REKLAMA

Tęcza na pl. Zbawiciela – o pomnikach queerowych mówi dr Katarzyna Wojnicka

OFF Czarek
Data emisji:
2018-08-31 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa mają gości jest dr Katarzyna Wojnicka z inwestycją w Leeds, czyli Uniwersytetu w Leeds w Leeds Pavlic w dzień dobry witam panie bardzo różne, kiedy mówił w Warszawie współczesnej to nie sposób nie wspomnieć o tak znanej warszawskiej Tęczy, czyli instalacji na placu Zbawiciela, która była potem się zmyła, ale teraz powraca my instalacja, która była Rozwiń » wielokrotnie podpalana i która stała się właściwie takim w w symbole myśli właśnie tylko Warszawy Alone zyskała netto ogólnopolski wymiar, a nawet jej sława czy też zła lub dobra dotarła poza granice Polski no ale gdy te nasze rozmowy o Tęczy na placu Zbawiciela to są rozmowy z osób z różnymi opiniami, a pani się postanowiła zająć naukowo Tęczą na placu Zbawiciela tak to prawda nie byłam tylko ja, ponieważ ja pracuję w większym zespole osób, które generalnie zajmują się badaniem, a społecznego znaczenia tzw. AAA pomników wirowe w co znaczy, a on instalacji, a obiektów sztuki usytuowany w przestrzeni publicznej, które w, jaki sposób wiążą się z mniejszościami seksualnymi sama albo pomnikami upamiętniającymi ofiary prześladowań np. nazistowskich AM homoseksualnych mężczyzn albo np. mają za zadanie upamiętnienie jakiś ważnych wydarzeń dla ruchu LGBT Kijów np. jak ma to miejsce w nowym Jorku albo też w jaki sposób w bardziej w na zasadzie jak gdyby ataki dyskusyjnej praktyki zostały skojarzone ze mniejszościom seksualnym z ruchem LGBT kiły i to właśnie jest przypadek warszawskiej Tęczy, która na samym początku, ale nie była zaprojektowana wyłącznie jako, a właśnie pomnik Mbanku i rowy miała dużo więcej różnych znaczeń nadanych przez artystkę nawet natomiast w trakcie prawda tutaj takich ożywionych polskich debat politycznych w którymś momencie został bardzo silnie kojarzona właśnie, a z tego typu run działalnością społeczną i z tego typu man zbiorowością na czym ma polegać na czym polegają pani badania jak na jaki aspekt w tym takich pomników szczególnie w przypadku tej Tęczy warszawski to nie interesuje najbardziej, ale najbardziej interesuje nas to w jaki sposób tego typu pomniki, a wpływają na postrzeganie osób LGBT Kijów, a czy ich sytuacja ulega zmianie czy one w jaki sposób mają w ogóle na zmianę społeczną jako taką, która ma doprowadzić praw do pełnej równości wszystkich osób hetero nieheteroseksualnych, ale oczywiście mamy tam mnóstwo różnych takich, a bardziej szczegółowych pytań badawczych pytamy o to w jaki sposób percepcja tych pomników zmieniała się w perspektywie historycznej, bo niektóre z nich zostały Dean postawione w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, więc jak sytuacja również wtedy wyglądała inaczej, jeżeli mówimy o o o przedstawicielach mniejszości seksualnych pytamy również o to w jaki sposób ludzie, a on a jakby projektują swoje interakcje z tymi pomnikami, ponieważ większość z nich ma charakter raczej takiej amal tradycyjny taniec solo, a postacie jakichś ważnych osób postawione na cokole, których nie można dotknąć zobaczyć instalacje, które są takie bardzo Józef Andrzej można przy nich stanąć może zrobić zdjęcie można dotknąć może objąć można prawda wykonać Kiss własną Platformę z co też miał miejsce w środku tańczy ze skosem interesuje nas to też jako ludzie po prostu wchodzą interakcje z tego typu obiektami i czegoś pani życia w trakcie badań nad rowerem jeździmy na gwarancji, że na plac Zbawiciela znaczy, że film na finał, a wszystkie po 311 oczek zna, ale już dziś tak to jest jednak Akademia, więc my działamy wolno, ale skutecznie w Calais, niemniej jednak, ale są najbardziej mnie zaskoczyło może on może nie zaskoczyło co było najbardziej takim, a ewidentnym, a odkryciem, a co to, czego dowiedziałam się podczas gdy zaczęłam konfrontować właśnie ten czas z tym co aż do czego dowiedzieliśmy się w nowym Jorku, ponieważ nasze badanie zaczęło się kilka miesięcy temu i pierwszym nam pierwsze miejsca, w którym a przeprowadzaliśmy wywiady obserwacje różnego rodzaju inne działania naukowe był nowy Jork tam tam na warsztat wzięliśmy Angeli Polesie ma Niemen, który zlokalizowany we władztwie, lecz w Polsce ze PAK i jego zadaniem jest, a jak, gdyby upamiętnienie wydarzeń z sześćdziesiątego dziewiątego roku, kiedy to, a miał miejsce tzw. nastaną in, grając to znaczy grupy osób nieheteroseksualnych sprzeciwiły się agresji policji, która dojeżdżała ich naprawdę miejsca, w których się spotykali i to był początek takiego współczesnego ruchu, a dietetyki amerykańskiego to jest bardzo bardzo ważny moment i ten pomnik właśnie go upamiętnia, gdyby od samego początku taka była jego intencja ten pomnik został stworzony pod koniec lat siedemdziesiątych dziesiątą rocznicę stanu Maine grając, ale i osobom, które były zaangażowane w jego powstanie instalacje zajęło ponad 10 lat po też 13, bo on dopiero w dziewięćdziesiątym drugim został postawiony w parku, żeby doprowadzić układ instalacji, więc też była to troszeczkę droga przez mękę, więc też nie było łatwo samego początku, ale to był dziewięćdziesiąty drugi, a teraz mamy 2018 i ten pomnik oczywiście tam stoi ludzie, gdyby tam przychodzą tylko co jest istotne to jest to, że przychodzą tam głównie turyści, a oni są obecne w przewodnikach, a w wszystkie niewielu portale turystyczne nowojorskie również informują o a jakby istniejącego pomnika natomiast on funkcjonuje w przestrzeni takiej, a nie funkcjonuje świadomość nowojorczyków było bardzo mi trudno znaleźć osoby, które nie mieszkają w okolicy bardzo bliskiej, który w ogóle słyszało o jego istnieniu, jakby słyszała ostro moim tym barze, w którym odbyły się zamieszki natomiast z tym pomniki zupełnie nierozpoznawalny, mimo że istnieją tam ciągle jest, ale i to właśnie, bo taka pierwsza rzecz żal do sieci łam, że ludzie w ogóle jak o nim nie wie co takiego nie opowiadam to wszyscy toną kokainy co stoi sobie to jakiś pomnik na 2 gejów lesbijki spokojnie po co w ogóle pytać jak typowe podsycanie, a więc istniejący pomnik troszeczkę nie istnieje świadomości społecznej ludzi, którzy mieszkają w tym mieście co z dokładnym przeciwieństwem tego co się dzieje z tańczące czy niema fizycznie na nie istnieje od 2015 roku odznaczona istnieje, ale leży w magazynach CW natomiast ona cały czas istnieje świadomości społecznej kogokolwiek nie zapyta się na temat Tęczy czy Warszawie czy poza Warszawą nawet wszyscy wiedzą żona była i wszyscy mają opinię nektar, gdzie wczoraj rozmawiałem z osobą właśnie co przyjechała zza oceanu i jedno z pierwszych pytań to jest takie czy ten cel jest rzeczy będzie, bo usłyszałam, że to, że ma wrócić do akt sprawy właśnie do czynienia z fenomenem, który dotarł poza granice Polski i który w pewien sposób trudno jest od jedno 100 km, które identyfikują Warszawę i absolutnie tak, czyli w porównaniu z Nowym Jorkiem mamy sytuację odwrotną tam jest pomnik pomnik tych, którzy znają przyjezdni, a lokalsi rozumie że, że oni mogą być obojętni wobec niego wypadałoby przynajmniej wiedzieć, że coś takiego jest moje okolice gdy, a w Warszawie mamy sytuację, gdzie pomnika nie ma Tęczy na placu Zbawiciela nie ma natomiast ona jest wiecznie żywa wciąż żywa świadomości absolutnie dokładnie tak to jest 1 to jest jedno z największych wad co tak powiem odkryć taki właśnie nasz specyficzny fenomen i właśnie w tym kontekście badanie pamięci społecznej z niesamowicie ciekawe ponieważ, jakby w ciekawej też proste, bo nie ma problemu jak gdyby zidentyfikowanie osób, które mogłyby cokolwiek powiedzieć o talencie to jest coraz gorszych mogąc powiedzieć nie może też takie polskie drony każdy ma opinię każdy temat ale, ale tak to jest po prostu bardzo bardzo ciekawe i bardzo jest bardzo komfortowa sytuacja badawcza również co cukry, w czym zarzucić lotką i trafić osoby, które nam powie coś wymyślać czy Memo troszeczkę bardziej, że tak powiem wysublimowaną gamety to mogę doboru próby, niemniej jednak tak, jeżeli jeżeli, a jeżeli mielibyśmy taki pomysł na pewno to by wyszło w Warszawie na pewno by się nie udało w nowym Jorku do naszej tęczowej rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje już za chwilę o godzinie dziesiątej 20 studio dr Katarzyna Wojnicka socjolożka z inwestują w Leeds, czyli Uniwersytetu w Leeds w wielkiej Brytanii przeciw futbolówki, ale w drzwiach studio dr Katarzyna Wojnicka z uniwersytetu Leeds w wielkiej Brytanii wracamy do naszej tęczowej rozmowę o wierze pozyskaliście osób do badań przez różne media społecznościowe ale by chciał właśnie dowiedzieć się, więc od metodologii, bo los rzeźby te badania coś nam pokazały to chyba nie tylko należy spotkać się zupami, które chcą z nami rozmawiać, ale jak my też wybrać osoby, które absolutnie się zapełnić pewną przypadkowość pełną reprezentatywność tych badań na wschód znaczy tak zaczyna od reprezentatywności są badania jakościowe, więc nikt z nas nie aspiruje do przeprowadzenia jakichkolwiek reprezentatywnych, a badanie i tworzenia jakiś ogólnych po prostu tata Oli, tudzież wniosków, które można później rozciąga się całą populację sobie wieści na początku nie natomiast oczywiście, że w naszej próbie w naszej tamtym czasie, jakby w naszym, a projekcje metodologicznym mamy kilka takich kategorii osób z tym chcielibyśmy rozmawiać, ale i przede wszystkim robimy na 50 wywiadów pogłębionych w każdym miejscu coś jest naprawdę dosyć, ale dosyć na wysoką na wysoką liczbą wywiadów pogłębionych ile jest miejsce w 33028 jedno 1  000 050 wywiadów pogłębionych robimy również wywiady grupowe ZOZ wnioskowane wywiady, a Fokus tzw . no i oczywiście obserwacja uczestnicząca, chociaż obserwacja uczestnicząca w braku lepszych nie ma, ale jego obiektu, która interesuje jest dosyć takim ekstrawaganckim pomysłem może fantom mowa fantom czy tańcząca, obserwując ich tak, chociaż z drugiej strony wie pan o tym, że pan ścięły race SL miłością nie wyklucza jeszcze 1 organizacją, a pozarządową zorganizowały taki performer z podtytułem powrót Tęczy na placu Zbawiciela, a więc wtedy oczywiście to są te momenty, kiedy się rok obserwacji wiadomo, a natomiast, jeżeli chodzi o napad na pytania odnośnie do osób z tymi rozmawiamy to mamy takie 4 główne kategorie pierwsza kategoria to są tzw. kluczowi aktorzy kluczowa aktorki, czyli osoby, które w, jaki sposób bezpośrednio głównie zawodowo, tudzież na rano przestrzeń swojego życia nie wiem, jakiej działalności społecznie Kawski były zaangażowane nie wiem za powstawanie Tęczy w swej instalacji jest jej później, a on konserwację ochrona i t d. później te instalacje, więc n p . są osoby, które pracowały w Instytucie Adama Mickiewicza, który prawda była właścicielem, a właścicielem Tęczy swego czasu tez Julita Wójcik, która jest autorką tenże to mogą być osoby, które współpracowały z nią podczas ery produkowania wytworzenia wnętrze, a to mogą być osoby z c z centrum sztuki współczesnej, które obecnie, jakby LM są odpowiedzialne za tenże, jakby warto byłoby wiedzieć, jaki jest plan na ten czy w przyszłości nie wiem takie taki test fantazja, bo raczej nie sądzę, żeby to się udała, ale przecież wszyscy kandydaci na prezydenta Warszawy również wypowiadania się na temat tego, jaki jest ich zdanie na temat przyszłości ten czy, więc to było niesamowicie ciekawe, że się dowiedzieć w ogóle jak co myślą o sobie wszyscy ci panowie żyjemy w ciekawych czasach, kiedy kandydatów na wzrost ich miasta można pytać o to, jakie ma plany względem innych pomnika, który byłby to czy instalacji właściwie artystycznej, która była, której nie ma fascynujące tak też są uważani w tym czasie jest fascynująca na trawce, a on drugą grupą aktorek aktorów to są, a i tzw. aktywiści aktywistki, czyli osoby zaangażowane w działalność różnego rodzaju NGO-sów przede wszystkim acz, gdy Kijów może LGBT kiju a, czyli innymi Lambda KPCh i t d. tak, ale miłość nie wyklucza, ale też interesują nas kupienie n p . ludzie, którzy są zaangażowani w działalność ruchów miejskich interesują nas Pieniążka lokalnych, a polityków albo ludzi aspirujących do bycia lokalnymi politykami i tutaj jest naprawdę duże, że tak powiem duże spektrum opinii na temat Tęczy od ran absolutnej afirmacji poprzez, a no powiedzmy, że ambiwalentne uczucia, a skończywszy na osobach, które po prostu były przeciwne stawiania tańczy jej po prostu obecności w tamtym, a on, a w tamtym miejscu przy pierwszej grupie pomyślał sobie, że mówiła pani o osobach, które są, który był zaangażowany, jakby z bezpośrednio niższy ciekawe byłoby porównać z osobami, które były zaangażowane bezpośrednio lub spalanie tej Tęczy w kilku instancjach, bo one w pewnym sensie też kreowały poprzez destrukcję w takt, tyle że tego typu osoby, a to już jest kolejnym pytaniem bardzo metodologiczne związane z etyką badań społecznych z bezpieczeństwem ze, a w nos wieloma różnymi takimi kwestiami, które Merkel to tutaj, a on często dyskutujemy sobie nasze wąskie grono naukowców, ale tak no oczywiście głos tych osób też jest ważny przy czym wtedy musimy cały czas zadawać sobie pytanie na ile udzielanie głosu pewnym grupom tak bez krytycznego namysłu bez krytycznych pytają pytań, które naprawdę mogą je wyprowadzić równowagi, jakby ma sens tak Boya jest przeciw Night wystawianiu ENA nie wiem znaku równości między nie wiem no osobami, które działają w ruchach LGBT kiły na szkodę osobom, które działają wolne, że no, bo one też mają jakąś opinię na temat, a na temat tańczy natomiast, jakby udzielanie głosu na równych prawach w tym momencie nie do końca zgadza się z moim światopoglądem jestem jak ja oficer w ogóle rolę socjologii w krytycznej w dyrektywie w kreowaniu dyskursu naukowego czy naukowiec nie powinien pozostaje swoich poglądów jednakowoż poza badaniami nie, dlaczego miałby co robić no bo myślę sobie, że to może wpłynąć na wynik badań dna, czyli badania staje się wtedy mniej naukowe, a bardziej stają się pełną opinię czy też ma manifestacją taki test bardzo stara dyskusja, która cały czas, gdyby się toczy między socjologią podarowano w takim bardzo pozytywistyczne sposób, że naukowcy w ogóle są cyborgami, którzy nie mają własnych uczuć własnych opinii, którzy nie są osadzenie w strukturze społecznej nie mają jakichś tam określonych pozycji natomiast aleja jestem raczej ja pochodzę z portu ostrogi krytycznej w 2 przede wszystkim zastanawiam się nad sobą na tym co my wnosimy do taniej co my reprezentujemy sobą, więc ja bardzo staram się być obiektywna natomiast, jakby założeń co jest na takie zasady, że ja wiem, że nie jest obiektywna ale jakby dąży do obiektywizmu, który nie może być osiągnięty wolę sobie w kontekście tzw. eksperymentu SPR, czyli eksperymentu więziennego Philipa Zimbardo, który właściwie dzisiaj już wiemy, że w całości można go wyrzucić śmieci znaczy, że jego wnioski są wnioskami, gdy wysłanymi z własnego palca one czy dopiero gdy ujawnienie wszystkich dokumentów pokazało, że doba pewna wizja, którą z badań od początku wizja, którą realizował i nie bardzo zestresowany obiektywnymi wynikami szkoły ZS zwane, żeby wyszło to co wciąż nie wyszło na nie jest różnica jednak między jak CBA przyznanie się, dlatego że badaczy nie jest po prostu osobą spoza kontekstu i zawsze jest uwikłany w różnego rodzaju relacje społeczne w związku z tym założenia nie subiektywne jestem kobietą jest jakby oczywiście w pewien sposób to wpływa na rozwój badań może nie w tym projekcie jasne, ale z innych ja jestem nie wiem z małego miasteczka, więc też wpływa na to w jaki sposób ja widzę rzeczywistość nikt nie stanie odseparować się chodzenie po swojej tożsamości i od tego kim jest w jaki sposób jedno zlotemu w społeczeństwie, więc stwierdzenia typu tak naukowcy są stuprocentowo obiektywnie może sobie wróci do kosza, bo nikt nie jest ważna jest, żeby zdawać sobie z tego sprawę, żeby to w jaki sposób problematyce chować również w trakcie badań Więcek Abe, a tak to jest jedno natomiast stawiają sobie, iż tezy i przechowywanie badań po to, żeby potwierdzić swoje hipotezy, tudzież przypuszczenia te zupełnie coś innego, więc jak tutaj wymiesza tylko w porządku w wracałem do Tęczy przyznaje, że tak jak swoje lata i były wcześniej badania trwają czy wyciąganie wniosków trwa, ale ale, czego się pani wiedziała co w działalność w 2 dzieją się mnóstwo rzeczy, a co mnie najbardziej interesuje znowu było nam przez to, że dopiero wróciłam z nowego Jorku i cały czas jeszcze jestem tam też ogląda Ekscelencja cały czas porównuje i widzę i staram się znać różnice podobieństwa, a w kontekście właśnie amerykańskim i polskim, ale i co mnie najbardziej teraz interesuje w ogóle zawsze coś co nie bardzo interesuje to jest konflikt konflikty wywołują tego typu AM tego typu instalacje i w przypadku Stanów zjednoczonych ten konflikt Real jak ja sobie zdefiniowano jako konflikt wewnętrzny co znaczy ta instalacja ta rzeźba w stanach w ogóle, gdyby nie w nie nie budzi jakiegoś publicznego nie wiem dyskursu dyskusji na temat milicji nie wiem, jaki sprzeczek między zwolennikami przeciwnikami nie wiem osobami LGBT kiła np. z osobami bardziej zorientowane mi konserwatywnie CBA Michniewicza jest tym bardziej ułatwia sprawę natomiast RAF on budzi pewnego rodzaju konflikt, ale jest konflikt wewnętrzny, który rozgrywa się na przestrzeni właśnie, a ruchu LGBT kiju, bo ten pomnik przez młodsze pokolenie pokolenie osób, które niekoniecznie są już białe z klasy średniej, czyli o mniej więcej taka była wtedy konstrukcja tego ruchu w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych nie są mężczyznami nie są linearne, czyli np. nie identyfikują się ani z kobiecością ani z męskością, gdyby one twierdzą, że sam pomnik w ogóle nie reprezentuje pod koniec biały on przedstawia białe osoby tam jest para gejów i para lesbijek, więc to jest tylko i wyłącznie takich oponach ma aktywny sposób postrzegania społeczności, która w tym momencie się zupełnie inna, czyli opresja w ramach opresji nie opresja tylko brak reprezentatywności i oczywiście to można wytłumaczyć różnymi historycznymi prawda tutaj zawirowaniami natomiast, jeżeli ktokolwiek dyskutuje na temat tego pomnika to są właśnie osoby z ruchu, czyli w środku tak to bardzo ciekaw co pani mówi, bo się sobie, że w z 1 strony to trochę tak jak powiedzmy sprawa z autorskich, więc Les jest taka klauzula w umowie, że nielegalna zresztą, że zastrzegał sobie też eksploatacji czegoś na technologiami, których jeszcze niemal będą w przyszłości mówi oraz nielegalnego nie można powiedzieć zastrzega sobie coś, czego jeszcze nie ma, więc tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją, czyli że ktoś w danej sytuacji w danym kontekście kulturowym społecznym i politycznym inny upamiętnia jakieś zjawisko czy jakąś osobę i teraz trudno wybiec w przyszłość Stolat i i stwierdzić, że to zjawisko nie będzie za 100 laty reprezentowało tego problemu n p . z badania bardzo dobrze z drugiej strony nie no właśnie mamy też do czynienia z z pewną myśl, którą win dobrze skoro mówimy o akceptacji pomimo nie różności różnorodności na to czy są jakieś sposoby wyrażenia tego właśnie taki sposób, żeby one były w pewnym sensie uniwersalne czy jak najdłużej Universal absolutnie tutaj z kolei wchodzimy skromna jak gdyby realna na na poziom, a z socjologii sztuki tak, bo tamten pomnik nie wiem czy pan go widział z obrotu klasyczny sposób jak gdyby realny Integer PL prezentacji na niemal klasyczny pomnik tak ludzie osoby może nie słynna, ale wciąż jeszcze testy, a to są po prostu postacie takie są białe także w sensie wykonania materialnym, ale toteż, jakby białe sam się wielokrotnie słyszał właśnie to stwierdzenie faszyzmem kaukaskie rysy twarzy, czyli radość są białe osoby, które jak te były modelami modelkami i tak dołączy 2 mężczyzn stoi 1 trzyma drugiemu rękę na ramieniu, ale 2 dziewczyny siedzą na ławeczce dokładny i też stan kości to taka taki oczywiście to były lata siedemdziesiąte później 2 lata osiemdziesiąte to była zupełnie inna sytuacja realnie mniej jednak, a on właśnie Potez trochę nasze badanie, żeby zobaczyć w jaki sposób tego typu instalacje w ogóle oddziałują i co one robią ludziom sen się do czego od ręki dyskusja na taras prowadzą, jakby co jest później rezultatem tych dyskusji np. rezultatem tych dyskusji może być to, że współcześnie pomniki, które w, jaki sposób mają się wiązać ze tematyką LGBTQ kilku, ale są dużo bardziej abstrakcyjne w swojej formie co sprawia, że są dużo bardziej UAM włączające n p . w nowym Jorku to był bodajże 2012 powstał bardzo blisko zresztą Christopher park powstał Apostoła instalacja Moon and my moją majonez poświęcona ofiarom epidemii na AIDS, która co prawda zdziesiątkowała na środowisko LGBT kie głównie mężczyzn głównie białych mężczyzn w państwie, lecz w latach osiemdziesiątych na, jakkolwiek to jest RS memoriału to wiadomym jest, że jakby dotyczył on w głównej mierze właśnie społeczności gejowskiej powoli zbliżamy się do informacji Radia TOK FM, które już za chwileczkę o godzinie dziesiątej 40 państwa i moim gościem jest socjolożka z uniwersytetów Leeds dr Katarzyna Wojnicka z drze w w futbolówkę, ale w drzwiach wracamy do naszej rozmowy z państwa mają gościem jest dr Katarzyna Wojnicka Uniwersytet w Leeds, czyli inwestują w Leeds w wielkiej Brytanii inny rozmawialiśmy rozmawiamy właściwie cały czas są Tęczy, ale to rzecz warszawskiej tańczy, ale troszeczkę szerzej nasze wyroby wychodząc trochę po były poza tę kwestię kuje moni MEN z gmin w ogóle kwestia pomników jest kwestią trudną, bo one są właśnie robione trochę w pewnym kontekście i na te czasy, w których powstają w inny, a później zmieniających się czasy pokazują jak bardzo one były właśnie z krótką datą przydatności do spożycia 3 czy możemy już zarówno w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych toczy się debata czy rozwiązać z cokołów tych, którzy byli zamieszani w inny no jakoś przemoc to przykre przeciwko ludności rdzennej czy też to zmieniło się nasze myślenie no i te są różne szkoły jedni mówią tak wywalać niszczyć nie chcemy tutaj szok to podobna debata toczy się, więc w Polsce tak wszelkie kwestie związane czy pomniki związane z armią czerwoną po prostu nie chcemy ich von gminy, a z drugiej strony jest taki nurt, który mówi zostaw my, ale wyjaśnimy jak audytorzy jest pomnik w jaki sposób tak to to też może być edukacyjne wystarczy powiedzieć, że to nie jest tak, że osoba już jedno armia ma tylko same trasy, ale nasze sporo minusów tak absolutnie itd wszyscy kawę w kontekście tego projektu po 5 m obok tego pomnika, który miał się zajmuje Cage gra się anonimem jest pomnik BAM generała czy dana, który prawda no oczywiście zasłużył się bardzo dla Lalek w Białej Ameryki natomiast Trzebiel prawda jest tam plemion w a, a indiańskich, więc tak no to też jest ciekawa jak to w taki kontrast 3 BM rozdamy takiego pana atutem praca i gdyby symbol, gdyby zupełnie innego postrzegania rzeczywistości społecznej, ale tak tamta dyskusja tam się toczy jest bardzo ciekawa, a toczy się u nas rzeczka może inaczej ich można ją sobie operację analizować, ale absolutnie pomniki, mimo że wydają się być nudne tak naprawdę są fascynujące mityczni papier Kamila masowymi też tego co się dzieje społeczeństwem Stańco Stal wszyscy to wiem pomnik Smoleński wcześniej ten czas Więcek po to jest w zlotych na wojnę poznaniaków Donalda, bo Dobrzyca co z tą naszą Tęczą na warszawską co on, czego pani jeszcze dowiedział ciekawe oglądalność w 3 czy w tym tylko w kontekście warszawski czy polskim czy w odniesieniu w porównaniu z innymi pomnikami nowo odniesienia w porównaniu z na pewno rynek specyfiką w Tęczy jest to, że ona nie była takiego wspomina na samym początku żona nie była zaprojektowana właśnie po to, żeby w jaki sposób się odnosić to on na społeczności LGBT kiju naczyń 1 z interpretacji mogą to być natomiast artystka nigdy, a na początku, jakby nie powiedziała, że to jest pomnik krowy, więc i zaczął pracę w tym projekcie, toteż właśnie mieliśmy taką dyskusję, że na ile w ogóle możemy używać definicji pomnika firmowego w kontekście tańczy ana ile jest troszeczkę jak gdyby no takie wyjście przez szereg, ale jednocześnie okazuje się, że prawda tutaj w toku na różnych debat RM polskich bajek, by ona została w pewien sposób przejęta nawet nie przez środowiska LGBT kin na początku tylko bardziej przez środowiska powiedzmy, że narodowościowe, które jak, gdyby zidentyfikowały ją jako pomnik kioski tak a jakby nadały jej znaczenie w dyskursie publicznym, jakby to oni zaczęli tam dyskusje, że to jest po prostu symbole właśnie ruchu, a i właśnie od tego momentu ajent osoby z ruchu również nie wszystkie wiadomo, ale częściej, gdyby też jak uznał, że tak to z nosem, bo w takim razie nie tylko osoby z ruchu LGBT KIO, ale generalnie osoby powiedz, że progresywną liberalnej nie wiem lewicowych poglądach Max bardziej powiedzmy, że progresywnym i poglądami na kwestie takie obyczajowe więc, więc to jest Polska, a także, jakby co zostało stworzone treść może była inna intencja naturalne w jogurcie tak w dyskursie jak gdyby psia interpretowano na znaczenie tegoż obiektu w trzeciej strony to jest prawda sztuka więc, jakby specyfiką sztuki jest dowożona funkcjonuje jako powiedzmy że, a takie połączenie intencja artystów jak gdyby tego w jaki sposób odbierają publiczność więcej, gdyby to też było ciekawe właśnie takie tam nieciekawa po prostu ewolucja tego w jaki sposób ten czas zaczęła być postrzegana i kto jakim ostrzegał po oczywiście z dzika narracji tego czym jest wnętrza i czym powinnam Wenecji i co oznacza, jakie powinny być silosy tsunami was 5, a więc przypomnę, że Donald na pewno jest narracja, a która dotyczy właśnie na ruchu LGBT Kiusiu ten czas po prostu symbolem ruchu LGBT Kijów i o jak gdyby podkreśla to, że takie osoby istnieją w naszym społeczeństwie jak mają do tego prawo, bo jest prawda Tęcza jako synonim nie wiem tolerancji różnorodności różne kolory jak gdyby wszyscy różni każdy równe i t d . więc mamy oczywiście, a kontrastującą do tego narracje, czyli narracje powiedzmy, że zakonną narodowościowo, że ten czas nie jest Polska nie jest symbolem polskości symbolem Gajos faktury sprawdza dalekie, a naszej tradycji naszej kulturze w związku, z czym powinna zniknąć, jeżeli miałabym czekać tam czatu morza będzie to Tęcza białoczerwona tak też słyszałam takie mam takie głosy, że to jest Polska ten czas, jeżeli już, a jest dyskurs ma też jak typowy odnoszący się do estetyki tutaj też są 2 strony prawda z 1 strony spotkam się 2 opiniami, że Tęcza była świetna Wierzba taka ładna kolorowa i prawda ubogacił Warszawę właśnie o paletę bar w Warszawa jest taka szara, zwłaszcza w zimie jak tata czy świetnie rezygnowała właśnie z pogodą, a z budynkami dookoła czy też raczej szarawy chyba po prostu ładna jak z estetycznego punktu widzenia była Super po prostu ciekawa i pasowała do tej przestrzeni druga strona, która skupia się na estetyce z kolei mówi o tym, że tańczyła brzydka, bo była brzydko wykonana po te kwiaty były jakieś takie plastikowe jakieś takie no prawda mało powiedzmy żar bucha reprezentacyjne słyszałam o tym, że ten czas właśnie żona Matta KON ta stylistyka właśnie odpustową żona nie pasuje do centrum Warszawy, że to nie jest coś to nie jest po prostu estetyka na miarę metropolii tak na miarę po prostu Warszawy miasta stołecznego, a jest też dyskurs ekonomiczny, który jak, gdyby opierał się na tym, że tęczowa strasznie drogo w utrzymaniu prawda po tych wszystkich podpaleniach, a on to wszystko przez straż miejska musiała pilnować tańczy tak chciałem odbudować kilka razy trzeba zainstalować tt spryskiwacze, która jak, gdyby miała ona zapobiegać następnym podpalenia, więc po prostu z punktu widzenia ekonomii ta Tęcza po prostu kosztowała, a on kosztował miasto strasznie dużo pieniędzy, jaki był w ogóle cel, żeby ją tak długo na tym placu trzymać, więc w dyskursie ekonomicznym dyskurs powiedzmy, że estetyczne dyskurs społeczny historyczny i t d. i t d . z drożdży ciekawe ciekawe byłoby ciekawy byłby powrót do rozmowy o inne od skusi się ekonomicznym w kontekście pomnik teraz my smoleńskiego, który mandat 24 godzinna dobę ma patrol do obserwacji zresztą być może to jest właśnie on nowy trend może historycy ono oznacza budowanie takich pomników, których trzeba od razu znalazła to co jest tak to jest ciekawe czy chciał odejść to jest Polska specyfika, bo trochę jest natomiast w stanach jest strażnik czy też strażniczka taka właśnie na względzie, która również pilnuje, a on gra również jest obecna w tym miejscu, ale ma związek włącznie z tym, że wszyscy są projektem park, który w krem znajduje staże i pozostał w 2016 roku przez Obamę uznany za pan co park Narodowy i jako atak na prezydenta będzie rósł Daniel gros spraw może być sam, jaki będzie natomiast nie jestem po to, ona, żeby pilnować, żeby ludzie nie zniszczyli te 6 natomiast u nas trochę tak oprócz tego pomnika, który rozmawialiśmy, kto zajmie się Nowym Jorku oprócz tego oprócz Tęczy warszawski, który nie ma, ale jest wiecznie żywa i może będzie, jakimi innymi pomnikami jak mini pomnikom przygląda się, a to znaczy Memo główne te 3 kraje Stali, czyli Warszawę ten czas nowy Jork Libra Szymonie mając jej po Warszawie będziemy się przynosić do Amsterdamu akcje, a jest zlokalizowanych w Moma Niemen z to jest w ogóle pierwszy na świecie pomnik ku i rowy uznany za pierwszy na świecie pomnik ku rowy, który jest AAA jak TP jego funkcją jest upamiętnienie ofiar prześladowań nazistowskich ranny na osobach nieheteroseksualnych i ono bardzo abstrakcyjną formę jesteś bardzo za bardzo atrakcyjny w tym sensie, że to są 3 trójkąty 3 różowe trójkąty, czyli symbole Krafta, który nosili, a głównie geje w obozach koncentracyjnych 1 z wciska jej niezmienności wciskano do kanałów, a w ogóle ten pomnik jest bardzo blisko muzeum Anny frank też jest ciekawa a jakby te 3 trójkąty symbolizujące prawda przeszłość teraźniejszość przeszłości na nich można siadać i może sobie zrobić jakiś piknik jony są takie bardzo, jakby też Józef Franklin żony nie mogą funkcjonować bez ludzi w i toteż efekt był zamysł tego pomnika, więc są 3 główne rzeczy, które się zajmujemy, a i o nich rozmawiamy natomiast oczywiście oprócz tego jest jeszcze mnóstwo innych pomników tak jak wspominałam na początku w nowym Jorku jest AIDS Memoriał, a dopiero co otworzono pomnik poświęcony ofiarom trzymani w Orlando, a jest Sławka, która też upamiętnia ofiary epidemii AIDS krat też jest jakby sprofilowane na osoby nie heteroseksualne niewiasta w stanach jest kilkanaście takich pomników jest np. różowy Delfin w Teksasie, który jest z kolei pomnikiem osób trans genderowe w wyłącznie mnie nie mieć, ale czy pikniki generalnie tylko po prostu osób trans genderowe nie wiem jest mnóstwo pomników, które nie zostały zaprojektowane jako pomniki kolorowe na tym zostały znowu przejęte w dyskusjach pomniki kolorowe n p . mam czyste, że jest tam i Sławka w idealnym Sławka treningach tego na know-how to naukowcy ataki ona też jest uznawana za symbol AMG Black Lion tak dokładnie nie wiem kilka razy usłyszałam, że pomnik Marii Konopnickiej z pomnikiem ku rowem przecież po Maria Konopnicka była osobą nie hetero normatywną, a w Nowym Jorku jest pomnik Eleanor Roosevelt też przez wiele osób poznawanych te uznawane za kultowy pomnik na arenę wódz walczy też była, gdyby jest taką powiedzmy, że postacią symbolem dla ruchu tak, a więc jest mnóstwo takich na montaż instalacji, które są jednoznacznie, gdyby zaprojektowane w tym celu, ale jeszcze więcej takich, które są kojarzone przecież zostały przejęte w dyskursie przez osoby z Arką związany z ruchem albo takie w przypadku Tęczy, kiedy coś zaczęło od osoby, które są przeciwnikami, a tegoż ruchu bardzo pani dziękuję dr Katarzyna Wojnicka z uniwersytetów ulic była państwa i moim gościem jej badania to tzw. kuje moni MEN z, czyli pomniki chwilowe na całym świecie, ale z Rozmierzy to najnowsze badania koncentrują się na Warszawie Nowym Jorku i Amsterdamie dokładnie za chwileczkę informacje Radia TOK FM o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek, a państwa moim gościem była dr Katarzyna Wojnicka z uniwersytetu w Linz w wielkiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA