REKLAMA

Książka na rocznicę odzyskania niepodległości. I do dyskusji o polskiej transformacji oraz umowach śmieciowych

Światopodgląd
Data emisji:
2018-08-30 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:14 min.
Udostępnij:

Gościem Agnieszki Lichnerowicz jest Marta Madejska, pisarka i dziennikarka. Rozwiń »

Będą rozmawiać o polskim rynku pracy, umowach śmieciowych, społeczeństwie i o aspektach polskiej transformacji.

Program zaczniemy dziś od lektury, od wspomnienia, które od razu państwu powiem wydają się niezwykle ważne i w roku osiemnastym, który jest rokiem rocznicowym uzyskania przez kobiety praw wyborczych i rokiem rocznicowym odzyskania przez Polskę niepodległości.

To będzie próba debaty na temat spuścizny po transformacji. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz, witam bardzo serdecznie. Zapraszam państwa na Światopodgląd. Program zaczniemy dziś od lektury, od wspomnienia, które od razu państwu powiem wydają się niezwykle ważne i w roku osiemnastym, który jest rokiem rocznicowym uzyskania przez kobiety praw wyborczych i rokiem rocznicowym odzyskania przez Polskę niepodległości. Rozwiń »
Dlatego że będziemy mówić wielkim kawale historii państwo opowiemy, chociaż skrótowo, który został zapomniany, ale wydaje mi się, że to też jest lektura bardzo ważna bardzo współcześnie, gdy toczymy debaty gorące na temat spuścizny po transformacji, gdy się o to spieramy, gdyż nawet toczymy spory o tzw. umowy śmieciowe o tym jakie znaczenie w nie miały walki w przeszłości oprawa różnego rodzaju prawa pracowników, dlaczego tak łatwo dziś o tym, zapomnieć, a wręcz, że tak łatwo o tym, zapominamy, dlatego że nie wiemy albo mało pamiętamy o tym, wszystkim, o czym pisze i teraz przechodzę do rzeczy Marta Madejska fragment reportażu, który wydaje właśnie wydawnictwo czarne reportażu aleja włókniarek

Marta Madejska jest państwa i moim gościem w naszym studiu w studiu Radia TOK FM w Łodzi dzień dobry dzień dobry Erdogan jeszcze, że Marta Madejska z wykształcenia jest kultura znawczynią też pisarką dziennikarką związaną ze stowarzyszeniem Topografie też zastępczynią redaktor naczelny łódzkiej gazety społecznej miasto Ełk i asystentką muzealną muzeum sztuki w Łodzi pozwolę sobie może zacząć oczywiście od tego, żeby powiedzieć, że to jest opowieść o szczątkach przewijać kach w grze Blanca Hesji w Maczkach Mota oczkach szpule targach w kaczkach zerowa oczkach kończy Siarka, czyli pracownica zakładu robotnica

Ach, jak można, by o nich wszystkich powiedzieć bohaterkach pani jeszcze, gdzie wiara kach i pewnie tutaj na sporo specyficznych zawodów nam umyka do tych książka o włókniaka, czyli robotniczych zatrudnionych w przemyśle włókienniczym, który ma ogromną ilość oddziałów ceny produkcji specjalizacji w tej produkcji i tam oczywiście to jest ich o połowę to jest opowieść o nich odsłon był tak naprawdę początku tej Łodzi, czyli od do dziewiętnastego wieku po połowie roku po transformacji przez PRL po po dziś dzień i to co mnie uderzyło na samym początku, gdy sięgnęłam po tę książkę to jest pani dedykacja mojemu rozmówczyni dom i poświęcą po święcie pań tę książkę dedykuję rozmówczynię i pamięci wszystkich naszych przodkach jak i jakie Toma znaczenie dla pani ta pamięć o nich hymn no ale ona ma spore znaczenie z bardzo wielu powodów to znaczy mówić śmiała wymówić to osobiście to w ogóle pisanie tej książki, ale też moja własna historia rodzinna el taka historia mówiona przekazywano z pokolenia pokolenie kuchenny zle w z tej perspektywy właśnie Prządki ni i jest bardzo ważna, ale też bardzo pomocna w zrozumieniu otaczającej nas rzeczywistości to znaczy moim moje doświadczenia jaj tras opisze trochę tak dualny dychotomiczny natomiast to jest oczywiście wszystko bardziej skomplikowane i doświadczenie jest taki, że w podręcznikach historii jest to wersja raczej militarna historia też trafią na wielu takich nauczycieli mniej turystów, gdzie tam omawialiśmy te przesuwanie się wojsk milimetr milimetrze natomiast to jak naprawdę wyglądała wojna, z czym jest doświadczenie wojny czy doświadczenie codzienności on z perspektywy też innym pracowitości w ogóle czym jest praca w życiu człowieka to wniosły moje życie, ale historia jest opowiedziana przez kobiety, a jeśli chodzi o cennik aktorką moja pozycja raczej jako reporterki czy kulturoznawczyni to przemierzanie tej historii tych materiałów, które mnie wspierała do napisania książki pomogły mi jeszcze więcej rozumie się tym są co na to nas na temat z otaczającej nasz rzeczywistości tej pani mówiła np. warunków pracy albo WN tego jak element jak długą drogę przeszły kobiety w stosunkowo niedługim czasie, jakie były prawa kobiet jeszcze 100 lat temu, skąd my wychodzimy już powiedzieć, że dla słuchaczy może mi to zabrzmi trochę tak banalnie oczywiście to co pani powiedziała, bo to jest rozmowa, którą mamy teraz publicystyczna, ale jeśli czyta pani książkę to jest niezwykle uderzający i przejmujące jak historia rola i w Polsce pracowników klasy ludowej jak zwał tak zwał, a szczególnie kobiet jak bardzo ona jest zapomniana, ale to tak krok po kroku i pani zaczyna od takiej anegdoty czy opowieści o alei Włókniarzy w Łodzi od pytania, dlaczego to jest aleją Włókniarzy oni aleja włókniarek i dlaczego to jest taki uderzające w pani mogła opowiedzieć słuchaczom jak wiele było tych kobiet, żeby zrozumieli albo dali się przekonać jak wielki to jest zapomnienia BGK jest manipulacja mówienia alei Włókniarzy w czynie czy manipulacje market myślę, że dobrym kompromisem byłaby na wkład aleja włókienniczą parafia PW nie dyskryminujące wtedy również mężczyzn pracujący w tym przemyśle natomiast przemysł włókienniczy EMG prawie od swojego początku kół od czasów rewolucji industrialnej tamtej angielskiej, ale również dzisiaj w różnych miejscach na świecie był jest oparty w bardzo dużej mierze na ramionach kobiet tak mówią statystyki tak było też w Łodzi, chociaż początkowo to raczej zaczynało się od majstrów rzemieślników potem, kiedy postępował rozwój przemysłu też mechanizacja coraz więcej było kobiet to było też związane z tym, że kobiety wtedy nie miała dostępu do edukacji szczególnie te właśnie z lnu z tzw. klas ludowych one miały bardzo niewiele, a niewielkie pole manewru i ten przemysł włókienniczy taką WM jedno z niewielu możliwości, która w, jakkolwiek na początku słabo akceptowane not potem rynek coraz bardziej była akceptowana lepsze w górnictwie zatrudniono kobiety, a to rodzi, toteż raczej niewiele i raczej to przemilczy one natomiast w kinie są bardzo szybko stało się w pełni sfeminizowany w sprawie w pełni sfeminizowanych chodzi o siłę produkcyjną no i to te proporcje się zmieniają jeśli mówimy o 2 wiekach prawda natomiast jeśli spojrzymy na jakieś tosty statystyki z dziewiętnastego wieku czy z międzywojnia to widzimy, że na przędzalnię np. odsetek kobiet dochodził do 80 nawet 90 % RLM, a więc po prostu przeważająca większość zatrudnionych tam osób to były właśnie kobiety, a teraz, jakby ktoś to nie powiedział, że to bardzo ważna była rola i należy się hołd kobietom, ale jednak one nie zmieniały losów kraju czy społeczeństwo tak jak przywódcy jakiś powstała ani dowódcy bitwach ważni politycy czy przywódcy polityczni, którzy podejmowali kluczowe decyzje tzw. odpowiedziała na jaki wpły w na to dla graczy i to miałoby wytłumaczy, dlaczego ta rola kobiet jest dziś w 0203. czwartym albo jak pani pokazuje zgodzi się w 100 pięćdziesiątym piątym 1100 pięćdziesiątym piątym blaknie albo może w ogóle nie ma tak to znaczy steku ślepo pan plamką tego wszystkiego tak robi się chwalić przekopuje przez jawne, bo są rzeczywiście pouczające Raymond Crafter tak też ziemia obiecana KLM no tak jeśli spojrzymy na indywidualności na jednostki to oczywiście możemy prowadzić jakiś egzystencjalny filozoficzny dyskusja czy ten 1 przywódca ma większy wpły w na historię czy jednak przodownicy pracy, która zmienia życie swoich najbliższych ma to być może, jakby tutaj skala porównawcza przeważyła, bo na korzyść dowódcy natomiast to co ja próbuję napisać i to naprawdę nie jest łatwe element to jest historia masowa MPO, jakkolwiek właśnie tak się nas uczy historii takie ma podejście trochę może też nawet psychologicznie łatwo chwytać jakichś pojedynczych nazwisk pojedyncze historie indywidualności natomiast od nas poprzedzają masy ludzkie całe społeczeństwo wielkie kobiety były ogromną i bardzo mobilną, ale bardzo odważną część tego społeczeństwa i sam fakt, że tysiące kobiet miliony być może postanawiał podjąć prace, a więc nie pracować w domu one też po prostu musiał się jakoś utrzymać, więc są też było był napęd takiej konieczności natomiast ona Anny w katalogu on znajduje w kolejce do uczenia się do wykarmienia w domach na wsiach, gdzie bieda, więc tym dziewiętnastym wieku to robotnicy też nie przyjmowało się tym żart to jest zawód jest postrzegany jako nie wiem jakoś to robotnicy są postrzegane jako niemoralne, bo pracuje wraz z mężczyznami na 1 hali Fabrycznej Anny oraz soliści Anna duże zastrzeżenia do tego jak spędzają jedyną wolny dzień w tygodniu czy w niedzielę Ajax, a jak są prostytutkami to, dlatego że zło w nich jest starannie systemowo tak robili rozeznanie lanie od po prostu głód i bieda, więc one, kiedy postrzegamy jako jednak ogromną część społeczeństwa, która dokonuje w podobnym czasie tych samych wyborów to widzi fretek koło musimy sobie wyobrazić to trochę vis vis realizować widzimy Orson napierający WL właśnie taką falę, która w efekcie prowadzi do zmiany zarówno postrzegania jak i jej przepisów prawnych Marta Madejska autorkę alei włókniarek reportażu o WP arkach głównie w łódzkich dziewiętnastego i dwudziestego wieku, ale niezwykle ciekawego, który po szczegóły w szczególe czy krok po kroku właśnie odkrywa liczy przypomina historię ruchu robotniczego czy pracy kobiet i właśnie ten szczegół poszczególne dla mnie uderzające jak można zapomnieć o w różnych miejscach archiwach literaturze pamięci o tak wielu ważnych wydarzeniach i Marta Madejska przypomina wrócimy do rozmowy po informacjach światu pod blond lub 6 Marta Madejska autorka alei włókniarek jest cały czas państwa gościem w studiu Radia TOK FM w Łodzi to jest opowieść o tym jak przez kilkanaście godzin dziennie przez 6 dni w tygodniu przez kilkadziesiąt lat życia, jeżeli tylko było szczęście i koniunktura wypracowały opowieść o Łodzi, której wiemy to już przypomniany fakt rozwijała się w dziewiętnastym wieku dramatycznie gorzej nie przypominam, że rozwijała się również pracą kobiet i uczestnictwem kobiet w strajkach i to co wydaje się bardzo ciekawe to jest to, że nigdy pani od k przypomina o o tych kobietach i poszukuje śladów ich to oprócz tego, że nie chce otworzyć jednak to straszne warunki pracy dziewiętnastowiecznej czy w Polsce dwudziestolecia międzywojennego, ale nie tylko pisze właśnie o tym, się z tej perspektywy rzeki to było straszne być wtedy pracownikiem fabryki, ale również po podkreśla przy tym z takich wątek emancypacyjne to znaczy w tym taka dwuznaczność z 1 strony to praca czyniła z nich wolała de facto ludzi w tym kobiety, ale z drugiej strony do fabryki dawały im większą wolność niż inne dostępne dla nich możliwość w życiu czy bardzo się też, że pani wysłuchiwać, kiedy czasem czytam pierwsze recenzje książki ty się w bardzo obawiam czy w ogóle jest widoczny to co starałam się pokazać tych bardzo trudno pokazać, bo to jest jak byśmy powiedzieli z języka filozofii dialektyczny taki dialog owe to znaczy te czynniki, które wydają się nam tak zupełnie rozbieżne i linii KLM i od siebie różniące się one się wbrew pozorom nie znoszą nie wykluczają to znaczy to prawo pracy rzeczywiście była na fatalnych warunkach nabyła czasem zniewalające nie Juras również upodlenia ducha natomiast jednocześnie ma ona była jakimś etapem ich emancypacji w zależności od co oczywiście też okresu i właśnie tej koniunktury, ale ona dawała kobietom niezależność finansową to znaczy to zarabianie pieniędzy, które pojawiają się w gotówce w jej ręku el Nino ono naprawdę MF miało ogromne znaczenie szczególnie właśnie w tym w tym dziewiętnastym wieku co więcej Chin wiele z tych robotnic i to było dla mnie chyba jednak pewnym zaskoczeniem może na wiele takich relacji z różnych okresów się napotkała ERM w jakiś sposób lubiła swoją pracę w celach czerpało z niej transakcje czy też czuło się potrzebnymi UE społecznie czy też po prostu lubiłem to ten pęd maszyn tu produkcje te stałe wyzwanie takie mechaniczne niektóre również fatalnie wspominam tu prace i mówiły, że to jest piekło drugiemu w tej postawy postawy były są zróżnicowane jak widzimy problem polega na tym, że to nie było także mogły to prace wybrać tylko te osoby, które inne, które ją lubiły czerpały z niej satysfakcję tylko Rennes w rytm tak się nim względów znajdowały się w nim również osoby, które nie chcą wykonywać -li Ga ze jeśli się czas zaznaczymy o tyle te warunki pracy na to auto na, toteż jest przy okazji tej historii kobiet robotnic na pewno wychodzi bardzo dużą tej historii powolnego uzyskiwania praw pracowniczych, bo też radzą też zdaje, że to zostało lekko śniegiem nadane w Łasku fabrykanta natomiast to wszystko zostało wywalczone lub wy dyskutowane różnymi argumentami to strajkiem Czech czy innymi może byłby dla mnie przyznam najbardziej uderzające podczas lektury już to mówią albo, którzy stąd też jak to w zapomnienie remont jak ono jest wiele o wielowątkowe czy wieloetapowe czy to nie tylko o to, że zapomniano o 1 strajk czy, że ulica nazywa się aleją Włókniarzy ani aleją włókniarek i czy to, że u Reymonta jest w zasadzie 1 kobieta bohaterka zmienia i nazwiska już jest tak MF czy torze wiek dziewiętnasty nazywamy wiekiem pary ani koniecznie już w wiekiem bawełny, ale też w proces uderzające jest to ciągła walka pani z tym, żeby z 1 strony pokazać właśnie, że to był ruch współpraca wielu kobiet, że tutaj nie mamy tego 1 bohatera, który uosabia to wszystko załatwia dla innych tylko to jest, bo praca wielu, ale z drugiej strony, żeby walczyć z takim przekonaniem szczególnie tutaj w Polsce rozpowszechnione na początku lat dziewięćdziesiątych, a jakiś taki czarnej bez wolnej biernej ma się on chce i to coś się wydawało niezwykle ciekawe i trudne jak je jak to właśnie dobrze pokazali, żeby nie popaść albo w tym taką opowieść heroizm ująć samą jednostkę albo z drugiej strony no nie zarysować właśnie takie pisma z bezimiennej bezwolne i nie tak to było to było bardzo trudne ja tu książkę PN tworzą w sumie bardzo długo miałam wiele lat, żeby się zastanawiać, a potem już ostatnie 2 lata kończyny książki też po jakimś intensywnym procesem psychicznym buduje się kumuluje, którzy tego nie pamiętamy jest wynikiem skumulowania znów bardzo wielu czynników nie zawsze tak rozwlekle opowiadam o tym wszystkim nic w łączą duże dygresje natychmiast z prawej skomplikowane, bo jest problem takiego w ogóle wyparcie historii ludowej i Społem i stereotypu zbudowanego w latach dziewięćdziesiątych mam wrażenie, że on, że to wszystko od o robotnikach to była tylko propaganda peerelowska należy to wszystko wylać jest taki problem, że w ogóle nasi nie uczy historii gospodarczej również społecznej gospodarczej, czyli nie uczy się o nas nas o przemyślenie uczy się nocą procesach społecznych i t d. jeśli iść po patrzymy z jakiegoś takiego notes trochę jak oglądanie miasta mam wrażenie jako obronę miasto z lotu śmigłowca albo może jeszcze samoloty jeszcze wyższego niż śmigłowiec NATO widzimy masę prac widzimy te mróweczki widzimy te leki arterie wszystko się tam przesuwa nic nie jest specjalnie określonemu wyzwaniem jest, żeby się temu przyjrzeć i zobaczyć, że domy też stanowimy jakąś masę jeśli spojrzymy z tej wielkiej odległej zdystansowany, a może nieżyczliwe perspektywy, ale no my też mamy swoją osobowość indywidualność każdy ma swoją osobowość indywidualność każdego wpływa na rzeczywistość każdy też podejmą jakieś decyzje IMI to są decyzje są absolutnie indywidualistyczny krytyki studia wybiorę się w ogóle mam taką możliwość walczyłem te poprzednie pokolenia, a czasem to są decyzje dotyczącemu mojego udziału w społeczeństwie czy nawet przyłączy się do strajku kwity na ulicy czy będą mówią językiem nienawiści, bo taka jest teraz moda na wesoło to wszystko jest takie właśnie dialogowe i chciałbym teraz słuchaczom szczególnie mu, by części rzucić wyzwanie to znaczy spróbować przekonać państwa do sięgnięcia po książkę Marty Badeński Romney szczególnie właśnie tym, którzy nie rozumieją, dlaczego nie wszyscy czerpią z transformacji opowieść o polskiej transformacji wyłącznie dumę i takie poczucie że, że rząd od tak strasznie wszystko się udało mu być może to w tej książce znajdziecie państwo to inne perspektywy, które pokażą, dlaczego nie wszyscy to podzielają to znaczy, dlaczego nie wszyscy może mają takie doświadczenie i wydaje się, że dzieje się coś o tyle ciekawego, że ta książka też można wpisać się spór pokoleniowy to znaczy, że złom złodziej coraz więcej mamy takich prac to znaczy przypominanie rewolucji 1905 przypominają czekam aż do historii tego miasta historii właśnie Robotniczej, ale dopiero może to robić pani pokolenie DM może tak jest rzeczywiście w kilku wywiadach pytana o to jak to jest, że ja się zająć historią, a Lennon przywoływał pan różne teksty kultury reportaże filmy akcji aktywisty rocznej kulturalne, które są nie tylko z Łodzi, które pokazują, że rzeczywiście trafiliśmy trochę w taki moment, kiedy moje pokolenie, a MO ogląda się wstecz wsteczną zaczynamy zadawać pytania o tę jakże nasi dziadkowie pradziadkowie rodzice i ale co się właściwie wydarzyło w latach dziewięćdziesiątych, który ledwie pamiętamy prawda sędziowie w ogóle zszywane sobie ten obraz w głowie tym jakoś to wciąż wciąż jest tak wiele słabo uchwytne, ale chciałam też powiedzieć, że przecież oprócz wszystkich inicjatyw, które złodziej, który też pani wymieniła ostatnio powstaje już prawie jest na ukończeniu film Symfonia fabryki Ursus, który rozgrywa się właściwie na UG w ruinach dawnej fabryki traktorów i gmin jest premiera filmu PGR obrazy jest to projekty z stoczniowe z Trójmiasta mam wrażenie też jednak Zacharczenko historyk PRL-u, ale też co się stało wydarzyło w czasie transformacji industrialne na Śląsku też przypominają, czyli MGS w Łodzi na pewno wychodzi jakiś silny głos myślę, że dlatego, że to miasto dopiero w ostatnich latach strusie intensywnie zmieniać ono było ono zostało bardzo mocno Tusk dotknięte przez transformację IT strukturalne nierówności były po prostu widoczne gołym okiem bardzo dużo osób popchnęło to po prostu zadawania sobie pytanie może wcześniejszy niż w innych miastach, w których się trochę lepiej powodziło natomiast widać, że to nie jest wyłącznie łódzka specyfika jeśli połączymy te wszystkie te wszystkie nitki to widać, że chyba pan chyba jest coś takiego co by w latach siedemdziesiątych można zauważyć, że reżyserzy oby oglądają się na przodowników pracy czy na ich poprze, uprzedzając ich pokolenie to powojenne zaraz też próbują ich zrozumieć dlaczego, dlaczego oni tak działali, dlaczego chcieli w tym brać udział 400 wali się w to wciągnąć inne podobnie my jakoś oglądamy i też na nowo rozumiemy pewne rzeczy chyba również ze względu nie tylko na taką sytuację, choć polityczna ma też sytuacje właśnie pracownik czuje ekonomiczną, która mnie denerwuje właśnie przy okazji książki, mówi że nic nie zmieniło od dziewiętnastego wieku, bo co do pani zaznaczyła zmieniły się bardzo niech zmienią się w dużo, gdy tylko ja czasem jak dyskusja o umowach śmieciowych słyszałem to myślę sobie, że to jest całe zwycięstwo tych 100 lat czy ten cały to co wywalczone zostało zapisane w kodeksie pracy a kiedy pracujemy poza kodeksem pracy no to chcę tego co to nam się nie należy albo nie nie całość tego wywalczonego, tak więc to jest dziś zmieniło ach tak etosu etosu przeróżne nowe metody są mechanizmy, które w starej, które są powtarzalne możemy zaobserwować pewne mechanizmy naprawdę jeszcze byśmy zrozumieli dobrze to historia 19 dwudziesto wieczną to może łatwiej byłoby nam zrozumieć inną LT to co się dzieje teraz np. przecież fenomen takich psychologicznych skutków bezrobocia które, które są ewidentne, które były badane już w międzywojniu, ale potem zaczęła, bo u nas w latach dziewięćdziesiątych zaczęła jednak imponować retoryka, że bezrobocie jest wyłącznie indywidualną winą bezrobotnego prawda, a i jak to się z rady to sobie poradzi na tym, żeby się są też takie mechanizmy, które się pojawiał jako nowe mechanizmy, które cały czas jakoś przetwarzają i Anną grunt to jest dość skomplikowana rzeczywistość, do której zrozumienia nie dostaliśmy, bo wiele narzędzi jabłka to od wielu lat staram się dopytywać się, iż ekonomiczna opracowania, żeby w ogóle zrozumieć wczuć się znajduje jako osoba dorosła, która po prostu w w wieku lat 30 po raz pierwszy dostałam normalną pracę, bo też, że mam nasi na nas na koncert całe lata tzw. prekariatu i niestabilnego zatrudnienia i t d. tym syn, więc tak to skomplikowana i myślę, że też chciałabym zachęcić do sięgnięcia gminne były rzecz, żeby sięgnąć po lektura tej tego reportażu wszystkich szkoleń tych, którzy mnie nie do końca rozumieją albo nie dają się przekonać się ciemne blond nazwałabym to może dzisiejszym rywalkom feministycznym to znaczy, o co chodzi, dlaczego może to jest czepialstwo to znaczy to jest też jednak opowieść o tym jak rok właśnie po kroku kobiety wywalczyły nikim tego nie nadał sobie pewne prawa do miast takie jest takie zdanie pani reportażu to znów słabo nam się skleja w głowach, że kobiety, które wg prawa były wieczyście małoletnie, które pamiętały głód podczas lokautu, w którym chodziły do szkoły i ledwo mogły czytać przeczytać fabryczne książeczki regulaminowe wciąż wciąż jeszcze żył w czasach, kiedy rodzili się i dorastają nasi rodzice mogło być naszymi produktami były naszymi prababka ami gros mąż pani pamięta prababka i ona również jakość jest inspiracją do tego reportażu nie to oznacza koniec MPO babkę pierwsza odpowiedź tak natomiast druga o, tyle że nie żart akurat ta prababka, która mogłaby się wpisywać tu historie to jest tak nigdy nie poznała mec sprawa paktu pamiętam jest dla mnie ważnym punktem odnośnym bojach pamiętam właśnie pamiętam bym, chociaż ona zmarłej byłam dzieckiem to jednak jest jakość obsługi niewyraźne postacią, którą miał okazję poznać spotkać w swoim życiu i ona po pierwszych urodzin kobietę, która miała pełnię praw politycznych w euro mogła głosować w 1918 roku przyznano kobietom w Polsce prawo wyborcze, a to i tak był tylko domem przykładamy mocną wagę do tych praw wyborczych to co było dla mnie sporym odkryciem przy spalaniu historii kobiet dzięki też badać Kombii historykom przez Marta Sikorska Kowalska łódzka historyczka, która opisuje ten trend ten moment, że oprócz tych praw wyborczych był cały zakres spra w dotyczących np. podległości wobec męża i to wieczyście małoletnie to jest cytat z kodeksu na Polańskiego, który przejął potem w jaki sposób przejął królestwo polskiej tam kobieta nie mogła nawet podjąć pracy bez zgody męża nie mogła mieszkać, gdzie indziej niż mąż nie mogła mieć wydanych dokumentów bez zgody męża, więc tam to jest naprawdę cały system, ale takich złożonych prawd podległości, które naprawdę zacząłby się zmieniane bardzo powoli na początku dwudziestego wieku, a potem dopiero w międzywojniu się ostatecznie niektóre zostały zażegnane, chociaż n p . jeśli chodzi o prawa pracownicze służby to one dopiero w zostały z zmienione razem z likwidacją czegoś takiego jak służba po drugiej wojny światowej Ryś z lewej jest, iż każde państwo doczytać się w reportażu Marii badeńskiej aleja włókniarek electrum wydało wydawnictwo czarne właśnie rzuciłam wyzwania, ale naprawdę jest z pełną sympatią bardzo, gdyby chciała, by zachęcić państwo tych, którzy może naturalnie niż sięgnęłyby takie reportaże, by to zrobili i napisali maila czy tutaj do Radia TOK FM na adres z światopogląd ma potok kropkę FM 30 BM do do wydawnictwa Bosz to bardzo ciekawa jak bardzo ta książka może wpłynąć na państwa zdanie albo jak bardzo coś was tam oburzają wrzucamy też to jest dobry potem reżyser bardzo ciekawa zachęcam tak proszę pisać Marta Madejska autorka oba państwa gościem w studiu Radia TOK FM w Łodzi bardzo dziękuję bardzo cienkie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA