REKLAMA

Dawid jedzie do Izraela - spektakl TR Warszawa i Muzeum POLIN

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-04 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:58 min.
Udostępnij:

Gośćmi Patrycji Wanat są Karolina Sakowicz, kierowniczka działu programów publicznych muzeum Polin i Roman Pawłowski, pełnomocnik dyrektora TR Warszawa ds. programowych, którzy jednocześnie są kuratorami projektu teatralnego w ramach programu Obcy w domu. Wokół marca '68. Rozwiń »
- Zaczęło się warsztatami, które odbyły się w czerwcu 2011 roku, kiedy zaprosiliśmy młodych twórców do udziału w spotkaniach, rozmowach i dyskusjach z uczestnikami marca, kuratorami wystawy o marcu, badaczami marca 68 i od tego czasu właśnie pracujemy nad spektaklem finałowym. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat, dobry wieczór. Rozpoczynamy Kulturę Osobistą. W studiu ze mną dzisiaj Karolina Sakowicz, kierowniczka działu programów publicznych muzeum Polin, dzień dobry, dobry wieczór; Roman Pawłowski, pełnomocnik dyrektora TR Warszawa ds. programowych, dobry wieczór, dobry wieczór. Razem jesteście kuratorami projektu teatralnego w ramach programu Obcy w domu. Wokół marca 68. I dziś mamy te wszystkie przedstawienia goszczą nad morzem, bo jest, o czym będziemy rozmawiać. Rozwiń »
Będziemy rozmawiać o spektaklu David jedzie do Izraela spektakl w reżyserii Andrzeja Jackowskiego z tekstem Huberta Sulimy w minionej testy w spektaklu, który jest 1 z elementów i takim najważniejszym kończącym w zasadzie elementem właśnie tego projektu obcy w domu wokół marca na 68 czy w takim razie spektakl będzie głównie poruszał temat marca 68.

Czy jest to jednak jakieś szersze spojrzenie w ogóle na stosunki polsko-żydowskie w tym sezonie szersza, ale może, zanim powiemy o samym spektaklu to bowiem trochę o idei tego tego projektu, bo spektakl tez finał naszej bardzo długiej drogi, która zaczęła się 2 lata temu tak, ale tak na dobre zaczęło się warsztatami, które odbyło się w czerwcu 2011 roku, kiedy zaprosiliśmy młodych twórców do udziału w spotkaniach rozmowach dyskusjach z uczestnikami marca kuratorami wystawy o marcu badaczami matce 68 i od tego czasu właśnie pracujemy nad zalewem na cel nad spektaklem finałowym, ale my przez ten czas jesteśmy bardzo wiele propozycji, które pokazywaliśmy na różnych etapach ich rozwoju w muzeum Polin w TR Warszawa staż jesteśmy w ogóle szczęśliwi z tego, że dzięki programowi obcy w domu z wielu sosie ciekawych twórców teatralnych mogło poszerzyć czy wręcz zdobyć od zera wiedzą na temat tego co stało się właściwie w 1968 roku wcale jak okazuje się to wiedza nie jest powszechną

Ciekawe było też jak twórcy konsultowali to co wtedy się zdarzyło, czyli przymusową emigrację kilkunastu tysięcy polskich obywateli żydowskiego pochodzenia, ale z dzisiejszymi, a migracjami przymusowymi wypędzenia mi w jaki sposób próbowali dobrać się do tej historii używany jest jakby własnej wrażliwości własnego świata w ten gest, bo w bardzo ciekawe ten rok dla mnie też, że wydają się taki też przełomowe, czyli do 50 rocznica, gdybym faktycznie toczyliśmy bardzo dużo w marcu 60 ósmy roku ma mówić rozmawiać i z 1 strony z w powstały książki powstały reportaże powstały to bardzo dużo wywiadów z rannych z również z tymi, którzy wyjechali albo właśnie z dziećmi tych, którzy wyjechali albo niektórzy wracali do grania z tymi które, którzy wrócili też pojawiało się bardzo dużo tych propozycji teatralnych twórców, którzy z o różnych stron Dudek powalić ten temat ugryźć ten nigdy mnie zaskoczyło Old no właśnie to jak ja jak wiele tych głosów tutaj było jak one były różnorodne triki różny sposób próbujemy przepracować coś co przecież w ogóle nie było przepracowane przez te 50 lat czy też myślicie, że to była właśnie dekady, gdy taki proces, który no nareszcie po prostu odbyliśmy więc, że to zderzenie odbyliśmy Godkowo wydobywanej rozpoczął tak pewnie w tym też myślę, że ważne jest, że w Chodzieży zaczynaliśmy ten projekt zupełnie innych zupełnie innej rzeczywistości wcześniej spodziewaliśmy i planując wystawy i ten projekt, że język Marta wróci właśnie w takiej zmienionej formie i że się zmierzymy z czymś co na początku się z marzeniem przywoływali stres przed 50 lat, które jest on zamkniętą trudną historią do NRD do przerobienia nie spodziewaliśmy się, że będziemy tak naprawdę mówili o współczesności tak mocno dzięki tym miał wpły w w takim razie właśnie na ewolucję wobec całego tego programu, kiedy zauważyliście, że LOK jedno nie rozmawiamy o o przyszłości tylko rozmawiano o tym co co wciąż jest w ruchu, bo jest jednoznaczna, a to było związane z ustawą nowelizacją ustawy o IPN-ie jest kwestią penalizacji używania sformułowania polskie obozy śmierci ja też penalizacją wszelkich badań odrębnych narracji dotyczących współudziału Polaków w Holokauście co wiem wywołało falę komentarzy opinii nieprzychylnych także Polsce Nocoń świecie, ale też reakcje środowisk w Polsce związanych z tą patriotyczną naiwną narrację o tym, że w po prostu Polacy nic nie robili tylko przez całą drugą wojnę światową chronili ratowali Żydów niż wydaje, że to był, uwalniając dla twórców dla całego projektu okazało się, że nie musi wcale robić rekonstrukcji w marcu 68 rekonstrukcję Mal co zrobić za nas politycy polscy z 1 strony polskiej sceny politycznej dzięki temu mogliśmy, że mogliśmy wejść głębiej dalej w ten temat i zająć się w ogóle kwestią postrzegania stereotypów narodowościowych pojęcie obcości czy miasto obcują, z czym się kojarzy, kto wytwarza obcego, dlaczego obcy stopce, a jednocześnie swój, ale i wywiady dla nas jest wywieźć to jest uwalniające sytuacja nie musimy rekonstruować historię możemy wykonać krok dalej wśród róż pojawia się dużo takich wątków jeszcze sportage w naszym, które mówiły o potrzebie emigracji z własnej emigracji jak z emigracji w tej rzeczywistości aż po to, poza wszystkim poza tymi bardzo wierzy w też w LM teraz tej fizycznej faktycznie, o czym mentalnej uniwersalnej tylko 1 projekt będzie dotyczyła zmiany dotyczą regulacji tej rzeczywistości stworzenia zbudowania jakiegoś miejsca na swoich własnych zasadach jak chcę powiedzieć, że ta ta rzeczywistość z wpłynęło tyle to już mówię raz w ustawie o marcu tez zmywamy rekordową liczbę publiczności na wystawie czasowej 100  000 zwiedzających już do tej do tej pory ze zwiedzających pomostowej czy teraz przed nami kolejne ostatnie 3 tygodnie, kiedy ona będzie funkcjonowała nie wiadomo czy się cieszyć się płakać w związku z tym, ale znam żonę szczerze, że ten temat zrobił rzeczywiście ważne w razie ich oczywiście, ale też dzięki temu rzeczywiście on dużo szerzej dotarł i rozumuje mocnej no w takim razie gdy ten obcy to to co on do tańca to już padło teraz nad antenie to co Roman René powiedział tej figurze obcego, bo to jest zdaje się właśnie bardzo mało w z ważny powiedział, że ty uwalniające je zastanawiam się 3 inne znajdziemy tu w ogóle znaleźliście odpowiedź na to czy artyści znaleźli odpowiedź na to dlaczego po prostu obraża, że to jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego wtedy do tego doszło, dlaczego teraz dochodzi do takiej, że wzrost, dlaczego jesteśmy tacy jesteśmy tacy jacy jesteśmy nią ten spektakl dziś tak taki mechanizm budowania tego wykluczenia obcości pokazuje i to nie tylko z mamy rację 1 z elementów tej historii tak naprawdę śmierdzi non Profanum będzie mocno wiało w spektaklu, który rzeczywiście pożarową perspektywa, bo to pokazuje w takiej szerokiej i bardzo historie polsko-żydowskich relacji tak naprawdę bardzo mówi o Polakach niż w urzędach i o tym jak my jako Polacy konstruujemy sobie inną postać Żyda obcego naszych głowach Nord właściciel przeznaczy każda przybliżanie innych uczestników ujmowało sprawą obcości z innej perspektywy mieliśmy projekt o Jakubczak, który był w swego rodzaju eksperymentem w jaki sposób młodą dziewczyną z Warszawą może zamknąć swoje życie w ciągu 4 czy 5 tygodni tyle czasu nic więcej mieli na zamknięcie swoich spra w swojego życia prywatnego i zawodowego marcowy imigranci uczy się czym innym jest dzisiaj wyjazd to jest decyzja osobista wolą turystyczną często ludzie są przymuszani do zmiany swojego otoczenia zużywania korzeni poznać w tym co się wiąże to to to poznać motywacje i emocje ludzi opuszczających Polskę przez dworzec Gdański leży w 0809 . meczem mamy świadomość, że to nie jest też nie może mówić o wzajemnej historii tak naprawdę tę historię było wiele doświadczeń, bo bardzo wiele to na co nam zwracali uwagę emigrant marcowy nie ma perspektywy żydowskiej w marcu 68 z perspektywy każdej z tych osób osobna, czyli tam 14  000 osób, które wyjechało dla jednych to ta to była wielka tragedia dla trochę się ostatecznie nie okazał wielką tragedią, ale to jest i Kazimierz właśnie styczność z nimi z tymi bardzo różnymi racjami o tym od marca szef daje jakąś taką wartością i no takim otwarciem właśnie na różne historie dodajmy, że od odpowiedziami już troszkę powtórzę, że ta różnorodność dla mnie była rusztu bardzo ciekawa w tym wszystkim co wydarzyło się w roku obchodów pięćdziesiątej rocznicy marca, a teraz w tym roku, czyli torze poznaliśmy przepracowaliśmy w jaki sposób to historia właśnie z punktu widzenia tych, którzy wyjeżdżali nie wyjeżdżali, ale też właśnie z tego, że z punktu widzenia tego młodego pokolenia, które przecież musi wykazać ogromną empatią, żeby wyobrazić sobie sytuacje, gdzie te granice istnieją na zupełnie z zupełnie inny sposób idee te granice, których nie można swobodnie przekraczać granice za nowym, przez którą po prostu jest się jedno wyrzucany tak przez trój mieście jest przerzucany bez winy osobistych bez przeszłości, którą się musi zostawić wy w swoim kraju kultura osobista kultura osobista wciąż Patrycja Wanat dobry wieczór w studiu Karolina Sakowicz kierowniczka działu programów publicznych muzeum Polin oraz Roman Pawłowski pełnomocnik dyrektora TR Warszawa ds. programowych rozmawiano o takim wspólnym spektaklu koprodukcja muzeum Polin i TR Warszawa, czyli spektakl Dawid jedzie do Izraela z, a przez telefon jest z nami zapowiadanych gości, czyli reżyser Jędrzej Piaskowski dzień dobry dzień dobry z bardzo przepraszam, że tak wyciągnęliśmy CSR próby, bo nie ma się w studiu Radia TOK FM właśnie, dlatego że trwa próba do spektaklu spektakl ma swoją premierę już w sobotę przed wami również próby generalne, więc rozumiem, że prace naprawdę jest bardzo bardzo duża Anny tutaj w usłyszałam, że matka Boska ukaże się na scenie w muzeum Polin czy to prawda w Rumi od IT Culture PL regionalne jest kilka scenariuszy z kolegami wyraźnie nie wiem, kto handluje gmach i ból odnotować, że takie grałoby reforma matka Boska, bo w maksymalnie około 8 Kliś matki Boskiej oderwać od tej postaci Balawajder powoduje, że nie jest moje pojawienie się w różnych kontekstach nie nie powinno budzić żadnych kontrowersji malarstwo zaskoczył też się, że w górach z 13 trochę, jednakże z historią marcu 68 nagle pojawiają się nieoczekiwane postaci jest ich podobno więcej scenariusz Eric Boros dołek, a krótką ławkę, bo każdy liczył grozi do gołego taką figurą i rakiet Patriot, a do tego, czego polsko ludzkiego kontekstu na wołowinie i dramaturg Cooper, która zaimportowała drugi, a jej różnorodność hołdu dla ruchu i Iraku, gdzie tożsamość i Marka ogórka przecież jacht był handel ropą figurą i kulturową jeśli chodzi o kulturę polską i autor historii Polski Mateusza Pielacha, który narodowe w Elblągu jest królową Polski, ale z drugiej strony jest on też Żydówką Hamiltona jako taka postać, która właściwie od rana do niszczarki prowadzi nas ktoś robi drugie tyle lat żyje polsko-żydowskiego była chyba do Chin kuszą ich obiektem, bo lubi mokro pod górą do prowadzenia gości Mariusz Soja okazało się, że działa chyba dla kraju bardzo dobrze, a czy matka Boska jest jedynym takim właśnie zaskakującą postacią, która na scenie się pojawić inne tego typu postaci symboli będzie więcej ludzi pełno polityki kościoła jest wyłącznie w takich krajach takich symboli niechęć pewnych klisz tożsamościowych Olbrychski medal trafił właśnie używane w takich filmach kurkowych kurach automatach polsko-żydowskich w go wykorzystać urlop w handlu i właśnie te mogą liczyć się historia którymi mierzyliśmy się zupełnie na to, żeby to styl odkrywać ich nie znane jest nie tylko tożsamość jak chociażby o tym, kim chcę posługuje się w pierwszym rzędzie nasza zbiorowa Imaginarium, choć oczywiście wiem, kto inny ważny krok po krótkich migawek tutaj, ale oczywiście postaci związanych z historią Polski Holding społeczeństwa Annie Hall polskimi legendami bydgoskimi agentami legendami kogoś, kto wie pan powtórki ich kilka dobrych rad nie jest to realistyczna plejada postaci w planie mówiłem, że pszczoły przy czym historiach marca i pójdziemy dalej myślę, że prezydent na to, że teatr faktycznie otwiera wyobraźnię uruchamia nowe płyty z pola do rozmowy, ale wciąż rozmowy o polskiej żydowskiej tożsamości rok liściach stereotypowych wyobrażeniach wzajemnych nowości my na początku naszej audycji zadałam to pytanie, na które w zasadzie nie powiedzieliśmy, ale to, że to innym pytaniem Cuiavii teraz myślę, że mogę postawić, czyli spektakl, który powstaje gdzieś w okolicy czy zainspirowane 50 o 50 rocznicą marca 68 to jest spektakl o o marcu przy cenie na pewno jest to Marko Suler marsz punktem wypić po nim otworem tego spektaklu jest 1 z głównych osi na tle innych, które po spektaklu widać w krzakach ciekawe natomiast ich trakcie prac na ten temat inne jeśli one bardzo często zdarza się w żadnym ośrodku pracuje nad tematami Śląski teatr okazało się, że zahamowało handel gigaherców skrupulatnego opowiedzenia martwa, ale takiego zachowania tej historii takim jachtem, który nie niedokończona zaspokajała naszą ciekawość nasze rozumienie roli rytu łacinę, bo Lille i Mar szał Charles Rangel w ciągu roku żydowski March 68 Novum umieściła na bardzo łatwo i bardzo szybko nabrało w całej gamie wydarzeń historycznych drugiej tury Treli, który wierni różnych zdarzeń, które ma w ich otaczają ich szersze kręgi ogródki chodzi o historii chodzi o skojarzeniach jeśli chodzi o rozumienie tych wydarzeń ich chodzi o n p . o jaki ma tu swój wiek, jaki wpły w na marży Wantuły 8 na naszą tożsamość narodową chaos, jaki może mieć wpły w na Chmielnej i samolotu miała powiedzieć tylko taki przykład jeśli brzegu nurt po prostu takiego dokumentalne Real i filmowe odtwarzanie tego ma 88 w ogóle nie było naszym mocnym strzałem pod Waterloo Bartosz LO im łatwiej szlaki handlowe i zioła to możliwe może ich mniej niż niszczyła Holokaustu, ale damy Marco i premier, który od stworzenia Marta Jurek jeśli ktoś pojawiał się niczym robot uznanie, że nie możemy tej składki marnować na to pytanie tylko włącznie faktów historycznych, że musimy dać ludziom, którzy przyjdą zobaczyć spektakl coś, jakby ktoś, kto zostanie im w głowie mieli odpowiedzieć być może jakiś trop interpretacyjny Nigel auto można to zrobić to można tu można wejść do mówienia o marcu 60 dni w roku Jędrzej Piaskowski bardzo dziękuję i w takim razie już inna zostawia się dla aktorów i spokojnie możesz wracać na próbę reżyser spektaklu David jedzie do Izraela, a przypominamy, że premiera w sobotę najbliższą tak premiera oficjalna korzystną Polin także przed sobotą w piątek będzie można zobaczyć spektakl przedpremierowy aktorzy przyznam, że nie rozróżniają między pierwszym spektaklu z publicznością, a premierą, więc tak naprawdę dla nich to będzie premiera jest co wydaje się, że można kupić bilety na piątkowy finał niedziela w niedzielnej nas na sobotnim Life tak w dłuższym zapraszamy bardzo cenne, ale jeszcze rady wywracając do tego co je 3 powiedział to chciałam zapytać o w tym, podsumowując może trochę to również cały projekt obcy w domu z jak również to co w ogóle działo się w Polsce nie tylko w muzeum Polin w ciągu ostatniego roku jak teraz myślicie o marcu 68 w jaki sposób właśnie marzec 68 wpłyną na naszą tożsamość i 3 i czy w ogóle wpłyną boję się użycie takiego wrażenia czy to nie jest stylem, w czym może kogoś obchodzi właśnie w tej pieniędzy Romano myśli myślę, że to jest jeszcze za wcześnie, żeby o tym, mówić lan to znaczy rzeczywiście bardzo dużo się rzeczy stało wokół tego marca w terenie mnie myśl tego tutaj o tym co się wydarzyło w muzeum polna o tym co się stało rzeczywistość nas otaczającej ich też w innych instytucjach w teatrze tak naprawdę gdzieś zobaczymy skutki tego jak ta rozmowa z rozwinie pewnie po paru latach też, ale też tego czy nam się udało mu rolę elementem marzec w ogóle włączyć taką naszą taką rowek rozmowa opolski historyk, który to strasznie często uniknie umyka tak kończy szkołę w sumie aż o marżę nie uczy wrażliwości cała historia powojenna jest była pomijana przez lata z różnych powodów m. in . tego w obcych też nie chce, że nauczyciel nie zdarzają gramy z data jest taki wydatek najbardziej trywialny powód, ale znaleźli się to nie istniejemy robiliśmy takie badania wśród wśród młodych rodzinie w Warszawie na temat świadomości Maracana w na zasadzie nie jest jest bliska zeru, więc ze mną, a więc po po różnych programach m. in . takim włączaniu też licealistów oprowadzanie po wystawie po marcu po naszych dyskusjach spacerach ze świadkami Marta i innych wielu inicjatywach będziemy mogli zobaczyć, że zaraz za jakiś czas, jaki jest tego efekt i jak rozmowa się zmienić to w ogóle wdzięczny temat zostanie też też to nam też bardzo że, gdy wyszło poza takie rocznice wymyślenie, że mamy teraz pięćdziesiątą rocznicę pamiętamy co będzie dalej realnie 55 może właśnie ich wyważa, żeby ten temat nie znikną żywą gdzieś tak jeszcze wpisało wpisał się naszą świadomość i anime i żyją dalej, żeby te historie żyły, żeby też emigrant marcowy czuli, że tutaj Tetych stary, gdzie stanowi ważne dla nas myślę, że ta wystawa to sprawiło, że oni się poczuli jakość tej obecni to jest na pewno taki sukces tego czy może zmieniły świadomość na pewno może coś jest wzorcowym wszystkich sytuacji, w których ze wspólnoty jakaś część wspólnoty jest wykluczona ze względu na pochodzenie język obyczaje preferencje seksualne koloru skóry koloru włosów tak dalej i t d . w tym, żeby w tym sensie uważam, że za uniwersalny mechanizm pobudzania zbiorowej nienawiści nagonki na tle rasowym w tym przypadku sterowany odgórnie Grot dlatego kiedy oglądamy, kiedy oglądam próbę do Dawida do naszego spektaklu uczucie, kiedy słucha materiałów z Marcelo wciąż mam wrażenie, że jest w tej rzeczywistości w małych chyba zdradzić, że między wykorzystuje w odniesieniu do tego słynnego przemówienia Gomułki właściwie słowa Gomułki nie podają zostaną w Moskwie się opowiada i to co słyszymy dokładnie odpowiada temu co można dzisiaj przeczytać w dużej części polskich prawicowych mediów, że są Polacy, którzy nie należą do wspólnoty nigdy nie identyfikują się z naszym narodem niż są lojalni wobec innych narodów i że w takim razie nie rozumiemy mówią ci krytycy, dlaczego nie są znane mieszczą od tego stwierdzenia dąży do administracyjnego dzielenia ludzi zmuszonych do wyjazdu jest bardzo krótka droga nie tylko w totalitaryzmie taka sytuacja może się zdarzyć, więc z tego powodu sądzę, że to jest może jest nadal nie zabliźniają raną, z której po prostu płyniemy do krajów i płynnie i sączy się jakiś jakoś nienawiści dopóki my tego nie przepracujemy dopóty staramy się nie zabliźniły pewnie spektakl TR Warszawa muzeum Polin nie jest w kolejnym kolejną próbą przemyślenia o tyle wartościową niż wydaje, że wykraczającą poza samą rekonstrukcję Jędrzej mówi o tym, jako o próbie ocalenia czy wyzwolenia się o próbie ratunkową reżysera w geście ratunkowym tak to dokładnie sformułowany jest jego wywiad gest ratunkowym im bo, bo musimy w końcu się uratować wyjść z tego zaklętego kręgu przemocy i noc zacząć po prostu myśleć nowocześnie i wspólnot, czyli o pochodzeniu murarz no i o tym, kim jest na obcych jak w ustawie limity co on zrobi to w Roman Pawłowski pełnomocnik dyrektora TR Warszawa ds. programowych to mówiło w studiu również Karolina Sakowicz kierowniczka działu programów publicznych mocą Polina kuratorzy projektu teatralnego w ramach programu obcy w domu wokół marca 68, a my zapraszamy gorąco Dawid jedzie do Izraela w reżyserii Andrzeja Trzaskowskiego i z tekstem Huberta Sulimy już od soboty, a w zasadzie już od jutra niemalże do zobaczenia w muzeum Polin w Warszawie bardzo wam dziękuję za dzisiaj dziękujemy dziękujemy dziękujemy co proszę
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA