REKLAMA

Reforma szkolnictwa: Uczniowie mogą stracić cierpliwość. Są obojętni i na progu depresji

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-09-01 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sąd może bowiem to weekendowy poranek itd itd handlową do urzędu to od dziś 1 września symboliczny początek szkoły symboliczne, bo w tym roku realnie w ławach uczniowie zasiądą w poniedziałek 3 września Justyna Suchecka w naszym studiu dzień dobry ceny wbrew dziennikarka gazety wyborczej śledząca to co się dzieje w szkolnictwie zmiany, które się dziejom szkolnictwa mieliśmy ostatnio mnie Serie raportów dotyczących tego jak wygląda sytuacja w polskich szkołach mówią Rozwiń » ostatnia tak dość szeroko ona jest chociażby raport NIK-u to zdaje się 2017 nie mamy Główny Inspektorat Sanitarny mamy rzecznika praw MBR matka dziecka tak przepraszam Rzecznik Praw Dziecka my mamy też fundacje państwa Elbanowski ich, którzy korzystają z tych poprzednich raportów i to wszystko pokazuje, że no dobrze to nie jest to wszystko pokazuje, że reformy polskiej szkole pilnie potrzebna, ale niekoniecznie najtańsze jak te, które przeprowadzamy oczywiście wchodzimy właśnie drugi etap likwidacji gimnazjów gimnazjaliści 305 lek. Annę tak wygaszania 355  000 ostatni raz właśnie usłyszy apel rozpoczynający rok szkolny gimnazjalny tegoż nie będzie łatwo po 19 latach gimnazja znikają z naszego krajobrazu, a sam no ale ten raport pokazuje, że nie w tym jakich szkołach uczymy czy języki klocków zbudujemy sobie też swój raport leży problem tylko leży problem w tym i jak uczymy, czego uczymy po co uczymy, bo te raporty pokazują, że nasze dzieciaki są przeciążone pracą, że mają przeciążone plecaki notabene, że nauczyciele na euro 20 g z programami dramatycznie, bo o ani deklarują średnio, że są w stanie przerobić tylko około 60 % podstawy programowej, a to znaczy, że 40 % trzeba zrobić w domu dla mnie to jest bardzo dramatyczna liczba, bo jeżeli pani minister edukacji Anna Zaleska bardzo dużo mówi o wyrównywaniu szans to każda rzecz przerzucona do domu po wyrównywanie szans przeczy, bo nie wszystkie dzieci mające kapitału możliwość liderów, którzy im pomogą w domu no i już teraz wiemy, że 13 rodziców deklaruje, że musi dzieciom poprą po maga lekcjach mówimy o rodzicach szóstoklasistów czy 1213 latków nie tych małych dzieci, których trzeba nauczyć alfabetu jej pomocy rysować szlaczki w branży są poważne rzeczy w rozwoju ważną rzeczą jest coś z wieloma rodzice już dzisiaj też sobie nie radzą, więc trudno nie wymaga, żeby byli bardzo pomocni niż leczyć się starają no ale to doprowadziło do krzyki w sytuacji ogólnego przeciążenia i ja mam takie poczucie, że jesteśmy krok od jakichś wybuchła, lecz już wybuchnie to nie wszędzie są zbierane z czyjej strony w duchu szczerze bardzo się martwią uczniów, bo z tych raportów szczególnie z raportu Rzecznika Praw Dziecka wynika, że podstawowa mocy, której towarzyszy obojętność i jak mówi koordynatorka tego badania prof. Agnieszka Lewicka zamęt to obojętność może być choćby sygnałem Stanów depresyjnych i ja mam bardzo nie chciała, żeby doszło z tego powodu takich tragedii, ale dzisiaj w szkołach w szkołach, których brakuje pedagogów psychologów, bo ta reforma również odbyła się druga na papierze pani minister obiecuje wzmocnienie tej pomocy, ale nie idą za tym żadne pieniądze czy przymus zatrudnienia psychologa w szkole na kryzys, jaki nie mają znikąd pomocy będą w jeszcze trudniejszej sytuacji w tym roku poczekaj egzamin ósmoklasisty egzaminu, którym służą już od roku, który jest celem Nobla dla nich wielką presją, bo od niego zależała przyszłość Anita słyszą w domu sprząta w szkole sam mam tego świadomość, bo przecież to są młodzi ludzie, którzy wiedzą co przedni z czego wynika to przeciążenie długim, bo jasne były dużo podstawa programowa wiedzą, dlaczego jest taki opór w tym, żeby ją właśnie zluzować z Koroną zewsząd są informacje mówiące o tym, że to, że tego jest po prostu za dużo ten problem polega na tym, że nowa podstawa programowa powstawała bardzo szybko i na jej napisanie było ledwie 3 miesiące ścierały się różne grupy interesów muszą pamiętać, że kiedyś działały gimnazja dzieciaki były w edukacji ogólnej przez 9 lat skoro podwórza zimowe są przez 8 teraz no i to nie jest oczywiście tak jak zawsze to prostuje, kiedy piszą i tak n p . Czytelnicy na Twitterze to nie jest także zmieszczono 3 lata 2 lata, ale rzeczywiście jest także bardzo wiele z 3 lat gimnazjum postarano się upchnąć w klasach siódmej ósmej nie jest to materiał 11 no ale jest obszerny stało się tak z 2 powodów po pierwsze, wydłużamy liceum, ale już nie wszyscy pójdą do liceum wielu uczniów pójdzie do szkół branżowych i nie będą pewnych rzeczy nigdy już więcej przerabiać po tych godzin przedmiotów ogólnych jest to mniej no, więc starano się jak najwięcej upchnąć, żeby taki przeciętny absolwent podstawówki no coś tam wiedział ENA efekt jest taki, że też godzin jest więcej w klasie siódmej ósmej niż byłoby w gimnazjum to nie jest duży wymiar, bo to są zwykle 3 godziny w tygodniu więcej, ale jeżeli spojrzymy na klasy dwujęzyczne czy sportowe to mamy takie dzieciaki, które w siódmej klasie spędzały 40 godzin tygodniowo w szkole powinna teraz rodzice w pracy, ale rodzice większość radnych od pracy i zamykają mu życie zawodowe, a te dzieciaki to duży znowu wiemy z badań nad należnym kilowatogodzinę pośrednio przez 33 pół godziny dziennie odrobią lekcje w skrajnych przypadkach 5 godzin, a są takie dzieci, które deklarowały, że w soboty przez 8 godzin siedzą nad nauką i ja wiem wiem wielu z państwa teraz sobie mówi tak my też sektor uczyliśmy tylko, że to jest niestety nieprawda, bo jeżeli spojrzymy na siódmej klasy sprzed reformy, ale troszeczkę dalej, czyli lata osiemdziesiąte sam początek lat dziewięćdziesiątych to tych godzin po 25 ceny 32 tygodniowe nie było drugiego języka obcego większość szkół, bo nie było obowiązkowe nie było religii etyki szkole informatyki LO naprawdę nie oczywiście, że państwo tyle co dzieci dziś, nawet jeżeli nam się wydaje, że kiedyś było tak strasznie, a jednocześnie mamy duże problemy organizacyjne zarówno jeśli chodzi o nauczycieli, jaki przestrzeń co powoduje, że nie ma gdzie zostawić podręczników, więc dzieci noszą te wszystkie podręczniki na plecach to obciąża kręgosłupa słyszymy o tym od dawna tak to jest coś swojego jest latami zaniedbań, więc wszystkie poprzednie rządy mogą sobie tutaj podać ręce razem z minister Zalewską problem pogłębił się o tyle, że kiedy mieliśmy te podstawówki sześcioletnia to było trochę mniej więcej przestrzeni rzeczywiście wiele szkół wprowadziło pomieszczenia na szafki albo przynajmniej jakiś szafy w klasach też zaczął grać bardzo powoli, ale zaczęło no teraz swe ciało, bo te pomieszczenia na szafki przerobić dodatkowe klasy, żeby ich pomieścić ma już są klasy w Warszawie jest 1 podstawówka, w której lekcje będą do dziewiętnastej 30 parę naprawdę, więc nawet po dobranocce będą się kończyły no to jest dramat, ale też dramat, który wynika Ano z lat takie przyjmowania, że tak musi być wczoraj 1 mama napisała do mnie sam tekst o wyprawce 300 plus, którą odebrali rodzice żona za te 300 zł kupią dziecku alternatywne komplet podręczników, żeby jednak miał w szkole, a 1 w domu nie muszą nosić bardzo cwany, ale jednak trochę przerażające, bo to jest histeria właśnie o tym, że te książki w domu tak trzeba mieć, bo trzeba bardzo dużo materiału przerobić samemu Jemenie chce, żeby sen dźwigał to wszystko w piszesz o tym, że w Gazecie wyborczej piątkowej, że brakuje nauczycieli, a za chwilę przecież ma być mają wielkie zwolnienia można wytłumaczyć jak to w końcu wyznaczy co jest bardzo skomplikowany system po pierwsze, dlatego, że nauczyciele mają określone możliwości uczenia to, że ktoś uczy przyrody np. czy uczył przyrody w szkole podstawowej, która znika będzie tylko w czwartej klasie to nie znaczy, że ma automatycznie uprawnienia do uczenia biologii geografii fizyki Czechami może mieć taki nauczyciel jest sporo, ale jest też sporo, którzy skończyli studia, które pozwalają uczyć tylko przyroda niż muszą natychmiast przebranżowić albo będą mieli bardzo mało godzin będą mieli tylko co czwartą klasę to 1 rzecz druga taka, że to rozważaliśmy nauczycieli w gimnazjach to nie znaczy, że oni na te wolne miejsca w podstawówkach właśnie albumem uprawnienia albo, że oni są w ogóle gotowi podjąć takiej pracy, jeżeli ktoś przez ostatnie lata pracował z 1516 latkami 14 sztuczna okleiną z młodymi dorosłymi z młodymi dorosłymi, a teraz ma iść uczyć w czwartej klasie, gdy są dziesięciolatki kompletnie inne metale to potrzeba dużo czasu, gdy nawet nie jest tak żyć nauczyciele nie są w stanie bardzo jestem optymistycznie nastawiona co do tego tylko to jest trudne usłyszał od 1 dyrektorów wydziału oświaty, że ich nauczyciel gimnazjalny czekają na przyszły rok na licea, bo tam będzie zatrudnienie wtedy dodatkowe by, podejmując ryzyko, że teraz o pracę na czas etatu, a za rok coś tam najgorszej sytuacji są duże miasta, dlatego że pensja nauczyciela na tle pensji w dużym mieście w takiej Warszawie no to z bardzo niska pensja nauczyciel stażysta zarabia bez dodatków 2 przecinka 231000 zł brutto nowością, ale dla młodzieży kosztuje 1,51000 i nie mówią jakiś luksus Santos tej dobrej ceny tak tak to już ściany z dużo szczęścia no, więc taki nauczyciel nie jest w stanie samodzielnie wynająć mieszkania, a nie mówimy o 19 latka tylko osoby, która skończyła studia magisterskie, więc jest nadal rozważamy obywatelem chciałoby założyć rodzinę w nocy eufemistycznie rzecz biorąc z przepisami BHP, które miałyby się w prowadzonej częściowo był chwalony, a częściowo zwracano uwagę, że to spowoduje kolejne wydłużenie czasu przebywania dzieci w szkole, więc wszystko wskazuje na to, że ministerstwo z części zapisów się póki co wycofa też pani minister wypowiedziami żeni się nie wycofują i kozła gadają, ale nie będzie np. przymusu od 10 ledowych przerw, które zapowiedziano były kontrowersje budzą kontrowersje, bo to rzeczywiście jest takie 5 minut do 5 minut, ale znowu wydłuża ten dzień, który już bardzo długi zrobił się w szkole mnie będzie też obowiązkowej póki co tej przerwy obiadowej 40 minutowej, o których też ministerstwo mówiło wszystkiego tak nie będzie, dlatego że samorządy się postawie pani minister no nie były w stanie tak osieroconych przez przestawić na rzeczywistość teraz te rzeczy Mono zależały od decyzji dyrektora, który będzie musiał skonsultować to z rodzicami, więc może tak będzie rzeczywiście są szkoły, w których tych 5 minutowych przerw już nie będzie no ale to się dowiemy za chwilę zresztą trwa cały czas mamy weekend zaczyna się szkoła cały czas trwa układanie planów lekcji, bo brakuje nauczycieli brakuje sal nie wiadomo, kto nie osunął się dużo nauczyć 34 szkołach, żeby wychodziło Lorenc mamy w sobotę i w poniedziałek jeszcze nie bardzo będzie wiadomo jak to wszystko będzie ono, że większość uczniów dostanie plan lekcji na wtorek apotem jakoś to będzie albo dostanie pierwszą wersję planu ten plan się przez parę najbliższych tygodni będzie się zmieniał nie da się tego zrobić inaczej niestety wobec niestety dobrze nie ma szkołę, w której powiedzmy pracuje 3040 nauczycieli, ale nie masz jeszcze fizyka biologia i wie, że będziesz musiał zatrudnić jakieś inne szkoły to będziesz miał zresztą pan dopasować do tego planu, która ma winnej szkole i t d. tak dalej do bardzo dużo nauczycieli będzie miało w tym roku nadgodziny niż na pewno cieszą też dodatkowe wynagrodzenie ale, toteż jest istotnym tematem olbrzymie obciążenie pracą, jeżeli ktoś będzie do wzrostu udziału w błąd i dojeżdża tu tutaj dojeżdżał tu dużo tam uczą, a nawet uczył w 1 szkole więcej niż 18 godzin pensum to z każda kolejna klasa to są uczniowie, którym trzeba się zająć to coś przygotować sprawdzić pracę zaraz mamy problemy wychowawcze nie oszukujmy się jeszcze na koniec chcę zapytać jak interpretuje się raport fundacji państwo Elbanowscy, którzy z 1 strony przy minister Zalewskiej no byli w tym sensie, że zostali RO barwne należy wysłać e-mailem, bo Ministerstwo Edukacji Narodowej adresy stron raport, który bardzo krytyczny to taka prawda drugi taki krytyczny raport wcześniej nie było nie było wydane w takiej formie w publikacji, ale musimy też, że państwo Elbanowscy się spotyka już minister Zalewską też na początku tego roku i mówili dokładnie tych samych rzeczach, które teraz proporcje się, że nie przybył plecak i wypożyczalnie i dyskryminowanie uczniów niepełnosprawnych atak jest wielki długa lista problemów do rozwiązania, a więc bardzo szanuję rolnicy zebrali uważam, że to są w wielu miejscach trafne diagnozy to co mnie martwi to żonie nie potrafią też powiedzieć, że HOKEJ reforma pogłębiła, jakby w ogóle abstrahując w tym raporcie, jeżeli pojawia się słowo gimnazjaliści n p . na to są po prostu cytaty z badań NIK -u uczył głosu czy to boksu realnie, jaka czeka autorska analiza, że o kraj może zrobić do prac szybko albo może było za mało czasu, żeby przygotować ranny, a więc ten raport jest o tyle cenne, że zbierano w 1 miejscu wiele bolączek szkół i atak złośliwy nieco uważam, że być może pani minister Zalewska przynajmniej bardzo się przejmie tym raportem niższy raport Rzecznika Praw Dziecka, który mówi w Samarze raportem nie jest bardzo to, z czym jest opinią no bo tak garażowych jest samolot z przebadanych ponad 3000 uczniów kilkuset nauczycieli kilkuset rodziców oczywiście nie mówimy o badaniu Work ilościowym reprezentatywnym nawet trudno nazwać to są jakieś tam opinie badacze doszli do 70 ponad szkół też jest dużo jest dużo warto się nad tym pochylić 1 słowem trudny rok trudny trudny, ale nie najtrudniejsze najtrudniejsze dopiero za rok w stylu Sochacka Gazeta wyborcza dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA