REKLAMA

Czy uczniowie powinni korzystać ze smartfonów?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2018-09-01 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:00 min.
Udostępnij:

Od 1 września we francuskich szkołach uczniowie nie mogą korzystać ze smartfonów - nie tylko w czasie lekcji, ale też na przerwach. W Polsce również zdarzają się takie zakazy. Część badań naukowych wskazuje, że ma to sens, bo uczniowie nie korzystający z urządzeń mobilnych w szkole mają lepsze wyniki w nauce. Ale kompletne wyeliminowanie smartfonów może z kolei wpłynąć niekorzystnie na życie młodych ludzi. Czy odcinanie uczniów od nowych technologii w szkole to dobry pomysł? I jak można wykorzystać narzędzia cyfrowe do kształtowania postaw społecznych?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas II razy razy mówi Rz Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa pod koniec wakacji gości już na początku roku szkolnego, bo mamy dzisiaj 1 września dzieciaki zaraz pójdą do szkoły i co w tej szkole będą robić no pewnie wyciągną smartphone, a tylko pytanie czy powinny do nich dobrze czy to dla nich źle czy mogę się czegoś z tych smartfonów tej nowej technologii mogą cennego nauczyć o tym, rozmawiam dziś z moimi rozmów z Miami Irena Koźmińska Rozwiń » założycielka i prezes fundacji ABC 212 Polska czyta dzieciom dzień dobry dzień w i Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej cen, a Zengoty smartfonów te muszą jednak jest to pani 1 zahaczyć o tą akcję cała Polska czyta dzieciom mam do pani taką pewną prywatną urazach nieraz widziałem się do sal zabaw to czytanie dzieciom wieczorem codziennie narażeni są słuchacz nie daj Boże no właśnie na odwrót, by na Ursynowie bliźniacy mają w myśl po 10 lat, odkąd 11 i oni cały czas domagają się do poczytania wieczorem nie może pan o Bogu dziękować, że tak jest, dlatego że chłopcy potrzebują bardzo długo takiego mądrego towarzyszenia im w rozwoju w tym wieku od szóstego roku życia do czternastego tata jest absolutnie niezastąpiony, nawet jeżeli oni wymieniamy się mama geje, ale mam też jest osobą zaangażowaną w to czytanie, więc myślę, że pana chłopcy budują ogromne zasoby dzięki temu wielu rodziców nie ma świadomości, że chłopcom trzeba naprawdę bardzo bardzo pomagać w rozwoju powiem, że kiedyś znajoma Amerykanka opowiadała mi taką prawdziwą historię jak jej 2 koleżanki spotkały się 1 mama 2 dziewczynek, a druga mama chłopca widać mama chłopców mówi wiesz nie zazdroszczę ci, że Tomasz dziewczynki muszę się żonie cały czas martwić musisz jakoś je kierować chronić jam chłopców chłopcy chłopcy zawsze poradzą i mama dziewczynek ja bardzo dobrze ziemi to mówisz powiem moim córkom, żeby się trzymały z daleka od swoich chłopców w 2 także tym myślę, że rodzice często nie doceniają tego, że chłopcom wcale nie tak łatwo się rozeznać się w świecie relacji wartości ale kiedy nie mają takiej wiedzy to po prostu przyjmują pewne wzorce, które płyną z gier komputerowych z mediów albo od rówieśników niekoniecznie są to wzorce dobrych także, jeżeli pana chłopcy chcą słuchać książek i to są książki mądre, a przynajmniej jest okazja, żeby rozmawiać przy okazji tych książek to co jest najlepsze co mogą państwo robić to najlepsza inwestycja w ich przyszłości ponieść dziękować, ale pretensje zgłasza się z pretensją motyle wy dostania się tańczyć będą chcieli przestać czytać ze mną o to pytają sami dodawać nauczyli się z tego czytania nad lewą wchodzą opowiadają, ale to wieczorne czuwania ten rytuał tak się również nam wbił za tylko wyjątkowych sytuacjach firmy angażują się tym pana skargę przyjmuje z zachwytem i myślę, że nie grozi panu to, że będzie pan czytał chłopcom nie będą mieli po 25 lat albo więcej, chociaż niektórzy młodzi ludzie długo gniazdują u swoich rodziców natomiast myślę, że będą na tyle mądrzy, że po pierwsze, tego bakcyla czytania na pewno połknęli i myślę, że są już też sami czytają jak pan wspomniał potrafią i będą po prostu mądrymi ludźmi, a rozważanych trochę dworuje jeszcze zatęsknić za tym czytaniem stąd też prosił Boga czy mogą podlegać VAT tak będzie nowa tak będzie nawet w istotę, a magistratem właśnie to jest pytanie, choć stawiamy moi chłopcy dziesięcioletni wychodzą czasami mówią tato, bo kolega od matki Anny telefon i w nim sąd i fajnej gry oni nie mają dość, że mają nie mają telefonów maili na razie staramy się wytłumaczyć to wtedy ani za wcześnie ten kontakt z technologią mają, ale w domu pod nadzorem ciastek i limitowane z uczestniczących, abyśmy wiedzieli co nie robią to pytanie, ale faktycznie jest zasadne czy dziesięciolatek już powinien mieć własny smartfon ja mam duże wątpliwości, kiedy widzę rodziców czy nauczycieli zafascynowanych technologią, do której dopuszczają małe dzieci i właściwie coraz młodsze dzieci moja córka mieszka w stanach, mówi że jej znajomi kupują tablety swoim sześciomiesięcznym dzieciom i dzieci no oczywiście przesuwać palcem to nawet taki maluch potrafi pytanie czy to jest dla tego dziecka zdrowe tak jak z wieloma rzeczami, które są dobre w danym wieku albo po jakimś okresie, kiedy i mózg i i cały rozwój osiągnie pewien poziom tak jak alkohol czy seks i gmina nie jest dobry dla osoby zbyt młodej podobnie jest z technologią technologia zmienia strukturę mózgu, kiedy mieszkałam w stanach w latach dziewięćdziesiątych czytałam tę książkę tandem George Mainz czyny zagrożone umysły, gdzie autorka stawiała tezę, że prawdopodobnie nadmierne korzystanie z telewizji no wtedy głównie chodziło o telewizję teraz to już jest znacznie większa niż paleta tych różnych dostępnych życzą mediów może zmienić strukturę mózgu, ponieważ mózg rozwija się pod wpływem powtarzalnych czynności teraz cóż jest pewne, że tak się dzieje tak Gdaniec to są zmiany z ułatwionego AZS pytanie też własne technologie czy wcześniej czy nie bardzo podobał mi się badania, które przeprowadziły bodajże 2 lata temu ekspertki Uniwersytetu gdańskiego w tym dr Taczkowska, która sprawdzała jak matki wykorzystują nowe technologie kontakty ze swoimi dziećmi den szczegół bardzo ciekawy wątek tego jak na tablety Czech w wadze można robić różne bardzo wspierający fajne dziewczyny ta w przypadku dzieci z autyzmem i anatomią przebadane udowodnione źródło badanie jakościowe, więc nie jest badanie z cyklu to teraz wszystkie dzieci, które mają jakieś trudności należy zaopatrzyć we podatek nie działa, ale się, że technologia jest jak ze wszystkim, czyli pytanie co z nimi robimy i ile tego robić tak oczywiście nie znoszę tych obrazków rodziców, których dwu latką dają tablet to poniekąd z niemieckich i zająć jak nas tych sadzano przed telewizorem, bo wiadomo, że bajka uspokoiła dziecko przez parę godzin może siedzieć posiada telewizor to dokładnie to samo w niczym nie różni moim zdaniem ta metoda wychowawcza, ale i English, choć dziesięciolatki i wykorzystanie technologii w szkole to Gonzalez libero fantastyczne rzeczy tylko po pierwszej potrzeby nauczyciel, który da dzieciom ten tablet telefon nie jak posadzenie przed telewizorem i Wisły, a teraz popatrzmy wielka albo Scyzorów kogo będzie miał na to pomysł mamy wspaniały nauczyciel jak i lotniska z Olsztyna, która uciekła z 13 z wykorzystaniem tabletów i tam dzieciaki programują scratchu i t d. VAT i wydziałach, by im się żadna krzywda raczej nie idzie inny michy zgłaszała zażaleń, ale mamy też takie szkoły, gdzie mu się w rozdzielnicy telefony i coś tam i ich nie ma żadnej specjalnej wartości edukacyjnej w studiu jest nie da się tego zostawić czarnobiałej i na niektóre próbują niektórzy próbują mu od września tego roku w użyciu telefonów komórkowych na terenie szkół podstawowych średnich we Francji będzie całkowicie zakazane tak ogłoszono zakaz zmiany jego bandy i to na pewno bazuje na badaniach unieważnić, które używają technologii w szkole są znacznie mniej skupiony na tym co jest przedmiotem nauki on bardzo często poprzez smartfon poprzez tablet gdzieś odpływają w inne obszary o GMO wątpliwości było w codziennym życiu genom dorosłymi mandat do 14 na koniec podstawówki po raz trzynasty czy będą miały 20 to już teraz będzie od Boga jest stara się wyobrazić, że oto teraz w miejscu pracy dostajemy zakaz korzystania z telefonu i z internetu, ale nie dość, że oni nie będą już dłużej niż nasze mózgi są już zupełnie inaczej sformatowany się zgadzam, ale moim zdaniem byśmy tego nie potrafili jak komendant komentarze pod tekstem zlecaliśmy nadano decyzji Francji one były szokujące dla mnie, bo dorośli pisali, a godzina trzynasta dorośli z całej Polski na forum wyborczej PL piszą jak należy natychmiast zakazać to są dorośli, którzy siedzieli przed palącym i w nich nauczył korzystać może z technologią jest, aby zrobili razem na forum GL przerwano po Sales, bo to ta kwestia okresie często pod nos mówi Ewa Bem hipokryzja bardzo szkodzi tak, jeżeli doliczy VAT wpłacony smartfona, mówi że zmierza po telefonie tak Otóż ten tablet na to to jest to już nie fajne, bo dziecko widzi w ocenie nie jest konsekwentny, dlaczego ty siedzisz ja nie mogę podobnie jak mówisz dziecku maść czytać, bo maszyny którymi alkoholicy, a rodzic nie ma żadnej książki nie ma tego nawyku, żeby czytać także z całą pewnością dorośli są wzorcami dla dzieci i powinni wykorzystać mądrze ten czas, kiedy dzieci jeszcze ich słuchają naj powinni być takimi mądrymi przewodnikami po Janie mówię, że technologia jest zła presję ona wiele wiele rzeczy umożliwia wiele rzeczy ułatwi tylko właśnie kwestia tego, że dziecko na początku powinna mieć tych mądrych przewodników takie wzorce jak z tej technologii korzystać i w jakim celu też wyraźny zakaz jest najłatwiej takich wagonów do testu to też pytanie otwarte w tym momencie jak technologia chodzi o są badania w okresie pochowano w lokalnej tradycji francuskiej po decyzji analizowane w Anglii za, jeżeli są zakazy korzystania z telefonów w kole to są lepsze wyniki szkolne podobno 6 Chomać 4 %, a więc, dlaczego teraz pytanie, bo transferowych Daniela u nas było przecież mamy wiele szkół w Polsce, które taki zakaz wprowadziły w swoich statutach jakich szkołach ten zakaz wprowadzono czy nie przypadkiem także sąd szkoły, których na start jest prestiżowa, które są np. z lepszych dzielnic niezależność i technologii nie jest jedynym czynnikiem ja byłam niedawno dowiedzieli się pewne byłam niedawno w ramach programu może cyfrowi, którym nasza Fundacja prowadzi w Łodzi w szkole, która jest ulokowana w taki właśnie w dzielnicy no nie nie prestiżowej, do której przychodzą dzieci z bardzo różnych środowisk i rodzin i tam by dzieci odkładają smartfon i z wielkim przekonaniem mówiła mi o tym, inne w zakazie używania smartfonów w trakcie lekcji pani dyrektor, która zresztą jest entuzjastką programu może cyfrowi, czyli również tego, żeby uczyć dzieci jak najnowszych osiągnięć cyfrowych, żeby mogły je wykorzystywać, ale wykorzystać mądry sposób stąd też ten drugi człon programu mądrzy, czyli mądrze, czyli z uwzględnieniem wartości moralnych z uwzględnieniem celu sensu ich skutków i dla osoby, która z tych narzędzi korzysta i innych osób, które mogą być tymi narzędziami w jaki sposób też dotknięte albo jeżdżą po, jeżeli idę np. dzieci spędzają bardzo dużo czasu w tej chwili na tych forach różnych internetowych i tam panuje ich hejt panują różne mody, które czasami są naprawdę bardzo trudne dla dziecka, przeciwko którym wymierzone jest takich działań tak oczywiste, iż rozmawialiśmy jeszcze chciałem pchnąć do badań, które znalazłem zupełnie niedawno okazało się, że woda na 120  000 nastolatków Wielkiej Brytanii pod kątem tego właśnie jak wpływa na nich działa w działania technologii nowych i tam się okazało wałem wylicza w tzw. umiarkowane korzystanie z tych no i trądu złości nas pozytywna im idzie tak ten wykres do pokazuje po to, daje większe korzyści miał do tego jak silny jak obywatel i technologii potem jest punkt nasycenia taki punkt optymalny patent obecność Boga, ale z molo polskich dzieci, bo dokładnie ten wniosek płynie z badania Pisa, a tłumy nastolatków, że 2 godziny samograj tak dobrze niech nam oto zaczyna się problem ze względu umożliwiono też rodziny to są jakieś magiczne, dlatego że jak mieszkałam przez parę lat w stanach to tam amerykańska Akademia pediatrów zalecała rodzicom, żeby kontakt z mediami elektronicznymi ograniczyć do 2 godzin dziennie bez względu na wiek to znaczy w ogóle do drugiego roku życia zalecali brak kontaktu z mediami z telewizją 3 czy z jakimkolwiek innym mediom elektronicznym dla tych maluchów natomiast dla starszych dzieci 2 godziny w tym również dla nastolatków maksymalnie 2 godziny także to by się pewnie potwierdzało, że po 2 godzinach to już przestaje być korzystne dla zasobów dziecka i dla jego mózgu i innymi słowy zakaz używania telefonów, ale w zasadzie nie powinien schodzić, bo powiedzmy boleć nadrobią tak jest i tak jak mogą wejść wtedy nie uważam, że to zaszkodzi uważam, że to zwolnieniom czy też odpowiedzialność wielu, bo oczywiście mam wielu wspaniałych nauczycieli, którzy zakaz potraktują dokładnie takie szkoły, które biorą udział w projekcie czy mamy zakaz, ale poza tym uczymy dobrego mądrego korzystania z tych technologii medycznych takie szkoły, w których jest zakaz handlu schowali się telefony problem z głowy od, których ono Amerykanom w imprezach siedzibę ma kontakt z polską szkołą wiemy, że dni 6100  0006000 nauczycieli niż w niektórych miejscach tak, by się skończyło bardzo przykro, ale nasz lekarz ona nie jest to nie jest kraj mówi tak być nie jest na pewno nie stoją u nas już w innych praktycznie na alarmowy na nowe technologie trochę pomogą, bo tym programie MON wycofał i osłabią troskę o samych ludzi część audycji wspomina państwo można do nas napisać człowiek w 2 latka z domów od roku w klapkach FM to ktoś ostatnio z państwa pytało w internecie o newslettera audycje tak niestety wymowna raz w tygodniu dostać informację mailem bez wchodzenia na Facebooka od Facebooka w tak trochę podobną, uzależniając się zrobił nie każdego lubi, żeby zapisać się na newsletter zaprasza na stronę w ww Kopka człowiek od Anety, a my wracamy do państwa o godzinie piętnastej 40 człowiek w 20 w Brazylii to z prezydium zarządu i przy mikrofonie ponownie Jan Stradowski człowiek dojrzały niż wokół smartfonów i szkoły czy dzieci uczniowie młodzież powinna korzystać z takich technologii w ławie szkolnej na ferie np. o tym, zwanym Cis Irena Koźmińska założycielka mówi prezes fundacji wobec 21 cała Polska czyta dzieciom witam ponownie dzień dobry dzień pytano dzień dobry państwu Justyną Suchecką dziennikarką gazety wyborczej tyle tak nie przypadkiem zahaczamy komfortowe, bo to w zakaz, który obowiązuje we Francji podobno właśnie odpaść od dziś nie wolno używać telefonów komórkowych dotyczy nie tylko lekcja tego kwiat szczególnie się z Lechem właśnie do przerwy podobno zrobił się w palanta nie tak jak ja pamiętam pamiętam fabryk były głośne teatrum farby są ciche młodzież siedzi sobie pod ścianą każdy z hazardem zmarłych chowa się zdarza, ale znów to wszystko zależy od szkoły w, jeżeli szkoła wprowadza zakaz wychodzenia na przerwie na boisko szkolne mamy takie szkoły w Polsce no to, czego oczekujemy, że dotyczyć będą robić co im oferujemy na tę piękna Georges tron mogłyby rozmawiać tak jak dobra, ale tu pojawił się, by tego nauczyć trzeba je nauczyć mówienia o zezwolenie mają z kimś chorym nawet nie dzieci nie potrafią mówić ponieważ, jeżeli mówią na lekcji nawet na temat to są natychmiast cisza no, więc tak tak, że rzeczywiście dzieci mają problem z tym, żeby się we mnie wysłać bogato i w sposób precyzyjny i prawidłowym trochę sami sobie zgotowaliśmy do przerwy Quay wyglądają plus przekażą mu się z gwiazd postawi zarzuty tak mam jak czasem ktoś wrzuca do sieci takie zdjęcia z przerwę dzieci siedzą razem w grupie, ale w komórkach w Zdrojach zdjęciem z 1 z muzeów w Londynie, gdzie są ładne piękne obrazy dzieci się w smartfonach i na lata po różnych mediach społecznościowych jako zobaczcie to dzisiejsza młodzież nawet nie potrafi docenić sztuki jest to zdjęcie z lekcji muzealnych dzieci w smartfonach sprawdzałem siłę kod do obrazów, które wisiały zanim, więc oglądały obrazy korzysta z internetu raz widziano go zjeść syntezą takie a kiedy widzimy takie zdjęcie przerw dzieci siedzą grupie patrzą w komórki z naszymi szofera pytanie, a ciekawe co w tych komórkach robią, bo może n p . teraz bardzo optymistyczna wersja przesyłają sobie pliki z książkami albo fajny widok, które oglądali i 30 sekund później zrobiło zostało zrobione zdjęcie będą rozmawiać tego nie wiemy bardzo łatwo jest to po prostu wprowadzić do ani tacy wpatrzeni w smartfony może kreować grę bardzo trudno, ale może robić coś fajnego w Waksmundzie to jest w możliwościach takie mecze Lotosu to co wolno trwały jak dotąd jest bliski kontakt z NFZ płaci mandat słowiańską, gdzie nie ma obszarów, aby właściwie działa w stolicach czas w 2, bo dzieciaki robią dosyć silne dosyć już nawet, robiąc to co chcą tam jednak z patronów w czasie na uczciwość nie widziałem do tej pory nel to chyba właśnie takie założenie w ogóle nie można nie należą tylko być właśnie to kwestia znalezienia pomysł jak dzieciom, a więc nasze działania wżyciu jakieś propozycji, która je zainteresuje tym mamy nadzieję, że porozmawiamy o projekcie, który teraz nasza Fundacja do tego zmierza właśnie ty też projekt może cyfrowi, gdzie rzeczywiście będzie dużo technologii, ale również, że będzie to, o czym tutaj no tak w zasadzie w naszej rozmowie co chwila, a tu zakręcamy o sens o 3 LO od postawy, czyli o wartości 1 nasz program nazwany mądrzy cyfrowi z 1 strony w małym dzieciom pokazać uświadomić istotę wartości moralnych, a z drugiej strony dać im większą ofertę narzędzi cyfrowych, które mogą być wykorzystane do tego, żeby przeprowadzić różne społecznie pożądanej wartościowe projekty w ich środowisku ich szkole w ich miejscowości teraz film od lipca dzieci w różnych szkołach w Polsce mają pilotaż tego programu i w swoich grupach realizują po pierwsze w inny tak mają taki 5 dni, kiedy uczą się pewnej nowej metody design Thinking uczą się kilku narzędzi cyfrowych tam około 6, ale to wszystko czemuś służy mianowicie chodzi o to, żeby one wyszły z pewną koncepcją zrealizowania projektu społecznego, ale też, żeby podczas tych kilku dni naprawdę zrozumiał istoty takich wartości jak szacunek uczciwość odpowiedzialność odwaga cywilna czy mądrość ja rozmawiałam dzisiaj Zelt ze znajomymi z tego naszego projektu, który odwiedził szkołę w mrozach i który powiedział, że dzieci zwróciły uwagę na to, że one na wiedziały, że istnieje taka wartość jak szacunek uczciwość natomiast np. kwestia wolności to było dla nich zupełne objawienie, że istnieje wolność do i wolność od, a ponieważ nasza Fundacja zajmuje się jest rozpoznawalna głównie ze względu na kampanie czytania, więc oczywiście myśmy do tego programu również zaproponowali czytanie książek mamy taką książkę gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach, gdzie w taki ciekawy i bardzo zwięzły sposób omówione są w postaci pewnych tekstów literackich wartości moralne i właśnie tam w tej szkole, o których wspominał rozmawiano o wolności przedstawionej w opowiadaniu burza, gdzie chłopak uważa, że wolność polega na tym, że się robi wszystko co się chce żyjemy w wolnym kraju i mam prawo robić wszystko co chce i to się jednak bardzo źle kończy i on no i dzięki temu, czego się uczy myślę, że również ci słuchacze uczestnicy programu też zrozumieją, że wolność ma swoje ograniczenia tak dokonują się tego co zastanawiać się, dlaczego czy to szkoła nie dali sobie z takim sformułowaniem takiej wiedzy ostatecznie mamy lekcje etyki podobno czasami to chyba nie wszędzie ja myślę, że raz więzieniem, że nie ma takiego programu, który byłby nastawiony właśnie dokładnie na takie głębokie omówienie istoty wartości moralnych, a potem przećwiczenie tych wartości w różny sposób natomiast ten program, który robimy z organizacją Google org rzeczywistą organizacją charytatywną Googlea on bardzo dokładnie skupia się na wartościach, ale przede wszystkim pokazuje też, że można z tych wartości korzystać można ją upowszechniać można je realizować praktykować przy pomocy narzędzi cyfrowych to znaczy dzięki tym narzędziom możemy być skuteczniejsi możemy mieć większy zasięg możemy zrobić dużo dobrego, więc tutaj jest coś co pewnie panią Justynę ucieszy fakt, że przy pomocy tabletu czy smartfonach można zrobić dużo dobrych rzeczy, ale najpierw trzeba tym dzieciakom uświadomić, że to nie są, że to nie jest cel sam sobie żyją pod rozejść, lecz jakąś wiadomość do 1000 moich znajomych z Facebooka regionalnych domach czemu służyć czemuś dobremu doskonałym przykładem był często wspomagamy różną rząd projekty czy w ramach olimpiady zwolnieni stoliczek w podobnych konkursów widzi takiej rangi po sporze, projektując świadomie korzysta z Facebooka napisał do mnie Sławomir Mamzer 30 osób dodała do wytwarzania co z tym zrobić mówi architekt rozmawialiście z nimi właściwie robić tego wysłali zaproszenie od lutego w swoich zaburzeniach właśnie dlatego, że to świetne rzeczy idea bardzo fajne o wartościach projekt, ale nie mają tego przełożenia, że w prostej spółki z archeologią stosunki z 30 nie jest ich celem ich celem jest, żeby ludzie wzięli udział w prawdę w ich spotkanie, żeby czegoś nauczyli ale, toteż oznacza, że Warty z ludźmi rozmawiać jednak bezpośredni czy wiesz, że tylko przez Facebook i jakieś inne takie komunikatory tylko umieć lubić to, że my lubić po prostu komunikacji taką bezpośrednio, ale trzeba to umilić trzeba mieć pewną praktykę w tym, jeżeli my wcześniej dzieciom damy te wszystkie urządzenia technologiczne to one się mogą mnie nauczyć takiego swobodnego komunikowania z żywymi ludźmi w waszych nóg, a jeżeli będziemy w urządzeniach tanich dzielnic tak, ale nie damy dzieciom nie damy dzieciom przykłady innych nie będziemy z dziećmi rozmawiać nie będziemy poświęcać im czasu nie będziemy im czekać codziennie, a powinno być to codzienne czytanie tak jak pan redaktor wspomniał, że to jest wasza rodzinna rutyna i bardzo dobrze, a chcę powiedzieć, jakie projekty wymyśliły dzieci także wymyślili uczniowie to są uczniowie tak mniej więcej od jedenastego roku życia koniec szkoły podstawowej n p . chcą skłonić ludzi do tego, żeby wykorzystywać jak najmniej reform takich torebek foliowych, bo to zaśmieca środowisko oczywiście jest jakaś taka duża kampania, bo również 4 i sieciówki różne wprowadzają nawet by opłaty, żeby zmniejszyć zużycie toreb ale kiedy dzieci dowiedziały się, że będą mogły skorzystać z narzędzi cyfrowych, że będą mogły skorzystać z takiego narzędzia jak Cannes 2 do tego, żeby wyprodukować własny plakat czy własne ulotki to się tak tym ogromnie nakręciły jak to się, mówi że będą mogły ten swój pomysł pomysł na poprawę sytuacji społecznej wspomóc narzędziami cyfrowymi i coś takiego to jest naprawdę bardzo fajny normalny kierunek rozwoju wykorzystania tych narzędzi śmiechem wspomina właśnie wspomnianych już na zwolnionych z teorii kiedyś Paula Bruszewska u nas była w studiu opowiadała czym to polegać wpłacą państwa tną edycje w archiwum można je znaleźć miast i coś się łowić tak społeczne worki i Kasia sprowadza wszystko dobrze magicznego hasła, bo się często pojawia to w kompetencje kompetencje miękkie w koła nadal za dobę nie uda interakcji w grupie współpracy znoszenia krytyki ani dla nas doskonała i promowania się wystąpienia publicznego, które nadal jest bardzo trudna, mimo że uczniowie mają tylko na lata lęk społeczny często zresztą dotyczy nie tylko dzieci to fakt to faktu się to się udała, więc tutaj generalnie te narzędzia cyfrowe zniszczone są fajne, bo pomagają ludzie są tak jak pani powiedziała bardzo łatwo jest się zdystansować do świata i za zapaść gdzieś komunikacja, gdy ktoś nie ma ochoty występować publicznie odbędzie się komiksową przez Facebooka w Super prawda niższe ryzyko, że ryzyko dla chłopców w szczególności, dlatego że chłopcy generalnie mają większe problemy zmówieniem na ogół później zaczynają mówić dziś dziewczynki i często rodzice i to nawet wykształceni rodzice uważają go nie chce rozmawiać nie będę z nim rozmawiać o mnie to, że nie chce on nie potrafi, ponieważ w tych małych mózgach jeszcze brakuje odpowiednich połączeń neuronowych, jeżeli będziemy czytać będziemy dużo rozmawiać to taki chłopak potrafi się naprawdę znakomicie rozwinąć językowo no tak, ale trzeba mu w tym pomóc bardziej niż dziewczynce jak zachęcam do zaniedbywania dziewczynek, ale po prostu, jakby biologicznie są im bardziej predestynowane do tego, żeby szybciej mówić i więcej mówić, bo to jest nawet jej ewolucja dużo więcej kobiety mówiły musiał negocjować musiał się opiekować, a panowie chodzili na polowania, gdzie za dużo gadania nie mogło spłoszyć zwierzyny w zupełnie w tym meczu mogę się też tłumaczyć, dlaczego my od fundacji gadatliwy i właśnie z mgłą Ojcze nasz Targ zawita na sam raz czytają mają łatwość mówienia o tę mają potrzebę to na pewno to widać niż ta osoba występująca miastu łatwość łatwość ta ostatnia jest tam z płynnością i spójnością bywa różnie ale, ale od tego jest z taką możliwość właśnie ćwiczenia z rodzicami, chociaż bywamy w, aby mogli zobaczyć jak to jest ktoś jednak ich słucha my staramy się słuchać dzieci jak stosami była to bolesna, zwłaszcza jeżeli to jest właśnie ktoś tu z kolei w godzinach od VAT na wnioskowanie sąd jest trafna można ich używać na stronie MON dwucyfrowo i to kapral tylko bez polskich torach rozumie można zobaczyć na czym polega połączono można się jakoś go zgłosić do nas my będziemy teraz robić nabór do głównej części programu, ponieważ na razie trwa jej wynik przez lato prowadzony był pilotaż, który zaczął się od szkolenia dla nauczycieli oni przeszli przez kurs online dotyczący nauczania wartości moralnych następnie zorientowania się w narzędziach cyfrowych i tutaj jest bardzo ważny i myślę, że już zachęcające nauczycieli mój punkt tego naszego programu, że to nie muszą być nauczyciele informatycy to może być polonista to może być pani od biologii to może być ktokolwiek, bo nie muszą ci nauczyciele nie muszą się uczyć używania tych narzędzi nie mają się zorientować do czego takie narzędzie może być wykorzystane mają dzieciom podpowiedzieć dzieci będą miały własny program, gdzie no teraz podczas wakacji uczyły się 6 takich narzędzi od października będą miały dostęp do kolejnych 10 i duży naprawdę spory wachlarz możliwości takiej takiego oprzyrządowania tych swoich pomysłów społecznych, które będą mogły rozwijać no w sposób naprawdę bardzo profesjonalny HOKEJ spotkamy rekiny żona fakty tego też działania na pewno będą i ma wtedy środek do tego tematu wrócimy jeszcze na koniec i chce wszystkie szkoły zainteresowane programem może cyfrowi zaprosić do kontaktu z fundacją, bo teraz będziemy zapraszać 350 szkół z całej Polski także ciągle są jeszcze miejsca i można przystąpić do programu na okręt zapraszamy do zainteresowania się programem i zaopatrzenia dzieci korzystają z technologii cyfrowych niekoniecznie zakazywania, ale współuczestniczenia być może będzie to kwestia, żeby 20 minut dziennie spędzić z dzieckiem nad smartfonem, a przynajmniej z pewnością zamieszczono tam robi póki jeszcze się da, ale sam potem się trochę trudniej, a jeśli przy okazji polecam 20 minut książką okręt oprócz tego nie zamiast Kłaput dobre dla dobra podsumowanie moimi gośćmi były Irena Koźmińska założycielka i prezes fundacji ABC 21 cała Polska czyta dzieciom dziękuję bardzo ja również umowy i Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej, choć mówił Jan Twardowski rósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!