityczne tylko może bardziej chodzi o atmosferę tamtego czasu słowo nastroje echem tamtych lat to zapamiętałem, bo dzieciaki właśnie takie rzeczy zapamiętują najbardziej

No właśnie mówisz atmosferze, a w reszcie ta atmosfera jest taka dosyć mroczna i mnóstwo takich jak doszło lęku się unosi nad twoją historię tak właśnie te lata osiemdziesiąte zapamiętałeś mroczne i lękliwy

Tak zapamiętamy jako czas mroku i lęku i sam zastanawiam czym wydają się, że nałożyły się tutaj 2, ale dzięki 1 to mój własnym dziecięcym związane, z czym związane z tym, że mały człowiek się boją wielu rzeczy boi się spać w ciemnym pokoju oraz takie typowo dziecięce historie, a jeszcze milicjantów, którzy się przechylając not Agra mój lęk był zawsze przychodził się z mamą na drugą stronę no, więc myślę, że nałożył się na to też jakiś lęk taki odczuwalny ogólny społeczne i ja nie musiałem do końca rozumie, skąd się to brało, ale to po prostu wisiało w powietrzu, więc tak zapamiętam te lata jako bardzo mrocznej, kiedy nie możemy się szczęśliwe dzieciństwo, kiedy postanowiłem napisać kryminał to właściciel momentalnie też postanowiłem go umieścić w tamtych latach, ponieważ uważam, że są doskonałym tłem dla mroczne historie są naturalnie mroczny w moim odczuciu oczywiście ktoś inny jak czego brakuje współczesności no i moim zdaniem współczesności brakuje balastu dla mnie współczesności w sensie estetycznym jest ciekawa, mówi że tematy czy problemy, które teraz się pojawiają w współczesnym społeczeństwie są ciekawe natomiast estetycznie jestem ciekawe trzeba te kamery postawić gdzieś na ulicy to jest duży problem na to 80 są czystsze formalnie dużo ciekawsze poza tym sankcjonują w moim odczuciu ma rok dał cudzysłów pewien możliwość zrobienia kryminału była bez robienia szpagatu, który moim zdaniem, robiąc w dzisiejszej rzeczywistości podobny nastrój i jest w jest to po prostu zadanie czy rok, które będzie odbierane konie nieszczere nieprawdziwe w taki jak już powiedzieliśmy wreszcie wiernie odtwarza aż epokę lat osiemdziesiątych bardzo dbasz o detal bardzo dbasz o każdy szczegół i również z tego powodu oglądanie seriali jest niezwykle ciekawe kryć pomaga w takim odtwarzanie tego tego czasu właśnie scenograficznym nowy przede wszystkim scenograf no to Marek Warszewski jest tania błazenada Ania Marzęda, który była robią wnętrza wraz z Markiem jak sądzę wszystko razem tam sobie wymyślili, że MO no Marek jest świetnym scenografem mi Anka z imprez w 1 z lepszych teamów Netia wżyciu trafiłem i cóż to oni nie oni to wszystkie szczegóły tak dopieścić i że my chodziliśmy z kamerą i właściwie mogliśmy stawiać gdziekolwiek i zawsze w zawsze było dobrze, a te miejsca jak udało się znaleźć te wszystkie miejsca, które właśnie sprawiają, że mamy poczucie takiego rzeczywistego powrotu do lat osiemdziesiątych jakich szuka się w górę zdradź, jakie to są miejsca, jeżeli można im atak zimy i też tutaj w poszukiwaniu tych miejsc bierze udział szereg ludzi to nie jest tak, że ja sam ich szukam, aczkolwiek muszę przyznać, że 2 dość ważne znalazłem sam czy może zasadziła się na niej już dawno temu to zaś kilka miejsc szuka tzw . Scout scenografia i to jest wesoło całe dnie 3 tygodnie jeżdżenia nie tylko po Warszawie, ale po całej Polsce w poszukiwaniu miejsc, które będą najlepszy sposób odpowiadać zapotrzebowaniom scenariusza niż najmniej trzeba będzie w tych miejscach dobrze, że trzeba wziąć lidera pod rozwagę część zdjęć większa część zdjęć, bo 34 odbyły się po prostu w Warszawie natomiast 14 zdjęć odbyła się na Śląsku, a to blokowisko to warszawskie czeka to blokowisko jest w Katowicach i hotel jest w Katowicach ten dworzec w Raciborzu jeszcze inne miejsce jest w Czechowicach tam mieliśmy rozwód, gdyż duch krąży jeszcze, ale dziś chodzi o osiedle to ja je znalazłem 8 lat temu sam, jeżdżąc po Śląsku, szukając takiego osiedla jeśli mam nawet zdjęcia stan tej dokumentacji, gdzie sam po prostu tam trafiłem, a potem po latach, kiedy oni przywieźli kilka propozycji to osiedle tam było w tych propozycjach to wiedziałem, że to nie jest przypadek znaczy, że to jest to miejsce w te, które odnalazły się 8 lat temu Jan Holoubek operator reżyser scenarzysta twórca serialu Arrow list jest gościem kultury osobistej kultura osobista druga część kultury osobistej przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska ze mną Jan Holoubek operator reżyser scenarzysta twórca serialu oraz list, który od niedawna możemy oglądać na Platformie showmax w głównych rolach wreszcie Andrzej Seweryn i Dawid ogrodnik słynny ekranowy duet syn firma Beksińskiego Jana Matuszyńskiego to taki wybór czy ty się nie bały się porównań do ostatniej rodziny w Bodo świetni aktorzy tak MF Team w dni troszkę się nie tyle bałem się wzrostu od początku wiedzieliśmy, że skoro mamy ich to musimy zrobić wszystko, żeby nie być w ogóle kojarzonymi z tamtym filmem skądinąd bardzo fajnym inie możemy odtwarzać żaden sposób tamte tamtej relacji tylko musimy się zastanowić jakich stworzyć odnowa i zrobić nawet duet oni się też musieli moim zdaniem nad tym zastanawiać oni też myślę, że aktor czytając scenariusz zastanawia się w ogóle nad postacią o nie od początku było wiadomo, że to będzie właśnie ten duet cóż było to zadanie dla nas fajne ciekawe dla mnie zwany 3, czyli postać grana przez Andrzeja Seweryna zawsze była w mojej głowie osobą taką stonowaną bardzo spokojną statyczną niemalże, ale w momencie, kiedy Andrzej się zgodzić na tę rolę jej powiedziałem, że Dawid będzie grał jego partnera stwierdziłem, że może odwrócić tę postać zupełnie odwrotnie, że Andrzej musi być Super dynamiczne musi być odwrotnością jakąś siebie samego los innych ról musimy go odmłodzić rząd musi być takim chłopakiem po prostu co prawda z sił z siwymi włosami i na głowie ale, ale ale, że to musi być energia dynamika młodego młodego człowieka jej stąd białe adidasy, w których pomyka po wyborach i kadry fakt fakt to nadało w ogóle tej postaci zupełnie inne inny wymiar niż pierwotnie myślami myślę, że w rezultacie dużo ciekawszy, a tak jest rzeczywiście nowa odsłona Andrzeja Seweryna państwo sami ocenią jeśli tylko włączą kolejne odcinki serialu Royston teście zostańmy przy tych głównych bohaterach to są dziennikarze i tworzą taki duet uczeń nauczyciel debiutant mistrz to ty znasz taki rodzaj relacji z Lechii ze swojego doświadczenia na każdy po 1 z tak ale gdy oczywiście na ja też w takich relacjach nie raz w życiu znalazłem idzie i troszkę poprzez fakt, że mój ojciec był ode mnie starszy o 55 lat to już był urodzaj takiego innego pobyt w standardowy układ między ojcem synem napotkają w swoim życiu na kilku starszych ode mnie ludzi, którzy byli dla mnie takimi mistrzami myślę, że jakiś tam cień tych relacji w tym duecie jest między Andrzejem, a Davidem na ich postaciach, chociaż Dawid gra postać dużo bardziej zbuntowaną rogatą niż ja kiedykolwiek byłem w taką trochę też nieopierzony, bo w tym bądź strony trochę dziecięcych ideami no bo w ogóle buntowali się ma w sobie coś dziecięcego w rejs to nie tylko historia tej relacji między dziennikarzami na miejscu oczywiście kryminalne śledztwo jest też historia pierwszej miłości, której finał daleki jest od happy endu niestety młodych ludziach to się tak dosyć chyba stosunkowo mało mówi we współczesnym kinie z czego to wynika z naczynia nie wiem z czego to wynika, że się mało o tym, mówi, ale czuję, że to powinien nie ja ja nie nie miał żadnych tej takich ambicji, żeby opowiedzieć, tym bardziej że się dzieje w latach osiemdziesiątych, więc nie jest to opowieść o współczesnej młodzieży w jest raczej może bardziej powrót do innych czasów jakieś wspomnienia, niemniej okazało się, że problemy tych tych bohaterów są bardzo współczesnej, że właściwie nic się szczególnie zmieniło może poza rozwojem technologii należy problemy zostały te same historie z bardzo uniwersalny tak ja myślę, że to jest niewarte żona jest po prostu uniwersalna i przez to może właśnie bardziej współczesne niż nawet ja sam się spodziewałem, że będzie, ale jest jestem cieka w odbioru młodszych widzów, bo pierwsze 2 odcinki jeszcze ty też tego duetu tych młodych nie zdradzają ani się dopiero pojawiał pod koniec drugiego odcinka, ale potem mają w kolejnych odcinkach dużą rolę, bo obie te postaci do odegrania w tych fragmentach retrospektywnych ich sporo jest w serialu jak Michnik nazwał retrospekcja tylko raczej wyobrażeniem zwany czasem na temat tego co się mogło wydarzyć to jej może nie ma dla widzę większego znaczenia, ale dla mnie jako autora i to miało znaczenia, że to nie jest retrospekcja tys wersja wydarzeń, którą odtworzył w swojej głowie stworzył główny bohater w scenariusz jeszcze chciałem podpytać jest też ich już powiedzieliśmy na początku rozmowy o współ autorem tego scenariusza z Kacprem ba Jonem jak to jest pracujesz gotowce czy dużo jeszcze zmieniać podczas zdjęć i scenariusz jest dla ciebie to o tym, Paweł Pawlikowski mówi zawsze jeśli, choć jego prace tylko takim punktem wyjścia nie dla mnie scenariusz jest punktem wyjścia ja bardzo dużo pracowałem w tym przypadku przed zdjęciami nad scenariuszem łącznie ze spotkaniami z aktorami z zamawianiem każdej sceny dialogów poprawianiem ich tak, żeby wszyscy wiedzieli co mówią poco, dlaczego ziemia sam też zrozumiał czasami po co się stało albo odkrył w trakcie współpracy z aktorami, że to może mieć zupełnie inny sens powiedziane taka nie inaczej natomiast w takich realiach polskich serialowych, gdzie mamy po prostu 8 dni i to jest i tak dużo na zrobienie 50 minut nie ma czasu na improwizację taką jak może Paweł Pawlikowski sobie takie warunki już mógł stworzyć u nas skreślenia musimy nakręcić 67 minut ekranowych dziennie i musimy po prostu z Niechcę tu przeklinać, ale my też mocno pracować mocno szybko pracować i plan nie jest już miejscem na torze odkrywać od początku po co się tu spotkaliśmy ją co nam chodziło dlatego to musi być tak dobrze przygotowane wcześniej teraz pytanie, które pewnie słyszysz co chwilę, ale musi je zadać warto też interesujemy się też naszych słuchaczy ich również co przede wszystkim do Łodzi w pracy reżysera to doświadczenia operatorskie, żeby nie było za łatwo czy są takie aspekty tej pracy, że to doświadczenie i pomaga tylko przeszkadza szef na doświadczenie bycia operatorem jest nie przeceniony nie na przecenione dlatego żona pozwala mi w ogóle z nawet na etapie pisania wiedzieć z jakimi problemami z zetkną się w procesie pre produkcyjnym i produkcji na planie i doskonale sobie z desek w sprawę z tego ile zajmie czasu zrobienie danej sceny jak i jakie są środki techniczne potrzebne do tego ta mi daje ta wiedza bo, bo sam przez wiele lat musiałem te rzeczy ustalać po prostu z produkcją jako operator natomiast wiem, kto może mi przeszkadzać no może mi przeszkadzać, bo mam duże przywiązanie do obrazu do kadru do do do tego, jaką ma wyglądać i bardzo się starałem, żeby moim współpracownikom mojemu operatorowi Bartkowi Kaczmarkowi nie wejść na głowę w baśniowym myślałam, że chce męża on ma trochę ciężkie zadanie ozdobą jego reżyserem operatorem nie do końca, bo boja po prostu, o ile kadrowanie rzeczywiście 3, czyli inscenizacja jest dla mnie istotne dla mnie istotne to, żeby to było powiedziane tak jak ja to chcę opowiedzieć to w sprawy światła oświetlenia postanowiłem się nie wtrącać, bo po prostu bardziej zaskoczył mnie w powiedziałem sobie ten sam w środku zaskoczy Hej, starałem się dać się zaskoczyć i dałem się zaskoczyć pozytywnie, bo Bartek zrobił no naprawdę zdjęcia na poziomie światowym jako operator współpracowało się m. in. syn Maciej Pieprzyca z Marcinem Wroną jest też trochę z nich czy możesz powiedzieć, że to, że teraz właśnie jesteś reżyserem w dużej mierze zawdzięcza, że właśnie im i czy powiedział już ktoś, że ich obecność wreszcie jest wyczuwalne na nie tego uniknie powiedział będzie mi bardzo miło, jeżeli ktoś taką obecność wyczuje zresztą Maciek Pieprzyca oglądał w Monachium wszystkie odcinki jeszcze na etapie montażu żyje zapraszałem go za każdym razem słuchamy różnych uwag natomiast w torze pracowałem i z Maćkiem z Marcinem jeszcze z wieloma innymi reżyserami jest wielką szkołą dla mnie, bo od każdego z nich, nawet jeżeli to były nieudane współpracy z z innymi ludźmi od każdego z nich się czegoś nauczyłem nawet do niektórych nauczymy się jak czego nie robić, bo można się udać się tych świetnych reżyserów uczyć co robić, ale też można się nauczyć tego wszystkiego nie robić nigdy, bo widzisz, jakie są efekty potem dla dla całej ekipy byli tak dalej no właśnie cała ekipa zespołu czy ty stawiasz przede wszystkim nad tą pracę zespołową jest też tym, który przewodzi narzucać swoją wizję czy bierze garściami rodzinnych teraz jako reżyser ja myślę, że ja idę to w tej kwestii środkiem znaczy jam doskonale wiem, czego chce jest zapisane scenariuszowi powiedziane wielokrotnie wcześniej współpracownikom, ale jest zostawiam mam taką nadzieję przynajmniej furtkę na ich własną inicjatywę i twórczość, ponieważ uważam, że robienie filmu jest powinna być dla każdego filmowca przyjemnością i formą dawania siebie innym, jeżeli ja jako reżyser Ben tym ludziom zablokował taką możliwość, narzucając swoją wolę w takim stopniu uniemożliwiającym im jakąkolwiek kreacje ja po prostu bym zabrał coś sobie samemu dzięki temu projektowi, a dzięki temu, że oni wszyscy czują, że mogą coś od siebie dołożyć są 2 × lepsi, niż by byli z kimś, kto im na to nie pozwolił i dzięki temu efekt pracy scenografii operatora kostiumograf SA wszystkich dziewczynek kampusu tak wspaniałe w tym serialu, o ile nie będą to się chwalił swojej pracy to ich prace mogą chwalić bez żadnego poczucia wróble obciachu no uważam, że nie zrobili niesamowitą robotę i grasz na perkusji szef również dużo mówić Amerykanina BMC, że my w podobnym czasie uczyliśmy się na profesorskich w ognisku nieważne czy to prawda tak chyba to twoją perkusja słyszałam jak tam ćwiczę gamy lepienie kwestia w ogóle jak w reżyserii czy w ogóle pomagać to twoja pasja, czyli muzyka pytam o muzykę też, dlatego że w serialu ważne jest rytmy ktoś się już o to pytał ten rytm powiedz mi, na którym on jest wreszcie, na którym etapie produkcji zaczynasz go zacząłeś go wyczuwać nie rytm rytm się tworzy na etapie pisania scenariusza ewidentnie ten nie to jest to ja nawet mam takie zaś nie może też z komisarza powierzono zaś też montaż też montażysty kolejnym etapem będzie film właśnie powstaje po raz trzeci co najmniej po pierwsze, powstaje na papierze drugi raz na planie po raz trzeci na montażu i bardzo dużo rzeczy się zmienia na montaż, niemniej pewna myśl, że pierwotna jest zawarte już w papierze w tekście i tego nie da się zmienić co czasami jest dobra czasami złe dla projektu natomiast celem jest, owszem, takie zarzuty, że ten serial jest wolny żon płynie bardzo powoli żyć powoli rozwijam no taki nie jest taka jest natura tej opowieści to jest tylko dla tych, którzy to przyjmą do wiadomości, że to tak właśnie będzie, ale wszystko co się ma wydarzyć i tak się wydarzy w obiecuję też obie są rosyjscy także jest muzyczny powrót do lat osiemdziesiątych zastanawiam się jak wyglądała praca nad tą ścieżką dźwiękową znad czym kierowali się przede wszystkim, wybierając utwory czy one też składają się na pewnego rodzaju scenariusz wiesz co ich czy one dialogu ujął jakiś sposób za akcję nie wszystkie niemniej, niemniej są takie, które są częścią moim zdaniem opowieści stają się częścią opowieści siedział utwór wymyśliłem ciebie Andrzeja Zauchy czy ja nie wiem czy mienie zainspirował ogród napisania carowi całej historii ten utwór jest jest utwór rezerwat Zaopiekuj się mną, które sami zobaczycie w ma głęboki sens akurat w przypadku scen, w których został użyty muzyka dla mnie jest bardzo ważna muzyka zawsze była zaproszę do współpracy Jana komara, który zrobił muzykę tu oryginalną przynależące do serialu i i też to jest bardzo ciekawe co zrobił je wszyscy zwracają uwagę oczywiście na przeboje z lat osiemdziesiątych, ale bardzo fajnie jest wsłuchać się to co się dzieje tam obok proszę państwa przed nami trzeci odcinek realista w sumie jest ich 5 i moje ostatnie pytanie do ciebie jest takie czy piątka jest dobra liczba ta serialu nie wiem to jest dobra liczba dlatego serialu po prostu ta opowieść nie powinna być ani dłuższa i krótsza myślę, że 5 tys taki dla tych historii idealny timing, ale dla innych opowieści może być 6789 dni nie widzę tu żadnej zasady będą twoje kolejne opowieści o 689 Tychy zobaczymy jak pójdzie ten pierwszy sezon, jeżeli pójdzie dobrze to będzie drugie, a wtedy, a chyba wybaczył czy nie wszystko się rozwiąże do końca jakoś nic więcej nie powiem, bo w sami państwo musicie się przekonać trzeci odcinek reszta przed nami na Platformie showmax Jan Holoubek operator reżyser i scenarzysta był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie z dnia również
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA