REKLAMA

Czy dzieci niepełnosprawne będą mogły dalej uczyć się w szkole?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-09-01 13:20
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

Rozmowa o wprowadzanych przez MEN zmianach w zakresie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - rodzice twierdzą, że duża grupa dzieci nie będzie mogła już mieć w szkole części lekcji razem z klasą, a części - sam na sam z nauczycielem, bo znika pojęcie "nauczania indywidualnego w szkole". Rodzice złożyli w MEN petycję w tej sprawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w przed wami początek nowego roku szkolnego już w poniedziałek 3 września i właśnie od szkolnego tematu dzisiaj zaczniemy Anna Gmiterek-Zabłocka witam wszystkich w programie twój problem moja sprawa zaczniemy dokładniej od uczniów niepełnosprawnych i problemów, na które skarżą się ich rodzicami wszystko okaże się mówiąc kolokwialnie staraniom wchodzi likwidacja nauczania indywidualnego w szkole, o które rodzice ciągle walczą Monika Molska mama Rozwiń » niepełnosprawnego ucznia jest autorką petycji petycji, którą złożono w tym tygodniu w ministerstwie edukacji petycji, pod którą na ten moment w internacie podpisało się ponad 60  000 osób walka o dzieci niepełnosprawne trwa pod hasłem szkoła dla wszystkich, ale już teraz zapraszam na rozmowę z moimi gośćmi swój problem moja sprawa w prozie państwa moimi gośćmi studio w Warszawie są pani Monika ma morska dzień dobry pani Monika dzień dobry pani Monika jest z 2 synami Tomkiem i Piotrem witam również panów Triennale państwa czy dobry proszę państwa pani Monika jest osobą, która była inicjatorką takiego listu Patrycji dała pani minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej petycji pod hasłem pozwólcie dzieciom niepełnosprawnym z nauczaniem indywidualnym uczyć w szkole pani Moniko wiem, że złożyliście podpisy w ministerstwie edukacji podpisy pod tą petycją czy nie mieliście problemów z ich zebraniem mówiąc inaczej czy inne dorośli chętnie podpisywali jako autorka petycji otrzymałam bardzo duże wsparcie ze strony różnych środowisk akcji włączyło się wiele osobistości autorytetów świata nauki kultury biznesu przyjaciół znajomych osoby, które są dotknięte nowymi rozporządzeniami ministra edukacji również uczniowie, którzy zostali często przez to przepisy wykluczeni z nauki na terenie szkoły również podpisywali petycję z 1 strony jest ta petycja i apele i rodziców i osób znanych, którzy podłączyli się i też podpisywali się pod tym państwa na listę czy właśnie petycją z drugiej strony mamy stanowisko MEN-U ministerstwo twierdzi, że tak naprawdę niewiele się zmienia, że wychodzą naprzeciw oczekiwaniom uczniów ich rodziców z niepełnosprawnościami im, że to, że znika z zapisów przepisów słowo nauczanie indywidualne w szkole nie oznacza, że tego nauczania być nie może tymczasem ja wiem, że do rodziców rodzice między sobą na grupach dyskutują w internecie, że tak naprawdę życie pokazuje coś zupełnie innego niestety praktyka daleko odbiega od tego o czym opowiada ministerstwa edukacji zostały w zamian za nauczanie indywidualne na terenie szkoły dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostały zaproponowane przez ministerstwo 2 alternatywne chętnie bym zastępcza możliwości 1 z nich to zindywidualizowaną ścieżką, na której nie ma finansowania i jest to rozwiązanie jedynie na rok, więc w skali edukacji siedemnastoletni każdego dziecka jest tą sprawą marginalną i jest za proponowane również zindywidualizowany i palet natomiast ja ani nie rozumiem tak naprawdę po co możemy rozszerzyć pani Moniko in zindywidualizowany program edukacyjny elektryczne tartak i tapet do tej pory również był przygotowywany przez nauczycieli i dyrektora w oparciu o indywidualnej i partol był opracowywany plan zajęć indywidualnych z nauczycielem wspierającym oraz zajęć z Hansą, która uczeń był włączony przygotowywany był plan indywidualnie dla każdego ucznia wymagało ogromnego wysiłku ze strony szkoły, ale te rozwiązania są właściwie to rozwiązanie jedyne awaryjnej i takie indywidualnie dopasowane do szczególnych potrzeb zdrowotnych każdego dziecka funkcjonowało bardzo dobrze spełniał swoją funkcję nie tylko edukacyjną, ale również terapeutyczną była ogromnym wsparciem w sytuacji, gdy n p . stan zdrowia dziecka się czasowo pogorszył albo z kolejnym etapem edukacyjnym i rosnącymi wymaganiami uczeń potrzebował większego wsparcia, żeby móc dokończyć szkołę nowe przepisy bardzo zagmatwana cały autobus sytuację, powodując stan, w którym szkoły są zagubione dyrektorzy wiedząc o tych przepisach tłumaczą rodzicom, że nauczanie indywidualne uczniów z niepełnosprawnościami będzie dalej kontynuowane jedynie w domu część rodziców załamuje się i rezygnuje znam przypadki przedwcześnie kończącej się edukacji w przypadku niektórych uczniów, którym zakomunikowano taką sytuację sami żyjemy w niepewności od ponad roku, bo to nie jest także te rozwiązania są wprowadzone w tej chwili to przepisy zostały ogłoszone pod koniec wakacji ubiegłorocznych w sierpniu 2017 roku pomimo protestu rodziców z całej Polski była to grupa Ratujmy najsłabszych były to matki, które przyjechały z różnych miejscowości z całej Polski nawet doszło do takich rozmów w ministerstwie, ale przepisy zostały wprowadzone pomimo tego, że wszyscy liczyliśmy na to, że tak się nie stanie domku jak wyglądała do tej pory twoja edukacja jesteś osobą, która idzie do klasy maturalnej no tak jestem od września HR będą chodziły do klasy maturalne oni bardzo bym chciał mógłbym chodzić przez cały blok skalny doskonałe bez względu na to, jakie serwisy ministerstwa edukacji ni el Arabi z twojej perspektywy sam fakt chodzenia do szkoły tak, że ty jesteś w tej szkole co oznacza i co tobie daję z Majcher z perspektywy uważam, że fakt, że są wskazane daje to, że jej pomagają jej mentalnie koledzy koleżanki i 2 trafienia ułatwieniami w LM rozmawiając z kolejnymi grami euro ułatwi jest mi na pamięć o reelekcję importera w ich IS ulice sesje z krasowych sukcesy już normalnym świadomy z świadoma, że wtedy wzorem w jakim się z wsi z ZSRS stopniowo wszyscy mijają się do tego sukcesu i HTR innych MO wraz z tym PN en 2 rozmawiać to z nauczycielami, a przerwanych i poza tym na nie miałam wyobraźmy sobie łączenia się wydamy Tylka i wyłącznie do renty ani nikomu nie służy, a z gałęzi patrol zwodowana, żeby dała jej Podziel się ich chodziły, a każdym etapie edukacji wiemy po twoim mężem przez ostatnia bodajże 2 lata miałaś takiej taką łączoną edukacja tak trochę lekcji z nauczycielem sam na sam także Lech i chroń GM chodziłem od pierwszej klasy Ingi liceum miałem ani ścianą i elegancję część lekcji i stać w kasie kina sanacją wznosi się a jakie to były lekcje możesz powiedzieć n p . jakie miałaś przykładowe razem z klasą mózg na seans godzina wychowawcza historię społeczeństwa w wychowanie jest synem, a oddzielnie w sensie sam na sam z nauczycielem geografii historia język Polski język Polski angielski niemiecki matematyka i Dera pani Moniko no właśnie do pani z jakimi myślami, bo Tomek powiedział, że sobie nie wyobraża tego, że będzie w domu siedział taki mieć i że będzie miał lekcje w domu ja spania wcześniej rozmawiam wiem, że pani też absolutnie do tego nie dopuści choćby nie wiem co, bo takie słowa o zmianie usta słyszałem jak to ma wyglądać co wiecie za szkołę i skąd ta petycja, bo tak naprawdę pani nie walczy tylko od Tomka Tomek jest 1 z kilkudziesięciu tysięcy uczniów wykluczonych stadionu szkoły przez stare przepisy i je bardzo złe jest to, że larwy zostają wykluczani właśnie uczniowie, którzy każdego dnia przełamują swoje słabości walczą o swoją samodzielność idą do szkoły i tak naprawdę zamiast wsparcia dostają wykluczaniu przez to przepisy należy im się zwyczajnie podzi w szacunek i to co mu otrzymują w przyjaznych grupach, jakimi właśnie są klasy grupy rówieśników życzliwych nauczycieli rozumiejących sytuację Dyrekcji szkół jak 2 lata temu jeszcze w ogóle nie wiedziałam, że jest to kilka form nauczania jak nauczanie indywidualne, ponieważ Tomek uczył się normalnie w klasie w zwykłej Państwowej najbliższej naszego domu szkole podstawowej bardzo życzliwa i lutym wspierającej Tomka akurat, w które miało orzeczenie o niepełnosprawności i dostosowującej tak naprawdę wymagania do jego do jego możliwości i tak powinno być właśnie prawdziwa, włączając szkoła później w gimnazjum Tomek był uczniem gimnazjum integracyjnego wspaniałego łódzkiego gimnazjum z gronem życzliwych nauczycieli bardzo mądrej Dyrekcji, gdzie ta świetna duża ilość akcji integracyjnych była każdego niemalże tygodnia przeprowadzono tworzyły się dzięki temu lokalne społeczności nos rodziców dzieci uczniów różnych klas jeździliśmy na rajdy integracyjna odbywały się zawody sportowe dostosowane do możliwości każdego ucznia o różnym stopniu trudności to wszystko można i ta integracja naprawdę przynosi fantastyczne rezultaty tylko żal trzeba wykazać zrozumienie, że to jest proces, który bardzo długo trwała i nie można wprowadzać przepisów, które tak naprawdę w tej chwili niweczą wieloletnią pracę sztabu specjalistów jako państwo wydajemy ogromne pieniądze na ratowanie najsłabszych nowelą noworodków później one potrzebują często długotrwałego leczenia później wspieramy te malutkie dzieci Webera habitu ująć je takie małe dziecko sześcio siedmioletnie nagle staje na progu szkoły ona się dowiaduje, że nie będzie mogło na jej terenie się uczyć, jeżeli wymaga indywidualnego wsparcia to jest jakiś absurd w tej chwili zapytajmy jeszcze brata, bo wiem, że pan studiuje za granicą, ale wspiera pan kampanii wspiera pana to zbieranie podpisów no właśnie jak pan powiedzieć z pana perspektywy panu obserwował Tomka przez te wszystkie lata, kiedy chodził do szkoły i kiedy nie musiał siedzieć w domu nie muszą mieć lekcje w domu jak pan to wszystko ocenia to bym taki czyn więcej Tomek ma kontaktów ze znajomymi czy to są moi znajomi czy jego rówieśnicy w kasie czy to są w jakieś dodatkowe zajęcia, które rodzice starają się organizować w tym lepiej Tomek funkcjonuje jest po prostu szczęśliwszym człowiekiem na pełniejsze życia więcej ma emocji i dobrych zachowań czy więcej z integracji czy to los dzieci niepełnosprawne czy dzieci nieśmiałe czy dzieci Śmiałek nie ma znaczenia czy więcej dzieci przebywają z innymi dziećmi tym lepszą te relacje i umiejętności interpersonalne sobie wyrabiał im za każdym razem jak mój brat chodzi do szkoły tak to jest ojciec ten dzień babci i lepiej przystosowany do tego żeby, żeby być pełniejsze osobą impuls Eli ja nie mogę zrozumieć dlaczego, dlaczego Paul wydaje się oczywistą, że krzyż ministerstwo próbuje próbuje zabrać nowymi przepisami pani Moniko na dziś co wiecie jesteśmy tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego sytuacja jest mocno niepewna nie wiemy, jaki będzie plan i ile lekcji ile godzin lekcyjnych w tygodniu w świetle tych nowych przepisów zostanie przyznany przez organ prowadzący Tomkowi i innym dzieciom to rok Tomek ma wielu kolegów w szkole, którzy również uczą się w warunkach integracji Tomek jest uczniem klasy integracyjnej w 1 z najlepszych uczniów w szkole jest również jego kolega, który jest w podobnej sytuacji my wszyscy jako rodzice tkwimy od właściwie paru miesięcy w zawieszeniu to jest po prostu rzecz, którą frustruje całe rodziny powoduje takie taką naszą bezsilność to k która, która ma no jest frustrująca tak mnie tylko dla naszych dzieci nas rodziców Ola, ale całych naszych rodzin, bo za takim wykluczeniem dziecka z terenu z nauki na terenie szkoły tak naprawdę idzie wykluczanie całych rodzin przynajmniej 1 z rodziców musi zrezygnować z aktywności zawodowej zorganizować szkołę dziecku w domu rozwiązania, do których prób o próbowałem nie np. przekonać kuratorium, żeby część lekcji odbywała się w domu, a potem po południu część lekcji na terenie szkoły proszę sobie wyobrazić, że dotyczy to 6 latka, którego z miejsca na miejsce trzeba przewieźć przecież ktoś to musi robić ktoś się tym musi zajmować, a co mają zrobić rodzice samotnie wychowujące dzieci albo np. rodzice małych miejscowościach którzy, jeżeli usłyszał jedynej w mojej miejscowości szkoła, że nie może dziecko się uczyć na jej terenie te nie mają praktycznie żadnej opcji żadnej opcji alternatywnej no właśnie proszę państwa to jest także pani Monika jest autorką petycji, którą tak jak powiedziałam z podpisami złożono już w ministerstwie, ale tak naprawdę sygnałów od rodziców dzieci niepełnosprawnych sygnałów właśnie związanych z tymi zmianami, które mają wejść w życie z tą niepewnością, ale i taki taką obawą o to co będzie od 3 września na 3 września mamy początek roku dostałam takich sygnałów bardzo dużo państwo bardzo dziękuję pani Monika mamuśka wraz z synami Tomkiem i Piotra była moim gościem dziękuję pięknie dziękuję pani redaktor Chin oraz na jej rzecz kremem proszę państwa petycje w sprawie edukacji dzieci niepełnosprawnych wciąż można podpisywać jest dostępna w sieci na stronie nasza demokracja PL my słyszymy się już za kilka minut, a porozmawia wtedy o tym jak reagujemy na atak padać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA