REKLAMA

Policja zajmuje tysiące niesprawnych technicznie samochodów. Czy Stacje Kontroli Pojazdów są jak dziurawe sito?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-08-31 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut po godzinie 13 słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM dzień dobry mówi Paweł Sulik w naszym studiu pierwszych gości z nami pan Ryszard Ciechański rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego Polski związek Motorowy dzień dobry dzień dobry od razu po słuchaczom, że akurat ta rozmowa z naszym gościem to przy współudziale państwa proszę do nas pisać na adres popołudnie małpa to krótka FM popołudnie małpa TOK FM lub też dzwonić swoje tempo tania i Rozwiń » uwagi kierować do naszego wydawcy Matusiak Lufta 224 czwórki zawartości 4224 czwórki 044 zasady formacji, która z pewnością, że od mety, kiedy kilka dni do mnie dotarła do teraz nie została przeze mnie zrozumiana albo prawidłowo zinterpretowana dlatego liczę, że pana obecność tutaj wiele zmieni Otóż w akcję smok, czyli comiesięczne kontrole, w które prowadzi policja na drogach i czytam, że zatrzymano prawie 4000 dowodów rejestracyjnych, ale ponad 1000 tych dowodów zatrzymano w związku z nadmierną ilością spalin co oznacza, że całą resztę 3 prawie 34 zatrzymano nie z powodu tego co z rur wydechowych samochodów się wydobywa tylko z powodu tego, że te samochody nie powinny w tym stanie technicznym jeździć czy jak kule przeszły przegląd rejestracyjny co jak pan rozumie wagę tamtej debiutuje w na tak powinniśmy się, że do tej zastanowić nad tym co jakiś czas są przeprowadzone badania techniczne samochodów w tak generalizując bardzo to, jeżeli mamy nowy samochód to najpierw czysto 3 lata jeździmy potem 2 lata i potem już co roku musimy udać na stacji kontroli pojazdów w związku z tym badania takie raz do roku się odbywa w należałby tutaj się to w jaki sposób podzielić, bo jeżeli w będzie zatrzymany dowód rejestracyjny przez policję np. nie kilka dni po danym badaniu technicznym stacji kontroli pojazdów NATO należały się zastanowić jak to badanie ewentualnie zostało przeprowadzone przy nowo w sposób rzetelny czy też nie dba sugeruje, że te zabrane do wody z powodu jakości 1 pojazd został pchnięty prezent od zagrożeń tuż przed tym, zanim ten kierowca miał jechać z Chin Izraela w park absolutnie nie mamy tutaj takiej wiedzy, jakie więc, kiedy zdobyła natomiast, jeżeli samochód w skali roku średnio przejeżdża dystans około w zależności od pojemności silnika od sposobu jazdy, ale to nic się, że w granicach 2025  000 km to przez ten czasokres oczywiście może się coś stać na natomiast z jakiego powodu mogą mieć dowody zatrzymaną biednym to może być np. nie wiem w niewłaściwy stan techniczny potem się jest taki trochę slogan natomiast pod tym kryje się wiele takich składowych 1 z takich składowe może mogą być czaszka nie zły stan opon tak w jakiś los kierownicy to co policjant może stwierdzić nie wiem o wadach instalacji elektrycznej mogą być ubytki płynów jakiś eksponat znajduje się w taki w buty albo mundur takiego policjanta jakoś braci wygląda to tak jak widzimy zaćmę do kontroli samochód to co widać na pewno odciąży cieknie olej i tak jak dramatyczny brak brak nam cała reszta już wymaga od nas naprawdę dużo przyszła policja nie każe zjechać na jakiś kanał czy takiemu kierowcy nie zacznie spadać silnik tak normalnie wiele czasu nad nią kontrolę jak widzi co się ewidentnie go co może być ewidentnego na to, że to rzeczy, które powiedziałem, że 31 tamto przemyskim opony wycieki nie wiem oleju prawda to może być jakiś ruch kierownicy nie wiem jest niesprawne stek z światło instalacja elektryczna to są takie na rzeczy podstawowe, które policjant bez problemu może zweryfikować no w przeciągu 105 minut nie wymaga to specjalny filozof i tutaj Narodzenie wymagać i specjalistycznych urządzeń do badań na tak czy to oznacza, że mamy dużą część samochodów nie wiemy, jaką jeżdżącą po naszych drogach ulicach naszych miast, które nie powinny jeździć na swój stan techniczny, a jeżeli tak statystyki mówią to oczywiście ma to bank Nordea realizacja smok, chociaż w celem było oczywiście wyeliminowanie samochodów, które współtworzą smog, ale efekt jest obszerny wykraczający poza ten smak, bo pokazuje nam jak wiele samochodów oczywiście im stwarza zagrożenie czy też skrót myślowy, jaki łożysk w stwarza zagrożenie nie MCZ, ale to nie jest to myślowy tylko tak należy interpretować powiedzieć wprost, jeżeli samochód nie spełnia kryteriów dopuszczenia pojazdu do ruchu absolutnie nie powinien poruszać się po drogach publicznych na taki samochód nie wiem może być przyczyną, jakiego nasz stan techniczny tego samochodu może być przyczyną wypadku, a ono przyznam szczerze, że nikt z nas nie chciałby no być ofiarą czegoś takiego ze względu na coś, że coś się w samochodzie zepsuło myślę, że już tutaj to, że są prowadzone kontrole w jakiś czas myślę, że to wszystkim nam tylko może ono w cudzysłowie oczywiście wejść na zdrowie w po warunkiem, że nie ma gdzieś problemu systemowego to znaczy systemowego ma namyśli to, że mam wrażenie, że siądzie kontrole stanu technicznego pojazdów w Polsce wykonasz ostatnia dobra zmiana zmiana in plus tak w związku z systemem CEPiK i to wszystko co wiemy na ten temat, gdzie jest lepiej to proszę pani jak to wygląda z perspektywy takiej stacji com kontroli rzeczywiście wyklucza się taką możliwe, że niesprawny samochód otrzyma dowód wpis do dowodów, że jest sprawny to znaczy tak nowym zaś faktyczne pewnego rodzaju zmiany, w które w moim przekonaniu domu ku dobremu to znaczy tutaj w dzień wcześniej było to w ten sposób, że samochód przyjeżdża na badanie tak opłata za to badania zwykle nie była pobierana w praktyce na końcu tego badania nieważne czy ten samochód był pozytywnie czy negatywne miał wynik badania natomiast w chwili obecnej dana osoba musi na samym początku jeszcze za badanie w związku z tym nie ma tutaj już jakiegoś tam problemu to badanie musi być zostać przeprowadzone, jeżeli samochód jest prowadzony do systemu to to badanie piersi rozpoczęło musi zostać zakończone diagnosta nie ma prawa tutaj w tym przypadku żaden sposób ingerować w to badań, ale ma taką możliwość nie nie ma takiej możliwości, bo można wykasować, że dywidendy czy też wymienienie tutaj, jeżeli rzeczy to dane te dowody zwykle testowane czytnikiem związku z tym te dane są w automatycznie bez kodu kreskowego wpisywane do systemu i to już jest zanotowane tak dobrze, ale widzi, że sam, że oprócz pana takie rzeczy, które widzialna i widzisz ten samochód, który w trakcie badania stosuje cieknie mu on el dramatyczny to przecież może to wpłynąć, ale np. może też nie wpłynąć na to czy nasz region myślę, że to ten rok po pojęcie wycieki na to też jest dosyć szerokie tak mam namyśli tutaj tak, jeżeli jest coś nazwiemy nie miał zapłaconego VAT w sensie, że to należy ocenić jak nie cieknie nam widać, że coś tam się w bloku w powolutku coś zaczyna dopiero dziać stąd taki pojazd może być dopuszczone do roku natomiast, jeżeli są ewidentne wycieki w rotacyjne pojazd ten co do zasady nie powinien być dopuszczone do ruchu on stworzył stwarza zagrożenie w tym przypadku oczywiście jest to kwestia od ocen na danego diagnosty jest to pojęcie ono względne dla 1 jest mało to jest mało dla drugiego dużo to jest mało tak możemy tutaj dalej sobie rozmawiać natomiast myślę, że nad tak to podlega ocenie diagnosty, jeżeli nie jest to uwarunkowane grzywny palcem ocena subiektywna oczywiście nowo w tym momencie to diagnosta podejmuje tutaj decyzje w tym zakresie a gdzie nie może subiektywnie padnie z jakiej sytuacji to znaczy tam, gdzie specjalny system bada n p . na jego hamulce są sprawne tak np. to samo hamulcowy układ hamulcowy oczywiście tutaj jak najbardziej są rolki hamulcowe jest wskazane od domu w tym momencie jak tam różnica pomiędzy osiami ma ewentualnie być dopuszczalna, jeżeli nie no to wtedy pojazd nie jest dopuszczany tutaj do ruchu kolejną sprawą jest ważna, ale nawet w tej całej procedurze, które pan związany z różnicą pomiędzy osiami, choć hamulce w tamie to chyba jest jakiś czynnik ludzki jako czynnik ludzki sam się tym badający, gdyby od bardzo przepraszam ale, zakładając złe intencje tak chciałby żyć tak w razie przer w na samochód, którym goście są to mógłby w tym w tym procesie badania co zrobić czy też maszyna nie dają takiej możliwości techniczne w kuchni, jeżeli chodzi o to na to odczyt odbywa się na osobnym urządzeniem na osobnym komputerze i ten odczyt na dzień dzisiejszy nie jest wprowadzony do systemu tak w związku z tym mimo teoretycznie, gdybyśmy chcieli nie wiem tutaj ktoś miałby złą wolę to, nawet jeżeli byłyby te hamulce zbadane na rynkach finansowych byłby wynik jak negatywne NATO diagnoz stanu w tym momencie dopuszczając oraz do ruchu popełniłby tutaj przestępstwo w tym momencie tak, ale Alden system tym razem w system jest osobna 1 maszyna wprowadza też hamulce tak i pokazanie znaczka diagnosta z Lechem wartość x tak dokładnie, a drugą rzeczą jest to co corocznie wpisywany do systemu ta ma też tą drogą kwestią jest w cały system będzie się wpisuje dane samochodu w przebiegu pojazdu i wynik badania tak też nie są połączone w nieco nie jest połączone są to oddzielne nazwiemy to komputer tak, żeby transfer między nimi jest czynnik ludzki jest tak oczywiście, że atak z piachem bawić myślę, że słuchacze z matki mają odpowiedź na pytanie, dlaczego odmowa może tak się zdarzyć, że samochody, które nie powinno otrzymują jednak od czasu do czasu przegląd skarg w latach bardzo w wieży podchodzimy do tego w ten sposób oczywiście, jeżeli ktoś mnie bym chciał popełnić mówiła wprost przestępstwo to tak należy mówić to oczywiście może popełnić nawet nie powinien dopuścić danego pojazdu, jeżeli są jakieś określone usterki w tym przypadku na hamulce to jest Przybylskim poziom bezpieczeństwa na kolejną sprawą no to jest też nie wiem w kwestiach Oskar przewodów hamulcowych układy hamulcowe tak, jeżeli są skorodowane, jeżeli diagnosta w sposób celowy świadomie dopuścił ten samochód do ruchu no bo to popełnia to przestępstwo naraża przede wszystkim do lutego kierowca, który wiedzie nas wszystkich, ale wie pan, który czeka może pan podjął z, bo jak rozumiem takich diagnoz stanu w zakładzie patrzę na te przewody hamulcowe i on mówi, ale są zbyt skorodowane nie ma dlatego nie ma wartości konkretnych policzalnych nie ma urządzenia do badania taką musi popatrzeć NATO i wydać jakiś werdykt w poprzednim przykładzie to jednak były konkretne wartości te różnice między uszami tak tak oczywiście narrator ku nowym większość badania przebiega tutaj badania okresowego pojazdu opiera się tutaj na czynnościach organoleptycznych przy wykorzystaniu jakiś tam nazwiemy to urządzenie role hamulcowych i innych tzw. szaraków i t d. i tutaj diagnosta dokonuje oceny w jakiś sposób inaczej czy może pojazd dopuścić do ruchu czy nie natomiast każdy z danych elementów samochodu czy układu kierowniczego układu zawieszenia i t d . jest w sposób stosunkowo szczegółowy opisany w odpowiednim Dz. U . i na tej podstawie diagnosta MO ma swój nas, więc tak, że to drogowskaz w momencie rzeczą ważną ważne jest no to, że diagnosta również podczas oględzin takiego pojazdu na badaniu niema w VAT nie ma żadnych narzędzi, które pozwalałoby mu ewentualnie na dokonanie demontażu, jakiej części w celu ujawnienia dalszych usterek euro, a tego nie może zrobić woda w tym momencie może tylko przy pomocy tych urządzeń takich oględzin organoleptycznych dokonać swoje oceny w Cannes za chwilę wrócimy do rozmowy naszym gościem jest pan Ryszard Ciechański rzeczoznawca techniki samochodowej ruchu drogowego Polski związek Motorowy państw mogą do nas pisać przed południem mapa popołudnie małpa to krótka FM bez polskich znaków adres mailowy popołudniem łopatą krótka front za chwilę po informacje wracamy do rozmowy 23 minut po godzinie trzynastej popołudniu Radia TOK FM dziś piątek 31 sierpnia dziwimy się temu jak jest możliwe, że w trakcie akcji, która no niby się nazywa smogu policyjnej akcji smok policja roznoszący, kontrolując stan techniczny pojazdów zatrzymała 1000 dowodów rejestracyjnych w związku z nadmierną ilością spalin, ale w 2700 za inne naruszenia wymagań ochrony środowiska tłumaczy wyciek oleju lub też takie rzeczy, które patron może policja od razu zauważyć i pytanie, kto oczywiście każdemu z nas przychodzi do głowy pytanie nr 1 jest następujące jak działa system kontroli pojazdów stanu technicznego pojazdów w Polsce skoro na 1000 samochodów, które z rury wydechowej wydobywają trujące substancje 2700 to są takie strumyk cieknie silnika najpierw część rozmowy z panem Ryszardem Ciechański rzeczoznawca techniki samochodowej ruchu drogowego polskiego związku Motorowego wyjaśnią słuchaczom, że część tych rzeczy, które wykonywane są w trakcie badania stanu technicznego pojazdu na to są rzeczy nie chce być uznaniowe, a te są rzeczy, które są subiektywne w tym sensie, że banki korozję przewodów hamulcowych tak to n p . nowy dzwoniono albo to, ale z drugiej są częścią są policzalne rzeczy dotarł do policealnych możemy tutaj zaliczyć to co rozmawialiśmy tak cieniem badania hamulców tak, że mamy na monitorze wynik badania w możemy zaliczyć również pomiary emisji spalin czy pomiar zadymienia z silnika samochodem dziura będzie też mamy to nasz wynik badania dna w monitorze są takie elementy, które może w sposób jednoznaczny kategoryczny wskazać białe to nasz zielony to dobrze czerwonej nie dał przetarg, a te systemy są zasysane z informacji nie ten system zasysa informacje w tym sensie, że dane te w z pomiaru układu hamulcowego czy też zadymienia spalin one nie są w nazwie to wrzucane do systemu o nas w tym momencie mogą być zapisane tutaj na komputerze wewnętrznym danej stacji kontroli pojazdów co wg pana musi się stać powinno się stać, żeby ta liczba zatrzymanych dowodów rejestracyjnych z powodu złej jakości pojazdów się zmniejszyła to, żebyśmy nie jako społeczeństwo mieli wrażenie, że nie jeżdżą po naszych drogach jest stare graty, które zajmą się rozpadną albo stwarza niebezpieczeństwo w ruchu drogowym albo takich samochodów z radykalnie ma oczy jest taki pomysł na tym się, że ten złotego środka NATO niema żaden sposób myślę, że przede wszystkim tutaj należałoby zaapelować do kierowców i o to, aby mieć świadomość przede wszystkim, że jeżeli jadam niesprawnym samochodem, narażając siebie narażają innych użytkowników drogi, bo należy pamiętać, że jeżeli tym samochodem będzie sposób spokojny stabilny, choć to zwykle też nic nie stanie natomiast, jeżeli w będzie sytuacja skrajna czy ta gwałtownie skręcić trzeba gwałtownie zahamować to wtedy może dojść do tragedii w ja myślę, że tak, podsumowując perspektywy czasu być może część słuchaczy pamięta takiej sytuacji czasami zdarzało się co w tej chwili nie ma praktycznie miejsca część moich obserwacji, że stoi na drodze samochód z etatu w mieście było, gdzie jest położony koło tak i jest uszkodzony przedni błotnik tak w 109 % można było powiedzieć, że był nadmierny luz tam w układzie kierowniczym na stworzeniu tylko po prostu już miał taki los tak nasze miasto położyło jej usta i takich sytuacji przyznam szczerze jeszcze nie mają 1015 lat temu można było zaobserwować na stosunkowo dużo dużo to mam namyśli tutaj nie taki samochód można było spotkać nie wiem 1 na miesiąc 2 miesiące tak to wg pana świadczą o tym, że jednak tych przeglądów mamy więcej realnie robionych takich jak trzeba czy gdy kierowcy bardziej dbają po prostu boją się, że nie nie będę mógł dalej ten samochód w myśl, że to jednak to jest drugi jedno w drugim też połączone w w chwili obecnej no man jest sytuacja tego typu, że kierowcy mają największą świadomość należałoby się jeszcze zastanowić nad tym i być może to też jest takich jak w taki apel do o organizacji, która jest także na stację kontroli pojazdów, żeby zastanowić się nad ilością badań negatywnych na danej stacji kontroli pojazdów oszacował na myśli, ale do tej pory było także w u większości stacji kontroli pojazdów badania negatywne stanowiły około 1 % czasami mniej w ilości przeglądów sprowadzał się dodatek to do tego, że kierowca, który przyjeżdżał na stacje w Rzymie jako ścierka diagnosta go odsyłał, chociaż nie powinien odsyła go mówi przed tą usterkę naprawić przyjechać do natomiast, jeżeli sięgniemy do modelu skandynawskiego tutaj n p . w PRL to i tak statystycznie na danej stacji kontroli pojazdów, jeżeli w ilość badań z wynikiem negatywnym spada poniżej jakiegoś kryterium to taka stacja podlega automatycznej kontroli tak, a te kryteria wcale nie jest takie małe, bo w tym momencie, o ile pamiętam to ilość badań negatywnych na rynku skandynawskim test na poziomie około 20234 % tak cię, gdybyśmy to się zaokrąglić do 14 pojazdów niecała 14 pojazdów nie zostaje przy pierwszym badaniu dopuszczone do ruchu też bardzo duża to dla nas kryteria bardziej zaostrzone, a 3 kryteria ma stosunkowo podobne wydajna natomiast na tym też należał się zastanowić co w tutaj miało zmiana obecnych przepisów, które w tej chwili są na pewno to w jaki sposób ukróciła to tak ta ilość tych wyników badań tych negatywnych będzie większa, ponieważ kierowca na samym początku musi dokonać zapłaty za badanie musi pojąć zostać wprowadzony do systemu w związku z tym automatycznie ten procent w badaniu negatywnych będzie wyższy no i należały się zastanowić ile wyższe tak w tym momencie czy w dupę też, by ten to sankcja finansowa za za zatrzymanie dowodu rejestracyjnego czy to jest coś nam czym warto dyskutować pamiętam taką dyskusję w Polsce, która spowodowała, że podwyższono mandat za brak ubezpieczenia w inny też było bardzo dawno, ale ewidentnie zmienił się nastawienie większości kierowców stwierdził, że skoro bowiem wysoki mandat za brak ubezpieczenia to niema dyskusji gęstością może mieć tak w 2 i była taka wielka zmiana społeczna czy jest ubezpieczania się z ubezpieczeń czy podobnie z dowodami rejestracyjnymi wpisami o badaniu można zrobić tak wysoki mandat, że wszyscy pomyślą o nie mogę tutaj w ogóle to to jest coś co musi mieć Logan Jan Kazieczko ducato to pytanie, jeżeli nas policja zatrzymała i stwierdził, że nie mamy badania tego dopuszczenia do ruchu aktualnego to atak na dobrą sprawę byłem bardzo wdzięczny policjantom za to ziemi zwrócił uwagę na to tak, dlaczego większość kierowców nie zdaje sobie sprawy w konsekwencji takiego stanu w przypadku, kiedy byłby niemy wypadek nie miał kolizji, ale wypadek to były bardzo duże perturbacje, ponieważ to pojazd jest domniemanie, że był niesprawny technicznie mogło mieć wpływ na wypadek, jeżeli mamy do czynienia z ze szkodą komunikacyjną to jest sytuacja taka, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, a w przypadku kiedy mamy kolizję z naszej winy, czyli diament z polisy auto casco już na pewno nam ubezpieczyciel odmówi odszkodowania, a jeszcze w najgorszym skrajnym przypadku najwięcej kierowców woli w środku kradzieży samochodu to może być przekonani na 100 % w tym, że kierowca w erze ubezpieczyciel też może odmówić odszkodowania w związku z tym te konsekwencje tego braku dowodu rejestracyjnego, a czy dopuszczenia pojazdu dla ruchu mogą być bardzo szerokie, o których tak jak większość kierowców nie myśli o nim myśli, bo tam wydają się też coś tu taka sytuacja kupiłem stary samochód za relatywnie niewielkie pieniądze drażni go nie inwestuje jedno koszt to to paliwo nie będę brał jakiś tam przeglądów i t d . a to, o czym pan mówi to też nie będzie dla nich dużą stratą skrót ten samochód kosztował tam mnie parę tysięcy i być może chodzi o taką grupę kierowców, którzy świadomie nie nie niektórzy tak jak Pomorzanin nie, uświadamiając potencjalnych konsekwencji tego świadomie nie chcą chcą jak najmniej inwestować w oczy czy oznaczałoby to, że w naszym kraju duża grupa użytkowników dróg, którzy mówią mało kosztuje samochód nie będę jeszcze dalej w nich inwestować w no tak, ale ryzyko potencjalnej kolizji czy w wypadku każdego nas w nas takimi samymi, więc stopniu dotyczy tutaj tek KON te konsekwencje mogą być nawet dosyć dosyć duża tutaj w tym momencie w przypadku, kiedy ten pojazd byłby nie jest niesprawny no i o tym, też dużo osób po prostu nie myśli, a jest to bardzo poważna rzecz przede wszystkim o zastanówmy się na naczelną tom zasadą jest naszym bezpieczeństwem jest jest nasze życie co jest wartością bezwzględnie najwyższa w związku z tym tutaj nie ma na to nad oceanem w chwili obecnej, nawet jeżeli kogoś nie stać na drogie naprawy w serwisie autoryzowanym to jest ona o duża ilość producentów, gdzie tzw. możemy części nieoryginalne kupić oczywiście te nie będą tak jak oryginalne natomiast koszt tego zakupu jest zdecydowanie mniejszy i tak na dobrą sprawę w dobie dzisiejszej, jeżeli mamy samochód popularna oczywiście tutaj, jeżeli chodzi to układ bezpieczeństwa to, żebyśmy zainwestowali w niego to to już nie są aż tak duże pieniądze jak jak to było kiedyś oczyszczono żywi się pod uwagę usterki silnika tak przecież tam naprawy głównej tak dalej Otóż w przypadku samochodów mało popularne z dużymi silnikami te koszty będą znacznie wyższa uważa pan jest on w pana perspektywy jako osoby, które się zajmuje tym tematem już od lat uważa pan, że państwo powinno bardzo wyraźnie w pewnym momencie powiedzieć swemu społeczeństwu mieliście okazję przez ostatnie lata sprowadzać do Polski bardzo wiele używanych starych czytaj tanich samochodów z zagranicy teraz musimy zacząć myśleć o tym, przede wszystkim, żeby po polskich drogach jeździły nowe bezpieczniejsze czytaj droższe samochody czy państwo ma prowadzić takiego zrobić, jakby to miało zrobić się myślę, że wie pan, że to w chwili obecnej to już powoli zaczyna też być wymuszane, bo w tym momencie no do wielu miast Europy zachodniej głównie akty samochody wraz ze starymi w cudzysłowie silnikami łącznie mają prawo wjazdu tak oczywiste, jeżeli będziemy musieli gdzieś pojechać na urlop nad takim samochodem tak na demonstrowanie powiedziałem, bo albo będziemy musieli zapłacić horrendalne pieniądze co zupełnie Będzinie anemiczny albo po prostu to będzie w jaki sposób na wsi opłacał będzie dla fiasko wypożyczyć samochód z wypożyczalni tak i u nas ma z tego co mi się zorientowane są również też prowadzone prace tak, żeby do dużych miast samochody te opłaty były dosyć znaczące i myślę, że to bardziej to będzie w sposób naturalny eliminacja tych samochodów z dużych aglomeracji miejskich oczywiście nam pozostaje kwestia mniejszych miast i tutaj może być problem nowe większe tutaj natomiast myślę, że ten proces już się rozpoczął po prostu jest to kwestia tylko czas uczą w błędzie nie wiem w rozłożony na nie wiem 510 lat w tym momencie bardzo się dużo mówić o jakości powietrza właśnie w miastach z tego względu też myślisz o tym czy zezwalać, jakim samochodom, a na wjazd tworzenie stref, gdzie te samochody mogą miałby utrudnione albo drogi wjazd, ale wszędzie w tych dyskusjach oraz jaki czas pojawia się jedynie tę samą problem mianowicie część kierowców wycina się dziś filtr cząstek stałych w swoich samochodach po to, żeby oszczędzić nie wymieniać go żeby, żebym po prostu oszczędzić na tym też, czyli bardzo ważna jest taka dobra jakość metodę jakiś pomysł na to, żeby ten proceder ograniczyć, które w Polsce skala, który w Polsce nie wiadomo tak, ale to ewidentnie wpływa na jakość powietrza, bo te spaliny po prostu te cząstki stałe zawierają zamiast być filtrowane tak czy jakieś wyjście z tej sytuacji w PRL no tak faktycznie ten proceder jest nowym dosyć znaczącym szczególe Świerzno Przybylskim tutaj z czynnika finansowego, ponieważ są to bardzo drogie inwestycje, jeżeli musimy taki filtr cząstek stałych wymienić może to być z różnych powodów ten drewniany z nazwijmy to w cudzysłowie nieumiejętne jazdy, czyli w polega na tym, że np. samochodem z takim filtrem powinniśmy nie wolno wyjechać np. nie wiem co drugie tankowanie jak ktoś mówi na trasę taki pojechać jakoś tam szybkością nie 80 km przystawka pół godziny wtedy do Walimia to wszystko tak to jest 1 rzecz druga rzecz może wynikać ze zwykłego zużycia w tym momencie kwestia no i na jak z tym walczyć tam przerzucano przede wszystkim o kontrolę na na stacjach kontroli pojazdów te używane były tak w naprawdę tutaj w rzetelne no oczywiście kontrole, które ewentualnie mogły być wyrywkowo na drogach prowadzone przez policję jak jak najbardziej tutaj to jest coś co nam tutaj pomoże ono należały się zastanowić nad tym czy nie przyrównać tego do sytuacji taki, jaki jest kwestia licznikami, gdzie za chwileczkę wchodzi przepis, że mądry po mówiąc potocznie kręcenie liczników będzie w zakresie przed każdym będzie zagrożone tak, że podwyższyć zaczną z spowodować, żeby wycinanie filtrów było przestępstwem tak mówiąc wprost aktywów od torów tak dobra trwałe myślę, że tak tak należy odpowiedzieć, że to jest przestępstwo, bo jest tylko to przestępstwo rozłożone w czasie tak i co w nim co gorsza działa na wszystkich nie tylko na daną osobę Ryszard Ciechański rzeczoznawca techniki samochodowej ruchu drogowego Polski związek Motorowy bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę księgę 1338 z chwilą informacja Radia TOK FM odchodząc ze swojego stanowiska Marek Michalak Rzecznik Praw Dziecka będzie naszym gościem także ci państwo mają pytania, jakie się zapraszam po południu mała tato kup KFM lub telefon 224 czworga 044, a to po informacjach Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA