REKLAMA

Klasyki dla grzeszników: "Lecą żurawie"

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2018-09-01 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1 września codziennie z 2 skojarzeniami w Polsce po pierwsze, rozpoczęcie szkoły i po drugie, rozpoczęcie drugiej wojny światowej do klasyków dla grzeszników wybraliśmy, więc film o wojnie, ale z perspektywy cywilów jest to film, który powstał raptem 12 lat po zakończeniu wojny, kiedy rany były przecież jeszcze świeże mimo to jego przesłanie było na ówczesne czasy rewolucyjny, tym bardziej że powstał w kraju rewolucji i komunizmu, a to jednostka tragedia Rozwiń » pojedynczego człowieka kobiety czy też zakochanej pary okazała się najważniejsza, a filmowi gdzieś w tle towarzyszy ta to melodia i mgła i te właśnie melodia nie jest słyszane, kiedy oglądamy sceny, kiedy to 1 z bohaterów filmu lecą żurawie Borys odjeżdża odjeżdża ważniejsze bohater na wojny tu się już wtrącił Łukasz Jasina dr Łukasz Jasina fitness Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych i filmoznawca Borys wyjeżdża na wojnę, a jego narzeczona Weronika czy też jak sama żąda, by być nazywano mnie Wiewiórka tak się zwracać do niej narzeczony próbuje go znaleźć, ale w tym tłumie jest to niemożliwe film lecą żurawie to jest radziecka produkcja z roku 1957 w reżyserii Michaiła Kałat zdrowa i LM pomyśleliśmy, że ten trochę na fali to oczywiście, że rok 39 wrzesień to zupełnie inna sytuacja niż to co w pamięci radzieckiej czy później rosyjskiej oznacza wojna Ojczyźniana to jasne natomiast co jest interesujące ten film on jest mecz on jest antywojenne i to jest coś co warto powiedzieć jak te są już dziś w pięćdziesiątym siódmym antywojenny film powstaje przede wszystkim myślę, że ani Michaił koła to zaś w planie aktorzy i być może cenzura mimo odwilży, która panowała właśnie w tym momencie pozwolić na zdjęcia KPZR inni uważali tego filmu za klasycznie antywojenne oprócz dla nich w samym samym samą wielką zmianą było to, że pokazywali wojnę z perspektywy zwykłych ludzi to tam sceny z frontu praktycznie nie ma nie mamy też walających się z ekranu na z 1 strony kinowego ekranu na drugi mały tłum ludzi żołnierzy, którzy giną okrzyków ku czci Stalina nie ma przywódców jest wojna pokazana z perspektywy zwykłych ludzi proszę państwa i to jest właśnie identyczne rewolucja w związku Radzieckim do Pisza do 0410. piątego roku takie filmy po prostu nie powstawał jest bardzo piękne filmy i nie jest tylko nasza opinia, ale miny warto wspomnieć, że został nagrodzony złotą Palmą na festiwalu filmowym w Cannes w roku pięćdziesiątym wygrywa ze Śląska z kanałem Andrzeja Wajdy były 3 takie filmy, które wtedy się pokazał na ekranach właśnie lecą żurawie czterdziesty pierwszy, który nie opowiadali o wojnie światowej tylko o wojnie domowej to jest melodramat, gdzie zakochuje się czerwona walizka w Białogardzie jeszcze i jest zrealizowany chwilkę później film los człowieka Sylwia mądra sztuka na podstawie powieści Człuchowa, który pokazuje losy zwykłego wziętego do niewoli Rosjanina, gdy tego wcześniej nie było niewolno było podejmować tematu cierpień ludności cywilnej nie było niewolno było mówić o ewakuacji ludzi nie wolno było mówić o tym, że ludzie nie wracają nie wolno było mówić o tym, że ubranej do niewoli nie było wolno mówić o tym, że nie było informacji ludzie kochali ponad podziałami i t d . tak dalej z elit i to zresztą zostało później bo o ile ten styl filmów wojennych, gdzie przewalają się z innej strony ekranu na drugą i koniecznie z Ameryki z napędem atakuje ze Wschodu na zachód ekranu nigdy odwrotnie, nawet jeżeli geograficznie było to inaczej ten 1 z tych wygrywa, a tych filmów jest zawsze bardzo dużo Beskid nowy my się na tym głównie opiera do końca i teraz niestety w czasach rosyjski do tego czasami wraca, ale ta gałąź kina, które dziś jest bez wiaduktu lecą żurawie Kato z 2 zaczynają ma się mocno taki film zawsze powstają powstał dla 80 takich jak cicho zmierzchu np. i t d . i t d. i jest to taki jak taka pożyczka klamra dla rosyjskiego społeczeństwa Radzieckiego wolno ludziom jednak wspominać mówić o tych dziadka, którzy zginęli rodzicach miłością nieszczęściu nie wolno mówić o spotkanie się po 20 latach takim filmie dworzec białoruski wolno mówić o nawet o tym, że się z inwalidami pod warunkiem, że nie dotykamy tych niecenzuralnych problematyce politycznej jak chociażby, skąd się ta wojna wzięła tego wywołał, dlaczego ludzie ginęli też był w ogóle rok 3009. to do tej pory pewnie można, by mieć zgodę na Orlenie jest to rzecz powszechnie w Rosji znanej zrozumiał, iż jeśli chodzi o jeszcze się wytłumaczy może sekret już na początku tam jest jak mówiła we wstępie ta opowieść o dziewczynie, która tęskni ze swoim chłopcem narzeczonym, który jest gdzieś daleko na pograniczu gminy i to jest również główna rzecz się filmu lecą żurawie mianowicie nasza Weronika po prostu czeka ja też było ono mówi to wielokrotnie w filmie co jest bardzo mocnym rysem kina światowego od wieków jednak zazwyczaj pamiętajmy, że jeżeli chodzi w nim wcześniejszych Stasia to jest całkowicie normalne, bo z wojny kiedyś tak wyglądało, że kobieta czekała, a mężczyzna to wojna odchodził i wraca lub nie wracał, a druga wojna światowa o umorzenie w tym wypadku była jednak zupełnie inna to po raz pierwszy będziemy wojna, która równie mocnym stopniu dotknęła żołnierzy na froncie jak i kobiety, które na nich czekały i paradoksalnie akurat w rejonie Europy Środkowej wschodniej czy w związku Radzieckim w Polsce to nawet żołnierz miewał czasami wyższą szansę przeżycia pieszego cywile rodziny zostawione gdzieś na tyłach mówiłeś o dużej zmianie rzetelne filmy może dla samych twórców nie był wprost antywojenne jednak wskazywało na to, że można mówić pewnych tematach co wcześniej co robił taki hałas to znów kontuzja Lukasa w chwili Bourne może związek radziecki był otwarty dla swoich obywateli, ale jednak zjadą pod bardzo wielu Gruzinów Ormian nawet w czasach radzieckich zmieniał nazwiska rosyjsko brzmiące w rzymskie 1 ponad rok silnego byłby, więc rówieśnikiem naszego wieku w i reżyserem, który pojawił się w tym takiej wielkiej grupie radzieckich filmowców, którzy byli beneficjentami rozwoju z polskiego kina ogromnego on nie był tak daleka zaś tańczy Brodowski, ale jednak swoje swoje działa robi ją właśnie podporą takiego klasycznego, toteż warto podkreślić jak mocne było kino, jakie miało infrastrukturę możliwe, że właściwie tylko 3 kraje stworzyły tak wielkiej mocne kino stany Zjednoczone systemem produkcyjnym związek radziecki stempel firmowy i w Europie Niemcy, które w okresie Republiki Weimarskiej potem Irańczycy zaczną oni są wyciszone kino nikt już tak szeroki na Niemcy po wojnie nie nie stworzyli ale, odkąd tu dygresja w kontrastu dygresje koła wozów był podporą socrealistycznego kina Radzieckiego to był reżyser ma ochotę czasem zresztą zdarza bardzo dobre filmy rozliczeniowe robią ci, którzy by byli umoczeni w systemie, dlaczego Andrzej Wajda zrobił tak dobry szympans uciekł z marmuru, bo trochę wstyd go swoją własną przeszłość w początkach kina stalinowskiego z koła wozów Rogóźna, skąd Czapajew robił filmy wojenne i nagle w latach pięćdziesiątych ten już starszy twórcom, który jest przy okazji bardzo cenionym bardzo cenionym profesorem szkoły filmowej bardzo wielu dobrze rosły nawet, że Hofman na Polski reżyser z czasów wykładów całą swoją energię wkłada, aby zrobić w końcu też filmem, na którym bardzo mocno zależało koła wozów tutaj z łóżka dygresja poza lecą żurawie zrobi też 1 z najpiękniejszych słów miłości związku Radzieckiego nie wysłany list z roku 2 tysiące dziesiątego, a ostatniego dzieła będzie już płacze Higgs wyższe zachęty sztuk bardzo dobry film trochę zapomniany, a zakończy wielką międzynarodową koprodukcją czerwony namiot o ratowaniu poradnika polarnik Amundsen na w latach w latach dwudziestych, gdzie rozegrają skaczą konary Claudia Cardinale i aktorzy radzieccy to pokazuje jak wiele wspaniałych filmów moglibyście stworzyć, gdyby dożyli podobnie zresztą, gdy weszli z tych ograniczeń, bo jednak kinematografia radziecka w czasach Chruszczowa Breżniewa ograniczenia ma poważne to jest n p . takim taki kraj w tym cenzura ingeruje wcześniej nie jak w Polsce, że film powstanie ewentualnych jest to co zrobi gra ale, ale nie ma zagrożenia bezpośredniego dla życia i pozycja artysta artysta związkiem właściwie kilku przypadków nóżka z Godowa, który potem zrobiliśmy komisarz nie jest utopiony w związku Radzieckim może dalej pracować w biznesie nic niespodziewanego po kontuzji dla filmu dla filmowców radzieckich dla filmowców krajach socjalistycznych to było gigantyczne zaskoczenie, że ten działa to, za który budowę właśnie tych mas ludzkich przewijających się z prawej na lewą stronę granicy z rodzin radiowóz, który ten człowiek zrobił nagle syn w cieniu vany w nauczycieli są dobre też formalnie, ale który wrócił na prezent młodzieńczy analizowanie uczuć tragedii ludzkiej tak, by nie było stalinizm, ale na jedno to jest najlepsza rosyjska tak tradycja literacka filmowa, która pochodzi jeszcze z książek Dostojewskiego Czechowa to jest coś za co kocham rosyjską kulturę widzimy na drodze stalinizm tego przez 30 lat nie wybił i że to najstraszniejsza zwojem może stać pretekstem do stworzenia takiego traktatu o miłość i kwiaty Żuraw liczyli lecą żurawie filmy z roku 1957 z bohaterem dzisiejszych klasyków dla grzeszników film nagrodzony złotą Palmą w roku pięćdziesiątym ósmym teraz skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy tam Karolina Głowacka przy mikrofonie testu DCF klasyki dla grzeszników, którym przypominamy państwu zachęcamy inne do sięgnięcia po starsze produkcje filmowe po starsze książki po płyty nie po to, wszystko COS co już ma znak jakości wyrobione przez lata dzisiaj rozmawiamy o filmie lecą żurawie to jest film z roku pięćdziesiątego siódmego już niema Stalina jesteśmy po dwudziestym zjeździe zupełnie inne inny klimat c dr Łukasz Jasina jest studio dzień dobry moment jeszcze raz to jest film o wojnie, ale przypomnijmy pokrótce o wojnie głównie z perspektywy cywilów tych, którzy zostali głównie z perspektywy Weroniki, która czeka nas swojego narzeczonego Borysa z perspektywy też nie do końca tożsamy dla całego związku Radzieckiego z perspektywy największego miasta tego kraju to zaś rewidentów inteligentów też niepełny, bo pamiętajmy, że ci ludzie na zaczyna się bać dopiero 22 czerwca 1400 pierwszego roku, kiedy wybucha wojna, kiedy Strumień Mołotowa nie ma tym filmie nic oczywiście o tym, że bali się tak naprawdę przez kilka wcześniejszych lat, bo wielka czystka miotała znacznie mocniejsi oczywiście wcześniej życie było cudowne wspaniałe sielskie anielskie co mamy w początkowych scenach, których mogą cię z państwa odstraszyć mam wrażenie niż mieliby państwo okazję trafić na filmy lecą żurawie to proszenie dać zwieść ten wiersz dostępny za darmo formy promocji na stronach kanale YouTube owym wytwórnię Mosley legalnym jak najbardziej wysiedleń dziękuję za informacje te sceny są takie można, by powiedzieć właśnie dno trywialne trochę takie jest pod podskakuje temu do paranoi liczymy już miliony zlotych za jedzenie tak natomiast to co się później, że w tym filmie to niesamowita praca kamery te sceny, kiedy Weronika się próbuje przebić przez tłum na pewno pamiętasz to jak ich goni za nią te wszystkie pozostałe ceny tego typu są naśladowanie właśnie tej i ad i a później te kamery stanie się liczone w tym wysięgniku wielkimi patrzeć na nią z dużej perspektywy no to jest coś albo tej biegnie Borys po schodach w górę no i IT kamera go gonić cały czas są ulice, ale większość ludzi zostaje scena najsmutniejsza sny w głowie, czyli 1 z najpiękniejszych definicji chowanych jest taki ranking scen śmierci w historii kina śmierci Borysa, który ginie na froncie w kinie w takich Moczara Moczar owo mokradło we w warunkach nie myślimy, że ginie, bo co tam się wydarzy to do samego końca wiadomo nie wiadomo, a tego z omdlenia śmierć jest pokazane w formie kręcenia się wokół własnej osi brzozy to dla wielu przyjście brzozy to dla wielu ówczesnych socjalistyczny krytyków kina, bo nie przeszliśmy śląskość pokazuje na zasadzie strzał i koniec koniec, a teraz wewnętrzna perspektywa co ma nie ma śmierci z wewnętrznej perspektywy w ogóle nie ma miłości zewnętrznej perspektywy jest afisz i tą śmiercią czekanie mniej próbą dostania się wszystkim tym, że w tym filmie nie ma żadnego szczęśliwego zakończenia tak naprawdę estradzie te względy formalne to właśnie wykręcenie się na boku własnej osi nie brzóz test jedno natomiast nałożenie się różnych kolejnych warstw go sobie wyobraża ślub z Weroniką i tam się dzieje wizualnie tam jest po raz trzeci 4 obrazy nałożone narasta też technicznych, by nie było takie proste w pięćdziesiątym szóstym tysięcy borsuków czy do zrobienia, ale po prostu wcześniej nie uchodziło kino musiało mieć związku Radzieckim narracji bardzo lina rano polegającą na tym, że jest samolot najpierw lecz gdy samolot ląduje samolot pochodzi Stali Stalinowi Siemacha wszyscy się cieszą, bo albo sceny zbiorowe polegał na tym, że na wieś ekspozycja, a potem wszystko nie było łączenia marzeń z głównych bohaterów czy coś co właściwie kino miało się od obywatela Kaina, bo to zbyt tutaj, jeżeli mamy szukać jeśli nie to myślę, że bardzo mocno, że te rozwiązania formalne wziął z obywatela gminy, które na pewno był puszczany przy szkole filmowej kamiennego nie jest cenzura nie nie miała z belek nie budzą polskie światowego kina pokazać bez problemu w 2 miejscach związku Radzieckim w sali projekcyjnej szkoły filmowej oraz Stalina w jego prywatnej sali projekcyjnej i AZS anegdota czy na pewno prawda Stalin uwielbiał, zwłaszcza filmy zakazane ustalony z Kalet o zarządził właśnie jest mi, że rozkaz miał postać muzyka albo stwierdzi że, że ŻUŻEL teściowa to robić Stalin był zresztą przez państwa punkt to dużo oczywiście za jego krytyka mogło spotkać reżysera śmierć przy emisji Wilna, jaka jest Steiner prowadzą zaś od jego śmierć faktycznej tyle uwagi formalne dotyczące muzyki kina dowodzą znacznego stopnia oczy taniej pewnych talentów notabene Stali wykształcony chórzysta zdecydował też obecny kształt muzyczny hymnu Radzieckiego postać życia podnieść go 2 oktawy wyżej szkoda, że nie zajął inną działalność na szkolenie może w siną dal bieg został rewolucjonistą, gdyby dostał stypendium, ale żarty żartami tych tych panów jest więcej, bo również w planie głównej bohaterki są różne rzeczy, których jej przewidują widz nie przygotowany w związku Radzieckim to jest akurat rozmowa z paroma starszej starszego wieku Rosjanami Ukraińcami, którzy oglądali ten film jako dwudziestolatkowie 60 latkowie oni byli przygotowani do przyjęcia formalnego w roku pięćdziesiątym siódmym znaczy gubi się na Śląsk nie żart, bo ośmieszał te plany pisze bardzo spodoba, ale musimy się o planach mieli problem, że Niemcy jest rzeczywistością co jest wizją tak wybrano z artystycznego o wyobrażenia publiczność radziecką, gdzie ludzie nie rozumiał ten prezes TNS Pentor rozszerzył ten czołg dojechał pociąg wyjechał to ona wzięła ślub z tym, że ślub z tamtym przeskoczyła czy nie skończy skończyła czynie skoczyła my teraz to myślę, że przeciętnie wykształcony Polski widz filmowe może to zrozumieć my jednak jesteśmy inaczej filmowo edukowani w związku Radzieckim dla ludzi ten film był formalnością tym także choćby z tego powodu musieliśmy zacząć bardzo mocno zastanawiać co jest prawdą co smaru do tego sprzyjało odbiorowi tego filmu o naprawdę jest autentycznym klasykiem, z którym porozmawiać z każdym rosyjskim ukraińskim postradzieckich inteligenta, ale tam jest też opowieść się tutaj można, by interpretować na ile to jest zaawansowany ten przekaz ja to dobra bardzo mocno jako opowieść o przemocy wobec kobiet również fizyczną również seksualnej co nie jest powiedziane wprost, ale jest bardzo nas, że nie mogło nie musiał być wprost tak pomyślane w latach pięćdziesiątych, bo pamiętajmy, że to co my teraz zbieramy jako przymus wobec kobiet dla wielu ludzi było rzeczą całkowicie nieoczywistość ofert jest krytykowany jednak to się odbywała trwale związane z dworu co się odbywa scenerię bombardowania dookoła, więc jesteśmy w pomieszczeniu, gdzie Hula wiatr manewr, który zleca jej oznaką seksualnej opresji większości filmów to też czasem może interesujące od filmów zdjęć dziś po po Davida Leana hulający wiatr i kobiet kobieta mężczyzna dowodzą tego, że coś niedobrego się dzieje w ich relacje erotyczne itu ONZ w tym filmie może nie dobro może nie wzrośnie, ale twierdzi, że jest jednak krytyka tego mężczyznę, który przy okazji z bratem Borysem no, a wraz z echem tego filmu jest taki jest złym człowiekiem tego filmu spojler zaczniemy z 1 prostej rzeczy przede wszystkim nawet bez analiz, które są charakterystyczne dla naszej epoki, a w latach pięćdziesiątych jeszcze nie istniał, bo też przez tysiące ósmy kim w ogóle to związek radziecki i damy, jakkolwiek wolność seksualna został zduszony przez Stalina nie wróciła do lat osiemdziesiątych, ale ten film jest o kobiecie będącej ofiarą w czeskim to jest zresztą, żeby wzgląd na to ile Borysem w sumie to jest głównie o kobiecie co już też jest kolejną wielką zmianą, bo dla Rosjan nawet tych, którzy całkowicie w myśl liberalnie po tych ilości ofiar spotkała żołnierzy po rzeczą zrozumiałą było to, że o popisywanie tragedii kobieta na nich czekał już doczekać bony na gruncie rzeczy nie lepiej, bo się, że ruch wciąż zbyt lekki Cyz, a co w tym jest w nurt ten film po raz pierwszy pokazuje, że ludzie na tyłach cierpią, że oni, że żołnierz zginął, ale oni mają to całe życie, które jeszcze niezbyt fajne przednimi zostało no i wiąże się ona jest ofiarą, bo jednak ten film zgadza się z przekonaniem, że główna bohaterka cierpi, że jest w gruncie rzeczy najsmutniejsze z nich wszystkich jest też, że mimo wszystko jednak pewnego rodzaju Ełk pieniędzy propagandy mamy tę scenę, kiedy Aldony i są nieźle komentuje to co za chwilę trzeba go będzie usłyszeć w tej nowomowie Szymek tutaj na tyłach będziemy realizowali 150 % normy to paradoksalnie to też później radziecką cenzurę przetrwało już z niej nie wyleciało też kolejny wentyl to znaczy można czasem właśnie z propagandy pod warunkiem, że nie śmiejemy się z przewodniej roli partii no i co tam robią jednak inteligenci, bo obie rodziny i Weroniki Buras w tym związki moskiewskie metro londyńskie rodziny, które w pewnym momencie muszą się ewakuować to też jest chyba mnie bardzo mocno rozpowszechniona część historii paradoks, który czasem zapominam mamy 2 największe rosyjskim dyrygenckie miasto radzieckie też Leningrad i rzeczy Petersburg Moskwa Leningrad był oblężony mógł paść tam do edukacji prawnej przekazana krat most, który nie padła dostąpiła tego zaszczytu bardzo ludzi wyjechało człowiek o blokowanie w różnych miejscach w Kazachstanie Tadżykistanie Syberii wielu z nich nie wróciła na marne czytaj na ewakuację wpłaciła samobójstwem, ale lokowano wytwórnie filmowe to, bo polityka zrozumiała, ale po tych wakacji bardzo często bardzo często nie ma ona była traumatyczna ona też wykorzenić zła bardzo bardzo wielu ludzi oni większość potem do mostu próg 400 dziesiątym prócz, dlaczego warto obejrzeć lecą żurawie, bo dzięki lecą żurawie zrozumiemy co jest najpiękniejsze w rosyjskiej kultury co przetrwało stalinizm co zostało wznowione w czasach pruskich jednak trwa do dziś nawet naj naj najbardziej obrazoburczy tępi dyktatorzy sztuki filmowej nie są w stanie ze skrytki czy później w Rosji tego z tej sztuki wyeliminować tzw. rosyjskiego spojrzenia podróż na człowieka nawet putinowskiej molochy historyczne i wprowadzają teraz ten element i osobiście przyznam się, że to osób w rosyjskiej kultury filmowej ceni najbardziej, bo nawet, jeżeli polityka coś tam przesłania te dzięki tym fragmentem od 3 do tego jak naprawdę czuje rosyjskie społeczeństwo do wszystkich spra w jeszcze podkreślmy aktorów wybitne kreacje w roli Weroniki dla nas w euro 2, jaki jest Borys Aleksy debata w tym samym owa zapomniana teraz późniejsza rosyjska Anna Karina w ogóle polecam państwu najlepsza na kolejne w historii aktorką tatarskich korzeniach potem prześladowana za swoją urodę i zakopano niekontrolowana wolność i ma zakaz wyjazdu no i aktor głównej roli potem jeszcze Moskwa nie wierzy ludziom w bardzo wielu rosyjskich filmach bardzo dobra aktor, bo już istnieć zmarli całkiem niedawno nie angażowali się poparcie Putina, kto się zdarzało chociażby zmarłą przedwczoraj Józef Koczy nasz film lecą żurawie z roku 1957 bardzo serdecznie państwu polecamy mówił dr Łukasz Jasina Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz filmoznawca dziękuję bardzo znany również Getin Holding magazyn pokaz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA