REKLAMA

Może spowodować katastrofę ekologiczną w Bałtyku. Co dalej z wrakiem Franken?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-09-01 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
126 z pewnością państwo kojarzą sprawę wraków ranny ten statek zatopiony w czasie drugiej wojny światowej leży na dnie Bałtyku po zagrożeniu wynikającym z ryzyka wycieku paliwa alarmowali naukowcy, a jeśli mogę się jak wyrazić obieg medialny w sprawie nadała Fundacja Mare w naszym studiu Olga Sarna tejże fundacji dzień dobry Sheen gra też chciałybyśmy trochę państwu uaktualnić wiadomości na ten temat również na antenie Radia TOK FM o sprawie rozmawialiśmy Rozwiń » kilkukrotnie przypomnijmy pokrótce nijakie są opinie na temat właśnie ryzyka związanego z tym statkiem i tego co się w nim znajduje po winie oczywiście są one bardzo różne inne jak zawsze bywa w takich kontrowersyjnych tematach, ale z wielu źródeł przede wszystkim naukowo w UE mamy dla można, by dziś potwierdzona opinią tego, że brak jest potencjalnie niebezpieczne w razie szacunek, który podajemy tego i 5 l paliwa na nim się czy znajduje w PRL obecna jest oparty nadanych danych naukowych na eksploracji tego wraku należy w czasie ekspedycji badawczych to zgadzaliśmy w tym roku już razem uda nam zaobserwować na danych archiwalnych, które udało nam się odnaleźć się w tle tak naprawdę też w dużej mierze były to dane, które dopiero w tym roku udziały światło dzienne w alei zostały zebrane do kupy i na podstawie tych wszystkich badanych opracowaliśmy taki szacunek i lewego paliwa tam jeszcze może być w Realu i jego tego paliwa może być trochę mniej teraz więcej, a wynagrodzenie ma coś takiego dużego znaczenia, ponieważ szacujemy, że to jest 1 , 51 000 000 l różnego rodzaju paliw, nawet jeżeli to będzie pół 1000000 × to problem Bałtyk taki wielki rozcieńcza się na rozliczenie roszczeń czy może się rozlać i tak naprawdę mamy tutaj do czynienia, ponieważ jest na lokalizację wraku najprawdopodobniej zalet paliwo przy zostanie na skutek prądów przeniesione w stronę lądu w stronę Wybrzeża zatoki gdańskiej mówimy tutaj o potencjalnym zagrożeniu dla 80 km od polskiego Wybrzeża wczasowicze mieliby problemy tak wczesne video i zwierzęta morskie dokładnie nie tylko zwierzęta morskie nie tylko o cały ekosystem, który tak naprawdę stałby się martwą pustynią na wiele wiele lat w UE, ale także wczasowicze i przede wszystkim na cały całe województwo pomorskie to jest tutaj ogromne straty z turystyki czy mówimy o zarówno dla wszystkich biznesów lokalnych na taką rolę turystyka umrze ludzie nie będą przyjeżdżać w ślad tej znalazły się takie, że roczny zysk z turystyki dla województwa pomorskiego Teresa koło w 5 milionów złotych, więc po 1 sezonie to mówimy, tworząc wyobrazić jeśli, ale to będzie trwał kilka, ale kilka lat przynajmniej rano do nagrody straty dla celów Zeusa są o wiele większy niż koszty tego, że to paliwo stamtąd wypompować znaczną siłę no dobrze nikogo udało się wam zainteresować tym tematem, ale tak matem, a notatek na pewno z dnia zainteresował się medialne bardzo szeroko zainteresował się społeczeństwo, ale zbieramy nadal podpisy pod naszą na petycję my na stronie fundacji Mare Kruka PL z radą może podpisywać pod naszym LO ogólnym apelem właśnie sfinansowanie oczyszczania tego wraku w UE, ale mamy także duży w duży odzew ze strony rządowej sprawą na zainteresował się Ministerstwo Gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej w las zainteresował się marszałek województwa pomorskiego, czyli ci niezdecydowani, którzy zainteresować powinny tak dokładnie, czyli dokładnie ci, którzy zainteresować się powinni, ale Ministerstwo Gospodarki morskiej powołało w odpowiedzi wcale się nie mylę w le specjalną grupę roboczą, która teoretycznie sprawą franka ma się zająć ich zbadać ten gracz potwierdzić czy leczyć, za które my w naszym raporcie opublikowanym w ramach tego projektu sama prawdziwej czy zgadzają się z naszymi opiniami w razie zagrożeń jest realne i ewentualnie dalej podjąć działania w celu skład grupy wchodzą m. in. ananasy z ministerstwa z marynarki wojennej jest urzędu Morskiego dna i takie takie działania ma być podjęta talent ICO za władców grupa żadne dalsze działania podjęte nie został zobaczymy co z tego wyniknie chyba każdy z tak dokładnie trzymamy kciuki, żeby coś faktycznie zadziało elementy przede wszystkim na tutaj nie chcemy zniszczyliśmy całą naszą kampanią ani ani tym projektem drzeć się w, acz oczywiście chcieliśmy wywrzeć jakąś impresje, ale nie chcieliśmy mówić, że ktoś zły, że ktoś robi swoje roboty, że ktoś powinien zrobić coś, czego tak naprawdę nie robi musi Ano jest także ich ktoś się w sensie urząd, jaki nie był za to odpowiedzialność początku te właśnie w Żninie oczywiście jest osobna urzędy morskie, które są odpowiedzialne za rejon zabijane morskie jest minister gospodarki morskiej rak, który także do głów, bo takowe urzędy morskie podlegają pod ministerstwo, ale przede wszystkim prawnie mamy taką lukę prawną poprawnie nie ma obowiązku na nikim podejmowania działań prewencyjnych ażeby zabezpieczyć wraki na wraku są na Bałtyku jest stale obiektów podwodnych na wodę gorzką 20  000 zlote w rządzie po raz z nowo wraków jest troszkę mniej takich większych braków jest niemal do Sokoła 3003, u których lokalizacja jest znana, bo dziś nie ma tu też brak określenia co zostało odnalezione, a pasje co miesiąc, jaki zostaje z dnia znaleziony nowy w UE, a frank został wybrany, dlatego że wszystkim właśnie zlokalizowane w Zatoce Gdańskiej jest, że 1 z największych jest drugim największym brakiem Zatoce Gdańskiej i do tego z tankowca co nie oznacza to paliwo przewoził, więc na tego paliwa w swoich zbiornikach o wiele wiele więcej niż w terenie niż życie znane niż przeciętne wrak, ale też to sprawia, że jest bardziej niebezpieczne zmienia faktu, że inne braki także są niebezpieczne, bo tutaj bardzo ciekawym przykładem tego rejsu Czyżby to co się zadziało 3 tygodnie temu w Bułgarii ETA myśmy wyciek właśnie ze stuletniego o wraku, w który szacuje się, że tam wyciekło około 150 tona paliwa w, a czy dana agencja France nie mówimy o potencjalnie 1500 ton, tak więc jest to przelicza też mniej, więc różnica kolosalna co ma właściwie mówiło się już o zamknięciu całego kawałka Wybrzeża USA i jak tutaj wodnych cytować w jego władaniu miasta z tym poradzić nie wiem jak to sprowadzali się rozwinęła w UE, bo mało informacji o nas zmienia się tym pojawiało Anny, ale była łatwa sprawa to tylko pokazuje, że właśnie te braki te braki zaczynają korygować stare samce należy już na dnie 73 lata w danym roku miało prawie 100, więc tutaj te braki po prostu powoli zaczynają kordonu mówiłyśmy o pewnej Luce jeśli chodzi o pracę odpowiedzialność itd to ja wyszłam słowo Lizak to jest tak z luką prawną jest także waśnie nic nie jest zobowiązany do tego, żeby działania prewencyjne podejmować dopiero kiedy ten wyciek nastąpił wtedy prawnie odpowiednie urzędy są zobligowane są jak go, żeby w razie za Gierka i zacząć zbierać będzie tak bez żadnej złośliwości wobec urzędu tylko faktycznie wtedy to już raczej za późno tak to jest też raczej za późno my też właśnie te same chcemy uniknąć, bo mieliśmy 1 taki wyciek, ale też u nas w Polsce w Zatoce Puckiej jest wraku Stuttgart ta właśnie, a tego największego w Zatoce FR zaglądam przewoził tylko swoje paliwo i z niego nie wyciekło około 300 ton paliwa w dna i hurtowo paliwo ciężkie, które upadło na dno rozprzestrzeniło się godnie i mamy w tej chwili z tamtym rejonie wokół wraku w ponad 400  000 m ² kompletnej pustyni w UE to po prostu dbają już nie da nic zrobić napadł na dno tam jest 100 % śmiertelności wszystkich organizmów właśnie przez to w tym rejonie nastąpiło w UE na przestrzeni na 5 lat od wycieku klej klei już mnie już nie ma z tym zrobić bardzo może gdzieś mówił o gotowaniu paliwo ciężkie nie wykonał do góry nie zalało opłat plaż przyjęciu tego nie widział, a więc broń została dobrze nagłośniona i 3 latek rzucił się bardzo uniknąć sloganem dlatego chcemy to zrobić, zanim taki wyciek nastąpił w związku z tym zrobić przecież nie wyciągnie tego statku, a tak są kuszeni wyciągnie, ponieważ przyszły statek nie wytrzymał wyciągnięcia, by się rozpadł pod wpływem ciśnienia, a z drugiej strony jesteś zabytkiem swego rodzaju 1 z najciekawszych wraków do nurkowania na Bałtyku, więc cieszy jak chcesz go tam zostawi się spokojny głos, że był bezpieczny i waliło od niego można wypompować Renatę na świecie, iż robi już właściwie tak może nieregularnie, ale w nie jest to nic nowego na świecie takie operacje się realizuje w ASO pewnie technologie do tego tak w bardzo dużym skrócie po prostu się wkręca w FT zbiorniki w i podgrzewa się odpowiednio go do paliwa trzeba rozcieńczyć jeśli ona jest gęste i korzystanie z franka nawet mamy nadzieję, że tak to jest w też takie też różne technologie właśnie oczyszczenia czy zabezpieczenia tego wraku są opisane w naszym raporcie właśnie z ekspedycji badawczej w mur, który wydaliśmy w czerwcu EEC raporcie z naszej stronie internetowej idea ta jest kilka takich technologii ma właśnie rekomendujemy tą nazwą wylewa z pompowaniem paliwa w etosie robi albo przy użyciu robotów podwodnych albo z wykorzystaniem ekipy nurkowych ANN Romney dziś także po prostu łatał paliwowych pompujemy, o ile znajdziemy na to pieniądze wnieść to są ogromne koszty takiej operacji, ale z drugiej strony nie aż tak duże, żeby to przekraczało możliwości i budżetu wyłoży ministerstwo Atal w sypnęło złożymy ministerstwo na razie podjęło działania niezależne w swoim tak jak mówię z tą grupą roboczą zobaczymy co oni zdecydują na ME jesteśmy otwarci na taką współpracę z ministerstwem broń Boże nie chcemy działać przeciwko ministerstwu, ale zobaczymy co się dalej potoczy, iż ministerstwo będzie chciał robić samo dla nas Super nasz cel jest realizowana jest będzie chciał zrobić z nami dla nas też formy, ale możemy z tego co pani mówi jeśli na dnie Bałtyku są tysiące tych wraków no to trzeba się zastanowić nad takimi generalnymi porządkami tak i to jest też, że coś co my w ramach tego projektu mamy zamiar zapoczątkować, bo cały ten projekt jest projektem pilotażowym tak został stworzony tak został napisany w UE oprócz tego, że zajmują się franka, na który jest po prostu takim naszym przykładowym wrakiem wybrany w narodowych tak fachowcy dokładnie wybranym do dotarcia wstępnego badania w UE teraz rozpoczynamy też prace nad rzeką o ogólną metodologią oczyszczenia wraku na Bałtyku, którą mamy zamiar po tym, jak najszerzej oraz sformułować się do wszystkich instytucji oraz firm zajmujących się właśnie z wydobywaniem z wraków paliwa najróżniejszych substancji mamy nadzieję, że Frankiem to będzie pierwszy mały kroczek w stronę tego, żeby także inne wraki Bałtyk, choć z paliwa i także innych substancji, które wie jak nas się na nich znajdują mamy nadzieję, że to jest taki pierwszy krok dobrostan ryby morze głów czysta zainteresowanych odsyłamy na stronę fundacji Mare tam będzie można śledzić postępy programu Olga Sarna z fundacji dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA