REKLAMA

Kto po wojnie mógł sobie pozwolić na samochód?

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-09-01 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studiu Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy, gdzie wydobywano w dzień dobry państwu kontynuujemy opowieść o motoryzacji w Polsce po drugiej wojnie światowej w poprzednim odcinku mówiliśmy o tym, skąd braliśmy te samochody zaraz po drugiej wojnie światowej było kilka źródeł, ale powiedział pan bardzo ciekawą rzecz mianowicie o tym, że był bardzo duży problem z Rozwiń » zarejestrowaniem pojazdu, jeżeli chodzi o pojazdy prywatne wiadomo w jakim geopolitycznym położeniu znaleźliśmy się po drugiej wojnie światowej my raczej ten indywidualizm nie był wskazana co za tym idzie posiadanie prywatnego samochodu on był prawie, że zakazali oni już skazany jest ideologia komunistyczna w tamtym czasie uznawała, że motoryzacja prywatny nie powinna istnieć, bo po co przecież motoryzacja jest taka, że autobusy wszędzie dowiozą pociągi dowiozą wszędzie w mieście tramwaje będą woziły, a prywatne samochody małe to tylko ewentualnie do przejazdów służbowych i dowożenia tych najważniejszych dygnitarzy dygnitarzy partyjnych granda w willi, tak więc zwykły Kowalski powinien jechać, jeżeli jedzie na urlop to oni pojedzie autobus nawet ciężarówkami od 2 nie było były ciężarówki jeździł ciężarówkami wyjazdy zorganizowane wyjazdy grupowe, ale jednak ustawa z 3007 . roku nigdy nie została wycofana i pewne rzeczy obowiązywały i obok dawek po drugiej wojnie światowej ta motoryzacja prywatna niebyła tak de facto za oficjalny zakaz razem oficjalnie nie była zatrudniona, ale było to dla mnie utrudniona jest powiedzmy ci właściciele samochodów, którzy kupili swój samochód przed wojną Dodda czas wojny schowali tak to było takie popularne w stogu siana np. albo ich tam w stodole prawda nabił wożono ich samochody miały papiery to jeszcze to było łatwiejsze przy danina, ale trzeba było przerejestrować w nowej Polsce agenta, który chwali Boga i można było rejestrować z tym, że dowód na dwoje babka wróżyła albo zarejestrowali albo go zarekwirowali byli bardzo często ta druga sytuacja się zdarzała się na coraz gorszej sytuacji byli na wniosku już dziś szabrownicy, bo przychyliło się na Sabat na ziemie odzyskane i tam samochodu było sporo te samochody przywożono Otóż tak jak dzisiaj jest zorganizowany obrzydliwej proceder cofania liczników, lecz tak wtedy było zorganizowane przebijanie numerów i te numery przez przedwojennych fachowców były tak doskonale przewidziane, że podrabiał, że samochód po papier jakiś papier jak ktoś miał jakiekolwiek tak to szukał samochodu takie marki na Zachodzie i a papiery te z Bogdanką to była chwila niż pójście zarejestrowania list i poprosili biuro z tymi papierami, że z przebitym numerami można było do biura, ale gwarancji tak jak pan powiedział nie było, że ja nigdy nie było raz, dlatego że państwowy urząd samochodowy to był taki twór najpierw to był auto transport jeszcze w Lublinie, kiedy Dell Polska była bardzo niewielka ta mała ziemia lubelska on był stworzony chyba już w lipcu 1944 roku, bo w Sierpcu potem został wiosną 1945 roku przekształcony w bus inny państwowy urząd samochodowy nie było to Grant ministerstwa, bo nie było ministerstwa komunikacji, ale było to album potwór, który zarządzał praktycznie całą motoryzację przez pierwsze lata po drugiej wojny światowej w Polsce i on wydawał różne kamery zarządzenia czasami bardziej głupie czasami mniej głupie i kierował tym busem pan Ignacy brąz mjr. Wrzos przedwojenny komunista, o którym Tadeusz Rychter znany kierowca rajdowy i autor wielu poczytnych książek motoryzacji napisał ten sposób, że niekoniecznie był kompetentny, ale był pracowity i dobrą inicjatywą obcych po latach tak napisał 1000 osiemdziesiątego piątego roku wiadomo, że była cenzura jest wtedy jest po prostu tak musiał nagle, bo dziś jak napisał, że to był po prostu błąd bez żadnej wiedzy motoryzacyjnej no i m. in. on wydał kilka przepisów, które maksymalnie utrudniały posiadaczom prywatnych samochodów panie Krzysztofie Japan jak próbuje to wymienić najważniejsze rzeczy, by gros to są rzeczy, które dzisiaj bowiem jedziemy samochodem to musiał przestrzegać po pierwsze nie jest w 19010501 . roku wszedł zakaz posiadania samochodu powyżej 2 l silnikami pory 2 l oznaczało to śmierć dla najpopularniejszego samochodu przedwojennego w Polsce dla sił Chevroleta mastera, który miał silnik tam około 3 l nie pamiętam dokładnie natomiast dzięki temu zachował się fiaty 50810 przed wojną chevroletów było więcej niż fiatów 508, a teraz wszyscy powszechnie uważa, że najwięcej w Polsce było samochodów jak 508 tylko dlatego tak uważają boi się najwięcej zachowało, bo te wszystkie samochody powyżej 2 l po prostu były niszczone, bo nie było szans, żeby nimi jeździć to jest pierwsza w ich dalej następna jest durny przepis Otóż właściciel prywatnego samochodu nie mógł się oddalić tym samochodem, ale nic na 20 km od miejsca, gdzie samochód był zarejestrowany przez swego domu powie tak jak pan zarejestrował pobyt tutaj na Czerskiej samo auto pan mógł dalej pojechać do Bodo do Piaseczna i dalej pan nie mógł pojechać czy właściwie samochód, który został stworzony do podróży dalszych tutaj nie miał żadnej racji bytu co prawda można było pisać o zezwolenia jeśli sam chciał pojechać, ale co bardziej się nie dostawał, chyba że była tam umierając zamiast matka to coś takiego jak ktoś miał motocykl raźnie motocykle z motocyklem to było do tez na początku utrudnienia, ale potem, że szkoła i borowikami głos wcześniej Radom pokonali dobrze nastawiony jest następne utrudnienie, a jej, aby w ogóle kupić samochód czy można było napisać podanie z życiorysem i to w tym podaniu wujek wszystkie dane, jakie chwil pełna inwigilacja i mało tego podać powód, dla którego chce się kupić samochód nie tak jak Egipt, bo ma pieniądze im się podoba lubię sobie jeździć choćby wiatr we Włochach w Żychlinie Szabó konkrety Boże ja np. prowadzę taką działalność i tak idę samochód jest niezbędny mało tego trzeba było udokumentować, że przez ostatni 3 lata nie posiadał się samochodu głośnik piekarze nie kupiło się nie mówiło się z samochodu i w dodatku ten sam mur datuje się dostanie pozwolenie na zakup przez 3 lata chyba nie sprzeda dalej następne utrudnienie tzw. karta pojazdu dziś karta pojazdu tuż nad zupełnie co innego niż wtedy Otóż taka inwigilacja była tak daleko posunięta, że każdy kierowca był zobowiązany prowadzić kartę pojazdu i w tej karcie pisał, o której co do minuty godzinie wsiadł do samochodu ile kilometrów przejechał, po który skończył jazdę, którędy jechał każda jazda musiałaby zapisana i gdzie tankował benzynę i wedle wlały litrów benzyny do do do Baku tak, że to była taka lemingi, które grozi od osób jak te litery były potwierdzone, że akurat tyle się grało tam pranie jest wstawili pieczątkę jeszcze w krajach być może tak nie wiem, jeżeli tak ładnie, ale może tu nie było po zawale oburzona przejdzie jednak stacji głupi, żeby rondo to była totalna inwigilacja w mało tego ta benzyna, która się kupowało była dla samochodów prywatnych 2 × droższa, jeżeli ustalano ceny benzyny to ustalaną na jakimś tam poziomie i z automatu dla odbiorców prywatnych ona była 2 × droższa jak podrożała benzyna normalnie to Tadla obok pod odbiorców te podrożała zawsze była to dokładnie dwukrotność stawki, a ceny paliwa zakładam, że mieli pieniądze gdy, gdyż miał pieniądze to można było tej benzyny wlać do szewca jest dużo, by nieustannie je do końca tak Noblem z benzyną po wojnie miał miała nie tylko po wobec nich nie było bez wymianie Włochy potworne problemy miały Francja Belgia kraj w ogóle tam był jeszcze gorzej niż w Polsce w sumie trochę się finiszu psy armii czerwonej Rosjanie chcieli napić wódki z takiego jak byli Woźniak Natalia to była zwykła wymiana jest ich tutaj dlatego te problemy z paliwem w Polsce w pierwszych latach po wojnie były mniejsze niż n p . w Belgii jedno, bo armia czerwona jednak to paliwo miała po raz Rosjanie mieli swoje przecież z dróg, które tak bardzo Hitler pragnął zdobyć prawda teren, gdzie były tereny roponośne jest tutaj Rosjanie nie mieli problemu do dziś nie ma Przybysz znad Rosji z 2 Baniak bajecznie tania pewnie utrudniają dalej thrillera i ozdabia tak każdy, kto to przypominam w ogóle ostatnie z tych budowli Otóż jest to dodatkowo do każdego właściciela samochodu obowiązywał podatek raz w roku zapłacić za 300 zł co, bo sporo szumu, bo wtedy pensja 50 ty powiedz Adam Giersz drugi roku nie przekraczała 1000 zł, więc raz na rok musiał zapłacić potężny podatek, a jest to jedno są właśnie przypomniał sobie w 2 Otóż, bo na początku nie wolno w ogóle było wykonywać zarobkowy prasy i prywatnie przewozić towar ukryty w narodzinach wygląda tak ale, ponieważ ten problem transportu był tak poważny, że rząd musiał się zgodzić na to, bo bez tego co w ogóle, by się nie ruszyło, ale nastąpiło takie zarządzenie Otóż ono nastąpi wylot wydano je tam w maju 1947 roku to się tak mówił popularny o nim w rozporządzeniu o kolorach Otóż wszystkie samochody, które były wykorzystywane jako samochody zarobkowy musiały być pomalowane dwu kolorowo na określone kolory np. tam bowiem z taksówki za uszami brązowe jakiś element Nadole samochody przewożące warzywa czy obozu jest jakiś inny kolor samochody przewożące sprzęt AGD jest ginekolog wszystkie te samochody musiały być odpowiednio pokierowane durny jak najgorzej miał PKS przedsiębiorcą, który przewoził ludzi, bo wszystkie swoje autokar musiał do ciężarówki i t d . i pomalować także tam nie było inaczej rejestrowane w rejestracji w ogóle rejestracje były tez w ten sposób drogę jak Wilk 50 latach już zrobił inny teren stacji, ale w latach czterdziestych można było poznać samochód jest prywatny samochód Widzewa nie będą tych liter, bo te i x to był samochody zarabiający pieniądze w 2 TSI, ale od iPoda albo można było poznać przez Reas radzą natomiast samochody, a Bel CE i chyba ech, to był samochody służbowe, a hl to były samochody prywatne elit i rejestrach zaczynający się, o ile dobrze, by niezbędna była tak tak, że można było rozpoznać jak najbardziej dumny, a dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych zmieniono to, że na początku był litery, które dawały lokalizację samochodu zarejestrowania samochodu ani jego cel przeznaczenia tego właśnie samochodu, ale mimo utrudnień tak liczba samochodów rosła, bo po pięćdziesiątym piąty roku mieliśmy 40  000 samochodów właśnie chciałem zapytać, że pomimo wszystkich tych utrudnień, o których pan powiedział powiedział pan również, że Polak potrafi sobie poradzić to jak sobie radzono z tym wszystkim, którzy pana obchodzono te przepisy zamieniła się tak jakby przebijano numery dowolny sposób było dużo, ale mimo wszystko nie wszyscy chcieli zabrać, bo po prostu tak dużo było tych utrudnień za to zniechęcało zwyczajnie u nas ostali siedzą w porze pana było oddać postać not i w tej nomenklatury UWM mogę użyć rabaty hochsztaplerów prawda jest, gdy handlarzy to on tani kupiła, a rodzice to tak jakby to było coś dziwnego, że tak, bo to było piętnowane w PRL -u taniej kupić iPada to podstawowa zasada rządów 3 tysiącleci od początku istnienia ludzkości od od kiedy wenecjanin pieniądze znaleźli, ale w derby w PRL-u oni byli wzywani jak to nazwano, a i nowy leciał i teraz z głową z głowy doszło do getta Cygana wesoła i tani kupiła drożej sprzedał ani razu no tak inaczej jak wspomniano o majorze wynosi od maja wzrost chciał stworzyć w ogóle w ten sposób zrobić stworzyć Gwardii motorową coś takiego kompozycja, sprawdzając ani nie Gwardia motorowa to miała być instytucja, która przyjmie od osób prywatnych samochody dźwigi podesty show mamy mówi się zaś nawiązać zainspiruje prawda i te samochody będą w gestii Gwardii motorowej ligi, a ktokolwiek będzie potrzebował tylko będzie musiał udowodnić, że do celów służbowych musi delegacji do Gdańska do Gdyni czy gdzieś tam jestem co będzie z Gwardią motorowych samochód wypożyczą także nie będzie żadnej własności prywatnego Gwardia motorowa będzie własnością państwową wspólne samochody tak wspólne samochody, które ewentualnie będą wypożyczane i będą mogły być wypożyczany kierowcom bądź bez kierowcy, bo nie wszyscy mieli prawo jazdy prawda wtedy bardzo niewiele osób miało prawo jazdy spekulantom przypomniał, że jako malarz i spekulanci dosłownie w PRL -u i pan, który wraz z Irlandią sella ronda w jedno każdemu dają wyraz naszej wypożyczalni, czyli w na szczęście do tego nie doszło, ale druga ze Stalą i znowu pan minister wie pan Ignacy Gross wymyślił tę Otóż osoby te, które są w akcjach zarobkowych nas z idola doszło do skutku osoby, które chciały zarabiać na swojej samochodach dodać przywozili właśnie dostawa towaru oraz czy rabuś ludzi tak dalej zostały zmuszone do tego, żeby przekazać auta było takie ministerstwo nic do ministerstwa aprowizacji i dopiero od tego ministerstwa płatnik wydzierżawić te same swoje auta i to był przymus to był przymus tylko, że i czasami się zdarzyło tak, że to jest auto auto potem za podanie o wydzierżawienie i to podań było przyjęte odmownie i znowu ładniejsze prawda nie idzie nie ma pana o to co mi pan zrobi w ich także i to było naprawdę bardzo niesprawiedliwe i to wszystko potwornie zniechęcało do motoryzacji prywatnej, chociaż osobowe samochody były może się teraz powiedzmy jakich było najwięcej zaś odbywa się już na dobre, bo w innych osobowych tych osobowych dach jest jej bardzo dużo było chevroletów 1100 rów i to ja o tym, powiedziałem już, chyba że w oddali amerykańska motoryzacja tak do wody kupiliśmy drogich samochodów, bo drugiej wojny światowej tam właśnie rozumując w filmie sami swoi tym pojazdem, bo dalej bardzo popularny samochodem był citroen tracą, a van den i bardzo popularny znany z samą Łódź 3004. roku pierwszy na świecie samochód z przednim napędem produkowany seryjnie tak popularna cytryna winno się kojarzy z ubeckim nadal Biblia to zapraszam do samochodu bada podziemia tak coś takiego Phila z lat pięćdziesiątych atakował zapamiętasz na tacy, którzy zabierali ludzi jeździli amerykańską motoryzacji nie citroenem cyfrowe centra wyprzedaży skutek, ale to też, że ten zgniły zachód dotarli zaraz zaraz, bo to ubecy wyprzedaż ma pan rację też, bo ów del Sol nasi ważni jeździli Chevroleta nikt tak tak oczywiście natomiast ci mniej ważni jeździli właśnie, ale dalej z Zachodu Motors dalej popularny samochód, który niewiele brakowało, by był u nas produkowany w 2 Otóż Fiat 1100 trojga dniach ogłosi produkować to następca fiata 508 Włosi do zaczęli budować bodajże 1930 dziewiąty roku produkowali do pięćdziesiątego drugiego, a tak naprawdę dużo dłużej, bo ten samochód był modernizowany stopniowo i właściwie produkowany do końca lat sześćdziesiątych to jest ten samochód, którym w serialu dom jeździł inż. Talar taki mały i taki wiatr i on potem wypada inaczej nazywa ten samochód ale, ale to był cały czas z tym ten sam pojazd dalej synka 8 przecinka 8 to był zna francuski samochód produkowany też od 3008 . roku jest wynikiem 1000 cm i to był samochód Otylia nam może się wydawać teraz bliski, bo synka 83007 . roku jest jako prototyp pobiła rekord w jeździe na dystansie 50  000 km Ano o tym, będziemy chcieli sobie mówi jak będzie rozmawiał rozwiązano wszystkie mecze 76 roku też taki rekord biliśmy Gasol 30125 po uzyskał prędkość chyba tam 138 km / h w tym tej próbie natomiast Chinka uzyskała 65 km / h, ale przez pewien czas była rekordzistą większość samochodów z Zachodu była literata dodanej w nos ze Wschodu w podatku była czeska, bo Czesi zaczęli produkować schody na bazie swojego przedwojennego modelu silnik od czterdziestego szóstego piętra tego drugiego roku taki dwudrzwiowy sedan i niewielki Skoda Tudor była produkowana, a no widzisz Pisz na koniec na lodzie dziś przeważnie tak, ale to jest więcej o tych dzikach tobym proponował na początek następnej części, bo to bardzo ciekawe, że ta wojskowa myśl motoryzacyjna przeszła jednak stąd cywilną i wzrasta również w biegu było dużo i fordów, które są tak samo kulisy wybudowany jeszcze co było hitem źli, ale bez ostatni rywal BMW, ale BMW to było, ale w Zwickau DAX niemieckiej Republiki Demokratycznej co badacze tętniło niemiecki budżet jest dziewiąty rok dopiero powstała, ale każdy mój raj to było to BMW wschodnie w Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki kończymy na dzisiaj już w przyszłym tygodniu może w końcu powiemy o tych pierwszych naszych planach rodzimej produkcji nowy świat warto było ich zawód tak inny za tydzień wracamy do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA