REKLAMA

Artyści apelują do europosłów o poparcie dyrektywy ws praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-09-05 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:06 min.
Udostępnij:

Gośćmi Patrycji Wanat są Marek Staszewski, pełnomocnik Związku producentów audio-video i Patryk Kumór, muzyk, artysta, producent. poruszą temat z pogranicza prawa i szeroko rozumianej kultury: Rozwiń »
Polscy artyści apelują do europarlamentarzystów, pod takim hasłem Daj prawo kulturze, żeby 12 września, czyli już niedługo, w przyszłym tygodniu, zagłosowali za dyrektywą w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym.
Dlaczego o to apelują? Do czego te regulacje mogą prowadzić? Czy należy się bać tych zmian? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista. Patrycja Wanat, dzień dobry. Rozpoczynamy Kulturę osobistą. W studiu ze mną dzisiaj Marek Staszewski, pełnomocnik Związku producentów audio-video i Patryk Kumór, muzyk, artysta, producent. Proszę państwa mamy taki trudny temat dzisiaj, ale mam nadzieję, że wytłumaczymy go ludzkim językiem. Ja wytłumaczę państwu, dlaczego ten temat, o  którym będziemy rozmawiać, jest ważny. Polscy artyści apelują do europarlamentarzystów, pod takim hasłem Daj prawo kulturze, żeby 12 września, czyli już niedługo, w przyszłym tygodniu, zagłosowali za dyrektywą w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Rozwiń »
Tak to się nazywa tak to brzmi ideowym oczywiście przeraża nas wszystkich, ale nic musimy wytłumaczyć, dlaczego to jest takie ważne, dlaczego to jest takie ważne dla polskich artystów ranny i co się stało, że przy pierwszym głosowaniu prawie wszyscy polscy europarlamentarzyści poza 1 głosowali przeciwko tej dyrektywie czy ta dyrektywa dba o prawa artystów czy np. jednocześnie wprowadza w internecie cenzurę, czyli to, czego bali się użytkownicy, że ktoś chce kneblować internet ktoś chce internet cenzurować, o co chodzi z tą dyrektywą PSD z tą dyrektywą, dlaczego wybuchła jakaś taka wielka burza wielka wojna właśnie o te o te zapisy unijne panie Marku to Batmana zaczniemy zacznie tak nagle było w sprawa zaczęła się 2016 roku, kiedy komisja Europejska po raz pierwszy ten temat przedstawiła formy swojej propozycji potem zaczęły się normalnym czasie unijne, czyli równolegle kas, czyli reprezentanci rządów państ w spotykali się wypracować stanowisko i parlament Europejski ta pierwsza grupa na jakiś tam etapie zakończyła prace wiosną tego roku dla prezydencji Bułgarskiej to druga, czyli parlament Europejski, a konkretnie komisja prawna komisja jury jako wiodąca w tym temacie głosowała 20 czerwca nad tekstem oraz Biała poprawki z innych komisji sposób typu padło kilkaset wykładzin, więc to była katorżnicza praca, więc ten temat narastało to kto w to wciągnął się z nim zapoznać natomiast te kluczowe daty to właśnie tam dwudziesty bo gdyby wówczas przyjęto na przyjętą wówczas stanowisko to ono potem w tym tzw. dialogu to jest to słowo chyba dopuszczalne z, a więc po przyjęciu pewnych stanowisk przez wszystkie te 3 grupy, czyli kasy reprezentantów rządów parlament i komisję Europejską następuje uzgadnianie stanowisk negocjacje może to trwać chwilę może potrwać trochę dłużej i na koniec już jest propozycja pod głosowanie plenarne gotowych regulacji no taka wizyta kombinować to były te wszystkie rzeczy, które działy się tam w europarlamencie w tych rozmowach weźmie polityków prawników, ale teraz właśnie przede wszystkim sama jak jeździć na wiarę po zaczęła się właśnie przed głosowaniem dwudziestego powiedziała, że to właśnie, dlaczego ta regulacja jest takim audytem bardzo głębokim dyrektywy 20000102. roku tam były takie 2 dyrektywy o bardzo istotne oprawie autorskim oraz 300 KW dotyczyły początkowej fazy takiej ekspansji internetowej i po krótko mówiąc przestarzała bardzo dlatego komisja Europejska zdecydowała, że ten temat ruszyć i uregulować nowo stosunki między dostawcami treści to ktoś mówi bardzo konkretnie ci platformami internetowymi, a użytkownikami posiadaczami praw artystami twórcami producentami pisarzami, których działa są na masową skalę eksploatowane po czyste Platformy, który to monety psują, bo mówimy o tych monet rysują generalnie nie mówimy o tym od tych platformach, które dla uczniów nie czerpią korzyści umieszczają reklam nie komercjalizuje o twórczości i w związku z tym ta regulacja konkretnie w art. 132 w tym dłuższy czas stał się właśnie tutaj Hernik wyznacznikiem fakt, a tego elementu i oczywiście te hasła, które były w tych tej kampanii takiej czy pasuje do płyty z nienawiści zalała Leszno wiemy już teraz, że sterowanej finansowane przez Platformę właśnie, w których które wydały dużo pieniędzy środków na to, żeby sformułować hasło stop Acta blokada internetu podkreśla, że ta regulacja w tym artykule z datą 20 czerwca przyjęte przez komisję jury nie rusza w ogóle użytkowników wręcz przeciwnie daje im pewność, że to co wykorzystują Bema nasza para w wzdłuż wielu innych tych swoich swoich typy ciosy twórczości to się na dwoje tyle tylko wątek Motorowi cały czas będą mieć naprawdę już legalne źródła wykorzystanie tych podkładów muzycznych pod jakiś filmik łączy jakiś innych elementów, które wykorzystują zniszczenia prawa autorskiego bazylia na stos karykatura to wszystko zostaje przerzuca się natomiast pełną odpowiedzialność za to, żeby zawrzeć umowę licencyjną z artystą z wytwórnią jest wydawnictwem i negocjować warunki umów licencyjnych te słowa są dwustronny i ten zapis w dużym uproszczeniu ten zapis tego art. 13 tej dyrektywy właśnie o tym, mówi i środowisko muzyczne nie tylko środowisko muzyczne i twórców szeroko pojętych zaakceptował ten, który jako wyraz procedowała proceduralnej wypracowanego kompromisu wielomiesięcznego pewnie także to ktoś z powietrza w to był kompromis wypracowany przez wszystkie właściwe organizacje tak jak mówię przerzuca na tych aktywnych uczestników internetu dostawców treści nie wziął czas nie użył przemocy, który będzie miał szczerą wałek i teledyski to nie on będzie on będzie miała dziś ludziom, gdy chodzi o to, żeby coś od umowy nie zjemy za zwrot wadium, jeżeli zagraniczny grał krótko mówiąc tytuł i np. no Bad Weather będzie będzie takie porozumienie na podstawie umowy licencyjnej będzie to możliwe do wykorzystywania i to jest dużym uproszczeniu to ten element który, który niektórzy nazywają filtrowanie poczty tenisowego YouTube ma system kontent czyli, który są umowy licencyjne w tej chwili tylko tak naprawdę nikt do końca nie wie jak ten system kont konta, by wiedziało co wychwytuje przeskoczenie wychwytuje teraz jak jest cywilizowana umowa licencyjna to ja jako twórca musi wiedzieć gdzie kto wykorzystał mój utwór i będę miał tę informację poprzez system sprawdzenia, kto nie ma mowy zresztą w dyrektywie spoza kas w monitoringu powszechnego to są te wszystkie mity, które bardzo proste można obalić sięgałem do tekstu dyrektywy o tutaj jakoś mało osób się nad tym pochylił się z dużym uproszczeniu to jest to jest taka aktualizacja i tylko jeszcze jedno słowo dodam, bo wg procedur, ale właśnie panujących w parlamencie 5 lipca odbyło się głosowanie nad mandatem komisji jej reprezentowania w tych droższych Włoch no w nie udało się osiągnąć poprzez dobór właśnie głosowanie, w którym wspomnieliśmy kogo, gdzie polscy posłowie trudno wypowiedzieć się kierowali rozmawia z nimi indywidualnie, ale to chyba nie pozostaje między nami, a dojazd do lewa no tutaj to było to porozumienie stron w działalność systemu finansów legniczan z białych przeważą te osoby z natomiast to jakoś tak szczególnie pewności czy była niepewność jest trudna materia może może nie do końca udało się wyjaśnić może nałożyły się na sprawy wewnętrzne Polski niełatwe teraz i TMT system jest gorący, ale mam nadzieję, że tego dwunastego po w pracach, które ma się zakończyć już jutro i piątek od 5 września ma być to na nowo przepracowanej pasz pasz opozycja to zostanie przyjęte będzie można ruszyć już z tymi uzgodnieniami, żeby w ciągu tam jakiegoś okresu ta dyrektywa mogłaby liczyć nawet rozumiem, że właśnie to zmobilizowało artystów, którzy tutaj faktycznie zaczęli podpisywać listę organizować konferencje prasowe nagrywać też właśnie filmiki ze apelują do europosłów teoria, że taka burza jak mówią między twórcami z 1 strony byli muzycy, którzy się na początku nie odpowiadali za niczym ja to tak obserwował z drugiej strony, bo rozmawiając oczy ze znajomymi studio oczy na koncertach potem zaczął się cała burza w internecie, czyli twórców internetowych, którzy mówili tak lądują na muszce to będzie po prostu koniec internetu zaczęły pojawiać jakieś dziwaczne w ogóle insynuacji, jakby zagłębiam się nie tak jak Marek tak jak jest przy tym cały czas ja i praw nie może w Polsce znam jakiś taki totalny limit, który powinien znać natomiast absolutną bzdurą są rzeczy, że nie będzie można tworzyć, aby autorskiego kontentu wręcz bym powiedział, że kanały, które tworzą autorskich kontent czy to na YouTube zyskają tak, bo nie będą korzystać powiedzmy z kontekstu obcego obecnie dzisiaj wystarczy po prostu wziąć utwór, za który powiedzmy jako kto przedstawi jako bardzo prosty człowiek, który to, jakby postara się pozbierać w 1 taką panikę, jeżeli ja wydaję piosenkę ja płacę za produkcję tej piosenki poświęca mi czas i jakby wydaje też jakiś swój budżet tak, ryzykując pokazującym potem siedzi jeszcze go ktoś, korzystając potem z twórczości, którą jajek zrobiłem Iza nie zapłaciłem monety zły u siebie na kanale czy gdziekolwiek indziej magnetyzuje po prostu to muzyka czy też za rok Platforma sama, która bardzo często tak jest odkładają reklamami i ja tak naprawdę jestem dziś na samym końcu i dostanę lub nie tak jak rozmawialiśmy jest licencja, która niewiele mi mówi na ten moment i tak do końca też nie wiem jak ona funkcjonuje, bo bardzo często jest także np. dany materiał jest usuwany, ale było absolutnie nie jest sobie funkcjonuje więc, jakby z perspektywy artysty twórcę tego rodzaju dyrektywa trochę wyrównuje nasze szanse tak jak od umowy z racji tego, że ja też słyszałem różne głosy od małych wydawców dużych wydawców, że to jest tam skok dużych wydawców, którzy tak naprawdę gdzieś tam tworzą toczą batalię z platformami moim zdaniem nie, dlatego że sam wydawca, owszem, jak też na te regulacje, ale mały wydawca też zyskuje tak jakby niezależny twórca również każdy, kto buduje kontent niezależny jak inwestuje w to swój czas talent pieniądze i inne rzeczy w tym momencie maki zabezpieczenia tego kontynentu taki, sprzedając licencje czy tak jak ja patrzę przez Platformę na przykładzie dobową, gdzie te stawki Wulff w Polsce za wyświetlanie tak dalej jest, że aktualnie kompletnie marginalny w wielu sprawach i dziś np. inwestując w bardzo duże pieniądze teledyski, ponieważ chcemy gonić jakość chcemy gonić kontent, który widzimy faktury, który zawsze widzę przewodzący Zachodu Europy nie jesteśmy w stanie tak naprawdę powiedzmy 10  000 000 wyświetleń zdradza nam koszty dysku a jakby co dalej byłby dla nas bardzo istotne żeby, żeby się wydarzyło kultura osobista kultura osobista wciąż dzień dobry Patrycja Wanat ze mną w studiu wciąż 3 Marek Staszewski pełnomocnik związku producentów audio-video oraz Patryk Kumór muzyk artysta rozmawiamy o trudnych sprawach diesle, ale bardzo ważne, czyli w dyrektywie w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym to jest dyrektywa, nad którą głosowanie odbędzie się w przyszłym tygodniu 12 września właśnie w europarlamencie Naim artyści tutaj stanęli w 1 rzędzie, żeby przekonać euro para europarlamentarzystów do tego, żeby za tą dyrektywą mieli zagłosować to zadam takie bardzo proste pytania i oczekuje również prostych odpowiedzi nie wiem czy to będzie możliwe co ta dyrektywa da polskiemu artyście co Patrykowi ta dyrektywa co w jego życiu zmieni bez Echa regulacje po latach widzieliśmy ona ma wyrównać szanse na końcu będzie Polska ustawa, czyli nie tak jak te z jest jakiś ład mocarz, który narzuca swoje regulacje nie do końca przejrzystą do końca klarowne, czyli np. powyżej zatem nic zatem teledysk to dostaniesz 5 gr po tym, jak będzie on dniem odtworzony 30  000 oraz Ruciak to jest bardzo dobrą odpowiedź i teraz tak jak mówiliśmy poprzez ten mechanizm właśnie licencjonowania jej możliwości technologicznych ustalania gdzie kto wykorzystał moje nagranie mój utwór moją twórczość ja będę mógł godziwie godziwie być wynagrodzona w oczy dostawione będą negocjowane ze takie same w, niemniej niezależnie, w której w, którym kraju Unii Europejskiej czy dni na deregulację na koniec dyrektywą skalę ogólności w prawo musi mieć skalę ogólność ona jest potem wdraża poszczególnych krajach, kto tam co by majstruje przy tej ustawie tego nie wiemy co możesz znaleźć coś, czego on walczy, żeby żaby te regulacje jak najbardziej wyrównały ten poziom był mały poziom dyskusji negocjacji, bo zastanawiam się, dlaczego właśnie dla polskich artystów ta dyrektywa jest taka ważna oglądając no bardzo dużo filmów polskich artystów, którzy nagrywają taki apel do europarlamentarzystów zagłosujcie za dyrektywą zacząć zastanawiać, dlaczego właśnie były, ale artyści też podkreślają w tych filmach na, dlaczego ona jest taka ważna na tym na tych lokalnych rynkach czy nawet na tych niewielkich rynkach czy wśród tych małych wydawców, o których Patryk przed informacjami mówił, bo w dacie to akcja jest i to moja gra PL artystów dotyczą wszystkich krajów Unii Europejskiej wszędzie tam rozgrywa naszej stronie są też odniesienia do do filmów jest też apel prezydenta świecie Plácido Domingo i wielu znanych artystów, których w ten sposób właśnie to wyjaśniam, bo może nie jest także duży da sobie ład i rady natomiast zawsze jest tak, że w tym rzeczy debiutanci czy początkujący artyści ci, którzy nie są dziś w jakiś wielkich firmach współpracujących, chociaż dla tych też to będzie dobrze na moją słabszą siłę słabszą siłę przebicia i teraz np. bo jest trochę umów licencyjnych tak jak powiedzieliśmy te warunki są takie, jakie są, ale reszta to musi się podporządkować albo nie da, a tutaj reguły osoby, bo w reguły mają być urządzone i jak to okolicy mówiono być może uda się dochować tego sprawiedliwość wewnętrzną prawnicy mówią w wyroku, ale tutaj umów o sytuacji prawda, czyli w ciągu tych najbliższych lat jest też dla następnych pokoleń artystów bardzo ważne, bo tak jak wspomnieliśmy na tą regulacją sztorm 1617 lat dotyczyło zupełnie innego okresu rozwoju teraz kompletnie co innego mamy serwis licencjobiorcy typu Spotify, który umawiają się z artystami twórcami może nie są doskonałe portale porównują w skali globalnej to z YouTube, bo jest tam kilkaset milionów euro przychodu oraz spoty pojazd jest tu są już miliard to pokazuje też różnice między serwisem, który mówi, że ja tylko dostarczam tutaj o tego prądu do obsługi internetu przestrzeń, ale nie działa aktywnie spóźniona na przychody trwa to właśnie one egzekwowane bardzo monety z MON monet żyjący głównie muzykę tam, gdzie uczestnicy tego tego mechanizmu, jakby słuchania muzyki w Rangunie wideoklipów muzycznych sztuk, czyli to generuje ten duży przychód, a tym, który na podstawie umów działa i ta różnica jest kolosalna w tej chwili to jest ten problem to nazywamy walił KO, czyli Targ taka ta dziura wartości związana z tym, że ja nie chcę się przyznać do tego jak wykorzystać tzw. bezpiecznej przystani czy jestem pasywny jak twierdzą, że jestem posłem, choć tak nie jest aż tak źle już odbiory i rozprzestrzenia się do erozji oraz wzrost jest zależna jest elementem te wszystkie można łączyć gazowe energię w internetowej żydowską żyło prawda mogą uczestnicy mogli również stworzyli stronę, jakby było takie radio, które nie płaci za muzykę co nie jest prawdą, bo rozgłośnie radiowe płacą jednak za muzykę, którą kiedyś już nie chcę się zmieniło, ale trudno się to można właśnie w ten sposób ten sposób określić tak i to jest właśnie ten kierunek, czyli to ta próba takiego wyrównania szans z tych wszystkich uczestników jeszcze raz podkreślę dyrektywa, bo to jest bardzo ważne w każdy w kilku miejscach podkreśla, że należy zbilansować należycie z racji Platformy twórcy i użytkownika są bardzo ważne, bo to jest zawsze rzędu trójkąt oraz jest i tak dyrektywa właśnie zmierza w tym kierunku jej tak jak powiedzieliśmy to jest pewna skala ogólności regulowania to także już krzywizną bananów, ale mamy 6 % wszyscy mają się stosować tak nie jest to wątek specyficzne regulacje, które muszą być dostosowane do systemów prawnych tych ekosystemów prawnych kulturowych poszczególne kraje, których już nie będzie w różnych państwach, ale od początku jak gdyby ma być to samo i to jest regulacji w NBA z internetem chłopak był i jest i to i to jest Google szokujące, że tak długo trwa wypracowywanie przepisów prawnych, które będą ten internet regulować, a z drugiej strony internet jako medium sam w sobie się niezwykle zmienia Irek Dudek powiedzieliście Spotify o YouTubie postęp coraz inne narzędzie coraz inne no bez sposoby walki też z tym piractwa dotyczy piractwo się zmienia wędzarnię z jakim się jak internet media zmierzam do tego rzeki internet w ogóle no i zaczął funkcjonować jako stronę szerzej to było ogromne problemy z takim pilotowanie po prostu przesyłanie sobie plików z muzyką prawda różnie powstały serwisy streamingowe tamto tamten problem trochę odwagi w nowe włazy RO lin 16 proc przechodziliśmy przez aferę z pierwszych ról w PE, ale wiosną walczyć także muzyka była zawsze przejdzie tej walki takie kursy z internetową wspomniałem tego Maxwella pierwszego takiego operatora w stanach Zjednoczonych, których w naszych kolegów amerykańskiej CIA, którzy walczyli też byli bardzo piętnowanie wtedy no ale po kolei, jakby te etapy są przechodzą etap procesu legislacyjnego niestety trwa niestety w architekturze pani powiedziano o życie wyprzedza często te regulacje bardzo trudno zrobić taką ekumeniczną taką wychodzącą naprzeci w przewidującą bardzo dużo regulacji stąd stąd pewnie ta z system proceduralny czy łatwo słuchać było też namówić artystów zmotywować ich do tego, żeby też wypowiedzieli się ranne na ten temat dowodzą też rozumiem, że nie są proste rzeczy artysta co chce tworzyć i przekazywać to co tworzy odbiorca ma tutaj jej faktycznie trzeba być jakąś taką materię prawniczą, a nawet wydziałem prawniczo etyczną w ręczną tak jak ja szczerze mówiąc dołączyłem gdzieś tam w połowie toi toi tak jakbym atomowe akcji już teraz się rozwinęła naprawdę na co faktycznie polską zresztą tak mówić na co mam robić, by naprawdę bardzo znani artyści biorą udział w tej akcji jak też celowo dołączy w połowie, bo chciał się zapoznać tak naprawdę, o co chodzi zaczynałem języka w różnych u różnych źródeł też u takiego użytkownika jak mówi internetowego czy sprawdzi np. co wie na ten temat widzi tu bacowie na temat niemu użytkownik Facebooka i t d . tak dalej i wzrostu to co się z tym czym się spotkałem stos takim totalnie jak atomowy odkryją myśleniem bardzo często czy mamy tutaj mamy prawo, a tu powielamy oprawy i bardzo często o tym, prawie opowiada inną mówiąc wprost dziecko, które ma 16 lat i ma mnóstwo widzów i widzowie myślą dokładnie tak jak on, chociaż nie powołuje się absolutnie na żaden zapis który, jakby no faktycznie udowadnia to że, że to jest prawda, o czym mówi ja założyłem sobie że, słuchając jestem bardzo bardzo aktywnym użytkownikiem trzeba oglądając dużo tych materiałów mówi kurczę może faktycznie trochę Acta 2 lata nie ma nic wspólnego za 102 tys oraz uregulowanie ich unormowanie pewnych sytuacji, bo to bije we wszystkich twórców moim zdaniem, którzy tworzą kontent autorski i atomowe, jakby na to nie patrzeć to 4 z YouTube czy ta jest Facebook czy gdziekolwiek cenne kontent tworzymy na ten moment jesteśmy trochę traktowani jako taki dostawca materiału tak to powie w luksusu różnic nie należy za to, że to dostarczamy jak i jadą mówi Jerzy Małek Platformy, czyli operatora, który bierze ten kontent od miesiąca w gminie Nowiny ludzi i monety z ujęto u siebie, a ja dostaję tego jakby w trakcie nic lub ewentualnie nie wiem nawet jak mam wyliczyć to co dostanę, bo nie wiem za każdym razem ile tak naprawdę to wyjdzie to trudno jest mi funkcjonować, czyli nie mówiąc wprost tak jak powiedziałaś radio to jest świetny przykład, jeżeli mamy zysk powiedzmy tak dalej no powiedzmy piosenki tak jak nam się monety z jak gramy koncert jesteśmy w stanie funkcjonować w świecie artystycznym czy tworzyć kolejne piosenki pisać muzykę zajmować się na cały etat, jeżeli tak, jakby pieniędzy za naszą twórczość nie ma jest działalność na Wyspach hobbystyczne nieprofesjonalne tak stworzenie takiego jadą do profesjonalnego rynku ma też polega na tym, żeby te rzeczy uregulować, bo ja też bardzo dużo pracuje np. za granicą czy w Londynie w Holandii i stawki w ogóle które, jakby o nim, jakby mi mówią, że są za wyświetlenia poznają tu być zmieniona w świetnym spoczywaj w kontrach to co jest u nas to jest absolutnie absurd to co się dzieje u nas i do stawki są tak po przewidziane w wielu momentach, że to są czasami wzrost o 4053 % więcej i nie chodzi o to, że bardzo dużo ludzi np. dzieci łatwo co miało takie odczucie, że to jest taki skok na kasę dużych wytwórni dużego artystów, ale na moment jest też wsparcie dla małych artystów, którzy dzięki temu będą mogli spróbować funkcjonować normalny sposób, wydając muzykę też niezależnie jak, bo jeżeli to są licencje określone kwoty, które przychodzą do tego artystę o nie stanie budżet opłaci w jaki sposób monetyzować swoją twórczość jak bardzo często tak żona artysty, który nie ma wydawca nie ma promocji nie ma organizatorów funkcjonuje natomiast we i ona część jest przerażony najbardziej wejście tej dyrektywy, gdzie moim zdaniem właśnie on powinien być jak najbardziej narażone, dlaczego właśnie dołek, bo zrobiło się wokół tego całe zamieszanie ja mówię bardzo często może trochę za trąca spiskowymi teoriami, ale los wszyscy zagrała po prostu jadą Burzawa tak jak każdy Górnik kupa dymu z lego nie wiadomo co będzie i jakby ludzie bardzo często wybierają na zasadzie no tak ja widziałem np. twórca, który powiedział, że to będzie kneblowanie internetu, że ja będę płacił podatek od linków jest jak i w jaki sposób co naprawdę ktoś wierzy w to, że Facebook który, że jest użytkownika i z kliku tego użytkownika opodatkuje swojego naczep będzie chciał sięgnąć do jego portfela potępienia zadanie do końca jak sięgnę do portfela biznesowego prędzej niż do swojego użytkownika, który ten biznes nakręca twórca tutaj jest jak był osobą, która po prostu ma otrzymać wynagrodzenie za kontent, którym oni operują i monety z moją poprzez reklamy jak co tak rozumie może ja się wypowiadam nieprecyzyjnie ale jakby UE oddalił, ale szansa jest dziś między to jest sens jak bardzo wielu twórcom przy współpracy z wieloma twórcami ludowymi towarami wielu ludziom to tłumaczyłem i naprawdę nie było łatwe, żeby im to wytłumaczyć wysuwać się co tak naprawdę to nie jest to co myślicie, że to nie jest nie jest także ty, tworząc swój kontent na YouTubie zostaniesz nie wiem co wzorowany zostanie ocenzurowany, jeżeli będzie w sposób nielegalny używał treści i to raczej nie jest nic złego tak, bo twórcy, którzy tworzą duży i duże kanały, które tworzą autorskich kontent to absolutnie nie masz czego bać mali twórcy, którzy tworzą autorskich kontent tak samo i też licencję, którą teraz pokazywali bardzo często tak licencje będą po 700 EUR na używanie lekkich materiałów jest też absolutna bzdura tak jakby to dopiero się zacznie regulować przecież nikt nikomu też do końca nie chce zrobić jak ja mówiłem użytkownik maszynką użytkownik nie poniesie żadnych ozdób i jakie cele w Rz, że państwa na dzień musimy kończyć, ale ta dyskusja będzie jeszcze trwa chili nie myślę, że będziemy do niej wracać na pewno za tydzień lub choćby po tym, głosowaniu zobaczymy, jaka będzie decyzja tutaj europosłów dwunastego 1 września w przyszłym tygodniu to głosowanie w sprawie dyrektywy dyrektywy w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym bardzo wam dziękuję za dzisiaj Marek Staszewski pełnomocnik związku producentów audio-video Patryk Kumór muzyk artysta, dziękując dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA